Verbonden partijen

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen - Verbonden partijen

Inleiding

De gemeente Aa en Hunze heeft zowel bestuurlijke als financiële belangen in verschillende organisaties met een publiekrechtelijke (gemeenschappelijke regelingen) of privaatrechtelijke rechtsvorm (stichtingen, verenigingen, coöperaties en vennootschappen). Met de participatie in verbonden partijen realiseert de gemeente haar maatschappelijke opgaven en ambities.

Een verbonden partij is volgens Artikel 1 van het BBV (Besluit begroting en verantwoording) “Een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft.”

Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: een zetel in het bestuur van een participatie of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente.

De relatie tussen de verbonden partijen en het publieke belang wordt beschreven in de programma’s van de begroting. In onderstaand overzicht wordt aangegeven aan welk programma de doelen van de verbonden partij bijdragen.

Wettelijk kader en beleid

Artikel 186 Gemeentewet en het daarop gebaseerde Besluit Begroting en verantwoording (BBV) – met name artikel 15 – regelt de wijze waarop verbonden partijen worden gemonitord. Het BBV is vernieuwd. Het is van belang dat de informatie over verbonden partijen aansluit op de informatie over de activiteiten en eventuele risico’s.

Het BBV schrijft voor dat de informatie over de verbonden partijen opgenomen wordt in de beleidsprogramma’s waarop de samenwerking met de verbonden partij betrekking heeft. Dit bevordert dat de financiële bijdragen aan verbonden partijen en de daaraan verbonden risico’s in de beschouwingen over de gemeentebegroting worden meegenomen.

In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de relatie tussen de verbonden partijen en het publieke belang. Ook komen aan de orde ontwikkelingen, in welk geval voornemens als het gaat om nieuwe verbonden partijen, het beëindigen van bestaande verbonden partijen, het wijzigen van bestaande verbonden partijen of eventuele andere actualiteiten omtrent verbonden partijen die gevolgen kunnen hebben voor de taakuitvoering van de verbonden partijen, dan wel financiële consequenties en/of risico’s kunnen hebben.

Kaders

Algemeen beleid

De gemeente Aa en Hunze heeft als beleid het aangaan van Gemeenschappelijke Regelingen zoveel mogelijk te beperken.

Gemeenschappelijke Regelingen kunnen wel aangegaan worden uit het oogpunt van efficiency en kostenbeheersing, wanneer het een duidelijk voordeel oplevert voor de gemeente.

Nota verbonden partijen

Op 23 april 2008 heeft de raad de Verordening ex. 212 van de Gemeentewet  vastgesteld. Hierin is opgenomen bij artikel 20 lid 1 “Het college biedt op verzoek van de raad ter vaststelling door de raad een nota verbonden partijen aan.”

Grip op gemeenschappelijke regelingen

In december 2021 heeft het bestuur van de Vereniging van Drentse gemeenten aan de gemeenten een rapport gezonden met aanbevelingen en een proces-voorstel om de invloed op gemeenschappelijke regelingen te versterken. In de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Noordenveld en Tynaarlo wordt vanaf 2020 reeds in raadswerkgroepen samengewerkt aan gezamenlijke beoordeling van begrotingen, jaarstukken en kaderbrieven. Het doel is door gezamenlijke zienswijzen aan te bieden grip op de  regelingen te versterken.

Risico’s

Naast voordelen die samenwerkingsverbanden opleveren, zijn er ook risico’s aan verbonden. Door afvaardigingen in het algemeen en/of dagelijks bestuur kunnen financiële risico’s worden beheerst. Het risicoprofiel van gemeenschappelijke regelingen is over het algemeen laag, veelal is er een redelijk voorspelbare stijging van de jaarlijkse exploitatielasten. Binnen de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden ook de financiële risico’s ten aanzien van verbonden partijen beoordeeld.

Het bezit van aandelen van privaatrechtelijke ondernemingen heeft in het algemeen een positief financieel effect. De economische waarde kan namelijk hoger liggen dan de balanswaarde. Wel is voorzichtigheid geboden bij het structureel ramen van dividenduitkeringen, omdat achterblijvende uitkeringen kunnen leiden tot een structureel budgettair probleem.

Overzicht verbonden partijen

Organisatie/vestigingsplaats Financiële bijdrage Vertegenwoordiging Publiek belang / Programma (pijler) Saldo resultaat Eigen vermogen Vreemd vermogen
2026 in euro's begroting 2026 per 31-12-2026 per 31-12-2026
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Drenthe Assen € 1.952.245 Burgemeester (lid), Wethouder Berghuis (plv) Brandweerzorg en hulpverlening bij brand en rampen en geneeskundige hulpverlening bij calamiteiten voor 12 Drentse gemeenten. Pijler 1: Bestuur en Samen doen. € 0 € 3.614.031 € 29.634.095
Gemeenschappelijke regeling Werkplein Drentsche Aa (WPDA) € 3.996.000 Wethouder Ten Brink (lid), Wethouder Heling (plv) Uitvoering participatiewet van de 3 deelnemende gemeenten op het terrein van werk en inkomen. Hierdoor is het mogelijk de inwoner die geen werk en/of geen inkomen heeft zo goed en snel mogelijk te helpen. Zo mogelijk bij één loket. Pijler 2: Samen Leven. € 0 € 0 € 18.473.000
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD Drenthe) Assen € 1.070.304 Wethouder Heling (lid), Wethouder Ten Brink (plv) Het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de volksgezondheid in brede zin. Pijler 2: Samen Leven. € 0 € 2.998.000 € 9.102.000
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Drenthe (ODD) € 1.231.063 Wethouder Berghuis (lid), Burgemeester (plv) Uitvoering taken van alle milieutaken op het gebied van omgevingsrecht (vergunningverlening, toezicht en handhaving, advisering). Pijler 4: Voorzieningen, leefbaarheid en wonen € 0 € 1.004.000 € 10.879.000
Recreatieschap Drenthe Diever € 120.188 Wethouder Heling (lid), wethouder Ten Brink (plv) Behartigen van gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van recreatie en toerisme. Pijler 4: Voorzieningen, leefbaarheid en wonen € 0 € 1.436.291 € 986.650
Gemeenschappelijke regeling Publiek vervoer Groningen-Drenthe € 20.176 Wethouder Ten Brink (lid bestuurlijk overleg regio Noord-Midden Drenthe) Het creëren van een optimaal, toekomstbestendig, duurzaam en betaalbaar vervoersnetwerk. Pijler 2: Samen Leven. € 0 € 286.000 € 10.000
Jeugdhulp regio Drenthe € 282.000 Wethouder Ten Brink Doel van de samenwerking is het samen zorgdragen voor een sluitend en toekomstbestendig Drents jeugdzorglandschap. Met het bestendigen van de samenwerking in een gemeenschappelijke regeling wordt op de lange termijn een doelmatige en doeltreffende uitvoering van de Jeugdwet beoogd. Pijler 2: Samen Leven. pm pm pm
Vennootschappen en coöperaties
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) Den Haag € -125.000 Wethouder Ten Brink (AVA) Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen. Pijler 5: Middelen en ondersteuning pm pm pm
Dit betreft de verwachte dividenduitkering.
Enexis BV Den Bosch € -120.000 Wethouder Ten Brink (AVA) Nutsbedrijf, distributie en transporteren van energie, netwerkbeheer. Pijler 5: Middelen en ondersteuning pm pm pm
Dit betreft de verwachte dividenduitkering.
Waterleidingmaatschappij Drenthe Assen € 0 Wethouder Heling (AVA) Een betrouwbare en continue drinkwatervoorziening tegen de laagst mogelijke prijs. Pijler 5: Middelen en ondersteuning pm pm pm
Stichtingen en verenigingen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Den Haag € 50.341 Burgemeester (lid), Wethouder Berghuis (plv) Belangenbehartiging van alle gemeenten bij andere overheden. Tweede Kamer, Kabinet en maatschappelijke organisaties zijn belangrijke gesprekspartners. Pijler 1: Bestuur en Samen doen. pm pm pm
Vereniging van Drentse Gemeenten Westerbork € 25.935 Burgemeester (lid), Wethouder Berghuis (plv) Behartigen van de gezamenlijke belangen van de Drentse gemeenten. Bijvoorbeeld vertegenwoordiging, belangenbehartiging en pleitbezorging richting provincie en Rijk. Pijler 1: Bestuur en samen doen. pm pm pm
Gemeentelijke kredietbank (GKB) € 185.400 Wethouder Ten Brink De GKB is er voor iedereen die te maken krijgt met schulden of financiële ondersteuning nodig heeft. Door het inzetten van schuldhulpverlenig, inkomensbeheer, beschermingsbewind en kredietverlening helpt de GKB onze inwoners op weg naar een financieel gezonde toekomst zonder stress om de financiën. Pijler 2: Samen Leven. pm pm pm
Overige verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Noordmidden-Drentse samenwerking € 299.534 Wethouder Ten Brink Samenwerking voor jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning in de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe, Noordenveld en Tynaarlo t.a.v. o.a. inkoop individuele- en maatwerkvoorzieningen, contractmanagement, toezicht en handhaving en advisering m.b.t. beleidsvorming. Pijler 2: Samen Leven. pm pm pm
Eems Dollard Regio (EDR) Leer € 4.000 Wethouder Heling (lid), Wethouder Ten Brink (plv) Het behartigen van de gemeenschappelijke belangen op het gebied van ruimtelijke ordening, infrastructuur, bevordering van de regionale economie, cultuur en dergelijke. Pijler 1: Bestuur en Samen doen. pm pm pm
Risico's per GR
Veiligheidsregio Drenthe Assen Onvoorziene calamiteiten, zoals grootschalige incidenten of veranderende wet- en regelgeving, kunnen leiden tot hogere kosten dan begroot binnen de Veiligheidsregio. Hierdoor kunnen financiële tekorten ontstaan waarvoor de gemeente mogelijk extra bijdragen moet leveren. Dit vormt een financieel risico voor de gemeente.
Gemeenschappelijke regeling Werkplein Drentsche Aa (WPDA) De jaarstukken 2024 tonen dat WPDA bewust omgaat met de belangrijkste financiële bedrijfsrisico’s. Schaduweffecten uit budgetontwikkeling, loonsom, prestatieafspraken en vastgoedbeheer zijn bekend en gekwantificeerd. De beschikbare risicoparagraaf en bestuursrapportages laten zien dat risicomanagement geïntegreerd is in de bedrijfsvoering.
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD Drenthe) Assen Vanuit de risico inventarisatie per balansdatum blijkt dat de arbeidsmarktproblematiek en het niet voldoen aan de AVG ten aanzien van privacy en infotmatiebeveliging een groot risico met een grote financiële impact kunnen hebben.
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Drenthe (ODD) De belangrijkste risico's zijn het iets te lage reservepercentage, tijdelijke kosten in verband met investeringsprojecten, en geconstateerde afwijkingen waarbij verbeteringen in de procesinrichting gewenst zijn. De organisatie onderneemt (of plant) passende maatregelen via reservesturing en procesverbetering om deze risico’s te mitigeren.
Recreatieschap Drenthe Diever Vanuit haar risicobeheersing schrijft het Recreactieschap dat risico's zich meestal niet tegelijkertijd voordoen derhalve hoeft het weerstandsvermogen niet per se de optelsom van de samenstellende delen te zijn. Wel zegt men dat wanneer financiële middelen ontoereikend zijn de deelnemde gemeenten vanuit de GR de tekoren aanvullen.
Gemeenschappelijke regeling Publiek vervoer Groningen-Drenthe De geringe omvang van de organisatie en het feit dat er maar één persoon per functiesoort aanwezig is, zorgen ervoor dat er geen vervanging is bij ziekte of afwezigheid. Alle vervanging wordt daarom ingehuurd. Een ander gevolg is dat een groot deel van de kennis en kunde bij externe medewerkers ligt en daarom zijn we afhankelijk van inhuurkrachten. De algemene verordening gegevensbeheer (AVG) blijft een aandachtspunt.
Jeugdhulp regio Drenthe (Nog) Niet bekend

 

N.B. bovenstaande subsidies/financiële bijdragen zijn afgerond op duizendtallen. De opgenomen financiële bijdragen Gemeenschappelijke Regeling  zijn conform begroting van de GR 2026.

Belangrijke ontwikkelingen / voornemens / risico’s verbonden partijen

Algemeen

De begrotingen van de diverse gemeenschappelijke regelingen bestaan in hoofdzaak uit personeelskosten. Ontwikkelingen hierin zoals afgelopen jaar de stijgingen die in de CAO's zijn afgesproken hebben direct, niet beïnvloedbare, gevolgen voor de begroting van de regelingen. Binnen de afspraken "Samenwerken voor Drenthe" is voor de compensatie van de loon- en prijsontwikkeling een uniforme richtlijn opgenomen. Meerdere gemeenschappelijke regelingen geven aan dat de arbeidsmarktproblematiek en afwijkingen tussen de werkelijke loon en prijsontwikkeling en de compensatie een aanmerkelijk risico vormen.

Hieronder een overzicht van belangrijke ontwikkelingen en andere risico’s van verbonden partijen

WPDA
Organisatie: Een belangrijk risico betreft de economische ontwikkeling. Deze bepaald voor een groot deel de opnamecapaciteit van de arbeidsmarkt. In relatie daarmee is dit ook mede bepalend voor de ontwikkeling van het aantal uitkeringen ten opzichte van de beschikbare rijksbudgetten. Het late moment van vaststelling van de definitieve rijksbijdrage (medio september van het lopende begrotingsjaar) vormt een risico.  

GGD
Het beoogde doel van GGD Drenthe voor 2026 is duidelijk: gericht inzetten op preventieve gezondheidsbevordering via kansrijke start, mentale gezondheid en gezonde leefomgeving.doe

Omgevingsdienst Drenthe
In 2026 staat de Omgevingsdienst Drenthe voor de taak om binnen een vernieuwd, uniform en budgetneutraal strategisch kader de uitvoering van vergunningsverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu effectief te waarborgen—met als overkoepelend doel: een schoon, veilig en duurzaam Drenthe realiseren, nu én voor de toekomst.

VRD
Voor 2026 streeft de Veiligheidsregio Drenthe naar een veilige, weerbare samenleving die flexibel en effectief kan reageren op crises én waar brandweerzorg robuust en toekomstbestendig is. Data-analyse, samenwerking, innovatie, en financiële efficiëntie zijn daarbij de kern.

Publiek Vervoer
Het doel van Publiek Vervoer Groningen Drenthe is dat mensen optimaal, duurzaam en toekomstbestendig mee kunnen blijven doen, door het organiseren van een vervoerssysteem waarin vervoer op langere termijn goed en betaalbaar aangeboden kan blijven worden aan alle inwoners en bezoekers van Groningen en Drenthe.
In 2026 zetten we een grote stap op weg naar dit doel, door het ingaan van nieuwe vervoerscontracten per 1 augustus 2026. De aanbesteding zal in de loop van 2026 worden afgerond, de samenwerking met de nieuwe partijen zal worden geïmplementeerd.

Inkoopsamenwerking Noord en Midden Drenthe (NMD)
In 2022 is de gemeenschappelijke regeling Inkoopsamenwerking Noord en Midden Drenthe gestart. Dit is een zogenaamde "regeling zonder meer". Ten behoeve van de Wmo en Jeugdhulp worden taken verricht voor de deelnemende gemeenten met betrekking tot inkoop, contractmanagement, toezicht, handhaving, advisering en afstemming ten aanzien van beleidsvorming en standpuntbepaling ten aanzien van subregio overstijgende vraagstukken op het gebied van het sociaal domein.  In 2026 veranderd deze inkoopsamenwerking, in een nieuw op te richten GR wordt de samenwerking ten behoeve van jeugdhulp in Drenthe geformailseerd.