Deze pijler gaat onder andere over het functioneren van de gemeenteraad en het college en het betrekken van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties daarbij. Ook openbare orde en veiligheid, publiekszaken en verkiezingen zijn in deze pijler te vinden.
Pijler 1 Bestuur en Samen doen
Ambities
Terug naar navigatie - Pijler 1 Bestuur en Samen doen - AmbitiesDe ambitie binnen deze pijler is dat Aa en Hunze sterk, vitaal en veilig is. Samen met de inwoners zorgen we ervoor dat dit zo blijft en dat Aa en Hunze zo mogelijk nog sterker, vitaler en veiliger wordt.
Een betrouwbare overheid die haar verantwoordelijkheid neemt
De gemeente Aa en Hunze blijft verantwoordelijkheid nemen in de opvang van vluchtelingen, zowel uit Oekraïne als op basis van de bredere asielstroom. De oorlog in Oekraïne houdt aan en de verwachting is dat een deel van de ontheemden langdurig in Nederland zal blijven. Met het oog op de toekomst zetten we nadrukkelijker in op het stimuleren van zelfredzaamheid van bewoners en zetten we in op het verduurzamen van de gebouwen van de opvanglocatie.
Ook het komende jaar zal de raad regelmatig op locatie vergaderen. Dit draagt bij aan een informelere sfeer, meer interactie en een grotere betrokkenheid van inwoners. Het gaat dan vooral om onderwerpen met een duidelijk lokaal karakter en waarbij de fysieke locatie duidelijk van toegevoegde waarde is.
Op 18 maart 2026 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De verkiezingswerkgroep uit de raad stelt hiervoor een actieplan op met concrete maatregelen om de opkomst van de kiesgerechtigden te vergroten. Na de gemeenteraadsverkiezing volgen het afscheid van de oude gemeenteraad en de installatie van de nieuwe, de gesprekken over de coalitievorming en het inwerkprogramma voor de nieuwe gemeenteraad en het nieuwe college.
Vanuit het oogpunt van onze inwoners blijven we kritisch toezien op de ontwikkelingen rond mijnbouwactiviteiten en de afhandeling van schademeldingen door de Commissie Mijnbouwschade. We zetten ons voortdurend in voor een milde, makkelijke en menselijke benadering van schadeafhandeling als gevolg van mijnbouw, waar en door welke vorm van mijnbouw de schade dan ook is ontstaan.
Daarnaast blijven we kritisch de ontwikkelingen in de diepe ondergrond volgen, zoals opslag van radioactief afval en waterstof, en zullen we hierop gevraagd en ongevraagd reageren richting de minister.
Samen met Tynaarlo en Noordenveld nemen we deel aan en werken we samen met Groningen, inwoners en partners aan het compensatieplan Nij Begun. In 2026 wordt uitvoering gegeven aan de vastgestelde sociale- en economische agenda. Daarnaast zal een uitvoeringsstructuur voor de realisatie van de economische agenda worden vastgesteld en wordt de subsidieregeling isolatie Nij Begun in Aa en Hunze verder uitgerold, waarbij inwoners van Aa en Hunze gebruik kunnen maken van een isolatie-ondersteuner.
Optimale gemeentelijke dienstverlening
We hebben in onze servicenormen vastgelegd wat inwoners, ondernemers en organisaties van ons mogen verwachten als het gaat om onze dienstverlening. We monitoren of deze servicenormen worden gehaald. De cijfers zijn nog niet altijd betrouwbaar maar bieden voldoende basis om in de organisatie gericht aandacht te geven aan de servicenormen zodat we de normen vaker halen. Ook de inrichting en start van het servicecentrum gaat ons hierbij helpen. Het centraal opvangen en afhandelen van een groot deel van de vragen van inwoners betekent dat we betrouwbare kwaliteit kunnen leveren waardoor de inwoner zich gehoord voelt. De besluitvorming voor het servicecentrum is in voorbereiding.
We blijven continu werken aan het verbeteren van onze dienstverlening. Door het ophalen en verwerken van de behoeften van inwoners (klantreis) stemmen we onze processen breed af, we kijken daarmee verder dan juridische, financiële en soms ook systemische kaders. Deze zelfde manier van denken willen we ook in andere organisatieprocessen gaan meenemen zodat deze manier van denken en doen ons stap voor stap echt eigen wordt.
Een veilig Aa en Hunze
We blijven ons onverminderd inzetten voor een veilig Aa en Hunze. Zo zetten we nadrukkelijk in op het voorkomen van femicide en andere vormen van geweld tegen vrouwen en meisjes. Om dit tegen te gaan, investeren we in het beter herkennen van signalen van geweld en in eerder ingrijpen bij huiselijk geweld, zodat escalatie kan worden voorkomen. Daarom besteden we meer aandacht aan de campagne Orange the World en kijken we in Noord Drents verband naar de oprichting van een fysiek steunpunt in Assen. Een plek waar hulpvragen gesteld kunnen worden en meldingen van vermoeden van geweld tegen vrouwen gedaan kunnen worden. Voor een effectieve aanpak van woonoverlast werken we het bet beleid aanpak woonoverlast uit in verschillende werkprocessen, actualiseren we de APV en het paasvurenbeleid, organiseren we de jaarlijkse Veiligheidsweek en blijven we de verkeersveiligheid onder de aandacht van inwoners brengen.
Eind 2025 of begin 2026 weten we hoe de instructieregel van minister Keijzer vorm krijgt. Zodra de regels rondom permanente bewoning helder zijn, passen we – indien nodig – onze aanpak daarop aan. Voor situaties waarin sprake is van permanente bewoning van recreatieverblijven die ná 16 mei 2024 zijn ontstaan, zetten we onze gefaseerde handhaving voort.
De Drentse Aanpak Ondermijning (DAO) loopt tot februari 2026. Op basis van wat in de afgelopen twee jaar is gerealiseerd bekijken we op welke punten nog een vervolg in de aanpak van ondermijning nodig is.
Leges evenementen
Naar aanleiding van een motie van het CDA is de mogelijkheid onderzocht om leges te heffen bij evenementen. Uit dit onderzoek komt het volgende naar voren. De evenementen die in Aa en Hunze georganiseerd worden, dragen vaak bij aan de saamhorigheid in de dorpen. Deze evenementen zijn niet winstgevend en worden vaak door louter vrijwilligers georganiseerd. Daar komt bij dat de administratieve last van het organiseren van een evenement een steeds groter bezwaar vormt voor de organisatoren en dat het invoeren van het heffen van leges een extra financiële belasting is voor veel kleinere evenementen. Dit zou mogelijk een afname van het maatschappelijk initiatief (lees minder evenementen) tot gevolg kunnen hebben.
Verder bleek dat andere gemeenten heel verschillend omgaan met het heffen van leges. Het beeld dat hieruit ontstaat is dat, als een gemeente leges heft, het om geringe bedragen gaat. Het invoeren levert dan ook slechts een relatief geringe opbrengst aan leges op, zeker in relatie tot de administratieve werkzaamheden die dit met zich meebrengen. Op basis van deze argumenten is besloten om geen voorstel voor het heffen van leges voor evenementenvergunningen voor te leggen.
Ambities Bestuur en Samen doen | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsvoornemens Bestuur en participatie structureel (s) en incidenteel (i) | ||||||||
omschrijving beleidsvoornemen | i/s | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
Tijdelijke uitbreiding griffie | i | -20.000 | ||||||
Dienstverlening | i | -60.000 | ||||||
Totaal | -80.000 | |||||||
De inhoudelijke onderbouwing van de beleidsvoornemens treft u aan bij het onderdeel Hoofdlijnen – meerjarenbegroting 2026– 2029. (ambities structureel en incidenteel) | ||||||||
Effect in de samenleving
Terug naar navigatie - Pijler 1 Bestuur en Samen doen - Effecten in de samenleving1.10 We zijn een betrouwbare overheid die haar verantwoordelijkheid neemt.
1.20 Inwoners zijn tevreden over onze dienstverlening.
1.30 Aa en Hunze is een veilige gemeente.
Wat willen we bereiken (doelen)
Terug naar navigatie - Pijler 1 Bestuur en Samen doen - Wat willen we bereiken (doelen)1.10.1 De samenleving is betrokken bij gemeentelijke vraagstukken en het zelf organiserend vermogen is toegenomen.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
1.10.2 Een transparante overheid die laat zien wat ze doet en hoe ze werkt.
1.10.3 De samenwerking met partners draagt bij aan het realiseren van onze gemeentelijke doelen op regionaal, provinciaal en landelijk niveau.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
1.20.1 We behalen in 80% van de gevallen onze servicenormen.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
1.20.2 Onze inwoners ervaren onze dienstverlening als persoonlijk, toegankelijk en duidelijk.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
1.30.1 De gemeente Aa en Hunze staat in 2026 in de top 20 van de ranglijst van veilige gemeenten.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Pijler 1 Bestuur en Samen doen - BeleidsindicatorenTotaaloverzicht beleidsindicatoren
Zie hiervoor de tabel achter in het boekwerk. Dit zijn verplichte indicatoren.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Pijler 1 Bestuur en Samen doen - Verbonden partijenVerbonden partijen
- Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)
- Vereniging Drentse Gemeenten (VDG)
- Gemeenschappelijke regeling Eems Dollard Regio (GR EDR)
- Veiligheidsregio Drenthe Assen (VRD)
- Omgevingsdienst Drenthe
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Pijler 1 Bestuur en Samen doen - Wat mag het kosten?De cijfers in de kolom begroting 2026 zijn exclusief de ramingen voor de incidentele en structurele beleidsvoornemens en ontwikkelingen uit het begrotingsvoorstel 2026. De effecten van deze voorstellen worden meegenomen bij de eerste begrotingswijziging 2026. In het onderstaande overzicht wordt het totaal van de lasten en baten van de pijler weergegeven. Een uitgebreid overzicht met toelichting is opgenomen in de financiële begroting bij het onderdeel toelichting op de baten en lasten per pijler.
NB: Het grote verschil in lasten en baten in deze pijler tussen 2024, 2025 en 2026 heeft voor het grootste deel te maken met de incidentele lasten en baten voor de opvang van ontheemden uit de Oekraïne en voor de Tijdelijke Gemeentelijke Opvang.
Exploitatie | Rekening 2024 | Begroting 2025 incl. wijz. | Primitieve begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 14.346 | 13.587 | 12.646 | |
Baten | 14.341 | 10.232 | 9.686 | |
Onttrekkingen | 77 | 346 | 18 | |
Stortingen | 3.100 | 2.100 | 2.100 | |
Gerealiseerd resultaat | -3.028 | -5.109 | -5.041 |