Aanbiedingsbrief

Geachte leden van de raad,

Voor u liggen de jaarstukken 2023 bestaande uit het jaarverslag en de jaarrekening. De accountant heeft de controle afgerond en een goedkeurende verklaring afgegeven.  Het beleidsmatige gedeelte van het jaarverslag is al in de sturingsmonitor door de raad vastgesteld. In de jaarstukken leggen wij aan uw raad verantwoording af over het financiële gevoerde beleid van het verslagjaar 2023. De realisatie wordt vergeleken met de begroting. 

In 2023 bestond onze gemeente 25 jaar. Om dit te vieren is, met door inwoners en organisaties gemaakte foto’s, een kunstwerk gemaakt. Het hangt in de raadszaal. Ook tijdens het midzomerfestival is het jubileum gevierd. Er is veel inzet geweest op de relatie met onze dorpen, organisaties en inwoners. Zo is een omgevingsadviseur aangesteld en elk dorp heeft een vast aanspreekpunt gekregen. De verschillende verkiezingen zijn allemaal goed verlopen. Aan de dienstverlening is veel aandacht besteed. Het proces voor meldingen openbare ruimte en de telefonische dienstverlening zijn opnieuw ingericht en de nieuwe website van de gemeente is online gegaan. 

We nemen onze verantwoordelijkheid in de opvang van vluchtelingen. Op de locatie Papenvoort zijn nu 347 bedden beschikbaar voor Oekraïners en dit aantal zal nog verder toenemen tot 400. In de opvanglocatie De Biester kunnen we 77 asielzoekers opvangen om de druk op de opvanglocatie in Ter Apel te verlichten. De taakstelling rondom statushouders over 2023 is gehaald. 

De aanbesteding Hulp bij het huishouden is uitgevoerd en de nieuwe contracten zijn op 2024 ingegaan. Inwoners krijgen hiermee weer een indicatie in uren op basis van een vastgesteld normenkader. Voor de overige aanbesteding Wmo en jeugd zijn ook de eerste stappen gezet.

Samen met partners en inwoners geven we invulling aan het Gezond en Actief Leven Akkoord. Inmiddels ligt er een plan voor de periode 2023-2026. Samen met de gemeente Borger-Odoorn waren we gastheer van de Nationale Sportweek. Beide zwembaden hebben 30.000 bezoekers mogen ontvangen; een mooi resultaat. Wij vinden het belangrijk dat elke inwoner kan meedoen aan culturele en sportieve activiteiten. Met de komst van het volwassenenfonds vormt een gebrek aan geld geen belemmering meer. Ook hebben we een aantal minimumregelingen verruimd en konden inwoners en organisaties een beroep doen op het noodfonds energie.  De inzet van vrijwilligers is onmisbaar. Daarom is samen met Impuls een vrijwilligerscampagne opgezet.  

We geven invulling aan de uitvoering van de Hervormingsagenda Jeugd, met als doel de jeugdzorg te verbeteren en een financieel houdbaar stelsel te creëren. Er is nog veel onduidelijkheid over de wettelijke kaders die het Rijk zal vaststellen en wat dit betekent voor ons gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan. Intussen richten wij ons op het versterken van de pedagogische omgeving van jeugdigen. Dit doen we onder andere via het Schakelteam Opgroeien, waarin de gemeente, Attenta, Impuls, CKC en Primah samenwerken aan de volgende thema's: preventie, doorlopende leerlijn, de driehoek onderwijs-zorg-ouders en sociaal-emotionele ontwikkeling. We investeren in onderwijs-zorgarrangementen, waarbij jeugdzorg en onderwijs worden gecombineerd voor leerlingen met specifieke hulpvragen. Daarnaast houden we in de huidige inkoopronde voor jeugdzorg rekening met de verwachte nieuwe wettelijke kaders door in Drents verband samen te werken.

Ruimte om te ondernemen in Aa en Hunze is belangrijk. In 2023 deden we mee aan het VMBO beroepenfeest en organiseerden bijeenkomsten om ondernemers met elkaar in contact te brengen. Met betrokken ondernemers werd gesproken over de inrichting van een toekomstbestendig bedrijventerrein. Ook recreatie en toerisme is een belangrijke sector in onze gemeente. Als gemeente zorgden wij voor de balans tussen landschap en toerisme. We werkten samen met betrokken inwoners, ondernemers en partijen als het Recreatieschap Drenthe en Nationaal Park Drentsche Aa om initiatieven uit te voeren. Duurzaamheid is een veelomvattend onderwerp en de wetgeving en de manier van werken is veranderd. We werkten aan een vernieuwde duurzaamheidsvisie met voor iedereen mogelijkheden. Diverse onderdelen werden gelijk in uitvoering gebracht. 

Vanuit het leefbaarheidsfonds zijn verschillende initiatieven vanuit de dorpen financieel ondersteund. Ook hebben we uitvoering gegeven aan de cultuurnota. Het Verkeers- en Vervoersplan is geactualiseerd en alle wegen zijn beoordeeld op verkeerveiligheid.  Het wegtracé Rolde – Anderen is opnieuw opgebouwd met behoud van de bomen. We hebben volop ingezet op de aanleg van nieuwe fietspaden. Er is een plankaart opgesteld voor laadpaallocaties en voor de buitendienst zijn drie elektrische voertuigen aangeschaft. Voor huisvesting van de culturele verenigingen in Gieten is uit onderzoek de voorkeur gekomen voor een accommodatie in combinatie met onderwijs op de locatie van het Dr. Nassaucollege. De nieuwbouw van basisschool De Kameleon in Eexterveen is na de zomervakantie gestart. De Reuze Berenklauw, het Jacobskruiskruid, de Japanse Duizendknoop en de eikenprocessierups zijn weer intensief bestreden. Het resultaat is nog wisselend. 

In 2023 is gewerkt aan de woningbouwopgave, waaronder de voorbereiding van de gemeentelijke woningbouwontwikkelingen in Anloo en Gieterveen. De herstructurering van de Wijk van de Toekomst in Gieten is in volle gang. De Volmacht heeft een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor de realisatie van 33 sociale huurwoningen in Gieten. In Nooitgedacht is nog ruimte voor de bouw van 50 woningen.Verder hebben we een faciliterende rol gespeeld bij woningbouwplannen van derden, waaronder de transformatie van voormalig hotel Braams in Gieten naar 26 woningen en de realisatie van 15 woningen in Eext. Er is onderzoek gedaan naar nieuwe potentiële woningbouwlocaties. Ook de dorpsgesprekken hierover hebben een vervolg gekregen. De gemeenteraad heeft de verhoging van de starterslening vastgesteld. Deze lening is in 2023 zeven keer verstrekt.  

In 2023 hebben wij extra ingezet op nieuwe opdrachten vanuit het rijk, te denken valt aan onder andere opvang en huisvesting van vluchtelingen en statushouders, de woningbouwopgave en de energietransitie. De veranderende wereld vraagt veel van het aanpassingsvermogen van organisatie en medewerkers. Er is prioriteit gegeven aan activiteiten op het gebied van werving van personeel en er is geëxperimenteerd met onderscheidende wervingsuitingen. Hiermee zijn goede resultaten behaald.

De nieuwe omgevingswet per 1 januari 2024 van kracht. In 2023 zijn de laatste documenten door uw raad vastgesteld waaronder de legesverordening. Voor de nieuwe huisvesting van de buitendienst aan de Oelenboom is in het najaar een definitief ontwerp vastgesteld. Daarnaast is er inzet gepleegd voor de gezamenlijke huisvesting van buitendienst en brandweer in Rolde.
Financieel gezien sluit de jaarrekening 2023 met een positief resultaat van 2,3 miljoen. Dit resultaat gaat grotendeels naar de bestemmingsreserves. De totalen van de vrije algemene reserves zijn ongeveer gelijk aan die bij de jaarrekening 2022. 

De standen van de onderhoudsvoorzieningen zijn gebaseerd op meerjarenonderhoudsplannen (MJOP)  ouder dan de toegestane 5 jaar, deze behoeven actualisering. De meerjarenonderhoudsplannen worden in 2024 geactualiseerd. Meer hierover leest u in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen onder gebouwen. 

Voor de toekomst staan we voor grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, wonen, ruimtelijke schaarste, bestaanszekerheid en vluchtelingen. Hier wordt al hard aan gewerkt en deze onderwerpen krijgen ook in 2024 en daarna veel aandacht. U wordt verder geïnformeerd in de bestuursrapportage 2024 en de begroting 2025.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Hoogachtend,
Het college van de gemeente Aa en Hunze

                   

de heer R.L.H. Schoonderbeek                            de heer A.W. Hiemstra
secretaris                                                                          burgemeester

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

De jaarstukken begint met een financieel jaarverslag. Dit bevat een samenvatting in hoofdlijnen waarbij het rekeningresultaat wordt verklaard door een opsomming van de belangrijkste afwijkingen en een voorstel tot bestemming van het resultaat. 
Daarna volgen een gedetailleerde financiële verantwoording per pijler en de verplichte paragrafen. De paragrafen geven inzicht in de financiële positie van de gemeente, de beheersmatige aspecten en de risico's. Vanaf pagina 75 worden in de jaarrekening de balans en een overzicht van baten en lasten gepresenteerd en toegelicht. Ten slotte zijn een aantal bijlagen opgenomen met onder andere de verantwoordingsinformatie Specifieke Uitkeringen (Sisa) en het beleidsmatige jaarverslag 2023.
Doordat het beleidsmatige jaarverslag al in de sturingsmonitor van maart 2024 is vastgesteld kan het zijn dat de teksten niet meer in alle gevallen volledig actueel zijn. Sommige teksten komen vaker voor in de jaarstukken. Reden hiervoor is veelal een verplichting vanuit het BBV en in enkele gevallen de bevordering van de leesbaarheid.