Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

Baten en lasten per pijler

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Baten en lasten per pijler
Nr. Pijler Begroting Begroting na wijziging Rekening Verschil
2024 2024 2024 ('- = nadelig
begr. versus rek.)
1 Bestuur en Samen doen lasten 5.225 14.451 14.346 105
baten 1.076 12.513 14.341 1.827
saldo -4.149 -1.938 -5 1.932
2 Samen Leven lasten 29.737 39.359 36.428 2.931
baten 5.837 10.396 9.633 -764
saldo -23.900 -28.963 -26.795 2.167
3 Duurzaamheid en Economie lasten 1.455 4.429 2.507 1.922
baten 2.592 3.860 3.263 -597
saldo 1.137 -569 756 1.325
4 Voorzieningen leefbaarheid en wonen lasten 22.089 28.941 25.113 3.827
baten 10.110 11.800 11.678 -122
saldo -11.979 -17.142 -13.435 3.705
5 Middelen en ondersteuning lasten 13.509 15.400 16.086 -687
baten 52.261 58.528 60.340 1.812
saldo 38.752 43.129 44.254 1.125
Totaal lasten pijlers 1 t/m 5 lasten 72.015 102.579 94.480 8.098
Totaal baten pijlers 1 t/m 5 baten 71.876 97.098 99.255 2.157
Gerealiseerd saldo van baten en lasten saldo -139 -5.480 4.775 10.255
Toevoeging aan reserves:
1 Bestuur en Samen doen 3.100 3.100 0
2 Samen Leven 19 19 0 19
3 Duurzaamheid en Economie 0 0 0 0
4 Voorzieningen leefbaarheid en wonen 0 600 600 0
5 Middelen en ondersteuning 0 -1.002 -1.002 0
Totaal toevoegingen aan de reserves lasten 19 2.717 2.698 19
Beschikking over reserves:
1 Bestuur en Samen doen 18 157 77 -80
2 Samen Leven 31 972 275 -697
3 Duurzaamheid en Economie 0 1.469 1.072 -397
4 Voorzieningen leefbaarheid en wonen 101 2.212 1.477 -735
5 Middelen en ondersteuning 8 3.387 3.211 -176
Totaal beschikkingen over reserves baten 158 8.197 6.112 -2.085
Saldo reserve mutaties 138 5.480 3.414 -2.066
Totalen lasten 72.034 105.295 97.178 8.117
baten 72.034 105.295 105.367 72
Gerealiseerde resultaat 0 0 8.189 8.189

Pijler 1

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 1
Toelichting op baten en lasten per pijler
Pijler 1 Bestuur en Samen doen
Bestuur en Samen doen
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2023 2024 2024 2024
Lasten 12.901 5.225 14.451 14.346 105
Baten 9.849 1.076 12.513 14.341 1.827
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.052 -4.149 -1.937 -5 1.932
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 3.063 3.100 3.100 0
Baten ( = onttrekking) 2.355 18 157 77 -80
Resultaat mutaties reserves -708 18 -2.943 -3.023 -80
Gerealiseerd resultaat -3.760 -4.131 -4.880 -3.028 1.852
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler Bestuur en participatie bedraagt na bestemming € 1.852.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten incidenteel Voordeel 248
Pensioenen (voormalige) wethouders incidenteel Voordeel -1.074
Opvang Oekraïners incidenteel Voordeel 706
Opvang asielzoekers incidenteel Voordeel 1.104
Uitvoeringskosten Nij Begun incidenteel Voordeel 781
Leges paspoorten incidenteel Voordeel 98
Overige verschillen Incidenteel Voordeel -11
Totaal afgerond 1.852

Toelichting P1

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Toelichting P1

Incidentele budgetten, voordeel €248.000

Door de raad zijn in 2024 incidentele budgetten beschikbaar gesteld.    
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2025, in totaal € 248.000                                            

Het betreft:                                        

Opstellen omgevingsvisie € 190.000
Wet open overheid € 58.000
Totaal  € 248.000

                                            

Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve Onderhanden Werk.        

Pensioenen (voormalige) wethouders, nadeel € 1.074.000            

Jaarlijks wordt berekend hoe hoog de pensioenvoorziening voormalige wethouders dient te zijn. 
Op basis van deze berekeningen moet er een bedrag van 1,1 miljoen euro in de voorziening gedoteerd worden. 
De belangrijkste oorzaak van de verhoging van de voorziening is de lagere rekenrente, 2,325% eind 2024 ten opzichte van 3,16% eind 2023, Deze rente wordt gebruikt voor de bepaling van de reserve en het doelvermogen. Hoe lager de rekenrente is, hoe hoger de reserve is die moet worden getroffen. Daarnaast er uitgegaan van een nieuwe levensverwachtingstabel. 
De voorgaande jaren (2021 tot en met 2023) is er, door daling van de rente, in totaal een bedrag van € 700.000 vrijgevallen bij de voorzieningen.

Opvang Oekraïners, voordeel € 706.000

De gemaakte kosten voor de opvang zijn lager geweest dan de vergoeding van het Rijk, waardoor een voordeel is ontstaan van € 706.000. De reserve risico's vastgoed en opvang is inmiddels voldoende van omvang om alle risico's ten aanzien van de sluiting van de opvang op te vangen. Bij de najaarsnota zijn middelen aan deze reserve toegevoegd. De nu overblijvende middelen kunnen een andere bestemming krijgen.

Opvang  asielzoekers, voordeel € 1.104.000

In Gieten op De Biester worden circa 80  asielzoekers opgevangen. Sinds januari 2024 is het pand in eigendom van de gemeente. Vanuit het Rijk ontvangen wij een vaste vergoeding per bed per nacht. De gemaakte kosten voor de opvang zijn minder geweest dan de vergoeding van het Rijk, waardoor een voordeel ontstaat van € 1.104.000.
Ook hier geldt dat de reserve risico's vastgoed en opvang inmiddels van voldoende omvang is om alle risico's ten aanzien van de sluiting van de opvang op te vangen. Bij de najaarsnota zijn daartoe ook middelen aan deze reserve toegevoegd. De nu overblijvende middelen kunnen een andere bestemming krijgen.

Uitvoeringskosten Nij Begun, voordeel € 781.000

Het kabinet presenteerde het programma 'Nij Begun' met 50 maatregelen voor Groningen en Noord-Drenthe, met als voorwaarde de beëindiging van de gaswinning in het Groningenveld. De plannen richten zich op herstel (schade, versterking, gezondheid) en de toekomst van de regio, waarbij inwoners, inclusief jongeren, centraal staan. De gemeente Aa en Hunze heeft over 2024 recht op een vergoeding voor personele en organisatorische kosten in het kader van 'Nij Begun' van € 1.024.000. Er zijn in 2024 kosten gemaakt van € 243.000 zodat er per saldo een voordeel overblijft van € 781.000. Dit wordt veroorzaakt doordat pas aan het eind van het jaar bekend werd dat deze kosten vergoed werden. Aangezien er wel veel is ingezet op Nij Begun betekende dit verdringing van werkzaamheden. Deze worden alsnog in 2025 opgepakt middels extra inhuur.  De overgebleven middelen worden gestort in een nieuw te vormen bestemmingsreserve Uitvoeringskosten Nij Begun.

Leges paspoorten/id kaarten, voordeel € 98.000

Sinds 2014 zijn er nieuwe modellen paspoorten in ID-kaarten in omloop. De geldigheidsduur is toen 10 jaar geworden (voorheen 5 jaar). In 2024 zijn veel van die nieuwe paspoorten/id kaarten verlopen. Dit verklaart de extra leges inkomsten voor paspoorten en id kaarten voor een bedrag van € 200.000. Hier staan ook extra kosten tegenover voor een bedrag van € 102.000. Per saldo levert een incidenteel voordeel op van € 98.000.    

Overige verschillen, nadeel € 11.000

De overige verschillen van € 11.000 nadeel worden niet verder toegelicht.

Overzicht mutaties in de reserves
1. Bestuur en Samen doen
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
(bedragen x € 1.000) Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Toevoeging NJN incidenteel voordeel naar reserve risico's opvang en vastgoed 3.100 3.100 0
Opstellen omgevingsvisie 92 59 -34
Wet Open Overheid 46 -46
Ter dekking kapitaallasten brandweerhuisvesting 18 18 0
3.100 3.100 157 77 -80
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel

Pijler 2

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 2
Pijler 2 Samen Leven
Samen Leven
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2023 2024 2024 2024
Lasten 33.646 29.737 39.359 36.428 2.931
Baten 8.744 5.837 10.396 9.633 -764
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -24.902 -23.900 -28.962 -26.795 2.167
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 385 19 19 0 19
Baten ( = onttrekking) 444 31 972 275 -697
Resultaat mutaties reserves 59 12 954 275 -678
Gerealiseerd resultaat -24.843 -23.888 -28.009 -26.520 1.488
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijlerSamen leven bedraagt na bestemming € 1.488.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Sociaal Domein incidenteel/ structureel Voordeel 1.258
Participatiewet inclusief BBZ incidenteel Voordeel 72
Overige kosten WPDA incidenteel Nadeel -67
Schuldhulpverlening incidenteeel Voordeel 117
Openbare gezondheidszorg incidenteel Voordeel 100
Overige verschillen incidenteel Voordeel 8
Totaal afgerond 1.488

Toelichting P2

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Toelichting P2

Sociaal Domein, voordeel € 1.258.000 

De jaarrekening laat een positief resultaat van €1.25 miljoen zien binnen het sociaal domein.

Sinds de decentralisatie in 2015 is het uitgangspunt dat we het sociaal domein uitvoeren binnen de rijksbudgetten. Omdat dit budget ontoereikend leek hebben we in de Najaarsnota een bijstelling gedaan. De schatting van deze bijstelling is gemaakt op basis van de meerkosten in het eerste en tweede kwartaal ten opzichte van het voorgaande jaar. De veronderstelde stijging is vervolgens doorgetrokken naar de rest van het jaar. Inmiddels is gebleken dat deze raming aan de ruime kant is geweest, vandaar dat er nu een voordeel wordt gepresenteerd. Zonder bijstelling was er een tekort geweest van € 6 ton op jeugd en € 7 ton op WMO.

Jeugd

Het inschatten van de kosten voor jeugdzorg blijft complex, aangezien het moeilijk te voorspellen is hoeveel jeugdigen of gezinnen in een jaar beroep zullen doen op zorg. Ook is het van tevoren niet te voorspellen of het gaat om eenvoudige dan wel complexe hulpvragen, wat grote invloed heeft op de uiteindelijke kosten.
Wel zien we dat de jeugdzorgkosten hoog blijven door meer intensieve zorgvragen, stijgende lonen (CAO) en uitschieters qua complexiteit en kosten in individuele casuïstiek.

WMO

De kosten op de Wmo zijn minder hard gestegen dan verwacht. Dit komt onder andere door de overgang naar een inspanningsgerichte manier van indiceren en financieren voor hulp bij het huishouden. Hierbij wordt niet langer gekeken naar het resultaat, maar worden het aantal benodigde uren vastgesteld en bekostigd. Deze verandering heeft mogelijk gunstig uitgepakt voor onze gemeente wat betreft de kosten. De wachtlijsten voor hulp bij het huishouden hebben echter ook invloed op de kosten. Door deze wachtlijsten zijn bepaalde verwachte kosten (nog) niet gemaakt.

Participatiewet uitgevoerd door de WPDA, voordeel € 72.000

De participatiewet inclusief BBZ laat een voordeel zien van € 72.000. De lasten van de uitkeringen participatiewet bedragen € 6.162.000 en de ontvangen bijdrage van het Rijk € 5.877.000, dit betekent dat de gemeentelijke bijdrage € 285.000 is. We hadden hier een bedrag van € 362.000 begroot. Het verschil is dan € 77.000. Daarnaast zijn er nog afrekeningen van de BBZ geweest over voorgaande jaren.

Overige kosten WPDA, nadeel € 67.000

De overige kosten van de WPDA zijn in 2024 € 67.000 hoger dan begroot. Deze post bestaat uit meerdere posten, de bedrijfsvoeringskosten, de bijdrage van de gemeente voor beschut werk en de loonkosten WSW. Het tekort betreft voornamelijk het nadeel tussen de loonkosten en de rijksbijdrage WSW. In relatie tot het voorgaande punt, blijven de kosten van de WPDA binnen de begroting.
 

Schuldhulpverlening, voordeel € 117.000

Voor schuldhulpverlening was een bedrag in 2024 begroot van € 209.000. De werkelijke uitgaven in 2024 zijn € 146.000 geweest, daarnaast is de afrekening 2023 verwerkt in 2024 voor een bedrag van -€ 54.000. Per saldo dus een voordeel van € 117.000.

Openbare gezondheidszorg, voordeel € 100.000

In 2024 hebben we een voordeel van € 100.000 ten opzichte van de begroting op de openbare gezondheidszorg. Dit komt o.a. doordat er diverse kosten met betrekking op de openbare gezondheidszorg in 2024 onder de specifieke uitkering GALA vallen, waarvoor we een budget van het Rijk ontvangen.

Overige verschillen, voordeel € 8.000

De overige verschillen € 8.000 voordeel worden niet verder toegelicht.

Overzicht mutaties in de reserves
Samen Leven
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
(bedragen x € 1.000) Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Preventie, versterking voorliggend veld en impuls leefbaarheid & mobiliteit 218 19 -199
DU versterken aanbod mensen met dementie 50 2 -47
DU gezond in de stad (één nummer) 33 0 -33
Voorliggend veld, preventieve aanpak 106 16 -89
Inclusie beleid lokaal toegankelijkheid gebouwen 10 5 -5
Energietoeslag voor minima 78 70 -8
Maatregelen pakket bestrijding energie- en inflatiearmoede 75 0 -75
personele investeringen opvang statushouders 2023 90 0 -90
personele investeringen huisvesting statushouders 2023 75 0 -75
Samen maak je de route - leerbudget en experimenteren in het sociaal domein 2023 25 25 0
Opvang asielzoekers 50 50 0
Inburgering (extra instroom) 2022 27 0 -27
DU Dak- en thuisloosheid 32 2 -30
Armoede en schulden 2023 37 16 -21
Budget uitvoering Cultuurnota 2023 11 11 0
Informele ondersteuning dorpen 2023 25 25 0
Dekking kapitaallasten MFC Gieterveen 1 4 3
Dekking kapitaallasten verbouw Nassaucollege 30 30 0
Bijdrage onderwijsfunctie MFC de Spil 19 24 0 24 19
19 24 972 299 -678
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel

Pijler 3

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 3
Pijler 3 Duurzaamheid en Economie
Duurzaamheid en Economie
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2023 2024 2024 2024
Lasten 1.723 1.455 4.429 2.507 1.922
Baten 2.581 2.592 3.860 3.263 -597
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 858 1.137 -569 756 1.325
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 532 0 0 0 0
Baten ( = onttrekking) 1.048 0 1.469 1.072 -397
Resultaat mutaties reserves 516 0 1.469 1.072 -397
Gerealiseerd resultaat 1.374 1.137 900 1.829 928
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler duurzaamheid en economie bedraagt na bestemming € 928.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten incidenteel Voordeel 1158
Voorziening Bloemakkers incidenteel nadeel -300
Forensenbelasting incidenteel Voordeel 37
Overige verschillen Incidenteel Voordeel 33
Totaal afgerond 928

Toelichting P3

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Toelichting P3

Incidentele budgetten, voordeel € 1.158.000

Door de raad zijn in 2024 incidentele budgetten beschikbaar gesteld. Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2025, in totaal € 1.158.000.
Het betreft:

Beheerplan Wandelbos Zwanemeer Gieten   €     80.000
Nieuwe koersnota economie en vrijetijdseconomie €     23.000
Bijdrage huis van de Drentsche Aa €     75.000
Nieuwe koersnota/Geopark de Hondsrug €       5.000
Soorten managementplan €   575.000
Archeologisch onderzoek uitbreiding Bloemakkers €   400.000
Totaal €1.158.000

Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve Onderhanden Werk.

Voorziening Bloemakkers, € 300.000 nadeel

Tijdens de graafwerkzaamheden voor de nieuwbouw van de buitendienst is materiaal aangetroffen dat leek op asbest. Hierdoor moesten de werkzaamheden worden stilgelegd. Uit onderzoek bleek dat het inderdaad om asbesthoudend materiaal ging. De herkomst is niet precies te achterhalen, maar bekend is dat op deze locatie vroeger een ven heeft gelegen. De geschatte kosten voor sanering bedragen € 315.000.
Omdat deze kavel onderdeel is van de grex Bloemakkers en deze nog niet is afgesloten, leidt dit tot een negatief resultaat. Er moet een voorziening van € 300.000 getroffen worden.

Forensenbelasting, voordeel € 37.000 voordeel

Forensenbelasting is een belasting die door gemeenten wordt geheven van natuurlijke personen die meer dan 90 dagen een gemeubileerde woning aanhouden in de gemeente zonder daar hun hoofdverblijf te hebben. We hebben hier ten opzichte van de begroting over 2024 een voordeel behaald van € 37.000. Het betreft een structureel voordeel dat we meenemen in de ombuigingsvoorstellen.

Overzicht mutaties in de reserves
Duurzaamheid en Economie
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
(bedragen x € 1.000) Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Soorten management plan (6e begrotingswijziging) 575 575 0
Bijdrage huis van de Drentsche Aa 75 75 0
Plattlands- en Natuurontwikkeling 24 9 -15
Bio plan Drentsche Aa 25 0 -25
Energietransitie; procesmiddelen windpark oostermoer 28 -5 -33
Toekomst vakantieparken 300 232 -68
Achterstallig onderhoud watergangen 15 15 0
Duurzaamheid en Energietransitie 142 66 -76
Ontvangen bedrag via de AU t.b.v. transitievisie warmte 123 16 -107
Sociale energieaanpak 22 3 -19
Uitvoeringskosten klimaatbeleid 2022 83 21 -63
Nieuwe koersnota economie en vrijetijdseconomie 2023 56 29 -26
Achterstallig onderhoud watergangen 2023 (was pijler 4) 0 36 36
1.469 1.072 -397
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel

Pijler 4

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 4
Pijler 4 Voorzieningen leefbaarheid en wonen
Voorzieningen leefbaarheid en wonen
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2023 2024 2024 2024
Lasten 22.618 22.089 28.941 25.113 3.827
Baten 10.894 10.110 11.800 11.678 -122
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -11.724 -11.979 -17.140 -13.435 3.705
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 3.101 0 600 600 0
Baten ( = onttrekking) 3.617 101 2.212 1.477 -735
Resultaat mutaties reserves 516 101 1.612 877 -735
Gerealiseerd resultaat -11.208 -11.878 -15.529 -12.558 2.970
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler Voorzieningen, leefbaarheid en wonen bedraagt na bestemming € 2.970.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten Incidenteel voordeel 2.051
WABO (meer leges-extra inhuur personeel) indenteel voordeel 640
Vrijval voorziening vijveronderhoud incidenteel voordeel 190
Wegen Incidenteel voordeel 150
Bermonderhoud Incidenteel voordeel 113
Onderwijs en cultuuraccomodatie kapitaallasten incidenteel voordeel 110
Tussentijdse winstneming Nooitgedacht Incidenteel voordeel 100
Begraafplaatsen Incidenteel Voordeel 45
Openbare verlichting incidenteel/structureel voordeel 45
Afval incidenteel nadeel -388
Sport Incidenteel nadeel -71
Openbaar groen Incidenteel nadeel -62
Overige verschillen Incidenteel voordeel 47
2.970

Toelichting P4

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Toelichting P4

Incidentele budgetten, voordeel €2.051.000

Door de raad zijn in 2024 incidentele budgetten beschikbaar gesteld.        
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2025, in totaal € 2.051.000.

Het betreft:

Huisvesting statushouders €   462.000
Opstellen omgevingsvisie €     75.000
Tijdelijke formatie regie statushouders €   165.000
Actualiseren wegenlegger  €     40.000
Aanbrengen graskeien €   100.000
Dienstverlening omgevingswet €     54.000
Ambassadeurschap Steenuilen €     30.000
Vooronderzoek erfgoed  €     20.000
Leefbaarheidsfonds €    117.000
Sloopkosten OBS Willem Alexander Eext  €   105.000
Afboeken boekwaarde OBS Prins Willem Alexander Eext €   220.000
Tijdelijke huisvesting OBS Prins Willem Alexander Eext €   320.000
Dorpsplannen de Pol Grolloo €   200.000
Uitvoering cultuurnota €     21.000
Onderhoudswerkzaamheden de Juffer €     85.000
Prov. Bijdrage Natuurw. kaart voor Basiskwaliteit Natuur €     36.000
Inhuur accommodatiebeleid €       1.000
Totaal  € 2.051.000

                                                                                                            

Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve Onderhanden Werk.
                                        

Vergunningverlening omgevingswet, voordeel € 640.000

Sinds een paar jaar ontvangen we meer vergunningaanvragen dan begroot. Om deze aanvragen te kunnen verwerken is extra personeel ingezet. Per saldo levert dit een voordeel op van €324.000. Het resterende voordeel (verrekening) komt door een vordering uit voorgaande jaren waarvoor reeds een voorziening getroffen was en die in 2024 gedeeltelijk voldaan is. 

Vrijval voorziening vijveronderhoud, voordeel € 190.000

In 2025 is er een geactualiseerd baggerplan voor de vijvers opgesteld voor de jaren 2025-2026. Op grond van dit baggerplan moet er in 2025-2026 voor een bedrag van € 10.000 aan onderhoud worden gepleegd. In de voorziening zat nog een bedrag van € 200.000. Er kan dus een bedrag van € 190.000 vrijvallen.

Wegen, voordeel € 150.000

Op de exploitatie is er een voordeel van € 150.000. Hiervan is € 132.000 een voordeel op kapitaallasten, door uitstel van investeringen. Het resterende bedrag betreft kleine verschillen in totaal per saldo € 18.000 voordeel.


Bermonderhoud, voordeel € 113.000

Als gevolg van het natte najaar heeft het geplande bermonderhoud in 2024 niet kunnen plaatsgevonden. Voor het onderhoud is in 2024 wel opdracht verleend maar de uitvoering is doorgeschoven naar voorjaar 2025. 

Onderwijs en cultuuraccomodatie kapitaallasten, voordeel € 110.000

De nieuwbouw van de onderwijs en cultuuraccomodatie Gieten is nog niet gestart en is ook voorlopig uitgesteld als gevolg van recente nieuwe ontwikkelingen. In de begroting was hier al wel een bedrag voor opgenomen. Dit levert een incidenteel voordeel op van € 110.000.

Tussentijdse winstneming Nooitgedacht, voordeel € 100.000

De tussentijdse winstneming volgens de Percentage of Completion-methode (POC) wordt toegepast bij het grondbedrijf. Voor 2024 moet € 700.000 aan winst worden meegenomen.
Bij de najaarsnota is hiervan al € 600.000 verwerkt. In de jaarrekening moet daarom nog een aanvullend voordeel van € 100.000 worden opgenomen.

Begraafplaatsen, voordeel € 45.000

Binnen het taakveld begraafplaatsen is een totaal voordeel ontstaan van € 45.000. Dit wordt met name veroorzaak door een hoger bedrag aan ontvangen grafrechten ad € 32.00. De ontvangsten aan grafrechten fluctueren door de jaren heen en dit jaar zijn de ontvangsten hoger dan gemiddeld. De overige verschillen bedragen € 13.000.

Openbare verlichting, voordeel €45.000

Op openbare verlichting is een voordeel van € 45.000, dit komt onder andere door uitstel van investeringen € 22.000 en overige verschillen van € 23.000.

Afval, nadeel € 388.000

Het nadeel wordt voor het grootste deel veroorzaakt door de hogere kosten van inzameling van huisvuil (groen/grijs/PMD). Binnen de inzameling is sprake van een hogere doorberekening van de indexering dan waarmee in de raming rekening is gehouden. Ook zijn de verwachte voordelen van het chippen van containers nog uitgebleven omdat dit project pas eind 2024 is afgerond. Dit nadeel is overigens niet structureel. De nieuwe aanbesteding leidt tot aanzienlijk lagere kosten. Ook hebben we extra kosten moeten maken door afkeur van partijen PMD en heeft ook de lage papierprijs gezorgd voor lagere inkomsten en daarmee hogere lasten door de uitbetaling van de garantieprijs aan verenigingen en scholen. Daarnaast is de verwachte extra opbrengst van de verhoging van het tarief voor het brengen van afval op het afvalbrengstation minder hoog uitgevallen dan verwacht en kon ook de geraamde uitname uit de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing geen doorgang vinden omdat deze voorziening al uitgeput was. 

Sport, nadeel € 71.000

Op sport zitten verschillende nadelen, zwembaden € 112.000 nadeel, sporthallen € 72.000 nadeel en overige sportaccomodaties € 74.000 nadeel. Deze nadelen worden gedeeltelijk gecompenseerd door de Spuk uitkering sport die € 189.000 hoger is dan begroot.

Openbaar groen, nadeel € 62.000

Het groenonderhoud in onze wijken wordt uitgevoerd door onze  Kernteams van de buitendienst. Om het groen netjes en verzorgd te houden, hebben we genoeg medewerkers nodig. Elk jaar proberen we nieuwe collega's aan te nemen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben (afspraakbaners). Dit helpt ons niet alleen om het werk gedaan te krijgen, maar geeft ook mensen een kans om weer aan de slag te gaan. Helaas waren er in 2024 minder mogelijkheden om afspraakbaners in te zetten. Hierdoor moesten we vaker een beroep doen op uitzendkrachten. Uitzendkrachten zijn echter duurder, wat ertoe heeft geleid dat ons personeelsbudget is overschreden en het groenonderhoud duurder uitviel dan gepland.

Overige verschillen, voordeel € 47.000

De overige verschillen voordeel € 47.000 worden niet nader toegelicht.

 

Overzicht mutaties in de reserves
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
(bedragen x € 1.000) Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
NJN Reserve grondbedrijf Toevoeging POC Nooitgedacht 600 600
NJN reserve grondbedrijf dekking archeologisch onderzoek Bloemakkers 400 400
NJN reserve grondbedrijf dekking vpb 145 145
Reserve risico's en opvang vastgoed bijdrage 165 165 0
Extra inhuur bouwaanvragen 41 41 0
Toegankelijkheid voetpaden 19 0 -19
Impl. omgevingswet en wet kwaliteitsborging 127 127 0
Komgrenzen inrichten 34 34 0
Knelpunten in de openbare ruimte 68 23 -45
AU decembercirulaire 2021; noodlijdende instellingen op het gebied van kunst en cultuur 39 39 0
Leefbaarheidsfonds 83 83 0
Subsdieregeling Dorpsinitiatieven vitaal platteland 69 0 -69
Ecologisch bermbeheer 52 47 -5
DU Kerkenvisie 5 0 -4
Toren Anloo (+klokkenstoel) 52 0 -52
Verkeerstellingen 6 4 -2
Actualiseren GVVP (gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan) 2023 54 48 -6
Personele investeringen woningbouwopgave 2023 366 202 -164
Dorpsplannen De Pol Grolloo 2023 300 0 -300
Voorbereiding Tiny houses 24 19 -5
Verkeersveiligheid Asserstraat 26 26 0
Achterstallig onderhoud watergangen 2023 (naar pijler 3) 36 0 -36
0 0
Dekking kapitaal lasten OV Stationsstr Gieten 1 1 0
Dekking kapitaal lasten herinr. openb ruimte Gieten 13 13 0
Dekking kapitaallasten sportaccommodatie Eexterveen 3 -2 -5
Dekking kapitaallasten Herinrichting openbare ruimte Eekschillersweg 3 3 0
Dekking kapitaallasten verlichting vv Gasselternijveen 2 3 2
Dekking kapitaallasten De Goorns zonnepanelen 3 3 0
Dekking kapitaallasten De Wendeling zonnepanelen 1 1 0
Dekking kapitaallasten kunstgrasveld Annen 25 25 0
Dekking kapitaallasten fietspad Anloo-Eext 5 5 0
Dekking kapitaallasten Verkeersm. Spekstoep 3 3 0
Dekking kapitaallasten fiestpad Bosweg-Anloo 6 6 0
Dekking kapitaallasten fietspad Balloerveld 16 1 -15
Dekking kapitaallasten fietspad Grolloerwal 1 1 0
Dekking kapitaallasten vervanging riool Gieterweg Gasselte 4 4 0
Dekking kapitaallasten Lutkenend 6 0 -6
Dekking kapitaallasten Herinr. dorpskern Grolloo 6 6 0
Dekking kapitaallasten Verkeersm. Zuidlaardwg 4 0 -4
600 600 2.211 1.478 -735
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel

Pijler 5 Middelen en ondersteuning

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 5 Middelen en ondersteuning
Pijler 5 Middelen en ondersteuning
Middelen en ondersteuning
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2023 2024 2024 2024
Lasten 16.066 13.509 15.400 16.086 -687
Baten 56.692 52.261 58.528 60.340 1.812
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 40.626 38.752 43.129 44.254 1.125
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 4.643 0 -1.002 -1.002 0
Baten ( = onttrekking) 4.751 8 3.387 3.211 -176
Resultaat mutaties reserves 108 8 4.389 4.212 -176
Gerealiseerd resultaat 40.734 38.760 47.517 48.466 949
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler Middelen en ondersteuning bedraagt na bestemming € 949.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten Incidenteel Voordeel 469
Algemene uitkering Incidenteel Voordeel 615
Opbrengsten OZB Structureel Voordeel 172
Stelpost vernieuwing BBV Incidenteel Voordeel 113
Verkoop afgeschreven activa Incidenteel voordeel 112
Huisvestingskosten Gemeentehuis Incidenteel/structureel Nadeel -65
Voorziening bovenwettelijk en IKB verlof Incidenteel Nadeel -144
SDA belastingen Incidenteel Nadeel -112
SDA inkoop/PSA incidenteel/structureel Nadeel -83
Overige verschillen Incidenteel Nadeel -128

Toelichting P5

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Toelichting P5

Incidentele budgetten, voordeel €469.000

Door de raad zijn in 2024 incidentele budgetten beschikbaar gesteld.    
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2025, in totaal € 469.000                                            

Het betreft:        

Rechtmatigheid €   20.000
Implementatie beheerpakketten automatisering €   31.640
Arbo/veiligheid & RI&E €   40.000
Informatiebeleidsplan € 174.000
Duurzame inzetbaarheid € 100.000
Projectmatig werken  €   23.000
Huisvesting kernteams en brandweer Rolde €   80.000
Totaal € 469.000

                                                                                                                                              

Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve Onderhanden Werk.    

Algemene uitkering, voordeel € 615.000

Het verschil tussen het geraamde bedrag van de algemene uitkering en het werkelijk ontvangen bedrag bedraagt € 615.000. Hiervan heeft € 143.000 betrekking op afrekeningen van verschillende (oude) jaren. Een bedrag ad € 234.000 kan worden verklaard uit toevoegingen in de decembercirculaire 2024. Deze komen op een dusdanig laat moment in het jaar dat deze niet meer via een begrotingswijziging in de ramingen kunnen worden verwerkt. Het resterende deel ad € 238.000 wordt veroorzaakt door mutaties in de maatstaven. 

Opbrengsten OZB, voordeel € 172.000

Bij het bepalen van de tarieven voor de onroerende zaakbelastingen zijn we uitgegaan van een waardestijging van woningen en niet-woningen van 0%. Dit op basis van de tot dan toe getaxeerde waarden. In werkelijkheid was de waardestijging voor 2024 voor woningen 1,64% en voor niet-woningen 1,38 %. Hierdoor is de opbrengst incidenteel in totaal € 172.000 hoger dan geraamd. Een overschrijding van 3,4%.

Vernieuwing BBV, voordeel € 113.000

Dit betreft een incidenteel voordeel van € 113.000 op de stelpost voor verrekening van budgetverschillen van o.a. kostentoerekening, rente en afwijkingen bij het opstellen van de begroting. De raming fluctueert per jaar en wordt ingezet om een constant begrotingsniveau op exploitatiebasis te kunnen handhaven. 

Verkoop afgeschreven activa, voordeel € 112.000

Er zijn activa verkocht waarvan de boekwaarde € 0 was. Dit levert een incidenteel voordeel op van € 112.000

Huisvestingskosten gemeentehuis, nadeel € 65.000

Het betreft de huisvestingskosten gemeentehuis inclusief politiebureau en kosten meubilair. Deze post laat een overschrijding zien van in totaal € 65.000. Deze wordt deels veroorzaakt door de hogere kosten van onderhoud ad € 31.000. In april is een nieuw MJOP vastgesteld door uw raad op basis van actuele kosten. We verwachten daarom in de toekomst hier geen overschrijding meer. Ook de nutsvoorzieningen (gas, elektra en water) zijn € 37.000 hoger dan geraamd.
Daarnaast zijn er nog diverse kleinere verschillen.

Voorziening bovenwettelijk en IKB verlof, nadeel € 144.000

Als gevolg van recente vragen en antwoorden van de commissie BBV blijkt dat er ook voorzieningen dienen te worden gevormd voor bovenwettelijk en IKB verlof indien er geen sprake is van een gelijke omvang door de jaren heen. Dit resulteert in een nieuwe voorziening in 2024 waar een bedrag van € 144.000 aan gedoteerd wordt.

SDA belastingen, nadeel € 112.000

Het budget SDA belastingen  is met ruim € 112.000,- overschreden. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere kosten inhuur en automatisering.

In 2024 is er extra ingehuurd voor de uitvoering van diverse projecten:
1)    Project om de processen beter te stroomlijnen
2)    Project WOZ agrarische projecten
3)    Project onderzoek volledigheid toeristenbelasting

Softwareleveranciers hebben in 2024 de prijzen opnieuw (sterk) verhoogd. Daarnaast hebben wetswijzigingen ertoe geleid dat enkele applicaties aangepast moesten worden en dat er koppelingen met andere systemen moesten worden aangelegd. Deze wetswijzigingen waren:

1)    Wetswijziging digimelding
2)    Wetswijziging status code beschikking

SDA inkoop/PSA, nadeel € 83.000

Sinds 2017 is een samenwerking gestart met de gemeente Assen voor inkoop en de gemeente Tynaarlo voor de personeels- en salarisadministratie. De begroting is in 2024 al opgehoogd, toch zijn de kosten voor de personeels- en salarisadministratie met € 72.000 gestegen ten opzichte van 2023, door hogere salariskosten en systeemkosten.


Overige verschillen, nadeel € 128.000

De overige verschillen nadeel € 128.000 worden verder niet verklaard.

Overzicht mutaties in de reserves
Middelen en ondersteuning
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
(bedragen x € 1.000) Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Incidenteel sluitend maken begroting 2024 tlv VAR 2.802 2.802 0
Incidenteel sluitend maken begroting 2024 tlv VAR nav amendementen 100 100 0
Resultaat budgetruimte NJN 2024 toevoegen aan de VAR -1.238 -1.238 0
Budgetruimte incidenteel naar VAR Bestuursrapportage 254 254 0
Budgetruimte structureel incidenteel onttrekken a/d VAR NJN -17 -17 0
Aanvraag budget duurzame inzetbaarheid 37 37 0
Duurzame inzetbaarheid 2023 100 18 -82
AU decembercirulaire 2021; reserveren voor het oplossen van problemen op het gebied van de interne en externe dienstverlening 66 -66
Corona steunpakket vanuit decembercircularie 2020 Algemene uitkering 45 45 0
Project omtrent Dienstverlening deelneming projectgroep 2023 58 58 0
Project omtrent Dienstverlening deelneming ICT optimalisatie 2023 15 15 0
Project omtrent Dienstverlening deelneming training 2023 60 60 0
Informatiebeleidsplan 2023 84 58 -26
Implementatie Observer naar de cloud 12 12 0
Dekking kapitaallasten basiskaart grootschalige topografie 2 -2
Dekking kapitaallasten huisvesting buitendienst 6 6 0
-1.001 -1.001 3.387 3.211 -176
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel

Overzicht aard en reden Reserves

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Overzicht aard en reden Reserves
Reserves
Pijler Aard Reden Voeding / plafond
Algemene reserves
Middelen en Ondersteuning Weerstandsdeel algemene reserve (WAR) Weerstandsdeel van de algemene reserves. Storting uit de VAR;jaarlijks verhogen met de inflatiecorrectie van de septembercirculaire van het betreffende rekening jaar. Gewenste hoogte 10% van het begrotingstotaal.
Middelen en Ondersteuning Vrije algemene reserve (VAR) Dekking van eenmalige uitgaven niet behorende tot de normale exploitatie van de gemeente. Storting van rekeningsoverschotten en overige ontvangsten niet behorende tot de normale exploitatie van de gemeente.
Duurzaamheid en economie / Voorz. Leefbaarheid en Wonen Algemene reserve grondbedrijf Opvangen risico's ten aanzien van bedrijfsvoering rondom grondexploitaties. Voeding door positieve resultaten van afgesloten grondexploitaties en eventueel tussentijdse winstnemingen uit lopende exploitaties.
Bestemmingsreserves
Middelen en Ondersteuning Risico's Nieuwe sociale wetgeving ambtenaren Reserve ingesteld bij beleidsplan 2001 i.v.m. het eigen risicodrager worden voor WW, WAO, e.d.. Max plafond € 100.000. Aanvulling komt uit algemene middelen.
Samen Leven Egalisatiereserve Groot onderhoud schoolgebouwen Toekomstig onderhoud van de scholen. Jaarlijkse bijdrage te ontvangen van CONOD en Stichting PrimAH de bijdrage in het groot onderhoud obv de LONDO-vergoeding.
Middelen en Ondersteuning Reserve energieknelpunten dorpshuizen en sportaccomodaties Bieden van financiele ondersteuning voor de hogere energielasten voor dorpshuizen en sportaccomodaties Voeding komt uit algemene middelen
Samen Leven Risico's opvang en vastgoed Bestemmingsreserve voor verbouw en inrichting van opvanglocatie en afdekking van de risico's Saldo lasten en baten met betrekking tot opvang vluchtelingen
div Reserves Ter dekking kapitaallasten Dekking kapitaallasten investeringen. Soms uit voorzieningen soms uit de VAR worden middelen ter beschikking gesteld voor dekking kapitaallasten van een investering.
div. Reserve Onderhanden werk De in enig jaar beschikbaar gestelde incidentele kredieten voor uitgaven/investeringen die niet nog niet of gedeeltelijk ten uitvoer zijn gebracht. Beschikbaar gestelde kredieten die nog niet zijn uitgegeven.

Overzicht aard en reden Voorzieningen

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Overzicht aard en reden Voorzieningen
Voorzieningen
Pijler Aard Reden Voeding / plafond
Bestuur en participatie Pensioenvoorziening (vm) wethouders Voorziening voor toekomstige pensioensverplichtingen aan wethouders. Vanuit exploitatie, wordt jaarlijks geactualiseerd of de voorziening toereikend is.
Bestuur en participatie Voorziening gebiedsfonds windpark Oostermoer Met een gebiedsfonds wordt de lokale omgeving gecompenseerd voor de realisatie voor een windpark.. Het idee is dat de omgeving niet alleen de lasten moet dragen van een windpark, maar ook moet kunnen delen in de lusten. In onderling bestuurlijk overleg met Borger-Odoorn is afgesproken om € 500 per opgestelde MW bij te dragen aan het Gebiedsfonds, met een looptijd van 10 jaar. Aa en Hunze draagt € 312.000 bij.
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Voorziening Vijveronderhoud Om problemen voor de volksgezondheid te voorkomen dient frequent onderhoud aan vijvers plaats te vinden. Structurele storting van € 55.000 vanuit de exploitatie.
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Wegenonderhoud Bekostigen van "grote" onderhoudswerken aan wegen. In de begroting wordt jaarlijks in de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen gerapporteerd over de benodigde middelen om de voorziening wegenonderhoud op nivo te houden. Jaarlijks wordt structureel een bedrag toegevoegd (2024 : € 949.000 aan de voorziening wegenonderhoud.
Economie, werk en recreatie Voorziening Groot onderhoud Grevelingskanaal Voorziening voor toekomstig groot onderhoud, schilderwerk en beschoeiing Grevelingkanaal. Bijdrage vanuit de reserve Bruggen en beschoeiingen Grevelingkanaal. Voeding door afkoopsom van de gemeente Groningen.
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Technisch onderhoud monumenten Deze voorziening dient om de jaarlijkse schommelingen in onderhoudskosten van monumenten op te vangen. In de exploitatie wordt jaarlijks voor groot onderhoud van monumenten structureel gestort in de voorziening (2024: € 36.000).
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Schilderwerk monumenten Deze voorziening dient om de jaarlijkse schommelingen in onderhoud schilderwerk van monumenten op te vangen. In de exploitatie wordt jaarlijks voor schilderwerk van monumenten structureel gestort in de voorziening (2024: € 20.000).
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Voorziening Groot onderhoud dorpshuizen Opvangen van jaarlijkse schommelingen in onderhoudskosten. Jaarlijks € 65.000 vanuit de exploitatie.
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Egalisatievoorziening Afvalstoffenheffing De kosten van afvalstoffen zo gelijkmatig mogelijk te verwerken in de afvalstoffenheffing ter voorkoming van een grote, schoksgewijze verhoging van de afvalstoffenheffing. Zowel op begrotings- als op rekeningsbasis wordt het verschil tussen de kosten van huishoudelijke afvalstoffen en de afvalstoffenheffing verrekend met de voorziening (conform BBV)
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen Gemeentelijk rioleringsplan (G.R.P.) Egalisatiefonds met als doel ongewenste schommelingen in het rioolrecht te voorkomen en daarnaast "het bekostigen van investeringen met betrekking tot het rioleringsplan". Saldo tussen ontvangen rioolrecht en uitgaven in een jaar. Jaarlijks stortingen (rente) nodig om op de juiste hoogte te houden, hiermee is rekening gehouden. Het GRP is op basis van de contante waarde methode. Het incidenteel voordeel op kapitaallasten is jaarlijks toegevoegd aan de voorziening.
Middelen en ondersteuning Voorziening verlofsparen Als onderdeel van de nieuwe CAO gemeenten is afgesproken dat een medewerker met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie uren opzij kan zetten voor later. Hiervoor dient een voorziening te worden getroffen Vanuit exploitatie, wordt jaarlijks geactualiseerd of de voorziening toereikend is.
Middelen en ondersteuning Voorziening bovenwettelijk en IKB verlof Als gevolg van recente vragen en antwoorden van de commissie BBV blijkt dat er ook voorzieningen dienen te worden gevormd voor bovenwettelijk en IKB verlof indien er geen sprake is van een gelijke omvang door de jaren heen. Vanuit exploitatie, wordt jaarlijks geactualiseerd of de voorziening toereikend is.
div. Technisch onderhoud gemeentegebouwen Deze voorziening dient om de jaarlijkse schommelingen in onderhoudskosten van gebouwen op te vangen. In de exploitatie wordt jaarlijk een bedrag voor groot onderhoud als storting in de voorziening opgenomen van €269.000 De werkelijke uitgaven worden conform BBV rechtstreeks uit de voorziening gehaald.
div. Schilderwerk gemeentelijke gebouwen De commissie BBV is van mening geweest dat hier een voorziening moet worden getroffen. De dotatie in de voorziening In de exploitatie wordt jaarlijk een bedrag voor schilderwerk gemeentelijke gebouwen een storting in de voorziening opgenomen van € 128.000 De werkelijke uitgaven worden conform BBV rechtstreeks uit de voorziening gehaald.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
(bedragen x € 1.000)
Rekening 2024
Lokale heffingen:
Onroerende zaakbelasting 5.162
Toeristenbelasting 1.890
Forensenbelasting 267
7.319
Algemene uitkering gemeentefonds, inclusief sociaal domein 50.278
Dividenden 167
Saldo financieringsfunctie (betaalde en ontvangen rente, exclusief rente eigen vermogen)
Ontvangen rente 131
Betaalde rente -24
107
Saldo tussen compensabele BTW en de uitkering uit het BTW-compensatiefonds
Ontvangen Compensabele BTW 2023 5.408
Opgenomen op de balans Compensabele BTW 2023 5.409
-1
Overige algemene dekkingsmiddelen (o.a. berekende rente eigen vermogen) -
Totaal algemene dekkingsmiddelen 57.870

Gerealiseerde baten en lasten per pijler incidenteel

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Gerealiseerde baten en lasten per pijler incidenteel
Incidentele baten en lasten
Bedragen x € 1.000
Lasten Baten Saldo
Pijler 1. Bestuur en Samen doen
Opvang Oekraine 5.573 8.891 3.318
Opvang asielzoekers 1.915 3.842 1.927
Uitvoeringskosten Nij Begun 206 987 781
Overig vanuit structurele budgetten: -
*Pensioenen wethouders 1.228 -1.228
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 - - -
8.922 13.720 4.798
Pijler 2. Samen leven
Nationaal programma onderwijs 61 61 -
Opvang asielzoekers 80 - -80
Budget uitvoering cultuurnota 2023 40 - -40
Evaluatie integraal Huisvest. Plan Onderwijs (IHP) 62 - -62
Volwassenfonds 50 - -50
Eerste inr.extra huisvest. OBS De Dobbe 33 - -33
Spreiding toegangkelijkheid bibliotheek 106 106 -
Spuk lokale bibliotheekvoorziening Gieten 40 40 -
Informele ondersteuning in dorpen 100 - -100
Brede spuk versterken sociale basis 49 49 -
Energietoeslag voor minima 70 - -70
Overig vanuit structurele budgetten: - - -
*Beschermd wonen 1.310 1.310
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 221 125 -96
912 1.691 779
Pijler 3.Duurzaamheid en Economie
Toekomst vakantieparken 240 8 -232
Nieuwe koersnota/Geopark de Hondsrug 2023 30 -30
Achterstallig onderhoud watergangen 2023 37 - -37
Economische koersnota en vrijetijdseconomie (2024) 57 - -57
Regio Deal digit.vrijetijdseconomie 2e tranche 47 45 -2
SPUK aanpak energiearmoede 550 550 -
Duurzaamheid en Energietransitie 66 - -66
Overig vanuit structurele budgetten: - - -
*Voorziening Bloemakkers 300 - -300
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 78 20 -58
1.405 623 -782
Pijler 4. Voorzieningen leefbaarheid en Wonen
Externe inhuur extra bouwaanvragen (Corona) 41 - -41
Komgrenzen inrichten 55 - -55
Alg.Uitk. Noodlijdende inst.op h.geb.v.kunst-cult. 39 - -39
Leefbaarheidsfonds 103 - -103
Ecologisch bermbeheer 47 - -47
Actualiseren GVVP gem.verk.-en vervoersplan 2023) 48 - -48
Personele invest.woningbouwopgave 2023 202 - -202
Verkeersveiligheid Asserstraat 45 - -45
Dienstverl. Omgevingswet 67 - -67
Huisvesting statushouders 38 - -38
Bijdrage beheer MFC de Spil 30 - -30
Extra inzet vergunningverlening i.v.m. omgevingsw. 150 - -150
SPUK bouwimpuls 325 325 -
Proeftuin energiearmoede tranche 8 70 60 -10
Impl. omgevingswet en wet kwaliteitsborging 127 - -127
Overig vanuit structurele budgetten: - - -
*Winstneming Nooitgedacht - 700 700
*Leges bouwvergunningen - 640 640
*Vrijval voorziening vijveronderhoud 190 190
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 128 20 -108
1.515 1.935 420
Pijler 5. Middelen en Ondersteuning
Algemene uitkering incidenteel -
Duurzame inzetbaarheid 37 - -37
Coronasteunpakket dec.circ AU 2020 was 6.160.00.00 45 - -45
Informatiebeleidsplan 2023 61 - -61
Implementatie beheerspakk. Automatisering 88 - -88
Onderzoek automatisering 51 - -51
Project omtr.Dienstverlening deeln. projectgr.2023 58 - -58
Project omtrent Dienstverl.deeln. training 2023 60 - -60
Overig vanuit structurele budgetten: - - -
*Algemene uitkering - 615 615
*Verkoop afgeschreven activa 112 112
*Voorziening bovenwettelijk en IKB verlof 144 -144
Overige incidentele baten en lasten < € 30.000 100 - -100
644 727 83

Wet WNT

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Wet WNT

Op 1 januari 2013 is de Wet normering topinkomens (WNT) in werking getreden. De WNT is van toepassing op de Gemeente Aa en Hunze. Het voor de Gemeente Aa en Hunze toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2024 € 233.000 volgens het algemene bezoldigingsmaximum.

1. Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling

 

Gegevens 2024
bedragen x € 1 Dhr. R.L.H. Schoonderbeek Mw. Mr. E.P. van Corbach
Functiegegevens Gemeentesecretaris/Algemeen directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2024 01/01-31/12 01/01-31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1 1
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen € 112.622 € 93.801
Beloningen betaalbaar op termijn € 18.403 € 15.009
Subtotaal € 131.025 € 108.810
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum € 233.000 € 233.000
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag N.v.t. N.v.t.
Bezoldiging € 131.025 € 108.810
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2023
bedragen x € 1 Dhr. R.L.H. Schoonderbeek Mw. Mr. E.P. van Corbach
Functiegegevens Gemeentesecretaris/Algemeen directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2022 01/01-31/12 01/01-31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1 1
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen € 106.990 € 89.469
Beloningen betaalbaar op termijn € 17.350 € 14.230
Subtotaal € 124.340 € 103.699
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum € 223.000 € 223.000
Bezoldiging € 124.340 € 103.699

Baten en lasten per pijler

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Baten en lasten per pijler
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 incl. wijz. Rekening 2024 Verschil 2024
Pijler 1 Bestuur en Samen doen
Lasten 12.902 5.225 14.451 14.346 -105
Baten 9.849 1.076 12.513 14.341 1.827
Onttrekkingen 2.355 18 157 77 -80
Stortingen 3.063 0 3.100 3.100 0
Totaal Pijler 1 Bestuur en Samen doen -3.760 -4.131 -4.880 -3.028 1.852
Pijler 2 Samen leven
Lasten 33.646 29.737 39.359 36.428 -2.931
Baten 8.744 5.837 10.396 9.633 -764
Onttrekkingen 444 31 972 275 -697
Stortingen 385 19 19 0 -19
Totaal Pijler 2 Samen leven -24.843 -23.888 -28.009 -26.520 1.489
Pijler 3 Duurzaamheid en Economie
Lasten 1.723 1.455 4.429 2.507 -1.922
Baten 2.581 2.592 3.860 3.263 -597
Onttrekkingen 1.048 0 1.469 1.072 -397
Stortingen 532 0 0 0 0
Totaal Pijler 3 Duurzaamheid en Economie 1.374 1.137 900 1.829 928
Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
Lasten 22.618 22.089 28.941 25.113 -3.827
Baten 10.894 10.110 11.800 11.678 -122
Onttrekkingen 3.617 101 2.212 1.477 -735
Stortingen 3.101 0 600 600 0
Totaal Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen -11.208 -11.878 -15.529 -12.558 2.970
Pijler 5 Middelen en Ondersteuning
Lasten 16.066 13.509 15.400 16.086 687
Baten 56.692 52.261 58.528 60.340 1.812
Onttrekkingen 4.751 8 3.387 3.211 -176
Stortingen 4.643 0 -1.002 -1.002 0
Totaal Pijler 5 Middelen en Ondersteuning 40.734 38.760 47.517 48.466 949

Pijler 1

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 1
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 incl. wijz. Rekening 2024 Verschil 2024
Pijler 1 Bestuur en Samen doen
Lasten 12.902 5.225 14.451 14.346 -105
Baten 9.849 1.076 12.513 14.341 1.827
Onttrekkingen 2.355 18 157 77 -80
Stortingen 3.063 0 3.100 3.100 0
Totaal Pijler 1 Bestuur en Samen doen -3.760 -4.131 -4.880 -3.028 1.852

Pijler 2

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 2
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 incl. wijz. Rekening 2024 Verschil 2024
Pijler 2 Samen leven
Lasten 33.646 29.737 39.359 36.428 -2.931
Baten 8.744 5.837 10.396 9.633 -764
Onttrekkingen 444 31 972 275 -697
Stortingen 385 19 19 0 -19
Totaal Pijler 2 Samen leven -24.843 -23.888 -28.009 -26.520 1.489

Pijler 3

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 3
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 incl. wijz. Rekening 2024 Verschil 2024
Pijler 3 Duurzaamheid en Economie
Lasten 1.723 1.455 4.429 2.507 -1.922
Baten 2.581 2.592 3.860 3.263 -597
Onttrekkingen 1.048 0 1.469 1.072 -397
Stortingen 532 0 0 0 0
Totaal Pijler 3 Duurzaamheid en Economie 1.374 1.137 900 1.829 928

Pijler 4

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 4
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 incl. wijz. Rekening 2024 Verschil 2024
Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
Lasten 22.618 22.089 28.941 25.113 -3.827
Baten 10.894 10.110 11.800 11.678 -122
Onttrekkingen 3.617 101 2.212 1.477 -735
Stortingen 3.101 0 600 600 0
Totaal Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen -11.208 -11.878 -15.529 -12.558 2.970

Pijler 5

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening - Pijler 5
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 incl. wijz. Rekening 2024 Verschil 2024
Pijler 5 Middelen en Ondersteuning
Lasten 16.066 13.509 15.199 15.960 761
Baten 56.692 52.261 58.538 60.340 1.802
Onttrekkingen 4.751 8 3.387 3.211 -176
Stortingen 4.643 0 -1.002 -1.002 0
Totaal Pijler 5 Middelen en Ondersteuning 40.734 38.760 47.728 48.593 865