Sturingsmonitor
|
Blz. 1
|
Sturingsmonitor
|
Blz. 2
|
Pijlers
|
Blz. 3
|
Samenvatting
|
Blz. 4
|
Hoofdlijnen
|
Blz. 5
|
Samenvatting pijler 1 Bestuur en participatie
|
Blz. 6
|
Samenvatting pijler 2 Zorg
|
Blz. 7
|
Samenvatting pijler 3 Economie, werk en recreatie
|
Blz. 8
|
Samenvatting pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
|
Blz. 9
|
Samenvatting Middelen en Ondersteuning
|
Blz. 10
|
Voorstellen sturingsmonitor 2020
|
Blz. 11
|
Vaststelling sturingsmonitor 2020
|
Blz. 12
|
Pijler 1 Bestuur en participatie
|
Blz. 13
|
Korte omschrijving
|
Blz. 14
|
Effecten in de samenleving
|
Blz. 15
|
Doelen
|
Blz. 16
|
1.1.1. Inwoners voelen zich betrokken bij de ontwikkelingen in de dorpen
|
Blz. 17
|
1.1.1.1 Experimenteren in Aa en Hunze.
|
Blz. 18
|
1.1.1.2 Het Aa en Hunze panel inzetten bij beleidsonderwerpen.
|
Blz. 19
|
1.1.1.3 College bie’t pad vervolg geven.
|
Blz. 20
|
1.1.1.4 Uitvoering van projecten in ‘het kader van ‘Regio Deal.
|
Blz. 21
|
1.1.1.5 Dorpen Festival
|
Blz. 22
|
1.1.2 Initiatieven waarderen op het effect in de samenleving.
|
Blz. 23
|
1.1.2.1 Toetsen van initiatieven en subsidieverzoeken op basis van effect in de samenleving.
|
Blz. 24
|
1.1.3 Samen met inwoners zorgen voor een sterker, leefbaarder, duurzamer, vitaler en veiliger Aa en Hunze.
|
Blz. 25
|
1.1.3.1 Meer inzetten op toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving.
|
Blz. 26
|
1.1.3.2 Starten met risicogerichte milieucontroles.
|
Blz. 27
|
1.1.3.3 Actief optreden tegen ondermijning
|
Blz. 28
|
1.2.1 Maximale openstelling en beschikbaarheid dienstverlening.
|
Blz. 29
|
1.2.1.1 Het gemeentelijk loket heeft ruime openingstijden.
|
Blz. 30
|
1.2.1.2 De dienstverlening is via diverse kanalen bereikbaar.
|
Blz. 31
|
1.2.1.3 Actuele en toegankelijke website realiseren.
|
Blz. 32
|
1.2.1.4 Kwaliteitsverbetering dienstverlening belastingen
|
Blz. 33
|
1.2.2 Integrale aanpak van complexe zaken waarbij het effect in de samenleving voorop staat.
|
Blz. 34
|
Pijler 2 Zorg
|
Blz. 35
|
Korte omschrijving
|
Blz. 36
|
Effect in de samenleving
|
Blz. 37
|
Doelen
|
Blz. 38
|
2.1.1 Werken vanuit de nieuwe aanpak, waarin gelijkwaardigheid en eigenaarschap, meedoen en preventie, handelingsvrijheid en kaders, integraal en gebiedsgericht werken centraal staan.
|
Blz. 39
|
2.1.1.1 Trainingen organiseren om de nieuwe werkwijze in te voeren, waaronder ‘Werken met netwerken’.
|
Blz. 40
|
2.1.1.2 Samenwerking versterken tussen huisartsen, Impuls en Attenta.
|
Blz. 41
|
2.1.1.3 Participatie-initiatieven toetsen aan de (nieuwe) kadernota.
|
Blz. 42
|
2.1.1.4 Een sluitende aanpak zorg, onderwijs en arbeidsmarkt realiseren.
|
Blz. 43
|
2.1.1.5 Evalueren/herformuleren van het subsidiebeleid.
|
Blz. 44
|
2.1.1.6 Samenvoegen subsidieregelingen i.h.k.v leefbaarheid
|
Blz. 45
|
2.1.1.7 Inzetten op jongeren op gezond gewicht (JOGG) aanpak
|
Blz. 46
|
2.1.2 De leefwereld van de inwoner staat centraal.
|
Blz. 47
|
2.1.2.1 Pilots uitvoeren voor het versterken van het voorliggende veld (preventie) en succesvolle pilots continueren.
|
Blz. 48
|
2.1.2.2 Samen met schoolbesturen het integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) uitvoeren.
|
Blz. 49
|
2.1.2.3 Experimenterenderwijs zoeken naar oplossingen om jeugdzorg en school op elkaar aan te laten sluiten
|
Blz. 50
|
2.1.2.4 Implementeren nieuwe regelgeving op het gebied van de volksgezondheid
|
Blz. 51
|
2.1.3 Doorontwikkelen naar één toegang die alle problemen van de inwoner signaleert en aanpakt
|
Blz. 52
|
2.1.3.1 Inzetten op de transformatie van het Sociaal Domein.
|
Blz. 53
|
2.1.4 Inwoners (met een beperking) kunnen volwaardig meedoen aan de samenleving.
|
Blz. 54
|
2.1.4.1 De lokale inclusie agenda ‘onbeperkt meedoen’ opstellen en verder vormgeven, op basis van de inventarisatie in 2019.
|
Blz. 55
|
2.1.4.2 We gaan de functies re-integratie en werkplekken voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt doorontwikkelen.
|
Blz. 56
|
2.1.4.3 Ondernemers faciliteren om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een (werk)plek te bieden.
|
Blz. 57
|
2.1.4.4 Laaggeletterden op weg helpen naar het Taalhuis, deelnemen in Bondgenootschap Laaggeletterdheid om laaggeletterdheid terug te dringen.
|
Blz. 58
|
2.1.4.5 Inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt participeren in hun eigen leefomgeving door ze een rol te geven in het onderhoud openbare ruimte.
|
Blz. 59
|
2.1.4.6 Uitvoering geven aan de nieuwe wet inburgering
|
Blz. 60
|
Pijler 3 Economie, werk en recreatie
|
Blz. 61
|
Korte beschrijving
|
Blz. 62
|
Effect in de samenleving
|
Blz. 63
|
Doelen
|
Blz. 64
|
3.1.1 De kwaliteit van de voorzieningen blijft op peil en/of verbetert.
|
Blz. 65
|
3.1.1.1 Blinde vlekken fietspadennetwerk inventariseren.
|
Blz. 66
|
3.1.1.2 Faciliteren snelle breedband
|
Blz. 67
|
3.1.1.3 Aandacht voor aanleg en verbetering van recreatieve fiets- en wandelpaden en mountainbikeroutes
|
Blz. 68
|
3.1.2 Ruimte voor economische ontwikkelingen en investeringen.
|
Blz. 69
|
3.1.2.1 De economische koersnota actualiseren, zodat die aansluit bij economische ontwikkelingen.
|
Blz. 70
|
3.1.2.2 Op planmatige wijze gezonde en toekomstbestendige vakantieparken stimuleren in samenhang met het provinciale beleid.
|
Blz. 71
|
3.1.2.3 Uitbreiding van bedrijventerreinen beoordelen.
|
Blz. 72
|
3.1.2.4 Middels een uitvoeringsprogramma (dat binnen de omgevingsvisie Gieten past) de kwaliteit en leefbaarheid van het centrumgebied Gieten verder verbeteren.
|
Blz. 73
|
3.1.2.5 Verruiming (zondags)openstelling en ruimte bieden aan ondernemers voor vernieuwende initiatieven
|
Blz. 74
|
3.1.3 Ons mooie, natuurlijke landschap zorgvuldig beleven, beschermen en benutten.
|
Blz. 75
|
3.1.3.1 Een nieuw beleidsplan (2020-2023) voor recreatie en toerisme maken.
|
Blz. 76
|
3.1.4 Samen met bedrijven, sectoren en inwoners een rol spelen in de energietransitie.
|
Blz. 77
|
3.1.4.1 Instellen gebiedsfonds in verband met komst windmolens.
|
Blz. 78
|
3.1.4.2 Opstellen van een Transitievisie Warmte
|
Blz. 79
|
3.1.4.3 Energie besparen en opwekken in de gebouwde omgeving
|
Blz. 80
|
3.1.5 Het belang van het versterken van de relatie tussen platteland en omliggende steden benadrukken.
|
Blz. 81
|
3.1.6 De vitaliteit van de recreatieve sector versterken.
|
Blz. 82
|
3.1.6.1 Handhaving permanente bewoning op recreatieverblijven op vakantieparken met een recreatieve toekomst.
|
Blz. 83
|
Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
|
Blz. 84
|
Korte beschrijving
|
Blz. 85
|
Effecten in de samenleving
|
Blz. 86
|
Doelen
|
Blz. 87
|
4.1.1 In stand houden van beschermde flora en fauna en ontwikkeling stimuleren.
|
Blz. 88
|
4.1.1.1 Beschermde/waardevolle flora en fauna beschermen.
|
Blz. 89
|
4.1.1.2. Particulieren en agrariërs in het buitengebied stimuleren erven steenuilvriendelijk te maken (ambassadeurschap steenuil).
|
Blz. 90
|
4.1.1.3 Bij- en vlindervriendelijk handelen.
|
Blz. 91
|
4.1.1.4 In samenwerking met de bewoners renoveren van de plantsoenen in de kernen.
|
Blz. 92
|
4.1.2 De biodiversiteit in de leefomgeving versterken, zowel buiten als binnen de kernen.
|
Blz. 93
|
4.1.2.1 Pilot uitvoeren voor ecologisch bermbeheer.
|
Blz. 94
|
4.1.2.2 Uitvoering geven aan bomenonderhoud.
|
Blz. 95
|
4.1.2.3 Initiëren van alternatieve vormen van onkruidbestrijding
|
Blz. 96
|
4.1.2.4 Cofinanciering in overgangsfase van Natuur- en Milieueducatie in het onderwijs.
|
Blz. 97
|
4.1.3 Plagen en schadelijke uitheemse soorten bestrijden.
|
Blz. 98
|
4.1.3.1 Eikenprocessierups bestrijden.
|
Blz. 99
|
4.1.3.2 We gaan op zoek naar betere en goedkopere manieren om schadelijke bermplanten te bestrijden.
|
Blz. 100
|
4.2.1 Initiatieven stimuleren, faciliteren en initiëren om de leefbaarheid te vergroten.
|
Blz. 101
|
4.2.1.1 De Omgevingswet integraal oppakken in samenhang en in co-creatie met de samenleving.
|
Blz. 102
|
4.2.1.2 Met de raad het proces starten om te komen tot een herijkt strategisch grondbeleid.
|
Blz. 103
|
4.2.1.3 Verder experimenteren met welstandsvrij bouwen.
|
Blz. 104
|
4.2.1.4 Ideeën die de sociale en fysieke leefbaarheid in de dorpen bevorderen financieel ondersteunen vanuit het leefbaarheidsfonds.
|
Blz. 105
|
4.2.1.5 Uitvoering geven aan het beleid cultuurhistorie
|
Blz. 106
|
4.3.1 Zorgen voor goede voorzieningen.
|
Blz. 107
|
4.3.1.1 Het gemeentelijk rioleringsplan 2020 –2024 opstellen.
|
Blz. 108
|
4.3.1.2 Vernieuwbouw "de Boerhoorn"
|
Blz. 109
|
4.3.1.3 Realiseren van glas- en textielcontainers op strategisch veilige plaatsen
|
Blz. 110
|
4.3.1.4 We spelen adequaat in op verzoeken van inwoners mbt aanpassingen in de openbare ruimte
|
Blz. 111
|
4.3.1.5 Uitvoering geven aan de kwaliteitsimpuls fietspaden met het realiseren van een fietspad Amen-Grolloo, een schoolroute Eexterveen(Menweg) en een fietspad langs de Hunze.
|
Blz. 112
|
4.3.1.6 Verkeers- en vervoersmaatregelen
|
Blz. 113
|
4.3.1.7 Bijdrage leveren aan de energietransitie (o.a. bij vervanging van openbare verlichting)
|
Blz. 114
|
4.3.1.8 Gemeentelijk wegenonderhoudsbeleidsplan (2016-2020) 2021-2025
|
Blz. 115
|
4.4.1 Een aantrekkelijke woongemeente blijven
|
Blz. 116
|
4.4.1.1 Woonvisie actualiseren.
|
Blz. 117
|
4.4.1.2 Bouwplan Raatakkers (fase 2) te Anloo invullen in overleg met bewoners.
|
Blz. 118
|
Middelen en Ondersteuning
|
Blz. 119
|
Korte beschrijving
|
Blz. 120
|
Effect in de samenleving
|
Blz. 121
|
Doelen
|
Blz. 122
|
5.1.1 De gemeentelijke organisatie werkt, waar mogelijk, van buiten naar binnen.
|
Blz. 123
|
5.1.1.1 De planning en control cyclus aansluiten op de nieuwe manier van werken en de nieuwe manier van sturen en monitoren.
|
Blz. 124
|
5.1.1.2 Uitvoering geven aan ‘Aa en Hunze stroomt!’.
|
Blz. 125
|
5.1.1.3 Doorontwikkeling sturing en regie. We doen dit in samenspraak met partners en inwoners door in co-creatie de indicatoren en het maatschappelijk effect te bepalen
|
Blz. 126
|
5.1.2 De financiële positie van de gemeente blijft gezond.
|
Blz. 127
|
5.1.3 Een lage belastingdruk.
|
Blz. 128
|
5.1.4 De gemeentelijke organisatie werkt zo efficiënt en effectief mogelijk
|
Blz. 129
|
5.1.4.1 Het informatiebeleidsplan wordt herijkt.
|
Blz. 130
|
5.1.4.2 De maatregelen uit het informatiebeleidsplan worden uitgevoerd.
|
Blz. 131
|
5.1.4.3 Er is aandacht voor informatieveiligheid en privacy
|
Blz. 132
|
Financiële ontwikkelingen
|
Blz. 133
|
Financiële ontwikkelingen
|
Blz. 134
|
Welkom
|
Blz. 135
|
Aanbiedingsbrief
|
Blz. 136
|
Aanbiedingsbrief
|
Blz. 137
|
Bestuur en portefeuilleverdeling
|
Blz. 138
|
Bestuur en portefeuilleverdeling
|
Blz. 139
|
Bijlagen
|
Blz. 140
|
Missie en toekomstvisie
|
Blz. 141
|
Missie en toekomstvisie
|
Blz. 142
|
Collegeprogramma 2018-2022
|
Blz. 143
|
Collegeprogramma 2018-2022
|
Blz. 144
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|