Deze pijler gaat over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving en het wonen in onze dorpen en buitengebied.
Deze pijler gaat over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving en het wonen in onze dorpen en buitengebied.
De ambitie in de komende periode is dat we een duurzame gemeente willen zijn waarin het aantrekkelijk wonen en werken is met goede voorzieningen en behoud van leefbaarheid.
Leefbaarheid
We nemen (via cofinanciering) ook in 2026 deel aan het LEADER-subsidieprogramma 2023-2027. Met dit Europees subsidieprogramma worden onder andere projecten op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid en lokale economie gestimuleerd. Daarnaast gaan we in 2026 door met het stimuleren en ondersteunen van lokale initiatieven die bijdragen aan het behoud of de verbetering van de leefbaarheid van de samenleving in onze gemeente (via het Leefbaarheidsfonds).
De provincie werkt via het gebiedsprogramma Transitie Landelijk Gebied Drenthe (TLGD) aan de uitvoering van de wettelijke doelen voor waterkwaliteit, natuurverbetering, stikstofreductie en klimaat. Als gebiedspartner voor de programma’s De Drentsche Aa, De Hunze en de Veenkoloniën is de gemeente Aa en Hunze betrokken bij deze aanpak. De verwachting is dat het TLGD medio 2026 door Provinciale Staten kan worden vastgesteld.
De komende jaren komen er veel nieuwe ontwikkelingen en grote opgaven op de gemeente af met een ruimtelijke impact. Dit vraagt om integrale strategische afwegingen en het maken van keuzes (hoe willen we onze fysieke leefomgeving inrichten, benutten en beschermen). Dit maakt het opstellen van een omgevingsvisie noodzakelijk. Het proces om een omgevingsvisie op te stellen krijgt in 2026 een vervolg. De ambities uit de omgevingsvisie moeten (voor 2032) worden vertaald in één gemeentedekkend, permanent omgevingsplan. In 2026 starten we de voorbereidingen voor de transitie van het tijdelijke omgevingsplan naar het permanente omgevingsplan.
Voorzieningen
We gaan in 2026 aan de slag met de uitvoering van het Mobiliteitsplan Aa en Hunze. Verschillende locaties uit het uitvoeringsprogramma worden opgepakt. Ook in 2026 zetten we weer in op het realiseren van diverse fietspaden (de tracés Ekehaar-Nijlande, Grolloo-Papenvoort en een tracé langs de Hunze).
Ter uitvoering van de Lokale Adaptatie Strategie (LAS) gaan we voor locaties die zijn benoemd in de LAS concrete uitvoeringsplannen opstellen die gericht zijn op het aanpakken van hittestress, droogte en wateroverlast.
In 2026 wordt nieuw maatschappelijk vastgoedbeleid ter vaststelling aan de raad voorgelegd. Doelstelling van het nieuwe beleid is handhaving van het bestaande niveau van het maatschappelijk vastgoed tegen aanvaardbare kosten.
In 2026 geven we, op basis van scenario’s waarover eind 2025 naar verwachting een besluit wordt genomen, een vervolg aan de ontwikkeling van een nieuwe cultuuraccommodatie in Gieten. De nieuwbouw voor de extra permanente ruimtebehoefte van het Dr. Nassaucollege wordt meegenomen in dit proces. Afhankelijk van de keuzes die in 2025 worden gemaakt over de huisvestingssituatie van OBS De Dobbe en de plannen van dorpshuis De Trefkoel in Gasselte, werken we in 2026 verder aan deze huisvestingsopgave. Daarnaast faciliteren we de plannen van het dorpshuis in Ekehaar voor de verbouw en revitalisering van het dorpshuis. Het streven is om de nieuwe basisschool Prins Willem Alexander (PWA) in Eext eind 2026 op te leveren.
Via communicatie richting onze inwoners blijven we ons ook in 2026 inzetten voor een betere scheiding van afval.
Afhankelijk van de uitkomsten van een in 2025 uitgevoerd haalbaarheidsonderzoek, geven we in 2026 een vervolg aan de herinrichting van Gasselternijveen. Vanuit de Economische Agenda Nij Begun wordt een masterplan opgesteld voor de regiocentra in Noord-Drenthe, waaronder voor de kern Gieten. Daarnaast worden middelen voor cofinanciering beschikbaar gesteld voor de uitvoering van maatregelen. Vanuit dit masterplan voor Gieten wordt verdere uitvoering gegeven aan de Omgevingsvisie Centrum Gieten. We gaan naar verwachting in de tweede helft van 2026 aan de slag met de herinrichting van de Hanebijtershoek en in 2027 met de herinrichting van de Brink.
In 2026 wordt het gemeentelijk flora- en faunabeleid op onderdelen verder uitgewerkt en geïmplementeerd. Om voor ons groenonderhoud en beheer te kunnen voldoen aan de Gedragscode Soortenbescherming wordt een natuurwaardenkaart voor beschermde soorten opgesteld. Verder wordt het huidige ecologisch bermbeheer gecontinueerd. Daarnaast worden schadelijke invasieve en uitheemse soorten, waaronder de Japanse duizendknoop, beheersbaar gehouden en waar mogelijk bestreden.
Wonen
In 2026 gaan we verder met onze programmatische aanpak van de woningbouwopgave - de realisatie van 835 woningen voor 2032 - via vier sporen: Kaders & uitgangspunten, Verkenningen, Realisatie en Monitoring & Communicatie.
Via de vier sporen ontstaat steeds meer samenhang en structuur in onze aanpak, met extra aandacht voor de doelgroepen jongeren/starters en senioren en de realisatie van woningen in de sociale huur en betaalbare koop. Vanwege de urgente woningbouwopgave en de versnelling die nodig is, voeren we actief grondbeleid (door zelf gronden te verwerven en locaties te ontwikkelen) en hebben we in 2026 een faciliterende rol bij een groot aantal woningbouwplannen van derden in verschillende kernen. De stikstofproblematiek stelt ons hierbij voor uitdagingen.
Flexwoningen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het huisvesten van mensen die met spoed een woning nodig hebben, waaronder statushouders. In 2026 zetten we stappen om 25 tot 35 flexwoningen te realiseren op een daarvoor bestemde locatie.
De verwachting is dat de Wet Versterking Regie op de Volkshuisvesting (Wvrv) in 2026 in werking treedt. Ter voorbereiding hierop gaan we verder met het uitwerken van de woonzorgvisie en starten we met het opstellen van een urgentieverordening en een volkshuisvestingsprogramma.
Ambities Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsvoornemens Voorzieningen leefbaarheid en wonen structureel (s) en incidenteel (i) | ||||||
omschrijving beleidsvoornemen | i/s | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Uitbreiding Nassaucollege | s | -162.000 | ||||
Huisvesting school/kinderopvang Gasselte | s | -132.000 | ||||
Huisvesting OBS Jan Thies Rolde | s | -230.000 | ||||
Cultuurnota | s | -40.000 | ||||
Herinrichting Gasselternijveen | s | pm | ||||
Herinrichting Brink Gieten | s | x | ||||
Herinrichting Stationsstraat Noord Gieten | s | x | ||||
Uitvoeringsprogramma mobiliteitsplan verkeer en vervoer | s | -30.000 | -30.000 | -30.000 | ||
Klimaatadaptieve inrichtingsplannen | s | -16.560 | -16.560 | |||
Startbudget voorbereidingsfase permanent omgevingsplan | i | x | ||||
Tijdelijke huisvesting Dr Nassau college | i | -235.000 | -235.000 | -235.000 | ||
Verkenning nieuwbouw school/dorpshuis Gasselte en cultuuraccommodatie Gieten | i | -100.000 | ||||
Uitvoering progammaplan woningbouw 2024-2025 | i | x | ||||
Aanbrengen graskeien | i | -100.000 | pm | |||
Totaal | -522.000 | -414.000 | -427.000 | -230.000 | ||
De inhoudelijke onderbouwing van de beleidsvoornemens treft u aan bij het onderdeel Hoofdlijnen – meerjarenbegroting 2026– 2029. (ambities structureel en incidenteel) |
4.10 De gemeente Aa en Hunze is een aantrekkelijke woongemeente.
Totaaloverzicht beleidsindicatoren
Zie hiervoor de tabel achter in het boekwerk. Dit zijn verplichte indicatoren.
Verbonden partijen
De cijfers in de kolom begroting 2026 zijn exclusief de ramingen voor de incidentele en structurele beleidsvoornemens en ontwikkelingen uit het begrotingsvoorstel 2026. De effecten van deze voorstellen worden meegenomen bij de eerste begrotingswijziging 2026. In het onderstaande overzicht wordt het totaal van de lasten en baten van de pijler weergegeven. Een uitgebreid overzicht met toelichting is opgenomen in de financiële begroting bij het onderdeel toelichting op de baten en lasten per pijler.
Exploitatie | Rekening 2024 | Begroting 2025 incl. wijz. | Primitieve begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 25.113 | 29.484 | 25.207 | |
Baten | 11.678 | 10.279 | 10.776 | |
Onttrekkingen | 1.477 | 3.226 | 100 | |
Stortingen | 600 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | -12.558 | -15.980 | -14.331 |