Jaarverslag 2024

Algemeen

Financiële terugblik

Terug naar navigatie - Algemeen - Financiële terugblik

Inleiding
Deze paragraaf staat vooral in het teken van de financiële terugblik op 2024(op hoofdlijnen), de rechtmatigheidsverantwoording en het accountantsoordeel.

Resultaat
Over 2024 is het rekeningresultaat € 8,2 miljoen positief. Dit is het resultaat ten opzichte van de herziene begroting 2024 na de najaarsnota. Het resultaat krijgt als bestemming dat er € 4,3 miljoen wordt toegevoegd uit de Vrije Algemene Reserve (VAR) en dat er € 0,2 miljoen wordt onttrokken aan Algemene Reserve van het Grondbedrijf. Het resterende saldo van € 4,1 miljoen wordt toegevoegd aan verschillende bestemmingsreserves.

In de paragraaf Rekeningresultaat 2024 gaan we uitgebreid in op het resultaat en de resultaatbestemming over het jaar 2024.

Rechtmatigheidsverantwoording en accountantsoordeel

Rechtmatigheidsverantwoording

Vanaf het jaar boekjaar 2023 moet het college van Burgemeester en Wethouders rechtmatigheidsverantwoording afgeven in de jaarrekening. Voor rechtmatigheidsverantwoording wordt specifiek gekeken naar de volgende rechtmatigheidscriteria:

1. begrotingscriterium;
2. het voorwaardencriterium;
3. het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium).

Op 7 december 2023 heeft de raad het controleprotocol 2023-2024 vastgesteld. In het controleprotocol zijn de verantwoordings- en rapportagegrenzen vastgesteld. De verantwoordingsgrens voor de rechtmatigheid is vastgesteld op 3% en de rapportagegrens van € 100.000. Het normenkader dient ieder jaar vastgesteld te worden, deze is op 12 december 2024 door de raad vastgesteld. In het normenkader zijn de verordeningen en de regelgeving intern en extern genoemd waarop getoetst wordt voor het voorwaardencriterium.

De rechtmatigheidsverantwoording valt nog wel onder het getrouwheidsoordeel van de accountant. De accountant controleert daarmee nog wel of de rechtmatigheidsverantwoording getrouw is.

De rechtmatigheidsverantwoording vindt u op pagina 138 als een apart onderdeel van de jaarrekening en in de paragraaf Bedrijfsvoering (vanaf pagina 65) is aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid.

Zoals in de rechtmatigheidsverantwoording te lezen is, is het college van mening dat de verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.

Accountantsoordeel

Het accountantsoordeel over de jaarrekening bestaat uit een beoordeling van de vraag of sprake is van een getrouw beeld (geen materiële fouten of onzekerheden in de jaarrekening).

De jaarrekening 2024 is door Eshuis Registeraccountants gecontroleerd. Eshuis heeft een controle-verklaring verstrekt met een goedkeuring voor getrouwheid van de jaarrekening als geheel, alsmede voor de rechtmatigheid inzake de besteding van de specifieke uitkeringen. De verklaring is in de jaarstukken opgenomen onder de ‘Bijlagen’.

Behandeling
De Auditcommissie heeft de jaarstukken 2024 op 10 juni 2025 behandeld. De jaarstukken 2024 worden in de raadsvergadering van 26 juni 2025 ter vaststelling aan uw raad voorgelegd.

Besluitvorming
Uw raad is bevoegd de jaarstukken vast te stellen en een bestemming aan het resultaat te geven. Voor het voorstel tot bestemming van het resultaat wordt verwezen naar het onderdeel 'Voorstel tot bestemming van het resultaat' en voor het besluit naar het onderdeel  'Besluit tot vaststelling'.

Wij stellen u voor de jaarstukken 2024 vast te stellen en daarmee décharge aan het college te verlenen omtrent het gevoerde financieel beheer.

Rekeningresultaat 2024

Terug naar navigatie - Algemeen - Rekeningresultaat 2024

Inleiding

Dit hoofdstuk geeft inzicht op hoofdlijnen in de financiële ontwikkelingen ten opzichte van de actuele begroting 2024 en het resultaat van de jaarrekening 2024. In het eerste onderdeel gaan we in op de ontwikkeling van het begrotingsresultaat 2024. Vervolgens wordt inzichtelijk gemaakt wat het resultaat van de jaarrekening 2024 is vóór en na de mutaties in de reserves
en volgt een toelichting op de belangrijkste afwijkingen.

Ontwikkeling begroting 2024

In onderstaande tabel is de ontwikkeling van het begroting 2024 weergegeven. Vertrekpunt is de primitieve begroting 2024 en daaropvolgend de ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan lopende het jaar.

 

Resultaat jaarrekening 2024

In onderstaand overzicht is op hoofdlijnen weergegeven in hoeverre de baten en lasten en mutaties in de reserves afwijken ten opzichte van de herziene begroting 2024. Het actuele begrotingsresultaat 2024 na de najaarsnota komt uit op € 0, doordat de dotaties aan de Algemene reserves en bestemmingsreserves reeds in de herziene begroting zijn verwerkt.

 

Resultaat 2024

 

Hieronder vindt u het rekeningresultaat en een toelichting hierop op hoofdlijnen. Voor uitgebreide informatie op pijlerniveau verwijzen wij u naar de toelichting op baten en lasten per pijler. In de tabel zijn de belangrijkste verschillen tussen de actuele begroting en de jaarrekening weergegeven.

 

Resultaat 2024
Bedragen x € 1.000
Nr. Omschrijving Bedrag (€) I/S Bestemming
1 Sociaal Domein 1.258 i/s VAR
2 Opvang asielzoekers 1.104 i VAR
3 Opvang Oekraïners 706 i VAR
4 vrijvallen incidentele budgetten 631 i VAR
5 Algemene uitkering 615 i VAR
6 WABO 640 i VAR
7 Vrijval voorziening vijveronderhoud 190 i VAR
8 Opbrengsten OZB 172 i VAR
9 Wegen 150 i VAR
10 Schuldhulpverlening 117 i VAR
11 Bermonderhoud 113 i VAR
12 Stelpost vernieuwing BBV 113 i VAR
13 Verkoop afgeschreven activa 112 i VAR
14 Kapitaallasten onderwijs en cultuuraccomodatie 110 i VAR
15 Openbare gezondheidszorg 100 i VAR
16 Pensioenvoorziening wethouders -1.074 i VAR
17 Afval -388 i VAR
18 Voorziening bovenwettelijk en IKB verlof -144 i VAR
19 SDA belastingen -112 i VAR
20 Overig -121 i VAR
Storting VAR 4.292 i VAR
21 Incidentele budgetten 3.292 i Reserve onderhanden werk
22 Uitvoeringskosten Nij Begun 781 i Bestemmingsreserve uitvoeringskosten Nij Begun
23 Resultaat grondexploitatie -200 i Algemene reserve grondbedrijf
24 egalisatiereserve groot onderhoud schoolgebouwen 24 i Overige bestemmingsreserves
Totaal 8.189

Toelichting rekeningresultaat 2024

Terug naar navigatie - Algemeen - Toelichting rekeningresultaat 2024

Ad. 1, Sociaal domein, voordeel € 1.258.000

De jaarrekening laat een positief resultaat van €1.25 miljoen zien binnen het sociaal domein. Sinds de decentralisatie in 2015 is het uitgangspunt dat we het sociaal domein uitvoeren binnen de rijksbudgetten. Omdat dit budget ontoereikend leek hebben we in de Najaarsnota een bijstelling gedaan. De schatting van deze bijstelling is gemaakt op basis van de meerkosten in het eerste en tweede kwartaal ten opzichte van het voorgaande jaar. De veronderstelde stijging is vervolgens doorgetrokken naar de rest van het jaar. Inmiddels is gebleken dat deze raming aan de ruime kant is geweest, vandaar dat er nu een voordeel wordt gepresenteerd. Zonder bijstelling was er een tekort geweest van € 6 ton op jeugd en € 7 ton op WMO.

Jeugd

 Het inschatten van de kosten voor jeugdzorg blijft complex, aangezien het moeilijk te voorspellen is hoeveel jeugdigen of gezinnen in een jaar beroep zullen doen op zorg. Ook is het van tevoren niet te voorspellen of het gaat om eenvoudige dan wel complexe hulpvragen, wat grote invloed heeft op de uiteindelijke kosten.
Wel zien we dat de jeugdzorgkosten hoog blijven door meer intensieve zorgvragen, stijgende lonen (CAO) en uitschieters qua complexiteit en kosten in individuele casuïstiek.

WMO

De kosten op de Wmo zijn minder hard gestegen dan verwacht. Dit komt onder andere door de overgang naar een inspanningsgerichte manier van indiceren en financieren voor hulp bij het huishouden. Hierbij wordt niet langer gekeken naar het resultaat, maar worden het aantal benodigde uren vastgesteld en bekostigd. Deze verandering heeft mogelijk gunstig uitgepakt voor onze gemeente wat betreft de kosten. De wachtlijsten voor hulp bij het huishouden hebben echter ook invloed op de kosten. Door deze wachtlijsten zijn bepaalde verwachte kosten (nog) niet gemaakt.

Ad.2, Opvang  asielzoekers, voordeel € 1.104.000

In Gieten op De Biester worden circa 80  asielzoekers opgevangen. Sinds januari 2024 is het pand in eigendom van de gemeente. Vanuit het Rijk ontvangen wij een vaste vergoeding per bed per nacht. De gemaakte kosten voor de opvang zijn minder geweest dan de vergoeding van het Rijk, waardoor een voordeel ontstaat van € 1.104.000.
Ook hier geldt dat de reserve risico's vastgoed en opvang inmiddels van voldoende omvang is om alle risico's ten aanzien van de sluiting van de opvang op te vangen. Bij de najaarsnota zijn daartoe ook middelen aan deze reserve toegevoegd. De nu overblijvende middelen kunnen een andere bestemming krijgen.

Ad.3 Opvang Oekrainers, voordeel € 706.000

De gemaakte kosten voor de opvang zijn lager geweest dan de vergoeding van het Rijk, waardoor een voordeel is ontstaan van € 706.000.  De reserve risico's vastgoed en opvang is inmiddels voldoende van omvang om alle risico's ten aanzien van de sluiting van de opvang op te vangen. Bij de najaarsnota zijn middelen aan deze reserve toegevoegd. De nu overblijvende middelen kunnen een andere bestemming krijgen.

Ad. 4, Vrijval incidentele budgetten tm 2023, voordeel € 631.000 

Een aantal incidentele budgetten betreffende voorgaande jaren kunnen vrijvallen waarvan de activiteiten gereed zijn of niet meer tot uitvoering komen. Het betreft o.a. personele investering opvang en huisvesting statushouders € 165.000, voorliggend veld, preventieve aanpak € 89.000, maatregelen pakket bestrijding energie- en inflatiearmoede € 75.000, toekomst vakantieparken (2021) € 67.000, preventie versterking voorliggend veld en impuls leefbaarheid & mobiliteit € 49.000, DU versterken aanbod mensen met dementie € 41.000 en overige kleine budgetten € 145.000. Voor een overzicht zie de bijlage reserve onderhanden werk.

Ad.5, algemene uitkering, voordeel € 615.000

Het verschil tussen het geraamde bedrag van de algemene uitkering en het werkelijk ontvangen bedrag bedraagt € 615.000. Hiervan heeft € 143.000 betrekking op afrekeningen van verschillende (oude) jaren. Een bedrag ad € 234.000 kan worden verklaard uit toevoegingen in de decembercirculaire 2024. Deze komen op een dusdanig laat moment in het jaar dat deze niet meer via een begrotingswijziging in de ramingen kunnen worden verwerkt. Het resterende deel ad € 238.000 wordt veroorzaakt door mutaties in de maatstaven. 

Ad. 6, WABO, voordeel € 640.000

Sinds een paar jaar ontvangen we meer vergunningaanvragen dan begroot. Om deze aanvragen te kunnen verwerken is extra personeel ingezet. Per saldo levert dit een voordeel op van €324.000. Het resterende voordeel (verrekening) komt door een vordering uit voorgaande jaren waarvoor reeds een voorziening getroffen was en die in 2024 gedeeltelijk voldaan is. 

Ad. 7, Vrijval voorziening vijveronderhoud, voordeel € 190.000

In 2025 is er een geactualiseerd baggerplan voor de vijvers opgesteld voor de jaren 2025-2026. Op grond van dit baggerplan moet er in 2025-2026 voor een bedrag van € 10.000 aan onderhoud worden gepleegd. In de voorziening zat nog een bedrag van € 200.000. Er kan dus een bedrag van € 190.000 vrijvallen.

Ad. 8, Opbrengsten OZB, voordeel € 172.000

Bij het bepalen van de tarieven voor de onroerende zaakbelastingen zijn we uitgegaan van een waardestijging van woningen en niet-woningen van 0%. Dit op basis van de tot dan toe getaxeerde waarden. In werkelijkheid was de waardestijging voor 2024 voor woningen 1,64% en voor niet-woningen 1,38 %. Hierdoor is de opbrengst incidenteel in totaal € 172.000 hoger dan geraamd. Een overschrijding van 0,34%.

Ad. 9, Wegen, voordeel € 150.000

Op de exploitatie is er een voordeel van € 150.000. Hiervan is € 132.000 een voordeel op kapitaallasten, door uitstel van investeringen. Het resterende bedragen zijn kleine verschillen in totaal per saldo € 18.000 voordeel.

Ad. 10, Schuldhulpverlening, voordeel € 117.000

Voor schuldhulpverlening was een bedrag in 2024 begroot van € 209.000. De werkelijke uitgaven in 2024 zijn € 146.000 geweest, daarnaast is de afrekening 2023 verwerkt in 2024 voor een bedrag van -€ 54.000. Per saldo dus een voordeel van € 117.000.

Ad. 11, Bermonderhoud, voordeel € 113.000

Als gevolg van het natte najaar heeft het geplande bermonderhoud in 2024 niet kunnen plaatsvinden In december 2024 is opdracht verleend maar de uitvoering is doorgeschoven naar voorjaar 2025.

Ad. 12, Vernieuwing BBV, voordeel € 113.000

Dit betreft een incidenteel voordeel van € 113.000 op de stelpost voor verrekening van budgetverschillen van o.a. kostentoerekening, rente en afwijkingen bij het opstellen van de begroting. De raming fluctueert per jaar en wordt ingezet om een constant begrotingsniveau op exploitatiebasis te kunnen handhaven. 

Ad. 13, Verkoop afgeschreven activa, voordeel € 112.000

Er zijn activa verkocht waarvan de boekwaarde € 0 was. Dit levert een incidenteel voordeel op van € 112.000

Ad. 14, Onderwijs en cultuuraccomodatie kapitaallasten, voordeel € 110.000

De nieuwbouw van de onderwijs en cultuuraccomodatie Gieten is nog niet gestart en is ook voorlopig uitgesteld als gevolg van recente nieuwe ontwikkelingen. In de begroting was hier al wel een bedrag voor opgenomen. Dit levert een incidenteel voordeel op van € 110.000.

Ad. 15, Openbare gezondheidszorg, voordeel € 100.000

In 2024 hebben we een voordeel van € 100.000 ten opzichte van de begroting op de openbare gezondheidszorg. Dit komt o.a. doordat er diverse kosten met betrekking op de openbare gezondheidszorg in 2024 onder de specifieke uitkering GALA vallen, waarvoor we een budget van het Rijk ontvangen.

Ad. 16, Pensioenen (voormalige) wethouders, nadeel € 1.074.000                

Jaarlijks wordt berekend hoe hoog de pensioenvoorziening voormalige wethouders dient te zijn. 
Op basis van deze berekeningen moet er een bedrag van 1,1 miljoen euro in de voorziening gedoteerd worden. 
De belangrijkste oorzaak van de verhoging van de voorziening is de lagere rekenrente, 2,325% eind 2024 ten opzichte van 3,16% eind 2023, Deze rente wordt gebruikt voor de bepaling van de reserve en het doelvermogen. Hoe lager de rekenrente is, hoe hoger de reserve is die moet worden getroffen. Daarnaast er uitgegaan van een nieuwe levensverwachtingstabel. 
De voorgaande jaren (2021 tot en met 2023) is er, door daling van de rente, in totaal een bedrag van € 700.000 vrijgevallen bij de voorzieningen.

Ad. 17, Afval, nadeel € 388.000

Het nadeel wordt voor het grootste deel veroorzaakt door de hogere kosten van inzameling van huisvuil (groen/grijs/PMD). Binnen de inzameling is sprake van een hogere doorberekening van de indexering dan waarmee in de raming rekening is gehouden. Ook zijn de verwachte voordelen van het chippen van containers nog uitgebleven omdat dit project pas eind 2024 is afgerond. Dit nadeel is overigens niet structureel. De nieuwe aanbesteding leidt tot aanzienlijk lagere kosten. Ook hebben we extra kosten moeten maken door afkeur van partijen PMD en heeft ook de lage papierprijs gezorgd voor lagere inkomsten en daarmee hogere lasten door de uitbetaling van de garantieprijs aan verenigingen en scholen. Daarnaast is de verwachte extra opbrengst van de verhoging van het tarief voor het brengen van afval op het afvalbrengstation minder hoog uitgevallen dan verwacht en kon ook de geraamde uitname uit de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing geen doorgang vinden omdat deze voorziening al uitgeput was. 

Ad. 18, Voorziening bovenwettelijk en IKB verlof, nadeel € 144.000

Als gevolg van recente vragen en antwoorden van de commissie BBV blijkt dat er ook voorzieningen dienen te worden gevormd voor bovenwettelijk en IKB verlof indien er geen sprake is van een gelijke omvang door de jaren heen. Dit resulteert in een nieuwe voorziening in 2024 waar een bedrag van € 144.000 aan gedoteerd wordt.

Ad. 19, SDA belastingen, nadeel € 112.000

Het budget SDA belastingen  is met ruim € 112.000,- overschreden. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere kosten inhuur en automatisering.
In 2024 is er extra ingehuurd voor de uitvoering van diverse projecten:

1)    Project om de processen beter te stroomlijnen
2)    Project WOZ agrarische projecten
3)    Project onderzoek volledigheid toeristenbelasting

Softwareleveranciers hebben in 2024 de prijzen opnieuw (sterk) verhoogd. Daarnaast hebben wetswijzigingen ertoe geleid dat enkele applicaties aangepast moesten worden en dat er koppelingen met andere systemen moesten worden aangelegd. Deze wetswijzigingen waren:

1)    Wetswijziging digimelding
2)    Wetswijziging status code beschikking

Ad. 20, Overige verschillen, nadeel € 121.000

De overige verschillen tussen begroting en rekening bedragen per saldo € 121.000 nadelig, dit bestaat uit meerdere kleine posten en wordt hier niet verder verklaard.

Ad. 21 Incidentele budgetten, voordeel € 3.292.000

Door de raad zijn voor 2024 een aantal incidentele budgetten (voordeel € 3.924.000) geraamd die nog niet ingezet zijn. Maar waar nog wel werk of een verplichting tegenover staat. Daarnaast kunnen er budgetten vrijvallen (€ 631.000) waarvan de activiteiten zijn afgerond, zie punt 5. Voor een overzicht verwijzen wij u naar de bijlage reserve onderhanden werk.

Ad. 22, Uitvoeringskosten Nij Begun, voordeel € 781.000
Het kabinet presenteerde het programma 'Nij Begun' met 50 maatregelen voor Groningen en Noord-Drenthe, met als voorwaarde de beëindiging van de gaswinning in het Groningenveld. De plannen richten zich op herstel (schade, versterking, gezondheid) en de toekomst van de regio, waarbij inwoners, inclusief jongeren, centraal staan. De gemeente Aa en Hunze heeft over 2024 recht op een vergoeding voor personele en organisatorische kosten in het kader van 'Nij Begun' van € 1.024.000. Er zijn in 2024 kosten gemaakt van € 243.000 zodat er per saldo een voordeel overblijft van € 781.000. Dit wordt veroorzaakt doordat pas aan het eind van het jaar bekend werd dat deze kosten vergoed werden. Aangezien er wel veel is ingezet op Nij Begun betekende dit verdringing van werkzaamheden. Deze worden alsnog in 2025 opgepakt middels extra inhuur. De overgebleven middelen worden gestort in een nieuw te vormen bestemmingsreserve Uitvoeringskosten Nij Begun.

Ad. 23, Resultaat grondbedrijf, nadeel € 200.000

Voor een specificatie van het resultaat wordt verwezen naar het onderdeel Grondbedrijf. Het nadelige resultaat wordt onttrokken aan de Algemene reserve van het grondbedrijf.

Ad. 24, Egalisatiereserve groot onderhoud schoolgebouwen, voordeel € 24.000

Het betreft de toevoeging aan de egalisatiereserve groot onderhoud schoolgebouwen voor een bedrag van € 24.000

Grondbedrijf

Terug naar navigatie - Algemeen - Grondbedrijf

Algemeen
Het resultaat van het grondbedrijf maakt onderdeel uit van het totale rekeningresultaat. Zie tevens de in deze jaarrekening opgenomen paragraaf Grondbeleid.

Resultaat grondbedrijf
In het verslagjaar dient volgens het BBV gebruik gemaakt te worden van de percentage of completion methode, de zgn. POC-methode: dat wil zeggen dat voor winstneming geldt: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd kan tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Hiervoor moet het resultaat op de grondexploitatie wel op betrouwbare wijze kunnen worden ingeschat. Dit is mogelijk wanneer het waarschijnlijk is dat de economische voordelen die aan het project zijn verbonden naar de gemeente zullen toevloeien. Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:
1. het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat; én 
2. de grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht; én 
3. de kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

Het resultaat bij de rekening 2024 komt uit op € 200.000 nadelig (2023: € 900.000 voordelig). 
Het resultaat ontstaat door de tussentijdse winstneming volgens de percentage of completion methode voor het complex Nooitgedacht voor een bedrag van € 700.000, hiervoor is bij de najaarsnota reeds € 600.000 meegenomen. Bij de grex  Bloemakkers is een voorziening van € 300.000 getroffen, voor saneringskosten. Voor de verwachte resultaten en het verloop van de Algemene reserve van het grondbedrijf, wordt verwezen naar de paragraaf Grondbeleid en de voortgangsrapportages.

Voorstel tot bestemming van het resultaat

Terug naar navigatie - Algemeen - Voorstel tot bestemming van het resultaat
Voorstel tot bestemming van het resultaat
Het voordelige gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten, vaststellen op € 4.775.285
als uitvoering van de begroting en begrotingswijzigingen is
volgens het Overzicht mutaties Reserves en Voorzieningen
- toegevoegd aan de reserves een bedrag van -€ 2.698.491
- onttrokken aan de reserves een bedrag van € 6.112.521
€ 3.414.030
€ 8.189.314
De raad wordt voorgesteld om:
de volgende bedragen toe te voegen aan onderstaande reserves
- Vrije algemene reserve € 4.291.812
- reserve onderhanden werk € 3.924.245
- Bestemmingsreserve uitvoeringskosten Nij Begun € 780.857
- Overig € 24.000
€ 9.020.914
de volgende bedragen te onttrekken aan onderstaande reserves
Algemene reserve van het grondbedrijf -€ 200.000
- reserve onderhanden werk -€ 631.600
-€ 831.600
€ 8.189.314

Voorstel tot bestemming van het resultaat

Terug naar navigatie - Algemeen - Voorstel tot bestemming van het resultaat

Toevoegingen aan de reserves

Vrije Algemene reserve (€ 4.291.812)

In totaal wordt er een bedrag van € 4.291.812 toegevoegd aan de Vrije Algemene Reserve. Zie verder onderdeel Rekeningresultaat van het jaarverslag.

Incidentele Budgetten (€  3.924.245)
Door de raad zijn voor 2024 nog een aantal incidentele budgetten geraamd die nog niet ingezet zijn, maar waar nog wel werk of een verplichting tegenover staat. Voor een toelichting verwijzen wij u naar de bijlage overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen.

Bestemmingsreserve uitvoeringskosten Nij Begun (€ 780.857)
De overgebleven middelen worden gestort in een nieuw te vormen bestemmingsreserve Uitvoeringskosten Nij Begun.  Voor een toelichting zie pagina 20. ad. 22.

Egalisatiereserve Groot onderhoud schoolgebouwen (€ 24.000)
Het ontvangen bedrag voor groot onderhoud wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve.

Onttrekkingen aan de reserves

Algemene reserve van het grondbedrijf (€ 200.000)
Ingaande het jaar 2017 wordt de percentage of completion methode toegepast voor de winstneming bij de grondexploitatie. Onder voorwaarden moet een winstneming gedaan worden.  Het complex Nooitgedacht voldoet aan de voorwaarden. Het betekent een winstneming van € 700.000, hiervoor is reeds bij de najaarsnota een bedrag meegenomen van € 600.000. Bij de jaarrekening wordt nog een bedrag van € 100.000 toegevoegd. Daarnaast is er voor Bloemakkers een voorziening van € 300.000 getroffen voor saneringskosten. Per saldo bij de jaarrekening een onttrekking van € 200.000 voor het grondbedrijf.

Incidentele budgetten (€ 631.600)
Als gevolg van de heroverweging van de reserves incidentele dekkingsmiddelen kunnen er incidentele budgetten vrijvallen. Dit betreft budgetten waarvan de activiteiten gereed zijn of niet meer tot uitvoering komen.


Investeringen

Terug naar navigatie - Algemeen - Investeringen
In onderstaand overzicht wordt het verloop van de vaste activa over 2024 weergegeven.
Bedragen x € 1.000
Boekwaarde per 1 januari 2024 45.666
Bij: bruto investeringen 7.146
verstrekkingen geldleningen 391
7.537
Af: afschrijvingen 2.260
Afwaardering duurzame waardevermindering -
aflossingen leningen 263
onttrekkingen aan de reserves / bijdragen derden 514
desinvesteringen / verminderingen 640
-3.677
3.860
Boekwaarde per 31 december 2024 49.526
Bedragen van € 100.000 of groter zijn:
Strategische grondaankopen Gieten Zuid 209
Nieuwbouw basisschool Kameleon Eexterveen 1.885
Huisvesting BOR buitendienst 180
Aankoop de Biester 1.504
Investeringen zit-cirkelmaaiers en bladzuigwagen 280
WMO applicatie 113
Parkeervoorziening de Kameleon 187
Uitvoering op drukriool 485
Chippen van containers 219
Fietspad Grolloo - Amen 170
Vervanging openbare verlichting 446
Reconstructie Lutkenend Gasselte 471
Snelheidsremmende maatregelen Zuidlaarderweg 116

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Algemeen - Reserves en voorzieningen
Reserves 31-12-2024 31-12-2023 Mutatie
Bedragen x € 1.000
Algemene reserve 11.135 16.364 -5.229
Bestemmingsreserve 13.927 10.770 3.157
Reserve grondbedrijf 5.172 4.217 955
Totaal reserves 30.234 31.352 -1.117
Saldo baten en lasten algemene dienst 8.389 1.396 6.993
Saldo baten en lasten grondbedrijf -200 900 -1.100
Totaal eigen vermogen 38.422 33.647 4.776
Voorzieningen 11.561 10.150 1.411
Totaal reserves en voorzieningen 49.983 43.797 6.186

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen - Algemeen

De reserves en voorzieningen (inclusief rekeningresultaat voor bestemming) zijn per saldo met € 6.186.000  toegenomen ten opzichte van de stand per 31 december 2023. Deze toename komt m.n. door het rekeningresultaat 2024.

Bij de jaarstukken is als bijlage toegevoegd een overzicht van de reserve Incidentele dekkingsmiddelen/onderhanden werk. Bij de Toelichting op baten en lasten per pijler is aan het einde van iedere pijler een overzicht opgenomen van de mutaties in de reserves.    
Door de wijziging in het BBV in 2007 zullen bij de resultaatbepaling aan de raad diverse toevoegingen/onttrekkingen aan de reserves ter goedkeuring worden voorgelegd.   

Voor een specificatie en onderbouwing wordt verwezen naar het Voorstel tot bestemming van het resultaat                                                                                                                                                                                        

Algemene reserve                                                                                                      

De algemene reserve is per saldo met € 5.229.000 afgenomen (voor resultaatbestemming). Hieronder zijn de mutaties in de algemene reserve weergegeven.

Mutaties Algemene Reserve Toevoeging Onttrekking Saldo
Bedragen x € 1.000
Vrije Algemene Reserve (VAR)
Resultaat Jaarrekening 2023 676
Incidenteel sluitend maken begroting 2024 2.802
Incidenteel sluitend maken begroting 2024 nav amendementen 100
4e begrotingswijziging 2024 bijdrage aan 'Huis van de Drentsche Aa' 75
6e begrotingswijziging 2024 'soorten managementplan' 575
Budgetruimte incidenteel toevoegen aan VAR (Bestuursrapportage) 254
Budgetruimte incidenteel onttrekken aan VAR (Najaarsrapportage) 1.255
Totaal 254 5.483 -5.229
De algemene reserve kan als volgt worden gespecificeerd:
31-12-2024 31-12-2023
Weerstandsdeel (WAR) 5.653 5.653
Vrije deel (VAR) 5.482 10.711
11.135 16.365

Bestemmingsreserves

Terug naar navigatie - Algemeen - Bestemmingsreserves

De bestemmingsreserves zijn vergeleken met de stand per ultimo 2024 met € 3.157.000 toegenomen Voor een specificatie van de mutaties in de bestemmingsreserves wordt verwezen naar de onderdelen naar de onderdelen het Voorstel tot bestemming van het resultaat en de Toelichting op de balans.

Algemene reserve van het Grondbedrijf
De Algemene reserve van het grondbedrijf is per eind 2024  €955.000 hoger. Dit wordt veroorzaakt door:

• de verwerking van het rekeningresultaat 2023 (toevoeging €900.000);

• de tussentijdse winstneming 2024 bij de najaarsnota (toevoeging €600.000);

• vennootschapsbelasting 2024 najaarsnota (onttrekking€ 145.000);

• kosten voor archeologisch onderzoek uitbreiding Bloemakkers najaarsnota (onttrekking € 400.000).

Saldo baten en lasten (algemene dienst en grondbedrijf)
Hiervoor wordt verwezen naar Saldo rekening van baten en lasten.

Voorzieningen
De voorzieningen zijn per saldo met € 1.411.000 toegenomen. Voor een specificatie van deze toename wordt verwezen naar de Toelichting op de balans.                     

Interbestuurlijk toezicht (IBT)

Terug naar navigatie - Algemeen - Interbestuurlijk toezicht (IBT)

Per 1 oktober 2012 is de Wet revitalisering generiek toezicht van kracht geworden. Uit deze nieuwe wet blijkt dat het toezicht soberder, selectiever en risicogerichter dient te worden en gaat uit van vertrouwen van de toezichthouder. Het is in eerste instantie niet aan de toezichthouder, maar aan de gemeenteraad om toezicht te houden op de uitoefening van medebewindstaken door de colleges.

Samen met de gemeenten in Drenthe zijn op basis van de gewijzigde wetgeving toezichtcriteria ontwikkeld. Uit deze criteria blijkt of er sprake is van goede, matige of slechte uitvoering van de medebewindstaken. Ook met alle gemeenten in Drenthe is afgesproken om een zelfbeoordeling te gaan doen en deze beoordeling in de jaarrekening op te nemen. Afgesproken is dat in het jaarverslag bij de jaarrekening verantwoording over de medebewindstaken wordt opgenomen.

Over het algemeen kan worden geconcludeerd dat de medebewindstaken adequaat en doelmatig worden uitgevoerd. Op enkele onderdelen zijn er verbeterpunten mogelijk en hiervoor zijn concrete actiepunten geformuleerd.

Ruimtelijke ordening Groen/Oranje/Rood Toelichting
Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over bestuurlijk vastgestelde omgevingsvisie conform de wettelijke vereisten, het overgangsrecht in acht nemende. In 2024 is het proces voor het opstellen van een omgevingsvisie voor het gehele grondgebied van de gemeente gestart. De startnotitie Omgevingsvisie wordt begin 2025 door de raad vastgesteld. Vervolgens worden in 2026 het koersdocument en de ontwerp-omgevingsvisie door de raad vastgesteld.
Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over bestuurlijk vastgesteld omgevingsplan conform de wettelijke vereisten, het overgangsrecht in acht nemende. Conform het overgangsrecht voldoet de gemeente momenteel (art. 4.6 Invoeringswet Omgevingswet). Het doel van het overgangsrecht is het bieden van een (voldoende lange) periode om te komen tot een definitief Omgevingsplan, dat is opgesteld conform de systematiek en methodiek van de Omgevingswet. Momenteel kiest de gemeente Aa en Hunze ervoor om per functie (bijvoorbeeld de functie ‘wonen’) een onderdeel op te pakken en in de nieuwe methodiek op te stellen. Hiermee wordt zowel 1) een nieuwe ontwikkeling mogelijk gemaakt en 2) gewerkt met / in de nieuwe systematiek. Hierdoor koppelt de gemeente kansen.
Het nieuwe omgevingsplan voldoet aan de inhoudseisen en terminologie conform de wettelijke vereistenen aan de digitale standaarden. Zoals hierboven aangegeven voldoen de nieuwe onderdelen die de gemeente ontwikkelt aan alle vereisten.
Totaalbeeld
Is er reden voor extra aandacht? Nee.
Omgevingsrecht Groen/Oranje/Rood Toelichting
Gemeente heeft een actuele strategie op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH), inclusief veiligheid, bouwplantoetsing, bodembeleid en een probleem- en risicoanalyse.
Gemeente heeft een consistent en duidelijk, bestuurlijk vastgesteld Jaarprogramma op het gebied van VTH, met voldoende operationele doelen. Wordt in februari vastgesteld en dan gedeeld met raad en Provincie.
Gemeente heeft een bestuurlijk vastgesteld Jaarverslag op het gebied van VTH. Idem.
Uit het Jaarverslag blijkt dat doelen en normen op het gebied van VTH zijn behaald volgens de wettelijke vereisten Idem.
Gemeente heeft een bestuurlijk vastgestelde kwaliteitsverordening op het gebied van VTH Dient geactualiseerd te worden in 2025.
Totaalbeeld Nee
Is er reden voor extra aandacht?
Ruimtelijk erfgoed Groen/Oranje/Rood Toelichting
Gemeente heeft bij de vaststelling van het omgevingsplan of bij vrijstelling op het bestaande plan, aangegeven op welke wijze wordt omgegaan met in geding zijnde cultuurhistorische en archeologische waarden; dit omgevingsplan is bestuurlijk vastgesteld.
Gemeente heeft een Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ingesteld die adviseert over omgevingsvergunningen voor het aanpassen van een beschermd monument en vraagt deskundig advies bij vergunningverlening waarbij cultuurhistorische en/of archeologische waarden aan de orde zijn.
Binnen de gemeente vindt adequaat toezicht en handhaving plaats op het gebied van monumenten en archeologie; dit is tevens vastgelegd in documenten. Oranje: wel regulier toezicht n.a.v. vergunningverlening bij monumenten - geen actieve handhaving.
Totaalbeeld Nee
Is er reden voor extra aandacht?
Huisvesting statushouders Groen/Oranje/Rood Toelichting
Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (eerste helft van het jaar) op het gebied van huisvesting van statushouders en heeft geen achterstand of loopt hierop in Uit de brief van Provincie aan college B&W d.d. 19/11/24: 'Wij (provincie) gaan eenmalig anders toezicht houden op de realisatie van de taakstelling huisvesten statushouders. Dit betekent dat wij de mogelijk opgelopen achterstand per 1 juli 2024 tijdelijk verschonen en dat er (tijdelijk) niet verder wordt opgeschaald op de interventieladder. Het volgende meetpunt is op 1 januari 2025 op het behalen van de taakstelling. De provincie zal nadrukkelijk meekijken tijdens dit proces. Vanaf januari 2025 vinden de bestuurlijke IBT-gesprekken weer plaats.'
Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (tweede helft van het jaar) op het gebied van huisvesting van statushouders en heeft geen achterstand of loopt hierop in Achterstand 2024: -32
Totaalbeeld De woningbouwcorporaties ervaren weinig mutaties en het aanbod is niet passend (alleenstaanden op lijst en gezinswoningen). Alternatieve oplossingen, zoals splitsing en flexwonen kosten tijd. Gestart met pilot kamerverhuur. Opties blijven verder verkend worden. Plan van aanpak wordt herzien naar de actuele situatie.
Is er reden voor extra aandacht?
Archief Groen/Oranje/Rood Toelichting
Zijn de belangrijkste risicovolle thema’s geïdentificeerd? Een aantal jaren geleden zijn de risico's in kaart gebracht en vastgelegd in een plan van aanpak.
Zijn er voor deze thema’s al verbetermaatregelen getroffen? Al de thema's die in het plan van aanpak zijn aangepakt en geactualiseerd. De stukken moeten nog bestuurlijk vastgesteld worden. Prioriteit is op dit moment het opstellen van een beleidsplan informatiebeheer en een daarbij behorend implementatieplan. Dit plan heeft tot doel regels op te stellen over het interne gebruik van informatie, waardoor de kwaliteit van de infomatiehuishouding zal moeten verbeteren.
Zijn er resultaten geboekt? Het kwaliteitshandboek en de bewaarstategie zijn geactualiseerd en moeten enkel nog bestuurlijk worden vastgelegd. Voor het advies over de toetreding tot de GR van het Drents Archief geldt dat deze in concept klaar is en op niveau van portefueillehouder kan worden besproken.
Totaalbeeld: Is er reden voor extra aandacht? De formatie was in 2024 op volle sterkte en daardoor konden de going-concern-taken optimaal worden uitgevoerd. De nauwe samenwerking met de archiefinspecteur zal ook in het komende jaar worden voortgezet.
Toelichting kleuren
Symbolen met kleuren staan voor mate waarin de vereiste informatie, conform het informatiearrangement, tijdig en/of volledig is aangeleverd door de betreffende gemeente
De symbolen met de kleuren groen, oranje en rood in de tabel staan voor de mate waarin de betreffende gemeente op het toezichtdomein de vereiste informatie,
conform het informatiearrangement, tijdig en/of volledig heeft aangeleverd bij de provincie.
Groen : goed; de gemeente heeft de vereiste informatie tijdig en volledig aangeleverd.
Oranje : voldoende; de gemeente heeft de vereiste informatie niet tijdig en/of niet volledig aangeleverd.
Rood : onvoldoende; de gemeente heeft de vereiste informatie niet aangeleverd vóór de beoordeling.

Overige toelichtingen

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overige toelichtingen - Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
(bedragen x € 1.000)
Rekening 2024
Lokale heffingen:
Onroerende zaakbelasting 5.162
Toeristenbelasting 1.890
Forensenbelasting 267
7.319
Algemene uitkering gemeentefonds, inclusief sociaal domein 50.278
Dividenden 167
Saldo financieringsfunctie (betaalde en ontvangen rente, exclusief rente eigen vermogen)
Ontvangen rente 131
Betaalde rente -24
107
Saldo tussen compensabele BTW en de uitkering uit het BTW-compensatiefonds
Ontvangen Compensabele BTW 2023 5.408
Opgenomen op de balans Compensabele BTW 2023 5.409
-1
Overige algemene dekkingsmiddelen (o.a. berekende rente eigen vermogen) -
Totaal algemene dekkingsmiddelen 57.870

Overzicht Overhead en vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Overige toelichtingen - Overzicht Overhead en vennootschapsbelasting
Overzicht Overhead
Specificatie taakveld 0.4 Ondersteuning organisatie
Bedragen x €1.000
Lasten Baten
Begroting Begroting Rekening Saldo Begroting Begroting Rekening Saldo
na wijz. na wijz.
0.4.1. Ondersteuning organisatie algemeen 6.229 8.554 8.684 -130 231 231 923 692
0.4.2. Huisvesting 495 659 719 -60 57 59 57 -2
0.4.3. Apparaatskosten 1.279 1.356 1.526 -170 30 31 10 -21
0.4.4. Automatisering 1.437 1.552 1.471 81 72 75 31 -44
Algemeen totaal 9.440 12.121 12.400 -279 390 396 1.021 625

Overhead en vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Overige toelichtingen - Overhead en vennootschapsbelasting

Toelichting: 

0.4.1. Ondersteuning organisatie algemeen.
Er ontstaat op dit taakveld een voordeel van € 562.000. Er is een voordeel op incidentele budgetten (o.a. het informatiebeleidsplan, de duurzame inzetbaarheid en de huisvesting Rolde buitendienst kernteams) van totaal € 632.000 en een nadeel van € 762.000 op de incidentele personeelsbudgetten. Het voordeel van € 692.000 op de baten wordt met name veroorzaakt door de toerekening van overheadkosten vanuit incidentele projecten (opvang de Biester en Papenvoort, Nij Begun en GALA). Dit laatste verklaart ook direct het voordeel op dit deeltaakveld.


0.4.2. Huisvesting
Er ontstaat bij dit deeltaakveld een nadeel van € 62.000. Het afgelopen jaar is er sprake van hogere lasten met betrekking tot de huisvesting van de organisatie; een deel is te verklaren door de (hoge) inflatie. Hoewel er reeds een bijstelling heeft plaatsgevonden van de energiekosten is er toch nog sprake van een overschrijding met ruim € 30.000. Ook is er sprake van hogere onderhoudslasten vanwege het aanpassen van het gemeentehuis.

0.4.3. Apparaatskosten
Onder apparaatskosten vallen de ondersteunende kosten voor de organisatie. Op dit taakveld is sprake van een nadeel van per saldo € 191.000. Dit wordt voor het grootste gedeelte veroorzaakt door een nieuw gevormde voorziening bovenwettelijk verlof / IKB (€144.000). Het overige nadeel (€ 47.000) wordt veroorzaakt door hogere kosten voor de selectie van nieuwe medewerkers, lidmaatschappen en abonnementen en rechtskundig advies.

0.4.4. Automatisering
Er ontstaat een voordeel van € 37.000 op dit deeltaakveld. Als gevolg van de toename van het aantal personeelsleden stijgt het aantal applicatie licenties en apparatuur. Er is het afgelopen geïnvesteerd in de aanschaf van Microsoft 365. Daarnaast merken we dat de prijzen behoorlijk zijn gestegen (inflatie). Het voordeel op dit taakveld ontstaat door niet benutte begrotingsruimte met betrekking tot het infomatiebeleidsplan. 

Vennootschapsbelasting

Beoordeling Vpb-plicht 2024
Uit de (voorlopige) berekening 2024 van de fiscalist komt naar voren dat 2024 met een winst wordt afgesloten. We hebben hiervoor een voorlopige aanslag van € 87.000 ontvangen. Op basis van een eerste inschatting valt de definitieve aanslag  hoger uit,  geschat wordt een bedrag van € 207.000.