Ambities

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De vijf pijlers in deze begroting geven onze ambities voor 2023 weer. Centraal staan de effecten in de samenleving met de hierbij behorende ambities (doelen) en beleidsvoornemens (activiteiten). Daarbij kijken we ook naar de samenhang tussen de thema’s en pakken we overkoepelende thema’s gezamenlijk op. Dit past bij het thema van het nieuwe college, 'Samen verder aan de slag'.

Dit jaar is het nieuwe coalitieakkoord de basis voor de begroting. Er is geen collegeprogramma opgesteld en daarom zijn ambities van het college verwerkt in de begroting. De thema's die belangrijk zijn voor het college zijn terug te vinden in de activiteiten en doelen. Ook is deze begroting gebouwd op het 10-4-1 principe. De effecten in de samenleving die worden genoemd geven weer waar we als gemeente over 10 jaar willen staan. De doelen gaan over de komende 4 jaar, de collegeperiode. Deze zijn dan ook aangepast aan het nieuwe coalitieakkoord.  De activiteiten geven weer wat we het komende jaar willen realiseren om de doelen en effecten te behalen.

In 2022 heeft COVID-19 nog een grote impact gehad op onze samenleving, met name in het begin van het jaar toen er nog een gedeeltelijke lockdown was. Wat 2023 gaat brengen is onbekend. In de begroting 2023 zijn hiervoor geen uitgaven en inkomsten opgenomen.  Mocht er een  nieuwe uitbraak van COVID-19 komen dan zijn we daar als organisatie op voorbereid.  We blijven de situatie wat dat betreft monitoren zodat we snel op nieuwe ontwikkelingen kunnen inspelen.

We hebben deze begroting opgesteld in een onzekere tijd. Met name de stijgende inflatie en de hoge energieprijzen leiden tot grote zorgen . Niet alleen voor ons als gemeente maar zeker ook voor onze inwoners, ondernemers, verenigingen en dorpshuizen. We zijn in afwachting van rijksmaatregelen voor deze groepen maar niet alle extra lasten zullen worden gecompenseerd. In geval van acute problemen bij verenigingen en dorpshuizen willen we deze een helpende hand toesteken. Hoewel nog niet financieel vertaald in deze begroting, biedt de VAR hiervoor voldoende ruimte. Waarbij  moet worden opgemerkt dat we niet alle problemen kunnen oplossen.

De begroting is opgebouwd op basis van 5 pijlers. Hieronder staat een korte samenvatting waar elke pijler over gaat en daarna is per pijler aangegeven waar het komende jaar op wordt gefocust.

Onze ambities in pijler 1 Bestuur en Samen doen hebben betrekking op het functioneren van gemeenteraad en college en het horen, informeren en betrekken van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties bij gemeentelijke vraagstukken. Duidelijkheid en transparantie spelen daarbij een centrale rol. Ook de thema's openbare orde en veiligheid, publiekszaken en verkiezingen zijn in deze pijler te vinden.

Binnen de pijler 2 Samen Leven is onze centrale ambitie dat inwoners zo lang mogelijk op eigen kracht en naar tevredenheid kunnen meedoen in de samenleving. Dit door in te zetten op preventie en meedoen, om zo ook duurdere specialistische zorg te voorkomen. De ambitie is dat zorg voor iedereen beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar is en dat iedereen optimaal kan deelnemen aan de samenleving.

Bij pijler 3 Duurzaamheid en Economie gaat het om het aantrekkelijk werken, ondernemen, recreëren en duurzaamheidsopgave in onze gemeente. De ambitie is om ruimte te bieden aan economische ontwikkelingen en investeringen. We kiezen voor een schone, duurzame en eerlijke koers om gevolgen van de klimaatverandering op te vangen. Daarbij staan leefbaarheid, kwaliteit en innovatie centraal.

De ambitie binnen pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen is dat we een duurzame gemeente willen zijn, aantrekkelijk om te wonen met goede voorzieningen en behoud van de leefbaarheid.

Tot slot het fundament pijler 5 Middelen en ondersteuning waarin staat beschreven dat het onze ambitie is om als organisatie op adequate wijze vorm en inhoud te geven aan de dienstverlening aan onze inwoners. Daarnaast willen we de gemeentelijke financiële positie solide houden, de begroting structureel in evenwicht, de reservepositie op niveau en de belastingdruk aanvaardbaar.  We hebben eigen ambities ten aanzien van woningbouw, ruimtelijk beleid en vastgoedbeheer, afval, duurzaamheid, dienstverlening, de formatie van de buitendienst en nog meer zoals in deze begroting te lezen is. Daarom vragen we in deze begroting voor 2023 middelen om de noodzakelijke aanpassingen in de ambtelijke organisatie te kunnen uitvoeren. 

Naast de ambities per pijler is er ook een aantal pijler overstijgende onderwerpen die de aandacht van het college heeft. Denk onder andere aan de vergrijzing en de stikstofproblematiek. Beide onderwerpen werken door in meerdere pijlers. Ten aanzien van stikstof volgen we de ontwikkelingen met betrekking tot het landelijk beleid en vertalen dit naar de gevolgen die dit op gemeentelijk niveau heeft. Een integrale, pijler overstijgende en voor een aantal thema’s regionale aanpak, is nodig om goed in te spelen op de gevolgen van vergrijzing. Denk aan thema’s als voldoende zorgpersoneel,  bereikbaarheid en betaalbaarheid van voorzieningen, voldoende levensloopbestendige woningen, de leefbaarheid van dorpen en de druk op mantelzorgers en vrijwilligers. 

Onderstaand lichten we per pijler onze ambities voor 2023 toe. De inhoudelijke onderbouwing van de beleidsvoornemens treft u aan bij het onderdeel Hoofdlijnen – meerjarenbegroting 2023 – 2026. 

Ambities pijler 1| Bestuur en Samen doen

Terug naar navigatie - Ambities pijler 1| Bestuur en Samen doen

Wijze van besturen
Als lokale overheid vinden we het belangrijk dat we bereikbaar zijn en van buiten naar binnen werken. Daarom betrekken we de samenleving zo vroeg mogelijk bij processen die betrekking hebben op hun eigen woon- of leefomgeving. Hier geven we op diverse manieren vulling aan, bijvoorbeeld door regelmatig werkconferenties te organiseren waarbij de raad, aan de hand van een concreet en actueel onderwerp, in gesprek gaat met inwoners en organisaties én door vaker Informerende Bijeenkomsten op locatie te houden. 

Ook vergroten we de betrokkenheid van de jeugd. Daarom organiseren we weer het spel ‘Democracity’ en is op initiatief van de raad de Jongerenraad Aa en Hunze ingesteld. De Jongerenraad bevordert de betrokkenheid van jongeren bij de maatschappij en behartigt hun belangen. 

De inbreng van inwoners is van grote waarde voor ons werk en daarom zoeken wij nadrukkelijk de samenleving op en ontwikkelen we participatie verder door. Het Participatiewerkboek is daarbij een goed hulpmiddel voor de gemeentelijke organisatie én voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

Verder gaan we aan de slag met een brede visieontwikkeling op de toekomst van Aa en Hunze. In dit proces willen we volop ruimte geven aan de inbreng vanuit de samenleving. Uiteraard staan we in 2023 stil bij het 25-jarig bestaan van onze gemeente. Dit doen we bijvoorbeeld door samen met inwoners op zoek te gaan naar wat Aa en Hunze zo bijzonder maakt. 

Als gemeente vinden we het belangrijk dat we onze verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van de opvang van Oekraïense vluchtelingen en in het verlichten van de druk op de opvanglocatie in Ter Apel. Deze asielzoekers zijn tijdelijk opgevangen in onze gemeente. De Oekraïense vluchtelingen vangen we voor een langere periode op.

Als betrouwbare overheid is het belangrijk dat we helder en transparant zijn over ons functioneren en onze rol in processen met inwoners en ondernemers. We laten zien wat we doen en hoe we dat doen. Met de invoering van de Wet Open Overheid (WOO) zijn we verplicht om zoveel mogelijk informatie openbaar te maken. Dat maakt beter inzichtelijk hoe beleid tot stand is gekomen. De komende jaren gaan we stapsgewijs informatie publiceren via het zogenaamde Platform Open Overheids Informatie (PLOOI).

Samen met inwoners, bedrijven en organisaties willen we ervoor zorgen dat we onze doelen bereiken. Dat gebeurt vooral in de dorpen, de kernen, soms in de regio en steeds vaker op grotere schaal en binnen verschillende samenwerkingsverbanden. Door Aa en Hunze nog meer op de kaart te zetten, kunnen we actief aandacht vragen voor verschillende onderwerpen die binnen onze gemeente spelen. Een voorbeeld hiervan is het aandringen op het verder afbouwen van de mijnbouwactiviteiten en een ruimhartige, onafhankelijke en rechtvaardige schade-afhandeling voor onze inwoners. Ook de ontwikkelingen met betrekking tot de ondergrondse opslag van energie of andere ondergrondse opslag blijven we kritisch volgen.

Visie op de gemeentelijke dienstverlening
Vanuit de nieuw geformuleerde visie tillen we onze dienstverlening naar een hoger niveau. In deze visie hebben we omschreven wat onze optimale dienstverlening is: persoonlijke, toegankelijke en duidelijke dienstverlening die in lijn is met wat de klant verwacht en/of nodig heeft en tegelijkertijd betaalbaar en uitvoerbaar blijft voor de organisatie.

We gaan bewust sturen op en rapporteren over onze dienstverlening. Dat doen we door servicenormen vast te stellen, deze te monitoren en het ontvangen van feedback. In 2023 nodigen wij een geselecteerde groep mensen uit om ons feedback te geven, zodat we onze dienstverlening blijvend kunnen verbeteren. 

Ook een actuele, toegankelijke website is een belangrijk onderdeel van hoogwaardige dienstverlening. We streven er naar om de website steeds beter aan te laten sluiten op de wensen en behoeften van onze klanten. De belangrijkste aandachtspunten zijn het aanpassen van het taalniveau van teksten, het verminderen van het aantal pagina’s op de website en toegankelijkheid van documenten op de website vergroten.

Samen werken aan een veilig Aa en Hunze
Onze gemeente scoort hoog in de ranglijst van veilige gemeenten en dat willen we graag zo houden. Actueel beleid op de verschillende gebieden van veiligheid draagt daar aan bij. In 2023 actualiseren we onder andere de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en het beleid ten aanzien van het omgaan met gevaarlijke honden. Daarnaast stellen we beleid met betrekking tot mensenhandel op. 

Onze actieve aanpak van ondermijning richt zich het komende jaar op het vergroten van de bewustwording van ondermijning en onderzoeken we hoe we als gemeente nog weerbaarder kunnen worden als het gaat om ondermijning. Dat doen we bijvoorbeeld door (interne) voorlichting te geven over het signaleren van mogelijke mensenhandel, de Wet Bevordering Integriteitsbevordering Openbaar Bestuur (Wet Bibob) op zo veel mogelijk gebieden toe te passen en door aan te haken bij het proces van Meld Misdaad Anoniem (M.M.A.).

We zetten de lijn van actief handhaven op de permanente bewoning op recreatieparken voort. Daarbij ligt onze focus op de omstandigheden van kinderen die met ouder(s)/verzorger(s) onrechtmatig wonen op vakantieparken.

Tenslotte pakken we de doorontwikkeling van het Aanpak Voorkomen Escalatie model (AVE-model) verder op. Dat doen we door ervaringen te delen, het model (indien nodig) aan te passen en het aantal samenwerkingspartners uit te breiden. Daarnaast ondersteunen en adviseren we andere Drentse gemeenten om het AVE-model te introduceren, zodat Drenthe breed een eenduidige aanpak wordt gehanteerd.

Ambities Bestuur en Samen doen
Beleidsvoornemens Bestuur en participatie structureel (s) en incidenteel (i)
omschrijving beleidsvoornemen i/s 2023 2024 2025 2026
Project omtrent Dienstverlening s -250.000
Project omtrent Dienstverlening i -350.000
Wachtgelden College i -159.000 -82.000
Visie ontwikkeling: Strategische toekomstvisie en Omgevingsvisie i -50.000
Aa en Hunze 25-jaar i -75.000
Totaal -884.000 -82.000
De inhoudelijke onderbouwing van de beleidsvoornemens treft u aan bij het onderdeel Hoofdlijnen – meerjarenbegroting 2023 – 2026.

Ambities pijler 2| Samen leven

Terug naar navigatie - Ambities pijler 2| Samen leven

Deze pijler gaat over hoe onze inwoners zo lang mogelijk op eigen kracht en naar tevredenheid deelnemen aan de samenleving.

Preventie en vroegsignalering

Wij blijven de komende jaren investeren in preventie, meedoen en signalering om problemen te voorkomen en vroegtijdig op te pakken. Zo vinden we het belangrijk dat kinderen gezond opgroeien. Zowel door sporten en bewegen te stimuleren als door activiteiten te organiseren zoals Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) en het toewerken naar een rookvrije generatie.

Extra aandacht is er voor de gevolgen van de stijging van het aantal ouderen.   We stimuleren inwonersinitiatieven die erop gericht zijn laagdrempelig en met inzet van vrijwilligers ondersteuning en ontmoeting te bieden aan inwoners, om bijvoorbeeld eenzaamheid tegen te gaan.   Professionals en inwonersinitiatieven  werken goed samen om dit mogelijk te maken. De menselijke maat staat bij de ondersteuning voorop.  Inwoners met een vraag of probleem weten waar ze moeten zijn voor ondersteuning. De toegang is dichtbij en zo eenvoudig mogelijk.

Mantelzorgers zijn de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Zij zijn onmisbaar voor inwoners die hulp nodig hebben. We zorgen ervoor dat zij een beroep kunnen doen op ondersteuning.

Hervormingsagenda Jeugd

De hervormingsagenda jeugd is erop gericht de jeugdhulp te verbeteren.  Meer duidelijkheid over wat onder jeugdhulp valt en jeugdhulp die dichtbij inzetbaar is. Het streven is een betere verbinding tussen jeugdhulp en volwassenenzorg en het voorkomen van uithuisplaatsingen.  

Meedoen

Daarnaast versterken we de samenwerking tussen Werkplein Drentse Aa (WPDA) en lokale ondernemers om ervoor te zorgen dat vraag en aanbod van personeel zo goed mogelijk op elkaar afgestemd is.

Ook gaan we cultuur inzetten als middel om aan de slag te gaan met maatschappelijke thema's als eenzaamheid, armoede en laaggeletterdheid.

Meedoen is niet voor iedereen vanzelfsprekend, zoals voor inwoners die laaggeletterd zijn of mindervalide. De werkgroep toegankelijkheid gaat verder met de lokale inclusieagenda, om ervoor te zorgen dat iedereen kan deelnemen aan de samenleving.

Armoedebestrijding

We evalueren het huidige armoedebeleid en stellen een nieuwe nota armoedebeleid op. Huidige ontwikkelingen nemen we hierin mee.

Het is zorgelijk dat als gevolg van sterk stijgende lasten, de bestaanszekerheid van een deel van onze inwoners zwaar onder druk komt te staan. We zullen vanuit onze gemeentelijke verantwoordelijkheid inwoners zoveel mogelijk ondersteunen om financiële problemen te voorkomen. 

 

Ambities Samen Leven
Beleidsvoornemens Zorg structureel (s) en incidenteel (i)
omschrijving beleidsvoornemen i/s 2023 2024 2025 2026
Toegankelijkheid s -5.000
Schuldhulpverlening s pm
Armoede en schulden i -120.000
Faciliteren informele ondersteuning in dorpen i -100.000 -100.000 -100.000 -100.000
Samen maak je de route - leerbudget en experimenteren in het sociaal domein i -25.000
Totaal -250.000 -100.000 -100.000 -100.000
De inhoudelijke onderbouwing van de beleidsvoornemens treft u aan bij het onderdeel Hoofdlijnen – meerjarenbegroting 2023 – 2026.

Ambities pijler 3| Duurzaamheid en Economie

Terug naar navigatie - Ambities pijler 3| Duurzaamheid en Economie

In de gemeente Aa en Hunze is het aantrekkelijk werken, ondernemen, recreëren en verblijven. Leefbaarheid, kwaliteit en innovatie staan centraal. We bieden ruimte voor economische ontwikkelingen en investeringen.  

De economische koersnota
In 2021 is de Koersnota Economie en Vrijetijdseconomie (2022-2025) vastgesteld, waarna in 2022 een uitvoeringsagenda is opgesteld. Hierin staan de doelen die we op korte en lange termijn op het gebied van economie, recreatie en toerisme willen bewerkstelligen. De gemeente voert actief beleid in samenspraak met middenstanders en pandeigenaren om het winkelaanbod levendig en vitaal te houden en om open plekken te voorkomen. We blijven daarbij in gesprek met ondernemers, verhuurders, ondernemersverenigingen en belangenorganisaties om een aantrekkelijk winkelcentrum te houden. Daarnaast heeft de gemeente de ambitie om het bedrijventerrein Bloemakkers uit te breiden. 

Gasselterveld
Voor het verder realiseren van de doelstellingen en ambities uit de gebiedsontwikkeling Gasselterveld wordt de komende jaren de gecoördineerde samenwerking tussen Staatsbosbeheer, gemeente en provincie Drenthe voortgezet. Daarbij wordt ingezet op een aantal nieuwe versnellingsonderdelen voor de periode 2023 tot en met 2025, passend binnen de Ontwikkelingsvisie Gasselterveld. Deze nieuwe onderdelen zijn gericht op parkeren (vergroten huidige parkeercapaciteit), recreatieve exploitatie (nieuw strandpaviljoen), verder aanpassen van de basisinfra (fietspad doortrekken langs plas) en het verbeteren van de entree naar het Gasselterveld en van de recreatieve routes.

Duurzaamheid
De gemeente staat voor een grote duurzaamheidsopgave. Samen met inwoners, ondernemers en coöperaties werken we aan deze opgave aan de hand van de vier grote thema's: circulariteit, energietransitie, klimaatadaptatie en biodiversiteit. In de in 2023 vast te stellen Duurzaamheidsvisie werken we deze vier opgaven verder uit. 

De stijgende energieprijzen zorgen ervoor dat gemeente, inwoners en ondernemers voor een steeds grotere uitdaging komen te staan. Energiearmoede onder inwoners kan hier een resultaat van zijn. Om dit te voorkomen willen we dat inwoners de tijd krijgen om noodzakelijke investeringen te doen zodat ze niet continu geconfronteerd worden met de hogere energielasten.  We pakken onze rol in het bieden van ondersteuning waarbij onze insteek is dat iedereen het moet kunnen betalen. Er zal daarom onderzoek worden gedaan naar vormen van financiering die netto voordelen opleveren. 

We zetten in 2023 vol in op voorlichting richting inwoners, ondernemers en coöperaties. Dit doen we door een campagne te starten, waarin we de focus leggen op energiebesparing en verduurzaming. De energiecoaches zullen hier ook voor worden ingezet. 

In 2023 geven we uitvoering aan de vastgestelde Transitievisie Warmte door verder te gaan met de aanpak energiearmoede en door een routekaart Maatschappelijk Vastgoed op te stellen. We stellen de Regionale Energiestrategie (RES) 2.0 vast. Bij de aanleg van zonnepanelen gaat daarbij de voorkeur uit naar het plaatsen op daken in plaats van in het landschap. 

Ambities Duurzaamheid en Economie
Beleidsvoornemens Economie, werk en recreatie structureel (s) en incidenteel (i)
omschrijving beleidsvoornemen i/s 2023 2024 2025 2026
IVN Natuur- en Milieu educatie s -10.000
Uitvoering m.b.t. duurzaamheid en klimaat i x x x x
Nieuwe koersnota/Geopark de Hondsrug i -5.000 -5.000 -5.000
Nieuwe koersnota economie en vrijetijdseconomie i -80.000 -80.000 -80.000
Totaal -95.000 -85.000 -85.000
De inhoudelijke onderbouwing van de beleidsvoornemens treft u aan bij het onderdeel Hoofdlijnen – meerjarenbegroting 2023 – 2026.

Ambities pijler 4| Voorzieningen, leefbaarheid en wonen

Terug naar navigatie - Ambities pijler 4| Voorzieningen, leefbaarheid en wonen

Deze pijler gaat over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving en het wonen in onze dorpen en in het buitengebied. De ambitie in de komende periode is dat we een duurzame gemeente willen zijn waarin het aantrekkelijk wonen en werken is met goede voorzieningen en behoud van leefbaarheid.

Leefbaarheid 
Leader is een Europees subsidieprogramma gericht op het versterken van het platteland. Omdat het huidige Leaderprogramma afloopt gaan we in 2023 in samenwerking met de provincie en de Drentse gemeenten de lokale ontwikkelingsstrategie (het beleidskader) voorbereiden voor de nieuwe Leaderperiode. 
Daarnaast gaan we door met het stimuleren, faciliteren en initiëren van initiatieven van inwoners die bijdragen aan het vergroten van de leefbaarheid (onder andere via het Leefbaarheidsfonds). 

Cultuur heeft een belangrijke verbindende rol en draagt bij aan de leefbaarheid. In 2023 gaan we aan de slag met de uitvoering van de nieuwe cultuurnota. Verder ondersteunen we de voortzetting van het succesvolle project Digital Art Factory  (DAF). Dit is een vorm van cultuureducatie georganiseerd door het ICO Centrum voor Kunst en Cultuur.     

Ten behoeve van de instandhouding van het religieus vastgoed in onze gemeente ronden we in 2023 de Kerkenvisie af. Dit is een strategische visie op de toekomst van kerkgebouwen in Aa en Hunze.

Voorzieningen 
We dragen zorg voor een goede kwaliteit van de openbare ruimte. We willen onze infrastructuur in stand houden en waar mogelijk verbeteren. We gaan het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) evalueren en actualiseren. Hierbij kijken we ook naar de wensen die leven in de dorpen. Verder is er aandacht voor wegenonderhoud, wegreconstructie (rijbaan Rolde-Anderen) en de aanleg van fietspaden (de tracés Spijkerboor-Eexterveen, Amen- Grolloo fase 2 en Ekehaar-Nijlande). Daarnaast maken we een tracéstudie voor de aanleg van een fietspad langs het Oostereinde in Grolloo (Grolloo-Papenvoort). Het planmatige onderhoud van bomen wordt voortgezet. 

Het wegwerken van achterstallig onderhoud aan watergangen wordt gecontinueerd om wateroverlast voor inwoners te voorkomen. Conform het meerjarenonderhoudsplan van het Grevelingskanaal gaan we aan de slag met het vervangen van de beschoeiing.  

In 2023 gaan we in samenwerking met de provincie Drenthe en het Recreatieschap Drenthe verder met het proces om de gemeente aan te sluiten op het provinciaal wandelknooppuntennetwerk.     

We gaan in 2023 aan de slag met de uitvoeringsagenda met betrekking tot de elektrische laadpalen. Daarnaast zetten we in op het stimuleren van deelauto's en verduurzaming van het gemeentelijk wagenpark.

Ook in 2023 worden we via een ambtelijke en bestuurlijke begeleidingsgroep meegenomen in de voortgang van het provinciale project verdubbeling N34 en aanpassing van het verkeersknooppunt Gieten.

We onderzoeken of er aanleiding is om de visie op maatschappelijk vastgoed te herijken en stellen een startnotitie op voor actualisatie van het dorpshuizenbeleid. Ondertussen faciliteren we het door Grolloo opgestelde integrale plan voor dorpshuis De Pol en komen we met een voorstel over de huisvesting van (culturele) verenigingen in Gieten.   

Ter uitvoering van het integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) gaan we verder met de voorbereiding van de renovatie/nieuwbouw van basisschool Prins Willem Alexander (PWA) in Eext en beginnen we in 2023 met de nieuwbouw van basisschool De Kameleon in Eexterveen. Daarnaast starten we een proces om te komen tot verbouw (uitbreiding) van OBS De Dobbe in Gasselte.    

We gaan in 2023 aan de slag met de uitvoering van het nieuwe afvalbeleid, waarbij communicatie richting de inwoners een belangrijk onderdeel is.

In 2023 stellen we een startnotitie op om te komen tot gemeentelijk beleid over het behoud van beschermde/waardevolle flora en fauna. We zetten in op het bestrijden van schadelijke uitheemse (berm)planten en plagen (eikenprocessierups). Daarnaast gaan we het ecologisch bermbeheer evalueren. 

Wonen  
Met de uitvoering van de integrale Woonvisie 2020+ spelen we in op de actuele omstandigheden (demografische ontwikkelingen, veranderde woonvraag, verduurzaming, wonen en zorg). De woningbouwopgave uit de Woonvisie (400 extra woningen in 2030) wordt programmatisch opgepakt. In 2023 geven we verdere uitvoering aan de woningbouwprioritering 2022/2023, waaronder de voorbereiding van de gemeentelijke woningbouwontwikkelingen 'Raatakkers fase 2' in Anloo en het 'Evenemententerrein' in Gieterveen.   

In 2023 gaan we een concreet uitvoeringsplan grondbeleid opstellen, waarin we aan de hand van de vastgestelde woonbehoefte bepalen welk grondbeleidsinstrumentarium (privaatrechtelijk of publiekrechtelijk) wordt ingezet om de ruimtelijke, maatschappelijke en/of volkshuisvestelijke doelstellingen en opgaven te kunnen behalen.

Voor wat betreft de huisvesting van statushouders is vanuit de VNG de verwachting dat de taakstelling voor 2023 1,5 keer zoveel zal zijn ten opzichte van 2022. Uiterlijk begin 2023 komen we met een voorstel voor de huisvesting van statushouders en andere spoedzoekers (voor een middellange en lange termijn invulling). 

Verder verkennen we in 2023 de voor- en nadelen van de beschikbare instrumenten voor volkshuisvestelijk beleid. Instrumenten als opkoopbescherming, zelfbewoningsplicht, toewijzing (sociale) koopwoningen en toewijzing kavels op basis van kern- of maatschappelijke binding maken deel uit van de verkenning. 

We continueren de inzet van het Volkshuisvestingsfonds om particuliere woningeigenaren in de Wijk van de Toekomst in Gieten mee laten doen in de verduurzamingsopgave. Daarnaast werken we met Borger-Odoorn, Coevorden en Emmen vanuit het Volkshuisvestingsfonds aan een gezamenlijke subsidieregeling voor 2023. 

Ambities Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
Beleidsvoornemens Voorzieningen leefbaarheid en wonen structureel (s) en incidenteel (i)
omschrijving beleidsvoornemen i/s 2023 2024 2025 2026
Verharding Holle Drift Schipborg s -3.150
Fietspad Spijkerboor - Eexterveen s -9.000 -18.000
Kapitaallast Voorbereidingskrediet OBS PWA Eext s x
Herinrichting terrein rondom OBS Prins Willem-Alexander Eext s -3.600
Kapitaallasten verbouw OBS de Dobbe s -9.000
Bloemrijke akkers s -10.000
Wandelknooppuntennetwerk s -14.500
Voorbereidingskrediet cultuurpodium Gieten s -3.000
Nieuw afvalbeleid: gratis groen, chippen containers, personeel s x
Renovatie/nieuwbouw basisschool Prins Willem Alexander Eext s x
Beschoeiing Grevelingskanaal s -42.167 -55.353
Fietsverbinding Grolloo- Papenvoort (langs Oostereind) s -9.000 -11.700
Sloopkosten OBS Prins Willem-Alexander - Eext i -97.000
Afboeken boekwaarde OBS Prins Willem Alexander - Eext i -220.000
Tijdelijke huisvesting OBS Prins Willem Alexander - Eext i -300.000
Actualiseren GVVP (gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan) i -40.000
Dorpsplannen De Pol Grolloo i -300.000 -200.000
Budget uitvoering Cultuurnota i -50.000 -50.000 -50.000
Aanvullende financiën project DAF (ICO cultuureducatie) i -5.500 -5.500 -5.500
Wandelknooppuntennetwerk i -40.500
Achterstallig onderhoud watergangen i -101.250
Totaal -623.000 -976.000 -56.000
De inhoudelijke onderbouwing van de beleidsvoornemens treft u aan bij het onderdeel Hoofdlijnen – meerjarenbegroting 2023 – 2026.

Ambities pijler 5| Middelen en ondersteuning

Terug naar navigatie - Ambities pijler 5| Middelen en ondersteuning

Deze pijler gaat over de organisatie, de financiering en de informatieveiligheid van de gemeentelijke huishouding. Het is het fundament onder de vier inhoudelijke pijlers. 

Naar een toekomstbestendige organisatie
In de begroting 2022 zijn middelen beschikbaar gesteld om een aantal knelpunten weg te kunnen nemen waardoor de slagvaardigheid van de organisatie verbeterd is. Deels had dit betrekking op het structureel maken van langdurige incidentele inhuur. In het voorjaar van 2022 is de gemeenteraad over de inzet van deze beschikbaar gestelde middelen geïnformeerd door middel van een brief. Daarbij is ook aangegeven dat we op basis van onze ambities en opgaven nieuwe knelpunten signaleren die extra inzet vragen van de organisatie. Te denken valt dan aan de opgaven op het gebied van woningbouw en ruimtelijk beleid, afval, informatiebeleidsplan, de Wet Open Overheid, vluchtelingen/statushouders, duurzaamheid, buitendienst, verkeer en vastgoed. Hiervoor worden in deze begroting extra structurele en incidentele middelen opgenomen. Voor meer informatie wordt u verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering waar een en ander meer in detail is uitgewerkt.  

Dienstverlening
We willen de dienstverlening op adequate manier vorm en inhoud geven. De personeelsformatie moet hierop worden afgestemd in zowel kwalitatieve als kwantitatieve zin. Om hier stappen in te zetten is een nieuwe visie op dienstverlening vastgesteld. Op basis van een ontwikkelperspectief, dat in samenspraak met een externe partij is opgesteld, wordt  een meerjarig programma ingezet onder leiding van een (tijdelijke) programmamanager dienstverlening. De programmamanager ondersteunt het management om de benodigde ontwikkeling gemeentebreed op de agenda te zetten en om in samenspraak met de teams te komen tot een gedragen aanpak op teamniveau. Daarnaast wordt  een nieuw servicecentrum ingericht. Ter uitvoering hiervan zijn op structureel en incidenteel niveau investeringen in de organisatie noodzakelijk.  

Personeelsbeleid
Als gemeente zijn wij een organisatie in ontwikkeling. Dat vraagt om een werkomgeving waarin we onze medewerkers laten leren en ontwikkelen. Zo kunnen de inwoners bouwen op onze professionele inzet. We willen ook zorgdragen voor een veilige werkomgeving voor al onze medewerkers. Veilig en gezond werken en kwaliteit gaat hand in hand want prestaties lever je met gezonde en vitale medewerkers. Dit is ook een wettelijke plicht.

Om onze positie op de arbeidsmarkt te verstevigen  willen we een aantrekkelijke, inspirerende werkgever zijn. De krapte op de gemeentelijke arbeidsmarkt wordt steeds groter en daarmee ook de uitdaging om invulling te geven aan strategische personeelsplanning. Daarom is een heldere visie op de arbeidsmarkt essentieel. Door actiever en gerichter te werven en zichtbaar te maken dat we staan voor talentontwikkeling, vitaliteit, maatwerk voor oudere medewerkers en traineeships kunnen we aan onze imago en reputatie werken. 

Huisvesting buitendienst
We werken verder aan de ontwikkeling van de gehele buitendienst, zodat we zoveel mogelijk gebruik maken van de kwaliteit van mensen én het onderhoud op een hoger plan brengen. Daarbij is aandacht voor de huisvesting van de teams. De locaties Gieten en Rolde hebben daarbij de aandacht. Voor de locatie Gieten resulteert dit in de ver/nieuwbouw en uitbreiding van de huidige locatie. Het jaar 2023 wordt gebruikt voor de planvorming en aanbesteding en  het  starten met de bouw. We hopen de bouw medio 2024 te hebben afgerond. Daarnaast willen we voor de locatie Rolde bekijken of gezamenlijke huisvesting van brandweer en kernteam mogelijk is.

Informatievoorziening
In 2022 is het nieuwe informatiebeleidsplan (IBP) 2022 - 2026 vastgesteld. Dit is gesplitst in een strategisch deel en jaarlijkse tactische plannen om beter in te kunnen spelen op de recentste ontwikkelingen. De uitvoering hiervan vindt plaats gedurende de jaren 2023 t/m 2026.

Omgevingswet 
Met de kennis van nu is de verwachte invoeringsdatum van de nieuwe Omgevingswet 1 januari 2023. De invoering van de Omgevingswet is opgepakt  via de vier sporen: digitaal stelsel, vertaling wet en regelgeving, de omgevingsvisie en anders werken. De implementatie van de wet loopt door in 2023 en gaat dan van projectorganisatie terug naar de lijn. We gaan ook aan de slag met de omgevingsvisie. Dit loopt voor het eerste deel samen op met het opstellen van een nieuwe strategische toekomstvisie.

Solide en gezonde financiële positie
We streven naar een solide financiële positie van de gemeente. Voor de beoordeling  hiervan willen we gebruik maken van (financiële) kengetallen. In 2023 willen we hier een start mee maken. In een notitie financiële beleidskaders willen we samen met uw raad normen bepalen voor de kengetallen. Ook zullen de geactualiseerde financiële verordening en de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing aan uw raad worden voorgelegd. 

Het college is verplicht vanaf 2023  een financiële rechtmatigheidsverantwoording af te geven. Voorheen deed de accountant dit. Concreet betekent dit dat de gemeente aantoont dat de financiële beheersing op orde én controleerbaar is. Om dit te realiseren moet de rechtmatigheidsverantwoording voorzien in de juiste controledossiers, risicomanagement én een volledige audittrail. De auditcommissie en de raad worden in 2023 meegenomen in de wijzigingen die dit met zich meebrengt. Zo moeten onder andere de controle toleranties opnieuw worden vastgesteld.

Ambities Middelen en ondersteuning
Beleidsvoornemens Middelen en ondersteuning structureel (s) en incidenteel (i)
omschrijving beleidsvoornemen i/s 2023 2024 2025 2026
Arbo s -25.000
Noodzakelijk personele investeringen s -556.000 -100.000
Informatiebeleidsplan s -28.500 -66.000 -59.500 -83.000
Informatiebeleidsplan i -174.000 -174.000 -100.000 -55.000
Duurzame inzetbaarheid i -100.000 -100.000
Noodzakelijk personele investeringen i -510.000
Investeringen toekomstbestendige organisatie i -50.000
Doorontwikkeling buitendienst (BOR) i -149.000
Totaal -1.593.000 -440.000 -160.000 -138.000
De inhoudelijke onderbouwing van de beleidsvoornemens treft u aan bij het onderdeel Hoofdlijnen – meerjarenbegroting 2023 – 2026.