Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2026
    1. Blz. 2 Begroting 2026
    2. Blz. 3 Pijlers
      1. Blz. 4 Pijler 1 Bestuur en Samen doen
        1. Blz. 5 Korte omschrijving
        2. Blz. 6 Ambities
        3. Blz. 7 Effecten in de samenleving
        4. Blz. 8 Wat willen we bereiken (doelen)
          1. Blz. 9 1.10.1 De samenleving is betrokken bij gemeentelijke vraagstukken en het zelf organiserend vermogen is toegenomen.
            1. Blz. 10 1.10.1.03 Verantwoordelijkheid nemen in de opvang van vluchtelingen.
            2. Blz. 11 1.10.1.04 Vergroten betrokkenheid van inwoners bij het gemeentelijke beleid door de raad.
            3. Blz. 12 1.10.1.05 Voorbereiden gemeenteraadsverkiezingen 2026
          2. Blz. 13 1.10.2 Een transparante overheid die laat zien wat ze doet en hoe ze werkt.
          3. Blz. 14 1.10.3 De samenwerking met partners draagt bij aan het realiseren van onze gemeentelijke doelen op regionaal, provinciaal en landelijk niveau.
            1. Blz. 15 1.10.3.03 Inhoud en uitvoering geven aan Nij Begun/compensatie gaswinning
            2. Blz. 16 1.10.3.06 Actief volgen van het proces van schade-afhandeling mijnbouwactiviteiten en ontwikkelingen diepe ondergrond
          4. Blz. 17 1.20.1 We behalen in 80% van de gevallen onze servicenormen.
            1. Blz. 18 1.20.1.01 We houden onze servicenormen continu onder de aandacht.
          5. Blz. 19 1.20.2 Onze inwoners ervaren onze dienstverlening als persoonlijk, toegankelijk en duidelijk.
            1. Blz. 20 1.20.2.01 We halen actief informatie op om onze dienstverlening door te ontwikkelen en verbeteren van de kwaliteit.
          6. Blz. 21 1.30.1 De gemeente Aa en Hunze staat in 2026 in de top 20 van de ranglijst van veilige gemeenten.
            1. Blz. 22 1.30.1.01 In de aanpak van ondermijning ligt de focus op zorgfraude, drugs, veilig buitengebied en mensenhandel.
            2. Blz. 23 1.30.1.02 Handhaving permanente bewoning op recreatieverblijven op vakantieparken.
            3. Blz. 24 1.30.1.03 Ontwikkelen beleid dat bijdraagt aan een veilig Aa en Hunze.
            4. Blz. 25 1.30.1.06 Verbeteren verkeersveiligheid in Aa en Hunze
            5. Blz. 26 1.30.1.07 Maatschappelijke Weerbaarheid
        5. Blz. 27 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 28 Verbonden partijen
        7. Blz. 29 Wat mag het kosten?
      2. Blz. 30 Pijler 2 Samen Leven
        1. Blz. 31 Korte omschrijving
        2. Blz. 32 Ambities
        3. Blz. 33 Effect in de samenleving
        4. Blz. 34 Wat willen we bereiken (doelen)
          1. Blz. 35 2.10.1 Alle inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig wonen.
            1. Blz. 36 2.10.1.01 De ondersteuning van mantelzorgers te versterken.
            2. Blz. 37 2.10.1.02 Uitrol laagdrempelige ondersteuning dorpen.
            3. Blz. 38 2.10.1.04 Voorbereiden op de oude dag en stimuleren vitaal ouder worden
            4. Blz. 39 2.10.1.06 Decentralisatie beschermd wonen
            5. Blz. 40 2.10.1.07 Coalitie Eén tegen eenzaamheid
            6. Blz. 41 2.10.1.10 Welzijn op recept
            7. Blz. 42 2.10.1.11 Valpreventie keten ontwikkelen en uitvoeren
            8. Blz. 43 2.10.1.13 Stevige lokale teams
          2. Blz. 44 2.10.2 Elk kind groeit gezond en veilig op en kan zich optimaal ontwikkelen tot zelfstandige volwassene.
            1. Blz. 45 2.10.2.01 Hervormingsagenda Jeugd uitvoeren
            2. Blz. 46 2.10.2.03 Vergroten kansengelijkheid
            3. Blz. 47 2.10.2.07 Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming uitvoeren
            4. Blz. 48 2.10.2.09 Preventieketen ontwikkelen en uitvoeren aanpak overgewicht en obesitas bij kinderen
            5. Blz. 49 2.10.2.10 Preventieketen Kansrijke Start ontwikkelen en uitvoeren
            6. Blz. 50 2.10.2.11 Bevorderen van een goede gezondheid en een gezonde leefomgeving voor onze jeugd.
            7. Blz. 51 2.10.2.13 Actief onze belangen inbrengen in de Sociale Agenda Nij Begun
          3. Blz. 52 2.10.3 Elke inwoner is zoveel mogelijk financieel redzaam.
            1. Blz. 53 2.10.3.02 Uitvoering schuldhulpverlening.
            2. Blz. 54 2.10.3.04 Uitvoering nota armoedebeleid 2024-2028
          4. Blz. 55 2.10.4 Alle inwoners kunnen zo zelfstandig mogelijk meedoen aan de samenleving.
            1. Blz. 56 2.10.4.01 Samenwerking versterken WPDA en lokale ondernemers Aa en Hunze inclusief rol van het werkgeversservicepunt van de arbeidsmarktregio “Werk in Zicht”.
            2. Blz. 57 2.10.4.02 Cultuur inzetten als middel om aan de slag te gaan met maatschappelijke thema's.
            3. Blz. 58 2.10.4.03 Toegankelijkheid gemeente
            4. Blz. 59 2.10.4.04 Uitvoering Wet Inburgering 2021.
            5. Blz. 60 2.10.4.07 Bibliotheekwerk doorontwikkelen zodat deze voldoet aan de eisen die gesteld worden bij de stelselwijziging die per 2026 ingaat
            6. Blz. 61 2.10.4.08 Het verminderen van laaggeletterdheid
          5. Blz. 62 2.10.5 Het verkleinen van gezondheidsachterstanden van volwassenen
            1. Blz. 63 2.10.5.01 Preventieketen Gecombineerde Leefstijlinterventies, ontwikkelen en uitvoeren
            2. Blz. 64 2.10.5.02 Dorpsaanpak positieve gezondheid
            3. Blz. 65 2.10.5.03 Voorlichting en advies over roken, alcohol en middelengebruik
            4. Blz. 66 2.10.5.04 Evaluatie nota gezondheidsbeleid
        5. Blz. 67 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 68 Verbonden partijen
        7. Blz. 69 Wat mag het kosten?
      3. Blz. 70 Pijler 3 Duurzaamheid en Economie
        1. Blz. 71 Korte beschrijving
        2. Blz. 72 Ambities
        3. Blz. 73 Effect in de samenleving
        4. Blz. 74 Wat willen we bereiken (doelen)
          1. Blz. 75 3.10.1 De lokale economie is toekomstbestendig en er is voldoende werkgelegenheid.
            1. Blz. 76 3.10.1.03 Ondersteunen van ondernemers op het gebied van innovatie, kennis, duurzaamheid en andere ontwikkelingen en initiatieven.
            2. Blz. 77 3.10.1.06 Toekomstbestendigheid Bedrijventerreinen
            3. Blz. 78 3.10.1.07 Uitvoering van de Economische Agenda Nij Begun
            4. Blz. 79 3.10.1.08 Uitvoering van de Regiodeal 'Vitaal verbonden'
          2. Blz. 80 3.10.2 De vitaliteit van de recreatieve sector versterken.
            1. Blz. 81 3.10.2.02 Ontwikkeling Gasselterveld
            2. Blz. 82 3.10.2.05 Faciliteren en ondersteunen van de recreatieve sector
          3. Blz. 83 3.20.1 De duurzaamheidsopgave maakt integraal onderdeel uit van het beleid, processen en organisatie.
            1. Blz. 84 3.20.1.06 Circulaire economie en duurzaam inkopen
          4. Blz. 85 3.20.2 Inwoners en bedrijven zijn betrokken bij de realisatie van de duurzaamheidsopgave.
            1. Blz. 86 3.20.2.01 Warmtetransitie: toename van een duurzame manier van verwarmen.
            2. Blz. 87 3.20.2.02 Grootschalige opwek van duurzame energie
            3. Blz. 88 3.20.2.10 Ondersteuning van inwoners bij het nemen van duurzaamheidsmaatregelen voor hun woning
            4. Blz. 89 3.20.2.13 Vergroten bewustwording duurzaamheid
        5. Blz. 90 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 91 Verbonden partijen
        7. Blz. 92 Wat mag het kosten?
      4. Blz. 93 Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
        1. Blz. 94 Korte beschrijving
        2. Blz. 95 Ambities
        3. Blz. 96 Effecten in de samenleving
        4. Blz. 97 Wat willen we bereiken (doelen)
          1. Blz. 98 4.10.1 De leefbaarheid in de gemeente blijft in stand en is waar mogelijk verbeterd.
            1. Blz. 99 4.10.1.04 Actief aanhaken bij het gebiedsprogramma Transitie Landelijk Gebied Drenthe (TLGD)
            2. Blz. 100 4.10.1.05 Het opstellen van een Omgevingsvisie
          2. Blz. 101 4.10.2 De voorzieningen sluiten aan bij behoefte van onze inwoners.
            1. Blz. 102 4.10.2.01 Het realiseren van een kwaliteitsimpuls fietspaden
            2. Blz. 103 4.10.2.02 Volgen provinciaal project aanpak verkeersknooppunt Gieten.
            3. Blz. 104 4.10.2.03 Huisvesting verenigingen Gieten
            4. Blz. 105 4.10.2.05 Gemeentelijk beleid formuleren om beschermde/waardevolle flora en fauna beschermen.
            5. Blz. 106 4.10.2.06 Plagen en schadelijke uitheemse soorten bestrijden.
            6. Blz. 107 4.10.2.07 Uitvoering mobiliteitsplan
            7. Blz. 108 4.10.2.09 Herijking beleid maatschappelijk vastgoed
            8. Blz. 109 4.10.2.16 Verbouw dorpshuis Gasselte
            9. Blz. 110 4.10.2.17 Verbouw dorpshuis Ekehaar
            10. Blz. 111 4.10.2.18 Uitvoering Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
            11. Blz. 112 4.10.2.19 Herinrichting Gasselternijveen
            12. Blz. 113 4.10.2.20 Herinrichting Brink Gieten
            13. Blz. 114 4.10.2.21 Afronding herinrichting Stationsstraat Noord Gieten
          3. Blz. 115 4.10.3 In 2026 zijn 200 extra woningen gerealiseerd of planologisch mogelijk gemaakt.
            1. Blz. 116 4.10.3.02 Gebiedsgerichte woningbouwprogrammering.
            2. Blz. 117 4.10.3.04 Realisatie tijdelijke flexwoningen
            3. Blz. 118 4.10.3.05 Doorvertaling regiewet in gemeentelijk beleid
        5. Blz. 119 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 120 Verbonden partijen
        7. Blz. 121 Wat mag het kosten?
      5. Blz. 122 Pijler 5 Middelen en ondersteuning
        1. Blz. 123 Korte beschrijving
        2. Blz. 124 Ambities
        3. Blz. 125 Effect in de samenleving
        4. Blz. 126 Wat willen we bereiken (doelen)
          1. Blz. 127 5.10.1. De bedrijfsprocessen zijn op passende wijze vormgegeven.
            1. Blz. 128 5.10.1.01 Nieuwbouw buitendienst Oelenboom
            2. Blz. 129 5.10.1.04 Planvorming huisvesting brandweer/kernteams Rolde
          2. Blz. 130 5.10.2 De financiële positie van de gemeente is solide.
            1. Blz. 131 5.10.2.01 Rechtmatigheidsverantwoording
            2. Blz. 132 5.10.2.02 Vernieuwing controle protocol en normenkader.
          3. Blz. 133 5.10.3 De gemeente is een aantrekkelijke werkgever met voldoende personeel dat toegerust is om de werkzaamheden uit te voeren.
            1. Blz. 134 5.10.3.01 Actief personeelsbeleid voeren.
        5. Blz. 135 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 136 Verbonden partijen
        7. Blz. 137 Wat mag het kosten?
      6. Blz. 138 Hoofdlijnen
        1. Blz. 139 Ontwikkelingen en financiële uitgangspunten
          1. Blz. 140 Ontwikkelingen en financiële uitgangspunten
        2. Blz. 141 VAR
          1. Blz. 142 VAR
        3. Blz. 143 Gemeentelijke lastendruk
          1. Blz. 144 Gemeentelijke lastendruk
        4. Blz. 145 Financiële ontwikkelingen
          1. Blz. 146 Financiële ontwikkelingen
        5. Blz. 147 Voorstellen begroting 2026
          1. Blz. 148 Voorstellen begroting 2026
        6. Blz. 149 Vaststelling begroting 2026
          1. Blz. 150 Vaststelling begroting 2026
          2. Blz. 151 Aangenomen amendementen
        7. Blz. 152 Meerjarenbegroting 2026 - 2029
          1. Blz. 153 Meerjarenbegroting 2026-2029
        8. Blz. 154 Ambities structureel
          1. Blz. 155 Ambities structureel
          2. Blz. 156 Toelichting ambities structureel
        9. Blz. 157 Ambities incidenteel
          1. Blz. 158 Ambities incidenteel
          2. Blz. 159 Toelichting ambities incidenteel
        10. Blz. 160 Ombuigingen
          1. Blz. 161 Ombuigingen structureel
          2. Blz. 162 Toelichting ombuigingen structureel
        11. Blz. 163 Prijsontwikkeling structureel
          1. Blz. 164 Prijsontwikkeling structureel
          2. Blz. 165 Toelichting prijsontwikkeling structureel
        12. Blz. 166 Gemeentefonds structureel en incidenteel
          1. Blz. 167 Gemeentefonds structureel en incidenteel
          2. Blz. 168 Toelichting algemene uitkering gemeentefonds structureel en incidenteel
        13. Blz. 169 Overige mutaties structureel
          1. Blz. 170 Overige mutaties structureel
          2. Blz. 171 Toelichting overige mutaties structureel
        14. Blz. 172 Mutatie reserves
          1. Blz. 173 Dekking incidentele mutaties
        15. Blz. 174 Bij 1e begrotingswijziging 2026 beschikbaar te stellen budgetten
          1. Blz. 175 Bij 1e begrotingswijziging 2025 beschikbaar te stellen budgetten
    3. Blz. 176 Welkom
      1. Blz. 177 Aanbiedingsbrief
        1. Blz. 178 Aanbiedingsbrief
      2. Blz. 179 Bestuur en portefeuilleverdeling
        1. Blz. 180 Bestuur en portefeuilleverdeling
        2. Blz. 181 .
    4. Blz. 182 Pijler overstijgende onderwerpen
    5. Blz. 183 Paragrafen
      1. Blz. 184 Lokale heffingen
        1. Blz. 185 Lokale heffingen
        2. Blz. 186 Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallend onder hoofdstuk 2
      2. Blz. 187 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 188 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
      3. Blz. 189 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 190 Onderhoud kapitaalgoederen
        2. Blz. 191 Recapitulatie
      4. Blz. 192 Financiering
        1. Blz. 193 Financiering
      5. Blz. 194 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 195 Bedrijfsvoering
      6. Blz. 196 Verbonden partijen
        1. Blz. 197 Verbonden partijen
      7. Blz. 198 Grondbeleid
        1. Blz. 199 Grondbeleid
      8. Blz. 200 Openbaarheid
        1. Blz. 201 Openbaarheid
    6. Blz. 202 Financiële begroting
      1. Blz. 203 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        1. Blz. 204 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        2. Blz. 205 Toelichting algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
      2. Blz. 206 Overhead en vennootschapsbelasting
        1. Blz. 207 Overhead
        2. Blz. 208 Vennootschapsbelasting
      3. Blz. 209 Stand en verloop van de reserves en voorzieningen
        1. Blz. 210 Stand en verloop van de reserve en voorzieningen
        2. Blz. 211 Verloop  Algemene Reserves
        3. Blz. 212 Totaaloverzicht van reserves en voorzieningen
        4. Blz. 213 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        5. Blz. 214 Overzicht incidentele lasten en baten op voorzieningen
      4. Blz. 215 Balans en EMU overzicht
        1. Blz. 216 Balans en EMU overzicht
        2. Blz. 217 EMU-saldo 2026-2029
      5. Blz. 218 Investeringen 2026
        1. Blz. 219 Investeringen 2026
      6. Blz. 220 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
        1. Blz. 221 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
      7. Blz. 222 Lasten en baten per pijler
        1. Blz. 223 Samenvatting van al onze inkomsten en uitgaven incidenteel en structureel: de recapitulatie
        2. Blz. 224 Recapitulatie incidenteel
        3. Blz. 225 Recapitulatie structureel
      8. Blz. 226 Toelichting op de baten en lasten per pijler
        1. Blz. 227 Toelichting op de baten en lasten per pijler
        2. Blz. 228 Pijler 1. Bestuur en Samen doen
        3. Blz. 229 Toelichting pijler 1
        4. Blz. 230 Pijler 2. Samen Leven
        5. Blz. 231 Toelichting pijler 2
        6. Blz. 232 Pijler 3. Duurzaamheid en Economie
        7. Blz. 233 Toelichting pijler 3
        8. Blz. 234 Pijler 4. Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
        9. Blz. 235 Toelichting pijler 4
        10. Blz. 236 Pijler 5. Middelen en ondersteuning
        11. Blz. 237 Toelichting pijler 5
        12. Blz. 238 Incidentele baten en lasten
      9. Blz. 239 Totaaloverzicht beleidsindicatoren
        1. Blz. 240 Totaaloverzicht beleidsindicatoren
    7. Activiteiten
    8. Overzicht
    9. Zoeken
    10. Publicatie bijlagen
    11. Contact
    12. PrivacyStatement
    13. Sitemap