Ambities Incidenteel
Ad 1. Compensatie aardbevingsgebied
Gezamenlijk met de gemeenten Noordenveld en Tynaarlo en de provincie Drenthe heeft de gemeente een brief gestuurd aan staatssecretaris Vijlbrief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat met een aanzet voor een compensatieplan voor Noord Drenthe. Dit plan wordt nadrukkelijk meegenomen door het kabinet. Voor de financiële afwikkeling hiervan nemen we nu een pm raming op omdat nog niet duidelijk is hoeveel, wanneer en onder welke voorwaarden de gelden beschikbaar komen en welke uitgaven zullen worden gedaan. Het geheel verloopt wel budgettair neutraal.
Ad 2. Evaluatie Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
Een integraal huisvestingsplan onderwijs is een document dat de langetermijnstrategie en prioriteiten voor de huisvesting van scholen beschrijft. Het bevat onder andere informatie over de verwachte leerlingenaantallen, de staat van bestaande schoolgebouwen, eventuele nieuwbouw- of renovatieprojecten, en de financiële planning om de benodigde huisvestingsmaatregelen te realiseren. Het IHP wordt elke 4 jaar geëvalueerd en zo nodig aangepast aan veranderende omstandigheden (zoals leerlingenprognoses, landelijke ontwikkelingen, beleid of wetgeving). Afstemming vindt plaats met de schoolbesturen. Voor het actualiseren van het plan is een bedrag nodig van € 50.000.
Ad 3. Volwassenfonds
Medio 2023 is het Volwassenenfonds gestart. Inwoners vanaf 18 jaar met een smalle beurs kunnen deelnemen aan sport en/of culturele activiteiten. De verwachting is na een eerste aanloop in 2023, vooral aanmeldingen in 2024 te zien. Medio 2024 zal het Volwassenfonds geëvalueerd worden en kan besloten worden het Volwassenenfonds al dan niet structureel in te bedden. Het gaat hier feitelijk om een open eind regeling. Er is aanvullend budget nodig, waarbij het lastig is in te schatten hoe hoog het budget moet zijn. De gemeente sluit aan bij de uitgaven die voor het Jeugdfonds Sport en Cultuur zijn ingecalculeerd. Vooralsnog wordt een incidenteel bedrag op van € 50.000 voor 2024 opgenomen.
Ad 4. Beheerplan Wandelbos Zwanemeer Gieten
Voor het jaarlijks regulier onderhoud van het gebied is structureel € 27.500 geraamd. Daarnaast is een eenmalig budget van € 80.000 nodig voor specifieke werkzaamheden. Zie ook ambities structureel.
Ad 5. Project versnelling Gasselterveld
Sinds eind 2020 wordt in gezamenlijkheid door de gemeente, provincie Drenthe en Staatsbosbeheer (SBB) gewerkt aan gebiedsontwikkeling Gasselterveld. Uitgangspunt hiervoor is de Ontwikkelingsvisie Gasselterveld als langetermijnperspectief. De doelstelling van de gebiedsontwikkeling Gasselterveld is om beheerkosten te dekken, een veilige en schone openbare recreatiemogelijkheid voor de inwoners uit de regio te bieden en de regionale en lokale economie te stimuleren. In het kader van Versnelling Gasselterveld 2021-2022, is ingezet op het realiseren van betaald parkeren, uitvoeren van een marktconsultatie en basisinfra op orde. Voor het verder realiseren van de doelstellingen en ambities uit de gebiedsontwikkeling Gasselterveld is voortzetting van gecoördineerde samenwerking tussen Staatsbosbeheer, gemeente en provincie noodzakelijk. Daarmee kan worden ingezet op een aantal nieuwe versnellingsonderdelen voor de periode 2023 tot en met 2025, passend binnen de Ontwikkelingsvisie Gasselterveld. Deze nieuwe onderdelen zijn gericht op recreatieve exploitatie (nieuw paviljoen), parkeren, verder aanpassen van de basis infra en verbeteren van recreatieve routes. Omdat het huidige budget Gasselterveld in 2023 volledig wordt ingezet voor de realisatie van de Versnelling 2021-2022, zijn voor het verder het realiseren van de gebiedsontwikkeling nieuwe financiële middelen nodig.
Ad 6. Huisvesting statushouders
We hebben ten aanzien van de huisvesting van statushouders als gemeente een taakstelling. In 2023 verwachten we de taakstelling te realiseren. Het is onze ambitie om ook de taakstelling over de jaren 2024 en 2025 te realiseren. Dat vraagt om een extra inspanning omdat we geen extra druk op de huurmarkt willen leggen. De afspraak met de woningcorporaties is dat maximaal 1 op de 5 vrijkomende huurwoningen beschikbaar komt voor de huisvesting van statushouders. Bij een gelijkblijvende of oplopende taakstelling komen daarmee onvoldoende huurwoningen voor statushouders beschikbaar. Omdat de taakstelling bovendien pas kort voor de taakstellingsperiode bekend wordt, hebben we extra middelen nodig om acuut in te kunnen spelen op een hogere huisvestingsvraag zodat we tijdelijke huisvestingsoplossingen kunnen realiseren. We vragen hiervoor voor 2024 een bedrag van € 500.000, --. Voor 2025 hebben we deze post voorlopig op p.m. gezet omdat we nu nog niet kunnen schatten wat er voor dat jaar precies nodig is. Dat is o.a. afhankelijk van de taakstelling en de gerealiseerde tijdelijke huisvestingsvoorzieningen in 2024. Het gevraagde bedrag zal worden ingezet voor plankosten, tijdelijke infrastructuur, voorbereidingskosten flexwoningen, woningsplitsing, huur van accommodaties, maatschappelijke begeleiding en voor het snel kunnen anticiperen op voorkomende mogelijkheden in geval van urgente extra huisvestingsvraag. Rapportering vindt plaats via de P&C documenten.
Ad 7. Tijdelijke formatie regie vluchtelingen/statushouders
We hebben diverse taken met betrekking tot vluchtelingen en statushouders. Voor een deel hadden we die al, maar we hebben er met de nieuwe wet extra taken bijgekregen. Daar komt de opvang van Oekraïners en de aanvullende opvang nog bij. Vooralsnog worden deze taken deels door eigen medewerkers opgepakt. Met het gevraagde budget organiseren we tijdelijk 1 FTE voor een regievoerder voor dit onderwerp die de regie en de operationele aansturing op zich neemt. Daarnaast hebben we de opdracht vanuit het Rijk tot het huisvesten van statushouders. Het inventariseren, onderzoeken en ontwikkelen van opties voor (tijdelijke) wooninitiatieven, ten behoeve van statushouders die in onze gemeente gehuisvest moeten worden willen we projectmatig gaan oppakken. We hebben hier ook nog een achterstand in weg te werken. Hiervoor is het incidentele budget ook benodigd. Dit betreft een voortzetting van de formatie die ook vorig jaar beschikbaar is gesteld (begroting 2023). Het gaat om een bedrag van € 165.000 dat ten laste wordt gebracht van de voor dit doel beschikbare (rijks)middelen.
Ad 8. Opstellen omgevingsvisie
De komende jaren komen er veel nieuwe ontwikkelingen en opgaven op de gemeente af die een beslag zullen leggen op de beschikbare ruimte. Opgaven zoals woningbouw, energietransitie, klimaatadaptatie, mobiliteit, natuurontwikkeling, landbouw, economie, recreatie en toerisme, gezondheid, water en bodem, bereikbaarheid (fysiek en digitaal). Grote opgaven met een ruimtelijke impact die ook vanuit landelijk en provinciaal beleid en programma’s vragen om integrale strategische afwegingen en het maken van keuzes. Met name over hoe de gemeente wordt ingericht en hoe de fysieke leefomgeving wordt benut en beschermd. Dit maakt dan ook het opstellen omgevingsvisie noodzakelijk. De omgevingsvisie geeft daarmee richting aan de verdere uitwerking in beleidsprogramma’s, omgevingsplannen, omgevingsverordeningen en omgevingsvergunningen. Het gaat om een bedrag van € 75.000 voor 2024 en 2025.
Ad 9. Actualiseren Wegenlegger
Een wegenlegger is een document dat de rechten en plichten met betrekking tot het gebruik, onderhoud en beheer van openbare wegen vastlegt. Het bevat specifieke voorschriften en regels die gelden voor de wegen. De wegenlegger moet worden geactualiseerd. Hiervoor is een incidenteel bedrag nodig van € 50.000.
Ad 10. Aanbrengen graskeien
De onderhoudstoestand van wegbermen, met name langs ruilverkavelingswegen, is een groot probleem. Ongevallen op deze wegen vinden vaak plaats doordat voertuigen in de berm belanden en de bestuurders de controle over het stuur verliezen. Bermversteviging is vooral belangrijk voor de verkeersveiligheid, maar de huidige ruilverkavelingswegen zijn te smal voor het hedendaagse (landbouw)verkeer. Voertuigen moeten uitwijken naar de berm, wat vooral bij nat weer schade veroorzaakt, resulterend in diepe rijsporen en gaten. Deze bermproblemen leiden tot onveilige situaties en beschadiging van de wegverharding door waterindringing. Met de toenemende verkeersintensiteit, grotere en zwaardere voertuigen en het vele landbouwverkeer worden deze problemen steeds groter. Om de bermschade en de onveilige situaties te voorkomen, is het plaatsen van betonnen graskeien een effectieve maatregel. We stellen voor om het beschikbare structurele budget van € 100.000 voor de periode 2024-2027 jaarlijks met € 100.000 te verhogen, zodat we op meerdere locaties versneld bermversteviging kunnen uitvoeren.
Ad 11. Dienstverlening omgevingswet
De overgaan naar de nieuwe omgevingswet is een grote uitdaging voor inwoners, ondernemers en de organisatie. De overgang naar de nieuwe wet zal niet vlekkeloos verlopen. De materie is weerbarstig en het blijkt lastig om zelfstandig een aanvraag in te dienen. Om een goede dienstverlening te waarborgen, is begeleiding essentieel. We zetten hier extra op in en gaan inwoners op het gemeentehuis uitnodigen om hen te ondersteunen bij het indienen van hun aanvragen. We gaan hiervoor twee werkplekken worden ingericht waar het proces gezamenlijk kan worden verkend en verbeterd. Hiervoor is in totaal een incidenteel budget nodig € 120.000. Dit zijn kosten voor de fysieke inrichting van de werkplek maar ook voor de (tijdelijke externe) bemensing ervan.
Ad 12. Ambassadeurschap Steenuilen
Voorgesteld wordt om het ambassadeurschap voor de steenuil met 1 jaar te verlengen zodat het mogelijk wordt om in 2024 de laatste 24 erven in te richten voor de steenuil. Er is nog voldoende budget voor het inrichten van 12 erven voor de steenuil in 2023. Voor 2024 is er geen budget voor de steenuil opgenomen. Om ook de laatste 24 erven in te richten is een bedrag van € 40.000 benodigd. De gemeente vraagt de provincie Drenthe om een bijdrage van € 10.000. Voor de gemeentelijke bijdrage is incidenteel een bedrag van € 30.000 nodig.
Ad 13. Vooronderzoek erfgoed t.b.v. omgevingsvisie
Voor cultureel erfgoed is geen visie opgesteld. De Omgevingswet beoogt een goed balans tussen benutten en beschermen van de fysieke leefomgeving door een samenhangende benadering van diverse belangen, waarvan cultureel erfgoed er één is. Het ontbreken van een erfgoedvisie vormt daarbij een belemmering.
Inhoudelijk is cultureel erfgoed van belang voor het versterken van de identiteit van de samenleving. Leerpunten uit het verleden kunnen bijdragen aan oplossingen voor de toekomst. Meegaan met de ontwikkelingen draagt bij aan het behoud van ons erfgoed. Het vooronderzoek is erop gericht de essentie van ons cultureel erfgoed te bepalen, zodat dit omgevingsaspect op de juiste manier in de samenhangende benadering als bedoeld in de Omgevingswet kan worden meegenomen. En daarvoor alle beschikbare informatie over dit beleidsterrein te onderzoeken en af te stemmen. Hiervoor is een incidenteel bedrag benodigd van € 20.000.
Ad 14.Huisvesting kernteams en brandweer Rolde projectopdracht
Er ligt een projectopdracht met betrekking tot het realiseren van een nieuwe huisvesting voor de kernteams en de brandweer Rolde. De eerste fase hiervan heeft betrekking op het bepalen of gezamenlijke huisvesting mogelijk is. Daarnaast moet worden gezocht naar een geschikte locatie en moet worden gezorgd voor een programma van eisen. Voor ondersteuning hiervan binnen het project is een bedrag nodig van naar verwachting € 125.000. Het betreft een periode van 20 maanden. Een deel van de kosten valt in 2023 (€ 25.000). Het overige deel (€ 100.000) valt in 2024. Het project resulteert in een voorstel om te komen tot nieuwe huisvesting. De kosten daarvan worden dan opgenomen.
Ad 15. Rechtmatigheid
Op het gebied van rechtmatigheidscontrole heeft er een verandering plaats gevonden. In de oude aanpak lag de focus vooral op het achteraf controleren van de financiële rechtmatigheid. De nieuwe aanpak daarentegen legt meer nadruk op het bevorderen van rechtmatig handelen vanaf het begin. Hierbij worden vooraf duidelijke normen en kaders vastgesteld. Voor de interne controle moeten protocollen worden uitgeschreven en in een AO/IC (administratieve organisatie/interne controle) document worden vastgelegd. De medewerkers moeten worden geïnstrueerd en het proces moet worden geborgd binnen de organisatie. Hierbij is ondersteuning nodig. Kosten incidenteel € 20.000.
Ad 16. Implementatie beheerspakketten automatisering
Voor het beheer van de openbare ruimte (wegen, groen, bruggen, speeltoestellen, riolering) wordt gebruik gemaakt van het informatiebeheersysteem “Obsurv”. Om dit systeem toegankelijk te maken vanaf internet moet het systeem worden verplaatst. Om het systeem te verplaatsen naar de ‘cloud’ en met name de data weer actueel te krijgen is incidenteel extra inhuur noodzakelijk. Binnen de organisatie is hiervoor geen capaciteit beschikbaar. In de bestuursrapportage 2023 is hiervoor al een eerste bedrag beschikbaar gesteld. Voor het vervolg van het project in 2024 gaat het om een incidenteel bedrag van € 120.000.
Ad 17.Restauratiewerkzaamheden archief
Een deel van het oude archief van de voormalige gemeenten Anloo en Rolde heeft gebruiks- en mechanische schade. Ook bevat het schimmel en vochtplekken. Om goed bewaard te kunnen blijven moet dit gedeelte gerestaureerd worden. De kosten voor 2025 zijn incidenteel € 40.000.
Ad 18. Inventariseren semi-statisch archief
Het semi-statische archief, dat de periode van 1998 tot ongeveer 2015 beslaat, dient te worden geïnventariseerd. Om deze taak uit te kunnen voeren, is het nodig om het archief eerst op te schonen. Hierbij dienen de documenten die bewaard moeten blijven, gescheiden te worden van de documenten die vernietigd kunnen worden. Het is noodzakelijk om het semi-statische archief te inventariseren vanwege de wettelijk bepaalde vernietigingstermijnen. Zonder inventarisatie is het niet mogelijk om de documenten die vernietigd kunnen worden ook daadwerkelijk te vernietigen. De incidentele kosten voor het jaar 2025 bedragen € 100.000.
Ad 19. ARBO & RI&E.
We dragen de verantwoordelijkheid voor een veilige werkomgeving voor al onze werknemers. Veilig, gezond werken en kwaliteit gaan hand in hand. We hebben ons veiligheidsbeleid in 2023 verder geïntensiveerd, zodat we voldoen aan de wettelijke vereisten. Dit hebben we onder andere gedaan door het uitvoeren van een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) en het updaten van veiligheidsmiddelen. Vanuit de RI&E kwam naar voren dat we moeten investeren in veiligheidstrainingen en de borging van veilig werken. We hebben hiervoor een bedrag van € 40.000 nodig.
Ambities uit FMP begroting 2023
Ad 20. Wachtgelden Wethouders
In de begroting is structureel een bedrag opgenomen van € 40.000 als wachtgeldbijdrage van voormalige wethouders. In 2024 is deze bijdrage incidenteel € 82.000 hoger.
Ad 21. Faciliteren informele ondersteuning in dorpen
In Gasselternijveen en Grolloo faciliteert de gemeente de informele zorg door middel van de inzet van een beroepskracht (voor de huiskamer+ in Gasselternijveen en de dorpscoördinator in Grolloo). Dit zijn succesvolle manieren om ondersteuning laagdrempelig en met inzet van vrijwilligers te organiseren. Gezien de groei van het aantal ouderen een manier om de kosten Wmo te drukken. De komende jaren wil de gemeente dergelijke concepten, samen met inwoners, ook in andere dorpen realiseren. De inzet is dat de gemeente gaat initiëren en de organisatie tot stand brengt met de intentie dat de dorpen het op termijn zelf oppakken. Dit is geraamd op € 100.000 per jaar voor de jaren 2024-2026.
Ad 22. Nieuwe koersnota economie en vrijetijdseconomie
De activiteiten in de nieuwe economische koersnota zijn gesplitst in bestaande en nieuwe activiteiten. De bestaande activiteiten kunnen worden uitgevoerd binnen de huidige kaders van de begroting. De nieuwe activiteiten zijn voornamelijk incidentele activiteiten en vergen een aanvullende investering. Het gaat om investeringen via de actielijnen werken en onderwijs, vestigingsbeleid en infrastructuur, innovatie, kennis en duurzaamheid. In totaal gaat het om € 320.000 euro voor vier jaar. € 80.000 per jaar met ingang van 2022.
Ad 23. Uitvoering m.b.t. duurzaamheid en klimaat
Voor de uitvoering van het beleid m.b.t. duurzaamheid en klimaat zullen de komende periode nog kosten worden gemaakt. Voor de personele inzet hiervoor ontvangen we een Specifieke Uitkering, de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid(CDOKE). Vanwege het meerjarige karakter en de behoefte aan structurele personele capaciteit zijn deze middelen (€ 532.000) vanaf 2023 structureel in de begroting opgenomen. Daarnaast ontvangen we specifieke middelen voor de uitvoering van maatregelen. We verwachten hiermee uit te komen. Mochten de rijksmiddelen toch niet voldoende zijn voor de uit te voeren taken dan komen we daar bij uw raad op terug.
Ad 24. Nieuwe Koersnota / Geopark de Hondsrug
De Stichting De Hondsrug UNESCO Global Geopark vraagt om de bijdrage te verhogen met € 5.000 per jaar voor de komende 3 jaar. De stichting is naar aanleiding van de UNESCO evaluatie meer gaan inzetten op het gebied van educatie. Dit brengt extra kosten met zich mee. Deze bijdrage is gevraagd aan alle instanties die bijdragen aan de stichting.
Ad 25. Sloopkosten OBS Prins Willem-Alexander – Eext
Om de nieuwe school te bouwen, zal eerst de oude school worden gesloopt. De sloopkosten bedragen € 105.000 en zijn opgenomen voor 2024.
Ad 26. Afboeken boekwaarde OBS Prins Willem-Alexander – Eext
De oude school die wordt gesloopt heeft nog een boekwaarde in de boeken van € 220.000. Deze wordt nu in één keer afgeboekt. Hierdoor vervalt een structurele kapitaallast van € 17.600. Dit bedrag wordt toegevoegd aan het structurele onderwijsbudget. Het bedrag is opgenomen voor 2024.
Ad 27. Tijdelijke huisvesting OBS Prins Willem-Alexander - Eext
Tussen de tijd dat de oude school wordt afgebroken en de nieuwe wordt gebouwd, krijgen de leerlingen elders les. De inschatting is dat deze tijdelijke huisvesting € 325.000 gaat kosten. Het bedrag is opgenomen voor 2024.
Ad 28. Dorpsplannen De Pol Grolloo
Initiatiefnemers in Grolloo hebben een integraal dorpsplan voor De Pol in Grolloo ontwikkeld. Het plan geeft antwoord op diverse vraagstukken rondom leefbaarheid, wonen, zorg en welzijn, duurzaamheid, verkeersveiligheid, gezondheid en mobiliteit. Het plan betreft de aanpassing van het dorpshuis om ontmoeting te bevorderen, de bouw van woonzorgappartementen, de herontwikkeling van de huidige parkeerplaats/ buitenruimte en een parkeerplaats als kiss-and-ride voor de school.
Het gaat om een incidentele bijdrage van in totaal € 500.000. Het bedrag wordt gesplitst in een bijdrage in 2023 van € 300.000 en een bijdrage in 2024 van € 200.000. De middelen zijn bedoeld voor die onderdelen die ontmoeting bevorderen (dorpshuis). Hierover heeft in een eerder stadium al besluitvorming plaatsgevonden.
Ad 29. Budget uitvoering Cultuurnota
In zowel de cultuurnota 2012 – 2016 als de cultuurnota 2017 – 2021 is destijds voor de looptijd van de nota een incidenteel budget van € 50.000 per jaar beschikbaar gesteld. Uit dit budget werden de culturele festivals en evenementen, de uitrol van de moties muziekonderwijs en projecten op het snijvlak van het sociaal domein bekostigd. De intentie is deze lijn de komende jaren vast te houden. Vooruitlopend op de vaststelling van de cultuurnota 2022 – 2025 wordt daarom voorgesteld om incidenteel voor die periode een bedrag van € 50.000 per jaar beschikbaar te stellen voor de bekostiging van onder andere de genoemde projecten. Hierdoor kan op 1 januari 2022 gestart worden met de uitvoering.
Ad 30. Aanvullende financiën project DAF (ICO cultuureducatie)
Het project DAF (Digital Art Factory) is een project dat succesvol is georganiseerd door het ICO in de jaren 2019 t/m 2021. De gemeente wil dit de komende vier jaren graag voortzetten. De kosten hiervan bedragen € 30.000 per jaar. Een deel van dit geld wordt door ICO zelf bekostigd. Hiervoor wordt een noodzakelijke bijdrage van € 5.500 per jaar gevraagd.
Ad 31. Informatiebeleidsplan
Het strategisch informatiebeleidsplan met daaraan gekoppeld tactische uitvoeringsplannen is inmiddels vastgesteld. Voor de tactische uitvoeringsplannen is een jaarlijks budget nodig. In de meerjarenplanning is hiervoor een reeks bedragen opgenomen. Voor 2023 is een incidenteel bedrag opgenomen van € 174.000. Dit wordt ingezet voor Office 365, toegankelijkheid, data gedreven werken en veiligheid. Voor 2024-2026 gaat het om respectievelijk € 174.000, € 100.000 en € 55.000. Daarnaast is er ook een structureel bedrag opgenomen. Zie hiervoor ambities structureel.
Ad 32. Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid wordt steeds belangrijker. De afgelopen periode is al een aantal afspraken gemaakt in het kader van duurzame inzetbaarheid. Het destijds beschikbare budget was € 200.000,- incidenteel voor de periode van twee jaar. Met de aanvragen die er nu zijn en met de aangegane verplichtingen die eind 2022 en begin 2023 gaan starten is het budget uitgeput. Om ook de komende periode te investeren in carrièreperspectief (horizontaal of verticaal), de talentontwikkeling, vitaliteit en maatwerk voor ouderen is het de wens om wederom incidenteel budget aan te vragen. Voor 2023 en 2024 € 100.000. Door hier uitvoering aan te geven wordt de focus op duurzame inzetbaarheid gelegd en gaan medewerkers met energie en plezier naar het werk.