Pijler 2 Samen Leven

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Deze pijler gaat over hoe onze inwoners zo lang mogelijk op eigen kracht en naar tevredenheid deelnemen aan de samenleving. Zoals verwoord in onze visie op het sociaal domein “Samen maak je de route” zijn onze inwoners in eerste instantie zelf verantwoordelijk. Als dit niet lukt zorgen wij voor ondersteuning, zoals hulp bij opvoeding van kinderen en jeugd, het vinden van werk, verstrekken van inkomensondersteuning en schuldhulpverlening, vrijwilligerswerk en preventie in gezondheid zoals Jongeren op gezond gewicht.  

 Onze strategie is vooral te investeren in de samenredzaamheid van inwoners en lichte ondersteuning te bieden daar waar nodig. We kiezen voor deze strategie om duurdere vormen van zorg te beperken.

 

 

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Integrale aanpak
Uit het Regiobeeld 2023 over Drenthe is een aantal conclusies te trekken dat ook van toepassing is op onze gemeente.  Er is sprake van een dubbele vergrijzing, het beroep op jeugdzorg  en  de afstand tot voorzieningen (zorg, onderwijs, cultuur en OV) is groter dan het landelijk gemiddelde en bij een klein deel van onze inwoners is sprake van hardnekkige intergenerationele armoede en kansenongelijkheid. Deze inwoners kampen vaak met een opeenstapeling van problemen als chronische gezondheidsklachten, werkloosheid, een slechte woonsituatie en schulden.  Al met al zijn het vraagstukken die vragen om een andere, integrale, domein overstijgende aanpak, met een nadrukkelijker rol voor onze inwoners.

GALA
Met het landelijk Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) is in 2023 gestart met het verbinden van de pijlers sport en bewegen, gezondheid en versterken sociale basis.  Doel van GALA is toe te werken naar een gezonde generatie in 2040 en het realiseren van een betaalbaar, bereikbaar en houdbaar zorgaanbod.  In 2024 komen we met een plan van aanpak voor de periode tot en met 2026 hoe wij hier vorm en inhoud aan willen geven. Belangrijke thema's zijn o.a. de mentale gezondheid en middelengebruik van jongeren, het vitaal ouder worden en het stimuleren van een gezond en sportief leven van kwetsbare groepen.  We gaan ook in gesprek met onze inwoners(organisaties) om te horen wat voor hen belangrijke thema's zijn en op welke manier zij een bijdrage kunnen leveren aan de doelen van GALA.

Hervormingsagenda Jeugd
De verwachting is dat de Hervormingsagenda Jeugd de komende jaren uitgevoerd wordt. Doel is betere en tijdige zorg en ondersteuning wanneer dit nodig is. Tegelijk is het doel een beheersbaar en daarmee duurzaam financieel houdbaar stelsel te realiseren, omdat de uitgaven voor Jeugdzorg explosief zijn gestegen, mede door het sterk gestegen gebruik van jeugdzorg.
Een van de kernpunten  van de Hervormingsagenda Jeugd is dat geïndiceerde jeugdhulp voor de meest kwetsbare jeugdigen en gezinnen is en niet langer voor jeugdigen en ouders met lichtere ondersteuningsvragen. De afgelopen jaren hebben we de beweging naar het voorliggend veld al gemaakt,  de komende jaren blijven we hierin investeren. O.a. door zorg en onderwijs nog beter op elkaar af te stemmen en te onderzoeken hoe we gezinnen op een laagdrempelige manier kunnen ondersteunen.

Toegankelijkheid en bereikbaarheid van ondersteuning
We merken dat ondanks al onze inspanningen een deel van onze inwoners tussen wal en schip dreigt te vallen. Niet iedereen is bij machte zelfredzaam te worden of heeft een sociaal netwerk dat voldoende steun kan bieden. Het langer zelfstandig thuis wonen van kwetsbare ouderen en mensen met een beperking,  doet een groter beroep op de samenleving.  Ook de complexiteit van regelgeving leidt er ook toe dat mensen niet altijd weten welke ondersteuningsmogelijkheden er zijn en bij welk loket ze kunnen aankloppen. Naast een toegankelijke (digitale) informatievoorziening willen we de inwonerskracht versterken door een nauwe samenwerking tussen  zorg, welzijn en inwonersinitiatieven.

Ambities Samen Leven
Beleidsvoornemens Zorg structureel (s) en incidenteel (i)
omschrijving beleidsvoornemen i/s 2024 2025 2026 2027
Bibliotheek s pm
Uitvoering armoedebeleid s pm
Gezinscoach s -100.000
School als wijk s -30.000
Extra ondersteuning jeugdigen s pm
Schuldhulpverlening s pm
Evaluatie Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) i -50.000
Volwassenfonds i -50.000
Faciliteren informele ondersteuning in dorpen i -100.000 -100.000 -100.000
Totaal -330.000 -100.000 -100.000
De inhoudelijke onderbouwing van de beleidsvoornemens treft u aan bij het onderdeel Hoofdlijnen – meerjarenbegroting 2024 – 2027(Ambities structureel en incidenteel).

Wat willen we bereiken (doelen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken (doelen)

2.10.1 Alle inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig wonen.

Terug naar navigatie - 2.10.1 Alle inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig wonen.

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

2.10.2 Elk kind groeit gezond en veilig op en kan zich optimaal ontwikkelen tot zelfstandige volwassene.

Terug naar navigatie - 2.10.2 Elk kind groeit gezond en veilig op en kan zich optimaal ontwikkelen tot zelfstandige volwassene.

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

2.10.4 Alle inwoners kunnen zo zelfstandig mogelijk meedoen aan de samenleving.

Terug naar navigatie - 2.10.4 Alle inwoners kunnen zo zelfstandig mogelijk meedoen aan de samenleving.

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

       Verbonden partijen

  • Gemeenschappelijke regeling Werkplein Drentse Aa (WPDA)
  • Gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)
  • Gemeenschappelijke regeling  Publiek Vervoer Groningen –Drenthe

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De cijfers in de kolom begroting 2024 zijn exclusief de ramingen voor de incidentele en structurele beleidsvoornemens en ontwikkelingen uit het begrotingsvoorstel 2024. De effecten van deze voorstellen worden meegenomen bij de eerste begrotingswijziging 2024. In het onderstaande overzicht wordt het totaal van de lasten en baten van de pijler weergegeven. Een uitgebreid overzicht met toelichting is opgenomen in de financiële begroting bij het onderdeel toelichting op de baten en lasten per pijler. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Primitieve begroting 2024
Lasten 31.039 32.269 29.737
Baten 6.887 7.124 5.837
Onttrekkingen 720 695 31
Stortingen 437 19 19