We gaan het afvalbeleid actualiseren met als doel de hoeveelheid afval te verminderen en kosten te reduceren. In de periode tot vaststelling van het afvalbeleid wordt het ‘Communicatie- en actieplan reduceren afval en kosten’ uitgevoerd’.

Terugblik 2021

In 2021 is er gestart met de actualisatie van het afvalbeleid. In juni 2021 is de Raad geïnformeerd over de inhoud, het proces en (beoogde) resultaat middels een startnotitie afvalbeleid. Vervolgens is in september 2021 een enquête onder een representatieve groep inwoners uitgezet, waarin gevraagd werd naar de mening over het huidige beleid en wensen t.a.v. het nieuwe beleid. De respons was boven verwachting, 1500 reacties op een representatieve steekproef van 5500 inwoners. De reacties zijn besproken met betrokken afvalmedewerkers binnen en buiten de gemeente (zoals afvalinzamelaars/verwerkers) en verwerkt in het conceptbeleid. 

Naast het actualiseren van het afvalbeleid zijn er nog diverse activiteiten uitgevoerd op het gebied van communicatie (volgens een wekelijkse communicatiekalender), contracten (aanbesteding verwerking diverse afvalstromen afvalbrengstation) en acties (zoals de grootschalige PMD controle, waardoor er sinds augustus 2021 geen afkeur meer is van PMD in de gemeente). De acties zijn naar tevredenheid en volgens plan uitgevoerd.

Jaarstukken 2021