Deze pijler gaat over de organisatie, de financiering en de informatieveiligheid van de gemeentelijke huishouding. Het is het fundament onder de 4 inhoudelijke pijlers.
Pijler 5 Middelen en ondersteuning
Terugblik 2024- Wat hebben we gedaan
Terug naar navigatie - Pijler 5 Middelen en ondersteuning - Terugblik 2024- Wat hebben we gedaanIn het afgelopen jaar hebben we op verschillende onderdelen stappen gezet. Voordat we en specifieke toelichting geven op de uitvoering van de activiteiten uit de begroting 2024, lichten we er een aantal ontwikkelingen uit, die hebben bijgedragen aan het bereiken van onze ambities.
De bedrijfsprocessen zijn op passende wijze vormgegeven.
Informatieveiligheid
In de organisatie hebben we te maken met tal van bedrijfsprocessen. Binnen deze processen speelt informatieveiligheid een steeds grotere rol. Het vraagt continue aandacht. In het afgelopen jaar hebben we daarom onder andere bewustwordingssessies georganiseerd en phishingtests uitgevoerd. Daarnaast heeft in november de jaarlijkse cyberoefening plaatsgevonden waarin het cybercrisisplan wordt geoefend, geoptimaliseerd en geactualiseerd.
Huisvesting
De nieuwbouw van de buitendienst aan de Oelenboom is dit jaar aanbesteed. De aannemer is in november gestart met de uitvoering. Echter is er door de constatering van enige verontreiniging van de bouwlocatie een geringe vertraging opgetreden.
Voor het kernteam Rolde is er nieuwe huisvesting gevonden in 2024.
Voor de huisvesting op het gemeentehuis is een huisvestingsplan opgesteld waarin ook de ruimtes boven het politiebureau zijn betrokken.
De financiële positie van de gemeente is solide.
De financiële positie van de gemeente staat onderdruk. In de begroting 2025 zijn inmiddels een aantal ombuigingen verwerkt en zijn optionele ombuigingsrichtingen voor de jaren daarna opgenomen. Daarnaast hebben we gewerkt aan een aantal randvoorwaarden die bij dragen aan een solide financiële basis. Het controleprotocol en normenkader voor 2025, het treasurystatuut en de nota reserves en voorzieningen zijn vastgesteld door de raad. En in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording zijn we gestart met het opstellen van een intern controleplan.
De gemeente is een aantrekkelijke werkgever met voldoende personeel dat toegerust is om de werkzaamheden uit te voeren.
Het hebben en houden van voldoende en gekwalificeerd personeel is essentieel om ambities te realiseren en taken uit te kunnen voeren. Dit is een uitdaging in een krappe arbeidsmarkt. Om als gemeente een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven hebben we onder andere een proactieve wervingsstrategie opgezet, hebben we het inwerkprogramma doorontwikkeld en wordt er structurele bijscholing aangeboden. Samen met de andere Drentse gemeenten is een verkenning gestart hoe het thema personele schaarste richting de toekomst intergemeentelijk opgepakt kan worden. Een concreet voorbeeld van samenwerking die al is opgestart is de regionale medewerkerspool op het gebied van energietransitie.
Wat willen we bereiken (doelen)
Terug naar navigatie - Pijler 5 Middelen en ondersteuning - Wat willen we bereiken (doelen)5.10.1. De bedrijfsprocessen zijn op passende wijze vormgegeven.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
5.10.2 De financiële positie van de gemeente is solide.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
5.10.3 De gemeente is een aantrekkelijke werkgever met voldoende personeel dat toegerust is om de werkzaamheden uit te voeren.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)
Gerealiseerde baten en lasten
Terug naar navigatie - Pijler 5 Middelen en ondersteuning - Gerealiseerde baten en lastenExploitatie | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 incl. wijz. | Rekening 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 643 | 474 | 501 | 474 | |
0.4 Overhead | 12.233 | 9.440 | 12.119 | 12.409 | |
0.5 Treasury | -393 | 13 | -660 | -542 | |
0.61 OZB woningen | 127 | 135 | 135 | 146 | |
0.62 OZB niet-woningen | 40 | 42 | 42 | 32 | |
0.64 Belastingen overig | 2.886 | 2.621 | 2.658 | 3.005 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 43 | 0 | 45 | 45 | |
0.8 Overige baten en lasten | 393 | 758 | 388 | 346 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 93 | 26 | 171 | 171 | |
Totaal Lasten | 16.066 | 13.509 | 15.400 | 16.086 | |
Baten | |||||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 262 | 53 | 54 | 41 | |
0.4 Overhead | 688 | 390 | 396 | 1.027 | |
0.5 Treasury | 466 | 277 | 167 | 323 | |
0.61 OZB woningen | 4.575 | 3.641 | 3.737 | 4.803 | |
0.62 OZB niet-woningen | 332 | 1.210 | 1.253 | 358 | |
0.64 Belastingen overig | 2.445 | 2.256 | 2.360 | 2.593 | |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 47.593 | 44.144 | 50.278 | 50.893 | |
0.8 Overige baten en lasten | 330 | 289 | 283 | 300 | |
Totaal Baten | 56.692 | 52.261 | 58.528 | 60.340 | |
Onttrekkingen | |||||
0.10 Mutaties reserves | 4.751 | 8 | 3.387 | 3.211 | |
Stortingen | |||||
0.10 Mutaties reserves | 4.643 | 0 | -1.002 | -1.002 | |
Gerealiseerd resultaat | 40.734 | 38.760 | 47.517 | 48.466 |