Korte omschrijving
Deze pijler gaat over hoe onze inwoners zo lang mogelijk op eigen kracht en naar tevredenheid deelnemen aan de samenleving. Daarvoor zijn onze inwoners in eerste instantie zelf verantwoordelijk. Als dit niet lukt zorgen wij voor ondersteuning, zoals hulp bij opvoeding van kinderen en jeugd, het vinden van werk, verstrekken van inkomensondersteuning en schuldhulpverlening, vrijwilligerswerk en preventie in gezondheid zoals Jongeren op gezond gewicht.
In de pijlers staat het effect in de samenleving centraal. Daar willen we op sturen en monitoren. Hier horen beleidsindicatoren bij. Voor nu zijn hieronder de verplichte indicatoren uit het Besluit Begroting en Verantwoording opgenomen. Dit onderdeel wordt nog doorontwikkeld met beleidsindicatoren die meer zijn toegesneden op het te behalen effect.
Effecten in de samenleving
2.1 Inwoners nemen zo lang mogelijk op eigen kracht en naar tevredenheid deel aan de samenleving.
Wat willen we bereiken (doelen)
2.1.1 Werken vanuit de nieuwe aanpak, waarin gelijkwaardigheid en eigenaarschap, meedoen en preventie, handelingsvrijheid en kaders, integraal en gebiedsgericht werken centraal staan.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
2.1.1.1 Trainingen organiseren om de nieuwe werkwijze in te voeren, waaronder ‘Werken met netwerken’.
2.1.1.2 Samenwerking versterken tussen huisartsen, Impuls en Attenta.
2.1.1.3 Participatie-initiatieven toetsen aan de (nieuwe) kadernota.
2.1.1.4 Een sluitende aanpak zorg, onderwijs en arbeidsmarkt realiseren.
2.1.1.5 We gaan de functies re-integratie en werkplekken voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt doorontwikkelen.
2.1.1.6 Evalueren/herformuleren van het subsidiebeleid.
2.1.1.7 Ondernemers faciliteren om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een (werk)plek te bieden.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
2.1.2.1 Pilots uitvoeren voor het versterken van het voorliggende veld (preventie) en succesvolle pilots continueren.
2.1.2.2 Samen met schoolbesturen het integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) uitvoeren.
2.1.2.3 Experimenterenderwijs zoeken naar oplossingen om jeugdzorg en school op elkaar aan te laten sluiten
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
2.1.3.1 Inzetten op de transformatie van het Sociaal Domein.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
2.1.4.1 De lokale inclusie agenda ‘onbeperkt meedoen’ opstellen en verder vormgeven, op basis van de inventarisatie in 2019.
Beleidsindicatoren
Naam indicator
Eenheid
Waarde indicator
Bronjaar
Absoluut verzuim
Aantal per 1.000 leerlingen
0,00
2018
Relatief verzuim
Aantal per 1.000 leerlingen
16,41
2018
Voortijdig schoolverlaters (voorheen vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
% deelnemers aan het VO en MBO onderwijs
1,0
2018
Jongeren met een delict voor de rechter
% 12 t/m 21 jarigen
1,03%
2015
Kinderen in uitkeringsgezin
% kinderen tot 18 jaar
2,94%
2015
Werkloze jongeren
% 16 t/m 22 jarigen
1,11%
2015
Personen met een bijstandsuitkering
Aantal per 1.000 inwoners 18 jaar en ouder
23,0
2e halfjaar 2018
Lopende re-integratie voorzieningen
Aantal per 1.000 inwoners van 15 – 64 jaar
26,0
2e halfjaar 2018
Jongeren met jeugdhulp
% van alle jongeren tot 18 jaar
11,2%
2e halfjaar 2018
Jongeren met jeugdbescherming
% van alle jongeren tot 18 jaar
1,2%
2e halfjaar 2018
Jongeren met jeugdreclassering
% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar
0.3%
2e halfjaar 2018
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO
Aantal per 1.000 inwoners
48
2e halfjaar 2018
Verbonden partijen
Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Alescon (in liquidatie)
Gemeenschappelijke regeling Werkplein Drentse Aa (WPDA)
Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)
Gemeenschappelijke regeling Publiek Vervoer Groningen –Drenthe
Wat mag het kosten?
De cijfers voor de begroting 2020 zijn exclusief de ramingen voor de incidentele en structurele beleidsvoornemens en ontwikkelingen uit het begrotingsvoorstel 2020. De effecten van deze voorstellen worden meegenomen bij de eerste begrotingswijziging 2020.
Bedragen x €1.000
Lasten
4.1 Openbaar basisonderwijs
81
81
81
81
4.2 Onderwijshuisvesting
698
698
698
698
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
1.019
1.019
1.019
1.019
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
2.231
2.231
2.231
2.231
6.2 Wijkteams
2.836
2.836
2.836
2.836
6.3 Inkomensregelingen
7.664
7.664
7.664
7.664
6.4 Begeleide participatie
73
73
73
73
6.5 Arbeidsparticipatie
301
301
301
301
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
1.105
1.105
1.105
1.105
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
3.441
3.441
3.441
3.441
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
3.781
3.781
3.781
3.781
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
28
28
28
28
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
1.064
1.064
1.064
1.064
7.1 Volksgezondheid
1.136
1.136
1.136
1.136
Totaal Lasten
25.456
25.456
25.456
25.456
Baten
4.2 Onderwijshuisvesting
20
20
20
20
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
76
76
76
76
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
64
64
64
64
6.3 Inkomensregelingen
5.453
5.453
5.453
5.453
6.5 Arbeidsparticipatie
10
10
10
10
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
11
11
11
11
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
124
124
124
124
Totaal Baten
5.759
5.759
5.759
5.759
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves
34
34
34
34