De lokale heffingen kunnen worden onderscheiden in belastingen en retributies.
Belastingen zijn verplichte betalingen waar geen rechtstreekse individuele tegenprestatie van de gemeente tegenover staat. De onroerende zaakbelastingen (OZB), afvalstoffenheffing, rioolheffing, toeristenbelasting en forensenbelasting vallen hieronder.
Retributies zijn betalingen die krachtens algemene regelen worden gevorderd ter zake van een concrete door de gemeente bewezen dienst. Hierbij valt te denken aan leges, brandweerrechten en lijkbezorgingsrechten.
De lokale heffingen vormen een belangrijk onderdeel van de inkomsten van de gemeente. Van de lokale heffingen die bij de algemene dekkingsmiddelen horen is de OZB de belangrijkste. De OZB is 8,9 % van de totale algemene dekkingsmiddelen. De andere belastingen die als algemeen dekkingsmiddel dienen zijn de toeristenbelasting en de forensenbelasting. Heffingen die ter dekking van specifieke kosten dienen zijn de afvalstoffenheffing en de rioolheffing.
Tarieven | ||
---|---|---|
2024 | ||
Onroerende zaakbelastingen | ||
OZB-eigenaren woningen naar percentage van de waarde | 0,0933 | |
OZB-eigenaren niet-woningen naar percentage van de waarde | 0,2271 | |
OZB-gebruikers niet-woningen naar percentage van de waarde | 0,1026 | |
Forensenbelasting | ||
- Waarde tot € 50.000 | 305,00 | |
- Waarde van € 50.000 tot € 75.000 | 460,00 | |
- Waarde van € 75.000 tot € 130.000 | 616,00 | |
- Waarde van € 130.000 tot € 200.000 | 774,00 | |
- Waarde van € 200.000 tot € 300.000 | 927,00 | |
- Waarde van € 300.000 tot € 500.000 | 1.093,00 | |
- meer dan € 500.000 | 1.252,00 | |
Toeristenbelasting | 1,25 | |
Afvalstoffenheffing | ||
- Eenpersoonshuishouding | 198,75 | |
- Meerpersoonshuishouding | 265,00 | |
Rioolheffing | ||
- WOZ-waarde van € 0 tot € 15.000 | 0,00 | |
- WOZ-waarde van € 15.000 tot € 50.000 | 52,00 | |
- WOZ-waarde van € 50.000 tot € 100.000 | 116,00 | |
- WOZ-waarde van € 100.000 tot € 150.000 | 147,00 | |
- WOZ-waarde van € 150.000 tot € 250.000 | 157,00 | |
- WOZ-waarde van € 250.000 tot € 400.000 | 165,00 | |
- WOZ-waarde van € 400.000 tot € 600.000 | 190,00 | |
- WOZ-waarde van € 600.000 tot € 800.000 | 209,00 | |
- WOZ-waarde van € 800.000 tot € 1.000.000 | 251,00 | |
- WOZ-waarde van € 1.000.000 tot € 2.000.000 | 424,00 | |
- WOZ-waarde van € 2.000.000 tot € 3.000.000 | 2.601,00 | |
- WOZ-waarde van € 3.000.000 tot € 5.000.000 | 5.204,00 | |
- WOZ-waarde van € 5.000.000 tot € 10.000.000 | 6.462,00 | |
- WOZ-waarde van € 10.000.000 tot € 25.000.000 | 8.630,00 | |
- WOZ-waarde van € 25.000.000 tot € 50.000.000 | 12.795,00 | |
- WOZ-waarde vanaf € 50.000.000 | 26.025,00 | |
Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
OZB
Voor belastingjaar 2024 zijn de onroerende zaakbelastingen geheven op basis van de WOZ-waarden die naar waardepeildatum 1 januari 2023 zijn vastgesteld. De gemiddelde waarde van woningen is gestegen met 2,5% t.o.v. de waardepeildatum 1 januari 2022. De gemiddelde waarde van niet-woningen is gestegen met 5%.
Voor de bestuursperiode 2024 is uitgegaan van de OZB-opbrengst 2023, inclusief een inflatiecorrectie van 3,9% en areaalontwikkeling. De opbrengst van de OZB is € 5.162.000. In de begroting is rekening gehouden met een opbrengst van € 4.990.000 waardoor een voordeel van € 172 .000 ontstaat. Het voordeel is ontstaan doordat de WOZ-waarden meer zijn gestegen dan waar bij het opstellen van de begroting van is uitgegaan.
Voor de waardebepaling van onroerende zaken maken we gebruik van het taxatiepakket van 4Value. De WOZ-beschikking moet binnen zes weken na het begin van het belastingjaar worden opgelegd. De aanslagen onroerende zaakbelastingen 2024 zijn, gecombineerd met de WOZ-beschikking, met dagtekening 15 februari 2024 verzonden.
In 2024 is er ten aanzien van 343 objecten bezwaar gemaakt. Ten opzichte van 2023 is dit een forse daling (in 2023 is tegen ca. 800 objecten bezwaar gemaakt). Dit wordt veroorzaakt doordat:
- de gemiddelde WOZ-waarde maar licht is gestegen en
- door de wetswijzigingen voor de proceskostenvergoeding (matiging bedrag vergoeding en uitbetaling aan belanghebbenden) waardoor er minder bezwaren zijn ingediend door 'bezwaarbureaus'.
Alle bezwaren zijn (op 2 na) afgewikkeld (112 gegrond) en verwerkt in de bovenstaande opbrengst . Er zijn 2 beroepschriften ingediend. Hiervan is 1 afgehandeld, gegrond en is nog 1 in behandeling bij de Rechtbank.
Evenals vorig jaar was het voor burgers, die nog geen automatische incasso hadden afgegeven, mogelijk om dit voor belastingjaar 2024 alsnog te doen. In 2024 betaalden ca. 7.000 inwoners de aanslag via automatische incasso, dit is ongeveer 53% van het totaal.
Afvalstoffenheffing
Als uitgangspunt voor de bepaling van het tarief voor de afvalstoffenheffing geldt 100% kostendekkendheid. Het totaal aan opbrengsten van de afvalstoffenheffing 2024 bedraagt € 2.788.000 . In de begroting was rekening gehouden met een ontvangst van afvalstoffenheffing van € 2.780.000 waardoor een relatief klein voordeel van € 8.000 ontstaat.
Berekening van kostendekkendheid afvalstoffenheffing | ||
---|---|---|
bedrag | percentage | |
(bedragen x € 1.000) | ||
Kosten taakveld | 2.914 | |
Inkomsten taakveld | -285 | |
Netto kosten taakveld | 2.629 | 80% |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 255 | 8% |
Rente | 44 | 1% |
BTW | 314 | 10% |
Kwijtschelding | 51 | 1% |
Totaal kosten | 3.293 | 100% |
Opbrengst heffingen | 2.862 | 87% |
Rioolheffing
Het Verbreed Gemeentelijk Riolering Plan (VGRP) vormt de basis voor de te plegen investeringen. De te plegen investeringen vanuit het VGRP worden gedekt uit de rioolheffing. In de begroting is een bedrag aan rioolheffing geraamd van € 2.269.000. In 2024 is een bedrag van € 2.274.000 ontvangen waardoor een klein voordeel van € 5.000 ontstaat.
Berekening van kostendekkendheid rioolheffing | |||
---|---|---|---|
bedrag | percentage | ||
(bedragen x € 1.000) | |||
Kosten taakveld | 1.703 | ||
Inkomsten taakveld | -23 | ||
Netto kosten taakveld | 1.680 | 71% | |
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead | 280 | 12% | |
Rente | 96 | 4% | |
BTW | 58 | 3% | |
Straatvegen | 73 | 3% | |
Slootonderhoud | 123 | 5% | |
Vijveronderhoud | 41 | 2% | |
Totaal kosten | 2.351 | 100% | |
Opbrengst heffingen | 2.296 | 98% |
Toeristenbelasting
In de begroting is een opbrengst geraamd van € 1.865.000. De werkelijke opbrengst bedraagt € 1.890.000. Een klein voordeel van € 25.000.
Forensenbelasting
In de begroting is als opbrengst voor de forensenbelasting een bedrag geraamd van € 230.000. In 2024 bedraagt de werkelijke opbrengst € 267.000, een voordeel van €47.000
Lijkbezorgingsrechten
Voor de lijkbezorgingsrechten is een opbrengst geraamd van € 100.000 . De werkelijke opbrengsten zijn uitgekomen op € 132.000, een voordeel van € 32.000. Het aantal begrafenissen fluctueert per jaar.
Leges
Voor de bepaling van de tarieven voor de leges geldt als uitgangspunt dat deze 100% kostendekkend zijn. De leges zijn trendmatig verhoogd met uitzondering van de bij wet geregelde legesbedragen. Voor de leges is een opbrengst geraamd van € 895.000 . De werkelijke opbrengst voor alle leges bedraagt € 1.991.000 , hetgeen een voordeel betekent van € 1.096.000 ten opzichte van de begroting. Dit wordt veroorzaakt door meer leges omgevingsvergunningen (+ € 887.000), meer leges burgerzaken (+ € 221.000) en afname van overige leges (- € 7.000). De verantwoording van de leges vindt plaats in de pijlers 1, 3 en 4. Opgemerkt wordt nog dat de hogers opbrengst van leges burgerzaken deels teniet wordt gedaan door de hoger afdrachten aan het Rijk.
Kwijtscheldingsbeleid
Gemeenten kunnen met inachtneming van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen van gemeentelijke heffingen.
Gemeenten beslissen zelf of, en zo ja voor welke heffingen kwijtschelding kan worden verkregen. Gemeenten zijn gebonden aan de landelijke Uitvoeringsregeling.
Alleen ten aanzien van kosten van bestaan hebben gemeenten de mogelijkheid om af te wijken van de regeling.
De rijksregeling gaat uit van 90% van de bijstandsnorm. In de gemeente Aa en Hunze is er voor gekozen om 100% van de bijstandsnorm als bestaansminimum te hanteren.
Er is kwijtschelding mogelijk voor OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Voor mensen met een inkomen dat iets meer bedraagt dan het minimum kan een gedeeltelijke kwijtschelding worden verleend. De kwijtscheldingsregeling wordt voor ons uitgevoerd door het Noordelijk Belastingkantoor in Groningen.
Inwoners kunnen op deze wijze op één formulier kwijtschelding aanvragen voor zowel de gemeentelijke lasten als voor de waterschapslasten.
In 2024 hebben ca. 260 belastingplichtigen kwijtschelding ontvangen van de aanslag gemeentelijke belastingen 2024 (in 2023 waren dit er ca. 250). Er is voor een bedrag van € 54.000 kwijtschelding verleend.
Lokale lastendruk | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
jaar | inwoners | afval | riool | ozb | totaal | per inwoner |
2020 | 25.556 | 2.155.000 | 2.051.000 | 4.402.000 | 8.608.000 | 337 |
2021 | 25.445 | 2.625.000 | 2.108.000 | 4.564.000 | 9.297.000 | 365 |
2022 | 25.565 | 2.527.000 | 2.122.000 | 4.844.000 | 9.493.000 | 371 |
2023 | 25.737 | 2.660.000 | 2.169.000 | 4.907.000 | 9.736.000 | 378 |
2024 | 25.853 | 2.788.000 | 2.274.000 | 5.162.000 | 10.224.000 | 395 |