Omschrijving
De gemeente Aa en Hunze is op verschillende kanalen actief om inwoners te informeren over onze dienstverlening: de website, social media en de gemeentepagina in de Schakel.

Terugblik 2021

Website
De website is de belangrijkste toegangspoort tot de gemeentelijke dienstverlening. Hier kunnen inwoners en ondernemers terecht voor alle diensten van de gemeente, maar ook voor informatie over de gemeenteraad, nieuws, etc. In totaal bezochten de bezoekers 804.753 pagina’s op www.aaenhunze.nl. Opvallend is dat ongeveer de helft van de bezoekers de website bezoekt via hun mobiele telefoon. Inwoners gebruikten de website voornamelijk om een afspraak op het gemeentehuis te maken, meer informatie te vinden over het afvalbrengstation en belastingen. Ook werden de pagina’s over verenigingen en zwembaden veelvuldig bezocht. De meest gebruikte zoektermen op de website zijn gericht op de OZB, rioolheffing, WMO, vacatures en asbest. 

Social media
De gemeente Aa en Hunze is actief op diverse social mediakanalen (Facebook, Twitter, Instagram). Ons bereik groeit op deze platformen nog steeds. Het bereik van deze kanalen was in december 2021:

Facebook:   4500 (groei van 500 t.o.v. 2020)
Twitter:   5671 (groei van 171 t.o.v. 2020)
Instagram:   1103 (groei van 103 t.o.v. 2020) 

Onze social media kanalen en website monitoren we maandelijks met een eindrapportage. In deze rapportage zien we welk bericht voor welk medium het meest geschikt is, wat het meeste bereik heeft en wat mensen écht belangrijk vinden. We zien dat mensen berichten óver mensen het meest waarderen. Ook zien we dat berichten van en over onze buitendienst het goed doen en zorgen voor interactie. Zichtbaarheid in het veld én online laat onze inwoners zien dat we hard aan het werk zijn. Daarnaast doen informerende berichten over praktische zaken zoals gladheid, de afvalwijzer, het ophalen van kerstbomen het goed. Deze bieden ook kans aan inwoners om vragen te stellen waardoor interactie én hulp bij vragen op gang komt. 

Schakel
Ook de gemeentepagina in de Schakel is een belangrijk medium in onze dienstverlening. Ongeveer 14.500 huishoudens ontvangen de Schakel. Elke week staan er op de gemeentepagina o.a. de bekendmakingen, informatie over onze dienstverlening, informatie over de raadsvergadering en reguliere (nieuws)berichten. 

Jaarstukken 2021