-
Blz. 1
Begroting 2026
-
Blz. 2
Begroting 2026
-
Blz. 3
Pijlers
-
Blz. 4
Pijler 1 Bestuur en Samen doen
-
Blz. 5
Korte omschrijving
-
Blz. 6
Ambities
-
Blz. 7
Effecten in de samenleving
-
Blz. 8
Wat willen we bereiken (doelen)
-
Blz. 9
1.10.1 De samenleving is betrokken bij gemeentelijke vraagstukken en het zelf organiserend vermogen is toegenomen.
-
Blz. 10
1.10.1.03 Verantwoordelijkheid nemen in de opvang van vluchtelingen.
-
Blz. 11
1.10.1.04 Vergroten betrokkenheid van inwoners bij het gemeentelijke beleid door de raad.
-
Blz. 12
1.10.1.05 Voorbereiden gemeenteraadsverkiezingen 2026
-
Blz. 13
1.10.2 Een transparante overheid die laat zien wat ze doet en hoe ze werkt.
-
Blz. 14
1.10.3 De samenwerking met partners draagt bij aan het realiseren van onze gemeentelijke doelen op regionaal, provinciaal en landelijk niveau.
-
Blz. 15
1.10.3.03 Inhoud en uitvoering geven aan Nij Begun/compensatie gaswinning
-
Blz. 16
1.10.3.06 Actief volgen van het proces van schade-afhandeling mijnbouwactiviteiten en ontwikkelingen diepe ondergrond
-
Blz. 17
1.20.1 We behalen in 80% van de gevallen onze servicenormen.
-
Blz. 18
1.20.1.01 We houden onze servicenormen continu onder de aandacht.
-
Blz. 19
1.20.2 Onze inwoners ervaren onze dienstverlening als persoonlijk, toegankelijk en duidelijk.
-
Blz. 20
1.20.2.01 We halen actief informatie op om onze dienstverlening door te ontwikkelen en verbeteren van de kwaliteit.
-
Blz. 21
1.30.1 De gemeente Aa en Hunze staat in 2026 in de top 20 van de ranglijst van veilige gemeenten.
-
Blz. 22
1.30.1.01 In de aanpak van ondermijning ligt de focus op zorgfraude, drugs, veilig buitengebied en mensenhandel.
-
Blz. 23
1.30.1.02 Handhaving permanente bewoning op recreatieverblijven op vakantieparken.
-
Blz. 24
1.30.1.03 Ontwikkelen beleid dat bijdraagt aan een veilig Aa en Hunze.
-
Blz. 25
1.30.1.06 Verbeteren verkeersveiligheid in Aa en Hunze
-
Blz. 26
1.30.1.07 Maatschappelijke Weerbaarheid
-
Blz. 27
Beleidsindicatoren
-
Blz. 28
Verbonden partijen
-
Blz. 29
Wat mag het kosten?
-
Blz. 30
Pijler 2 Samen Leven
-
Blz. 31
Korte omschrijving
-
Blz. 32
Ambities
-
Blz. 33
Effect in de samenleving
-
Blz. 34
Wat willen we bereiken (doelen)
-
Blz. 35
2.10.1 Alle inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig wonen.
-
Blz. 36
2.10.1.01 De ondersteuning van mantelzorgers te versterken.
-
Blz. 37
2.10.1.02 Uitrol laagdrempelige ondersteuning dorpen.
-
Blz. 38
2.10.1.04 Voorbereiden op de oude dag en stimuleren vitaal ouder worden
-
Blz. 39
2.10.1.06 Decentralisatie beschermd wonen
-
Blz. 40
2.10.1.07 Coalitie Eén tegen eenzaamheid
-
Blz. 41
2.10.1.10 Welzijn op recept
-
Blz. 42
2.10.1.11 Valpreventie keten ontwikkelen en uitvoeren
-
Blz. 43
2.10.1.13 Stevige lokale teams
-
Blz. 44
2.10.2 Elk kind groeit gezond en veilig op en kan zich optimaal ontwikkelen tot zelfstandige volwassene.
-
Blz. 45
2.10.2.01 Hervormingsagenda Jeugd uitvoeren
-
Blz. 46
2.10.2.03 Vergroten kansengelijkheid
-
Blz. 47
2.10.2.07 Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming uitvoeren
-
Blz. 48
2.10.2.09 Preventieketen ontwikkelen en uitvoeren aanpak overgewicht en obesitas bij kinderen
-
Blz. 49
2.10.2.10 Preventieketen Kansrijke Start ontwikkelen en uitvoeren
-
Blz. 50
2.10.2.11 Bevorderen van een goede gezondheid en een gezonde leefomgeving voor onze jeugd.
-
Blz. 51
2.10.2.13 Actief onze belangen inbrengen in de Sociale Agenda Nij Begun
-
Blz. 52
2.10.3 Elke inwoner is zoveel mogelijk financieel redzaam.
-
Blz. 53
2.10.3.02 Uitvoering schuldhulpverlening.
-
Blz. 54
2.10.3.04 Uitvoering nota armoedebeleid 2024-2028
-
Blz. 55
2.10.4 Alle inwoners kunnen zo zelfstandig mogelijk meedoen aan de samenleving.
-
Blz. 56
2.10.4.01 Samenwerking versterken WPDA en lokale ondernemers Aa en Hunze inclusief rol van het werkgeversservicepunt van de arbeidsmarktregio “Werk in Zicht”.
-
Blz. 57
2.10.4.02 Cultuur inzetten als middel om aan de slag te gaan met maatschappelijke thema's.
-
Blz. 58
2.10.4.03 Toegankelijkheid gemeente
-
Blz. 59
2.10.4.04 Uitvoering Wet Inburgering 2021.
-
Blz. 60
2.10.4.07 Bibliotheekwerk doorontwikkelen zodat deze voldoet aan de eisen die gesteld worden bij de stelselwijziging die per 2026 ingaat
-
Blz. 61
2.10.4.08 Het verminderen van laaggeletterdheid
-
Blz. 62
2.10.5 Het verkleinen van gezondheidsachterstanden van volwassenen
-
Blz. 63
2.10.5.01 Preventieketen Gecombineerde Leefstijlinterventies, ontwikkelen en uitvoeren
-
Blz. 64
2.10.5.02 Dorpsaanpak positieve gezondheid
-
Blz. 65
2.10.5.03 Voorlichting en advies over roken, alcohol en middelengebruik
-
Blz. 66
2.10.5.04 Evaluatie nota gezondheidsbeleid
-
Blz. 67
Beleidsindicatoren
-
Blz. 68
Verbonden partijen
-
Blz. 69
Wat mag het kosten?
-
Blz. 70
Pijler 3 Duurzaamheid en Economie
-
Blz. 71
Korte beschrijving
-
Blz. 72
Ambities
-
Blz. 73
Effect in de samenleving
-
Blz. 74
Wat willen we bereiken (doelen)
-
Blz. 75
3.10.1 De lokale economie is toekomstbestendig en er is voldoende werkgelegenheid.
-
Blz. 76
3.10.1.03 Ondersteunen van ondernemers op het gebied van innovatie, kennis, duurzaamheid en andere ontwikkelingen en initiatieven.
-
Blz. 77
3.10.1.06 Toekomstbestendigheid Bedrijventerreinen
-
Blz. 78
3.10.1.07 Uitvoering van de Economische Agenda Nij Begun
-
Blz. 79
3.10.1.08 Uitvoering van de Regiodeal 'Vitaal verbonden'
-
Blz. 80
3.10.2 De vitaliteit van de recreatieve sector versterken.
-
Blz. 81
3.10.2.02 Ontwikkeling Gasselterveld
-
Blz. 82
3.10.2.05 Faciliteren en ondersteunen van de recreatieve sector
-
Blz. 83
3.20.1 De duurzaamheidsopgave maakt integraal onderdeel uit van het beleid, processen en organisatie.
-
Blz. 84
3.20.1.06 Circulaire economie en duurzaam inkopen
-
Blz. 85
3.20.2 Inwoners en bedrijven zijn betrokken bij de realisatie van de duurzaamheidsopgave.
-
Blz. 86
3.20.2.01 Warmtetransitie: toename van een duurzame manier van verwarmen.
-
Blz. 87
3.20.2.02 Grootschalige opwek van duurzame energie
-
Blz. 88
3.20.2.10 Ondersteuning van inwoners bij het nemen van duurzaamheidsmaatregelen voor hun woning
-
Blz. 89
3.20.2.13 Vergroten bewustwording duurzaamheid
-
Blz. 90
Beleidsindicatoren
-
Blz. 91
Verbonden partijen
-
Blz. 92
Wat mag het kosten?
-
Blz. 93
Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
-
Blz. 94
Korte beschrijving
-
Blz. 95
Ambities
-
Blz. 96
Effecten in de samenleving
-
Blz. 97
Wat willen we bereiken (doelen)
-
Blz. 98
4.10.1 De leefbaarheid in de gemeente blijft in stand en is waar mogelijk verbeterd.
-
Blz. 99
4.10.1.04 Actief aanhaken bij het gebiedsprogramma Transitie Landelijk Gebied Drenthe (TLGD)
-
Blz. 100
4.10.1.05 Het opstellen van een Omgevingsvisie
-
Blz. 101
4.10.2 De voorzieningen sluiten aan bij behoefte van onze inwoners.
-
Blz. 102
4.10.2.01 Het realiseren van een kwaliteitsimpuls fietspaden
-
Blz. 103
4.10.2.02 Volgen provinciaal project aanpak verkeersknooppunt Gieten.
-
Blz. 104
4.10.2.03 Huisvesting verenigingen Gieten
-
Blz. 105
4.10.2.05 Gemeentelijk beleid formuleren om beschermde/waardevolle flora en fauna beschermen.
-
Blz. 106
4.10.2.06 Plagen en schadelijke uitheemse soorten bestrijden.
-
Blz. 107
4.10.2.07 Uitvoering mobiliteitsplan
-
Blz. 108
4.10.2.09 Herijking beleid maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 109
4.10.2.16 Verbouw dorpshuis Gasselte
-
Blz. 110
4.10.2.17 Verbouw dorpshuis Ekehaar
-
Blz. 111
4.10.2.18 Uitvoering Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
-
Blz. 112
4.10.2.19 Herinrichting Gasselternijveen
-
Blz. 113
4.10.2.20 Herinrichting Brink Gieten
-
Blz. 114
4.10.2.21 Afronding herinrichting Stationsstraat Noord Gieten
-
Blz. 115
4.10.3 In 2026 zijn 200 extra woningen gerealiseerd of planologisch mogelijk gemaakt.
-
Blz. 116
4.10.3.02 Gebiedsgerichte woningbouwprogrammering.
-
Blz. 117
4.10.3.04 Realisatie tijdelijke flexwoningen
-
Blz. 118
4.10.3.05 Doorvertaling regiewet in gemeentelijk beleid
-
Blz. 119
Beleidsindicatoren
-
Blz. 120
Verbonden partijen
-
Blz. 121
Wat mag het kosten?
-
Blz. 122
Pijler 5 Middelen en ondersteuning
-
Blz. 123
Korte beschrijving
-
Blz. 124
Ambities
-
Blz. 125
Effect in de samenleving
-
Blz. 126
Wat willen we bereiken (doelen)
-
Blz. 127
5.10.1. De bedrijfsprocessen zijn op passende wijze vormgegeven.
-
Blz. 128
5.10.1.01 Nieuwbouw buitendienst Oelenboom
-
Blz. 129
5.10.1.04 Planvorming huisvesting brandweer/kernteams Rolde
-
Blz. 130
5.10.2 De financiële positie van de gemeente is solide.
-
Blz. 131
5.10.2.01 Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 132
5.10.2.02 Vernieuwing controle protocol en normenkader.
-
Blz. 133
5.10.3 De gemeente is een aantrekkelijke werkgever met voldoende personeel dat toegerust is om de werkzaamheden uit te voeren.
-
Blz. 134
5.10.3.01 Actief personeelsbeleid voeren.
-
Blz. 135
Beleidsindicatoren
-
Blz. 136
Verbonden partijen
-
Blz. 137
Wat mag het kosten?
-
Blz. 138
Hoofdlijnen
-
Blz. 139
Ontwikkelingen en financiële uitgangspunten
-
Blz. 140
Ontwikkelingen en financiële uitgangspunten
-
Blz. 141
VAR
-
Blz. 142
VAR
-
Blz. 143
Gemeentelijke lastendruk
-
Blz. 144
Gemeentelijke lastendruk
-
Blz. 145
Financiële ontwikkelingen
-
Blz. 146
Financiële ontwikkelingen
-
Blz. 147
Voorstellen begroting 2026
-
Blz. 148
Voorstellen begroting 2026
-
Blz. 149
Vaststelling begroting 2026
-
Blz. 150
Vaststelling begroting 2026
-
Blz. 151
Aangenomen amendementen
-
Blz. 152
Meerjarenbegroting 2026 - 2029
-
Blz. 153
Meerjarenbegroting 2026-2029
-
Blz. 154
Ambities structureel
-
Blz. 155
Ambities structureel
-
Blz. 156
Toelichting ambities structureel
-
Blz. 157
Ambities incidenteel
-
Blz. 158
Ambities incidenteel
-
Blz. 159
Toelichting ambities incidenteel
-
Blz. 160
Ombuigingen
-
Blz. 161
Ombuigingen structureel
-
Blz. 162
Toelichting ombuigingen structureel
-
Blz. 163
Prijsontwikkeling structureel
-
Blz. 164
Prijsontwikkeling structureel
-
Blz. 165
Toelichting prijsontwikkeling structureel
-
Blz. 166
Gemeentefonds structureel en incidenteel
-
Blz. 167
Gemeentefonds structureel en incidenteel
-
Blz. 168
Toelichting algemene uitkering gemeentefonds structureel en incidenteel
-
Blz. 169
Overige mutaties structureel
-
Blz. 170
Overige mutaties structureel
-
Blz. 171
Toelichting overige mutaties structureel
-
Blz. 172
Mutatie reserves
-
Blz. 173
Dekking incidentele mutaties
-
Blz. 174
Bij 1e begrotingswijziging 2026 beschikbaar te stellen budgetten
-
Blz. 175
Bij 1e begrotingswijziging 2025 beschikbaar te stellen budgetten
-
Blz. 176
Welkom
-
Blz. 177
Aanbiedingsbrief
-
Blz. 178
Aanbiedingsbrief
-
Blz. 179
Bestuur en portefeuilleverdeling
-
Blz. 180
Bestuur en portefeuilleverdeling
-
Blz. 181
.
-
Blz. 182
Pijler overstijgende onderwerpen
-
Blz. 183
Paragrafen
-
Blz. 184
Lokale heffingen
-
Blz. 185
Lokale heffingen
-
Blz. 186
Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallend onder hoofdstuk 2
-
Blz. 187
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 188
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 189
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 190
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 191
Recapitulatie
-
Blz. 192
Financiering
-
Blz. 193
Financiering
-
Blz. 194
Bedrijfsvoering
-
Blz. 195
Bedrijfsvoering
-
Blz. 196
Verbonden partijen
-
Blz. 197
Verbonden partijen
-
Blz. 198
Grondbeleid
-
Blz. 199
Grondbeleid
-
Blz. 200
Openbaarheid
-
Blz. 201
Openbaarheid
-
Blz. 202
Financiële begroting
-
Blz. 203
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 204
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 205
Toelichting algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 206
Overhead en vennootschapsbelasting
-
Blz. 207
Overhead
-
Blz. 208
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 209
Stand en verloop van de reserves en voorzieningen
-
Blz. 210
Stand en verloop van de reserve en voorzieningen
-
Blz. 211
Verloop Algemene Reserves
-
Blz. 212
Totaaloverzicht van reserves en voorzieningen
-
Blz. 213
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 214
Overzicht incidentele lasten en baten op voorzieningen
-
Blz. 215
Balans en EMU overzicht
-
Blz. 216
Balans en EMU overzicht
-
Blz. 217
EMU-saldo 2026-2029
-
Blz. 218
Investeringen 2026
-
Blz. 219
Investeringen 2026
-
Blz. 220
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 221
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 222
Lasten en baten per pijler
-
Blz. 223
Samenvatting van al onze inkomsten en uitgaven incidenteel en structureel: de recapitulatie
-
Blz. 224
Recapitulatie incidenteel
-
Blz. 225
Recapitulatie structureel
-
Blz. 226
Toelichting op de baten en lasten per pijler
-
Blz. 227
Toelichting op de baten en lasten per pijler
-
Blz. 228
Pijler 1. Bestuur en Samen doen
-
Blz. 229
Toelichting pijler 1
-
Blz. 230
Pijler 2. Samen Leven
-
Blz. 231
Toelichting pijler 2
-
Blz. 232
Pijler 3. Duurzaamheid en Economie
-
Blz. 233
Toelichting pijler 3
-
Blz. 234
Pijler 4. Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
-
Blz. 235
Toelichting pijler 4
-
Blz. 236
Pijler 5. Middelen en ondersteuning
-
Blz. 237
Toelichting pijler 5
-
Blz. 238
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 239
Totaaloverzicht beleidsindicatoren
-
Blz. 240
Totaaloverzicht beleidsindicatoren
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap