Toelichting ambities structureel (onontkoombaar)
Ad 1. Uitbreiding Nassau/Vincent
Op basis van de leerlingenprognoses zal aanvullende nieuwbouw moeten worden gepleegd op de locatie NassauVincent. Dit maakt onderdeel uit van de actualisatie van het IHP (Integraal Huisvesting Plan). Geschatte nieuwbouwkosten € 4,05 mln. Dit geeft dit een kapitaallast van € 162.000 per jaar (afschrijvingstermijn 40 jaar, rente 1,5%).
Ad 2. Huisvesting school/kinderopvang Gasselte
Afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek uit 2025 en vaststelling van het nieuwe IHP in 2025 wordt in 2026 uitvoering gegeven aan ontwerp en realisatie van toekomstgerichte huisvesting in Gasselte. Het geactualiseerde IHP gaat uit van nieuwbouwkosten ad € 3,3 mln. De kapitaallast hiervan is € 132.000 (afschrijvingstermijn 40 jaar, rente 1,5%).
Ad 3. Huisvesting OBS Jan Thies Rolde
Vanwege de staat van het gebouw is renovatie/nieuwbouw gewenst. De planning gaat uit van 2029. De geschatte nieuwbouwkosten bedragen € 5,75 mln. De bijbehorende kapitaallast is € 230.000 (afschrijvingstermijn 40 jaar, rente 1,5%).
Toelichting ambities structureel
Ad 4. Versterking maatschappelijke weerbaarheid
Een veilige en weerbare samenleving vraagt inzet van overheden, bedrijven, kennisinstellingen, organisaties en burgers. Door het veranderde dreigingsbeeld, ook in Aa en Hunze, is versterking nodig. Het kabinet schetste op 6 december 2024 een gezamenlijke aanpak om beter voorbereid te zijn op militaire en hybride dreigingen, zoals stroomuitval, cyberaanvallen en logistieke verstoringen. Dit vereist extra inspanningen en een sterker crisisbeheersingsstelsel.
Onder regie van het Rijk en in samenwerking met veiligheidsregio’s, hulpdiensten en partners wordt gewerkt aan een samenhangende aanpak. De Veiligheidsregio Drenthe legt hiervoor een beleidsplan ter consultatie voor aan de gemeenteraad, met daarin de operationele prestaties van diensten, politie en gemeenten. Voor de gemeente gaat het vooral om Bevolkingszorg, de Nafase en de Herstelfase. De omvang van de kosten die uit dit beleidsplan voortvloeien en de eventuele financiering daarvan zijn nog niet bekend.
Ad 5. Transitievisie warmte (uit sturingsmonitor)
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om een warmteprogramma op te stellen (voorheen transitievisie warmte). De transitievisie warmte heeft een looptijd tot eind 2026 en wordt geëvalueerd in 2025. Afhankelijk van de uitkomsten van de evaluatie wordt het warmteprogramma herijkt. Eventuele (extra) kosten vanaf 2027 zijn nog niet bekend.
Ad 6. Bermbeheerplan (andere scenario's)
De jaarlijkse kosten en benodigde capaciteit voor de uitvoering van het bermbeheerplan variëren per scenario. Het college heeft gekozen voor scenario 0 (huidig beheer) waarbij geen extra kosten zijn. Andere scenario's zijn mogelijk. Scenario 1 brengt een lichte stijging van kosten en uren met zich mee, terwijl scenario 2 en 3 hogere initiële kosten vereisen, maar ook structurele voordelen opleveren op lange termijn.
Investeringen in materieel, zoals cyclomaaiers en opraapwagens, zijn onvermijdelijk bij een ecologisch beheer. Uw raad kan hier nog kiezen voor een alternatief scenario. Voor de hieraan verbonden kosten zal dan nog wel dekking moeten worden aangegeven.
De eventuele kosten zijn in de tabel hieronder opgenomen.
Overzicht scenario’s beheer en kosten
Scenario |
Doel |
Uren/Jaar |
Extra uren |
Aanvullende kosten uitbesteden |
Materiaal meerkosten |
Totale extra kosten |
0 |
Huidig beheer |
3.075 |
- |
- |
- |
|
1 |
Lokaal verbinden |
3.850 |
775 |
€ 91.000 |
€ 150.000 |
€ 240.000 |
2 |
Bevorderen van diversiteit |
4.850 |
1.775 |
€ 192.000 |
€ 259.000 |
€ 450.000 |
3a
|
Ecologisch verbinden en verbeteren A |
5.200 |
2.125 |
€ 230.000 |
€ 280.000 |
€ 510.000 |
3b |
Ecologisch verbinden en verbeteren B |
4.600 |
1.525 |
€ 162.000 |
€ 230.000 |
€ 390.000 |
Ad 7. Cultuurnota
Bij de vaststelling van de laatste 3 cultuurnota's werd voor de uitvoering van die nota's steeds een incidenteel bedrag van € 50.000 beschikbaar gesteld. Met dit bedrag ondersteunen we evenementen en festivals, het muziekonderwijs, sociaal-culturele projecten, bijeenkomsten voor de cultuursector, de evenementenkalender, het Huus van de Taol en erfgoedprojecten. Deze zaken worden inmiddels structureel uitgevoerd en bekostigd uit dit budget. Hierdoor kunnen we niet meer spreken van incidenteel en ligt er de noodzaak om het benodigde budget structureel te maken. Dit is conform de financiële regelgeving. Omdat het gehele budget jaarlijks niet werd besteed is deze naar beneden bijgesteld, naar € 40.000.
Ad 8. Herinrichting Gasselternijveen
Op dit moment loopt er een haalbaarheidsonderzoek naar de mogelijkheden voor een nieuwe dorpsinrichting en herontwikkeling van Gasselternijveen. Het doel is het versterken van de vitaliteit en de leefbaarheid in het dorp. De uitvoering is afhankelijk van uitkomsten uit het haalbaarheidsonderzoek dat in 2025 wordt afgerond.
Ad 9/10. Herinrichting Brink Gieten en Stationsstraat Noord Gieten
Uit het in het verleden door uw raad vastgestelde Uitvoeringsprogramma Omgevingsvisie Centrum Gieten 2018-2022 zijn nog een tweetal maatregelen/projecten nog niet uitgevoerd. Vanuit de Economische Agenda Nij Begun, het masterplan voor Gieten en de Regiodeal Noord-Drenthe verwachten we Rijksmiddelen te kunnen inzetten als co-financiering voor het uitvoeren van maatregelen.
Herinrichting Brink Gieten
De uitvoering hiervan is uitgesteld in afwachting van herontwikkeling van voormalig hotel Braams. De verwachting is dat herontwikkeling Braams na 2025 start. De herinrichting van de Brink is voorlopig voor 2027 opgenomen.
Herinrichting Stationsstraat Noord Gieten
Het aankoop van object Stationsstraat 19 te Gieten door de gemeente is in een vergevorderd stadium. Dit geeft ruimte om nu het openbaar gebied opnieuw in te richten. De plannen hiervoor worden opgesteld. Mogelijk komen we in de najaarsnota 2025 bij uw raad hier op terug.
Ad 11. SIEM/SOC (uit sturingsmonitor)
Dreigingen maken steeds nadrukkelijker onderdeel uit van de dagelijkse werkelijkheid. Het aantal risico’s neemt toe en dit vraagt om voortdurende aandacht en alertheid van de gehele organisatie.
Met de komst van de Cyberbeveiligingswet wordt het belang van snelle detectie en adequate afhandeling van potentiële incidenten verder onderstreept. Hiervoor zijn zowel technische middelen als gespecialiseerde expertise noodzakelijk.
Binnen onze beveiligingsinfrastructuur vervullen SIEM (Security Information and Event Management) en SOC (Security Operations Center) een cruciale rol.
• Het SOC vormt het team van beveiligingsexperts dat verantwoordelijk is voor het monitoren, signaleren en afhandelen van beveiligingsincidenten.
• Het SIEM-systeem is de technologische oplossing waarmee dit team gegevens verzamelt, analyseert en incidenten effectief beheert.
Om deze taken goed te kunnen uitvoeren is extra personele inzet noodzakelijk, namelijk 0,5 fte. De kosten hiervoor bedragen € 52.000 per jaar. Deze middelen kunnen worden gedekt vanuit de structurele budgetten van het informatiebeleidsplan.
Ambities uit fmp begroting 2025
Ad 12. Inkoop Jeugdzorg
Eind 2025 lopen de huidige contracten met zorgaanbieders voor Jeugdzorg af. Op 1 januari 2026 moeten er nieuwe contracten zijn afgesloten met jeugdhulpaanbieders. In de periode van 2023-2025 zijn er verschillende aanbestedingsrondes. Vanaf 2026 zullen naar verwachting de tarieven voor jeugdzorg verder stijgen met het afsluiten van nieuwe contracten. We nemen voor 2026 een pm raming op.
Ad 13. Armoedebeleid, preventie, informatiecampagne en samenwerking
In het ‘Armoedebeleid 2024-2028’ is één van de doelen: ‘In 2028 bereiken we significant meer inwoners dan in 2021 met onze voorzieningen’. Op dit moment maken inwoners niet altijd gebruik van mogelijke regelingen. Dit heeft verschillende redenen; onder andere door schaamte, wantrouwen en (on)bekendheid van het aanbod. Dit doel brengt een evenredig percentage kostenstijging met zich mee. Om over 4 jaar een significante groei te realiseren, zal het bereik elk jaar (enigszins) moeten stijgen. Structureel is hiervoor in 2025 € 117.000 beschikbaar gesteld ten behoeve van extra inzet Impuls, het ‘samen doen team’ en vrijwilligers. De jaren daarna (2026, 2027 en 2028) is er € 17.000 per jaar extra nodig ten opzichte van het vorige jaar.
Ad 14. Uitvoeringsprogramma mobiliteitsplan verkeer en vervoer
Het uitvoeringsprogramma van ons mobiliteitsplan omvat concrete maatregelen om de gestelde mobiliteitsdoelen in de periode 2024-2028 te realiseren. Het mobiliteitsplan is eerder door uw raad vastgesteld.
We kunnen aanspraak maken op de derde tranche van de Subsidie Investeringsimpuls Verkeersveiligheid van de Rijksoverheid. Hoewel de voorwaarden voor deze tranche nog niet definitief zijn, verwachten we voor een groot deel van de maatregelen een subsidie van 50% te ontvangen. Het gaat om een jaarlijks investeringsbedrag van € 1.500.000 met een netto investeringsbedrag van € 750.000.
De jaarlijkse kapitaallasten, gecorrigeerd voor de 50% subsidie, bedragen € 30.000. Dit is gebaseerd op een afschrijvingstermijn van 40 jaar en een rente van 1,5%. Een financiële actualisatie volgt zodra de maatregelen zijn uitgewerkt.
Ad 15. Klimaatadaptieve inrichtingsplannen
Eerder is door uw raad de lokale adaptatie strategie vastgesteld. Om deze strategie uit te voeren is er budget nodig voor het deel dat niet uit het rioolfonds kan worden gefinancierd.
Voor de periode 2025-2027 gaat het om een totaalbedrag van € 1.656.000. Na aftrek van een rijkssubsidie van 25% blijft er voor de gemeente een bedrag van € 1.242.000 over. Verspreid over drie jaar betekent dit een jaarlijks gemeentelijk investeringsbedrag van € 414.000, met kapitaallasten van € 16.560 per jaar (afschrijving over 40 jaar, rente van 1,5%)
Ad 16. Informatiebeleidsplan
Voor het strategisch informatiebeleidsplan met daaraan gekoppeld tactische uitvoeringsplannen is een jaarlijks budget nodig. In de meerjarenplanning is hiervoor een reeks bedragen opgenomen. Voor 2026 is een structureel bedrag opgenomen van € 83.000. Naast een structureel bedrag is ook een incidenteel bedrag nodig. Zie hiervoor ambities incidenteel. De bedragen zijn conform het vastgestelde informatiebeleidsplan.