Pijler 5 Middelen en ondersteuning

Korte beschrijving

Terug naar navigatie - Korte beschrijving

Deze pijler gaat over de organisatie, de financiering en de informatieveiligheid van de gemeentelijke huishouding. Het is het fundament onder de 4 inhoudelijke pijlers.

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Deze pijler gaat over de organisatie, de financiering en de informatieveiligheid van de gemeentelijke huishouding. Het is het fundament onder de vier inhoudelijke pijlers. 

Toekomstbestendige organisatie en personeelsbeleid
We leven in een tijd van snelle maatschappelijke ontwikkelingen, een complexe omgeving en grote opgaven. Dat vraagt om een organisatie die mee kan bewegen: een toekomstbestendige organisatie. Die aan opgaven kan voldoen, inwoners en ondernemers goede dienstverlening biedt en constructief samenwerkt met onze omgeving. Daarnaast is er (nog steeds) sprake van krapte op de arbeidsmarkt en zijn onderscheidende manieren nodig om vacatures te kunnen invullen en om flexibeler om te gaan met de inzet van personeel. Bovendien is het belangrijk zittende medewerkers te behouden door ruimte te bieden voor ontwikkeling en waardevol werk te bieden dat aansluit bij talenten. Extra inspanningen in duurzame inzetbaarheid, gezondheid en veiligheid helpen daarbij.   

Dienstverlening
Om de dienstverlening op een adequate manier vorm en inhoud te kunnen blijven geven is een nieuwe visie op dienstverlening vastgesteld. De uitvoering van de dienstverleningsvisie wordt op programmatische wijze opgepakt. In 2025 gaan we hiermee verder op basis van de in het uitvoeringsplan vastgestelde speerpunten. 

Huisvesting
Er is aandacht voor de huisvesting van de buitendienst. Het gaat dan om de locaties Gieten en Rolde. Voor de (inmiddels te kleine) locatie Gieten resulteert dit in de ver/nieuwbouw en uitbreiding van de huidige locatie. We verwachten de bouw in 2025 af te ronden. Voor het kernteam Rolde is het streven dat zij vanaf 1 januari 2025 over geschikte huisvesting kunnen beschikken. Mogelijk wordt het besluit over de lange termijn huisvesting van het kernteam in samenhang genomen met de herhuisvesting van de brandweer.

Informatievoorziening en -veiligheid
We beschikken over een actueel  strategisch Informatiebeleidsplan. Activiteiten hieruit worden uitgevoerd in de vorm van projecten. De projecten dragen bij aan recente ontwikkelingen zoals dienstverlening, een open overheid, datagedreven werken, bedrijfsvoering en veiligheid. Het aansluiten bij de ontwikkelingen in de organisatie staat voorop. Daarnaast blijven we inzetten op bewustwording en het continu verbeteren van informatiebeveiliging. Dat doen we onder andere door het uitvoeren van jaarlijkse toetsen op onze systemen. Ook hebben we aandacht voor het gebruik van kunstmatige intelligentie binnen de organisatie.

Solide en gezonde financiële positie
We streven naar een solide financiële positie van de gemeente. Voor de beoordeling hiervan maken we gebruik maken van (financiële) kengetallen en de daarbij door uw raad vastgestelde normering. We worden echter geconfronteerd met een afnemend financieel perspectief. Er zijn ombuigingen noodzakelijk om de begroting 2025 sluitend te krijgen. Ook de jaren daarna laten nog een negatief begrotingssaldo zien. Om hier het hoofd aan te bieden zijn we gestart met het opstellen van ombuigingsrichtingen en het opnemen van al meer concrete voorstellen tot bezuiniging. (zie hiervoor het FMP 2025 - 2028) 

Het college is verplicht vanaf de jaarrekening over 2023 een financiële rechtmatigheidsverantwoording af te geven. Voorheen deed de accountant dit. Concreet betekent dit dat de gemeente aantoont dat de financiële beheersing op orde én controleerbaar is. De focus ligt op het bevorderen van rechtmatig handelen vanaf het begin. We hebben hierin al de nodige stappen gezet maar het is een groeimodel waarbij ook aandacht nodig is voor het borgen van de processen in de organisatie.

Ambities Middelen en ondersteuning
Beleidsvoornemens Middelen en ondersteuning structureel (s) en incidenteel (i)
omschrijving beleidsvoornemen i/s 2025 2026 2027 2028
IT-audit op DigiD-aansluitingen s -8.000
Verduurzamen wagenpark s -15.000
Huisvesting kernteams en brandweer Rolde s pm
Informatiebeleidsplan s -60.000 -83.000
Informatiebeleidsplan i -100.000 -55.000
Restauratie werkzaamheden archief i -40.000
Inventariseren semi-statisch archief i -100.000
Totaal -323.000 -138.000
De inhoudelijke onderbouwing van de beleidsvoornemens treft u aan bij het onderdeel Hoofdlijnen – meerjarenbegroting 2025 – 2028. (ambities structureel en incidenteel)

Wat willen we bereiken (doelen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken (doelen)

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Verbonden partijen

In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een totaallijst met partijen waarmee Aa en Hunze banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen. Er zijn geen verbonden partijen die bijdragen aan de pijler Middelen en Ondersteuning. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De cijfers in de kolom begroting 2025 zijn exclusief de ramingen voor de incidentele en structurele beleidsvoornemens en ontwikkelingen uit het begrotingsvoorstel 2025. De effecten van deze voorstellen worden meegenomen bij de eerste begrotingswijziging 2025. In het onderstaande overzicht wordt het totaal van de lasten en baten van de pijler weergegeven. Een uitgebreid overzicht met toelichting is opgenomen in de financiële begroting bij het onderdeel toelichting op de baten en lasten per pijler. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 incl. wijz. Primitieve begroting 2025
Lasten 16.066 15.350 13.960
Baten 56.692 57.530 57.501
Onttrekkingen 4.751 3.387 6
Stortingen 6.939 254 0