In 2021 is een start gemaakt met het AVE model (Aanpak Voorkoming Escalatie) bij huishoudens met oplopende / complexe problematiek. Doel is om te voorkomen dat probleemsituaties (verder) uit de hand lopen. Dit model is in nauwe samenwerking met betrokken netwerkpartners voorbereid en ingevuld. Het AVE model is een instrument waarmee we het volgende willen bereiken:

  • Helderheid in aanpak / structuur die gedragen wordt door alle betrokken netwerkpartners (uniforme aanpak)
  • Afspraken maken over (casus en proces) regie en verantwoordelijkheden
  • Duidelijkheid bij de momenten van op – en afschaling door middel van de verschillende fases in het model
  • Aansluiten bij de lokale inrichting van Aa en Hunze
  • Helderheid verkrijgen over begrippen en taal
  • Checken of het sociaal domein een sluitende keten is in de gemeente

Kwaliteit (toelichting)

Terugblik 2022

Nu we steeds meer ervaring opdoen met het AVE-model zien we dat we casussen veel sneller en efficiënter kunnen oppakken. Het model biedt een duidelijke structuur waardoor direct duidelijk is wie in een casus verantwoordelijk is. Dat betekent dat in minder gevallen noodzakelijk is dat de gemeente de procesregie voert op complexe casussen, maar door de verantwoordelijke ketenpartner wordt opgepakt. Daar waar de gemeente in 2021 nog regie voerde op 52 casussen, was dat in 2022 nog in ongeveer 30 situaties.

Dankzij het model krijgen we als gemeente beter grip en meer overzicht op de casussen en kunnen de trajecten sneller worden doorlopen. Ook vanuit andere gemeenten is er belangstelling voor het AVE-model.

We zien het positieve effect van het gebruiken van het AVE-model.  Helaas lopen we wel aan tegen de problemen in de jeugdzorg (zoals lange wachtlijsten en een capaciteitstekort) .