Pijler 1 Bestuur en Samen doen

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Deze pijler gaat onder andere over het functioneren van de gemeenteraad en het college en het betrekken van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties daarbij. Ook openbare orde en veiligheid, publiekszaken en verkiezingen zijn in deze pijler te vinden.

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

De ambitie binnen deze pijler is dat Aa en Hunze sterk, vitaal en veilig is. Samen met de inwoners zorgen we ervoor dat dit zo blijft en dat Aa en Hunze zo mogelijk nog sterker, vitaler en veiliger wordt.

Een betrouwbare overheid die haar verantwoordelijkheid neemt
In het komende jaar zullen we onze verantwoordelijkheid blijven nemen voor de opvang van asielzoekers in de Tijdelijke Gemeentelijke Opvang (TGO) in Gieten en voor de Oekraïense vluchtelingen in Papenvoort. De TGO wordt uitgebreid naar 87 bedden, terwijl de opvang in Papenvoort al over 430 bedden beschikt. Burgers uit Oekraïne ontvluchten nog steeds hun land en we verwachten een stijging in het aantal Oekraïners dat naar Nederland komt, waarvan sommigen waarschijnlijk zullen blijven. We blijven ons inzetten om humane opvang te bieden aan deze mensen. 

De betrokkenheid en bijdragen van onze inwoners zijn zeer waardevol voor ons. Daarom betrekken we hen actief bij ons werk, bijvoorbeeld via dorpscontactpersonen, de jongerenraad en het gebruik van de Spiekeriek. De inzet van de Spiekeriek is beoordeeld en de resultaten worden toegepast. Bovendien onderzoekt de raadscommissie voor bestuurlijke vernieuwing of vergaderen op locatie heeft bijgedragen aan meer betrokkenheid van de inwoners en waar verbeteringen mogelijk zijn.

In de loop van het volgende jaar starten we met het voorbereiden van de volgende gemeenteraadsverkiezingen in 2026 en worden verschillende activiteiten georganiseerd om de opkomst tijdens de verkiezingsdag te vergroten.

Een open en transparante overheid is belangrijk voor het vertrouwen van de inwoners in de gemeente. In lijn met de Wet open overheid (Woo) publiceren we actief een groeiend aantal documentcategorieën, zoals wetgeving, Woo-besluiten, Woo-verzoeken, organisatie- en contactinformatie. Binnenkort zullen ook jaarplannen, jaarverslagen en vergaderdocumenten van lokale overheden gepubliceerd worden. Dit zorgt ervoor dat we ten minste voldoen aan de minimale wettelijke vereisten van de overheid. Verder zijn we bezig met de voorbereidingen voor het actief publiceren van subsidiebesluiten en verwerken we Woo-verzoeken zoals vereist.

Vanuit het oogpunt van onze inwoners blijven we kritisch toezien op de ontwikkelingen rond mijnbouwactiviteiten en de afhandeling van schademeldingen door de Commissie Mijnbouwschade. We zetten ons voortdurend in voor een milde, makkelijke en menselijke benadering van schadeafhandeling als gevolg van mijnbouw, ongeacht de aard en de locatie van de activiteiten. Daarnaast houden we voor onze inwoners in de gaten of het wettelijke bewijsvermoeden en de schadevergoedingen binnen het effectgebied daadwerkelijk worden toegekend en uitgekeerd.

Samen met Tynaarlo en Noordenveld nemen we deel aan en werken we samen met Groningen, inwoners en partners aan het compensatieplan Nij Begun. Met een programmatische benadering vanuit deze drie Drentse gemeenten zorgen we ervoor dat de sociale en economische agenda's adequaat worden ingevuld en dat de belangen van Noord-Drenthe gewaarborgd worden bij de uitwerking van de verschillende agenda's.

Optimale gemeentelijke dienstverlening
De gemeente Aa en Hunze streeft naar het verlenen van optimale dienstverlening aan haar inwoners, bedrijven en instellingen. Om dit te realiseren, is het van belang om te investeren in de verbetering en optimalisatie van onze dienstverlening. 

Onze ambitie is een persoonlijke, betrouwbare, professionele, duidelijke, adequate en praktische dienstverlening die in lijn is met wat inwoners van ons verwachten en/of nodig hebben. Dit alles waarbij de uitvoering van onze dienstverlening betaalbaar en uitvoerbaar blijft. De komende jaren richten we het servicecentrum  - in samenwerking met de teams - verder in volgens de dienstverleningsvisie. Verder vernieuwen we specifieke dienstverleningsprocessen, zoals de aanvraag van subsidies, het leerlingenvervoer en die in het sociaal domein. 

Om een breder beeld te krijgen en de dienstverlening zo optimaal mogelijk af te stemmen op de wensen en behoefte van onze inwoners breiden we het ophalen van feedback en ervaring van inwoners uit met meerdere kanalen naast de Meldingen Openbare Ruimte (MOR). Daarbij is het van belang dat we het beheer en de doorontwikkeling van digitale kanalen, zoals de website en sociale media, borgen in de organisatie. Om in de toekomst te kunnen blijven voldoen aan de wensen van de inwoner en wet- en regelgeving is het noodzakelijk om online-diensten en digitaliseringstrajecten te blijven ontwikkelen en te implementeren. 

Een veilig Aa en Hunze
Inwoners beschouwen de gemeente Aa en Hunze als een fijne en veilige plek om te leven. Met de focuspunten uit de Kadernota Integrale Veiligheid streven we ernaar dit te behouden. Dit bereiken we door enerzijds beleid te vormen en bij te werken, zoals het beleid omtrent de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob). Anderzijds richten we ons op het aanpakken van ondermijning en het handhaven van de regels tegen het permanent bewonen van recreatiewoningen. Verder zullen we verkeersveiligheid nadrukkelijker en effectiever onder de aandacht brengen bij de inwoners, bijvoorbeeld door actieve communicatie met de politie over de uitkomsten van verkeerscontroles. Verkeersveiligheid is tevens een onderdeel van het Mobiliteitsplan, waarbij de nadruk ligt op de technische staat van de wegen en het gedrag van de weggebruikers.

Ambities Bestuur en Samen doen
Beleidsvoornemens Bestuur en participatie structureel (s) en incidenteel (i)
omschrijving beleidsvoornemen i/s 2025 2026 2027 2028
Uitbreiding formatie Griffie s x
Tijdelijke uitbreiding griffie i -20.000 -20.000
Budget initiatieven 80 jaar vrijheid i -30.000
Gemeenteraadsverkiezingen i -20.000
Dienstverlening i -90.000 -60.000
Nij Begun i x
Totaal -160.000 -80.000
De inhoudelijke onderbouwing van de beleidsvoornemens treft u aan bij het onderdeel Hoofdlijnen – meerjarenbegroting 2025 – 2028. (ambities structureel en incidenteel)

Effect in de samenleving

Terug naar navigatie - Effect in de samenleving

1.10 We zijn een betrouwbare overheid die haar verantwoordelijkheid neemt.

1.20 Inwoners zijn tevreden over onze dienstverlening.

1.30 Aa en Hunze is een veilige gemeente.

 

Wat willen we bereiken (doelen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken (doelen)

1.10.1 De samenleving is betrokken bij gemeentelijke vraagstukken en het zelf organiserend vermogen is toegenomen.

Terug naar navigatie - 1.10.1 De samenleving is betrokken bij gemeentelijke vraagstukken en het zelf organiserend vermogen is toegenomen.

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

1.10.3 De samenwerking met partners draagt bij aan het realiseren van onze gemeentelijke doelen op regionaal, provinciaal en landelijk niveau.

Terug naar navigatie - 1.10.3 De samenwerking met partners draagt bij aan het realiseren van onze gemeentelijke doelen op regionaal, provinciaal en landelijk niveau.

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

1.30.1 De gemeente Aa en Hunze staat in 2026 in de top 20 van de ranglijst van veilige gemeenten.

Terug naar navigatie - 1.30.1 De gemeente Aa en Hunze staat in 2026 in de top 20 van de ranglijst van veilige gemeenten.

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Verbonden partijen

  • Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)
  • Vereniging Drentse Gemeenten (VDG)
  • Gemeenschappelijke regeling Eems Dollard Regio (GR EDR)
  • Veiligheidsregio Drenthe Assen (VRD)
  • Omgevingsdienst Drenthe

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

De cijfers in de kolom begroting 2025 zijn exclusief de ramingen voor de incidentele en structurele beleidsvoornemens en ontwikkelingen uit het begrotingsvoorstel 2025. De effecten van deze voorstellen worden meegenomen bij de eerste begrotingswijziging 2025. In het onderstaande overzicht wordt het totaal van de lasten en baten van de pijler weergegeven. Een uitgebreid overzicht met toelichting is opgenomen in de financiële begroting bij het onderdeel toelichting op de baten en lasten per pijler. 
NB: Het grote verschil in lasten en baten in deze pijler tussen 2024 en 2025 heeft voor het grootste deel te maken met de incidentele lasten en baten voor de opvang van ontheemden uit de Oekraïne en voor de Tijdelijke Gemeentelijke Opvang.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 incl. wijz. Primitieve begroting 2025
Lasten 12.902 16.088 6.080
Baten 9.849 11.113 1.298
Onttrekkingen 2.355 157 18
Stortingen 3.063 0 0