Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

Inleiding
Vanuit Gemeente Aa en Hunze wordt een breed scala aan producten geleverd richting onze inwoners. Van paspoorten tot groenonderhoud, van het aanleggen van wegen tot het coördineren van zorg. De bedrijfsvoering processen in de organisatie ondersteunen en faciliteren het realiseren van deze werkzaamheden. Op deze manier realiseren we gezamenlijk de effecten in de samenleving.  In deze paragraaf gaan we in op de belangrijkste beleidsvoornemens rondom de bedrijfsvoering.

Algemeen
We leven in een turbulente tijd. De maatschappij is in beweging en de veranderingen en nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar snel op. We staan voor grote opgaven en zien als gemeente nieuwe taken naar ons toekomen. Dat vraagt om een organisatie die flexibel is en kan meebewegen met de actuele ontwikkelingen. Op de verschillende terreinen van de bedrijfsvoering vraagt dat  een voortdurende aandacht en inzet.

Informatie en automatisering
Het informatiebeleidsplan wordt in uitvoering gebracht. Dit plan heeft 5 sporen waarmee gewerkt wordt. Dit heeft organisatie breed gevolgen. Spoor 1 gaat over verbetering in de dienstverlening. Dit is een belangrijk punt voor de organisatie en daarom terug te vinden als apart punt in deze paragraaf en zijn er een aantal activiteiten aangekoppeld. Spoor 2 gaat over Wet Open Overheid, genoemd als activiteit in pijler 1. Spoor 3 richt zich op datagedreven werken. Hiervoor wordt een datascientist aangesteld die dit verder gaan ontwikkelen. Spoor 4 heeft te maken met de bedrijfsvoering en vaardigheden van het personeel om digitaal te werken. Spoor 5 betreft de informatiebeveiliging en privacy.

Strategisch  personeelsbeleid  
Het strategisch personeelsbeleid geeft  handvatten  om ervoor te zorgen dat medewerkers goed toegerust zijn en blijven om hun werk te kunnen doen in de veranderende omgeving. De werving van nieuwe medewerkers krijgt hierin een plek.
In de komende jaren leggen we focus op duurzame inzetbaarheid en het met energie en plezier naar het werk gaan. Hiervoor zijn een uitgebreid vitaliteitsaanbod en talentontwikkeling ingrediënten voor duurzaamheidsbeleid. We faciliteren medewerkers in hun veranderende rol en ondersteunen in hun ontwikkeling en vitaliteit zodanig dat het onze organisatieontwikkeling ondersteunt.

Het invullen van vacatures in de gemeente wordt steeds moeilijker en wordt een prioriteit in deze krappe arbeidsmarkt. Dit vraagt om als werkgever onderscheidend te zijn en het versterken van de activiteiten op het gebied van werving. Door het toepassen van strategische personeelsplanning brengen we de behoefte aan personeel in kaart.  Zo sluiten de talenten en ambities van medewerkers beter aan op de behoefte van de organisatie op de korte en lange termijn. Zo behouden we slagkracht omdat we ons proactief richten op de bezetting van posities. Dat vraagt meer maatwerk en een andere benadering van doelgroepen.  Zeker met de wetenschap dat in de periode tot 2030 diverse medewerkers de organisatie gaan verlaten vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. We verwachten dat dit binnen de bestaande middelen past.

Personele investeringen
In de begroting 2022 en 2023 is fors geïnvesteerd in personeel. Daarmee hebben we een aantal knelpunten  en kwetsbaarheden kunnen wegnemen.  Uw raad is regeImatig over de voortgang en de resultaten hierin geïnformeerd. In de begroting 2024 vragen we geen nieuwe structurele middelen voor personeel.

Een uitzondering hierop vormt de 2e fase van de personele investeringen bij de buitendienst. Bij de begroting 2023 is hiervoor 4 fte gevraagd verdeeld over 2 jaren, 2 fte in 2023 en 2 fte in 2024. De 2 fte voor 2024 staan nu in deze begroting.