Lokale heffingen

Lokale heffingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Lokale heffingen

 

De lokale heffingen kunnen worden onderscheiden in belastingen en retributies.

Belastingen zijn verplichte betalingen waar geen rechtstreekse individuele tegenprestatie van de gemeente tegenover staat. De onroerende zaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing, rioolheffing, toeristenbelasting en forensenbelasting vallen hieronder.

Retributies zijn betalingen die krachtens algemene regelen worden gevorderd ter zake van een concrete door de gemeente bewezen dienst. Hierbij valt te denken aan leges, brandweerrechten en lijkbezorgingsrechten.

De lokale heffingen vormen een belangrijk onderdeel van de inkomsten van de gemeente. Van de lokale heffingen die bij de algemene dekkingsmiddelen horen is de OZB de belangrijkste. De OZB is 8,9 % van de totale algemene dekkingsmiddelen. De andere belastingen die als algemeen dekkingsmiddel dienen zijn de toeristenbelasting en de forensenbelasting. Heffingen die ter dekking van specifieke kosten dienen zijn de afvalstoffenheffing en de rioolheffing.

Tarieven
2024
Onroerende zaakbelastingen
OZB-eigenaren woningen naar percentage van de waarde 0,0933
OZB-eigenaren niet-woningen naar percentage van de waarde 0,2271
OZB-gebruikers niet-woningen naar percentage van de waarde 0,1026
Forensenbelasting
-      Waarde tot € 50.000 305,00
-      Waarde van € 50.000 tot € 75.000 460,00
-      Waarde van € 75.000 tot € 130.000 616,00
-      Waarde van € 130.000 tot € 200.000 774,00
- Waarde van € 200.000 tot € 300.000 927,00
- Waarde van € 300.000 tot € 500.000 1.093,00
- meer dan € 500.000 1.252,00
Toeristenbelasting 1,25
Afvalstoffenheffing
-      Eenpersoonshuishouding 198,75
-      Meerpersoonshuishouding 265,00
Rioolheffing
- WOZ-waarde van € 0 tot € 15.000 0,00
- WOZ-waarde van € 15.000 tot € 50.000 52,00
- WOZ-waarde van € 50.000 tot € 100.000 116,00
- WOZ-waarde van € 100.000 tot € 150.000 147,00
- WOZ-waarde van € 150.000 tot € 250.000 157,00
- WOZ-waarde van € 250.000 tot € 400.000 165,00
- WOZ-waarde van € 400.000 tot € 600.000 190,00
- WOZ-waarde van € 600.000 tot € 800.000 209,00
- WOZ-waarde van € 800.000 tot € 1.000.000 251,00
- WOZ-waarde van € 1.000.000 tot € 2.000.000 424,00
- WOZ-waarde van € 2.000.000 tot € 3.000.000 2.601,00
- WOZ-waarde van € 3.000.000 tot € 5.000.000 5.204,00
- WOZ-waarde van € 5.000.000 tot € 10.000.000 6.462,00
- WOZ-waarde van € 10.000.000 tot € 25.000.000 8.630,00
- WOZ-waarde van € 25.000.000 tot € 50.000.000 12.795,00
- WOZ-waarde vanaf € 50.000.000 26.025,00

Beleid ten aanzien van de lokale heffingen

OZB

Voor belastingjaar 2024 zijn de onroerende zaakbelastingen geheven op basis van de WOZ-waarden die naar waardepeildatum 1 januari 2023 zijn vastgesteld. De gemiddelde waarde van woningen is gestegen met 2,5% t.o.v. de waardepeildatum 1 januari 2022. De gemiddelde waarde van niet-woningen is gestegen met 5%. 

Voor de bestuursperiode 2024 is uitgegaan van de OZB-opbrengst 2023, inclusief een inflatiecorrectie van 3,9%  en areaalontwikkeling.  De opbrengst van de OZB is € 5.162.000. In de begroting is rekening gehouden met een opbrengst van € 4.990.000 waardoor een voordeel van € 172 .000 ontstaat.  Het voordeel is ontstaan doordat de WOZ-waarden meer zijn gestegen dan waar bij het opstellen van de begroting van is uitgegaan.

Voor de waardebepaling van onroerende zaken maken we gebruik van het taxatiepakket van 4Value. De WOZ-beschikking moet binnen zes weken na het begin van het belastingjaar worden opgelegd.  De aanslagen onroerende zaakbelastingen 2024 zijn, gecombineerd met de WOZ-beschikking, met dagtekening 15 februari 2024 verzonden.  

In 2024 is er ten aanzien van 343 objecten bezwaar gemaakt. Ten opzichte van 2023 is dit een forse daling (in 2023 is tegen ca. 800 objecten bezwaar gemaakt).  Dit wordt veroorzaakt doordat:

  • de gemiddelde WOZ-waarde maar licht is gestegen en 
  • door de wetswijzigingen voor de proceskostenvergoeding (matiging bedrag vergoeding en uitbetaling aan belanghebbenden) waardoor er minder bezwaren zijn ingediend door 'bezwaarbureaus'.

Alle bezwaren zijn (op 2 na) afgewikkeld (112 gegrond) en verwerkt in de bovenstaande opbrengst . Er zijn 2 beroepschriften ingediend. Hiervan is 1 afgehandeld, gegrond en is nog 1 in behandeling bij de Rechtbank.

Evenals vorig jaar was het voor burgers, die nog geen automatische incasso hadden afgegeven, mogelijk om dit voor belastingjaar 2024 alsnog te doen. In 2024 betaalden ca. 7.000 inwoners de aanslag via automatische incasso, dit is ongeveer 53% van het totaal.

Afvalstoffenheffing

Als uitgangspunt voor de bepaling van het tarief voor de afvalstoffenheffing geldt 100% kostendekkendheid. Het totaal aan opbrengsten van de afvalstoffenheffing 2024 bedraagt € 2.788.000 . In de begroting was rekening gehouden met een ontvangst van afvalstoffenheffing van € 2.780.000 waardoor een relatief klein voordeel van € 8.000 ontstaat. 

 

Berekening van kostendekkendheid afvalstoffenheffing
bedrag percentage
(bedragen x € 1.000)
Kosten taakveld 2.914
Inkomsten taakveld -285
Netto kosten taakveld 2.629 80%
Toe te rekenen kosten:
Overhead 255 8%
Rente 44 1%
BTW 314 10%
Kwijtschelding 51 1%
Totaal kosten 3.293 100%
Opbrengst heffingen 2.862 87%

Rioolheffing

Het Verbreed Gemeentelijk Riolering Plan (VGRP) vormt de basis voor de te plegen investeringen. De te plegen investeringen vanuit het VGRP worden gedekt uit de rioolheffing. In de begroting is een bedrag aan rioolheffing geraamd van € 2.269.000. In 2024 is een bedrag van € 2.274.000  ontvangen waardoor een klein voordeel van   € 5.000  ontstaat. 

Berekening van kostendekkendheid rioolheffing
bedrag percentage
(bedragen x € 1.000)
Kosten taakveld 1.703
Inkomsten taakveld -23
Netto kosten taakveld 1.680 71%
Toe te rekenen kosten:
Overhead 280 12%
Rente 96 4%
BTW 58 3%
Straatvegen 73 3%
Slootonderhoud 123 5%
Vijveronderhoud 41 2%
Totaal kosten 2.351 100%
Opbrengst heffingen 2.296 98%

Toeristenbelasting

In de begroting is een opbrengst geraamd van € 1.865.000. De werkelijke opbrengst bedraagt  € 1.890.000.  Een klein voordeel van € 25.000.

Forensenbelasting

In de begroting is als opbrengst voor de forensenbelasting een bedrag geraamd van € 230.000. In 2024 bedraagt de werkelijke opbrengst € 267.000, een voordeel van €47.000

Lijkbezorgingsrechten

Voor de lijkbezorgingsrechten is een opbrengst geraamd van € 100.000 . De werkelijke opbrengsten zijn uitgekomen op € 132.000,  een voordeel van  € 32.000. Het aantal begrafenissen fluctueert per jaar.

Leges

Voor de bepaling van de tarieven voor de leges geldt als uitgangspunt dat deze 100% kostendekkend zijn. De leges zijn trendmatig verhoogd met uitzondering van de bij wet geregelde legesbedragen. Voor de leges is een opbrengst geraamd van € 895.000 . De werkelijke opbrengst voor alle leges bedraagt € 1.991.000 , hetgeen een voordeel betekent van € 1.096.000 ten opzichte van de begroting.  Dit wordt veroorzaakt door meer leges omgevingsvergunningen (+ € 887.000),  meer leges burgerzaken (+ € 221.000) en afname van overige leges (- €  7.000). De verantwoording van de leges vindt plaats in de pijlers 1, 3 en 4.  Opgemerkt wordt nog dat de hogers opbrengst van leges burgerzaken deels teniet wordt gedaan door de hoger afdrachten aan het Rijk.

Kwijtscheldingsbeleid

Gemeenten kunnen met inachtneming van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen van gemeentelijke heffingen.
Gemeenten beslissen zelf of, en zo ja voor welke heffingen kwijtschelding kan worden verkregen. Gemeenten zijn gebonden aan de landelijke Uitvoeringsregeling.
Alleen ten aanzien van kosten van bestaan hebben gemeenten de mogelijkheid om af te wijken van de regeling.
De rijksregeling gaat uit van 90% van de bijstandsnorm. In de gemeente Aa en Hunze is er voor gekozen om 100% van de bijstandsnorm als bestaansminimum te hanteren.

Er is kwijtschelding mogelijk voor OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Voor mensen met een inkomen dat iets meer bedraagt dan het minimum kan een gedeeltelijke kwijtschelding worden verleend. De kwijtscheldingsregeling wordt voor ons uitgevoerd door het Noordelijk Belastingkantoor in Groningen.
Inwoners kunnen op deze wijze op één formulier kwijtschelding aanvragen voor zowel de gemeentelijke lasten als voor de waterschapslasten.

In 2024 hebben ca.  260 belastingplichtigen kwijtschelding ontvangen van de aanslag gemeentelijke belastingen 2024 (in 2023 waren dit er  ca. 250). Er is voor een bedrag van € 54.000 kwijtschelding verleend.

Lokale lastendruk
jaar inwoners afval riool ozb totaal per inwoner
2020 25.556 2.155.000 2.051.000 4.402.000 8.608.000 337
2021 25.445 2.625.000 2.108.000 4.564.000 9.297.000 365
2022 25.565 2.527.000 2.122.000 4.844.000 9.493.000 371
2023 25.737 2.660.000 2.169.000 4.907.000 9.736.000 378
2024 25.853 2.788.000 2.274.000 5.162.000 10.224.000 395

Werkelijke inkomsten

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Werkelijke inkomsten

  

Geraamde inkomsten
Raming* Werkelijk
OZB 4.990.000 5.162.000
Forensenbelasting 230.000 267.000
Toeristenbelasting 1.865.000 1.890.000
Afvalstoffenheffing 2.780.000 2.788.000
Rioolheffing 2.269.000 2.274.000
Leges omgevingsvergunning 484.000 1.371.000
Leges burgerzaken 399.000 620.000
Lijkbezorgingsrechten 100.000 132.000
Overige leges (programma 1, 2 en 3) 12.000 5.000
* inclusief begrotingswijzigingen