-
Blz. 1
Begroting 2021
-
Blz. 2
Begroting 2021
-
Blz. 3
Pijlers
-
Blz. 4
Ambities
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Ambities pijler 1| Bestuur en participatie
-
Blz. 7
Ambities pijler 2| Zorg
-
Blz. 8
Ambities pijler 3| Economie, werk en recreatie
-
Blz. 9
Ambities pijler 4| Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
-
Blz. 10
Ambities pijler 5| Middelen en ondersteuning
-
Blz. 11
Pijler 1 Bestuur en participatie
-
Blz. 12
Korte omschrijving
-
Blz. 13
Effecten in de samenleving
-
Blz. 14
Wat willen we bereiken (doelen)
-
Blz. 15
1.1.1 Inwoners voelen zich gehoord en betrokken bij de ontwikkelingen in de gemeente.
-
Blz. 16
1.1.1.1 Uitvoering van projecten in ‘het kader van ‘Regio Deal.
-
Blz. 17
1.1.1.2 Het Aa en Hunze panel inzetten bij beleidsonderwerpen.
-
Blz. 18
1.1.1.3 College bie’t pad vervolg geven.
-
Blz. 19
1.1.1.4 Experimenteren in Aa en Hunze.
-
Blz. 20
1.1.1.5 Ontwikkelen van een lobby-agenda
-
Blz. 21
1.1.1.6 Dorpen Festival
-
Blz. 22
1.1.1.7 Aanpassen van de integriteitscode
-
Blz. 23
1.1.1.8 Voorbereiden van de Tweede Kamer verkiezingen in 2021 en de gemeenteraadsverkiezingen in 2022
-
Blz. 24
1.1.1.9 76 jaar vrijheid vieren
-
Blz. 25
1.1.1.10 De gemeenteraad zet in op meer ruimte voor inbreng van en contact met inwoners.
-
Blz. 26
1.1.2 Initiatieven waarderen op het effect in de samenleving.
-
Blz. 27
1.1.2.1 Actualiseren van de kaders en de randvoorwaarden van subsidieverstrekking
-
Blz. 28
1.2.1 Maximale openstelling en beschikbaarheid dienstverlening.
-
Blz. 29
1.2.1.1 Het gemeentelijk loket heeft ruime openingstijden.
-
Blz. 30
1.2.1.2 De dienstverlening is via diverse kanalen bereikbaar.
-
Blz. 31
1.2.1.3 Actuele en toegankelijke website realiseren.
-
Blz. 32
1.3.1. Samen met inwoners zorgen voor een sterker, leefbaarder en veiliger Aa en Hunze.
-
Blz. 33
1.3.1.1 Meer inzetten op toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving.
-
Blz. 34
1.3.1.2 Actief optreden tegen ondermijning.
-
Blz. 35
1.3.1.3 Actualiseren van het evenementenbeleid
-
Blz. 36
1.3.1.4 Ontwikkelen en vaststellen van Damoclesbeleid
-
Blz. 37
1.3.1.5 Toezicht en handhaving van maatregelen tegen het Coronavirus
-
Blz. 38
1.3.1.6 Inzetten op samenwerking om de veiligheid rondom ‘t Gasselterveld en ’t Nije Hemelriekje te verbeteren.
-
Blz. 39
1.3.1.7 Beleid ontwikkelen op de toezicht en handhaving van het verbod op de verkoop van lachgas
-
Blz. 40
1.3.1.8 Het actief volgen van het proces rondom de mijnbouwactiviteiten
-
Blz. 41
1.3.1.9 Handhaving permanente bewoning op recreatieverblijven op vakantieparken met een recreatieve toekomst.
-
Blz. 42
1.3.2 Integrale aanpak van complexe zaken waarbij het effect in de samenleving voorop staat.
-
Blz. 43
1.3.2.1 Doorontwikkeling van het Zorg- en Veiligheidshuis Drenthe.
-
Blz. 44
1.3.2.2 Aanpak van woonoverlast en het inzetten van buurtbemiddeling
-
Blz. 45
Beleidsindicatoren
-
Blz. 46
Verbonden partijen
-
Blz. 47
Wat mag het kosten?
-
Blz. 48
Pijler 2 Zorg
-
Blz. 49
Korte omschrijving
-
Blz. 50
Effect in de samenleving
-
Blz. 51
Wat willen we bereiken (doelen)
-
Blz. 52
2.1.1 Werken vanuit de nieuwe aanpak, waarin gelijkwaardigheid en eigenaarschap, meedoen en preventie, handelingsvrijheid en kaders, integraal en gebiedsgericht werken centraal staan.
-
Blz. 53
2.1.1.1 Samenwerking versterken tussen huisartsen, Impuls en Attenta.
-
Blz. 54
2.1.1.2 Participatie-initiatieven toetsen aan de Kadernota Werk, inkomen en meedoen.
-
Blz. 55
2.1.1.3 Een sluitende aanpak zorg, onderwijs en arbeidsmarkt realiseren.
-
Blz. 56
2.1.1.4. Trainingen organiseren om de nieuwe werkwijze in te voeren, waaronder ‘Werken met netwerken’.
-
Blz. 57
2.1.2 De leefwereld van de inwoner staat centraal.
-
Blz. 58
2.1.2.1 Pilots uitvoeren voor het versterken van de kracht van de inwoner en succesvolle pilots continueren.
-
Blz. 59
2.1.2.2 Samen met schoolbesturen het integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) uitvoeren.
-
Blz. 60
2.1.2.3 Experimenterenderwijs zoeken naar oplossingen om jeugdzorg en school op elkaar aan te laten sluiten
-
Blz. 61
2.1.2.4 Implementeren nieuwe regelgeving op het gebied van de volksgezondheid
-
Blz. 62
2.1.2.5 Cofinanciering in overgangsfase van Natuur- en Milieueducatie in het onderwijs.
-
Blz. 63
2.1.2.6 Doorlopende leerlijn Voor en Vroegschoolse Educatie (VVE)
-
Blz. 64
2.1.3 Efficiënter en effectiever uitvoering geven aan de Wmo en Jeugdwet.
-
Blz. 65
2.1.3.1 Inzetten op de transformatie van het Sociaal Domein.
-
Blz. 66
2.1.4 Alle inwoners kunnen volwaardig meedoen aan de samenleving.
-
Blz. 67
2.1.4.1 De lokale inclusie agenda ‘onbeperkt meedoen’ opstellen en verder vormgeven, op basis van de inventarisatie in 2019.
-
Blz. 68
2.1.4.2 We gaan de functies re-integratie en werkplekken voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt doorontwikkelen.
-
Blz. 69
2.1.4.3 Laaggeletterden op weg helpen naar het Taalhuis, deelnemen in Bondgenootschap Laaggeletterdheid om laaggeletterdheid terug te dringen.
-
Blz. 70
2.1.4.4 Uitvoering geven aan de nieuwe wet inburgering
-
Blz. 71
Beleidsindicatoren
-
Blz. 72
Verbonden partijen
-
Blz. 73
Wat mag het kosten?
-
Blz. 74
Pijler 3 Economie, werk en recreatie
-
Blz. 75
Korte beschrijving
-
Blz. 76
Effect in de samenleving
-
Blz. 77
Wat willen we bereiken (doelen)
-
Blz. 78
3.1.1 De kwaliteit van de voorzieningen blijft op peil en/of verbetert.
-
Blz. 79
3.1.1.1 Blinde vlekken fietspadennetwerk inventariseren.
-
Blz. 80
3.1.1.2 Aandacht voor aanleg en verbetering van recreatieve fiets- en wandelpaden en mountainbikeroutes
-
Blz. 81
3.1.2 Ruimte voor economische ontwikkelingen en investeringen.
-
Blz. 82
3.1.2.1 De economische koersnota inclusief ons beleid op het gebied van recreatie en toerisme.
-
Blz. 83
3.1.2.2 Op planmatige wijze gezonde en toekomstbestendige vakantieparken stimuleren in samenhang met het provinciale beleid.
-
Blz. 84
3.1.2.3 Uitbreiding van bedrijventerreinen beoordelen.
-
Blz. 85
3.1.2.4 Middels een uitvoeringsprogramma (dat binnen de omgevingsvisie Gieten past) de kwaliteit en leefbaarheid van het centrumgebied Gieten verder verbeteren.
-
Blz. 86
3.1.3 Ons mooie, natuurlijke landschap zorgvuldig beleven, beschermen en benutten.
-
Blz. 87
3.1.3.1 Een nieuw beleidsplan (2021-2024) voor recreatie en toerisme maken.
-
Blz. 88
3.1.4 Samen met bedrijven, sectoren en inwoners een rol spelen in de energietransitie.
-
Blz. 89
3.1.4.1 Instellen gebiedsfonds in verband met komst windmolens.
-
Blz. 90
3.1.4.2 Opstellen van een Transitievisie Warmte
-
Blz. 91
3.1.4.3 Energie besparen en opwekken in de gebouwde omgeving
-
Blz. 92
3.1.5 Het belang van het versterken van de relatie tussen platteland en omliggende steden benadrukken.
-
Blz. 93
3.1.5.1 Samen met de P10 inzetten op het versterken van de relatie tussen stad en platteland
-
Blz. 94
3.1.6 De vitaliteit van de recreatieve sector versterken.
-
Blz. 95
3.1.6.1. Versterken van de toeristische informatievoorziening en regiopromotie
-
Blz. 96
3.1.6.2 Door meer in te zetten op ontwikkeling Gasselterveld
-
Blz. 97
Beleidsindicatoren
-
Blz. 98
Verbonden partijen
-
Blz. 99
Wat mag het kosten?
-
Blz. 100
Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
-
Blz. 101
Korte beschrijving
-
Blz. 102
Effecten in de samenleving
-
Blz. 103
Wat willen we bereiken (doelen)
-
Blz. 104
4.1.1 In stand houden van beschermde flora en fauna en ontwikkeling stimuleren.
-
Blz. 105
4.1.1.1 Gemeentelijk beleid formuleren om beschermde/waardevolle flora en fauna beschermen.
-
Blz. 106
4.1.1.2. Particulieren en agrariërs in het buitengebied stimuleren erven steenuilvriendelijk te maken (ambassadeurschap steenuil).
-
Blz. 107
4.1.1.3 Bij- en vlindervriendelijk handelen.
-
Blz. 108
4.1.2 De biodiversiteit in de leefomgeving versterken, zowel buiten als binnen de kernen.
-
Blz. 109
4.1.2.1 Pilot uitvoeren voor ecologisch bermbeheer.
-
Blz. 110
4.1.2.2 Uitvoering geven aan bomenonderhoud.
-
Blz. 111
4.1.2.3 Initiëren van alternatieve vormen van onkruidbestrijding
-
Blz. 112
4.1.3 Plagen en schadelijke uitheemse soorten bestrijden.
-
Blz. 113
4.1.3.1 Eikenprocessierups bestrijden.
-
Blz. 114
4.1.3.2 We gaan op zoek naar betere en goedkopere manieren om schadelijke bermplanten te bestrijden.
-
Blz. 115
4.2.1 Initiatieven stimuleren, faciliteren en initiëren om de leefbaarheid te vergroten.
-
Blz. 116
4.2.1.1 Met de raad het proces starten om te komen tot een herijkt strategisch grondbeleid.
-
Blz. 117
4.2.1.2 Ideeën die de sociale en fysieke leefbaarheid in de dorpen bevorderen financieel ondersteunen vanuit het leefbaarheidsfonds.
-
Blz. 118
4.2.1.3 Uitvoering geven aan het beleid cultuurhistorie
-
Blz. 119
4.2.1.4 Vervangen/ updaten van het cultuurbeleid
-
Blz. 120
4.2.2 Zorgen voor goede voorzieningen.
-
Blz. 121
4.2.2.1 Het gemeentelijk rioleringsplan 2020 –2024 uitvoeren.
-
Blz. 122
4.2.2.2 Achterstallig onderhoud watergangen.
-
Blz. 123
4.2.2.3 Vernieuwbouw "de Boerhoorn"
-
Blz. 124
4.2.2.4 Verkeers- en vervoersmaatregelen
-
Blz. 125
4.2.2.5 Actief volgen ontwikkelingen N34
-
Blz. 126
4.2.2.6 Bijdrage leveren aan de energietransitie (o.a. bij vervanging van openbare verlichting)
-
Blz. 127
4.2.2.7 Actualiseren afvalbeleid
-
Blz. 128
4.2.2.8 Verbetering van de exploitatie van zwembaden
-
Blz. 129
4.2.2.9 Opstellen beleidsnotitie infrastructuur laadpalen
-
Blz. 130
4.2.2.10 Gemeentelijk wegenonderhoudsbeleidsplan (2016-2020) 2021-2025
-
Blz. 131
4.2.2.11 We spelen adequaat in op verzoeken van inwoners m.b.t. aanpassingen in de openbare ruimte
-
Blz. 132
4.2.3 Zorgen voor actueel woonbeleid.
-
Blz. 133
4.2.3.1 Woonvisie actualiseren.
-
Blz. 134
4.2.3.2 Bouwplan Raatakkers (fase 2) te Anloo invullen in overleg met bewoners.
-
Blz. 135
4.2.3.3 Ontwikkelen visie 't Ruige veld
-
Blz. 136
Beleidsindicatoren
-
Blz. 137
Verbonden partijen
-
Blz. 138
Wat mag het kosten?
-
Blz. 139
Pijler 5 Middelen en Ondersteuning
-
Blz. 140
Korte beschrijving
-
Blz. 141
Effect in de samenleving
-
Blz. 142
Wat willen we bereiken (doelen)
-
Blz. 143
5.1.1 De gemeentelijke organisatie werkt, waar mogelijk, van buiten naar binnen.
-
Blz. 144
5.1.1.1 De planning en control cyclus en de organisatie aansluiten op de nieuwe manier van werken en de nieuwe manier van sturen en monitoren.
-
Blz. 145
5.1.1.2 Uitvoering geven aan ‘Aa en Hunze stroomt!’.
-
Blz. 146
5.1.1.3 Doorontwikkeling sturing en regie. We doen dit in samenspraak met partners en inwoners door in co-creatie de indicatoren en het maatschappelijk effect te bepalen
-
Blz. 147
5.1.1.4 De Omgevingswet integraal oppakken in samenhang en in co-creatie met de samenleving.
-
Blz. 148
5.1.1.5 Doorontwikkelen van de buitendienst
-
Blz. 149
5.1.1.6 Aanpak vervolg medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO).
-
Blz. 150
5.1.1.7 De lange termijn agenda (LTA) optimaliseren
-
Blz. 151
5.1.2 De financiële positie van de gemeente blijft gezond.
-
Blz. 152
5.1.2.1 De bestuursrapportage draagt bij aan het verkrijgen van inzicht en het tijdig kunnen bijsturen.
-
Blz. 153
5.2.1 Het borgen van informatieveiligheid en privacy
-
Blz. 154
5.2.1.1 Het informatiebeleidsplan wordt herzien en zal jaarlijks worden herijkt.
-
Blz. 155
5.2.1.2 De maatregelen uit het informatiebeleidsplan worden uitgevoerd.
-
Blz. 156
5.2.1.3 Er is aandacht voor informatieveiligheid en privacy
-
Blz. 157
Beleidsindicatoren
-
Blz. 158
Verbonden partijen
-
Blz. 159
Wat mag het kosten?
-
Blz. 160
Hoofdlijnen
-
Blz. 161
Ontwikkelingen en financiële uitgangspunten
-
Blz. 162
Voorstellen begroting 2021
-
Blz. 163
Vaststelling begroting 2021
-
Blz. 164
Meerjarenbegroting 2021-2024
-
Blz. 165
Ambities structureel
-
Blz. 166
Toelichting ambities structureel
-
Blz. 167
Ambities incidenteel
-
Blz. 168
Toelichting ambities incidenteel
-
Blz. 169
Prijsontwikkeling structureel
-
Blz. 170
Toelichting prijsontwikkeling structureel
-
Blz. 171
Gemeentefonds structureel en incidenteel
-
Blz. 172
Toelichting algemene uitkering gemeentefonds structureel en incidenteeel
-
Blz. 173
Overige mutaties structureel
-
Blz. 174
Toelichting overige mutaties structureel
-
Blz. 175
Verwacht herverdeeleffect Algemene uitkering
-
Blz. 176
Toelichting herverdeeleffect Algemene Uitkering
-
Blz. 177
Mutatie reserves
-
Blz. 178
Bij 1e begrotingswijziging 2021 beschikbaar te stellen budgetten
-
Blz. 179
Welkom
-
Blz. 180
Aanbiedingsbrief
-
Blz. 181
Aanbiedingsbrief
-
Blz. 182
Bestuur en portefeuilleverdeling
-
Blz. 183
Bestuur en portefeuilleverdeling
-
Blz. 184
Paragrafen
-
Blz. 185
Lokale heffingen
-
Blz. 186
Lokale heffingen
-
Blz. 187
Geraamde inkomsten
-
Blz. 188
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 189
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 190
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 191
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 192
Financiering
-
Blz. 193
Financiering
-
Blz. 194
Bedrijfsvoering
-
Blz. 195
Bedrijfsvoering
-
Blz. 196
Verbonden partijen
-
Blz. 197
Verbonden partijen
-
Blz. 198
Grondbeleid
-
Blz. 199
Grondbeleid
-
Blz. 200
Financiële begroting
-
Blz. 201
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 202
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 203
Overhead en vennootschapsbelasting
-
Blz. 204
Overhead en vennootschapsbelasting
-
Blz. 205
Stand en verloop van de reserve en voorzieningen
-
Blz. 206
Stand en verloop van de reserve en voorzieningen
-
Blz. 207
Balans en EMU overzicht
-
Blz. 208
Balans en EMU overzicht
-
Blz. 209
Investeringen 2021
-
Blz. 210
Investeringen 2020
-
Blz. 211
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 212
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 213
Lasten en baten per pijler
-
Blz. 214
Lasten en baten per programma
-
Blz. 215
Overzicht overhead
-
Blz. 216
Toelichting op de baten en lasten per pijler
-
Blz. 217
Toelichting op de baten en lasten per pijler
-
Blz. 218
Totaaloverzicht beleidsindicatoren
-
Blz. 219
Totaaloverzicht beleidsindicatoren
-
Blz. 220
Bijlagen
-
Blz. 221
Missie en toekomstvisie
-
Blz. 222
Missie en toekomstvisie
-
Blz. 223
Collegeprogramma 2018-2022
-
Blz. 224
Collegeprogramma 2018-2022
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap