Nr. | Pijler | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | ('- = nadelig | |||
begr. versus rek.) | ||||||
1 | Bestuur en Samen doen | lasten | 5.225 | 14.451 | 14.346 | 105 |
baten | 1.076 | 12.513 | 14.341 | 1.827 | ||
saldo | -4.149 | -1.938 | -5 | 1.932 | ||
2 | Samen Leven | lasten | 29.737 | 39.359 | 36.428 | 2.931 |
baten | 5.837 | 10.396 | 9.633 | -764 | ||
saldo | -23.900 | -28.963 | -26.795 | 2.167 | ||
3 | Duurzaamheid en Economie | lasten | 1.455 | 4.429 | 2.507 | 1.922 |
baten | 2.592 | 3.860 | 3.263 | -597 | ||
saldo | 1.137 | -569 | 756 | 1.325 | ||
4 | Voorzieningen leefbaarheid en wonen | lasten | 22.089 | 28.941 | 25.113 | 3.827 |
baten | 10.110 | 11.800 | 11.678 | -122 | ||
saldo | -11.979 | -17.142 | -13.435 | 3.705 | ||
5 | Middelen en ondersteuning | lasten | 13.509 | 15.400 | 16.086 | -687 |
baten | 52.261 | 58.528 | 60.340 | 1.812 | ||
saldo | 38.752 | 43.129 | 44.254 | 1.125 | ||
Totaal lasten pijlers 1 t/m 5 | lasten | 72.015 | 102.579 | 94.480 | 8.098 | |
Totaal baten pijlers 1 t/m 5 | baten | 71.876 | 97.098 | 99.255 | 2.157 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | saldo | -139 | -5.480 | 4.775 | 10.255 | |
Toevoeging aan reserves: | ||||||
1 | Bestuur en Samen doen | 3.100 | 3.100 | 0 | ||
2 | Samen Leven | 19 | 19 | 0 | 19 | |
3 | Duurzaamheid en Economie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4 | Voorzieningen leefbaarheid en wonen | 0 | 600 | 600 | 0 | |
5 | Middelen en ondersteuning | 0 | -1.002 | -1.002 | 0 | |
Totaal toevoegingen aan de reserves | lasten | 19 | 2.717 | 2.698 | 19 | |
Beschikking over reserves: | ||||||
1 | Bestuur en Samen doen | 18 | 157 | 77 | -80 | |
2 | Samen Leven | 31 | 972 | 275 | -697 | |
3 | Duurzaamheid en Economie | 0 | 1.469 | 1.072 | -397 | |
4 | Voorzieningen leefbaarheid en wonen | 101 | 2.212 | 1.477 | -735 | |
5 | Middelen en ondersteuning | 8 | 3.387 | 3.211 | -176 | |
Totaal beschikkingen over reserves | baten | 158 | 8.197 | 6.112 | -2.085 | |
Saldo reserve mutaties | 138 | 5.480 | 3.414 | -2.066 | ||
Totalen | lasten | 72.034 | 105.295 | 97.178 | 8.117 | |
baten | 72.034 | 105.295 | 105.367 | 72 | ||
Gerealiseerde resultaat | 0 | 0 | 8.189 | 8.189 |
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
Toelichting op baten en lasten per pijler
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Toelichting op baten en lasten per pijlerPijler 1
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 1Toelichting op baten en lasten per pijler | |||||
---|---|---|---|---|---|
Pijler 1 Bestuur en Samen doen | |||||
Bestuur en Samen doen | |||||
Overzicht van baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Resultaat |
(bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Lasten | 12.901 | 5.225 | 14.451 | 14.346 | 105 |
Baten | 9.849 | 1.076 | 12.513 | 14.341 | 1.827 |
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -3.052 | -4.149 | -1.937 | -5 | 1.932 |
Mutaties in reserves | |||||
Lasten ( = toevoeging) | 3.063 | 3.100 | 3.100 | 0 | |
Baten ( = onttrekking) | 2.355 | 18 | 157 | 77 | -80 |
Resultaat mutaties reserves | -708 | 18 | -2.943 | -3.023 | -80 |
Gerealiseerd resultaat | -3.760 | -4.131 | -4.880 | -3.028 | 1.852 |
Verschillenanalyse | |||||
Het resultaat van pijler Bestuur en participatie bedraagt na bestemming € 1.852.000 voordelig. Onderstaand de | |||||
belangrijkste verschillen: | |||||
Incidenteel/ | Nadeel/ | Bedrag | |||
Verschillenanalyse op hoofdlijnen | Structureel | Voordeel | x € 1.000 | ||
Incidentele budgetten | incidenteel | Voordeel | 248 | ||
Pensioenen (voormalige) wethouders | incidenteel | Voordeel | -1.074 | ||
Opvang Oekraïners | incidenteel | Voordeel | 706 | ||
Opvang asielzoekers | incidenteel | Voordeel | 1.104 | ||
Uitvoeringskosten Nij Begun | incidenteel | Voordeel | 781 | ||
Leges paspoorten | incidenteel | Voordeel | 98 | ||
Overige verschillen | Incidenteel | Voordeel | -11 | ||
Totaal afgerond | 1.852 |
Toelichting P1
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Toelichting P1Incidentele budgetten, voordeel €248.000
Door de raad zijn in 2024 incidentele budgetten beschikbaar gesteld.
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2025, in totaal € 248.000
Het betreft:
Opstellen omgevingsvisie | € 190.000 |
Wet open overheid | € 58.000 |
Totaal | € 248.000 |
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve Onderhanden Werk.
Pensioenen (voormalige) wethouders, nadeel € 1.074.000
Jaarlijks wordt berekend hoe hoog de pensioenvoorziening voormalige wethouders dient te zijn.
Op basis van deze berekeningen moet er een bedrag van 1,1 miljoen euro in de voorziening gedoteerd worden.
De belangrijkste oorzaak van de verhoging van de voorziening is de lagere rekenrente, 2,325% eind 2024 ten opzichte van 3,16% eind 2023, Deze rente wordt gebruikt voor de bepaling van de reserve en het doelvermogen. Hoe lager de rekenrente is, hoe hoger de reserve is die moet worden getroffen. Daarnaast er uitgegaan van een nieuwe levensverwachtingstabel.
De voorgaande jaren (2021 tot en met 2023) is er, door daling van de rente, in totaal een bedrag van € 700.000 vrijgevallen bij de voorzieningen.
Opvang Oekraïners, voordeel € 706.000
De gemaakte kosten voor de opvang zijn lager geweest dan de vergoeding van het Rijk, waardoor een voordeel is ontstaan van € 706.000. De reserve risico's vastgoed en opvang is inmiddels voldoende van omvang om alle risico's ten aanzien van de sluiting van de opvang op te vangen. Bij de najaarsnota zijn middelen aan deze reserve toegevoegd. De nu overblijvende middelen kunnen een andere bestemming krijgen.
Opvang asielzoekers, voordeel € 1.104.000
In Gieten op De Biester worden circa 80 asielzoekers opgevangen. Sinds januari 2024 is het pand in eigendom van de gemeente. Vanuit het Rijk ontvangen wij een vaste vergoeding per bed per nacht. De gemaakte kosten voor de opvang zijn minder geweest dan de vergoeding van het Rijk, waardoor een voordeel ontstaat van € 1.104.000.
Ook hier geldt dat de reserve risico's vastgoed en opvang inmiddels van voldoende omvang is om alle risico's ten aanzien van de sluiting van de opvang op te vangen. Bij de najaarsnota zijn daartoe ook middelen aan deze reserve toegevoegd. De nu overblijvende middelen kunnen een andere bestemming krijgen.
Uitvoeringskosten Nij Begun, voordeel € 781.000
Het kabinet presenteerde het programma 'Nij Begun' met 50 maatregelen voor Groningen en Noord-Drenthe, met als voorwaarde de beëindiging van de gaswinning in het Groningenveld. De plannen richten zich op herstel (schade, versterking, gezondheid) en de toekomst van de regio, waarbij inwoners, inclusief jongeren, centraal staan. De gemeente Aa en Hunze heeft over 2024 recht op een vergoeding voor personele en organisatorische kosten in het kader van 'Nij Begun' van € 1.024.000. Er zijn in 2024 kosten gemaakt van € 243.000 zodat er per saldo een voordeel overblijft van € 781.000. Dit wordt veroorzaakt doordat pas aan het eind van het jaar bekend werd dat deze kosten vergoed werden. Aangezien er wel veel is ingezet op Nij Begun betekende dit verdringing van werkzaamheden. Deze worden alsnog in 2025 opgepakt middels extra inhuur. De overgebleven middelen worden gestort in een nieuw te vormen bestemmingsreserve Uitvoeringskosten Nij Begun.
Leges paspoorten/id kaarten, voordeel € 98.000
Sinds 2014 zijn er nieuwe modellen paspoorten in ID-kaarten in omloop. De geldigheidsduur is toen 10 jaar geworden (voorheen 5 jaar). In 2024 zijn veel van die nieuwe paspoorten/id kaarten verlopen. Dit verklaart de extra leges inkomsten voor paspoorten en id kaarten voor een bedrag van € 200.000. Hier staan ook extra kosten tegenover voor een bedrag van € 102.000. Per saldo levert een incidenteel voordeel op van € 98.000.
Overige verschillen, nadeel € 11.000
De overige verschillen van € 11.000 nadeel worden niet verder toegelicht.
Overzicht mutaties in de reserves | |||||
---|---|---|---|---|---|
1. Bestuur en Samen doen | |||||
Bestemmingen | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Resultaat | ||
(bedragen x € 1.000) | Begroting | Rekening | Begroting | Rekening | bestemming |
Toevoeging NJN incidenteel voordeel naar reserve risico's opvang en vastgoed | 3.100 | 3.100 | 0 | ||
Opstellen omgevingsvisie | 92 | 59 | -34 | ||
Wet Open Overheid | 46 | -46 | |||
Ter dekking kapitaallasten brandweerhuisvesting | 18 | 18 | 0 | ||
3.100 | 3.100 | 157 | 77 | -80 | |
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel | |||||
Pijler 2
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 2Pijler 2 Samen Leven | |||||
---|---|---|---|---|---|
Samen Leven | |||||
Overzicht van baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Resultaat |
(bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Lasten | 33.646 | 29.737 | 39.359 | 36.428 | 2.931 |
Baten | 8.744 | 5.837 | 10.396 | 9.633 | -764 |
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -24.902 | -23.900 | -28.962 | -26.795 | 2.167 |
Mutaties in reserves | |||||
Lasten ( = toevoeging) | 385 | 19 | 19 | 0 | 19 |
Baten ( = onttrekking) | 444 | 31 | 972 | 275 | -697 |
Resultaat mutaties reserves | 59 | 12 | 954 | 275 | -678 |
Gerealiseerd resultaat | -24.843 | -23.888 | -28.009 | -26.520 | 1.488 |
Verschillenanalyse | |||||
Het resultaat van pijlerSamen leven bedraagt na bestemming € 1.488.000 voordelig. Onderstaand de | |||||
belangrijkste verschillen: | |||||
Incidenteel/ | Nadeel/ | Bedrag | |||
Verschillenanalyse op hoofdlijnen | Structureel | Voordeel | x € 1.000 | ||
Sociaal Domein | incidenteel/ structureel | Voordeel | 1.258 | ||
Participatiewet inclusief BBZ | incidenteel | Voordeel | 72 | ||
Overige kosten WPDA | incidenteel | Nadeel | -67 | ||
Schuldhulpverlening | incidenteeel | Voordeel | 117 | ||
Openbare gezondheidszorg | incidenteel | Voordeel | 100 | ||
Overige verschillen | incidenteel | Voordeel | 8 | ||
Totaal afgerond | 1.488 | ||||
Toelichting P2
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Toelichting P2Sociaal Domein, voordeel € 1.258.000
De jaarrekening laat een positief resultaat van €1.25 miljoen zien binnen het sociaal domein.
Sinds de decentralisatie in 2015 is het uitgangspunt dat we het sociaal domein uitvoeren binnen de rijksbudgetten. Omdat dit budget ontoereikend leek hebben we in de Najaarsnota een bijstelling gedaan. De schatting van deze bijstelling is gemaakt op basis van de meerkosten in het eerste en tweede kwartaal ten opzichte van het voorgaande jaar. De veronderstelde stijging is vervolgens doorgetrokken naar de rest van het jaar. Inmiddels is gebleken dat deze raming aan de ruime kant is geweest, vandaar dat er nu een voordeel wordt gepresenteerd. Zonder bijstelling was er een tekort geweest van € 6 ton op jeugd en € 7 ton op WMO.
Jeugd
Het inschatten van de kosten voor jeugdzorg blijft complex, aangezien het moeilijk te voorspellen is hoeveel jeugdigen of gezinnen in een jaar beroep zullen doen op zorg. Ook is het van tevoren niet te voorspellen of het gaat om eenvoudige dan wel complexe hulpvragen, wat grote invloed heeft op de uiteindelijke kosten.
Wel zien we dat de jeugdzorgkosten hoog blijven door meer intensieve zorgvragen, stijgende lonen (CAO) en uitschieters qua complexiteit en kosten in individuele casuïstiek.
WMO
De kosten op de Wmo zijn minder hard gestegen dan verwacht. Dit komt onder andere door de overgang naar een inspanningsgerichte manier van indiceren en financieren voor hulp bij het huishouden. Hierbij wordt niet langer gekeken naar het resultaat, maar worden het aantal benodigde uren vastgesteld en bekostigd. Deze verandering heeft mogelijk gunstig uitgepakt voor onze gemeente wat betreft de kosten. De wachtlijsten voor hulp bij het huishouden hebben echter ook invloed op de kosten. Door deze wachtlijsten zijn bepaalde verwachte kosten (nog) niet gemaakt.
Participatiewet uitgevoerd door de WPDA, voordeel € 72.000
De participatiewet inclusief BBZ laat een voordeel zien van € 72.000. De lasten van de uitkeringen participatiewet bedragen € 6.162.000 en de ontvangen bijdrage van het Rijk € 5.877.000, dit betekent dat de gemeentelijke bijdrage € 285.000 is. We hadden hier een bedrag van € 362.000 begroot. Het verschil is dan € 77.000. Daarnaast zijn er nog afrekeningen van de BBZ geweest over voorgaande jaren.
Overige kosten WPDA, nadeel € 67.000
De overige kosten van de WPDA zijn in 2024 € 67.000 hoger dan begroot. Deze post bestaat uit meerdere posten, de bedrijfsvoeringskosten, de bijdrage van de gemeente voor beschut werk en de loonkosten WSW. Het tekort betreft voornamelijk het nadeel tussen de loonkosten en de rijksbijdrage WSW. In relatie tot het voorgaande punt, blijven de kosten van de WPDA binnen de begroting.
Schuldhulpverlening, voordeel € 117.000
Voor schuldhulpverlening was een bedrag in 2024 begroot van € 209.000. De werkelijke uitgaven in 2024 zijn € 146.000 geweest, daarnaast is de afrekening 2023 verwerkt in 2024 voor een bedrag van -€ 54.000. Per saldo dus een voordeel van € 117.000.
Openbare gezondheidszorg, voordeel € 100.000
In 2024 hebben we een voordeel van € 100.000 ten opzichte van de begroting op de openbare gezondheidszorg. Dit komt o.a. doordat er diverse kosten met betrekking op de openbare gezondheidszorg in 2024 onder de specifieke uitkering GALA vallen, waarvoor we een budget van het Rijk ontvangen.
Overige verschillen, voordeel € 8.000
De overige verschillen € 8.000 voordeel worden niet verder toegelicht.
Overzicht mutaties in de reserves | |||||
---|---|---|---|---|---|
Samen Leven | |||||
Bestemmingen | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Resultaat | ||
(bedragen x € 1.000) | Begroting | Rekening | Begroting | Rekening | bestemming |
Preventie, versterking voorliggend veld en impuls leefbaarheid & mobiliteit | 218 | 19 | -199 | ||
DU versterken aanbod mensen met dementie | 50 | 2 | -47 | ||
DU gezond in de stad (één nummer) | 33 | 0 | -33 | ||
Voorliggend veld, preventieve aanpak | 106 | 16 | -89 | ||
Inclusie beleid lokaal toegankelijkheid gebouwen | 10 | 5 | -5 | ||
Energietoeslag voor minima | 78 | 70 | -8 | ||
Maatregelen pakket bestrijding energie- en inflatiearmoede | 75 | 0 | -75 | ||
personele investeringen opvang statushouders 2023 | 90 | 0 | -90 | ||
personele investeringen huisvesting statushouders 2023 | 75 | 0 | -75 | ||
Samen maak je de route - leerbudget en experimenteren in het sociaal domein 2023 | 25 | 25 | 0 | ||
Opvang asielzoekers | 50 | 50 | 0 | ||
Inburgering (extra instroom) 2022 | 27 | 0 | -27 | ||
DU Dak- en thuisloosheid | 32 | 2 | -30 | ||
Armoede en schulden 2023 | 37 | 16 | -21 | ||
Budget uitvoering Cultuurnota 2023 | 11 | 11 | 0 | ||
Informele ondersteuning dorpen 2023 | 25 | 25 | 0 | ||
Dekking kapitaallasten MFC Gieterveen | 1 | 4 | 3 | ||
Dekking kapitaallasten verbouw Nassaucollege | 30 | 30 | 0 | ||
Bijdrage onderwijsfunctie MFC de Spil | 19 | 24 | 0 | 24 | 19 |
19 | 24 | 972 | 299 | -678 | |
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel |
Pijler 3
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 3Pijler 3 Duurzaamheid en Economie | |||||
---|---|---|---|---|---|
Duurzaamheid en Economie | |||||
Overzicht van baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Resultaat |
(bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Lasten | 1.723 | 1.455 | 4.429 | 2.507 | 1.922 |
Baten | 2.581 | 2.592 | 3.860 | 3.263 | -597 |
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | 858 | 1.137 | -569 | 756 | 1.325 |
Mutaties in reserves | |||||
Lasten ( = toevoeging) | 532 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten ( = onttrekking) | 1.048 | 0 | 1.469 | 1.072 | -397 |
Resultaat mutaties reserves | 516 | 0 | 1.469 | 1.072 | -397 |
Gerealiseerd resultaat | 1.374 | 1.137 | 900 | 1.829 | 928 |
Verschillenanalyse | |||||
Het resultaat van pijler duurzaamheid en economie bedraagt na bestemming € 928.000 voordelig. Onderstaand de | |||||
belangrijkste verschillen: | |||||
Incidenteel/ | Nadeel/ | Bedrag | |||
Verschillenanalyse op hoofdlijnen | Structureel | Voordeel | x € 1.000 | ||
Incidentele budgetten | incidenteel | Voordeel | 1158 | ||
Voorziening Bloemakkers | incidenteel | nadeel | -300 | ||
Forensenbelasting | incidenteel | Voordeel | 37 | ||
Overige verschillen | Incidenteel | Voordeel | 33 | ||
Totaal afgerond | 928 |
Toelichting P3
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Toelichting P3Incidentele budgetten, voordeel € 1.158.000
Door de raad zijn in 2024 incidentele budgetten beschikbaar gesteld. Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2025, in totaal € 1.158.000.
Het betreft:
Beheerplan Wandelbos Zwanemeer Gieten | € 80.000 |
Nieuwe koersnota economie en vrijetijdseconomie | € 23.000 |
Bijdrage huis van de Drentsche Aa | € 75.000 |
Nieuwe koersnota/Geopark de Hondsrug | € 5.000 |
Soorten managementplan | € 575.000 |
Archeologisch onderzoek uitbreiding Bloemakkers | € 400.000 |
Totaal | €1.158.000 |
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve Onderhanden Werk.
Voorziening Bloemakkers, € 300.000 nadeel
Tijdens de graafwerkzaamheden voor de nieuwbouw van de buitendienst is materiaal aangetroffen dat leek op asbest. Hierdoor moesten de werkzaamheden worden stilgelegd. Uit onderzoek bleek dat het inderdaad om asbesthoudend materiaal ging. De herkomst is niet precies te achterhalen, maar bekend is dat op deze locatie vroeger een ven heeft gelegen. De geschatte kosten voor sanering bedragen € 315.000.
Omdat deze kavel onderdeel is van de grex Bloemakkers en deze nog niet is afgesloten, leidt dit tot een negatief resultaat. Er moet een voorziening van € 300.000 getroffen worden.
Forensenbelasting, voordeel € 37.000 voordeel
Forensenbelasting is een belasting die door gemeenten wordt geheven van natuurlijke personen die meer dan 90 dagen een gemeubileerde woning aanhouden in de gemeente zonder daar hun hoofdverblijf te hebben. We hebben hier ten opzichte van de begroting over 2024 een voordeel behaald van € 37.000. Het betreft een structureel voordeel dat we meenemen in de ombuigingsvoorstellen.
Overzicht mutaties in de reserves | |||||
---|---|---|---|---|---|
Duurzaamheid en Economie | |||||
Bestemmingen | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Resultaat | ||
(bedragen x € 1.000) | Begroting | Rekening | Begroting | Rekening | bestemming |
Soorten management plan (6e begrotingswijziging) | 575 | 575 | 0 | ||
Bijdrage huis van de Drentsche Aa | 75 | 75 | 0 | ||
Plattlands- en Natuurontwikkeling | 24 | 9 | -15 | ||
Bio plan Drentsche Aa | 25 | 0 | -25 | ||
Energietransitie; procesmiddelen windpark oostermoer | 28 | -5 | -33 | ||
Toekomst vakantieparken | 300 | 232 | -68 | ||
Achterstallig onderhoud watergangen | 15 | 15 | 0 | ||
Duurzaamheid en Energietransitie | 142 | 66 | -76 | ||
Ontvangen bedrag via de AU t.b.v. transitievisie warmte | 123 | 16 | -107 | ||
Sociale energieaanpak | 22 | 3 | -19 | ||
Uitvoeringskosten klimaatbeleid 2022 | 83 | 21 | -63 | ||
Nieuwe koersnota economie en vrijetijdseconomie 2023 | 56 | 29 | -26 | ||
Achterstallig onderhoud watergangen 2023 (was pijler 4) | 0 | 36 | 36 | ||
1.469 | 1.072 | -397 | |||
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel |
Pijler 4
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 4Pijler 4 Voorzieningen leefbaarheid en wonen | |||||
---|---|---|---|---|---|
Voorzieningen leefbaarheid en wonen | |||||
Overzicht van baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Resultaat |
(bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Lasten | 22.618 | 22.089 | 28.941 | 25.113 | 3.827 |
Baten | 10.894 | 10.110 | 11.800 | 11.678 | -122 |
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -11.724 | -11.979 | -17.140 | -13.435 | 3.705 |
Mutaties in reserves | |||||
Lasten ( = toevoeging) | 3.101 | 0 | 600 | 600 | 0 |
Baten ( = onttrekking) | 3.617 | 101 | 2.212 | 1.477 | -735 |
Resultaat mutaties reserves | 516 | 101 | 1.612 | 877 | -735 |
Gerealiseerd resultaat | -11.208 | -11.878 | -15.529 | -12.558 | 2.970 |
Verschillenanalyse | |||||
Het resultaat van pijler Voorzieningen, leefbaarheid en wonen bedraagt na bestemming € 2.970.000 voordelig. Onderstaand de | |||||
belangrijkste verschillen: | |||||
Incidenteel/ | Nadeel/ | Bedrag | |||
Verschillenanalyse op hoofdlijnen | Structureel | Voordeel | x € 1.000 | ||
Incidentele budgetten | Incidenteel | voordeel | 2.051 | ||
WABO (meer leges-extra inhuur personeel) | indenteel | voordeel | 640 | ||
Vrijval voorziening vijveronderhoud | incidenteel | voordeel | 190 | ||
Wegen | Incidenteel | voordeel | 150 | ||
Bermonderhoud | Incidenteel | voordeel | 113 | ||
Onderwijs en cultuuraccomodatie kapitaallasten | incidenteel | voordeel | 110 | ||
Tussentijdse winstneming Nooitgedacht | Incidenteel | voordeel | 100 | ||
Begraafplaatsen | Incidenteel | Voordeel | 45 | ||
Openbare verlichting | incidenteel/structureel | voordeel | 45 | ||
Afval | incidenteel | nadeel | -388 | ||
Sport | Incidenteel | nadeel | -71 | ||
Openbaar groen | Incidenteel | nadeel | -62 | ||
Overige verschillen | Incidenteel | voordeel | 47 | ||
2.970 |
Toelichting P4
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Toelichting P4Incidentele budgetten, voordeel €2.051.000
Door de raad zijn in 2024 incidentele budgetten beschikbaar gesteld.
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2025, in totaal € 2.051.000.
Het betreft:
Huisvesting statushouders | € 462.000 |
Opstellen omgevingsvisie | € 75.000 |
Tijdelijke formatie regie statushouders | € 165.000 |
Actualiseren wegenlegger | € 40.000 |
Aanbrengen graskeien | € 100.000 |
Dienstverlening omgevingswet | € 54.000 |
Ambassadeurschap Steenuilen | € 30.000 |
Vooronderzoek erfgoed | € 20.000 |
Leefbaarheidsfonds | € 117.000 |
Sloopkosten OBS Willem Alexander Eext | € 105.000 |
Afboeken boekwaarde OBS Prins Willem Alexander Eext | € 220.000 |
Tijdelijke huisvesting OBS Prins Willem Alexander Eext | € 320.000 |
Dorpsplannen de Pol Grolloo | € 200.000 |
Uitvoering cultuurnota | € 21.000 |
Onderhoudswerkzaamheden de Juffer | € 85.000 |
Prov. Bijdrage Natuurw. kaart voor Basiskwaliteit Natuur | € 36.000 |
Inhuur accommodatiebeleid | € 1.000 |
Totaal | € 2.051.000 |
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve Onderhanden Werk.
Vergunningverlening omgevingswet, voordeel € 640.000
Sinds een paar jaar ontvangen we meer vergunningaanvragen dan begroot. Om deze aanvragen te kunnen verwerken is extra personeel ingezet. Per saldo levert dit een voordeel op van €324.000. Het resterende voordeel (verrekening) komt door een vordering uit voorgaande jaren waarvoor reeds een voorziening getroffen was en die in 2024 gedeeltelijk voldaan is.
Vrijval voorziening vijveronderhoud, voordeel € 190.000
In 2025 is er een geactualiseerd baggerplan voor de vijvers opgesteld voor de jaren 2025-2026. Op grond van dit baggerplan moet er in 2025-2026 voor een bedrag van € 10.000 aan onderhoud worden gepleegd. In de voorziening zat nog een bedrag van € 200.000. Er kan dus een bedrag van € 190.000 vrijvallen.
Wegen, voordeel € 150.000
Op de exploitatie is er een voordeel van € 150.000. Hiervan is € 132.000 een voordeel op kapitaallasten, door uitstel van investeringen. Het resterende bedrag betreft kleine verschillen in totaal per saldo € 18.000 voordeel.
Bermonderhoud, voordeel € 113.000
Als gevolg van het natte najaar heeft het geplande bermonderhoud in 2024 niet kunnen plaatsgevonden. Voor het onderhoud is in 2024 wel opdracht verleend maar de uitvoering is doorgeschoven naar voorjaar 2025.
Onderwijs en cultuuraccomodatie kapitaallasten, voordeel € 110.000
De nieuwbouw van de onderwijs en cultuuraccomodatie Gieten is nog niet gestart en is ook voorlopig uitgesteld als gevolg van recente nieuwe ontwikkelingen. In de begroting was hier al wel een bedrag voor opgenomen. Dit levert een incidenteel voordeel op van € 110.000.
Tussentijdse winstneming Nooitgedacht, voordeel € 100.000
De tussentijdse winstneming volgens de Percentage of Completion-methode (POC) wordt toegepast bij het grondbedrijf. Voor 2024 moet € 700.000 aan winst worden meegenomen.
Bij de najaarsnota is hiervan al € 600.000 verwerkt. In de jaarrekening moet daarom nog een aanvullend voordeel van € 100.000 worden opgenomen.
Begraafplaatsen, voordeel € 45.000
Binnen het taakveld begraafplaatsen is een totaal voordeel ontstaan van € 45.000. Dit wordt met name veroorzaak door een hoger bedrag aan ontvangen grafrechten ad € 32.00. De ontvangsten aan grafrechten fluctueren door de jaren heen en dit jaar zijn de ontvangsten hoger dan gemiddeld. De overige verschillen bedragen € 13.000.
Openbare verlichting, voordeel €45.000
Op openbare verlichting is een voordeel van € 45.000, dit komt onder andere door uitstel van investeringen € 22.000 en overige verschillen van € 23.000.
Afval, nadeel € 388.000
Het nadeel wordt voor het grootste deel veroorzaakt door de hogere kosten van inzameling van huisvuil (groen/grijs/PMD). Binnen de inzameling is sprake van een hogere doorberekening van de indexering dan waarmee in de raming rekening is gehouden. Ook zijn de verwachte voordelen van het chippen van containers nog uitgebleven omdat dit project pas eind 2024 is afgerond. Dit nadeel is overigens niet structureel. De nieuwe aanbesteding leidt tot aanzienlijk lagere kosten. Ook hebben we extra kosten moeten maken door afkeur van partijen PMD en heeft ook de lage papierprijs gezorgd voor lagere inkomsten en daarmee hogere lasten door de uitbetaling van de garantieprijs aan verenigingen en scholen. Daarnaast is de verwachte extra opbrengst van de verhoging van het tarief voor het brengen van afval op het afvalbrengstation minder hoog uitgevallen dan verwacht en kon ook de geraamde uitname uit de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing geen doorgang vinden omdat deze voorziening al uitgeput was.
Sport, nadeel € 71.000
Op sport zitten verschillende nadelen, zwembaden € 112.000 nadeel, sporthallen € 72.000 nadeel en overige sportaccomodaties € 74.000 nadeel. Deze nadelen worden gedeeltelijk gecompenseerd door de Spuk uitkering sport die € 189.000 hoger is dan begroot.
Openbaar groen, nadeel € 62.000
Het groenonderhoud in onze wijken wordt uitgevoerd door onze Kernteams van de buitendienst. Om het groen netjes en verzorgd te houden, hebben we genoeg medewerkers nodig. Elk jaar proberen we nieuwe collega's aan te nemen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben (afspraakbaners). Dit helpt ons niet alleen om het werk gedaan te krijgen, maar geeft ook mensen een kans om weer aan de slag te gaan. Helaas waren er in 2024 minder mogelijkheden om afspraakbaners in te zetten. Hierdoor moesten we vaker een beroep doen op uitzendkrachten. Uitzendkrachten zijn echter duurder, wat ertoe heeft geleid dat ons personeelsbudget is overschreden en het groenonderhoud duurder uitviel dan gepland.
Overige verschillen, voordeel € 47.000
De overige verschillen voordeel € 47.000 worden niet nader toegelicht.
Overzicht mutaties in de reserves | |||||
---|---|---|---|---|---|
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | |||||
Bestemmingen | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Resultaat | ||
(bedragen x € 1.000) | Begroting | Rekening | Begroting | Rekening | bestemming |
NJN Reserve grondbedrijf Toevoeging POC Nooitgedacht | 600 | 600 | |||
NJN reserve grondbedrijf dekking archeologisch onderzoek Bloemakkers | 400 | 400 | |||
NJN reserve grondbedrijf dekking vpb | 145 | 145 | |||
Reserve risico's en opvang vastgoed bijdrage | 165 | 165 | 0 | ||
Extra inhuur bouwaanvragen | 41 | 41 | 0 | ||
Toegankelijkheid voetpaden | 19 | 0 | -19 | ||
Impl. omgevingswet en wet kwaliteitsborging | 127 | 127 | 0 | ||
Komgrenzen inrichten | 34 | 34 | 0 | ||
Knelpunten in de openbare ruimte | 68 | 23 | -45 | ||
AU decembercirulaire 2021; noodlijdende instellingen op het gebied van kunst en cultuur | 39 | 39 | 0 | ||
Leefbaarheidsfonds | 83 | 83 | 0 | ||
Subsdieregeling Dorpsinitiatieven vitaal platteland | 69 | 0 | -69 | ||
Ecologisch bermbeheer | 52 | 47 | -5 | ||
DU Kerkenvisie | 5 | 0 | -4 | ||
Toren Anloo (+klokkenstoel) | 52 | 0 | -52 | ||
Verkeerstellingen | 6 | 4 | -2 | ||
Actualiseren GVVP (gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan) 2023 | 54 | 48 | -6 | ||
Personele investeringen woningbouwopgave 2023 | 366 | 202 | -164 | ||
Dorpsplannen De Pol Grolloo 2023 | 300 | 0 | -300 | ||
Voorbereiding Tiny houses | 24 | 19 | -5 | ||
Verkeersveiligheid Asserstraat | 26 | 26 | 0 | ||
Achterstallig onderhoud watergangen 2023 (naar pijler 3) | 36 | 0 | -36 | ||
0 | 0 | ||||
Dekking kapitaal lasten OV Stationsstr Gieten | 1 | 1 | 0 | ||
Dekking kapitaal lasten herinr. openb ruimte Gieten | 13 | 13 | 0 | ||
Dekking kapitaallasten sportaccommodatie Eexterveen | 3 | -2 | -5 | ||
Dekking kapitaallasten Herinrichting openbare ruimte Eekschillersweg | 3 | 3 | 0 | ||
Dekking kapitaallasten verlichting vv Gasselternijveen | 2 | 3 | 2 | ||
Dekking kapitaallasten De Goorns zonnepanelen | 3 | 3 | 0 | ||
Dekking kapitaallasten De Wendeling zonnepanelen | 1 | 1 | 0 | ||
Dekking kapitaallasten kunstgrasveld Annen | 25 | 25 | 0 | ||
Dekking kapitaallasten fietspad Anloo-Eext | 5 | 5 | 0 | ||
Dekking kapitaallasten Verkeersm. Spekstoep | 3 | 3 | 0 | ||
Dekking kapitaallasten fiestpad Bosweg-Anloo | 6 | 6 | 0 | ||
Dekking kapitaallasten fietspad Balloerveld | 16 | 1 | -15 | ||
Dekking kapitaallasten fietspad Grolloerwal | 1 | 1 | 0 | ||
Dekking kapitaallasten vervanging riool Gieterweg Gasselte | 4 | 4 | 0 | ||
Dekking kapitaallasten Lutkenend | 6 | 0 | -6 | ||
Dekking kapitaallasten Herinr. dorpskern Grolloo | 6 | 6 | 0 | ||
Dekking kapitaallasten Verkeersm. Zuidlaardwg | 4 | 0 | -4 | ||
600 | 600 | 2.211 | 1.478 | -735 | |
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel | |||||
Pijler 5 Middelen en ondersteuning
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 5 Middelen en ondersteuningPijler 5 Middelen en ondersteuning | |||||
---|---|---|---|---|---|
Middelen en ondersteuning | |||||
Overzicht van baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Resultaat |
(bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Lasten | 16.066 | 13.509 | 15.400 | 16.086 | -687 |
Baten | 56.692 | 52.261 | 58.528 | 60.340 | 1.812 |
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | 40.626 | 38.752 | 43.129 | 44.254 | 1.125 |
Mutaties in reserves | |||||
Lasten ( = toevoeging) | 4.643 | 0 | -1.002 | -1.002 | 0 |
Baten ( = onttrekking) | 4.751 | 8 | 3.387 | 3.211 | -176 |
Resultaat mutaties reserves | 108 | 8 | 4.389 | 4.212 | -176 |
Gerealiseerd resultaat | 40.734 | 38.760 | 47.517 | 48.466 | 949 |
Verschillenanalyse | |||||
Het resultaat van pijler Middelen en ondersteuning bedraagt na bestemming € 949.000 voordelig. Onderstaand de | |||||
belangrijkste verschillen: | |||||
Incidenteel/ | Nadeel/ | Bedrag | |||
Verschillenanalyse op hoofdlijnen | Structureel | Voordeel | x € 1.000 | ||
Incidentele budgetten | Incidenteel | Voordeel | 469 | ||
Algemene uitkering | Incidenteel | Voordeel | 615 | ||
Opbrengsten OZB | Structureel | Voordeel | 172 | ||
Stelpost vernieuwing BBV | Incidenteel | Voordeel | 113 | ||
Verkoop afgeschreven activa | Incidenteel | voordeel | 112 | ||
Huisvestingskosten Gemeentehuis | Incidenteel/structureel | Nadeel | -65 | ||
Voorziening bovenwettelijk en IKB verlof | Incidenteel | Nadeel | -144 | ||
SDA belastingen | Incidenteel | Nadeel | -112 | ||
SDA inkoop/PSA | incidenteel/structureel | Nadeel | -83 | ||
Overige verschillen | Incidenteel | Nadeel | -128 | ||
Toelichting P5
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Toelichting P5Incidentele budgetten, voordeel €469.000
Door de raad zijn in 2024 incidentele budgetten beschikbaar gesteld.
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2025, in totaal € 469.000
Het betreft:
Rechtmatigheid | € 20.000 |
Implementatie beheerpakketten automatisering | € 31.640 |
Arbo/veiligheid & RI&E | € 40.000 |
Informatiebeleidsplan | € 174.000 |
Duurzame inzetbaarheid | € 100.000 |
Projectmatig werken | € 23.000 |
Huisvesting kernteams en brandweer Rolde | € 80.000 |
Totaal | € 469.000 |
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve Onderhanden Werk.
Algemene uitkering, voordeel € 615.000
Het verschil tussen het geraamde bedrag van de algemene uitkering en het werkelijk ontvangen bedrag bedraagt € 615.000. Hiervan heeft € 143.000 betrekking op afrekeningen van verschillende (oude) jaren. Een bedrag ad € 234.000 kan worden verklaard uit toevoegingen in de decembercirculaire 2024. Deze komen op een dusdanig laat moment in het jaar dat deze niet meer via een begrotingswijziging in de ramingen kunnen worden verwerkt. Het resterende deel ad € 238.000 wordt veroorzaakt door mutaties in de maatstaven.
Opbrengsten OZB, voordeel € 172.000
Bij het bepalen van de tarieven voor de onroerende zaakbelastingen zijn we uitgegaan van een waardestijging van woningen en niet-woningen van 0%. Dit op basis van de tot dan toe getaxeerde waarden. In werkelijkheid was de waardestijging voor 2024 voor woningen 1,64% en voor niet-woningen 1,38 %. Hierdoor is de opbrengst incidenteel in totaal € 172.000 hoger dan geraamd. Een overschrijding van 3,4%.
Vernieuwing BBV, voordeel € 113.000
Dit betreft een incidenteel voordeel van € 113.000 op de stelpost voor verrekening van budgetverschillen van o.a. kostentoerekening, rente en afwijkingen bij het opstellen van de begroting. De raming fluctueert per jaar en wordt ingezet om een constant begrotingsniveau op exploitatiebasis te kunnen handhaven.
Verkoop afgeschreven activa, voordeel € 112.000
Er zijn activa verkocht waarvan de boekwaarde € 0 was. Dit levert een incidenteel voordeel op van € 112.000
Huisvestingskosten gemeentehuis, nadeel € 65.000
Het betreft de huisvestingskosten gemeentehuis inclusief politiebureau en kosten meubilair. Deze post laat een overschrijding zien van in totaal € 65.000. Deze wordt deels veroorzaakt door de hogere kosten van onderhoud ad € 31.000. In april is een nieuw MJOP vastgesteld door uw raad op basis van actuele kosten. We verwachten daarom in de toekomst hier geen overschrijding meer. Ook de nutsvoorzieningen (gas, elektra en water) zijn € 37.000 hoger dan geraamd.
Daarnaast zijn er nog diverse kleinere verschillen.
Voorziening bovenwettelijk en IKB verlof, nadeel € 144.000
Als gevolg van recente vragen en antwoorden van de commissie BBV blijkt dat er ook voorzieningen dienen te worden gevormd voor bovenwettelijk en IKB verlof indien er geen sprake is van een gelijke omvang door de jaren heen. Dit resulteert in een nieuwe voorziening in 2024 waar een bedrag van € 144.000 aan gedoteerd wordt.
SDA belastingen, nadeel € 112.000
Het budget SDA belastingen is met ruim € 112.000,- overschreden. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere kosten inhuur en automatisering.
In 2024 is er extra ingehuurd voor de uitvoering van diverse projecten:
1) Project om de processen beter te stroomlijnen
2) Project WOZ agrarische projecten
3) Project onderzoek volledigheid toeristenbelasting
Softwareleveranciers hebben in 2024 de prijzen opnieuw (sterk) verhoogd. Daarnaast hebben wetswijzigingen ertoe geleid dat enkele applicaties aangepast moesten worden en dat er koppelingen met andere systemen moesten worden aangelegd. Deze wetswijzigingen waren:
1) Wetswijziging digimelding
2) Wetswijziging status code beschikking
SDA inkoop/PSA, nadeel € 83.000
Sinds 2017 is een samenwerking gestart met de gemeente Assen voor inkoop en de gemeente Tynaarlo voor de personeels- en salarisadministratie. De begroting is in 2024 al opgehoogd, toch zijn de kosten voor de personeels- en salarisadministratie met € 72.000 gestegen ten opzichte van 2023, door hogere salariskosten en systeemkosten.
Overige verschillen, nadeel € 128.000
De overige verschillen nadeel € 128.000 worden verder niet verklaard.
Overzicht mutaties in de reserves | |||||
---|---|---|---|---|---|
Middelen en ondersteuning | |||||
Bestemmingen | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Resultaat | ||
(bedragen x € 1.000) | Begroting | Rekening | Begroting | Rekening | bestemming |
Incidenteel sluitend maken begroting 2024 tlv VAR | 2.802 | 2.802 | 0 | ||
Incidenteel sluitend maken begroting 2024 tlv VAR nav amendementen | 100 | 100 | 0 | ||
Resultaat budgetruimte NJN 2024 toevoegen aan de VAR | -1.238 | -1.238 | 0 | ||
Budgetruimte incidenteel naar VAR Bestuursrapportage | 254 | 254 | 0 | ||
Budgetruimte structureel incidenteel onttrekken a/d VAR NJN | -17 | -17 | 0 | ||
Aanvraag budget duurzame inzetbaarheid | 37 | 37 | 0 | ||
Duurzame inzetbaarheid 2023 | 100 | 18 | -82 | ||
AU decembercirulaire 2021; reserveren voor het oplossen van problemen op het gebied van de interne en externe dienstverlening | 66 | -66 | |||
Corona steunpakket vanuit decembercircularie 2020 Algemene uitkering | 45 | 45 | 0 | ||
Project omtrent Dienstverlening deelneming projectgroep 2023 | 58 | 58 | 0 | ||
Project omtrent Dienstverlening deelneming ICT optimalisatie 2023 | 15 | 15 | 0 | ||
Project omtrent Dienstverlening deelneming training 2023 | 60 | 60 | 0 | ||
Informatiebeleidsplan 2023 | 84 | 58 | -26 | ||
Implementatie Observer naar de cloud | 12 | 12 | 0 | ||
Dekking kapitaallasten basiskaart grootschalige topografie | 2 | -2 | |||
Dekking kapitaallasten huisvesting buitendienst | 6 | 6 | 0 | ||
-1.001 | -1.001 | 3.387 | 3.211 | -176 | |
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel |
Overzicht aard en reden Reserves
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Overzicht aard en reden ReservesReserves | |||
---|---|---|---|
Pijler | Aard | Reden | Voeding / plafond |
Algemene reserves | |||
Middelen en Ondersteuning | Weerstandsdeel algemene reserve (WAR) | Weerstandsdeel van de algemene reserves. | Storting uit de VAR;jaarlijks verhogen met de inflatiecorrectie van de septembercirculaire van het betreffende rekening jaar. Gewenste hoogte 10% van het begrotingstotaal. |
Middelen en Ondersteuning | Vrije algemene reserve (VAR) | Dekking van eenmalige uitgaven niet behorende tot de normale exploitatie van de gemeente. | Storting van rekeningsoverschotten en overige ontvangsten niet behorende tot de normale exploitatie van de gemeente. |
Duurzaamheid en economie / Voorz. Leefbaarheid en Wonen | Algemene reserve grondbedrijf | Opvangen risico's ten aanzien van bedrijfsvoering rondom grondexploitaties. | Voeding door positieve resultaten van afgesloten grondexploitaties en eventueel tussentijdse winstnemingen uit lopende exploitaties. |
Bestemmingsreserves | |||
Middelen en Ondersteuning | Risico's Nieuwe sociale wetgeving ambtenaren | Reserve ingesteld bij beleidsplan 2001 i.v.m. het eigen risicodrager worden voor WW, WAO, e.d.. Max plafond € 100.000. | Aanvulling komt uit algemene middelen. |
Samen Leven | Egalisatiereserve Groot onderhoud schoolgebouwen | Toekomstig onderhoud van de scholen. | Jaarlijkse bijdrage te ontvangen van CONOD en Stichting PrimAH de bijdrage in het groot onderhoud obv de LONDO-vergoeding. |
Middelen en Ondersteuning | Reserve energieknelpunten dorpshuizen en sportaccomodaties | Bieden van financiele ondersteuning voor de hogere energielasten voor dorpshuizen en sportaccomodaties | Voeding komt uit algemene middelen |
Samen Leven | Risico's opvang en vastgoed | Bestemmingsreserve voor verbouw en inrichting van opvanglocatie en afdekking van de risico's | Saldo lasten en baten met betrekking tot opvang vluchtelingen |
div | Reserves Ter dekking kapitaallasten | Dekking kapitaallasten investeringen. | Soms uit voorzieningen soms uit de VAR worden middelen ter beschikking gesteld voor dekking kapitaallasten van een investering. |
div. | Reserve Onderhanden werk | De in enig jaar beschikbaar gestelde incidentele kredieten voor uitgaven/investeringen die niet nog niet of gedeeltelijk ten uitvoer zijn gebracht. | Beschikbaar gestelde kredieten die nog niet zijn uitgegeven. |
Overzicht aard en reden Voorzieningen
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Overzicht aard en reden VoorzieningenVoorzieningen | |||
---|---|---|---|
Pijler | Aard | Reden | Voeding / plafond |
Bestuur en participatie | Pensioenvoorziening (vm) wethouders | Voorziening voor toekomstige pensioensverplichtingen aan wethouders. | Vanuit exploitatie, wordt jaarlijks geactualiseerd of de voorziening toereikend is. |
Bestuur en participatie | Voorziening gebiedsfonds windpark Oostermoer | Met een gebiedsfonds wordt de lokale omgeving gecompenseerd voor de realisatie voor een windpark.. Het idee is dat de omgeving niet alleen de lasten moet dragen van een windpark, maar ook moet kunnen delen in de lusten. | In onderling bestuurlijk overleg met Borger-Odoorn is afgesproken om € 500 per opgestelde MW bij te dragen aan het Gebiedsfonds, met een looptijd van 10 jaar. Aa en Hunze draagt € 312.000 bij. |
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | Voorziening Vijveronderhoud | Om problemen voor de volksgezondheid te voorkomen dient frequent onderhoud aan vijvers plaats te vinden. | Structurele storting van € 55.000 vanuit de exploitatie. |
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | Wegenonderhoud | Bekostigen van "grote" onderhoudswerken aan wegen. | In de begroting wordt jaarlijks in de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gerapporteerd over de benodigde middelen om de voorziening wegenonderhoud op nivo te houden. Jaarlijks wordt structureel een bedrag toegevoegd (2024 : € 949.000 aan de voorziening wegenonderhoud. |
Economie, werk en recreatie | Voorziening Groot onderhoud Grevelingskanaal | Voorziening voor toekomstig groot onderhoud, schilderwerk en beschoeiing Grevelingkanaal. | Bijdrage vanuit de reserve Bruggen en beschoeiingen Grevelingkanaal. Voeding door afkoopsom van de gemeente Groningen. |
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | Technisch onderhoud monumenten | Deze voorziening dient om de jaarlijkse schommelingen in onderhoudskosten van monumenten op te vangen. | In de exploitatie wordt jaarlijks voor groot onderhoud van monumenten structureel gestort in de voorziening (2024: € 36.000). |
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | Schilderwerk monumenten | Deze voorziening dient om de jaarlijkse schommelingen in onderhoud schilderwerk van monumenten op te vangen. | In de exploitatie wordt jaarlijks voor schilderwerk van monumenten structureel gestort in de voorziening (2024: € 20.000). |
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | Voorziening Groot onderhoud dorpshuizen | Opvangen van jaarlijkse schommelingen in onderhoudskosten. | Jaarlijks € 65.000 vanuit de exploitatie. |
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | Egalisatievoorziening Afvalstoffenheffing | De kosten van afvalstoffen zo gelijkmatig mogelijk te verwerken in de afvalstoffenheffing ter voorkoming van een grote, schoksgewijze verhoging van de afvalstoffenheffing. | Zowel op begrotings- als op rekeningsbasis wordt het verschil tussen de kosten van huishoudelijke afvalstoffen en de afvalstoffenheffing verrekend met de voorziening (conform BBV) |
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | Gemeentelijk rioleringsplan (G.R.P.) | Egalisatiefonds met als doel ongewenste schommelingen in het rioolrecht te voorkomen en daarnaast "het bekostigen van investeringen met betrekking tot het rioleringsplan". | Saldo tussen ontvangen rioolrecht en uitgaven in een jaar. Jaarlijks stortingen (rente) nodig om op de juiste hoogte te houden, hiermee is rekening gehouden. Het GRP is op basis van de contante waarde methode. Het incidenteel voordeel op kapitaallasten is jaarlijks toegevoegd aan de voorziening. |
Middelen en ondersteuning | Voorziening verlofsparen | Als onderdeel van de nieuwe CAO gemeenten is afgesproken dat een medewerker met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie uren opzij kan zetten voor later. Hiervoor dient een voorziening te worden getroffen | Vanuit exploitatie, wordt jaarlijks geactualiseerd of de voorziening toereikend is. |
Middelen en ondersteuning | Voorziening bovenwettelijk en IKB verlof | Als gevolg van recente vragen en antwoorden van de commissie BBV blijkt dat er ook voorzieningen dienen te worden gevormd voor bovenwettelijk en IKB verlof indien er geen sprake is van een gelijke omvang door de jaren heen. | Vanuit exploitatie, wordt jaarlijks geactualiseerd of de voorziening toereikend is. |
div. | Technisch onderhoud gemeentegebouwen | Deze voorziening dient om de jaarlijkse schommelingen in onderhoudskosten van gebouwen op te vangen. | In de exploitatie wordt jaarlijk een bedrag voor groot onderhoud als storting in de voorziening opgenomen van €269.000 De werkelijke uitgaven worden conform BBV rechtstreeks uit de voorziening gehaald. |
div. | Schilderwerk gemeentelijke gebouwen | De commissie BBV is van mening geweest dat hier een voorziening moet worden getroffen. De dotatie in de voorziening | In de exploitatie wordt jaarlijk een bedrag voor schilderwerk gemeentelijke gebouwen een storting in de voorziening opgenomen van € 128.000 De werkelijke uitgaven worden conform BBV rechtstreeks uit de voorziening gehaald. |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Overzicht algemene dekkingsmiddelenOverzicht algemene dekkingsmiddelen | |
---|---|
(bedragen x € 1.000) | |
Rekening 2024 | |
Lokale heffingen: | |
Onroerende zaakbelasting | 5.162 |
Toeristenbelasting | 1.890 |
Forensenbelasting | 267 |
7.319 | |
Algemene uitkering gemeentefonds, inclusief sociaal domein | 50.278 |
Dividenden | 167 |
Saldo financieringsfunctie (betaalde en ontvangen rente, exclusief rente eigen vermogen) | |
Ontvangen rente | 131 |
Betaalde rente | -24 |
107 | |
Saldo tussen compensabele BTW en de uitkering uit het BTW-compensatiefonds | |
Ontvangen Compensabele BTW 2023 | 5.408 |
Opgenomen op de balans Compensabele BTW 2023 | 5.409 |
-1 | |
Overige algemene dekkingsmiddelen (o.a. berekende rente eigen vermogen) | - |
Totaal algemene dekkingsmiddelen | 57.870 |
Gerealiseerde baten en lasten per pijler incidenteel
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Gerealiseerde baten en lasten per pijler incidenteelIncidentele baten en lasten | |||||
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||
Lasten | Baten | Saldo | |||
Pijler 1. Bestuur en Samen doen | |||||
Opvang Oekraine | 5.573 | 8.891 | 3.318 | ||
Opvang asielzoekers | 1.915 | 3.842 | 1.927 | ||
Uitvoeringskosten Nij Begun | 206 | 987 | 781 | ||
Overig vanuit structurele budgetten: | - | ||||
*Pensioenen wethouders | 1.228 | -1.228 | |||
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 | - | - | - | ||
8.922 | 13.720 | 4.798 | |||
Pijler 2. Samen leven | |||||
Nationaal programma onderwijs | 61 | 61 | - | ||
Opvang asielzoekers | 80 | - | -80 | ||
Budget uitvoering cultuurnota 2023 | 40 | - | -40 | ||
Evaluatie integraal Huisvest. Plan Onderwijs (IHP) | 62 | - | -62 | ||
Volwassenfonds | 50 | - | -50 | ||
Eerste inr.extra huisvest. OBS De Dobbe | 33 | - | -33 | ||
Spreiding toegangkelijkheid bibliotheek | 106 | 106 | - | ||
Spuk lokale bibliotheekvoorziening Gieten | 40 | 40 | - | ||
Informele ondersteuning in dorpen | 100 | - | -100 | ||
Brede spuk versterken sociale basis | 49 | 49 | - | ||
Energietoeslag voor minima | 70 | - | -70 | ||
Overig vanuit structurele budgetten: | - | - | - | ||
*Beschermd wonen | 1.310 | 1.310 | |||
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 | 221 | 125 | -96 | ||
912 | 1.691 | 779 | |||
Pijler 3.Duurzaamheid en Economie | |||||
Toekomst vakantieparken | 240 | 8 | -232 | ||
Nieuwe koersnota/Geopark de Hondsrug 2023 | 30 | -30 | |||
Achterstallig onderhoud watergangen 2023 | 37 | - | -37 | ||
Economische koersnota en vrijetijdseconomie (2024) | 57 | - | -57 | ||
Regio Deal digit.vrijetijdseconomie 2e tranche | 47 | 45 | -2 | ||
SPUK aanpak energiearmoede | 550 | 550 | - | ||
Duurzaamheid en Energietransitie | 66 | - | -66 | ||
Overig vanuit structurele budgetten: | - | - | - | ||
*Voorziening Bloemakkers | 300 | - | -300 | ||
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 | 78 | 20 | -58 | ||
1.405 | 623 | -782 | |||
Pijler 4. Voorzieningen leefbaarheid en Wonen | |||||
Externe inhuur extra bouwaanvragen (Corona) | 41 | - | -41 | ||
Komgrenzen inrichten | 55 | - | -55 | ||
Alg.Uitk. Noodlijdende inst.op h.geb.v.kunst-cult. | 39 | - | -39 | ||
Leefbaarheidsfonds | 103 | - | -103 | ||
Ecologisch bermbeheer | 47 | - | -47 | ||
Actualiseren GVVP gem.verk.-en vervoersplan 2023) | 48 | - | -48 | ||
Personele invest.woningbouwopgave 2023 | 202 | - | -202 | ||
Verkeersveiligheid Asserstraat | 45 | - | -45 | ||
Dienstverl. Omgevingswet | 67 | - | -67 | ||
Huisvesting statushouders | 38 | - | -38 | ||
Bijdrage beheer MFC de Spil | 30 | - | -30 | ||
Extra inzet vergunningverlening i.v.m. omgevingsw. | 150 | - | -150 | ||
SPUK bouwimpuls | 325 | 325 | - | ||
Proeftuin energiearmoede tranche 8 | 70 | 60 | -10 | ||
Impl. omgevingswet en wet kwaliteitsborging | 127 | - | -127 | ||
Overig vanuit structurele budgetten: | - | - | - | ||
*Winstneming Nooitgedacht | - | 700 | 700 | ||
*Leges bouwvergunningen | - | 640 | 640 | ||
*Vrijval voorziening vijveronderhoud | 190 | 190 | |||
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 | 128 | 20 | -108 | ||
1.515 | 1.935 | 420 | |||
Pijler 5. Middelen en Ondersteuning | |||||
Algemene uitkering incidenteel | - | ||||
Duurzame inzetbaarheid | 37 | - | -37 | ||
Coronasteunpakket dec.circ AU 2020 was 6.160.00.00 | 45 | - | -45 | ||
Informatiebeleidsplan 2023 | 61 | - | -61 | ||
Implementatie beheerspakk. Automatisering | 88 | - | -88 | ||
Onderzoek automatisering | 51 | - | -51 | ||
Project omtr.Dienstverlening deeln. projectgr.2023 | 58 | - | -58 | ||
Project omtrent Dienstverl.deeln. training 2023 | 60 | - | -60 | ||
Overig vanuit structurele budgetten: | - | - | - | ||
*Algemene uitkering | - | 615 | 615 | ||
*Verkoop afgeschreven activa | 112 | 112 | |||
*Voorziening bovenwettelijk en IKB verlof | 144 | -144 | |||
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 | 100 | - | -100 | ||
644 | 727 | 83 | |||
Wet WNT
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Wet WNTOp 1 januari 2013 is de Wet normering topinkomens (WNT) in werking getreden. De WNT is van toepassing op de Gemeente Aa en Hunze. Het voor de Gemeente Aa en Hunze toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2024 € 233.000 volgens het algemene bezoldigingsmaximum.
1. Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling
Gegevens 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
bedragen x € 1 | Dhr. R.L.H. Schoonderbeek | Mw. Mr. E.P. van Corbach | ||
Functiegegevens | Gemeentesecretaris/Algemeen directeur | Griffier | ||
Aanvang en einde functievervulling in 2024 | 01/01-31/12 | 01/01-31/12 | ||
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 | ||
Dienstbetrekking? | ja | ja | ||
Bezoldiging | ||||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 112.622 | € 93.801 | ||
Beloningen betaalbaar op termijn | € 18.403 | € 15.009 | ||
Subtotaal | € 131.025 | € 108.810 | ||
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 233.000 | € 233.000 | ||
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. | ||
Bezoldiging | € 131.025 | € 108.810 | ||
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. | ||
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. | ||
Gegevens 2023 | ||||
bedragen x € 1 | Dhr. R.L.H. Schoonderbeek | Mw. Mr. E.P. van Corbach | ||
Functiegegevens | Gemeentesecretaris/Algemeen directeur | Griffier | ||
Aanvang en einde functievervulling in 2022 | 01/01-31/12 | 01/01-31/12 | ||
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 | ||
Dienstbetrekking? | ja | ja | ||
Bezoldiging | ||||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 106.990 | € 89.469 | ||
Beloningen betaalbaar op termijn | € 17.350 | € 14.230 | ||
Subtotaal | € 124.340 | € 103.699 | ||
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 223.000 | € 223.000 | ||
Bezoldiging | € 124.340 | € 103.699 |
Baten en lasten per pijler
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Baten en lasten per pijlerExploitatie | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 incl. wijz. | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Pijler 1 Bestuur en Samen doen | ||||||
Lasten | 12.902 | 5.225 | 14.451 | 14.346 | -105 | |
Baten | 9.849 | 1.076 | 12.513 | 14.341 | 1.827 | |
Onttrekkingen | 2.355 | 18 | 157 | 77 | -80 | |
Stortingen | 3.063 | 0 | 3.100 | 3.100 | 0 | |
Totaal Pijler 1 Bestuur en Samen doen | -3.760 | -4.131 | -4.880 | -3.028 | 1.852 | |
Pijler 2 Samen leven | ||||||
Lasten | 33.646 | 29.737 | 39.359 | 36.428 | -2.931 | |
Baten | 8.744 | 5.837 | 10.396 | 9.633 | -764 | |
Onttrekkingen | 444 | 31 | 972 | 275 | -697 | |
Stortingen | 385 | 19 | 19 | 0 | -19 | |
Totaal Pijler 2 Samen leven | -24.843 | -23.888 | -28.009 | -26.520 | 1.489 | |
Pijler 3 Duurzaamheid en Economie | ||||||
Lasten | 1.723 | 1.455 | 4.429 | 2.507 | -1.922 | |
Baten | 2.581 | 2.592 | 3.860 | 3.263 | -597 | |
Onttrekkingen | 1.048 | 0 | 1.469 | 1.072 | -397 | |
Stortingen | 532 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Pijler 3 Duurzaamheid en Economie | 1.374 | 1.137 | 900 | 1.829 | 928 | |
Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | ||||||
Lasten | 22.618 | 22.089 | 28.941 | 25.113 | -3.827 | |
Baten | 10.894 | 10.110 | 11.800 | 11.678 | -122 | |
Onttrekkingen | 3.617 | 101 | 2.212 | 1.477 | -735 | |
Stortingen | 3.101 | 0 | 600 | 600 | 0 | |
Totaal Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | -11.208 | -11.878 | -15.529 | -12.558 | 2.970 | |
Pijler 5 Middelen en Ondersteuning | ||||||
Lasten | 16.066 | 13.509 | 15.400 | 16.086 | 687 | |
Baten | 56.692 | 52.261 | 58.528 | 60.340 | 1.812 | |
Onttrekkingen | 4.751 | 8 | 3.387 | 3.211 | -176 | |
Stortingen | 4.643 | 0 | -1.002 | -1.002 | 0 | |
Totaal Pijler 5 Middelen en Ondersteuning | 40.734 | 38.760 | 47.517 | 48.466 | 949 | |
Gerealiseerd resultaat | 2.296 | 0 | 0 | 8.189 | 8.189 |
Pijler 1
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 1Exploitatie | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 incl. wijz. | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Pijler 1 Bestuur en Samen doen | ||||||
Lasten | 12.902 | 5.225 | 14.451 | 14.346 | -105 | |
Baten | 9.849 | 1.076 | 12.513 | 14.341 | 1.827 | |
Onttrekkingen | 2.355 | 18 | 157 | 77 | -80 | |
Stortingen | 3.063 | 0 | 3.100 | 3.100 | 0 | |
Totaal Pijler 1 Bestuur en Samen doen | -3.760 | -4.131 | -4.880 | -3.028 | 1.852 | |
Gerealiseerd resultaat | -3.760 | -4.131 | -4.880 | -3.028 | 1.852 |
Pijler 2
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 2Exploitatie | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 incl. wijz. | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Pijler 2 Samen leven | ||||||
Lasten | 33.646 | 29.737 | 39.359 | 36.428 | -2.931 | |
Baten | 8.744 | 5.837 | 10.396 | 9.633 | -764 | |
Onttrekkingen | 444 | 31 | 972 | 275 | -697 | |
Stortingen | 385 | 19 | 19 | 0 | -19 | |
Totaal Pijler 2 Samen leven | -24.843 | -23.888 | -28.009 | -26.520 | 1.489 | |
Gerealiseerd resultaat | -24.843 | -23.888 | -28.009 | -26.520 | 1.489 |
Pijler 3
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 3Exploitatie | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 incl. wijz. | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Pijler 3 Duurzaamheid en Economie | ||||||
Lasten | 1.723 | 1.455 | 4.429 | 2.507 | -1.922 | |
Baten | 2.581 | 2.592 | 3.860 | 3.263 | -597 | |
Onttrekkingen | 1.048 | 0 | 1.469 | 1.072 | -397 | |
Stortingen | 532 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Pijler 3 Duurzaamheid en Economie | 1.374 | 1.137 | 900 | 1.829 | 928 | |
Gerealiseerd resultaat | 1.374 | 1.137 | 900 | 1.829 | 928 |
Pijler 4
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 4Exploitatie | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 incl. wijz. | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | ||||||
Lasten | 22.618 | 22.089 | 28.941 | 25.113 | -3.827 | |
Baten | 10.894 | 10.110 | 11.800 | 11.678 | -122 | |
Onttrekkingen | 3.617 | 101 | 2.212 | 1.477 | -735 | |
Stortingen | 3.101 | 0 | 600 | 600 | 0 | |
Totaal Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | -11.208 | -11.878 | -15.529 | -12.558 | 2.970 | |
Gerealiseerd resultaat | -11.208 | -11.878 | -15.529 | -12.558 | 2.970 |
Pijler 5
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 5Exploitatie | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 incl. wijz. | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Pijler 5 Middelen en Ondersteuning | ||||||
Lasten | 16.066 | 13.509 | 15.199 | 15.960 | 761 | |
Baten | 56.692 | 52.261 | 58.538 | 60.340 | 1.802 | |
Onttrekkingen | 4.751 | 8 | 3.387 | 3.211 | -176 | |
Stortingen | 4.643 | 0 | -1.002 | -1.002 | 0 | |
Totaal Pijler 5 Middelen en Ondersteuning | 40.734 | 38.760 | 47.728 | 48.593 | 865 | |
Gerealiseerd resultaat | 40.734 | 38.760 | 47.728 | 48.593 | 865 |