Deze pijler gaat over de organisatie, de financiering en de informatieveiligheid van de gemeentelijke huishouding. Het is het fundament onder de 4 inhoudelijke pijlers.
Pijler 5 Middelen en ondersteuning
Ambities
Terug naar navigatie - Pijler 5 Middelen en ondersteuning - AmbitiesDeze pijler gaat over de organisatie, de financiering en de informatieveiligheid van de gemeentelijke huishouding. Het is het fundament onder de vier inhoudelijke pijlers.
Toekomstbestendige organisatie en personeelsbeleid
De maatschappelijke ontwikkelingen en de ontwikkelingen op het wereldtoneel stellen ons als organisatie voor uitdagingen. Het vraagt een organisatie die snel kan meebewegen en flexibel is maar die ook weerbaar is. Deze noodzakelijke weerbaarheid vraagt wat van verschillende disciplines waarbij de informatieveiligheid het meest in het oog springt.
Ook wat dichter bij huis zijn er ontwikkelingen. In 2026 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. De organisatie hiervan vraagt de nodige inzet maar ook de voorbereidingen op een nieuwe bestuursperiode vraagt het nodige van de organisatie, zoals het opstellen van een overdrachtsdocument en het na de coalitievorming verwerken van het nieuwe collegeprogramma in de P&C documenten.
Huisvesting
Er is aandacht voor de huisvesting van de buitendienst. Naar verwachting is de nieuwbouw van de buitendienst aan de Rondkamp in Gieten in het eerste kwartaal van 2026 afgerond. De huisvesting van het kernteam in Rolde is inmiddels gerealiseerd maar we onderzoeken nog wel de toekomstbestendigheid van de brandweerkazerne daar.
Informatievoorziening en -veiligheid
We hebben nadrukkelijk aandacht voor digitale veiligheid. Dreigingen maken steeds nadrukkelijker onderdeel uit van onze dagelijkse werkelijkheid. Dit vraagt om voortdurende alertheid en waakzaamheid van de gehele organisatie. Hierin vervullen de SIEM (Security Information and Event Manager) en de SOC (Security Information Center) een cruciale rol. Hiervoor is extra personele capaciteit nodig.
Solide en gezonde financiële positie
We streven naar een solide financiële positie van de gemeente. Voor de beoordeling daarvan maken we o.a. gebruik van (financiële) kengetallen en de daarvoor door uw raad vastgestelde normering. Het behouden van deze solide financiële positie vraagt nu extra inspanning vanwege lagere inkomsten vanuit de rijksoverheid. Om in 2026 een sluitende begroting op te kunnen leveren hebben we een extra inspanning moeten leveren in de vorm van ombuigingsvoorstellen.
Een nieuwe raad, een nieuw college en een nieuw collegeprogramma is ook een natuurlijk moment voor de evaluatie van de P&C cyclus en de P&C documenten. Zeker nu ook het werken met Pepperflow in het kader van de ombuigingen wordt beëindigd. Hier zal in 2026 aandacht voor zijn. Ook staan we in 2026 voor de Europese aanbesteding van de accountantscontrole. Naar verwachting zullen hier hogere kosten uit voortvloeien.
Ambities Middelen en ondersteuning | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsvoornemens Middelen en ondersteuning structureel (s) en incidenteel (i) | ||||||
omschrijving beleidsvoornemen | i/s | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
SIEM/SOC (uit sturingsmonitor) | s | x | ||||
Informatiebeleidsplan | s | -83.000 | ||||
Informatiebeleidsplan | i | -55.000 | ||||
Totaal | -138.000 | |||||
De inhoudelijke onderbouwing van de beleidsvoornemens treft u aan bij het onderdeel Hoofdlijnen – meerjarenbegroting 2026– 2029. (ambities structureel en incidenteel) | ||||||
Effect in de samenleving
Terug naar navigatie - Pijler 5 Middelen en ondersteuning - Effect in de samenleving5.10 De gemeente is een flexibele, efficiënte en effectieve organisatie die inspeelt op ontwikkelingen.
Wat willen we bereiken (doelen)
Terug naar navigatie - Pijler 5 Middelen en ondersteuning - Wat willen we bereiken (doelen)5.10.1. De bedrijfsprocessen zijn op passende wijze vormgegeven.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
5.10.2 De financiële positie van de gemeente is solide.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
5.10.3 De gemeente is een aantrekkelijke werkgever met voldoende personeel dat toegerust is om de werkzaamheden uit te voeren.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Pijler 5 Middelen en ondersteuning - BeleidsindicatorenTotaaloverzicht beleidsindicatoren
Zie hiervoor de tabel achter in het boekwerk. Dit zijn verplichte indicatoren.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Pijler 5 Middelen en ondersteuning - Verbonden partijenVerbonden partijen
In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een totaallijst met partijen waarmee Aa en Hunze banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen. Er zijn geen verbonden partijen die bijdragen aan de pijler Middelen en Ondersteuning.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Pijler 5 Middelen en ondersteuning - Wat mag het kosten?De cijfers in de kolom begroting 2026 zijn exclusief de ramingen voor de incidentele en structurele beleidsvoornemens en ontwikkelingen uit het begrotingsvoorstel 2026. De effecten van deze voorstellen worden meegenomen bij de eerste begrotingswijziging 2026. In het onderstaande overzicht wordt het totaal van de lasten en baten van de pijler weergegeven. Een uitgebreid overzicht met toelichting is opgenomen in de financiële begroting bij het onderdeel toelichting op de baten en lasten per pijler.
Exploitatie | Rekening 2024 | Begroting 2025 incl. wijz. | Primitieve begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 16.086 | 13.041 | 14.935 | |
Baten | 60.340 | 57.608 | 60.211 | |
Onttrekkingen | 3.211 | 3.290 | 6 | |
Stortingen | 7.188 | 271 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 40.277 | 47.586 | 45.282 |