Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Deze pijler gaat over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving en het wonen in onze dorpen en in het buitengebied. De ambitie in de komende periode is dat we een duurzame gemeente willen zijn waarin het aantrekkelijk wonen en werken is met goede voorzieningen en behoud van leefbaarheid.

Leefbaarheid 
In 2023 hebben we input aangeleverd voor de door GS van Drenthe vastgestelde Lokale ontwikkelingsstrategie (LOS). De LOS vormt het beleidskader voor het nieuwe LEADER-subsidieprogramma 2023-2027 waar we (via cofinanciering) aan willen deelnemen. Leader is een Europees subsidieprogramma bedoeld om plattelandsgebieden sociaaleconomisch te versterken. Met het programma worden o.a. projecten op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid en lokale economie gestimuleerd. 

Daarnaast gaan we in 2024 door met het stimuleren, faciliteren en initiëren van initiatieven van inwoners die bijdragen aan het vergroten van de leefbaarheid (onder andere via het Leefbaarheidsfonds). 

Met het Nationaal Programma Landelijk gebied (NPLG) zet het Rijk in op integraal herstel en verbetering van natuur, bodem, water en klimaat. De aanpak van stikstof en verduurzaming van de landbouw worden hier onderdeel van. Het NPLG moet op provinciaal niveau worden doorvertaald in een gebiedsprogramma: het Drents Programma Landelijk Gebied (DPLG). De provincie geeft hier in overleg met gemeenten en andere stakeholders invulling aan. Het definitieve DPLG zal naar verwachting in maart 2024 worden vastgesteld. De gemeente Aa en Hunze zal voor de uitvoering van het programma (het planologisch mogelijk maken van maatregelen) betrokken zijn bij twee van de acht deelgebieden: Drentsche Aa en Hunze/De Monden.  

De komende jaren komen er veel nieuwe ontwikkelingen en grote opgaven op de gemeente af met een ruimtelijke impact. Dit vraagt om integrale strategische afwegingen en het maken van keuzes (hoe willen we onze fysieke leefomgeving inrichten, benutten en beschermen). Dit maakt het opstellen van een omgevingsvisie noodzakelijk. De omgevingsvisie is daarnaast een verplicht instrument onder de Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt.     

In 2023 zijn we gestart met de voorbereidingen voor een omgevingsvisie. In 2024 worden de hoofdlijnen en uitgangspunten van de omgevingsvisie voor de gemeente Aa en Hunze (inclusief het participatieproces) aan de raad voorgelegd. Parallel aan de voorbereidingen van de omgevingsvisie voeren we een vooronderzoek cultureel erfgoed uit, omdat de gemeente niet beschikt over een erfgoedvisie. Hiermee kan dit omgevingsaspect op de juiste manier worden meegenomen. 

Voorzieningen 
We dragen zorg voor een goede kwaliteit van de openbare ruimte. We willen onze infrastructuur in stand houden en waar mogelijk verbeteren. De actualisatie van het huidige Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) uit 2017 in een nieuw Mobiliteitsplan verwachten we medio 2024 af te ronden. Daarnaast gaan we in 2024 de wegenlegger actualiseren (registratie van alle openbare wegen buiten de bebouwde kom, inclusief de kunstwerken zoals bruggen, viaducten e.d.) Verder is er aandacht voor wegenonderhoud, wegreconstructie (wegvak tussen de Hunze en Nieuwediep) en de aanleg van fietspaden (de tracés Spijkerboor-Eexterveen, Amen- Grolloo fase 2, Ekehaar-Nijlande en Grolloo-Papenvoort).  

We gaan in 2024 verder met de uitvoeringsagenda met betrekking tot de elektrische laadpaalinfrastructuur. Daarnaast blijven we inzetten op het stimuleren van deelauto's en verduurzaming van het gemeentelijk wagenpark.

Onder de verantwoordelijkheid van de provincie Drenthe wordt een milieueffectrapportage (MER) opgesteld voor de aanpak van de N34, waaronder de aanpassing van het verkeersknooppunt gieten. Op basis van de MER resultaten wordt een voorkeursalternatief gekozen die naar verwachting in de zomer 2024 ter besluitvorming aan Provinciale Staten wordt voorgelegd. Ook in 2024 worden we via een ambtelijke en bestuurlijke begeleidingsgroep betrokken bij het opstellen van de MER. De inwoners van o.a. Gieten en Eext worden ook via een focusgroep hierbij betrokken. 

De registratie van het maatschappelijk vastgoed in het vastgoedinformatiesysteem wordt in 2024 afgerond. Dit levert output op die aanleiding kan geven tot aanpassing van de uitvoeringskaders rondom maatschappelijk vastgoed. Daarnaast actualiseren we het dorpshuizenbeleid. Ondertussen faciliteren we het door Grolloo opgestelde integrale plan voor dorpshuis De Pol en wordt het proces om te komen tot een nieuw cultuurpodium in Gieten voortgezet. Voor de dorpshuizen in Gasselte en Ekehaar wordt met het dorpshuisbestuur onderzocht welke mogelijkheden er zijn voor duurzame, functionele en toekomstgerichte verbouw/revitalisering.     

In 2024 wordt het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) geëvalueerd en zo nodig aangepast aan veranderende omstandigheden. Ter uitvoering van het IHP start volgens planning in juli 2024 de renovatie/nieuwbouw van basisschool Prins Willem Alexander (PWA) in Eext en kan in het tweede halfjaar van 2024 de nieuwe basisschool De Kameleon in Eexterveen in gebruik worden genomen. Daarnaast gaan we verder met het proces om te komen tot verbouw (uitbreiding) van OBS De Dobbe in Gasselte.    

We gaan in 2024 verder met de uitvoering van het nieuwe afvalbeleid, waarbij het chippen van alle containers, het verbeteren van de kwaliteit van grondstofstromen en communicatie richting de inwoners de belangrijkste onderdelen zijn.

In 2024 zal in het flora- en faunabeleid de nadruk worden gelegd op de volgende thema’s: het behouden en versterken van de biodiversiteit en het in stand houden van de ecologische en cultuurhistorische waarde van het landschap van Aa en Hunze. Een belangrijk actiepunt hierbij is het toepassen van ecologisch bermbeheer. Daarnaast worden invasieve en uitheemse soorten beheersbaar gehouden en waar mogelijk bestreden. Op deze manier krijgt waardevolle flora en fauna de ruimte die het met betrekking tot de eerdergenoemde thema’s nodig heeft.  

Omgevingswet 
Op 1 januari 2024 wordt de omgevingswet ingevoerd. De invoering van de Omgevingswet is opgepakt via de vier sporen: digitaal stelsel, vertaling wet en regelgeving, de omgevingsvisie en anders werken. De implementatie van de wet loopt door in 2024.  We verwachten niet dat de overgang naar de nieuwe wet geheel  probleemloos zal verlopen daarom zetten we extra in op de dienstverlening naar de inwoners en ondernemers. Zo richten we twee werkplekken in waarin we hen kunnen ondersteunen bij het doen van een aanvraag onder de omgevingswet.

Wonen  

We pakken de woningbouwopgave uit de vastgestelde Woonvisie 2020+ programmatisch op. We streven naar de toevoeging van 830 extra woningen tot 2031 waarvan ten minste 150 voor starters en senioren. Hiervoor zullen we de komende jaren plannen maken voor 1040 woningen. We programmeren ruimer omdat we rekening houden met een percentage planuitval en -vertraging. In 2024 geven we verder uitvoering aan dit programma via de volgende sporen:

1) Realisatie van de woningbouwplannen en ontwikkelen projectmatige werkwijze (Uitvoering);

2) Monitoring en evaluatie (monitoring). 

We geven in 2024 verder uitvoering aan de woningbouwprioritering met de voorbereiding van de gemeentelijke woningbouwontwikkelingen 'Raatakkers fase 2' in Anloo en het 'Evenemententerrein' in Gieterveen en de verdere realisatie van woonwijk Nooitgedacht. Daarnaast komen we in 2024 met voorstellen om een aantal nieuwe (uitleg)locaties voor woningbouw in ontwikkeling te nemen. Verder spelen we in 2024 een faciliterende rol bij een grote groep reeds in voorbereiding zijnde woningbouwplannen van derden in verschillende kernen. Hieronder valt ook de bij woningbouwcorporatie De Volmacht in beheer zijnde ontwikkeling van sociale huurwoningen in de Wijk van de Toekomst en op de locatie Asserstraat in Gieten. 

We geven uitvoering aan onze wettelijke taak om statushouders te huisvesten. Vanwege de urgentie wordt dit versneld aangepakt. We zijn al gestart met deze versnelling en gaan daar ook in 2024 mee door. De eerste versnelling met de woningcorporaties heeft er toe geleid dat we in 2023 nog een kleine groep statushouders een tijdelijke woonruimte moeten bieden. Daar zetten we in het najaar op in, evenals het opstellen van een plan voor de realisatie van 35 flexwoningen in 2024, in samenwerking met de woningcorporaties

Ambities Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
Beleidsvoornemens Voorzieningen leefbaarheid en wonen structureel (s) en incidenteel (i)
omschrijving beleidsvoornemen i/s 2024 2025 2026 2027
Vervanging veldverlichting voetbalvelden s -30.700
Wegvak tussen de Hunze en Nieuwediep s -49.000
Leader s -35.000
Fietspad Spijkerboor - Eexterveen s -21.000
Renovatie/nieuwbouw basisschool Prins Willem Alexander Eext s x
Herinrichting terrein rondom OBS Prins Willem-Alexander Eext s -4.550
Beschoeiing Grevelingskanaal s -62.570
Fietsverbinding Grolloo- Papenvoort (langs Oostereind) s -13.650
Wandelknooppuntennetwerk s -14.500
Huisvesting statushouders i -500.000
Tijdelijke formatie regie vluchtelingen/statushouders i x
Opstellen omgevingsvisie i -75.000 -75.000
Actualiseren Wegenlegger i -50.000
Aanbrengen graskeien i -100.000 -100.000 -100.000 -100.000
Dienstverlening omgevingswet i -120.000
Ambassadeurschap Steenuilen i -30.000
Vooronderzoek erfgoed i -20.000
Sloopkosten OBS Prins Willem-Alexander - Eext i -105.000
Afboeken boekwaarde OBS Prins Willem Alexander - Eext i -220.000
Tijdelijke huisvesting OBS Prins Willem Alexander - Eext i -325.000
Dorpsplannen De Pol Grolloo i -200.000
Budget uitvoering Cultuurnota i -50.000 -50.000
Aanvullende financiën project DAF (ICO cultuureducatie) i -5.500 -5.500
Totaal -2.031.000 -231.000 -100.000 -100.000
De inhoudelijke onderbouwing van de beleidsvoornemens treft u aan bij het onderdeel Hoofdlijnen – meerjarenbegroting 2024 – 2027(Ambities structureel en incidenteel).

Wat willen we bereiken (doelen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken (doelen)

4.10.2 De voorzieningen sluiten aan bij behoefte van onze inwoners.

Terug naar navigatie - 4.10.2 De voorzieningen sluiten aan bij behoefte van onze inwoners.

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De cijfers in de kolom begroting 2024 zijn exclusief de ramingen voor de incidentele en structurele beleidsvoornemens en ontwikkelingen uit het begrotingsvoorstel 2024. De effecten van deze voorstellen worden meegenomen bij de eerste begrotingswijziging 2024. In het onderstaande overzicht wordt het totaal van de lasten en baten van de pijler weergegeven. Een uitgebreid overzicht met toelichting is opgenomen in de financiële begroting bij het onderdeel toelichting op de baten en lasten per pijler. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Primitieve begroting 2024
Lasten 21.844 25.082 22.089
Baten 11.956 10.519 10.110
Onttrekkingen 3.608 1.989 101
Stortingen 2.875 250 0