Planning
Startdatum: 01-01-2021
Einddatum: 31-12-2022

Omschrijving (toelichting)

Omschrijving
De gemeente Aa en Hunze is op verschillende kanalen actief om inwoners te informeren over onze dienstverlening: de website, social media en de gemeentepagina in de Schakel.



Toelichting

G

Kwaliteit

Terugblik 2020

De gemeente Aa en Hunze is op verschillende kanalen actief om inwoners te informeren over onze dienstverlening: de website, social media en de gemeentepagina in de Schakel.

Website
De website is de belangrijkste toegangspoort tot de gemeentelijke dienstverlening. Hier kunnen inwoners en ondernemers terecht voor alle diensten van de gemeente, maar ook voor informatie over de gemeenteraad, nieuws, etc. In het afgelopen jaar is de homepage 75.146 keer bezocht. In totaal bezochten de bezoekers 804.753 pagina’s op www.aaenhunze.nl. Opvallend is dat ongeveer de helft van de bezoekers de website bezoekt via hun mobiele telefoon. Inwoners gebruikten de website voornamelijk om een afspraak op het gemeentehuis te maken, meer informatie te vinden over het afvalbrengstation en belastingen. Ook werden de pagina’s over verenigingen en zwembaden veelvuldig bezocht. De meest gebruikte zoektermen op de website zijn gericht op de OZB, rioolheffing, WMO, vacatures en asbest.

Social media
De gemeente Aa en Hunze is actief op diverse social mediakanalen (Facebook, Twitter, Instagram). Ons bereik groeit op deze platformen nog steeds. Het bereik van deze kanalen is:
Facebook: 4000+ (groei van 600 t.o.v. 2019)
Twitter: 5500+ (groei van 101 t.o.v. 2019)
Instagram: 1000+

Op social media delen we nieuws, gaan we met inwoners in gesprek en zijn we bereikbaar voor meldingen en vragen. De best scorende post in 2020 was de Sint Maarten-poster die we samen met leerlingen van het dr. Nassau College ontwierpen tijdens een College bie ‘t Pad. Deze bereikte 26.630 mensen. De toespraak van burgemeester Hiemstra tijdens de tweede golf had een bereik van 13.860. Gemiddeld heeft een post op Facebook een bereik van 2.000 – 3.000.

Schakel
Ook de gemeentepagina in de Schakel is een belangrijk medium in onze dienstverlening. Ongeveer 14.500 huishoudens ontvangen de Schakel. Elke week staan er op de gemeentepagina o.a. de bekendmakingen, informatie over onze dienstverlening, informatie over de raadsvergadering en reguliere (nieuws)berichten.