Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

Baten en lasten per pijler

Terug naar navigatie - Baten en lasten per pijler
Nr. Pijler Begroting Begroting na wijziging Rekening Verschil
2022 2022 2022 ('- = nadelig
(bedragen x € 1.000) begr. versus rek.)
1 Bestuur en participatie lasten 3.969 10.585 7.119 3.466
baten 337 6.339 5.646 -693
saldo -3.632 -4.245 -1.473 2.773
2 Zorg lasten 27.409 31.277 31.039 238
baten 5.951 6.230 6.887 657
saldo -21.458 -25.047 -24.152 895
3 Economie, werk en recreatie lasten 1.254 2.693 1.450 1.243
baten 2.249 2.664 2.342 -323
saldo 995 -29 892 920
4 Voorzieningen leefbaarheid en wonen lasten 18.850 26.294 21.844 4.451
baten 9.044 12.927 11.956 -971
saldo -9.807 -13.367 -9.887 3.480
5 Middelen en ondersteuning lasten 12.233 13.686 14.256 -569
baten 45.967 53.143 54.797 1.653
saldo 33.734 39.457 40.541 1.084
Totaal lasten pijlers 1 t/m 5 lasten 63.716 84.536 75.708 8.828
Totaal baten pijlers 1 t/m 5 baten 63.548 81.304 81.628 324
Gerealiseerd saldo van baten en lasten saldo -168 -3.232 5.920 9.152
Toevoeging aan reserves:
1 Bestuur en participatie 0 0 60 -60
2 Zorg 19 19 437 -419
3 Economie, werk en recreatie 0 0 232 -232
4 Voorzienigen leefbaarheid en wonen 0 1.622 2.875 -1.252
5 Middelen en ondersteuning 0 3.743 5.388 -1.645
Totaal toevoegingen aan de reserves lasten 19 5.384 8.991 -3.607
Beschikking over reserves:
1 Bestuur en participatie 18 29 79 50
2 Zorg 34 748 720 -28
3 Economie, werk en recreatie 0 608 562 -46
4 Voorzienigen leefbaarheid en wonen 126 3.558 3.608 50
5 Middelen en ondersteuning 8 3.673 4.978 1.305
Totaal beschikkingen over reserves baten 187 8.616 9.947 1.331
Saldo reserve mutaties -168 -3.232 -956 -2.276
Totalen lasten 63.735 89.920 84.699 5.220
baten 63.735 89.920 91.575 1.655
Gerealiseerde resultaat 0 0 6.876 6.876

Pijler 1

Terug naar navigatie - Pijler 1
Toelichting op baten en lasten per pijler
Pijler 1 Bestuur en participatie
Bestuur en participatie
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2021 2022 2022 2022
Lasten 5.168 3.969 10.585 7.119 3.466
Baten 687 337 6.339 5.646 -693
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -4.481 -3.632 -4.245 -1.473 2.773
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 273 0 0 60 -60
Baten ( = onttrekking) 881 19 29 79 50
Resultaat mutaties reserves 608 19 29 19 -10
Gerealiseerd resultaat -3.873 -3.613 -4.216 -1.454 2.763
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler Bestuur en participatie bedraagt na bestemming € 2.763.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten incidenteel Voordeel 56
Opvang Oekraïners incidenteel Voordeel 2257
pensioenen (voormalige) wethouders incidenteel Voordeel 458
Overige verschillen Incidenteel Nadeel -8
Totaal afgerond 2763
Toelichting
Incidentele budgetten voordeel € 56.000
Door de raad zijn in 2022 incidentele burdgetten beschikbaar gesteld.
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2023,
in totaal € 56.000
Het betreft:
Opstellen nieuwe strategische toekomstvisie € 50.000
Sponsoring € 6.000
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen.
Opvang Oekraïners voordeel € 2.257.000
Als gevolg van de oorlog in Oekraïne, zijn miljoenen mensen gevlucht. Ook Aa en Hunze heeft zijn steentje bijgedragen en heeft vluchtelingen opgevangen binnen de gemeente. Naast de opvang bij particulieren zijn de meeste Oekraïense vluchtelingen opgevangen in de gebouwen van Yorneo in Papenvoort. De gemeente heeft 7 panden gehuurd en aangepast. Dit hebben we met behulp van velen zo goed mogelijk tegen lage kosten proberen te doen. In het begin was ook nog veel onduidelijk ten aanzien van de precieze vergoeding van het Rijk. Lopende het jaar werd duidelijk dat het Rijk een normbedrag per beschikbaar bed beschikbaar stelde. Om vanuit het Rijk geen financiële barrières op te werpen en daarmee opvang te bespoedigen heeft het Rijk de opvang in eerste instantie ruimhartig vergoed. Lopende het jaar zijn de normbedragen naar beneden bijgesteld. Omdat gaandeweg 2022 duidelijk werd dat de oorlog in Oekraïne nog wel even zou gaan duren hebben we eind 2022 besloten de gehele locatie in Papenvoort aan te kopen. We hebben dit gedaan vanuit de gedachte dat het een goede en mooie opvanglocatie is en we op deze manier voor zeker 5 jaar een veilige opvang kunnen aanbieden. De gebouwen zijn en worden aangepast en moeten worden ingericht. Daarnaast lopen we als eigenaar bepaalde risico’s in beheer en onderhoud van de gebouwen en het terrein. Ook zou het kunnen zijn dat de oorlog eerder stopt en de opvang niet meer nodig is. Zoals eerder ook al aangegeven willen we werken we met een “gesloten boekhouding” voor de opvang in Papenvoort. Uitgaven en risico’s moeten (af)gedekt worden uit de vergoeding van het Rijk.
In 2022 zijn de gemaakte kosten lager geweest dan de vergoeding van het Rijk waardoor € 2.257.000 voordeel is ontstaan.  De raad wordt voorgesteld dit bedrag via resultaat bestemming te storten in een nieuw te vormen bestemmingsreserve risico’s opvang en vastgoed. De nieuwe bestemmingsreserve wordt onder andere gebruikt voor de verbouw en de inrichting van de locatie en de afdekking van de risico’s.
Pensioenen (voormalige) wethouders voordeel € 458.000
Jaarlijks wordt berekend hoe hoog de pensioenvoorziening voormalige wethouders dient te zijn. Door een forse stijging van de rente, van een half procent per eind 2021
naar bijna 2,5% eind 2022, kan een gedeelte van de aanwezige voorziening vrij vallen. Er is ten gunste van de exploitatie een vrijval van de voorziening geboekt van € 458.000.
Overige verschillen €8.000 nadeel
De overige verschillen € 8.000 nadeel worden niet verder toegelicht.
Overzicht mutaties in de reserves
1. Bestuur en participatie
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Resultaat 2021 50.000 10.000
Toevoeging resultaat 2021 conform raadsbesluit 10.000
Onttrekking resultaat 2021 conform raadsbesluit 50.000
Sponsoring 10.449 795 -9.654
Ter dekking kapitaallasten brandweerhuisvesting 18.431 18.431 0
0 60.000 28.880 79.226 -9.654
De mutaties in de reserves Dekking kapitaallasten brandweerhuisvesting hebben een structureel karakter, de mutaties van de
overige reserves zijn incidenteel

Pijler 2

Terug naar navigatie - Pijler 2
Pijler 2 Zorg
Zorg
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2021 2022 2022 2022
Lasten 29.835 27.409 31.277 31.039 238
Baten 7.748 5.951 6.230 6.887 657
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -22.087 -21.458 -25.047 -24.152 895
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 1.465 19 19 437 -418
Baten ( = onttrekking) 1.645 34 748 720 -28
Resultaat mutaties reserves 179 15 729 283 -446
Gerealiseerd resultaat -21.907 -21.443 -24.318 -23.869 449
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler Zorg bedraagt na bestemming € 449.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten incidenteel Voordeel 316
Minimabeleid incidenteel Voordeel 145
Energietoeslag minima (uitbetaald via de WPDA) incidenteel Nadeel -253
Jeugdwet incidenteel Nadeel -62
WMO nieuw (exclusief Beschermd wonen) incidenteel Nadeel -256
WMO nieuw beschermd wonen incidenteel Voordeel 782
WMO oud incidenteel Nadeel -319
Extra formatie Stichting Attenta incidenteel Voordeel 62
Overige verschillen incidenteel Voordeel 34
Totaal afgerond 449
Toelichting
Incidentele budgetten voordeel € 316.000
Door de raad zijn in 2022 incidentele budgetten beschikbaar gesteld.
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over
te hevelen naar 2023, in totaal € 316.000
Het betreft:
Samen maak je de route leerbudget en experimenteren in het sociaal domein. € 25.000
Preventie, versterking voorliggend veld en impuls leefbaarheid & mobiliteit € 240.000
inclusie beleid lokaal toegankelijkheid gebouwen € 10.000
Inburgering (extra introom) 2022 € 28.000
DU gezond in de stad € 13.000
€ 316.000
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen.
Minimabeleid, voordeel € 145.000
Het minimabeleid bestaat uit diverse onderdelen. Algemene budgetten zoals de bijzondere bijstand en meer specifieke budgetten zoals de
meedoenpremies, Klijnsmagelden en collectieve ziektekostenverzekering.
Over het geheel is een voordeel ontstaan van € 145.000 waarbij kan worden opgemerkt dat de algemene budgetten zijn overschreden terwijl op de
specifiekere budgetten geld over was.
De energietoeslag hoort ook tot het minimabeleid. Hierop is een nadeel ontstaan van € 253.000,- (zie toelichting hieronder).
Energietoeslag minima, uitgevoerd door de WPDA, nadeel € 253.000
Het Rijk heeft besloten, ter compensatie van de gestegen energiekosten, om huishoudens met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum een
eenmalige energietoeslag van € 1.300 te betalen. De WPDA heeft voor de uitvoering gezorgd. In totaal was hiervoor een bedrag van € 1.042.000 voor begroot,
de werkelijke kosten zijn € 1.295.000
Jeugdwet nadeel € 62.000
Bij de jeugd is er een stijging in het aantal cliënten voor de Basis GGZ zorg en de Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling.
WMO nieuw (exclusief Beschermd wonen) nadeel € 256.000
Dit nadeel wordt veroorzaakt door een stijging in het aantal cliënten die hulp krijgen bij het huishuiden. Sinds de invoering van het abonnementstarief is deze stijging te zien.
De eigen bijdrage van € 19 is goedkoper dan particulier hulp in te schakelen.
WMO nieuw beschermd wonen voordeel € 782.000
Het voordeel op beschermd wonen bestaat uit een (kleine) nabetaling over 2021 en een prognose van het voordeel over 2022.
De functie beschermd wonen wordt uitgevoerd door centrumgemeente Assen. De deelnemende gemeenten delen in het overschot.
Het grootste deel van het voordeel wordt veroorzaakt door de overgang van cliënten uit beschermd wonen naar de WLZ (Wet Langdurige Zorg).
Als gevolg hiervan zijn de kosten lager maar is ook het rijksbudget verlaagd. De uitstroom naar de WLZ is echter groter dan verwacht.
De uitstroom naar de WLZ is echter groter dan verwacht. Het rijksbudget is daar (nog) niet geheel op aangepast.
Daarnaast is er een beperkte instroom van cliënten doordat de maximale capaciteit is bereikt.
Dat kan overigens wel tot gevolg hebben dat er binnen de WMO (begeleiding) hogere kosten ontstaan. Ook komen er meer cliënten in de functie ThuisWonen+.
Dit is een goedkopere voorziening dan beschermd wonen waardoor ook een voordeel ontstaat.
WMO oud nadeel €319.000
Dit nadeel wordt veroorzaakt door een toename in de kosten voor (taxi)vervoer. Ook zijn er meer fietsen verstrekt.
Extra formatie Stichting Attenta, voordeel € 62.000
Er is een bedrag van €164.000 in de begroting beschikbaar gesteld voor extra formatie voor de Stichting Attenta. De werkelijke kosten hiervan zijn in 2022
€102.000 geweest, dit levert een voordeel ten opzichte van de begroting op van € 62.000.
Overige verschillen, voordeel € 34.000
De overige verschillen (€ 34.000 voordeel) worden niet nader toegelicht.
Overzicht mutaties in de reserves
Zorg
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Resultaat 2021 27.353 409.976
Toevoeging resultaat 2021 conform raadsbesluit 409.976
Onttrekking resultaat 2021 conform raadsbesluit 27.353
Opvang asielzoekers 92.871 475 -92.396
Versterking armoede- en schuldenbeleid 14.309 14.035 -274
Reserveren MFC De Spil, onderwijsfunctie 18.783 18.783
Preventie, versterking voorliggend veld 347.107 215.967 -131.140
Samen maak je de route 34.920 -34.920
DU versterken aanbod mensen met dementie 50.000 0 -50.000
Versterking anti-discriminatievoorziening 10.000 -10.000
DU gezond in de stad 14.000 0 -14.000
DU Dak- en thuisloosheid 50.000 0 -50.000
Uitvoering JOGG in Aa en Hunze 7.074 7.074 0
Participatie inclusief beleid 4.982 -4.982
AU dec circ 2021, aanschaf applicatie tbv Wet inburgering 17.000 11.245 -5.755
Dekking kapitaallasten MFC Gieterveen 75.023 3.711 -71.312
Dekking kapitaallasten verbouw Dr. Nassaucollege 30.371 30.496 125
Dekking kapitaallasten hekwerk OBS Gieten 256 0 -256
18.783 437.329 747.913 720.332 -446.127
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel

Pijler 3

Terug naar navigatie - Pijler 3
Pijler 3 Economie, werk en recreatie
Economie, werk en recreatie
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2021 2022 2022 2022
Lasten 3.141 1.254 2.693 1.450 1.243
Baten 1.782 2.249 2.664 2.341 -323
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.359 995 -29 891 920
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 177 0 0 232 -232
Baten ( = onttrekking) 2.378 0 608 562 -46
Resultaat mutaties reserves 2.201 0 608 330 -278
Gerealiseerd resultaat 842 995 579 1.221 642
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler Economie, werk en recreatie bedraagt na bestemming € 642.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten incidenteel Voordeel 532
Bloemakkers vrijval voorziening incidenteel Voordeel 50
Overige verschillen Incidenteel Voordeel 60
Totaal afgerond 642
Toelichting
Incidentele budgetten voordeel € 532.000
Door de raad zijn in 2022 incidentele budgetten beschikbaar gesteld.
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar
2023, in totaal € 532.000
Het betreft:
Wandelknooppuntennetwerk € 86.000
Koersnota economie en vrijetijdseconomie € 20.000
Toekomst vakantieparken € 300.000
Achterstallig onderhoud watergangen € 18.000
Toegankelijkheid voetpaden € 21.000
Uitvoeringskosten klimaatbeleid 2022 € 87.000
€ 532.000
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen.
Bloemakkers vrijval voorziening, voordeel € 50.000
Voor het complex Bloemakkers is tijdens mindere econonomische tijden een voorziening gevormd. Door de verkoop van de kavels kan een
bedrag van € 50.000 vrijvallen van de gevormde voorziening. Het bedrag wordt via het rekeningresultaat toegevoegd aan de algemene reserve grondbedrijf.
Overige verschillen, voordeel € 60.000
De overige verschillen (€ 60.000 voordeel) worden niet nader toegelicht.
Overzicht mutaties in de reserves
Economie, werk en recreatie
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Resultaat 2021 2.476 229.533
Toevoeging resultaat 2021 conform raadsbesluit 232.009
Onttrekking resultaat 2021 conform raadsbesluit 2.476
Gasselterveld 151.100 151.100 0
Plattlands- en Natuurontwikkeling 34.041 -34.041
Bio plan Drentsche Aa 25.000 -25.000
Recreatie en toerisme algemeen 15.555 4.895 -10.660
Vitalisering vakantieparken 50.000 50.000 0
Regio Deal: digitalisering vrijetijdseconomie 69.363 43.874 -25.489
Toekomst vakantieparken 215.267 40.612 -174.655
Versterking toerisme en recreatie 14.266 5.762 -8.504
Achterstallig onderhoud watergangen 33.352 33.352 0
0 234.485 607.944 561.604 -278.349
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel

Pijler 4

Terug naar navigatie - Pijler 4
Pijler 4 Voorzieningen leefbaarheid en wonen
Voorzieningen leefbaarheid en wonen
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2021 2022 2022 2022
Lasten 18.919 18.851 26.294 21.844 4.451
Baten 9.366 9.044 12.927 11.956 -971
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -9.553 -9.807 -13.367 -9.888 3.480
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 1.334 0 1.622 2.874 -1.252
Baten ( = onttrekking) 2.209 126 3.558 3.608 50
Resultaat mutaties reserves 875 126 1.936 734 -1.202
Gerealiseerd resultaat -8.678 -9.681 -11.431 -9.154 2.278
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler Voorzieningen, leefbaarheid en wonen bedraagt na bestemming € 2.278.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten Incidenteel voordeel 1036
Lagere kapitaallasten wegen Incidenteel voordeel 70
Minder uitgaven onderhoud wegen Incidenteel voordeel 83
WABO leges Incidenteel nadeel -360
Hogere kosten RudD Incidenteel nadeel -92
OBS de Kameleon kapitaallasten Incidenteel voordeel 73
Minder uitgaven gladheidsbestrijding Incidenteel Voordeel 36
Dotatie voorziening volkshuisvesting Incidenteel voordeel 690
Tussentijdse winstneming Nooitgedacht Incidenteel voordeel 700
Vrijval voorziening SWS Oostermoer (grex afgesloten) Incidenteel voordeel 29
Overige verschillen Incidenteel nadeel 13
Toelichting
Incidentele budgetten voordeel € 1.036.000
Door de raad zijn in 2022 incidentele budgetten beschikbaar gesteld.
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar
2023, in totaal € 1.036.000
Het betreft:
Impl. omgevingswet en wet kwaliteitsborging 500.000
Komgrenzen inrichten 38.000
Knelpunten in de openbare ruimte 100.000
Duurzaamheid en Energietransitie 223.000
Steenuil 10.000
Extra inhuur bouwaanvragen 42.000
Leefbaarheidsfonds 39.000
Verkeerstellingen 11.000
Onderzoek naar Joods vastgoed 4.000
voorbereidingskrediet vervanging beschoeiing Grevelingskanaal 50.000
Projectorganisatie woningbouwprogrammering Kwartiermakingsfase 9.000
Uitvoering nota grondbeleid 10.000
1.036.000
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen.
Afschrijving Wegen, voordeel €70.000
Door de raad zijn kredieten beschikbaar gesteld voor o.a. fietspaden. Door latere uitvoering ontstaat een voordeel van € 70.000 bij de kapitaallasten.
Minder uitgaven onderhoud wegen , voordeel € 83.000
Aan elementverhardingen is in 2022 vanuit de exploitatie weinig onderhoud gepleegd, zodat op dat onderdeel een incidenteel voordeel is gerealiseerd.
Voor het verbeteren van de toegankelijkheid was een apart budget, hieruit zijn straatwerkklussen die met toegankelijkheid te maken hebben daaruit bekostigd.
Vanuit de exploitatie is extra werk verricht aan onverharde wegen en aan bermen, waardoor op die onderdelen incidentele nadelen zijn gerealiseerd.
Het voordeel van elementverhardingen compenseert de genoemde nadelen ruimschoots
WABO-leges nadeel € 360.000
We zijn in het jaar 2022 gestart met een geraamde opbrengst voor WABO leges ad € 607.000. Onder andere in vervolg op de Coronacrisis zagen we nog
steeds meer aanvragen voor WABO-vergunningen binnenkomen. Er heeft daarom in 2022 tweemaal een bijstelling van het budget plaatsgevonden,
in de bestuursrapportage voor een bedrag ad € 160.000 en in de najaarsnota nogmaals voor een bedrag ad € 250.000.
Dit resulteerde in een totaalbedrag aan te ontvangen leges ad € 1.017.000.  De werkelijke opbrengst bleef beperkt tot € 964.000 zodat
een nadeel ad € 53.000 ontstaat.
Daarnaast is er een voorziening getroffen bij de bouwleges voor een bedrag van € 307.000.
Deze voorziening is voorzichtigheidshalve opgenomen voor legesbedragen die langer openstaan dan één jaar.
Het totale nadeel op de WABO leges bedraagt € 360.000.
Hogere kosten RudD, nadeel € 92.000
De bijdrage van de Regionale uitvoeringsdienst Drenthe is hoger dan begroot, dit komt door doorbelasting van uren aan verschillende projecten.
Afval resultaat € 0
Het resultaat bij de taakveld Afval laat een positief resultaat zien van € 109.000, dit bedrag is in de voorziening egalisatie
afvalstoffenheffing gestort gestort en kan dienen om een eventueel tekort in een volgens jaar op te lossen of om noodzakelijke
tariefstijgingen te dempen. Voor het behaalde resultaat is niet één verklaring te geven. Het gaat om hogere inkomsten uit afvalstoffenheffing en
reinigingsrecht en per saldo lagere uitgaven. Aan de uitgavenkant zijn voordelen zichtbaar op de kosten van PMD,
de kosten van de verschillende afvalstromen o.a. door een voordelige aanbesteding, de inzameling van oud papier en verwerking van het huisvuil.
Daarentegen heeft de inzameling van de verschillende afvalstromen meer gekost. Het lijkt er op dat de extra afvalstromen uit de Coronatijd wat zijn opgedroogd
maar dat de kosten van menskracht en brandstoffen (inzameling) relatief sterk zijn gestegen.
OBS de Kameleon kapitaallasten voordeel € 73.000
Voor de nieuwbouw bij OBS de Kameleon, is in de begroting reeds een bedrag opgenomen van € 73.000. In de jaarrekening wordt afgeschreven
in het jaar na gereedkoming. Dit levert ten opzichte van een begroting een voordeel van € 73.000 op bij de kapitaallasten.
Gladheidsbestrijding voordeel € 36.000
Door een zachtere winter is op het onderdeel gladheidsbestrijding een voordeel ontstaan van € 36.000.
Tussentijdse winstneming Nooitgedacht voordeel € 700.000
De tussentijdse winstneming op basis van de POC-methode (Percentage of Competion) wordt toegepast bij het complex
Nooitgedacht. Dit levert voor 2022 een voordelig resultaat op van €1.700.000. Bij de najaarsnota is hier al een bedrag van € 1.000.000 meegenomen.
Het restant € 700.000 wordt bij de jaarrekening toegevoegd aan de Algemene reserve Grondbedrijf.
Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf grondbedrijf.
Vrijval voorziening SWS Oostermoer en afsluiting complex SWS Oostermoer voordeel € 29.000
De grondexploitatie SWS Oostermoer wordt per 31 december 2022 afgesloten. Alle kavels zijn verkocht en
alle kosten zijn gemaakt. Voor eventuele aanvullende kosten is een bedrag op de balans opgenomen van € 10.000.
De grex wordt afgesloten met een vrijval van € 28.820 op de voorziening die in het verleden getroffen is. Dit resultaat wordt via het rekeningresultaat toegevoegd
aan de Algemene reserve Grondbedrijf.
Overige verschillen nadeel € 13.000
De overige verschillen nadeel € 13.000 worden niet verder toegelicht.
Overzicht mutaties in de reserves
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Resultaat 2021 53.723 1.198.648
Toevoeging resultaat 2021 conform raadsbesluit 1.198.648
Onttrekking resultaat 2021 conform raadsbesluit 53.723
Winstneming complex Nooitgedacht naar reserve GB 1.000.000 1.000.000 0
Onttrekking aan res GB tbv voorziening volkshuisvestingsfonds 690.000 690.000 0
Onttrekking aan res GB tbv projectorg woningbw programmering 76.000 76.000 0
Vrijvallen reserve dekking kapitaallasten huurwoningen Nooitgedacht ivm verkoop 622.140 622.140 0
Leefbaarheidsfonds 114.170 47.532 -66.638
Verenigingsondersteuning Sport Drenthe 7.500 7.500 0
Pilot Archeologische Verwachtingskaart 10.630 0 -10.630
Subsdieregeling Dorpsinitiatieven vitaal platteland 119.013 0 -119.013
Ontvangen bedrag via de decembercirculaire AU t.b.v. transitievisie warmte 166.884 0 -166.884
Ontvangen bedrag via de decembercirculaire AU t.b.v. transitievisie wijkaanpak 10.000 0 -10.000
Ontvangen bedrag via de decembercirculaire AU t.b.v. energieloketten 25.000 0 -25.000
Schadelijke bermplanten 64.471 1.073 -63.398
Schadelijke bermplanten 85.750 0 -85.750
Knelpunten in de openbare ruimte 41.366 41.366 0
Sociale energieaanpak 70.296 5.266 -65.030
Ecologisch bermbeheer 77.166 23.852 -53.314
Verkeer- en vervoersmaatregelen 28.736 10.260 -18.476
Aanbrengen graskeien 56.645 56.645 0
Achterstallig onderhoud bomen 158.614 119.455 -39.159
DU Kerkenvisie 25.000 3.073 -21.927
Toren Anloo 22.500 0 -22.500
Monumentenzorg Tjaskermolen 26.000 26.000 0
Haalbaarheidsonderzoek acc.Gieten 50.937 50.937 0
Toren Anloo verv klokkenstoelen herstelwerkzaamheden 30.000 0 -30.000
Vervangen stalen roeden molen Rolde 50.000 0 -50.000
Knelpunten in de openbare ruimte 100.000 33.808 -66.192
Schadelijke bermplanten 86.000 0 -86.000
Duurzaamheidsfonds Duurzaamheid en energietransitie 112.604 112.604 0
Duurzaamheidsfonds RREW gelden 262.252 172.432 -89.820
Energietransitie juridische ondersteuning handhavingsverzoek windpark 45.352 -7.649 -53.001
RVO subsidie 20.660 0 -20.660
Extra inhuur bouwaanvragen 4.960 4.960 0
Brandveiligheid recreatieterreinen tbv inhuur 21.594 21.594 0
Extra inzet ruimtelijk beheer 40.224 40.224 0
Nieuwe omgevingswet 35.526 35.526 0
AU decembercirulaire 2021; noodlijdende instellingen op het gebied van kunst en cultuur 46.000 2.500 -43.500
Onderhoud Bruggen (structureel bedrag) 32.500 25.575 -6.925
Wegenbeheersprogramma DG Dialog 20.000 0 -20.000
Dekking kapitaal lasten herinr. openb ruimte Gieten 12.975 12.975 0
Dekking kapitaallasten sportaccommodatie Eexterveen 3.125 71.870 68.745
Dekking kapitaallasten riool Gieterweg te Gasselte 3.722 3.722 0
Dekking kapitaallasten Herinrichting openbare ruimte Eekschillersweg 2.520 2.514 -6
Dekking kapitaallasten verlichting vv Gasselternijveen 1.567 3.134 1.567
Dekking kapitaallasten De Goorns zonnepanelen 3.171 3.171 0
Dekking kapitaallasten De Wendeling zonnepanelen 505 505 0
Dekking kapitaallasten kunstgrasveld Annen 24.844 24.844 0
Dekking kapitaallasten fietspad Anloo-Eext 7.040 5.356 -1.684
Dekking kapitaallasten Verkeersm. Spekstoep 2.800 -2.800
Dekking kapitaallasten fiestpad Bosweg-Anloo 4.840 -4.840
Dekking kapitaallasten fietspad Balloerveld 16.000 -16.000
Dekking kapitaallasten fietspad Grolloerwal 600 600 0
Dekking kapitaallasten Lutkenend 6.250 -6.250
Dekking kapitaallasten Herinr. dorpskern Grolloo 6.250 3.568 -2.682
Dekking kapitaallasten Verkeersm. Zuidlaardwg 4.400 -4.400
Dekking kapitaallasten installatie 6 woningen 87.120 87.120 0
Dekking kapitaallasten bouw 6 woningen 535.020 535.020 0
1.622.140 2.874.511 3.557.099 3.607.302 -1.202.168
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel

Pijler 5 Middelen en ondersteuning

Terug naar navigatie - Pijler 5 Middelen en ondersteuning
Pijler 5 Middelen en ondersteuning
Middelen en ondersteuning
Overzicht van baten en lasten Rekening Begroting Begroting na wijziging Rekening Resultaat
(bedragen x € 1.000) 2021 2022 2022 2022
Lasten 13.448 12.233 13.686 14.256 -570
Baten 48.850 45.967 53.143 54.797 1.654
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 35.402 33.734 39.457 40.541 1.084
Mutaties in reserves
Lasten ( = toevoeging) 3.496 0 3.743 5.388 -1.645
Baten ( = onttrekking) 4.811 8 3.673 4.978 1.305
Resultaat mutaties reserves 1.315 8 -70 -410 -340
Gerealiseerd resultaat 36.716 33.742 39.387 40.131 744
Verschillenanalyse
Het resultaat van pijler Middelen en ondersteuning bedraagt na bestemming € 744.000 voordelig. Onderstaand de
belangrijkste verschillen:
Incidenteel/ Nadeel/ Bedrag
Verschillenanalyse op hoofdlijnen Structureel Voordeel x € 1.000
Incidentele budgetten Incidenteel Voordeel 361
Resultaat personeelsbudgetten in pijler 5 Incidenteel Nadeel -226
Voorziening verlofsparen Incidenteel Nadeel -430
Doorberekening salariskosten naar projecten Incidenteel Voordeel 476
Hogere Algemene uitkering Incidenteel Voordeel 742
Hogere uitgaven Automatisering Incidenteel Nadeel -110
Hogere uitgaven arbo Incidenteel Nadeel -47
Hogere uitgaven vorming en opleiding Incidenteel Nadeel -53
Overige verschillen Incidenteel Voordeel 31
Toelichting
Incidentele budgetten voordeel € 361.000
Door de raad zijn in 2022 incidentele budgetten beschikbaar gesteld.
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar
2023, in totaal € 361.000
Aanpassingen gemeentehuis € 97.000
Formatie tbv sturing personele informatie € 15.000
Aanvraag budget duurzame inzetbaarheid (hier liggen € 131.000
reeds verplichtingen op)
Formatie handhaving recreatieterreinen € 85.000
Doorontwikkeling buitendienst € 17.000
Rechtmatigheidsverantwoording € 16.000
€ 361.000
Voor de personele budgetten liggen afspraken vast.
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen.
Resultaat personeelsbudgetten pijler 5 nadeel € 226.000
Externe inhuur vanuit de beschikbare vacatureruimte en het flexibel personeelsbudget is in 2022 in totaal €125.000 hoger geweest dan de raming.
Het resultaat in pijler 1 tot en met 4 is in totaal € 101.000 voordelig. Het deel dat betrekking heeft op pijler 5 is € 226.000 nadelig
Voorziening verlofsparen nadeel € 430.000
Als onderdeel van de nieuwe CAO gemeenten is afgesproken dat een medewerker met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke
vakantie-uren opzij kan zetten voor later, deze vakantie-uren verjaren niet.
De commissie BBV is van mening geweest dat hier een voorziening moet worden getroffen. De dotatie in de voorziening
hiervoor is € 430.000
Doorberekening salariskosten aan projecten € 476.000
Aan het einde van het jaar is voor een bedrag van € 476.000 salariskosten doorberekend aan projecten.
Algemene uitkering, voordeel € 742.000
Het verschil tussen het geraamde bedrag van de algemene uitkering en het werkelijk ontvangen bedrag bedraagt € 742.000 positief. Het grootste deel hiervan kan worden
verklaard door de extra toegekende bedragen in de decembercirculaire 2022. Deze komen te laat om deze bedragen nog op begrotingsbasis te verwerken.
Een deel van het bedrag, groot € 431.000, is alvast een voorschot voor kosten die gemaakt worden in 2023, het grootste deel hiervan is bestemd voor het uitkeren van de energietoeslag
aan inwoners met een laag inkomen.
Automatisering nadeel € 110.000
De kosten van automatisering vertonen al een paar jaar een stijgende lijn. Met name de omzetting van software in eigendom naar software waarvoor
jaarlijks licentiekosten worden berekend, is hiervan de oorzaak. Daarnaast zorgen de uitbreiding van personeel (tijdelijk en vast) en de teonemende inflatie
voor hogere kosten ten behoeve van de werkplek (hardware) en de licenties (software). Hiertegenover staan lagere kapitaallasten
als gevolg van een geringer bedrag aan investeringen.
Arbo nadeel € 47.000
In 2022 zijn er aan arbokosten € 47.000 hoger geweest dan begroot. Een verklaring hiervoor is dat we medewerkers intensief hebben ondersteund in de re-integratie,
dit hebben we gedaan door inzet van coaching en trainingen in het kader van terugvalpreventie. In 2022 zijn er meerdere arbeidsdeskundig onderzoeken uitgevoerd.
We hebben de ARBO-hulpmiddelen geactualiseerd. In 2022 heeft er een RI&E-onderzoek plaatsgevonden. Ook hebben we diverse ARBO gerelateerde trainingen ingezet.
Vorming en opleiding nadeel €53.000
Er is in 2022 € 53.000 meer uitgegeven aan vorming en opleiding dan begroot, dit komt doordat er ingezet is op training en ontwikkeling van medewerkers om hiermee de
medewerkers te voorzien van de meest actuele kennis. Vanuit het strategische HR plan is leren en ontwikkelen‘ een
belangrijke focus voor de organisatie. Dit zorgt voor binding van de medewerkers aan onze organisatie,
het is een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde en geeft de medewerkers de kans om zich te ontwikkelen zowel in hun vakgebied als op het persoonlijk vlak.
Hierom hebben we geïnvesteerd in scholing die nodig is voor de uitoefening van de functie, onder andere in het up-to-date houden van de kennis op het gebied van wet- en regelgeving.
Daarnaast is getraind in coachend leiderschap en vergroten van de adviesvaardigheden.
Overige verschillen voordeel € 31.000
De overige verschillen (€31.000 voordeel) worden niet nader toegelicht.
Middelen en Ondersteuning
Bestemmingen Toevoeging reserves Onttrekking reserves Resultaat
Begroting Rekening Begroting Rekening bestemming
Resultaat 2021 837.089 763.484
Toevoeging resultaat 2021 conform raadsbesluit 763.484
Onttrekking resultaat 2021 conform raadsbesluit 837.089
Incidenteel sluitend maken begroting 2022 tlv VAR 2.724.250 2.724.250 0
Resultaat budgetruimte NJN 2021 onttrekken aan de VAR 7.954 7.954 0
Budgetruimte struct inc. toevoegen aan de VAR begr 2022 363.000 363.000 0
Budgetruimte struct inc. toevoegen aan de VAR Bestuursrapp 250.488 250.488 0
Budgetruimte incidenteel naar VAR Bestuursrapportage 462.102 462.102 0
Budgetruimte incidenteel naar VAR Najaarsrapportage 2.336.496 2.336.496 0
Budgetruimte structureel incidenteel onttrekken a/d VAR NJN 80.922 80.922 0
Rerserve risico's nieuwe sociale wetgeving 81.000 125.000 44.000 0
Toevoeging aan de reserve energieknelpunten 250.000 250.000 0
IBP 2019-2022 73.876 36.122 -37.754
Maatschappelijk vastgoed 28.267 0 -28.267
Nieuwe berekening Woz waarde 1.044 0 -1.044
Corona steunpakket vanuit decembercircularie 2020 Algemene uitkering 88.000 0 -88.000
Ondersteuning ivm Corona extra inhuur 205.896 133.092 -72.804
Rechtskundig advies 17.639 17.639 0
Rechtsmatigheidsverklaring 13.440 10.861 -2.579
Strategisch deel informatiebeleidsplan 4.520 4.520 0
Laadpunt voor electrische voertuigen 3.500 0 -3.500
Sturing en regie doorontwikkeling organisatie 2021 161.143 160.178 -965
Doorontwikkeling buitendienst 125.000 125.000 0
Project BOR Haalbaarheidsonderzoek huisvesting buitendienst 7.443 7.000 -443
Nieuwe berekening Woz waarde 10.000 0 -10.000
AU decembercirulaire 2021; reserveren voor het oplossen van problemen op het gebied van de interne en externe dienstverlening 112.000 17.556 -94.444
Dekking kapitaallasten huisvesting buitendienst 6.127 6.127 0
Dekking kapitaallasten BGT 2.058 2.058 0
3.743.086 5.387.659 3.673.079 4.977.852 -339.800

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

De gemeentelijke begroting is onderdeel van het normenkader. De gemeentewet bepaalt immers dat slechts uitgaven mogen worden gedaan tot de bedragen die hiervoor in de begroting zijn opgenomen. Op grond van artikel 189, lid 3 van de Gemeentewet, zijn alle begrotingsoverschrijdingen (en daarmee overeenstemmende balansmutaties) onrechtmatig. Bij de afweging van de relevantie van deze onrechtmatige lasten is het criterium ‘passend binnen het door de raad uitgezette beleid’ van toepassing. In geval van strijd met een wettelijke bepaling of met een door de raad genomen beslissing is duidelijk dat een en ander niet ‘passend’ is en dus sprake is van onrechtmatigheid. Indien de overschrijdingen wel passen binnen het gemeentelijke beleid en niet in strijd zijn met wettelijke bepalingen kan de gemeenteraad de overschrijdingen alsnog accorderen bij de behandeling van de jaarrekening. 
Uit de jaarstukken blijkt dat de lasten van pijler 5 Middelen en Ondersteuning ten opzichte van de laatste begrotingswijziging in 2022 zijn overschreden. Het betreft overschrijdingen die voortvloeien uit open einde regelingen (overledenen zonder nabestaanden), dan wel passen binnen het bestaande beleid en niet eerder bekend waren. Daarmee vallen deze overschrijdingen volgens de Kadernota rechtmatigheid in de categorie “onrechtmatig, maar tellen ze niet mee voor het oordeel van de accountant”. Door het vaststellen van de jaarstukken 2022 worden deze overschrijdingen alsnog door de Raad geautoriseerd. 

Overzicht algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
(bedragen x € 1.000)
Rekening 2022
Lokale heffingen:
Onroerende zaakbelasting 4.844
Toeristenbelasting 1.776
Forensenbelasting 213
6.833
Algemene uitkering gemeentefonds, inclusief sociaal domein 45.762
Dividenden 262
Saldo financieringsfunctie (betaalde en ontvangen rente, exclusief rente eigen vermogen)
Ontvangen rente 57
Betaalde rente -8
49
Saldo tussen compensabele BTW en de uitkering uit het BTW-compensatiefonds
Ontvangen Compensabele BTW 2021 4.173
Opgenomen op de balans Compensabele BTW 2021 4.308
-135
Overige algemene dekkingsmiddelen (o.a. berekende rente eigen vermogen) -
Totaal algemene dekkingsmiddelen 52.771
Onvoorzien 17
Totaal 52.788

Gerealiseerde baten en lasten per pijler incidenteel

Terug naar navigatie - Gerealiseerde baten en lasten per pijler incidenteel
Incidentele baten en lasten
Bedragen x € 1.000
Lasten
Pijler 1. Bestuur en Participatie
Regiodeal 205
Overige baten en lasten < € 30.000 20
225
Pijler 2. Zorg
Voorl.veld en preventieve aanpasssing 216
Extra formatie Attenta 102
Overige baten en lasten < € 30.000 69
387
Pijler 3. Economie, werk en recreatie
Koersnota economie en vrijetijdseconomie 60
Vitalisering vakantieparken 50
Toekomst vakantieparken 40
Regio Deal digit.vrijetijdseconomie 44
Achterstallig onderhoud watergangen 116
Toegankelijkheid voetpaden 39
Gasselterveld -49
Uitvoeringskosten klimaatbeleid 2022 119
Overige baten en lasten < € 30.000 31
450
Pijler 4. Voorzieningen leefbaarheid en Wonen
Leefbaarheidsfonds 48
Knelpunten in de openbare ruimte 41
Aanbrengen graskeien 57
Achterstallig onderhoud bomen 119
Haalbaarheidsonderzoek acc.Gieten 51
Knelpunten in de openbare ruimte 34
Duurzaamheidsfonds Duurzaamheid en energietransitie 113
Duurzaamheidsfonds RREW gelden 172
Extra inzet ruimtelijk beheer 40
Invoering omgevingswet 36
Invoering omgevingswet implementatie en wet kwaliteitsborging 141
Invoering Omgevingswet 200
Extra inhuur bouwaanvragen 43
Leefbaarheidsfonds 41
Overige baten en lasten < € 30.000 225
1.361
Pijler 5. Middelen en Ondersteuning
IBP 2019-2022 36
Ondersteuning ivm Corona extra inhuur 133
Sturing en regie doorontwikkeling organisatie 2021 160
Doorontwikkeling buitendienst 125
Aanpassingen gemeentehuis 30
Projectleider 'basis op orde' 50
Projectleider dienstverlening 40
Aanvraag budget duurzame inzetbaarheid 69
Doorontwikkeling buitendienst 132
Overige baten en lasten < € 30.000 89
864
Totaal 3.287
Bovenstaande bedragen worden gedekt uit de reserve incidentele dekkingsmiddelen
Incidentele dekkingsmiddelen tot en met 2021
Overzicht incidentele dekkingsmiddelen per 1 januari 2022 2.104
Toevoeging reserve incidentele dekkingsmiddelen volgens bestemming JR 2021 2.077
stand na verwerking bestemming jr 2021 4.181
Toevoeging reserve incidentele dekkingsmiddelen vanuit de VAR 2022 3.014
Verrekeningen/toevoegingen 741
Bestedingen 2022 -3.287
Vrijval incidentele dekkingsmiddelen 2022 -632
-164
Reserve incidentele dekkingsmiddelen per 31 decenber 2022 (na bestemming) 4.017

Wet WNT

Terug naar navigatie - Wet WNT

Op 1 januari 2013 is de Wet normering topinkomens (WNT) in werking getreden. De WNT is van toepassing op de Gemeente Aa en Hunze. Het voor de Gemeente Aa en Hunze toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2022 € 216.000 volgens het algemene bezoldigingsmaximum.

1. Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling

 

Gegevens 2022
bedragen x € 1 Dhr. R.L.H. Schoonderbeek Mw. Mr. E.P. van Corbach
Functiegegevens Gemeentesecretaris/Algemeen directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2021 01/01-31/12 01/01-31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1 1
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen € 101.143 € 85.882
Beloningen betaalbaar op termijn € 18.222 € 14.843
Subtotaal € 119.365 € 100.725
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum € 216.000 € 216.000
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag N.v.t. N.v.t.
Bezoldiging € 119.365 € 100.725
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2021
bedragen x € 1 Mw. Mr. M. Tent Mw. H.M. Schulte Dhr. R.L.H. Schoonderbeek Mw. Mr. E.P. van Corbach
Functiegegevens Gemeentesecretaris/Algemeen directeur Gemeentesecretaris/Algemeen directeur a.i. Gemeentesecretaris/Algemeen directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2021 01/01-31/10 01/11-30/11 01/12-31/12 01/01-31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1 1 1 1
Dienstbetrekking? ja ja ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen € 82.035 € 7.464 € 8.200 € 81.612
Beloningen betaalbaar op termijn € 15.850 € 1.422 € 1.527 € 14.942
Subtotaal € 97.885 € 8.886 € 9.727 € 96.554
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum € 174.071 € 17.178 € 17.750 € 209.000
Bezoldiging € 97.885 € 8.886 € 9.727 € 96.554