Ad 1 Project omtrent Dienstverlening
Zie ook ad1 van structureel.
Om de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen is er met behulp van een extern bureau een nieuwe dienstverlengingsvisie geformuleerd. Vanuit de nieuw geformuleerde dienstverleningsvisie is er een ontwikkelperspectief opgesteld. Met dit ontwikkelperspectief wordt een meerjarig ontwikkelprogramma ingezet onder leiding van een programmamanager dienstverlening. Om een duidelijk gezicht en aanspreekpunt voor onze inwoners en ondernemers te creëren zullen we een servicecentrum oprichten die op termijn een groot deel van de vragen zal beantwoorden. We vragen hiervoor incidenteel € 350.000.
Ad 2 Wachtgelden Wethouders
In de begroting is structureel een bedrag opgenomen van € 40.000 als wachtgeldbijdrage van voormalige wethouders. In 2023 en 2024 is deze bijdrage incidenteel respectievelijk € 159.000 en € 82.000 hoger.
Ad 3 Visie ontwikkeling Strategische toekomstvisie
In de begroting 2022 is opgenomen dat we in 2022 een startnotitie aan de raad voorleggen met betrekking tot het opstellen (herijken) van de Strategische Toekomstvisie. De uitwerking daarvan vindt in 2023 plaats. We gaan in 2023 aan de slag met een brede visieontwikkeling op de toekomst van Aa en Hunze. Onderdeel hiervan is het breed ophalen van input vanuit de samenleving van Aa en Hunze. We vertalen dit vervolgens naar de Strategische Toekomstvisie, Samen maak je de route (toetsen + actualiseren) en de nog te ontwikkelen Omgevingsvisie (de brede uitvraag vormt de eerste aanzet en behoeft nog een verdieping; dit spoor loopt verder door). In dit proces worden we begeleid door een extern bureau. Het gaat om een incidenteel bedrag van € 50.000.
Ad 4 Aa en Hunze 25-jaar
Volgend jaar bestaat de gemeente Aa en Hunze 25 jaar. Dat gaan we vieren! Hoe precies is nog niet helemaal duidelijk, maar wel duidelijk is dat we er, samen met de inwoners, iets bijzonders van gaan maken. Voor deze bijzonderheden vragen we incidenteel € 75.000.
Ad 5 Armoede en schulden
Op 1 januari 2024 loopt ons huidige armoede en schulden beleid af en stopt de GKB in haar huidige vorm. In de beantwoording van de rekenkamercommissie is al aangekondigd dat wij in 2023 een evaluatie van ons huidige armoedebeleid uit gaan voeren. Een nieuw uit te voeren armoedemonitor (a € 25.000,-) geeft een helder beeld waar de gemeente nu staat ten opzichte van de armoedemonitor in 2017. Met partners uit het armoedepact, inwoners en andere belanghebbenden zullen verdiepende gesprekken gevoerd worden en aanbevelingen voor het herijken van het huidige beleid opgesteld worden. Het verdient aanbeveling dit door een onafhankelijk persoon uit te laten voeren (€ 45.000,-).
Daarnaast biedt het stoppen van de GKB kansen voor herijking van ons huidige schuldhulplandschap. Door efficiënter samen te werken, kan de nadruk van schuldhulpverlening meer liggen op preventie. Kansen liggen in het gezamenlijk oppakken binnen Drenthe / NMD / WPDA gemeenten. Ambtelijk is het aanstellen van een verkenner om verschillende scenario’s van samenwerking te schetsen onder de aandacht gebracht. Het beschrijven van de verschillende scenario’s voor Aa en Hunze en uitwerken van de daaropvolgende keuzes, denk bijvoorbeeld aan een aanbesteding, vraagt om extra personele inzet a € 30.000.
In de cultuurnota en de gezondheidsnota hebben we opgenomen dat we de mogelijkheden gaan onderzoeken om aan te sluiten bij het Volwassenfonds (voor cultuur en sport). Vooruitlopend hierop vragen we een incidenteel bedrag voor 2023 van € 20.000. Mocht blijken dat dit bedrag niet toereikend is of juist teveel dan stellen we dit bedrag bij een volgende gelegenheid bij.
In totaal hebben we hiervoor € 120.000 incidenteel nodig.
Ad 6 Faciliteren informele ondersteuning in dorpen
In Gasselternijveen en Grolloo faciliteren wij de informele zorg door middel van de inzet van een beroepskracht (voor de huiskamer+ in Gasselternijveen en de dorpscoördinator in Grolloo). Dit zijn succesvolle manieren om ondersteuning laagdrempelig en met inzet van vrijwilligers te organiseren en de Wmo kosten te drukken. De komende jaren willen we dergelijke concepten, samen met inwoners ook in andere dorpen realiseren. De inzet is dat we als gemeente gaan initiëren en de organisatie tot stand brengen met de intentie dat de dorpen het op termijn zelf oppakken. Dit is geraamd op € 100.000 per jaar.
Ad 7 Uitvoering m.b.t. duurzaamheid en klimaat
Voor de uitvoering van het beleid met betrekking tot duurzaamheid en klimaat moeten we de komende periode nog kosten maken. De inschatting is dat dit € 200.000 per jaar betreft gedurende de periode 2023 t/m 2026. We verwachten de kosten te kunnen dekken uit rijksmiddelen. De kosten zijn daarom vooralsnog neutraal in deze begroting opgenomen. Mochten de rijksmiddelen toch niet voldoende zijn voor de uit te voeren taken dan komen we daar bij uw raad op terug.
Ad 8 Nieuwe Koersnota / Geopark de Hondsrug
De Stichting De Hondsrug UNESCO Global Geopark vraagt om de bijdrage te verhogen met € 5.000 per jaar voor de komende 3 jaar. De stichting is naar aanleiding van de UNESCO evaluatie meer gaan inzetten op het gebied van educatie. Dit brengt extra kosten met zich mee. Deze bijdrage is gevraagd aan alle instanties die bijdragen aan de stichting.
Ad 9 Sloopkosten OBS Prins Willem-Alexander – Eext
Om de nieuwe school te bouwen, zal eerst de oude school worden gesloopt. De sloopkosten bedragen € 97.000 en zijn opgenomen voor 2024.
Ad 10 Afboeken boekwaarde OBS Prins Willem-Alexander – Eext
De oude school die wordt gesloopt heeft nog een boekwaarde in de boeken van € 220.000. Deze wordt nu in één keer afgeboekt. Hierdoor vervalt een structurele kapitaallast van € 17.600. Dit bedrag wordt toegevoegd aan het structurele onderwijsbudget. Het bedrag is opgenomen voor 2024.
Ad 11 Tijdelijke huisvesting OBS Prins Willem-Alexander – Eext
Tussen de tijd dat de oude school wordt afgebroken en de nieuwe worst gebouwd, krijgen de leerlingen elders les. De inschatting is dat deze tijdelijke huisvesting € 300.000 gaat kosten. Het bedrag is opgenomen voor 2024.
Ad 12 Actualiseren GVVP (Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan)
Voor het evalueren van het oude Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) en vervolgens voor het actualiseren van het GVVP willen we een extern bureau inschakelen. Hiervoor is € 40.000 incidenteel budget nodig.
Ad 13 Informatiebeleidsplan
Het strategisch informatiebeleidsplan met daaraan gekoppeld tactische uitvoeringsplannen is in inmiddels vastgesteld. Voor de tactische uitvoeringsplannen is een jaarlijks budget nodig. In de meerjarenplanning is hiervoor een reeks bedragen opgenomen. Voor 2023 is een incidenteel bedrag opgenomen van € 174.000. Dit wordt ingezet voor Office 365, toegankelijkheid, data gedreven werken en veiligheid. Voor 2024-2026 gaat het om respectievelijk € 174.000, € 100.000 en € 55.000.
Ad 14 Duurzame inzetbaarheid
De inzet van duurzame inzetbaarheid wordt steeds belangrijker. De afgelopen periode zijn er al afspraken gemaakt in het kader van duurzame inzetbaarheid. Het destijds beschikbare budget was € 200.000,- incidenteel voor de periode van twee jaar. Met de aanvragen die er nu zijn en met de aangegane verplichtingen die eind 2022 en begin 2023 gaan starten is het budget uitgeput. Om ook de komende periode te investeren in carrièreperspectief (horizontaal of verticaal), de talentontwikkeling, vitaliteit en maatwerk voor ouderen is het de wens om wederom incidenteel budget aan te vragen, Voor 2023 en 2024 € 100.000 per jaar. Door hier uitvoering aan te geven leggen we de focus op duurzame inzetbaarheid en willen we dat medewerkers met energie en plezier naar het werk gaan.
Ad 15 Noodzakelijk personele investeringen
We merken dat het als gemeente steeds lastiger wordt om te anticiperen op nieuwe taken of ad hoc opdrachten vanuit het rijk. Daarnaast willen we ook aan de slag met onze eigen (nieuwe) ambities. We kunnen die extra taken er niet gewoon even bij doen. Dit resulteert in achterstanden in het lopende werk en een vraag om extra capaciteit. Denk hierbij aan onderwerpen als woningbouwopgave, verkeer, opvang vluchtelingen/statushouders , duurzaamheid en de Wet Open Overheid (WOO) die veel impact zal hebben op de gemeentelijke organisatie. Deels is hiervoor structurele dekking vanuit rijksmiddelen en vanuit extra inkomsten. Alleen met nieuwe extra middelen zijn we er echter nog niet. De krappe arbeidsmarkt maakt dat het steeds lastiger wordt om kwalitatief goed personeel te werven. Als overheid vissen we allemaal uit dezelfde vijver. Dat staat nog los van het feit dat collega’s vertrekken, omdat ze elders hun loopbaan voortzetten. We zijn hier niet blind voor en zetten in op trainees, samenwerking met andere gemeenten en kijken kritisch naar ons wervingsbeleid en nog breder naar ons strategisch personeelsbeleid.
In de begroting 2023 hebben we incidenteel budget opgenomen om deze nieuwe knelpunten weg te nemen en de nieuwe ambities en opgaven te kunnen uitvoeren. We hebben hiervoor een bedrag nodig van incidenteel € 860.000. Onderdeel hiervan is een bedrag ad € 350.000. Dit is opgenomen bij punt 1 'project dienstverlening' Het betreft hier personeel voor tijdelijke ondersteuning en het versterken van de organisatie. Naast een incidenteel bedrag wordt ook een structureel bedrag gevraagd. Zie hiervoor ambities structureel. Voor een uitgebreidere toelichting op de bedragen wordt u verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering.
Ambities uit FMP begroting 2022
Ad 16 Samen maak je de route - leerbudget en experimenteren in het sociaal domein
De veranderopgave in het sociaal domein geldt voor zowel medewerkers van de gemeente als voor medewerkers en vrijwilligers van de organisaties met wie wij samen werken. Zo organiseren wij onder andere vier keer per jaar de training ‘Werken met netwerken’. Deze training biedt praktische tools om samenwerkingsverbanden beter te laten functioneren. Daarnaast willen we binnen het sociaal domein nog op andere manieren maatschappelijke opgaven oppakken. Hiervoor is voor 2022 en voor 2023 een bedrag nodig van € 25.000 per jaar. In de begroting 2022 is de eerste € 25.000 beschikbaar gesteld.
Ad 17 Nieuwe koersnota economie en vrijetijdseconomie
De activiteiten in de nieuwe economische koersnota zijn gesplitst in bestaande en nieuwe activiteiten. De bestaande activiteiten kunnen worden uitgevoerd binnen de huidige kaders van de begroting. De nieuwe activiteiten zijn incidentele activiteiten en vergen een aanvullende investering. Het gaat om investeringen via de actielijnen werken en onderwijs, vestigingsbeleid en infrastructuur, innovatie, kennis en duurzaamheid. In totaal gaat het om € 320.000 euro voor vier jaar. € 80.000 per jaar met ingang van 2022.
Ad 18 Dorpsplannen De Pol Grolloo
Initiatiefnemers in Grolloo hebben het voortouw genomen en een integraal dorpsplan voor De Pol in Grolloo ontwikkeld. Het plan geeft antwoord op diverse vraagstukken rondom leefbaarheid, wonen, zorg en welzijn, duurzaamheid, verkeersveiligheid, gezondheid en mobiliteit. Het plan betreft de aanpassing van het dorpshuis om ontmoeting te bevorderen, de bouw van woonzorgappartementen, de herontwikkeling van de huidige parkeerplaats/ buitenruimte en een parkeerplaats als kiss-and-ride voor de school.
Het gaat om een incidentele bijdrage van in totaal € 500.000. Het bedrag wordt gesplitst in een bijdrage in 2023 van € 300.000 en een bijdrage in 2024 van € 200.000. De middelen zijn bedoeld voor die onderdelen die ontmoeting bevorderen (dorpshuis). Hierover heeft in eerder stadium al besluitvorming plaats gevonden.
Ad 19 Budget uitvoering Cultuurnota
In zowel de cultuurnota 2012 – 2016 als de cultuurnota 2017 – 2021 is destijds voor de looptijd van de nota een incidenteel budget van € 50.000 per jaar beschikbaar gesteld. Uit dit budget werden de culturele festivals en evenementen, de uitrol van de moties muziekonderwijs en projecten op het snijvlak van het sociaal domein bekostigd. Voor de komende 4 jaar zetten we weer in op ondersteuning van verschillende projecten. In de cultuurnota 2022 – 2025 is besloten om hiervoor incidenteel voor die periode een bedrag van € 50.000 per jaar beschikbaar te stellen.
Ad 20 Aanvullende financiën project DAF (ICO cultuureducatie)
Het project DAF (Digital Art Factory) is een project dat succesvol is georganiseerd door het ICO in de jaren 2019 t/m 2021. We willen dit de komende vier jaren graag voortzetten. De kosten hiervan bedragen € 30.000 per jaar. Een deel van dit geld wordt door ICO zelf bekostigd. Hiervoor wordt een noodzakelijke bijdrage van € 5.500 per jaar gevraagd.
Ad 21 Wandelknooppuntennetwerk
Het aansluiten van de gemeente op het provinciaal wandelknooppunten netwerk gaat in stappen:
- Het inventariseren van alle aanwezige wandelroutes en alle lokale (dorps)ommetjes. In deze fase wordt ook contact gelegd met de diverse dorpsverenigingen en commissies dorpsbelangen om zo de inwoners te betrekken.
- Er wordt een kaart gemaakt met een voorstel hoe het netwerk er uit zou kunnen gaan zien, deze wordt ter toetsing voorgelegd aan betrokken partijen.
- De informatieborden en paaltjes worden gemaakt en in het gebied geplaatst. Uitgangspunt is dat er zo veel mogelijk gebruik gemaakt wordt van bestaande palen, om zo een wildgroei aan paaltjes te voorkomen. Hiertoe zijn ook afspraken gemaakt met gebiedseigenaren zoals Staatsbosbeheer en Het Drents Landschap.
Het hele proces zal ongeveer 2 jaar in beslag nemen. Het doel is om op 1-1-2022 te starten. Op dat moment is de complete uitvoering eind 2023 gereed volgens de verwachting van het Recreatieschap Drenthe.
Het Recreatieschap is de coördinerende partij en zorgt voor aansluiting op het al bestaande netwerk en de fysieke uitvoering.
De gemeentelijke bijdrage is gesplitst in twee delen voor de jaren 2022 en 2023. Voor 2023 wordt een bedrag ad € 40.500 gevraagd. Dit is lager dan eerder gevraagd (in de begroting 2022) omdat de bijdrage van de provincie is verhoogd.
Ad 22 Achterstallig onderhoud watergangen
De gemeente is eigenaar en beheerder van schouw- en bermsloten. De schouwsloten en een deel van de bermsloten worden binnen een bestek onderhouden door een aannemer. In het bestek is niet het onder profiel houden/brengen van de slootbodem opgenomen. Daardoor is er sprake van achterstallig onderhoud waardoor inwoners wateroverlast ervaren. In het nieuwe bestek zijn posten opgenomen voor het wegwerken van dit achterstallig onderhoud. De kosten zijn geraamd op € 101.250 per jaar.
Het voorstel is om de achterstand binnen de looptijd van het bestek in te lopen. Het bestek loopt van 1 januari 2021 tot 31 december 2023 met de mogelijkheid tot 2 maal 1 jaar te verlengen. Het achterstallig onderhoud is geraamd op € 101.250 per jaar. Voor de dekking van het achterstallig onderhoud is een incidentele financiering nodig voor de looptijd van het bestek.
Ad 23 Investeringen toekomstbestendige organisatie
In de begroting 2022 zijn extra middelen gevraagd voor de ambtelijke organisatie. Zowel structureel als incidenteel. Deze zijn door uw raad toegekend. In het voorstel was ook een incidenteel bedrag ad € 50.000 opgenomen voor 2023. Dit betreft de kosten van een projectleider voor het project ‘basis op orde’. Dit bedrag is nu (opnieuw) ter besluitvorming opgenomen.
Ad 24 Doorontwikkeling buitendienst (BOR)
Met de ontmanteling van de Alescon hebben wij ervoor gekozen het groenonderhoud binnen onze kernen blijvend te laten uitvoeren door mensen die niet via de reguliere weg aan een baan kunnen komen (doelgroepers). De buitendienst bestaat sinds 1 januari 2021 uit de buitendienst en het kernteam. We werken verder aan de ontwikkeling van de gehele buitendienst zodat we zoveel mogelijk gebruik maken van de kwaliteit van mensen én het onderhoud op een hoger plan brengen. De oud Alescon-medewerkers blijven, zoals ook het afgelopen jaar het geval was, gedetacheerd vanuit Werkplein Drentse Aa en daar waar een vacature ontstaat komen de nieuwe “doelgroepers” in dienst bij onze gemeente. Wij zetten in op een zo goed mogelijke begeleiding van het kernteam om de mensen in het kernteam zoveel mogelijk tot hun recht te laten komen. Dit vraagt in eerste instantie om meer begeleiding. De daaruit voortvloeiende extra incidentele kosten bedragen € 149.000 per jaar gedurende een periode van drie jaar. Na deze taakstellende periode wordt verondersteld dat de begeleiding kan worden teruggebracht.