In het informatiebeleidsplan staan diverse activiteiten die bijdragen aan het verbeteren van de in- en externe informatievoorziening.

Terugblik 2021

In 2021 hebben we drie aanbestedingen afgerond. Het betreffen hier de aanschaf van een nieuw zaak en archiefsysteem,  een informatiesysteem voor de uitvoering van de omgevingswet en een nieuw systeem voor onze vaste telefonie.  Het telefoniesysteem draait inmiddels.  Daarnaast zijn al onze bouwdossiers gedigitaliseerd en zijn deze nu gemakkelijk op te vragen bij het archief.  Bij andere informatiesystemen zijn diverse kleine wijzigingen doorgevoerd die de bedrijfsvoering verbeteren.  Zo is bijvoorbeeld bij het team frontoffice nieuwe verkiezingssoftware aangeschaft en geïmplementeerd. In 2022 gaan we hier voor het eerst gebruik van maken.

Door de steeds maar verder gaande digitalisering neemt de druk op het beheer van onze systemen toe. In 2021 is daarom besloten om voor het functioneel beheer extra capaciteit aan te trekken.  De gegevenskwaliteit van onze basisregistraties wordt steeds belangrijker.  De afgelopen jaren hebben we regelmatig achterstanden in de basisregistraties moeten wegwerken. Dit doen we door extra personeel in te huren of door werk uit te besteden.  

Automatisering heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan  de digitaliseringsprojecten.  Steeds vaker worden nieuwe systemen uit de cloud (internet) afgenomen.  Naast ondersteuning aan de digitalisering levert automatisering ook autonome producten en diensten. Zo zijn de medewerkers uit de overname van Alescon voorzien van apparatuur en applicaties.  Verder is de infrastructuur in 2021 beter beveiligd  door deze  te voorzien van de laatste patches en updates. In 2021 is veel tijd gespendeerd in de beveiliging van onze digitale infrastructuur.

Jaarstukken 2021