Van het positief rekeningresultaat ad € 2.296.000 zal aan de raad worden voorgesteld:
• in verband met de opvang Oekraïners een bedrag van € 673.000 toe te voegen aan de Bestemmingsreserve risico’s opvang en vastgoed
• in verband met incidentele budgetten per saldo een bedrag van € 1.470.000 toe te voegen aan de Reserve incidentele dekkingsmiddelen (bestemmingsreserve);
• een bedrag van € 900.000 toe te voegen aan de algemene reserve van het grondbedrijf (voor een specificatie zie paragraaf van het jaarverslag);
• de reserves bovenwijkse voorzieningen, actualisatie digitalisering en harmonisatie bestemmingsplannen (ADHB) en de reserve investeringsregeling landelijk gebied vrij laten vallen; totaal € 95.000;
• een bedrag van € 24.000 toe te voegen aan de Egalisatiereserve Groot onderhoud schoolgebouwen. Per saldo wordt er door het rekeningresultaat 2023 een bedrag van € 676.000 onttrokken aan de Vrije Algemene Reserve (VAR). Per saldo wordt er door het rekeningresultaat 2023 een bedrag van € 275.000 onttrokken aan de Vrije Algemene Reserve (VAR).
Ad.1 Pensioenen (voormalige) wethouders voordeel € 100.000
Jaarlijks wordt berekend hoe hoog de pensioenvoorziening voormalige wethouders dient te zijn. Door een forse stijging van de rente van 0,7% in 2023, naar bijna 3,2% eind 2023, kan een gedeelte van de aanwezige voorziening vrij vallen. Er is ten gunste van de exploitatie een vrijval van de voorziening geboekt van € 100.000.
Ad.2 Energietoeslag minima nadeel € 875.000, gecompenseerd door het rijk
De extra uitgaven voor de energietoeslag minima worden gecompenseerd door het Rijk. Gelden voor deze energietoeslag vanuit het Rijk zijn bij de decembercirculaire uitbetaald. Dit kon administratief technisch niet meer worden verwerkt in 2023. Zie ook overschot op de algemene uitkering in pijler 5.
Ad.3 Sociaal Domein nadeel € 1.054.000, bij najaarsnota reeds voordeel meegenomen € 1,3 miljoen
Op het sociaal domein zien we in 2023 een tekort. Al een aantal jaren komen wij structureel tekort op het sociaal domein. Dit is steeds opgevangen met incidentele gelden, de laatste jaren voornamelijk door middelen vanuit beschermd wonen. Een deel van het geld dat we in 2023 hebben teruggekregen vanuit beschermd wonen, is in verband met de rechtmatigheid, in de najaarsnota verwerkt. Dit betrof € 1,3 miljoen. Wanneer dit niet in de najaarsnota verwerkt was dan was er nu sprake van een voordeel van € 250.000
Daarnaast zien we dat het totaal aan uitgaven in het sociaal domein redelijk stabiel is, maar dat er wel sprake is van een sterke kostenstijging als gevolg van de hoge inflatie (CAO-stijgingen) en stijgende kosten door kleinschaligere zorg. Daarnaast neemt de complexiteit van problematiek bij jeugdigen toe, met als gevolg een intensievere (duurdere) vorm van zorg.
Ad.4 WPDA Sociale zaken nadeel € 162.000
De WPDA is een gemeenschappelijke regeling, zij voert voor de gemeente de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening, de bijzondere bijstand en een gedeelte van het minimabeleid uit. Het nadeel van € 162.0000 bestaat uit een nadeel op de Participatiewet van € 222.000 een nadeel op de re-integratiekosten van € 117.000 en daarnaast een voordeel op de bedrijfsvoeringskosten van
€ 177.000.
Ad. 5 Toeristenbelasting voordeel € 122.000
Het voordeel is ontstaan door correcties uit voorgaande jaren.
Ad. 6 Spuk aanpak energiearmoede voordeel € 178.000
In de bestuursrapportage 2023 is voor de derde tranche van de SPUK (Specifieke Uitkering) aanpak energiearmoede een budget ad € 178.000 opgenomen. Daarbij is verzuimd om de inkomst te ramen zodat het budget ten laste van de algemene middelen is gebracht. Omdat de inkomst wel binnen is gekomen, ontstaat hier een voordeel en kan het bedrag ad € 178.000 weer terug naar de algemene middelen. Dit heeft geen effect op het kunnen uitvoeren van maatregelen. Omdat er nog geen uitgaven zijn geweest in 2023 is dit nog gewoon in 2024 beschikbaar.
Ad. 7 Wegen voordeel € 196.000
Op de exploitatie van wegen is er een voordeel van € 196.000. Hiervan is € 96.000 een voordeel op kapitaallasten. Dit komt door uitstel van investeringen. Klein onderhoud hebben we minder hoeven uitvoeren. Het gevolg is een incidenteel voordeel van € 40.000. Daarnaast was er onderhoud aan onverharde wegen en aan wegmarkeringen gepland voor het najaar 2023. Door de slechte weersomstandigheden heeft dit onderhoud nog niet plaatsgevonden. Hierdoor is ook op deze budgetten een voordeel ontstaan van respectievelijk €17.000 en €23.000. Verder nog kleine verschillen. Het gaat om incidentele voordelen.
Ad. 8 WABO voordeel € 231.000
Sinds corona ontvangen we substantieel meer vergunningaanvragen dan in de periode daarvoor. Daarnaast zijn er extra aanvragen ingediend voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Om deze aanvragen te kunnen verwerken is extra personeel ingezet. Per saldo heeft dit een voordeel opgeleverd van € 231.000.Dit is een netto bedrag, na aftrek van de extra personele lasten die hiervoor zijn gemaakt.
Ad. 9 Ruimtelijke ordening nadeel € 233.000
Dit nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt door het achterblijven van de inkomsten uit kostenverhaal (anterieure overeenkomsten). Een(groot) aantal procedures was al opgestart of aangevraagd voor het van kracht worden van het beleid omtrent kostenverhaal zodat hiervoor geen inkomsten konden worden verkregen.
Ad.10 Zwembaden en sporthallen nadeel € 241.000
Het nadeel van € 71.000 bij de zwembaden heeft verschillende oorzaken. De kosten voor het inhuren van personeel zijn gestegen door strengere eisen voor toezicht en kwaliteit, en de loonkosten zijn verhoogd door de CAO, wat een nadeel van € 42.000 oplevert. Daarnaast zijn de energiekosten gestegen door een relatief koud zwemseizoen, wat leidde tot een hoger verbruik van houtpellets, resulterend in een nadeel van € 25.000.
Verder zijn de overige uitgaven gestegen, voornamelijk door hogere kosten voor waterkwaliteit en de benodigde zuiveringsmiddelen, wat een nadeel van € 20.000 betekent. De onderhoudskosten voor het zwembad en groenonderhoud zijn hoger dan begroot, deels door het oplossen van diverse storingen, wat een nadeel van € 14.000 veroorzaakt.
De opbrengsten zijn echter hoger dan verwacht, met een voordeel van € 22.000, ondanks het koude zwemseizoen. Een aanzienlijk deel van deze hogere opbrengst, namelijk € 17.000, komt door bijdragen van zwemlessen die worden gegeven in Nooitgedacht. Over het algemeen zijn de kosten mede gestegen door inflatie.
Het nadeel van € 170.000 bij de sporthallen komt voornamelijk door hogere kosten voor energie en schoonmaak. Daarnaast sluiten de huurinkomsten niet aan bij de raming, omdat het verwachte herstel van huurinkomsten na corona zich niet heeft voorgedaan is de raming structureel te hoog is. In april 2024 ontvingen we een afrekening van de energiekosten van de sporthallen over het jaar 2023, wat een teruggave van € 50.000 inhield. Deze afrekening wordt vanwege het late tijdstip in 2024 verwerkt
Ad.11 Openbaar Groen nadeel € 110.000
Het groenonderhoud in onze wijken wordt uitgevoerd door onze Kernteams van de buitendienst. Om het groen netjes en verzorgd te houden, hebben we genoeg medewerkers nodig. Elk jaar proberen we nieuwe collega's aan te nemen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben (afspraakbaners). Dit helpt ons niet alleen om het werk gedaan te krijgen, maar geeft ook mensen een kans om weer aan de slag te gaan. Helaas waren er in 2023 minder mogelijkheden om afspraakbaners in te zetten. Hierdoor moesten we vaker een beroep doen op uitzendkrachten. Uitzendkrachten zijn echter duurder, wat ertoe heeft geleid dat ons personeelsbudget flink is overschreden en het groenonderhoud duurder uitviel dan gepland.
Ad. 12 Algemene uitkering voordeel € 1.393.000
In de decembercirculaire 2023 hebben we op een aantal onderwerpen nog extra middelen ontvangen. Vanwege het late tijdstip van bekendmaking was het niet mogelijk om deze inkomsten middels een begrotingswijziging op de juiste plek te verwerken. Hierdoor is op bepaalde posten een nadeel ontstaan of kon niet beschikt worden over een budget. Het gaat om de volgende onderwerpen en bedragen:
Energietoeslag € 874.000
Uitvoeringskosten gebiedsgerichte aanpak € 80.000
Invoeringskosten omgevingswet € 348.000
Soc. Domein: meerkosten Oekraïne € 45.000
Maatschappelijke begeleiding (statushouders) € 12.000
Algemeen: herrekening uitkeringsfactor en maatstaven € 34.000
Hierbij compenseert de bijdrage voor de energietoeslag het nadeel hierop dat in pijler 2 zichtbaar is zie ook ad. 2.
Voor zover nodig wordt in 2024 nog een beroep gedaan op bovenstaande (incidentele) budgetten. Voorstellen hiertoe worden opgenomen in de bestuursrapportage 2024.
Ad. 13 Stelposten AU voordeel € 244.000
In de meicirculaire 2023 zijn extra middelen ontvangen ten aanzien van een aantal verschillende onderwerpen. Deze zijn apart gezet op een stelpost in afwachting van planvorming. Nu deze er (nog) niet zijn vallen deze vrij en leveren daarmee een incidenteel voordeel op. Mochten in een later stadium deze middelen nog nodig zijn dan kunnen deze middelen via één van de P&C documenten weer aan de VAR (Vrije algemene reserve) worden onttrokken. Voor de omgevingswet is dat in ieder geval wel het geval. Gevraagd zal worden extra budget beschikbaar te stellen voor personele inzet bij het opstellen van de omgevingsvisie en voor extra ondersteuning ten behoeve van de vergunningverlening.
Ad.14 Huisvestingskosten nadeel € 161.000
Het afgelopen jaar is er sprake van hogere lasten met betrekking tot de huisvesting van de organisatie, een deel is te verklaren door de (hoge) inflatie. De grootste posten worden hier genoemd. Hoewel er lopende het jaar een bijstelling heeft plaatsgevonden van de energiekosten is er toch nog sprake van een overschrijding met ruim € 26.000. Ook is er sprake van hogere onderhoudslasten van het gemeentehuis o.a. vanwege aanpassingen in het verwarmingssysteem en vervanging van lekke ramen voor een bedrag van circa € 50.000. Daarnaast zijn er extra kosten van beveiliging € 17.000 en is de schoonmaak veel duurder geworden als gevolg van CAO stijgingen € 50.000. Een deel van de hogere lasten is structureel van aard.
Ad. 15 Samenwerkingsverband Drentse Aa (SDA) nadeel € 280.000
In 2017 is een samenwerking gestart (SDA) met de gemeente Assen en Tynaarlo op het gebied van personeel- en salarisadministratie(PSA), inkoop en belastingen. Het resultaat van SDA belastingen ten opzichte van de begroting bedraagt € 115.000 nadelig. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere bezwaar en beroep kosten nadeel € 195.000. Hier tegenover staat dat er geen kosten zijn gemaakt voor dwangvordering € 64.000 voordeel. De overige verschillen bedragen € 16.000 voordeel. Het aantal WOZ bezwaren in 2023 is gestegen van 1900 naar 3700.
Het resultaat van SDA inkoop bedraagt € 91.000 nadelig De afgelopen jaren is de complexiteit rond aanbestedingsprocedures en rechtmatigheid toegenomen. Dit heeft ertoe bijgedragen dat de formatie op inkoop is uitgebreid. Samen met de verhoging van fors gestegen loonkosten heeft dit ertoe geleid dat de bijdrage voor de samenwerking op inkoop met een bedrag van € 59.000 is toegenomen. In 2023 is ook de afrekening over 2022 verantwoord waardoor het tekort op de samenwerking inkoop in 2023 uitkomt op in totaal € 91.000.
Ad. 16 Vrijval incidentele budgetten tm 2022 voordeel € 243.000
Een aantal incidentele budgetten betreffende voorgaande jaren kunnen vrijvallen waarvan de activiteiten gereed zijn of niet meer tot uitvoering komen . Dit betreft o.a. samen maak je de route leerbudget en experimenteren in het sociaal domein € 25.000, opvang asielzoekers € 82.000, achterstallig onderhoud bomen € 28.000, wegenbeheersprogramma DG Dialog € 20.000, IBP 2019-2022 € 25.000 en overige kleine budgetten € 63.000. Voor een overzicht zie de bijlage overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen.
Ad.17 Tractie en doelgroepen uitvoering groen nadeel € 132.000
Het betreft een administratief nadeel vanuit de kostenverdeelsystematiek. Dit nadeel wordt op andere taakvelden in de jaarrekening gecompenseerd. Het geheel is budgettair neutraal.
Ad. 18 Overige verschillen (nadeel € 135.000)
De overige verschillen tussen begroting en rekening bedragen per saldo € 135.000 nadelig, dit bestaat uit meerdere kleine posten en wordt hier niet verder verklaard.
Ad.19 Incidentele budgetten (voordeel € 1.470.000)
Door de raad zijn voor 2023 een aantal incidentele budgetten (voordeel € 1.714.000) geraamd die nog niet ingezet zijn, maar waar nog wel werk of een verplichting tegenover staat. Daarnaast kunnen er budgetten vrijvallen (€ 243.000) waarvan de activiteiten zijn afgerond, zie punt 17.
Voor een overzicht verwijzen wij u naar de bijlage overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen.
Ad.20 Resultaat grondexploitatie (voordeel € 900.000)
Voor een specificatie van het resultaat wordt verwezen naar het onderdeel Grondbedrijf. Het
voordelige saldo kan worden toegevoegd aan de Algemene reserve van het grondbedrijf. We verwachten wel een claim te moeten leggen op deze middelen t.b.v. de uitvoering van het woningbouwprogramma. We komen hier in de begroting 2025 bij uw raad op terug.
Ad 21 Opvang Oekrainers (voordeel € 673.000)
Eind 2022 hebben we de opvanglocatie in Papenvoort aangekocht. Deze is (wordt) verbouwd en aangepast voor de opvang van de doelgroep. De gemaakte kosten voor de opvang zijn lager geweest dan de vergoeding van het Rijk, waardoor een voordeel is ontstaan. We voegen een bedrag ad € 673.000 toe aan de hiervoor bedoelde reserve, reserve risico's opvang en vastgoed.
Ad. 22 Vrijval overige reserves € 95.000
Bij de jaarrekening wordt voorgesteld om de reserve bovenwijkse voorzieningen € 65.000, reserve ADHB € 25.000 en de reserve investeringsregeling landelijk gebied vrij te laten vallen € 5.000.
Ad.23 Egalisatiereserve groot onderhoud schoolgebouwen € 24.000
Het betreft de toevoeging aan de egalisatiereserve groot onderhoud schoolgebouwen voor een bedrag van € 24.000.