1. Blz. 1 Begroting 2021
    1. Blz. 2 Begroting 2021
    2. Blz. 3 Pijlers
      1. Blz. 4 Ambities
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Ambities pijler 1| Bestuur en participatie
        3. Blz. 7 Ambities pijler 2| Zorg
        4. Blz. 8 Ambities pijler 3| Economie, werk en recreatie
        5. Blz. 9 Ambities pijler 4| Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
        6. Blz. 10 Ambities pijler 5| Middelen en ondersteuning
      2. Blz. 11 Pijler 1 Bestuur en participatie
        1. Blz. 12 Korte omschrijving
        2. Blz. 13 Effecten in de samenleving
        3. Blz. 14 Wat willen we bereiken (doelen)
          1. Blz. 15 1.1.1 Inwoners voelen zich gehoord en betrokken bij de ontwikkelingen in de gemeente.
            1. Blz. 16 1.1.1.1 Uitvoering van projecten in ‘het kader van ‘Regio Deal.
            2. Blz. 17 1.1.1.2 Het Aa en Hunze panel inzetten bij beleidsonderwerpen.
            3. Blz. 18 1.1.1.3 College bie’t pad vervolg geven.
            4. Blz. 19 1.1.1.4 Experimenteren in Aa en Hunze.
            5. Blz. 20 1.1.1.5 Ontwikkelen van een lobby-agenda
            6. Blz. 21 1.1.1.6 Dorpen Festival
            7. Blz. 22 1.1.1.7 Aanpassen van de integriteitscode
            8. Blz. 23 1.1.1.8 Voorbereiden van de Tweede Kamer verkiezingen in 2021 en de gemeenteraadsverkiezingen in 2022
            9. Blz. 24 1.1.1.9 76 jaar vrijheid vieren
            10. Blz. 25 1.1.1.10 De gemeenteraad zet in op meer ruimte voor inbreng van en contact met inwoners.
          2. Blz. 26 1.1.2 Initiatieven waarderen op het effect in de samenleving.
            1. Blz. 27 1.1.2.1 Actualiseren van de kaders en de randvoorwaarden van subsidieverstrekking
          3. Blz. 28 1.2.1 Maximale openstelling en beschikbaarheid dienstverlening.
            1. Blz. 29 1.2.1.1 Het gemeentelijk loket heeft ruime openingstijden.
            2. Blz. 30 1.2.1.2 De dienstverlening is via diverse kanalen bereikbaar.
            3. Blz. 31 1.2.1.3 Actuele en toegankelijke website realiseren.
          4. Blz. 32 1.3.1. Samen met inwoners zorgen voor een sterker, leefbaarder en veiliger Aa en Hunze.
            1. Blz. 33 1.3.1.1 Meer inzetten op toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving.
            2. Blz. 34 1.3.1.2 Actief optreden tegen ondermijning.
            3. Blz. 35 1.3.1.3 Actualiseren van het evenementenbeleid
            4. Blz. 36 1.3.1.4 Ontwikkelen en vaststellen van Damoclesbeleid
            5. Blz. 37 1.3.1.5 Toezicht en handhaving van maatregelen tegen het Coronavirus
            6. Blz. 38 1.3.1.6 Inzetten op samenwerking om de veiligheid rondom ‘t Gasselterveld en ’t Nije Hemelriekje te verbeteren.
            7. Blz. 39 1.3.1.7 Beleid ontwikkelen op de toezicht en handhaving van het verbod op de verkoop van lachgas
            8. Blz. 40 1.3.1.8 Het actief volgen van het proces rondom de mijnbouwactiviteiten
            9. Blz. 41 1.3.1.9 Handhaving permanente bewoning op recreatieverblijven op vakantieparken met een recreatieve toekomst.
          5. Blz. 42 1.3.2 Integrale aanpak van complexe zaken waarbij het effect in de samenleving voorop staat.
            1. Blz. 43 1.3.2.1 Doorontwikkeling van het Zorg- en Veiligheidshuis Drenthe.
            2. Blz. 44 1.3.2.2 Aanpak van woonoverlast en het inzetten van buurtbemiddeling
        4. Blz. 45 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 46 Verbonden partijen
        6. Blz. 47 Wat mag het kosten?
      3. Blz. 48 Pijler 2 Zorg
        1. Blz. 49 Korte omschrijving
        2. Blz. 50 Effect in de samenleving
        3. Blz. 51 Wat willen we bereiken (doelen)
          1. Blz. 52 2.1.1 Werken vanuit de nieuwe aanpak, waarin gelijkwaardigheid en eigenaarschap, meedoen en preventie, handelingsvrijheid en kaders, integraal en gebiedsgericht werken centraal staan.
            1. Blz. 53 2.1.1.1 Samenwerking versterken tussen huisartsen, Impuls en Attenta.
            2. Blz. 54 2.1.1.2 Participatie-initiatieven toetsen aan de Kadernota Werk, inkomen en meedoen.
            3. Blz. 55 2.1.1.3 Een sluitende aanpak zorg, onderwijs en arbeidsmarkt realiseren.
            4. Blz. 56 2.1.1.4. Trainingen organiseren om de nieuwe werkwijze in te voeren, waaronder ‘Werken met netwerken’.
          2. Blz. 57 2.1.2 De leefwereld van de inwoner staat centraal.
            1. Blz. 58 2.1.2.1 Pilots uitvoeren voor het versterken van de kracht van de inwoner en succesvolle pilots continueren.
            2. Blz. 59 2.1.2.2 Samen met schoolbesturen het integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) uitvoeren.
            3. Blz. 60 2.1.2.3 Experimenterenderwijs zoeken naar oplossingen om jeugdzorg en school op elkaar aan te laten sluiten
            4. Blz. 61 2.1.2.4 Implementeren nieuwe regelgeving op het gebied van de volksgezondheid
            5. Blz. 62 2.1.2.5 Cofinanciering in overgangsfase van Natuur- en Milieueducatie in het onderwijs.
            6. Blz. 63 2.1.2.6 Doorlopende leerlijn Voor en Vroegschoolse Educatie (VVE)
          3. Blz. 64 2.1.3 Efficiënter en effectiever uitvoering geven aan de Wmo en Jeugdwet.
            1. Blz. 65 2.1.3.1 Inzetten op de transformatie van het Sociaal Domein.
          4. Blz. 66 2.1.4 Alle inwoners kunnen volwaardig meedoen aan de samenleving.
            1. Blz. 67 2.1.4.1 De lokale inclusie agenda ‘onbeperkt meedoen’ opstellen en verder vormgeven, op basis van de inventarisatie in 2019.
            2. Blz. 68 2.1.4.2 We gaan de functies re-integratie en werkplekken voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt doorontwikkelen.
            3. Blz. 69 2.1.4.3 Laaggeletterden op weg helpen naar het Taalhuis, deelnemen in Bondgenootschap Laaggeletterdheid om laaggeletterdheid terug te dringen.
            4. Blz. 70 2.1.4.4 Uitvoering geven aan de nieuwe wet inburgering
        4. Blz. 71 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 72 Verbonden partijen
        6. Blz. 73 Wat mag het kosten?
      4. Blz. 74 Pijler 3 Economie, werk en recreatie
        1. Blz. 75 Korte beschrijving
        2. Blz. 76 Effect in de samenleving
        3. Blz. 77 Wat willen we bereiken (doelen)
          1. Blz. 78 3.1.1 De kwaliteit van de voorzieningen blijft op peil en/of verbetert.
            1. Blz. 79 3.1.1.1 Blinde vlekken fietspadennetwerk inventariseren.
            2. Blz. 80 3.1.1.2 Aandacht voor aanleg en verbetering van recreatieve fiets- en wandelpaden en mountainbikeroutes
          2. Blz. 81 3.1.2 Ruimte voor economische ontwikkelingen en investeringen.
            1. Blz. 82 3.1.2.1 De economische koersnota inclusief ons beleid op het gebied van recreatie en toerisme.
            2. Blz. 83 3.1.2.2 Op planmatige wijze gezonde en toekomstbestendige vakantieparken stimuleren in samenhang met het provinciale beleid.
            3. Blz. 84 3.1.2.3 Uitbreiding van bedrijventerreinen beoordelen.
            4. Blz. 85 3.1.2.4 Middels een uitvoeringsprogramma (dat binnen de omgevingsvisie Gieten past) de kwaliteit en leefbaarheid van het centrumgebied Gieten verder verbeteren.
          3. Blz. 86 3.1.3 Ons mooie, natuurlijke landschap zorgvuldig beleven, beschermen en benutten.
            1. Blz. 87 3.1.3.1 Een nieuw beleidsplan (2021-2024) voor recreatie en toerisme maken.
          4. Blz. 88 3.1.4 Samen met bedrijven, sectoren en inwoners een rol spelen in de energietransitie.
            1. Blz. 89 3.1.4.1 Instellen gebiedsfonds in verband met komst windmolens.
            2. Blz. 90 3.1.4.2 Opstellen van een Transitievisie Warmte
            3. Blz. 91 3.1.4.3 Energie besparen en opwekken in de gebouwde omgeving
          5. Blz. 92 3.1.5 Het belang van het versterken van de relatie tussen platteland en omliggende steden benadrukken.
            1. Blz. 93 3.1.5.1 Samen met de P10 inzetten op het versterken van de relatie tussen stad en platteland
          6. Blz. 94 3.1.6 De vitaliteit van de recreatieve sector versterken.
            1. Blz. 95 3.1.6.1. Versterken van de toeristische informatievoorziening en regiopromotie
            2. Blz. 96 3.1.6.2 Door meer in te zetten op ontwikkeling Gasselterveld
        4. Blz. 97 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 98 Verbonden partijen
        6. Blz. 99 Wat mag het kosten?
      5. Blz. 100 Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
        1. Blz. 101 Korte beschrijving
        2. Blz. 102 Effecten in de samenleving
        3. Blz. 103 Wat willen we bereiken (doelen)
          1. Blz. 104 4.1.1 In stand houden van beschermde flora en fauna en ontwikkeling stimuleren.
            1. Blz. 105 4.1.1.1 Gemeentelijk beleid formuleren om beschermde/waardevolle flora en fauna beschermen.
            2. Blz. 106 4.1.1.2. Particulieren en agrariërs in het buitengebied stimuleren erven steenuilvriendelijk te maken (ambassadeurschap steenuil).
            3. Blz. 107 4.1.1.3 Bij- en vlindervriendelijk handelen.
          2. Blz. 108 4.1.2 De biodiversiteit in de leefomgeving versterken, zowel buiten als binnen de kernen.
            1. Blz. 109 4.1.2.1 Pilot uitvoeren voor ecologisch bermbeheer.
            2. Blz. 110 4.1.2.2 Uitvoering geven aan bomenonderhoud.
            3. Blz. 111 4.1.2.3 Initiëren van alternatieve vormen van onkruidbestrijding
          3. Blz. 112 4.1.3 Plagen en schadelijke uitheemse soorten bestrijden.
            1. Blz. 113 4.1.3.1 Eikenprocessierups bestrijden.
            2. Blz. 114 4.1.3.2 We gaan op zoek naar betere en goedkopere manieren om schadelijke bermplanten te bestrijden.
          4. Blz. 115 4.2.1 Initiatieven stimuleren, faciliteren en initiëren om de leefbaarheid te vergroten.
            1. Blz. 116 4.2.1.1 Met de raad het proces starten om te komen tot een herijkt strategisch grondbeleid.
            2. Blz. 117 4.2.1.2 Ideeën die de sociale en fysieke leefbaarheid in de dorpen bevorderen financieel ondersteunen vanuit het leefbaarheidsfonds.
            3. Blz. 118 4.2.1.3 Uitvoering geven aan het beleid cultuurhistorie
            4. Blz. 119 4.2.1.4 Vervangen/ updaten van het cultuurbeleid
          5. Blz. 120 4.2.2 Zorgen voor goede voorzieningen.
            1. Blz. 121 4.2.2.1 Het gemeentelijk rioleringsplan 2020 –2024 uitvoeren.
            2. Blz. 122 4.2.2.2 Achterstallig onderhoud watergangen.
            3. Blz. 123 4.2.2.3 Vernieuwbouw "de Boerhoorn"
            4. Blz. 124 4.2.2.4 Verkeers- en vervoersmaatregelen
            5. Blz. 125 4.2.2.5 Actief volgen ontwikkelingen N34
            6. Blz. 126 4.2.2.6 Bijdrage leveren aan de energietransitie (o.a. bij vervanging van openbare verlichting)
            7. Blz. 127 4.2.2.7 Actualiseren afvalbeleid
            8. Blz. 128 4.2.2.8 Verbetering van de exploitatie van zwembaden
            9. Blz. 129 4.2.2.9 Opstellen beleidsnotitie infrastructuur laadpalen
            10. Blz. 130 4.2.2.10 Gemeentelijk wegenonderhoudsbeleidsplan (2016-2020) 2021-2025
            11. Blz. 131 4.2.2.11 We spelen adequaat in op verzoeken van inwoners m.b.t. aanpassingen in de openbare ruimte
          6. Blz. 132 4.2.3 Zorgen voor actueel woonbeleid.
            1. Blz. 133 4.2.3.1 Woonvisie actualiseren.
            2. Blz. 134 4.2.3.2 Bouwplan Raatakkers (fase 2) te Anloo invullen in overleg met bewoners.
            3. Blz. 135 4.2.3.3 Ontwikkelen visie 't Ruige veld
        4. Blz. 136 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 137 Verbonden partijen
        6. Blz. 138 Wat mag het kosten?
      6. Blz. 139 Pijler 5 Middelen en Ondersteuning
        1. Blz. 140 Korte beschrijving
        2. Blz. 141 Effect in de samenleving
        3. Blz. 142 Wat willen we bereiken (doelen)
          1. Blz. 143 5.1.1 De gemeentelijke organisatie werkt, waar mogelijk, van buiten naar binnen.
            1. Blz. 144 5.1.1.1 De planning en control cyclus en de organisatie aansluiten op de nieuwe manier van werken en de nieuwe manier van sturen en monitoren.
            2. Blz. 145 5.1.1.2 Uitvoering geven aan ‘Aa en Hunze stroomt!’.
            3. Blz. 146 5.1.1.3 Doorontwikkeling sturing en regie. We doen dit in samenspraak met partners en inwoners door in co-creatie de indicatoren en het maatschappelijk effect te bepalen
            4. Blz. 147 5.1.1.4 De Omgevingswet integraal oppakken in samenhang en in co-creatie met de samenleving.
            5. Blz. 148 5.1.1.5 Doorontwikkelen van de buitendienst
            6. Blz. 149 5.1.1.6 Aanpak vervolg medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO).
            7. Blz. 150 5.1.1.7 De lange termijn agenda (LTA) optimaliseren
          2. Blz. 151 5.1.2 De financiële positie van de gemeente blijft gezond.
            1. Blz. 152 5.1.2.1 De bestuursrapportage draagt bij aan het verkrijgen van inzicht en het tijdig kunnen bijsturen.
          3. Blz. 153 5.2.1 Het borgen van informatieveiligheid en privacy
            1. Blz. 154 5.2.1.1 Het informatiebeleidsplan wordt herzien en zal jaarlijks worden herijkt.
            2. Blz. 155 5.2.1.2 De maatregelen uit het informatiebeleidsplan worden uitgevoerd.
            3. Blz. 156 5.2.1.3 Er is aandacht voor informatieveiligheid en privacy
        4. Blz. 157 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 158 Verbonden partijen
        6. Blz. 159 Wat mag het kosten?
      7. Blz. 160 Hoofdlijnen
        1. Blz. 161 Ontwikkelingen en financiële uitgangspunten
        2. Blz. 162 Voorstellen begroting 2021
        3. Blz. 163 Vaststelling begroting 2021
        4. Blz. 164 Meerjarenbegroting 2021-2024
        5. Blz. 165 Ambities structureel
        6. Blz. 166 Toelichting ambities structureel
        7. Blz. 167 Ambities incidenteel
        8. Blz. 168 Toelichting ambities incidenteel
        9. Blz. 169 Prijsontwikkeling structureel
        10. Blz. 170 Toelichting prijsontwikkeling structureel
        11. Blz. 171 Gemeentefonds structureel en incidenteel
        12. Blz. 172 Toelichting algemene uitkering gemeentefonds structureel en incidenteeel
        13. Blz. 173 Overige mutaties structureel
        14. Blz. 174 Toelichting overige mutaties structureel
        15. Blz. 175 Verwacht herverdeeleffect Algemene uitkering
        16. Blz. 176 Toelichting herverdeeleffect Algemene Uitkering
        17. Blz. 177 Mutatie reserves
        18. Blz. 178 Bij 1e begrotingswijziging 2021 beschikbaar te stellen budgetten
    3. Blz. 179 Welkom
      1. Blz. 180 Aanbiedingsbrief
        1. Blz. 181 Aanbiedingsbrief
      2. Blz. 182 Bestuur en portefeuilleverdeling
        1. Blz. 183 Bestuur en portefeuilleverdeling
    4. Blz. 184 Paragrafen
      1. Blz. 185 Lokale heffingen
        1. Blz. 186 Lokale heffingen
        2. Blz. 187 Geraamde inkomsten
      2. Blz. 188 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 189 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
      3. Blz. 190 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 191 Onderhoud kapitaalgoederen
      4. Blz. 192 Financiering
        1. Blz. 193 Financiering
      5. Blz. 194 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 195 Bedrijfsvoering
      6. Blz. 196 Verbonden partijen
        1. Blz. 197 Verbonden partijen
      7. Blz. 198 Grondbeleid
        1. Blz. 199 Grondbeleid
    5. Blz. 200 Financiële begroting
      1. Blz. 201 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        1. Blz. 202 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
      2. Blz. 203 Overhead en vennootschapsbelasting
        1. Blz. 204 Overhead en vennootschapsbelasting
      3. Blz. 205 Stand en verloop van de reserve en voorzieningen
        1. Blz. 206 Stand en verloop van de reserve en voorzieningen
      4. Blz. 207 Balans en EMU overzicht
        1. Blz. 208 Balans en EMU overzicht
      5. Blz. 209 Investeringen 2021
        1. Blz. 210 Investeringen 2020
      6. Blz. 211 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
        1. Blz. 212 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
      7. Blz. 213 Lasten en baten per pijler
        1. Blz. 214 Lasten en baten per programma
        2. Blz. 215 Overzicht overhead
      8. Blz. 216 Toelichting op de baten en lasten per pijler
        1. Blz. 217 Toelichting op de baten en lasten per pijler
      9. Blz. 218 Totaaloverzicht beleidsindicatoren
        1. Blz. 219 Totaaloverzicht beleidsindicatoren
    6. Blz. 220 Bijlagen
      1. Blz. 221 Missie en toekomstvisie
        1. Blz. 222 Missie en toekomstvisie
      2. Blz. 223 Collegeprogramma 2018-2022
        1. Blz. 224 Collegeprogramma 2018-2022
    7. Activiteiten
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap