Ad 1. Tijdelijke uitbreiding formatie Griffie
Gezien de extra werkzaamheden die voortvloeien uit de naderende gemeenteraadsverkiezingen in 2026 en de aanstaande (her)benoeming van de burgemeester in 2025, is het noodzakelijk om tijdelijk de capaciteit van de griffie uit te breiden van 0,8 fte naar 1 fte. Deze tijdelijke capaciteitsverhoging is nodig om de verhoogde werklast adequaat te kunnen opvangen en de processen soepel te laten verlopen. De bijkomende kosten voor deze tijdelijke uitbreiding bedragen € 20.000 voor 2025 en 2026.
Ad 2. Budget initiatieven 80 jaar vrijheid
In 2025 wordt gevierd dat we in Nederland 80 jaar in vrijheid leven. Hieraan wordt landelijk en provinciaal veel aandacht besteed. De provincie Drenthe zet het komende jaar in op een aantal provinciale ‘ontwikkelprojecten’ waarbij men zich richt op het activeren en bereiken van jongeren én evenementen/vieringen langs de historische bevrijdingsroute. Daarnaast opent de provincie Drenthe per 1 oktober een subsidieregeling voor initiatieven met betrekking tot 80 jaar vrijheid.
Wij zijn voornemens hierbij aan te sluiten en ook extra aandacht te besteden aan 80 jaar vrijheid door initiatieven in Aa en Hunze te ondersteunen. We vragen hiervoor een budget ad € 30.000,-.
Ad 3. Gemeenteraadsverkiezingen
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2025 zal een raadswerkgroep worden opgericht om activiteiten te organiseren die de opkomst bevorderen. Het programma bevat doorgaans een aantal vaste elementen. Voor 2025 omvat dit in ieder geval het ontwikkelen van een Stemwijzer, het organiseren van een cursus 'Politiek Actief', en het ontwerpen van een verkiezingslogo en spandoeken. Gebaseerd op de ervaringen van eerdere verkiezingen, is hiervoor een incidenteel budget van € 20.000 nodig.
Ad 4. Dienstverlening
We richten het servicecentrum en de samenwerking met de teams verder in volgens onze dienstverleningsvisie. Hierbij vernieuwen we onze dienstverlening op basis van de behoeften van onze inwoners. Het is noodzakelijk dat we het beheer van het digitale kanaal in de organisatie borgen door:
• Het continu ontwikkelen en implementeren van online-diensten en digitaliseringstrajecten.
• Het beheren van digitale loketten, het beantwoorden van online vragen of het ondersteunen van digitale aanvraagprocessen.
Om verder uitvoering te geven aan de visie worden binnen de organisatie functies omgevormd van analoog (mail, telefoon, balie) naar digitaal (socials en online). Om aan het gekozen ambitieniveau te kunnen blijven voldoen zijn incidentele middelen noodzakelijk. Voor 2025 en 2026 gaat het om een bedrag van respectievelijk € 90.000 en € 60.000.
Ad 5. Nij Begun
In april 2023 introduceerde het kabinet het maatregelenpakket "Nij Begun" als reactie op de parlementaire enquête over gaswinning in Groningen. Het pakket bevat 50 maatregelen voor schadeherstel, verduurzaming, een sociale en een economische agenda, waarbij ook Noord-Drenthe betrokken is. De uitvoering is een samenwerking tussen het Rijk, Groningen en Noord-Drenthe, de provincie en waterschappen. Doelen zijn het aantrekkelijk maken van Groningen en Noord-Drenthe en bescherming van hun unieke kenmerken. Alle woningen worden tegen 2035 geïsoleerd, en de sociale en economische agenda's richten zich op verbetering van gezondheid, leefbaarheid, kansen voor jongeren, arbeidsparticipatie, armoedebestrijding en economische structuur voor de komende 30 jaar. Noord-Drentse gemeenten participeren bestuurlijk en operationeel, en betrekken inwoners via een participatieproces
De uitvoering van dit project zal vorm en inhoud krijgen, wat zowel financiële als personele consequenties met zich meebrengt. Er wordt een inschatting gemaakt van de capaciteit die nodig is voor de voorbereiding en daarna voor de verschillende agenda’s. We gaan er vanuit dat deze kosten zullen worden gedekt door toekomstige bijdragen voor Nij Begun. Op dit moment is nog niet bekend hoe de geldstromen precies zullen verlopen en wat de exacte hoogte van de bijdragen uit het maatregelenpakket zal zijn.
Ad 6. Onafhankelijke cliëntondersteuning
In 2024 is een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden om de bewustwording van onafhankelijke cliëntondersteuning bij informele zorgvragen te vergroten en de samenwerking tussen formele en informele cliëntondersteuning te verbeteren. In 2025 willen we de aanbevelingen uit dit onderzoek opvolgen en borgen. Door de samenwerking tussen informele en formele cliëntondersteuners in kaart te brengen, hopen we de bewustwording van deze rol en het kennisniveau te verbeteren.
Concreet verwachten we dat inwoners op een laagdrempeliger manier geholpen kunnen worden. De formele cliëntondersteuner zal de informele cliëntondersteuners gaan ondersteunen in de rol van vraagbaak, adviseur en meer, waardoor eenvoudiger kan worden opgeschaald en afgeschaald. Voor deze voorgestelde verbetering vragen we eerst een incidenteel bedrag ad € 25.000 om hiervoor een pilot op te starten. Bij een succesvolle evaluatie kunnen we er voor kiezen om dit structureel in te bedden.
Ad 7. Hervormingsagenda jeugd
Er zal de komende jaren een verschuiving plaatsvinden van jeugdzorg naar het voorliggende veld. We willen in 2025 gaan investeren in preventie en het voorkomen van jeugdhulp, door middel van laagdrempelige en vrij toegankelijke ondersteuning. Er wordt onderzocht wat daar de meest geschikte invulling van is voor Aa en Hunze. Opties zijn: uitbreiding gezinscoach, kansencoach/brugfunctionaris, jongerenwerk, inzet van een praktijkondersteuner jeugd bij huisartsen. Het inrichten van de inkoop van jeugdzorg in de jeugdhulpregio vraagt inzet en daarmee budget. Het gaat om een incidenteel bedrag van € 300.000
Ad 8. Armoedebeleid; preventie, informatiecampagne en samenwerking
Om (ergere) geldzorgen te herkennen/tegengaan en om ondersteuning/regelingen gemakkelijk te kunnen vinden, dienen we in te zetten op preventie en betere bekendheid/vindbaarheid van regelingen en ondersteuningsmogelijkheden. Om de inwoner hierover beter te informeren geven we voorlichting, tips, verbeteren we de vindbaarheid van onze regelingen en ondersteuning(spartners) en maken we het aanvragen van regelingen gemakkelijker. Hiervoor wordt een strategieplan opgezet samen met een communicatiespecialist. Daarnaast worden er extra workshops gegeven en vrijwilligers ingezet. We zetten in op preventie en netwerksamenwerking. Incidenteel € 25.000 in 2025 en € 25.000 in 2026
Ad 9. Energiemanagement systeem in de wijk
We geven uitvoering aan een pilotproject met een energiemanagement systeem in de wijk. Dit doen we in samenwerking met Stichting Oranje Advies. De pilot vormt een oplossing voor netcongestie en zorgt daarnaast voor meer sociale cohesie in de wijk. Daarnaast kan het energiearmoede tegengaan. In 2024 voeren we een vooronderzoek uit naar de haalbaarheid van een pilot in onze gemeente. Bij een positief vooronderzoek starten we een pilot in 2025. De activiteit wordt vooralsnog als p.m. opgenomen.
Ad 10. Toekomstbestendige Bedrijventerreinen
Bedrijventerreinen spelen een cruciale rol in de economie en hebben verschillende belangrijke voordelen en functies. Bedrijventerreinen bieden ruimte en faciliteiten voor bedrijven om zich te vestigen, te groeien en te opereren. Ze stimuleren economische activiteit, creëren werkgelegenheid en dragen bij aan de groei van de lokale economie. Er zijn verschillende ontwikkelingen gaande op het gebied van bedrijventerreinen zoals de ruimtelijke aspecten op bedrijventerreinen, vraag naar bedrijfslocaties, de mate waarin een bedrijventerrein georganiseerd is en de verduurzamingsopgave. Met het bedrijventerrein de Bloemakkers willen we de volgende stappen zetten naar een toekomstbestendig bedrijventerrein die naar voren zijn gekomen uit het uitvoeringsplan Bloemakkers. Op bedrijventerrein Gasselternijveen willen we het proces in gang zetten dat ook gevolgd is voor de Bloemakkers. Om hieraan uitvoering te kunnen geven is een budget van totaal € 120.000 nodig, verdeeld over 2025, 2026 en 2027 elk jaar een bedrag van € 40.000.
Ad 11. Verkenning nieuwbouw of renovatie school/dorpshuis Gasselte en cultuuraccommodatie Gieten
Grote dossiers op het gebied van accommodaties zoals o.a. de huisvestingssituatie van OBS De Dobbe in combinatie met de plannen van het dorpshuis in Gasselte en de planvorming onderwijs- en cultuuraccommodatie Gieten zullen doorlopen in 2025 en 2026.
De toekomstige huisvestingssituatie van OBS De Dobbe wordt integraal bezien in combinatie met de toekomstplannen van het bestuur van Dorpshuis De Trefkoel. Hiervoor worden in de tweede helft van 2024 opgestelde scenario’s verder uitgewerkt. Bij het bepalen van de voorkeursvariant zijn schoolbestuur, dorpshuisbestuur, kinderopvang en plaatselijk belang betrokken. Het streven is om begin 2025 tot een voorstel te komen welke voor besluitvorming wordt voorgelegd. Na besluitvorming start de verdere planuitwerking.
Voor een goede uitvoering om te komen tot realisatie van de Onderwijs- en Cultuuraccommodatie Gieten hebben we een zorgvuldig traject te doorlopen. Verschillende sporen krijgen in deze procesaanpak een plek. Zoals bijvoorbeeld de voorbereiding van de feitelijke nieuwbouw en inpassing van de nieuwbouw in de omgeving en de effecten daarvan.
Voor onderzoek en planuitwerking voor beide projecten is een incidenteel bedrag nodig van € 100.000 voor 2025 en 2026 om hiervoor expertise in te kunnen zetten.
Ad 12. Bijdrage verbouw dorpshuis Ekehaar
Met de verbouw van het dorpshuis worden verschillende maatschappelijke doelen gediend, zoals: leefbaarheid, ouderen en mobiliteit, functieverbreding, sociale ontmoeting, duurzaamheid, gezonde exploitatie, gezondheid en vitaliteit, fysieke toegankelijkheid en geschiktheid voor alle doelgroepen van jong tot oud. Met duurzame, functionele en ook toekomstgerichte aanpassingen zal het dorpshuis weer langere tijd vooruit kunnen. De exacte (ver)bouwkosten zijn op dit moment nog niet bekend. Het dorpshuis vraagt de gemeente voor 1/3 deel bij te dragen in de kosten. We willen de verbouw en realisatie faciliteren in de vorm van een incidentele financiële bijdrage. Het gaat op basis van de huidige inschattingen om een incidenteel bedrag van € 500.000.
Ad 13. Uitvoering programmaplan woningbouw 2024-2025
We streven ernaar om vóór 2032 835 extra woningen te hebben gerealiseerd. Om deze ambitie te bereiken, is in 2025 en 2026 een incidenteel bedrag van € 450.000 per jaar nodig. Dit bedrag kan ten laste van de reserve grondbedrijf worden gebracht en is voornamelijk bedoeld voor personele inzet in de woningbouwopgave, verkenningen en onderzoek. De kosten vloeien deels weer terug in de reserve grondbedrijf.
Ad 14. Opstellen Natuurwaardenkaart voor beschermde soorten
Het opstellen van een natuurwaardenkaart voor beschermde soorten is noodzakelijk om te voldoen aan de Gedragscode soortenbescherming. Er wordt een ecologisch adviesbureau gevraagd om de Natuurwaardenkaart voor de gemeente Aa en Hunze op te stellen. Het niet werken volgens de gedragscode is een overtreding van de Omgevingswet. Om dit op te heffen moet er voor alle onderhoudswerkzaamheden in het groen vooraf een ontheffing worden aangevraagd. Wanneer er conform de Gedragscode wordt gewerkt is dat niet nodig. Om de werkprotocollen goed te kunnen invullen is informatie over de aanwezige/ te verwachten beschermde soorten in het gebied noodzakelijk. Hiervoor is een natuurwaardenkaart een noodzakelijk hulpmiddel. Incidenteel is een bedrag nodig van € 100.000.
Ad 15. Realisatie tijdelijke flexwoningen
Voor mensen die met spoed een woning nodig hebben onderzoeken we mogelijkheden voor tijdelijke woningen (flexwoningen). Doelstelling is om deze in 2025 te realiseren. Afhankelijk van de locatie, de duur van de tijdelijke woningen, afspraken met samenwerkingspartners en subsidiemogelijkheden (waaronder mogelijke terugplaatsgarantie) worden scenario’s doorberekend. Op basis hiervan worden vervolgafspraken gemaakt over de verdeling van inzet en middelen. In 2024 is door uw raad een budget ad € 500.000 beschikbaar gesteld voor huisvesting statushouders. Dit budget is onder andere bestemd voor het realiseren van flexwoningen. Voor zover dit budget nog niet is aangesproken kan dat in 2025 hiervoor ingezet worden. Vooralsnog wordt hier nu voorlopig een p.m. raming opgenomen. Als er meer duidelijkheid is over de benodigde middelen komen we hier bij uw raad op terug.
Ad 16. Werkbudget uitvoering gebiedsprogramma’s
Het Rijk wil voor 2030 het landelijk gebied toekomstbestendig maken door natuurherstel, verbetering van water- en bodemkwaliteit, en klimaatactie. Dit gebeurt via het Nationaal Programma Landelijk Gebied, uitgewerkt door de provincie Drenthe in het Drents Programma Landelijk Gebied (DPLG). De uitvoering vindt plaats binnen de bestaande programma’s voor de Drentsche Aa en Hunze/De Monden, die worden aangevuld met nieuwe DPLG-doelstellingen.
Aa en Hunze werkt samen met partners aan de Landschapsvisies voor de Drentsche Aa, De Hunze en de Strategische Landbouwvisie. Projecten worden gezamenlijk gefinancierd. Voorstellen voor financiering van projecten worden afzonderlijk aan de raad ter goedkeuring voorgelegd.
Ad 17. Faciliteren informele ondersteuning in dorpen
In Gasselternijveen en Grolloo faciliteert de gemeente de informele zorg door middel van de inzet van een beroepskracht (voor de huiskamer+ in Gasselternijveen en de dorpscoördinator in Grolloo). Dit zijn succesvolle manieren om ondersteuning laagdrempelig en met inzet van vrijwilligers te organiseren. Gezien de groei van het aantal ouderen een manier om de kosten WMO te drukken. De komende jaren wil de gemeente dergelijke concepten, samen met inwoners, ook in andere dorpen realiseren. De inzet is dat de gemeente gaat initiëren en de organisatie tot stand brengt met de intentie dat de dorpen het op termijn zelf oppakken. Dit is geraamd op € 100.000 per jaar voor de jaren 2024-2026.
Ad 18. Nieuwe koersnota economie en vrijetijdseconomie
De activiteiten in de nieuwe economische koersnota zijn gesplitst in bestaande en nieuwe activiteiten. De bestaande activiteiten kunnen worden uitgevoerd binnen de huidige kaders van de begroting. De nieuwe activiteiten zijn voornamelijk incidentele activiteiten en vergen een aanvullende investering. Het gaat om investeringen via de actielijnen werken en onderwijs, vestigingsbeleid en infrastructuur, innovatie, kennis en duurzaamheid. In totaal gaat het om € 320.000 voor vier jaar. € 80.000 per jaar met ingang van 2022 tot en met 2026.
Ad 19. Opstellen omgevingsvisie
De komende jaren komen er veel nieuwe ontwikkelingen en opgaven op de gemeente af die een beslag zullen leggen op de beschikbare ruimte. Opgaven zoals woningbouw, energietransitie, klimaatadaptatie, mobiliteit, natuurontwikkeling, landbouw, economie, recreatie en toerisme, gezondheid, water en bodem, bereikbaarheid (fysiek en digitaal). Grote opgaven met een ruimtelijke impact die ook vanuit landelijk en provinciaal beleid en programma’s vragen om integrale strategische afwegingen en het maken van keuzes. Met name over hoe de gemeente wordt ingericht en hoe de fysieke leefomgeving wordt benut en beschermd. Dit maakt dan ook het opstellen omgevingsvisie noodzakelijk. De omgevingsvisie geeft daarmee richting aan de verdere uitwerking in beleidsprogramma’s, omgevingsplannen, omgevingsverordeningen en omgevingsvergunningen. Het gaat om een bedrag van € 75.000 voor 2024 en 2025. Het bedrag voor 2024 is inmiddels in de begroting 2024 beschikbaar gesteld. Nu ligt het bedrag in de jaarschijf 2025 ter besluitvorming voor.
Ad 20. Aanbrengen graskeien
In de begroting voor 2024 was voor de periode 2024-2027 jaarlijks een bedrag van € 100.000 opgenomen voor het aanbrengen van graskeien. In de huidige begroting vervangen we dit bedrag voor de periode 2025-2027 door een pm raming. De reden hiervoor is we eerst willen bekijken of de beschikbare budgetten voldoende zijn om de bermversteviging uit te voeren. Mocht blijken dat we niet binnen de beschikbare budgetten uitkomen dan komen we hierop terug in de tussentijdse rapportages.
Ad 21. Budget uitvoering Cultuurnota
Voor de uitvoering van de cultuurnota 'Cultuur verbindt 2022 - 2025' is een incidenteel budget van € 50.000 per jaar beschikbaar gesteld voor de looptijd van de cultuurnota. Uit dit budget worden de culturele festivals en evenementen, de uitrol van de moties muziekonderwijs, projecten op het snijvlak van het sociaal domein, het Huus van de Taol en overige projecten bekostigd.
Ad 22. Aanvullende financiën project DAF (ICO cultuureducatie)
Het project Digital Art Factory (DAF) is in 2020 officieel gestart in Gieten. Het is een succesvolle activiteit voor jongeren van 10 - 23 jaar en wordt georganiseerd door het ICO. In de cultuurnota 'Cultuur verbindt 2022 - 2025' is het project met 4 jaar verlengd. De extra incidentele gemeentelijke bijdrage voor deze periode is € 5.500 per jaar.
Ad 23. Informatiebeleidsplan
Voor het strategisch informatiebeleidsplan met daaraan gekoppeld tactische uitvoeringsplannen is een jaarlijks budget nodig. In de meerjarenplanning is hiervoor een reeks bedragen opgenomen. Voor 2025-2026 gaat het om respectievelijk € 100.000 en € 55.000. Daarnaast is er ook een structureel bedrag opgenomen. Zie hiervoor ambities structureel.
Ad 24. Restauratiewerkzaamheden archief
Een deel van het oude archief van de voormalige gemeenten Anloo en Rolde heeft gebruiks- en mechanische schade. Ook bevat het schimmel en vochtplekken. Om goed bewaard te kunnen blijven moet dit gedeelte gerestaureerd worden. De kosten voor 2025 zijn incidenteel € 40.000.
Ad 25. Inventariseren semi-statisch archief
Het semi-statische archief, dat de periode van 1998 tot ongeveer 2015 beslaat, dient te worden geïnventariseerd. Om deze taak uit te kunnen voeren, is het nodig om het archief eerst op te schonen. Hierbij dienen de documenten die bewaard moeten blijven, gescheiden te worden van de documenten die vernietigd kunnen worden. Het is noodzakelijk om het semi-statische archief te inventariseren vanwege de wettelijk bepaalde vernietigingstermijnen. Zonder inventarisatie is het niet mogelijk om de documenten die vernietigd kunnen worden ook daadwerkelijk te vernietigen. De incidentele kosten voor het jaar 2025 bedragen € 100.000.