Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

Baten en lasten per pijler

Terug naar navigatie - Baten en lasten per pijler
Nr. Pijler Begroting Begroting na wijziging Rekening Verschil
2023 2023 2023 ('- = nadelig
begr. versus rek.)
1 Bestuur en Samen doen lasten 4.253 13.809 12.901 908
baten 339 10.002 9.849 -153
saldo -3.914 -3.807 -3.052 755
2 Samen Leven lasten 27.382 32.653 33.646 -993
baten 5.839 8.694 8.744 50
saldo -21.543 -23.959 -24.902 -943
3 Duurzaamheid en Economie lasten 1.574 5.038 1.723 3.315
baten 2.684 4.538 2.581 -1.957
saldo 1.110 -500 858 1.358
4 Voorzieningen leefbaarheid en wonen lasten 20.197 25.219 22.618 2.601
baten 9.924 10.761 10.894 133
saldo -10.273 -14.458 -11.724 2.734
5 Middelen en ondersteuning lasten 12.526 15.120 16.066 -946
baten 47.008 54.460 56.692 2.232
saldo 34.482 39.340 40.626 1.286
Totaal lasten pijlers 1 t/m 5 lasten 65.932 91.839 86.954 4.885
Totaal baten pijlers 1 t/m 5 baten 65.794 88.455 88.759 304
Gerealiseerd saldo van baten en lasten saldo -138 -3.384 1.805 5.189
Toevoeging aan reserves:
1 Bestuur en Samen doen 0 750 3.063 -2.313
2 Samen Leven 19 19 385 -366
3 Duurzaamheid en Economie 0 0 532 -532
4 Voorzienigen leefbaarheid en wonen 0 250 3.101 -2.851
5 Middelen en ondersteuning 0 2.570 4.643 -2.073
Totaal toevoegingen aan de reserves lasten 19 3.589 11.724 -8.135
Beschikking over reserves:
1 Bestuur en Samen doen 18 84 2.355 2.271
2 Samen Leven 34 695 444 -251
3 Duurzaamheid en Economie 0 1.353 1.048 -305
4 Voorzienigen leefbaarheid en wonen 98 1.989 3.617 1.628
5 Middelen en ondersteuning 8 2.852 4.751 1.899
Totaal beschikkingen over reserves baten 158 6.973 12.215 5.242
Saldo reserve mutaties 138 3.384 491 -2.893
Totalen lasten 65.951 95.428 98.678 -3.250
baten 65.951 95.428 100.974 5.546
Gerealiseerde resultaat 0 0 2.296 2.296

Pijler 1

Terug naar navigatie - Pijler 1
Toelichting op baten en lasten per pijler
Pijler 1 Bestuur en Samen doen
Bestuur en Samen doen
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2022 2023 2023 2023
Lasten 7.119 4.253 13.809 12.901 908
Baten 5.646 339 10.002 9.849 -153
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.473 -3.914 -3.806 -3.052 755
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 60 0 750 3.063 -2.313
Baten ( = onttrekking) 79 18 84 2.355 2.271
Resultaat mutaties reserves 19 18 -666 -708 -42
Gerealiseerd resultaat -1.454 -3.896 -4.472 -3.760 712
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler Bestuur en participatie bedraagt na bestemming € 732.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten incidenteel Voordeel 96
Pensioenen (voormalige) wethouders incidenteel Voordeel 100
Opvang Oekraïners incidenteel Voordeel 673
Gemeentelijke bijdrage VRD incidenteel Nadeel -72
Kosten college incidenteel/structureel Nadeel -56
Overige verschillen Incidenteel Nadeel -29
Totaal afgerond 712

Toelichting P1

Terug naar navigatie - Toelichting P1

Incidentele budgetten voordeel € 96.000                            
Door de raad zijn in 2023 incidentele budgetten beschikbaar gesteld.        
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2024, in totaal € 96.000.                                            
Het betreft:                                            
Visie ontwikkeling: Strategische toekomstvisie en Omgevingsvisie 2023    € 50.000
personele invulling Wet Open Overheid (AU) 2023                                                  € 46.000
Totaal                                                                                                                                                      € 96.000                                            
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen.    
                                       
Pensioenen (voormalige) wethouders voordeel € 100.000                
Jaarlijks wordt berekend hoe hoog de pensioenvoorziening voormalige wethouders dient te zijn. Door een forse stijging van de rente van 0,7% in 2023, naar bijna 3,2% eind 2023, kan een gedeelte van de aanwezige voorziening vrij vallen. Er is ten gunste van de exploitatie een vrijval van de voorziening geboekt van € 100.000.    
                                       
Opvang Oekraïners voordeel € 673.000                            
Eind 2022 hebben we de opvanglocatie in Papenvoort aangekocht. Deze is (wordt) verbouwd en aangepast voor de opvang van de doelgroep. De gemaakte kosten voor de opvang zijn lager geweest dan de vergoeding van het Rijk, waardoor een voordeel is ontstaan. We voegen een bedrag ad 
€ 673.000 toe aan de hiervoor bedoelde reserve, reserve risico's opvang en vastgoed.
                                           
Gemeentelijke bijdrage VRD nadeel € 72.000                        
Door de gestegen lonen en prijzen heeft het algemene bestuur van de VRD ingestemd met een verhoging van de gemeentelijke bijdrage voor 2023.                                             
Voor de gemeente Aa en Hunze bedraagt deze verhoging € 65.000, daarnaast zijn de overige diverse verschillen €7.000 negatief.                                            
                                            
Kosten college nadeel € 56.000                            
De kosten voor representatie zijn hoger met name als gevolg van de organisatie van bijeenkomsten voor gouden bruidsparen en het midzomerfestival. 
                                                            
Overige verschillen € 29.000 nadeel                                
De overige verschillen €29.000 nadeel worden niet verder toegelicht.

Overzicht mutaties in de reserves
1. Bestuur en Samen doen
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Resultaat 2022 56.150
Toevoeging JR 2022 reserve risico's opvang en vastgoed 2.256.705
Onttrekking resultaat 2022 conform raadsbesluit 56.150
Onttrekking JR 2022 reserve risico's opvang en vastgoed 2.256.705
Toevoeging NJN incidenteel voordeel naar reserve risico's opvang en vastgoed 750.000 750.000 0
Sponsoring 15.804 15.804 0
Opstellen nieuwe strategische toekomstvisie 50.000 7.541 -42.459
Ter dekking kapitaallasten brandweerhuisvesting 18.431 18.431 0
750.000 3.062.855 84.235 2.354.631 -42.459
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel

Pijler 2

Terug naar navigatie - Pijler 2
Pijler 2 Samen Leven
Samen Leven
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2022 2023 2023 2023
Lasten 31.039 27.382 32.653 33.646 -993
Baten 6.887 5.839 8.694 8.744 50
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -24.152 -21.543 -23.959 -24.902 -943
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 437 19 19 385 -366
Baten ( = onttrekking) 720 34 695 444 -251
Resultaat mutaties reserves 283 15 676 59 -617
Gerealiseerd resultaat -23.869 -21.528 -23.283 -24.843 -1.561
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler Zorg bedraagt na bestemming € 1.561.000 nadelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten incidenteel Voordeel 428
Participatiewet (uitgevoerd WPDA) incidenteel Nadeel -222
Bedrijfsvoeringskosten WPDA incidenteel Voordeel 177
Reintegratiekosten (uitgevoerd WPDA) incidenteeel Nadeel -117
Energietoeslag minima (uitbetaald via de WPDA) incidenteel Nadeel -875
Sociaal Domein incidenteel/ structureel Nadeel -1.054
Overige verschillen incidenteel Voordeel 102
Totaal afgerond -1.561

Toelichting P2

Terug naar navigatie - Toelichting P2

Incidentele budgetten voordeel € 428.000                            
Door de raad zijn in 2023 incidentele budgetten beschikbaar gesteld.            
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2024, in totaal € 428.000                                    
Het betreft:                                             
Armoede en schulden 2023                                                                      € 37.000        
Energietoeslag voor minima                                                                    € 78.000            
Maatr.pakket bestr.energie- en infl.armoede                                € 75.000            
Personele investeringen opvang statushouders 2023            € 90.000        
Personele investeringen huisvesting statushouders 2023   € 75.000    
Samen maak je de route - leerbudget en experimenteren
in het sociaal domein 2023                                                                     € 25.000        
Budget uitvoering Cultuurnota 2023                                              € 11.000        
Informele ondersteuning dorpen 2023                                          € 25.000            
DU Gezond in de stad                                                                                € 12.000    
Totaal                                                                                                                  €428.000                                
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen.        

Participatiewet (nadeel € 222.000)
De participatiewet inclusief BBZ laat een nadeel zien van € 222.000. De ontvangen bijdrage van het Rijk valt € 171.000 lager uit dan de lasten. Ondanks dat er minder uitkeringen zijn verstrekt  is de lastenkant van de verstrekte uitkeringen hoger als gevolg van indexeringen. Daarnaast is er nog een afrekening van de BBZ geweest over een voorgaand jaar van € 51.000

Bedrijfsvoeringskosten WPDA voordeel € 177.000
De bedrijfsvoeringskosten van de WPDA zijn € 177.000 lager dan begroot. In de energietoeslagkosten in pijler 2 zit ook nog een bedrag voor bedrijfsvoeringskosten opgenomen van € 104.000. Als deze hierin betrokken wordt is het voordeel  € 74.000.

Re-integratiekosten nadeel € 117.000
In de post re-integratiekosten zitten meerdere kosten opgenomen. De uitgaven van de re-integratie zijn € 254.000, daarnaast zit in deze post nog een personele bijdrage voor het re-integratiebudget van € 56.000 en een bijdrage voor beschut werk € 59.000 en daarnaast nog een bijdrage voor de trajecten van € 25.000, in totaal € 397.000. Er was een bedrag begroot van € 280.000.

Energietoeslag minima nadeel € 875.000
De extra uitgaven voor de energietoeslag minima worden gecompenseerd door het Rijk. Gelden voor deze energietoeslag vanuit het Rijk zijn bij de decembercirculaire uitbetaald. Dit kon administratief technisch niet meer worden verwerkt in 2023. Zie ook overschot op de algemene uitkering in pijler 5.

Sociaal Domein nadeel  € 1.054.000
Op het sociaal domein zien we in 2023 een tekort. Al een aantal jaren komen wij structureel tekort op het sociaal domein. Dit is steeds opgevangen met incidentele gelden, de laatste jaren voornamelijk door middelen vanuit beschermd wonen. Een deel van het geld dat we in 2023 hebben teruggekregen vanuit beschermd wonen, is in verband met de rechtmatigheid, in de najaarsnota verwerkt. Dit betrof € 1,3 miljoen. Wanneer dit niet in de najaarsnota verwerkt was dan was er nu sprake van een voordeel van € 250.000. 
Daarnaast zien we dat het totaal aan uitgaven in het sociaal domein redelijk stabiel is, maar dat er wel sprake is van een sterke kostenstijging als gevolg van de hoge inflatie (CAO-stijgingen) en stijgende kosten door kleinschaligere zorg. Daarnaast neemt de complexiteit van problematiek bij jeugdigen toe, met als gevolg een intensievere (duurdere) vorm van zorg.

Jeugdwet  
Wanneer we kijken naar de afgelopen jaren, zien we dat de kosten rondom de jeugdwet stabiel hoog zijn. De zwaarte in kosten zit met name in de hogere interventie niveaus, denk aan jeugdigen die 24-uurs zorg nodig hebben. We zijn als gemeente vanuit de jeugdwet verplicht om passende zorg te leveren aan de jeugdigen die dit nodig hebben. Het kan per jaar verschillen hoe hoog die kosten uitvallen. Dat is lastig te voorspellen en hier kunnen we als gemeente beperkt invloed op uitoefenen. De komende jaren zal de hervormingsagenda jeugd worden uitgevoerd. Door middel van wijziging in de jeugdwet wordt de reikwijdte van jeugdhulp ingeperkt. Daarnaast verwacht het Rijk dat de beleidsmaatregelen leiden tot een daling in kosten. We worden verwacht deze inverdienopdracht in onze begroting te verwerken de komende jaren. Hoeveel er bespaard moet gaan worden en welke gevolgen dit heeft voor onze begroting, wordt meegenomen in de route naar de begroting van 2025. 

WMO (exclusief beschermd wonen) 
Bij de WMO zien we een lichte stijging in de kosten met name veroorzaakt door een Cao-stijging. Qua aantallen zien we over het algeheel een lichte daling in de aantallen. De afgelopen jaren hebben we een stijging gezien van het aantal indicaties hulp bij het huishouden. Ook hier zien we in 2023 lichte afname in de aantallen. Ook de kosten ten aanzien van woningaanpassingen zijn gestegen. We zien een lichte stijging in het aantal maar met name de stijging in de kosten voor materiaal en loonkosten veroorzaken de toename. 

WMO Beschermd Wonen (BW) 
Met de openstelling van de Wet langdurige zorg voor BW-cliënten ?per 1 januari 2021 zijn sindsdien veel cliënten uitgestroomd vanuit onze BW regio.
De nieuwe instroom is vooralsnog beperkt. De verwachting was dat de Rijksbijdrage ten aanzien van Beschermd Wonen zou worden verlaagd in de jaren die hierop zouden volgen. In de jaren die volgden stroomden meer cliënten?uit dan verwacht.? Een bijstelling van de Rijksbijdrage heeft sindsdien nog niet plaatsgevonden en gaat naar verwachting voor 2025 ook niet plaatsvinden. 
Als gevolg van een verlaging in het aantal cliënten en de daarmee lagere kosten, en een Rijksbijdrage die hier niet op is aangepast, hebben we de afgelopen jaren een flink overschot op deze Rijksmiddelen. Aangezien deze Rijksmiddelen een algemeen dekkingsmiddel zijn hoeven deze overschotten niet terugbetaald te worden en staan deze ter vrije beschikking van de gemeente.

Overige verschillen voordeel € 102.000
De overige verschillen €102.000 voordeel worden niet verder toegelicht.

Overzicht mutaties in de reserves
Samen Leven
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Resultaat 2022 45.194 316.000
Toevoeging resultaat 2022 conform raadsbesluit 316.000
Onttrekking resultaat 2022 conform raadsbesluit 45.194
Samen maak je de route leerbudget en experimenteren in het sociaal domein. 25.000 0 -25.000
Preventie, versterking voorliggend veld en impuls leefbaarheid & mobiliteit 240.000 21.540 -218.460
DU versterken aanbod mensen met dementie 50.000 147 -49.853
Opvang asielzoekers 92.396 -40.030 -132.426
DU gezond in de stad 7.000 5.865 -1.135
DU gezond in de stad 7.000 0 -7.000
DU gezond in de stad 13.000 39 -12.961
DU Dak- en thuisloosheid 18.000 0 -18.000
DU Dak- en thuisloosheid 32.000 0 -32.000
Voorliggend veld, preventieve aanpak 131.140 25.474 -105.666
Participatie inclusief beleid 4.982 4.982 0
inclusie beleid lokaal toegankelijkheid gebouwen 10.000 271 -9.729
AU decembercirulaire 2021; aanschaf van een applicatie ten behoeve van de Wet inburgering 5.755 5.755 0
Inburgering (extra introom) 2022 28.000 900 -27.100
Dekking kapitaallasten MFC Gieterveen 586 3.711 3.125
Dekking kapitaallasten verbouw Dr. Nassaucollege 30.371 30.371 0
Bijdrage onderwijsfunctie MFC de Spil 18.783 24.000 24.000 18.783
18.783 385.194 695.230 444.219 -617.422
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel

Pijler 3

Terug naar navigatie - Pijler 3
Pijler 3 Duurzaamheid en Economie
Duurzaamheid en Economie
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2022 2023 2023 2023
Lasten 1.450 1.574 5.038 1.723 3.315
Baten 2.341 2.684 4.538 2.581 -1.957
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 891 1.110 -500 858 1.358
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 232 0 0 532 -532
Baten ( = onttrekking) 562 0 1.353 1.048 -305
Resultaat mutaties reserves 330 0 1.353 516 -837
Gerealiseerd resultaat 1.221 1.110 853 1.374 521
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler Economie, werk en recreatie bedraagt na bestemming € 521.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten incidenteel Voordeel 92
Toeristenbelasting incidenteel Voordeel 122
Achterstallig onderhoud watergangen incidenteel Voordeel 50
Spuk aanpak energiearmoede incidenteel Voordeel 178
Overige verschillen Incidenteel Nadeel 79
Totaal afgerond 521

Toelichting P3

Terug naar navigatie - Toelichting P3

Incidentele budgetten voordeel € 92.000                        
Door de raad zijn in 2023 incidentele budgetten beschikbaar gesteld. Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2024, in totaal € 92.000                                                
Het betreft:                        
Nieuwe koersnota economie en vrijetijdseconomie 2023    € 56.000        
Achterstallig onderhoud watergangen 2023                                € 36.000        
Totaal                                                                                                                     € 92.000    

Toeristenbelasting voordeel € 122.000    
Het voordeel is ontstaan door correcties uit voorgaande jaren.

Achterstallig onderhoud watergangen voordeel € 50.000                    
Er is voor achterstallig onderhoud watergangen in 2023 een bedrag van € 101.000 gereserveerd. Met het uitvoeren van de onderhoudsbestekken wordt ook achterstallig onderhoud weggewerkt, wat nu nagenoeg is weggewerkt.    Een bedrag van € 50.000 kan vrijvallen bij de jaarrekening.                                    

Spuk aanpak energiearmoede voordeel € 178.000
In de bestuursrapportage 2023 is voor de derde tranche van de SPUK (Specifieke Uitkering) aanpak energiearmoede een budget ad € 178.000 opgenomen. Daarbij is verzuimd om de inkomst te ramen zodat het budget ten laste van de algemene middelen is gebracht. Omdat de inkomst wel binnen is gekomen, ontstaat hier een voordeel en kan het bedrag van € 178.000 weer terug naar de algemene middelen. Dit heeft geen effect op het kunnen uitvoeren van maatregelen. Omdat er nog geen uitgaven zijn geweest in 2023 is dit nog gewoon in 2024 beschikbaar.

Overige verschillen, voordeel € 79.000
De overige voordelige verschillen ad € 79.000  worden niet nader toegelicht.

Overzicht mutaties in de reserves
Duurzaamheid en Economie
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Resultaat 2022 531.657
Toevoeging resultaat 2022 conform raadsbesluit
Onttrekking resultaat 2022 conform raadsbesluit 531.657
Duurzaamheid en energietransitie 223.255 80.944 -142.311
Transitievisie Warmte 166.884 78.615 -88.269
Energietransitie, procesmiddelen windpark Oostermoer 53.001 25.156 -27.845
RVO subsidie 20.660 20.660 0
Transitievisie Wijkaanpak 10.000 -10.000
Sociale energieaanpak 65.030 42.615 -22.415
Energieloketten 25.000 -25.000
Wandelknooppuntennetwerk 86.000 85.000 -1.000
Koersnota economie en vrijetijdseconomie 19.850 19.850 0
Toekomst vakantieparken 300.000 0 -300.000
Achterstallig onderhoud watergangen 18.313 3.533 -14.780
Plattelands- en Natuurontwikkeling 34.041 9.594 -24.447
Bio plan Drentsche Aa 25.000 0 -25.000
Recreatie en toerisme algemeen 10.660 10.660 0
Regio Deal: digitalisering vrijetijdseconomie 25.489 25.489 0
Toekomst vakantieparken 174.655 107.440 -67.215
Versterking toerisme en recreatie 8.505 3.329 -5.176
Uitvoeringskosten klimaatbeleid 2022 86.739 3.400 -83.339
0 531.657 1.353.082 1.047.942 -836.796
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel

Pijler 4

Terug naar navigatie - Pijler 4
Pijler 4 Voorzieningen leefbaarheid en wonen
Voorzieningen leefbaarheid en wonen
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2022 2023 2023 2023
Lasten 21.844 20.197 25.219 22.618 2.601
Baten 11.956 9.924 10.761 10.894 133
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -9.888 -10.273 -14.458 -11.724 2.734
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 2.874 0 250 3.101 -2.851
Baten ( = onttrekking) 3.608 98 1.989 3.617 1.628
Resultaat mutaties reserves 734 98 1.739 516 -1.223
Gerealiseerd resultaat -9.154 -10.175 -12.719 -11.208 1.511
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler Voorzieningen, leefbaarheid en wonen bedraagt na bestemming € 1.511.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten Incidenteel voordeel 770
Tussentijdse winstneming Nooitgedacht Incidenteel voordeel 900
Wegen Incidenteel voordeel 196
WABO (meer leges-extra inhuur personeel) Incidenteel voordeel 231
Molen De Juffer minder technisch onderhoud Incidenteel voordeel 85
Monumentenzorg Incidenteel voordeel 54
Ruimelijke ordening Incidenteel nadeel -233
Zwembaden incidenteel/structureel nadeel -71
Sporthallen incidenteel/structureel nadeel -170
Openbaar groen Incidenteel nadeel -110
RUDD incidenteel/structureel nadeel -53
Afval incidenteel nadeel -13
Overige verschillen Incidenteel nadeel -75
1511

Toelichting P4

Terug naar navigatie - Toelichting P4

Incidentele budgetten voordeel € 770.000                    
Door de raad zijn in 2023 incidentele budgetten beschikbaar gesteld. Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2024, in totaal € 770.000                    
                    
Actualiseren GVVP (gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan) 2023    €   54.000
Personele investeringen woningbouwopgave 2023                                       € 366.000
Dorpsplannen De Pol Grolloo 2023                                                                          € 300.000
Voorbereidingskrediet  Tiny Houses                                                                        €   24.000
Verkeersveiligheid Asserstraat                                                                                    €   26.000
Totaal                                                                                                                                           € 770.000                

Tussentijdse winstneming Nooitgedacht voordeel € 900.000
De tussentijdse winstneming op basis van de percentage of completion methode (POC) wordt toegepast bij het grondbedrijf. Bij het complex Nooitgedacht kan een tussentijdse winstneming genomen worden voor een bedrag van € 900.000.   
                                                            
Wegen voordeel  € 196.000                    
Op Wegen is er een voordeel van €196.000, hiervan is €96.000 voordeel op kapitaallasten, door uitstel van investeringen. Daarnaast is er aan elementverhardingen in 2023 met name groot onderhoud gepleegd. Dit onderhoud wordt bekostigd uit de betreffende voorziening. Klein onderhoud, waarvoor budget is in de exploitatie, hebben we minder hoeven uitvoeren. Het gevolg is een incidenteel voordeel van €40.000.
Onderhoud aan onverharde wegen en aan wegmarkeringen lag op de planning voor het najaar 2023. Door de slechte weersomstandigheden heeft dit onderhoud nog niet plaatsgevonden. Hierdoor is ook op deze budgetten een voordeel ontstaan van respectievelijk €17.000 en €23.000. Verder nog kleine verschillen.

WABO voordeel € 231.000    
Sinds Corona ontvangen we substantieel meer vergunningaanvragen dan in de periode daarvoor. Daarnaast zijn er extra aanvragen ingediend voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Dit heeft geresulteerd in een extra legesopbrengst van € 569.000.Om deze (extra) aanvragen te kunnen verwerken zijn extra kosten gemaakt waaronder de inzet van extra personeel. Per saldo heeft dit een voordeel opgeleverd van € 231.000. Vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging Bouw per 1 januari 2024 beschouwen we dit voordeel (voorlopig) als incidenteel. 
                
Molen de Juffer minder technisch onderhoud voordeel € 85.000                
In de najaarsnota 2023 is een incidenteel bedrag opgenomen voor de vervanging van de omloopstelling van de molen. De vervanging is in 2023 niet uitgevoerd.

Monumentenzorg voordeel € 54.000
Als gevolg van prioritering in de werkzaamheden is er in 2023 minder aandacht geweest voor het taakveld monumentenzorg. 
Daarnaast is er ook minder extern advies gevraagd in het kader van bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen. Hierdoor is een voordeel ontstaan van € 54.000.

Ruimtelijke ordening nadeel € 233.000
Dit nadeel wordt voornamelijk (€ 194.000) veroorzaakt door het achterblijven van de inkomsten uit kostenverhaal (anterieure overeenkomsten). Een(groot) aantal procedures was al opgestart of aangevraagd voor het van kracht worden van het beleid omtrent kostenverhaal zodat hiervoor geen inkomsten konden worden verkregen. Voor 2024 verwachten we een beter resultaat omdat we voor de nieuwe procedures wel het kostenverhaal kunnen toepassen.
Het overig nadeel is ontstaan op de post bestemmingsplannen als gevolg van een uit te betalen schadevergoeding in verband met een gelopen bestemmingsplan procedure.
In beide gevallen is er sprake van een incidenteel nadeel.
                    
Zwembaden nadeel € 71.000                                  
Door de eisen die worden gesteld aan toezicht en kwaliteit van personeel zijn de kosten voor het inhuren van personeel gestegen, wat resulteert in een nadeel van € 42.000. Daarnaast zijn de loonkosten verhoogd door de CAO. 
De energiekosten zijn gestegen door een relatief koud zwemseizoen, wat leidde tot een toename in het verbruik van houtpellets, met een nadeel van € 25.000.
Verder zijn de overige uitgaven gestegen, voornamelijk door hogere kosten voor waterkwaliteit en de benodigde zuiveringsmiddelen, wat een nadeel van € 20.000 oplevert. De onderhoudskosten voor het zwembad en groenonderhoud zijn ook hoger dan verwacht, deels door het oplossen van diverse storingen, wat een nadeel van € 14.000 betekent.

De opbrengsten zijn echter hoger dan de raming, met een voordeel van € 22.000, ondanks het koude zwemseizoen. Een aanzienlijk deel van deze hogere opbrengst, namelijk € 17.000, komt door bijdragen van zwemlessen die worden gegeven in Nooitgedacht. Over het algemeen kan worden gesteld dat de kosten mede zijn gestegen door inflatie.

Sporthallen nadeel € 170.000
Het verschil wordt m.n. veroorzaakt door hogere kosten voor schoonmaak (€ 39.000) en energie (€ 76.000). Dit is het gevolg van respectievelijk de loonkostenontwikkeling en de energiecrisis. Daarnaast is er sprake van een huurinkomsten die niet aansluiten bij de raming (€ 75.000). Het verwachte herstel van huurinkomsten na corona zich niet heeft voorgedaan. In april 2024 hebben we een afrekening van de energiekosten van de sporthallen over het jaar 2023 ontvangen, dit is een teruggave van € 50.000. Gezien het late tijdstip dat wij deze afrekening ontvangen hebben, wordt dit in het jaar 2024 verwerkt.     
                
Openbaar Groen nadeel € 110.000                                
Het groenonderhoud in onze wijken wordt uitgevoerd door onze  Kernteams van de buitendienst. Om het groen netjes en verzorgd te houden, hebben we genoeg medewerkers nodig. Elk jaar proberen we nieuwe collega's aan te nemen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben (afspraakbaners). Dit helpt ons niet alleen om het werk gedaan te krijgen, maar geeft ook mensen een kans om weer aan de slag te gaan. Helaas waren er in 2023 minder mogelijkheden om afspraakbaners in te zetten. Hierdoor moesten we vaker een beroep doen op uitzendkrachten. Uitzendkrachten zijn echter duurder, wat ertoe heeft geleid dat ons personeelsbudget flink is overschreden en het groenonderhoud duurder uitviel dan gepland.

RUDD nadeel € 53.000
De werkelijke kosten 2024 zijn ruim € 53.000,- hoger dan geraamd. 
Per saldo zijn er meer uren ingezet op de diverse producten/taken ten opzichte van het jaarprogramma. Met name binnen het risicogericht toezicht milieucontroles zijn er meer hercontroles uitgevoerd t.o.v. de prognose. 

Afval nadeel € 13.000
Binnen afval zijn diverse grote verschillen zichtbaar, zowel aan de uitgaven als aan de inkomstenkant. In totaal ontstaat hier een nadeel van € 272.000. Na verrekening met de voorziening afvalstoffenheffing ad € 259.000 resteert nog een nadeel van € 13.000.
Aan de uitgavenkant valt de inzameling van afval aanzienlijk duurder uit, € 211.000. Dit wordt (deels)veroorzaakt door indexatie i.v.m. met name hoge brandstofprijzen en CAO stijgingen. Daarnaast hebben we extra kosten moeten maken als gevolg van de afkeur van partijen PMD, in totaal € 65.000. Dit speelt landelijk. Daarnaast valt de post aanschaf en onderhoud van containers lager uit, € 116.000 met name doordat de investering in het chippen van containers niet meer in 2023 is gerealiseerd. Daarnaast zijn er lagere kosten binnen de diverse afvalstromen (€ 77.000) en papierinzameling (€ 53.000). De papierprijs is/was negatief zodat alleen het garantiebedrag uitbetaald hoefde worden.
Aan de inkomstenkant zijn ook nadelen zichtbaar. De afvalstoffenheffing inclusief de tarieven van het afvalbrengstation valt nadelig uit, € 44.000. De kosten van enkele voorstellen uit het afvalbeleidsplan konden niet meer worden doorberekend in het tarief. Daarnaast missen we inkomsten als gevolg van de negatieve oud papierprijs, € 74.000. Ook de vergoeding voor de inzameling van PMD is lager geworden, nadeel € 40.000 ook dit wordt veroorzaakt door de afkeur van partijen PMD. Verder hebben ook verschillende afvalstromen minder inkomsten opgeleverd, € 29.000. De nadelen aan de uitgavenkant belopen een bedrag ad € 83.000, de nadelen aan de inkomstenkant een bedrag ad € 189.000. Daar waar deze nadelen een structureel effect hebben, worden deze meegenomen in de berekening van het tarief voor de afvalstoffenheffing over 2025.       
                                  
Overige verschillen nadeel € 75.000
De overige verschillen nadeel € 75.000 worden niet nader toegelicht.

Overzicht mutaties in de reserves
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Resultaat 2022 1.725.581 376.967
Resultaat 2022 Grondbedrijf 748.285
Toevoeging resultaat 2022 conform raadsbesluit 376.967
Onttrekking resultaat 2022 conform raaddsbesluit 1.725.581
Toevoeging resultaat Grondbedrijf 2022 conform raadsbesluit 748.285
Reserve energieknelpunten dorpshuizen en sportacc 250.000 250.000 500.000 28.709 -471.291
Extra inhuur bouwaanvragen 41.520 633 -40.887
Toegankelijkheid voetpaden 20.755 2.062 -18.693
Impl. omgevingswet en wet kwaliteitsborging 500.000 373.141 -126.859
Komgrenzen inrichten 38.381 4.435 -33.946
Knelpunten in de openbare ruimte 100.000 31.794 -68.206
Steenuil 10.000 10.000 0
AU decembercirulaire 2021; noodlijdende instellingen op het gebied van kunst en cultuur 43.500 4.447 -39.053
Stationsstraat Gieten 2e fase 66.638 50.997 -15.641
Leefbaarheidsfonds 38.721 -44.550 -83.271
Subsdieregeling Dorpsinitiatieven vitaal platteland 119.013 50.000 -69.013
Knelpunten in de openbare ruimte 66.192 66.192 0
Correctie knelpunten in openbare ruimte -41.366 -41.366
Ecologisch bermbeheer 53.314 1.500 -51.815
Verkeer- en vervoersmaatregelen 18.476 0 -18.476
Achterstallig onderhoud bomen 39.159 10.721 -28.439
DU Kerkenvisie 21.927 17.326 -4.601
Toren Anloo 22.500 429 -22.071
Toren Anloo verv klokkenstoelen herstelwerkzaamheden 30.000 0 -30.000
Onderhoud Bruggen (structureel bedrag) 6.925 6.925 0
Wegenbeheersprogramma DG Dialog 20.000 0 -20.000
Vervangen stalen roeden molen Rolde 50.000 50.000 0
Verkeerstellingen 10.580 4.360 -6.220
Onderzoek naar Joods vastgoed 4.200 4.200 0
voorbereidingskrediet vervanging beschoeiing Grevelingskanaal 50.000 50.000 0
Projectorganisatie woningbouwprogrammering Kwartiermakingsfase 8.927 8.927 0
Uitvoering nota grondbeleid 10.000 6.525 -3.475
0
Dekking kapitaal lasten OV Stationsstr Gieten 800 800 0
Dekking kapitaal lasten herinr. openb ruimte Gieten 12.955 13.031 76
Dekking kapitaallasten sportaccommodatie Eexterveen 3.125 -1.567 -4.692
Dekking kapitaallasten riool Gieterweg te Gasselte 3.722 3.722 0
Dekking kapitaallasten Herinrichting openbare ruimte Eekschillersweg 2.514 2.514 0
Dekking kapitaallasten verlichting vv Gasselternijveen 1.567 3.134 1.567
Dekking kapitaallasten De Goorns zonnepanelen 3.171 3.171 0
Dekking kapitaallasten De Wendeling zonnepanelen 505 505 0
Dekking kapitaallasten kunstgrasveld Annen 24.844 24.844 0
Dekking kapitaallasten fietspad Anloo-Eext 5.289 5.289 0
Dekking kapitaallasten Verkeersm. Spekstoep 2.800 0 -2.800
Dekking kapitaallasten fiestpad Bosweg-Anloo 6.006 6.061 55
Dekking kapitaallasten fietspad Balloerveld 16.000 1.024 -14.976
Dekking kapitaallasten fietspad Grolloerwal 600 0 -600
Dekking kapitaallasten Lutkenend 6.250 0 -6.250
Dekking kapitaallasten Herinr. dorpskern Grolloo 3.324 6.250 2.926
Dekking kapitaallasten Verkeersm. Zuidlaardwg 4.400 0 -4.400
250.000 3.100.833 1.988.600 3.617.018 -1.222.415
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel

Pijler 5 Middelen en ondersteuning

Terug naar navigatie - Pijler 5 Middelen en ondersteuning
Pijler 5 Middelen en ondersteuning
Middelen en ondersteuning
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2022 2023 2023 2023
Lasten 14.256 12.526 15.120 16.066 -946
Baten 54.797 47.008 54.460 56.692 2.232
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 40.541 34.482 39.340 40.626 1.286
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 5.388 0 2.570 4.643 -2.073
Baten ( = onttrekking) 4.978 8 2.852 4.751 1.899
Resultaat mutaties reserves -410 8 282 108 -174
Gerealiseerd resultaat 40.131 34.490 39.622 40.734 1.112
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler Middelen en ondersteuning bedraagt na bestemming € 1.112.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten Incidenteel Voordeel 328
Algemene uitkering Incidenteel Voordeel 1.393
Huisvestingskosten Incidenteel/structureel Nadeel -161
Automatisering Structureel Nadeel -41
SDA belastingen Incidenteel Nadeel -115
SDA inkoop/PSA incidenteel/structureel Nadeel -165
Stelposten AU Incidenteel Voordeel 244
Vennootschapsbelasting Incidenteel Nadeel -67
Resultaat salarissen Incidenteel Nadeel -58
Tractie/ Doelgroepen uitvoering groen Incidenteel Nadeel -132
Overige verschillen Incidenteel Nadeel -114

Toelichting P5

Terug naar navigatie - Toelichting P5

Incidentele budgetten voordeel € 328.000                    
Door de raad zijn in 2023 incidentele budgetten beschikbaar gesteld. Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2024, in totaal € 328.000.                  
                    
Project omtrent Dienstverlening deelneming projectgroep 2023                                                                                                €  58.000
Project omtrent Dienstverlening deelneming ICT optimalisatie 2023                                                                                      €  15.000
Project omtrent Dienstverlening deelneming training 2023                                                                                                            €  60.000
Informatiebeleidsplan 2023                                                                                                                                                                                 €  83.000
Duurzame inzetbaarheid 2023                                                                                                                                                                          €100.000
Implementatie ‘Observ naar de cloud’                                                                                                                                                           €  12.000
Totaal                                                                                                                                                                                                                                 €328.000      

Algemene uitkering voordeel € 1.393.000
In de decembercirculaire 2023 hebben we op een aantal onderwerpen nog extra middelen ontvangen. Vanwege het late tijdstip van bekendmaking was het niet mogelijk om deze inkomsten middels een begrotingswijziging op de juiste plek te verwerken. Hierdoor is op bepaalde posten een nadeel ontstaan of kon niet beschikt worden over een budget. Het gaat om de volgende onderwerpen en bedragen:
Energietoeslag                                                                                              € 874.496
Uitvoeringskosten gebiedsgerichte aanpak                               €    80.001
Invoeringskosten omgevingswet                                                      €  347.971
Soc. Domein: meerkosten Oekraïne                                               €     44.615
Maatschappelijke begeleiding (statushouders)                       €    11.850
Algemeen: herrekening uitkeringsfactor en maatstaven   €   34.067
Hierbij compenseert de bijdrage voor de energietoeslag het nadeel hierop dat in pijler 2 zichtbaar is.
Voor zover nodig wordt in 2024 nog een beroep gedaan op bovenstaande (incidentele) budgetten. Voorstellen hiertoe worden opgenomen in de bestuursrapportage 2024. Voor de omgevingswet is dat in ieder geval wel het geval. Gevraagd zal worden extra budget beschikbaar te stellen voor personele inzet bij het opstellen van de omgevingsvisie en voor extra ondersteuning ten behoeve van de vergunningverlening.
            
Huisvesting nadeel € 161.000
Het afgelopen jaar is er sprake van hogere lasten met betrekking tot de huisvesting van de organisatie, een deel is te verklaren door de (hoge) inflatie. De grootste posten worden hier genoemd. Hoewel er lopende het jaar een bijstelling heeft plaatsgevonden van de energiekosten, is er toch nog sprake van een overschrijding met ruim € 26.000. Ook is er sprake van hogere onderhoudslasten van het gemeentehuis o.a. vanwege aanpassingen in het verwarmingssysteem en vervanging van lekke ramen voor een bedrag van circa € 50.000. Daarnaast zijn er extra kosten van beveiliging ca. € 17.000 en is de schoonmaak veel duurder geworden als gevolg van CAO stijgingen € 50.000.

Automatisering nadeel € 41.000
Als gevolg van de toename van het aantal personeelsleden stijgt ook het aantal applicatie licenties en apparatuur. Op het gebied van informatieveiligheid investeren we meer in informatiebewustzijn en digitale beveiliging. Dit brengt extra kosten met zich mee. Daarnaast merken we dat de prijzen behoorlijk zijn gestegen (inflatie). De hogere lasten zijn (deels) structureel van aard.         
                    
SDA belastingen nadeel € 115.000                    
Het resultaat van SDA belastingen ten opzichte van de begroting bedraagt € 115.000 negatief. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere bezwaar en beroep kosten nadeel € 195.000. Hier tegenover staat dat er geen kosten zijn gemaakt voor dwangvordering € 64.000 voordeel. De overige verschillen bedragen € 16.000 voordeel. 
Het aantal WOZ -bezwaren in 2023 zijn gestegen van 1900 naar 3700.
                    
SDA inkoop/PSA nadeel € 165.000
In 2017 is een samenwerking gestart met de gemeente Assen en Tynaarlo op het gebied van personeel- en salarisadministratie(PSA), inkoop en belastingen. 
De afgelopen jaren is de complexiteit rond aanbestedingsprocedures en rechtmatigheid toegenomen met name als gevolg van gewijzigde regelgeving. Dit heeft ertoe bijgedragen dat de formatie op inkoop is uitgebreid. Samen met de verhoging van fors gestegen loonkosten heeft dit ertoe geleid dat de bijdrage voor de samenwerking op inkoop met een bedrag van € 59.000 is toegenomen. In 2023 is ook de afrekening over 2022 verantwoord waardoor het tekort op de samenwerking inkoop in 2023 uitkomt op in totaal € 91.000.

Stelposten AU voordeel € 244.000
In de meicirculaire 2023 zijn extra middelen ontvangen ten aanzien van een aantal verschillende onderwerpen. Deze zijn apart gezet op een stelpost in afwachting van planvorming. Nu deze er (nog) niet zijn, vallen deze bedragen vrij en leveren daarmee een incidenteel voordeel op. Mochten in een later stadium deze middelen alsnog nodig zijn dan kunnen deze middelen via één van de P&C documenten weer aan de VAR (Vrije algemene reserve) worden onttrokken.

Vennootschapsbelasting nadeel € 67.000
Als gevolg van een hogere verwachte fiscale winst bij het grondbedrijf valt de vennootschapsbelasting over 2023 hoger uit. Dit levert een nadeel ten opzichte van de begroting op van € 67.000.

Resultaat salarissen nadeel € 58.000 
Het totaal resultaat op salarissen bestaat uit het resultaat op het flexibel personeelsbudget en het resultaat op de totale loonsom. Per saldo een nadeel van € 58.000.  

Tractie en doelgroepen uitvoering groen nadeel € 132.000 
Het betreft een administratief nadeel vanuit de kostenverdeelsystematiek. Dit nadeel wordt op andere taakvelden in de jaarrekening gecompenseerd. Het geheel is budgettair neutraal.

Overige verschillen nadeel € 114.000
De overige verschillen nadeel € 114.000 worden niet nader toegelicht.        

Overzicht mutaties in de reserves
Middelen en ondersteuning
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Resultaat 2022 1.495.108 361.420
Toevoeging resultaat 2022 conform raadsbesluit 361.420 217.023
Onttrekking resultaat 2022 conform raadsbesluit 217.023 1.495.108
Incidenteel sluitend maken begroting 2023 tlv VAR 1.984.250 1.984.250 0
Incidenteel sluitend maken begroting 2023 tlv VAR nav amendementen 275.000 275.000
Resultaat budgetruimte NJN 2023 toevoegen aan de VAR 2.293.141 2.293.141 0
Budgetruimte inc. toevoegen aan de VAR Bestuursrapp 2023 176.711 176.711 0
Budgetruimte incidenteel naar VAR Bestuursrapportage 0
Budgetruimte incidenteel naar VAR Najaarsrapportage 0
Budgetruimte structureel incidenteel onttrekken a/d VAR NJN 0
Rerserve risico's nieuwe sociale wetgeving 100.000 100.000 100.000 0
Aanpassingen gemeentehuis 97.193 97.193 0
Formatie tbv sturing personele informatie 15.000 15.000 0
Aanvraag budget duurzame inzetbaarheid 131.227 93.805 -37.422
Formatie handhaving recreatieterreinen 85.000 85.000 0
Doorontwikkeling buitendienst 17.000 17.000 0
AU decembercirulaire 2021; reserveren voor het oplossen van problemen op het gebied van de interne en externe dienstverlening 94.444 28.294 -66.151
IBP 2019-2022 37.754 12.599 -25.155
Corona steunpakket vanuit decembercircularie 2020 Algemene uitkering 88.000 42.654 -45.346
Rechtmatigheidsverklaring 18.579 18.579 0
0
Dekking kapitaallasten huisvesting buitendienst 6.127 6.127 0
Dekking kapitaallasten BGT 2.044 2.044 0
2.569.852 4.643.403 2.851.619 4.851.096 -174.074
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel

Overzicht aard en reden Reserves

Terug naar navigatie - Overzicht aard en reden Reserves
Reserves
Pijler Aard Reden Voeding / plafond
Algemene reserves
Middelen en Ondersteuning Weerstandsdeel algemene reserve (WAR) Weerstandsdeel van de algemene reserves. Storting uit de VAR;jaarlijks verhogen met de inflatiecorrectie van de septembercirculaire van het betreffende rekening jaar. Gewenste hoogte 10% van het begrotingstotaal.
Middelen en Ondersteuning Vrije algemene reserve (VAR) Dekking van eenmalige uitgaven niet behorende tot de normale exploitatie van de gemeente. Storting van rekeningsoverschotten en overige ontvangsten niet behorende tot de normale exploitatie van de gemeente.
Duurzaamheid en economie / Voorz. Leefbaarheid en Wonen Algemene reserve grondbedrijf Opvangen risico's ten aanzien van bedrijfsvoering rondom grondexploitaties. Voeding door positieve resultaten van afgesloten grondexploitaties en eventueel tussentijdse winstnemingen uit lopende exploitaties.
Bestemmingsreserves
Middelen en Ondersteuning Risico's Nieuwe sociale wetgeving ambtenaren Reserve ingesteld bij beleidsplan 2001 i.v.m. het eigen risicodrager worden voor WW, WAO, e.d.. Max plafond € 100.000. Aanvulling komt uit algemene middelen.
Duurzaamheid en economie Reserve ILG Uitvoering geven aan de meerjarenplanning van het Investeringsbudget Landelijk Gebied ( PMJP provinciaal meerjarenprogramma's) 2007-2013. Reserve wordt niet meer gevoed.
Voorzieningen, leefbaarheid en Wonen Bovenwijkse voorzieningen Aanleggen, onderhouden en uitbreiding van voorzieningen in de verschillende dorpskernen. Wordt na afwikkeling opgeheven
Samen Leven Egalisatiereserve Groot onderhoud schoolgebouwen Toekomstig onderhoud van de scholen. Jaarlijkse bijdrage te ontvangen van CONOD en Stichting PrimAH de bijdrage in het groot onderhoud obv de LONDO-vergoeding.
Middelen en Ondersteuning Reserve energieknelpunten dorpshuizen en sportaccomodaties Bieden van financiele ondersteuning voor de hogere energielasten voor dorpshuizen en sportaccomodaties Voeding komt uit algemene middelen
Samen Leven Risico's opvang en vastgoed Bestemmingsreserve voor verbouw en inrichting van opvanglocatie en afdekking van de risico's Saldo lasten en baten met betrekking tot opvang vluchtelingen
div Reserves Ter dekking kapitaallasten Dekking kapitaallasten investeringen. Soms uit voorzieningen soms uit de VAR worden middelen ter beschikking gesteld voor dekking kapitaallasten van een investering.
div. Incidentele dekkingsmiddelen De in enig jaar beschikbaar gestelde incidentele kredieten voor uitgaven/investeringen die niet nog niet of gedeeltelijk ten uitvoer zijn gebracht. Beschikbaar gestelde kredieten die nog niet zijn uitgegeven.

Overzicht aard en reden Voorzieningen

Terug naar navigatie - Overzicht aard en reden Voorzieningen
Voorzieningen
Pijler Aard Reden Voeding / plafond
Bestuur en participatie Pensioenvoorziening (vm) wethouders Voorziening voor toekomstige pensioensverplichtingen aan wethouders. Vanuit exploitatie, wordt jaarlijks geactualiseerd of de voorziening toereikend is.
Bestuur en participatie Voorziening gebiedsfonds windpark Oostermoer Met een gebiedsfonds wordt de lokale omgeving gecompenseerd voor de realisatie voor een windpark.. Het idee is dat de omgeving niet alleen de lasten moet dragen van een windpark, maar ook moet kunnen delen in de lusten. In onderling bestuurlijk overleg met Borger-Odoorn is afgesproken om € 500 per opgestelde MW bij te dragen aan het Gebiedsfonds, met een looptijd van 10 jaar. Aa en Hunze draagt € 312.000 bij.
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Voorziening Vijveronderhoud Om problemen voor de volksgezondheid te voorkomen dient frequent onderhoud aan vijvers plaats te vinden. Structurele storting van € 51.000 vanuit de exploitatie.
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Wegenonderhoud Bekostigen van "grote" onderhoudswerken aan wegen. In de begroting wordt jaarlijks in de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gerapporteerd over de benodigde middelen om de voorziening wegenonderhoud op nivo te houden. Jaarlijks wordt structureel een bedrag toegevoegd (2021 : € 770.000) aan de voorziening wegenonderhoud.
Economie, werk en recreatie Voorziening Groot onderhoud Grevelingskanaal Voorziening voor toekomstig groot onderhoud, schilderwerk en beschoeiing Grevelingkanaal. Bijdrage vanuit de reserve Bruggen en beschoeiingen Grevelingkanaal. Voeding door afkoopsom van de gemeente Groningen.
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Technisch onderhoud monumenten Deze voorziening dient om de jaarlijkse schommelingen in onderhoudskosten van monumenten op te vangen. In de exploitatie wordt jaarlijks voor groot onderhoud van monumenten structureel gestort in de voorziening (2021: € 34.000).
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Schilderwerk monumenten Deze voorziening dient om de jaarlijkse schommelingen in onderhoud schilderwerk van monumenten op te vangen. In de exploitatie wordt jaarlijks voor schilderwerk van monumenten structureel gestort in de voorziening (2021: € 28.000).
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Voorziening Groot onderhoud dorpshuizen Opvangen van jaarlijkse schommelingen in onderhoudskosten. Jaarlijks € 60.000 vanuit de exploitatie.
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Egalisatievoorziening Afvalstoffenheffing De kosten van afvalstoffen zo gelijkmatig mogelijk te verwerken in de afvalstoffenheffing ter voorkoming van een grote, schoksgewijze verhoging van de afvalstoffenheffing. Zowel op begrotings- als op rekeningsbasis wordt het verschil tussen de kosten van huishoudelijke afvalstoffen en de afvalstoffenheffing verrekend met de voorziening (conform BBV)
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Gemeentelijk rioleringsplan (G.R.P.) Egalisatiefonds met als doel ongewenste schommelingen in het rioolrecht te voorkomen en daarnaast "het bekostigen van investeringen met betrekking tot het rioleringsplan". Saldo tussen ontvangen rioolrecht en uitgaven in een jaar. Jaarlijks stortingen (rente) nodig om op de juiste hoogte te houden, hiermee is rekening gehouden. Het GRP is op basis van de contante waarde methode. Het incidenteel voordeel op kapitaallasten is jaarlijks toegevoegd aan de voorziening.
Middelen en ondersteuning Voorziening verlofsparen Als onderdeel van de nieuwe CAO gemeenten is afgesproken dat een medewerker met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie uren opzij kan zetten voor later. Hiervoor dient een voorziening te worden getroffen Vanuit exploitatie, wordt jaarlijks geactualiseerd of de voorziening toereikend is.
div. Technisch onderhoud gemeentegebouwen vakantie-uren opzij kan zetten voor later, deze vakantie-uren verjaren niet. In de exploitatie wordt jaarlijk een bedrag voor groot onderhoud als storting in de voorziening opgenomen van € 194.000 De werkelijke uitgaven worden conform BBV rechtstreeks uit de voorziening gehaald.
div. Schilderwerk gemeentelijke gebouwen De commissie BBV is van mening geweest dat hier een voorziening moet worden getroffen. De dotatie in de voorziening In de exploitatie wordt jaarlijk een bedrag voor schilderwerk gemeentelijke gebouwen een storting in de voorziening opgenomen van € 97.000. De werkelijke uitgaven worden conform BBV rechtstreeks uit de voorziening gehaald.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
(bedragen x € 1.000)
Rekening 2023
Lokale heffingen:
Onroerende zaakbelasting 4.907
Toeristenbelasting 1.986
Forensenbelasting 237
7.130
Algemene uitkering gemeentefonds, inclusief sociaal domein 47.584
Dividenden 407
Saldo financieringsfunctie (betaalde en ontvangen rente, exclusief rente eigen vermogen)
Ontvangen rente 131
Betaalde rente -24
107
Saldo tussen compensabele BTW en de uitkering uit het BTW-compensatiefonds
Ontvangen Compensabele BTW 2022 4.115
Opgenomen op de balans Compensabele BTW 2022 4.073
42
Overige algemene dekkingsmiddelen (o.a. berekende rente eigen vermogen) -
Totaal algemene dekkingsmiddelen 55.270
Onvoorzien 17
Totaal 55.287

Gerealiseerde baten en lasten per pijler incidenteel

Terug naar navigatie - Gerealiseerde baten en lasten per pijler incidenteel
Incidentele baten en lasten
Bedragen x € 1.000
Lasten Baten Saldo
Pijler 1. Bestuur en Samen doen
Opvang Oekraine 5.657 7.080 1.423
Crisisnoodopvang asielzoekers 1.841 1.841 -
Spuk tijdelijke onderwijs huisvesting ontheemden 44 19 -25
Compensatieplan aardbevingsgebied 37 37 -
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 49 -49
7.628 8.977 1.349
Pijler 2. Samen leven -
Nationaal programma onderwijs 133 133 -
Personele investeringen opvang statushouders 2023 90 90
Personele investeringen huisvesting statush.2023 75 75
Budget uitvoering cultuurnota 2023 39 -39
Spreiding toegangkelijkheid bibliotheek 102 102 -
SPUK Onafhank.clientondersteuning 50 50 -
Regiodeal Kinderen eerst 2023 tranche 8 47 46 -1
Informele ondersteuning in dorpen 75 -75
Brede spuk versterken sociale basis 49 47 -2
Armoede en schulden 83 -83
Beschermd wonen 640 640
Energietoeslag voor minima 1.190 874 -316
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 113 27 -86
1.881 2.084 203
Pijler 3.Duurzaamheid en Economie -
Toekomst vakantieparken 107 -107
Regio Deal Toekomst Bestendige Bedrijven Terreinen 38 38 -
Regio Deal digit.vrijetijdseconomie 130 130 -
Wandelknooppuntennetwerk 125 -125
Duurzaamheid en Energietransitie 84 -84
AU dec.circ.Transitievisie warmte 99 -99
Project sociale energieaanpak 43 -43
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 155 8 -147
781 176 -605
Pijler 4. Voorzieningen leefbaarheid en Wonen -
Tussentijdse winstneming Nooitgedacht 900 900
Bouwleges 231 231
Knelpunten in de openbare ruimte 98 -98
Stationsstr.2e fase 51 -51
Personele investeringen verkeer 2023 75 -75
Nationale sportweek Host City 33 -33
Vervangen stalen roeden mole Rolde 56 6 -50
Voorber.krediet verv.beschoeiing Grevelingskanaal 50 -50
Subs.dorpsinitiat.vitaal plattel 50 -50
proeftuin energiearmoede tranche 8 75 75 -
Personele invest.woningbouwopgave 2023 79 -79
Dorpsplannen de Pol Grolloo 2023 176 176 -
Impl. omgevingswet en wet kwaliteitsborging 373 -373
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 160 81 -79
1.276 1.469 193
Pijler 5. Middelen en Ondersteuning -
Algemene uitkering incidenteel 763 763
Duurzame inzetbaarheid 94 -94
Formatie handhaving recreatieterreinen 94 -94
Project omtrent Dienstverl.programmamanager 2023 133 -133
Project omtr.Dienstverlening deeln. projectgr.2023 42 -42
Project omtrent Dienstverl.deeln.ICT optimal. 2023 45 -45
Investeringen toekomstbestendige organisatie 2023 58 -58
Doorontwikkeling buitendienst (BOR) 2023 149 -149
Implementatie Observ naar de cloud 48 -48
Aanpassingen gemeentehuis 121 -121
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 157 -157
941 763 -178
Totaal 12.507 13.469 962
Begroting storting incidenteel sluitend maken vanuit de VAR 1.984
12.507 15.453 2.946

Wet WNT

Terug naar navigatie - Wet WNT

Op 1 januari 2013 is de Wet normering topinkomens (WNT) in werking getreden. De WNT is van toepassing op de Gemeente Aa en Hunze. Het voor de Gemeente Aa en Hunze toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2023 € 223.000 volgens het algemene bezoldigingsmaximum.

1. Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling

 

Gegevens 2023
bedragen x € 1 Dhr. R.L.H. Schoonderbeek Mw. Mr. E.P. van Corbach
Functiegegevens Gemeentesecretaris/Algemeen directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2023 01/01-31/12 01/01-31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1 1
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen € 106.990 € 89.469
Beloningen betaalbaar op termijn € 17.350 € 14.230
Subtotaal € 124.340 € 103.699
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum € 223.000 € 223.000
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag N.v.t. N.v.t.
Bezoldiging € 124.340 € 103.699
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2022
bedragen x € 1 Dhr. R.L.H. Schoonderbeek Mw. Mr. E.P. van Corbach
Functiegegevens Gemeentesecretaris/Algemeen directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2022 01/01-31/12 01/01-31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1 1
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen € 101.143 € 85.882
Beloningen betaalbaar op termijn € 18.222 € 14.843
Subtotaal € 119.365 € 100.725
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum € 216.000 € 216.000
Bezoldiging € 119.365 € 100.725

Baten en lasten per pijler

Terug naar navigatie - Baten en lasten per pijler
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023 Verschil 2023
Pijler 1 Bestuur en Samen doen
Lasten 7.119 4.253 13.809 12.902 -907
Baten 5.646 339 10.002 9.849 -153
Onttrekkingen 79 18 84 2.355 2.270
Stortingen 60 0 750 3.063 2.313
Totaal Pijler 1 Bestuur en Samen doen -1.454 -3.896 -4.473 -3.760 712
Pijler 2 Samen leven
Lasten 31.039 27.382 32.653 33.646 993
Baten 6.887 5.839 8.694 8.744 50
Onttrekkingen 720 34 695 444 -251
Stortingen 437 19 19 385 366
Totaal Pijler 2 Samen leven -23.869 -21.528 -23.282 -24.843 -1.561
Pijler 3 Duurzaamheid en Economie
Lasten 1.450 1.574 5.038 1.723 -3.315
Baten 2.342 2.684 4.538 2.581 -1.957
Onttrekkingen 562 0 1.353 1.048 -305
Stortingen 232 0 0 532 532
Totaal Pijler 3 Duurzaamheid en Economie 1.221 1.109 853 1.374 521
Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
Lasten 21.844 20.197 25.219 22.618 -2.601
Baten 11.956 9.924 10.761 10.894 133
Onttrekkingen 3.608 98 1.989 3.617 1.628
Stortingen 2.875 0 250 3.101 2.851
Totaal Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen -9.154 -10.175 -12.719 -11.208 1.511
Pijler 5 Middelen en Ondersteuning
Lasten 14.256 12.526 15.120 16.066 945
Baten 54.797 47.008 54.460 56.692 2.232
Onttrekkingen 4.978 8 2.852 4.751 1.899
Stortingen 5.388 0 2.570 4.643 2.074
Totaal Pijler 5 Middelen en Ondersteuning 40.131 34.490 39.621 40.734 1.113

Pijler 1

Terug naar navigatie - Pijler 1
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023 Verschil 2023
Pijler 1 Bestuur en Samen doen
Lasten 7.119 4.253 13.809 12.902 -907
Baten 5.646 339 10.002 9.849 -153
Onttrekkingen 79 18 84 2.355 2.270
Stortingen 60 0 750 3.063 2.313
Totaal Pijler 1 Bestuur en Samen doen -1.454 -3.896 -4.473 -3.760 712

Pijler 2

Terug naar navigatie - Pijler 2
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023 Verschil 2023
Pijler 2 Samen leven
Lasten 31.039 27.382 32.653 33.646 993
Baten 6.887 5.839 8.694 8.744 50
Onttrekkingen 720 34 695 444 -251
Stortingen 437 19 19 385 366
Totaal Pijler 2 Samen leven -23.869 -21.528 -23.282 -24.843 -1.561

Pijler 3

Terug naar navigatie - Pijler 3
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023 Verschil 2023
Pijler 3 Duurzaamheid en Economie
Lasten 1.450 1.574 5.038 1.723 -3.315
Baten 2.342 2.684 4.538 2.581 -1.957
Onttrekkingen 562 0 1.353 1.048 -305
Stortingen 232 0 0 532 532
Totaal Pijler 3 Duurzaamheid en Economie 1.221 1.109 853 1.374 521

Pijler 4

Terug naar navigatie - Pijler 4
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023 Verschil 2023
Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
Lasten 21.844 20.197 25.219 22.618 -2.601
Baten 11.956 9.924 10.761 10.894 133
Onttrekkingen 3.608 98 1.989 3.617 1.628
Stortingen 2.875 0 250 3.101 2.851
Totaal Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen -9.154 -10.175 -12.719 -11.208 1.511

Pijler 5

Terug naar navigatie - Pijler 5
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023 Verschil 2023
Pijler 5 Middelen en Ondersteuning
Lasten 14.256 12.526 15.120 16.066 945
Baten 54.797 47.008 54.460 56.692 2.232
Onttrekkingen 4.978 8 2.852 4.751 1.899
Stortingen 5.388 0 2.570 4.643 2.074
Totaal Pijler 5 Middelen en Ondersteuning 40.131 34.490 39.621 40.734 1.113