Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Bedrijfsvoering

Inleiding

Vanuit Gemeente Aa en Hunze wordt een breed scala aan producten geleverd richting onze inwoners. Van paspoorten tot groenonderhoud, van het aanleggen van wegen tot het coördineren van zorg. De bedrijfsvoeringsprocessen in de organisatie ondersteunen en faciliteren het uitvoeren van deze werkzaamheden. Op deze manier realiseren we gezamenlijk de effecten in de samenleving. In deze paragraaf schetsen we een aantal ontwikkelingen die ons werk beïnvloeden en welke ontwikkelingen wij als organisatie in de nabije toekomst maken om daarop in te spelen.

Nij Begun/ Regiodeal
Met Nij Begun en Regiodeal hebben we als organisatie grote complexe taken te vervullen. Naast het intern organiseren en afstemmen moeten deze taken vaak ook extern worden afgestemd. Deze taken zijn additioneel aan het realiseren van de bestuurlijke ambities en de soms ook zeer omvangrijke Rijkstaken. Deze taken vragen veel coördinatie en goede samenwerking.

Dienstverlening in de lijn
We gaan de doelen, zoals geformuleerd in het dienstverleningsprogramma steeds meer in de lijn verzorgen. We doen nu al ervaring op met veranderde dienstverleningsprocessen die we zo goed mogelijk hebben ingericht naar de behoeften van de inwoner. Het is belangrijk om deze stap naar de lijnorganisatie te maken zodat de dienstverlenende manier van kijken steeds meer vanzelfsprekend is. Een goede borging van alles wat we geleerd en ontwikkeld hebben is nu al te vinden in anders ingerichte processen en soms een nieuwe applicatie. We blijven daarnaast ook werken aan procesverbeteringen die efficiënte en effectieve samenwerking bevorderen zodat we steeds vaker goede en vlotte dienstverlening kunnen bieden.

Organisatieontwikkeling 
Als organisatie moeten we blijven ontwikkelen om steeds opnieuw voorbereid te zijn op maatschappelijke veranderingen. Dit doen we door te focussen op specifieke gebieden. De komende jaren hebben we extra aandacht voor eenduidige sturing op programma’s en projecten, doorontwikkeling van het managementteam en aandacht voor de goede mensen op de goede plek in een gezonde organisatie. Heldere rollen en duidelijke afspraken helpen in onze samenwerking en die draagt bij aan een goed functionerende organisatie die de bestuurlijke doelstellingen realiseert en waar het fijn werken is. 

Informatievoorziening, automatisering en informatieveiligheid
De gemeente Aa en Hunze werkt aan een toekomstbestendige en veilige informatievoorziening. Digitalisering biedt kansen voor betere dienstverlening en efficiëntere processen, maar stelt ook eisen aan zaken als datakwaliteit, digitale toegankelijkheid en informatieveiligheid. In 2026 bouwen we voort op ons informatiebeleidsplan. We besteden aandacht aan betere sturing, rapportages, bewustwording, samenwerking en veiligheid.

Datagedreven werken
Datagedreven werken wordt steeds belangrijker. Door te werken met pilots leren we welke kansen en mogelijkheden daarin voor onze organisatie liggen. We verbeteren doorlopend de kwaliteit van gegevens in basisregistraties en werken aan veilige gegevensuitwisseling door de Gegevensmakelaar naar de cloud te brengen.

Toekomstbestendig ICT
Omdat veiligheid steeds minder vanzelfsprekend is, ook onze digitale veiligheid, onderzoeken we toekomstgerichte scenario’s voor onze digitale platforms. We sluiten daarbij zoveel mogelijk aan bij de Nederlandse Digitaliseringsstrategie. We richten onze uitwijk zo in dat de belangrijkste diensten binnen 24 uur weer geleverd worden indien er calamiteiten optreden. We werken aan digitale toegankelijkheid voor alle inwoners.

Informatieveiligheid
We bereiden ons voor op de komst van de Cyberbeveiligingswet (NIS2) door het versterken van risicomanagement, in te zetten op bewustwording en training, en het verhogen van onze weerbaarheid. We werken hierbij risicogericht, geven uitvoering aan het vernieuwde bewustwordingsplan en verbeteren monitoring van beveiligingsgebeurtenissen door inrichting van een SIEM-systeem. Daarnaast draagt onze jaarlijkse cyberoefening bij aan het verhogen van onze weerbaarheid. 
Een belangrijke ontwikkeling waar aandacht voor is, is 'kunstmatige intelligentie' (AI). Hierin ligt ook een link naar informatieveiligheid. We zetten in op bewustwording en het continu verbeteren van de informatieveiligheid, ook met betrekking tot AI. Door continu te toetsen en controleren via o.a. de ENSIA werken we doorlopend aan het verbeteren van onze informatieveiligheid. Zo zijn we een betrouwbare en weerbare organisatie waar onze inwoners, ondernemers en ketenpartners op kunnen rekenen.

Personeel: Werving, veiligheid, gezondheid en inzetbaarheid
Ondanks een competitieve arbeidsmarkt lukt het ons om onze opgaven uit te voeren. Wel merken we dat de veranderende opgaven en omgeving steeds iets anders van ons vraagt. Daarom blijven we actief inzetten op onze arbeidsmarktpositie waarin we een aantrekkelijke werkgever zijn voor lerende mensen. We blijven ook inzetten op het benutten van talenten en vaardigheden door goed te bekijken waar de medewerker het meest energie van krijgt en het best bijdraagt aan de opgaven van de organisatie.

We geven extra aandacht aan arbobeleid en mentale gezondheid van werknemers. We hechten veel waarde aan een veilige werkomgeving, een gezonde werkdruk en duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers.

Door in te zetten op een goede match tussen medewerkers, rollen en taken en gerichte aandacht te geven aan gezondheid en werkplezier, werken we aan de inzetbaarheid van ons personeel op de lange termijn.