Transformeren betekent ondersteuning op maat en gebruik maken van de kracht van het sociale netwerk. Door vroegtijdig ondersteuning te bieden, is duurdere zorg niet altijd nodig. Wanneer wel intensieve zorg nodig is, is deze zo kort mogelijk. Het is van belang dat elke organisatie hieraan meewerkt. Samenwerking is daarom noodzakelijk. Zo kennen we onder andere de transformatie ten aanzien van Jeugd op Drents niveau en de samenwerking in Noord en Midden-Drenthe (NMD). Op NMD niveau zal door middel van de inkoop de transformatie verder worden vormgegeven.

Terugblik 2021

Tekort op de jeugdzorg is afgenomen

De tekorten binnen de jeugdzorg zijn afgenomen. Dit komt niet alleen door de extra middelen die wij van het Rijk hebben ontvangen, maar  is mede te danken aan de strakkere afspraken die gemaakt zijn met zorgaanbieders over de duur van de indicaties  en het toepassen van het regisseursmodel door Attenta.  Ook de verbeterde samenwerking met huisartsen binnen de pilot 'Kinderen eerst' heeft er aan bijgedragen dat de rechtstreekse verwijzingen van huisartsen naar specialistische jeugdzorg zijn afgenomen.  De inzet van schoolmaatschappelijk werk en de gezinscoach hebben een preventieve werking en voorkomen dat kinderen langdurig in de zwaardere zorg terecht komen.  Wel zagen we door Corona de wachtlijsten binnen de jeugd-GGZ toenemen, maar we verwachten dat door de gewijzigde inkoop jongeren beter ondersteund kunnen worden.

Regiovisie Jeugd

In Drenthe is een gezamenlijke visie Jeugd opgesteld, waarin de norm voor opdrachtgeverschap, namelijk hoe willen wij gezamenlijk regionaal en bovenregionaal zorgen voor een goed zorglandschap, is verwoord. Dit is de voorloper voor de verdere uitwerking van de nog te formuleren 'Hervormingsagenda' die moet bijdragen aan betere hulpverlening en een financieel beheersbaar en duurzaam jeugdstelsel.

Expertisecentra Jeugd

De gemeente Groningen coördineert voor de drie noordelijke provincies een bovenregionaal jeugd expertise netwerk (JENN) dat bijdraagt aan de zorg voor jongeren met complexe problematiek die vastlopen in de hulpverlening. Het expertise netwerk bestaat uit drie regionale expert teams. Voor Drenthe is dit de Drentse Expert Tafel ( DExT). DExT zet in op herstel van het gewone leven door te investeren in beschermende factoren. De focus ligt op het perspectief, meedoen en normaliseren. Het  doel van DExT is: “Eerder en sneller de best passende ondersteuning voor Drentse jeugdigen bij wie effecten van de ingezette jeugdhulp uitblijven of zijn vastgelopen.

Regie op drie

Binnen 'Regie op drie' heeft Attenta samen met gezinnen die al langdurig ondersteuning ontvangen vanwege de complexe problematiek, gekeken naar welke inzet wel werkt  en welke inzet niet werkt voor het gezin. Samen met het gezin is gekeken naar de positieve ontwikkelingen en ondersteuning die het gezin versterken. 

Woonplaatsbeginsel

Het afgelopen jaar zijn zowel door de backoffice als door het contractmanagement NMD voorbereidingen getroffen om de veranderingen door te voeren in het woonplaatsbeginsel  dat vanaf 2022 van kracht is.  Het woonplaatsbeginsel is een hulpmiddel om te bepalen welke gemeente verantwoordelijk is voor de jeugdhulp aan een jeugdige. In de nieuwe definitie ligt de verantwoordelijkheid bij de gemeente waar de jeugdige zijn woonadres heeft volgens de Basisregistratie Personen (de BRP).  De gemeente waar de jeugdige vandaan komt, blijft dus verantwoordelijk voor de jeugdige en voor de kosten van de jeugdhulp voor deze jeugdige.
Er zijn meer kinderen overgedragen aan andere gemeenten dan dat wij hebben terug ontvangen. Het is nog onduidelijk wat hiervan de financiële consequenties zijn.

Wmo

De kosten voor de jeugdzorg zijn gedaald, daarentegen zien wij de kosten voor de Wmo stijgen. Dit heeft meerdere oorzaken zoals de aanzuigende werking van de invoering abonnementstarief, de vergrijzing en het langer thuis blijven wonen. De toename is met name te zien bij de aanvragen huishoudelijke hulp en de woningaanpassingen. Het afgelopen jaar zijn we gestart met het project "schuifjes dicht". Hierbij wordt gekeken naar alternatieven voor geïndiceerde ondersteuning. Voorbeelden zijn de uitbreiding van de huiskamers plus in meerdere kerndorpen. Bijkomend voordeel van dit project is de intensievere samenwerking tussen Attenta en Impuls. Er is meer afstemming en er wordt actief gewerkt aan afschaling van geïndiceerde ondersteuning.

Beschermd wonen en Maatschappelijk Opvang

De decentralisatie van Beschermd wonen/maatschappelijke opvang van centrumgemeente Assen naar de regiogemeente is uitgesteld naar 1 januari 2023. Desondanks zijn er wel stappen gezet om deze decentralisatie te realiseren. Zo is er gestart met een pilot waarbij de lokale toegang, met ondersteuning van de toegang van centrumgemeente Assen, nieuwe aanvragen in behandeling neemt. Hierbij is de nodige kennis en ervaring onderling gedeeld. 

Regeling zonder meer Noord en Midden Drenthe

In 2021 is de doorontwikkeling inkoopsamenwerking NMD (Noord en Midden Drenthe) gestart. Op basis van een onderzoek naar de samenwerking is besloten om de samenwerking te formaliseren door middel van een regeling zonder meer. Daarnaast kan de inkoopsamenwerking efficiënter en effectiever werken door meer structuur aan te brengen in de organisatie en duidelijke afspraken te maken over taken en verantwoordelijkheden. De structuren zijn in 2021 vormgegeven en er worden verdere stappen gezet in 2022. 

Onafhankelijke cliëntondersteuning 

Vanaf 2015 zijn we als gemeente verantwoordelijk voor het aanbieden van onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) in het kader van de Wmo. De bekendheid van OCO bij inwoners laat nog te wensen over. Dit is een landelijk beeld. In 2021 hebben we gekeken hoe het komt dat deze bekendheid laag is binnen onze gemeente en op welke wijze we beter invulling kunnen geven aan deze taak. Dit heeft geleid tot een plan van aanpak om de cliëntondersteuning dichter bij onze inwoners te brengen en een betere samenwerking tussen de betrokken organisaties. Voor de uitvoering van dit plan hebben we vanuit het ministerie van VWS een subsidie ontvangen van € 50.000. 

Werkconferentie sociaal domein
Op verzoek van de Raad hebben wij samen met een afvaardiging van de Raad een bijdrage geleverd aan de organisatie van de werkconferentie. Naast het presenteren van cijfers over de stand van zaken, gingen raadsleden in gesprek met professionals uit het veld, zodat zij het verhaal uit de praktijk hoorden. Thema's waren armoede en vroegsignalering, meedoen, jeugd en ouderen.

Toezicht en handhaving

In 2021 is het toezicht- en handhavingsbeleid vastgesteld en is dit geborgd in onze verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdzorg. Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor toezicht en handhaving vanuit de Wmo en jeugdzorg. Deze taak wordt uitgevoerd door het kwaliteitsteam binnen de inkoopsamenwerking NMD. Het toezicht- en handhavingsbeleid is gericht op het behoud en versterken van de kwaliteit van zorg en geeft meer duidelijkheid over de aanpak wanneer er signalen zijn van fouten of fraude bij de inzet van Wmo of Jeugdzorg. 

Monitor
Het afgelopen jaar hebben we de monitor sociaal domein verder ontwikkeld.  Naast cijfers over Wmo en Jeugdzorg hebben we de monitor inmiddels verbreed met cijfers over het gebruik van algemene en collectieve voorzieningen. Op die manier willen we de verschuiving van geïndiceerde zorg naar lichtere vormen van ondersteuning inzichtelijk maken.

 

 

 

Jaarstukken 2021