Nr. | Pijler | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | ('- = nadelig | |||||
(bedragen x € 1.000) | begr. versus rek.) | |||||||
1 | Bestuur en participatie | lasten | 3.969 | 10.585 | 7.119 | 3.466 | ||
baten | 337 | 6.339 | 5.646 | -693 | ||||
saldo | -3.632 | -4.245 | -1.473 | 2.773 | ||||
2 | Zorg | lasten | 27.409 | 31.277 | 31.039 | 238 | ||
baten | 5.951 | 6.230 | 6.887 | 657 | ||||
saldo | -21.458 | -25.047 | -24.152 | 895 | ||||
3 | Economie, werk en recreatie | lasten | 1.254 | 2.693 | 1.450 | 1.243 | ||
baten | 2.249 | 2.664 | 2.342 | -323 | ||||
saldo | 995 | -29 | 892 | 920 | ||||
4 | Voorzieningen leefbaarheid en wonen | lasten | 18.850 | 26.294 | 21.844 | 4.451 | ||
baten | 9.044 | 12.927 | 11.956 | -971 | ||||
saldo | -9.807 | -13.367 | -9.887 | 3.480 | ||||
5 | Middelen en ondersteuning | lasten | 12.233 | 13.686 | 14.256 | -569 | ||
baten | 45.967 | 53.143 | 54.797 | 1.653 | ||||
saldo | 33.734 | 39.457 | 40.541 | 1.084 | ||||
Totaal lasten pijlers 1 t/m 5 | lasten | 63.716 | 84.536 | 75.708 | 8.828 | |||
Totaal baten pijlers 1 t/m 5 | baten | 63.548 | 81.304 | 81.628 | 324 | |||
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | saldo | -168 | -3.232 | 5.920 | 9.152 | |||
Toevoeging aan reserves: | ||||||||
1 | Bestuur en participatie | 0 | 0 | 60 | -60 | |||
2 | Zorg | 19 | 19 | 437 | -419 | |||
3 | Economie, werk en recreatie | 0 | 0 | 232 | -232 | |||
4 | Voorzienigen leefbaarheid en wonen | 0 | 1.622 | 2.875 | -1.252 | |||
5 | Middelen en ondersteuning | 0 | 3.743 | 5.388 | -1.645 | |||
Totaal toevoegingen aan de reserves | lasten | 19 | 5.384 | 8.991 | -3.607 | |||
Beschikking over reserves: | ||||||||
1 | Bestuur en participatie | 18 | 29 | 79 | 50 | |||
2 | Zorg | 34 | 748 | 720 | -28 | |||
3 | Economie, werk en recreatie | 0 | 608 | 562 | -46 | |||
4 | Voorzienigen leefbaarheid en wonen | 126 | 3.558 | 3.608 | 50 | |||
5 | Middelen en ondersteuning | 8 | 3.673 | 4.978 | 1.305 | |||
Totaal beschikkingen over reserves | baten | 187 | 8.616 | 9.947 | 1.331 | |||
Saldo reserve mutaties | -168 | -3.232 | -956 | -2.276 | ||||
Totalen | lasten | 63.735 | 89.920 | 84.699 | 5.220 | |||
baten | 63.735 | 89.920 | 91.575 | 1.655 | ||||
Gerealiseerde resultaat | 0 | 0 | 6.876 | 6.876 | ||||
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
Toelichting op baten en lasten per pijler
Terug naar navigatie - Toelichting op baten en lasten per pijlerPijler 1
Terug naar navigatie - Pijler 1Toelichting op baten en lasten per pijler | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pijler 1 Bestuur en participatie | |||||||||||
Bestuur en participatie | |||||||||||
Overzicht van baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Resultaat | ||||||
(bedragen x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |||||||
Lasten | 5.168 | 3.969 | 10.585 | 7.119 | 3.466 | ||||||
Baten | 687 | 337 | 6.339 | 5.646 | -693 | ||||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -4.481 | -3.632 | -4.245 | -1.473 | 2.773 | ||||||
Mutaties in reserves | |||||||||||
Lasten ( = toevoeging) | 273 | 0 | 0 | 60 | -60 | ||||||
Baten ( = onttrekking) | 881 | 19 | 29 | 79 | 50 | ||||||
Resultaat mutaties reserves | 608 | 19 | 29 | 19 | -10 | ||||||
Gerealiseerd resultaat | -3.873 | -3.613 | -4.216 | -1.454 | 2.763 | ||||||
Verschillenanalyse | |||||||||||
Het resultaat van pijler Bestuur en participatie bedraagt na bestemming € 2.763.000 voordelig. Onderstaand de | |||||||||||
belangrijkste verschillen: | |||||||||||
Incidenteel/ | Nadeel/ | Bedrag | |||||||||
Verschillenanalyse op hoofdlijnen | Structureel | Voordeel | x € 1.000 | ||||||||
Incidentele budgetten | incidenteel | Voordeel | 56 | ||||||||
Opvang Oekraïners | incidenteel | Voordeel | 2257 | ||||||||
pensioenen (voormalige) wethouders | incidenteel | Voordeel | 458 | ||||||||
Overige verschillen | Incidenteel | Nadeel | -8 | ||||||||
Totaal afgerond | 2763 | ||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Incidentele budgetten voordeel € 56.000 | |||||||||||
Door de raad zijn in 2022 incidentele burdgetten beschikbaar gesteld. | |||||||||||
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar 2023, | |||||||||||
in totaal € 56.000 | |||||||||||
Het betreft: | |||||||||||
Opstellen nieuwe strategische toekomstvisie | € 50.000 | ||||||||||
Sponsoring | € 6.000 | ||||||||||
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen. | |||||||||||
Opvang Oekraïners voordeel € 2.257.000 | |||||||||||
Als gevolg van de oorlog in Oekraïne, zijn miljoenen mensen gevlucht. Ook Aa en Hunze heeft zijn steentje bijgedragen en heeft vluchtelingen opgevangen binnen de gemeente. Naast de opvang bij particulieren zijn de meeste Oekraïense vluchtelingen opgevangen in de gebouwen van Yorneo in Papenvoort. De gemeente heeft 7 panden gehuurd en aangepast. Dit hebben we met behulp van velen zo goed mogelijk tegen lage kosten proberen te doen. In het begin was ook nog veel onduidelijk ten aanzien van de precieze vergoeding van het Rijk. Lopende het jaar werd duidelijk dat het Rijk een normbedrag per beschikbaar bed beschikbaar stelde. Om vanuit het Rijk geen financiële barrières op te werpen en daarmee opvang te bespoedigen heeft het Rijk de opvang in eerste instantie ruimhartig vergoed. Lopende het jaar zijn de normbedragen naar beneden bijgesteld. Omdat gaandeweg 2022 duidelijk werd dat de oorlog in Oekraïne nog wel even zou gaan duren hebben we eind 2022 besloten de gehele locatie in Papenvoort aan te kopen. We hebben dit gedaan vanuit de gedachte dat het een goede en mooie opvanglocatie is en we op deze manier voor zeker 5 jaar een veilige opvang kunnen aanbieden. De gebouwen zijn en worden aangepast en moeten worden ingericht. Daarnaast lopen we als eigenaar bepaalde risico’s in beheer en onderhoud van de gebouwen en het terrein. Ook zou het kunnen zijn dat de oorlog eerder stopt en de opvang niet meer nodig is. Zoals eerder ook al aangegeven willen we werken we met een “gesloten boekhouding” voor de opvang in Papenvoort. Uitgaven en risico’s moeten (af)gedekt worden uit de vergoeding van het Rijk. | |||||||||||
In 2022 zijn de gemaakte kosten lager geweest dan de vergoeding van het Rijk waardoor € 2.257.000 voordeel is ontstaan. De raad wordt voorgesteld dit bedrag via resultaat bestemming te storten in een nieuw te vormen bestemmingsreserve risico’s opvang en vastgoed. De nieuwe bestemmingsreserve wordt onder andere gebruikt voor de verbouw en de inrichting van de locatie en de afdekking van de risico’s. | |||||||||||
Pensioenen (voormalige) wethouders voordeel € 458.000 | |||||||||||
Jaarlijks wordt berekend hoe hoog de pensioenvoorziening voormalige wethouders dient te zijn. Door een forse stijging van de rente, van een half procent per eind 2021 | |||||||||||
naar bijna 2,5% eind 2022, kan een gedeelte van de aanwezige voorziening vrij vallen. Er is ten gunste van de exploitatie een vrijval van de voorziening geboekt van € 458.000. | |||||||||||
Overige verschillen €8.000 nadeel | |||||||||||
De overige verschillen € 8.000 nadeel worden niet verder toegelicht. | |||||||||||
Overzicht mutaties in de reserves | |||||||||||
1. Bestuur en participatie | |||||||||||
Bestemmingen | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Resultaat | ||||||||
Begroting | Rekening | Begroting | Rekening | bestemming | |||||||
Resultaat 2021 | 50.000 | 10.000 | |||||||||
Toevoeging resultaat 2021 conform raadsbesluit | 10.000 | ||||||||||
Onttrekking resultaat 2021 conform raadsbesluit | 50.000 | ||||||||||
Sponsoring | 10.449 | 795 | -9.654 | ||||||||
Ter dekking kapitaallasten brandweerhuisvesting | 18.431 | 18.431 | 0 | ||||||||
0 | 60.000 | 28.880 | 79.226 | -9.654 | |||||||
De mutaties in de reserves Dekking kapitaallasten brandweerhuisvesting hebben een structureel karakter, de mutaties van de | |||||||||||
overige reserves zijn incidenteel |
Pijler 2
Terug naar navigatie - Pijler 2Pijler 2 Zorg | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zorg | |||||||||||
Overzicht van baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Resultaat | ||||||
(bedragen x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |||||||
Lasten | 29.835 | 27.409 | 31.277 | 31.039 | 238 | ||||||
Baten | 7.748 | 5.951 | 6.230 | 6.887 | 657 | ||||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -22.087 | -21.458 | -25.047 | -24.152 | 895 | ||||||
Mutaties in reserves | |||||||||||
Lasten ( = toevoeging) | 1.465 | 19 | 19 | 437 | -418 | ||||||
Baten ( = onttrekking) | 1.645 | 34 | 748 | 720 | -28 | ||||||
Resultaat mutaties reserves | 179 | 15 | 729 | 283 | -446 | ||||||
Gerealiseerd resultaat | -21.907 | -21.443 | -24.318 | -23.869 | 449 | ||||||
Verschillenanalyse | |||||||||||
Het resultaat van pijler Zorg bedraagt na bestemming € 449.000 voordelig. Onderstaand de | |||||||||||
belangrijkste verschillen: | |||||||||||
Incidenteel/ | Nadeel/ | Bedrag | |||||||||
Verschillenanalyse op hoofdlijnen | Structureel | Voordeel | x € 1.000 | ||||||||
Incidentele budgetten | incidenteel | Voordeel | 316 | ||||||||
Minimabeleid | incidenteel | Voordeel | 145 | ||||||||
Energietoeslag minima (uitbetaald via de WPDA) | incidenteel | Nadeel | -253 | ||||||||
Jeugdwet | incidenteel | Nadeel | -62 | ||||||||
WMO nieuw (exclusief Beschermd wonen) | incidenteel | Nadeel | -256 | ||||||||
WMO nieuw beschermd wonen | incidenteel | Voordeel | 782 | ||||||||
WMO oud | incidenteel | Nadeel | -319 | ||||||||
Extra formatie Stichting Attenta | incidenteel | Voordeel | 62 | ||||||||
Overige verschillen | incidenteel | Voordeel | 34 | ||||||||
Totaal afgerond | 449 | ||||||||||
Toelichting | |||||||||||
Incidentele budgetten voordeel € 316.000 | |||||||||||
Door de raad zijn in 2022 incidentele budgetten beschikbaar gesteld. | |||||||||||
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over | |||||||||||
te hevelen naar 2023, in totaal € 316.000 | |||||||||||
Het betreft: | |||||||||||
Samen maak je de route leerbudget en experimenteren in het sociaal domein. | € 25.000 | ||||||||||
Preventie, versterking voorliggend veld en impuls leefbaarheid & mobiliteit | € 240.000 | ||||||||||
inclusie beleid lokaal toegankelijkheid gebouwen | € 10.000 | ||||||||||
Inburgering (extra introom) 2022 | € 28.000 | ||||||||||
DU gezond in de stad | € 13.000 | ||||||||||
€ 316.000 | |||||||||||
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen. | |||||||||||
Minimabeleid, voordeel € 145.000 | |||||||||||
Het minimabeleid bestaat uit diverse onderdelen. Algemene budgetten zoals de bijzondere bijstand en meer specifieke budgetten zoals de | |||||||||||
meedoenpremies, Klijnsmagelden en collectieve ziektekostenverzekering. | |||||||||||
Over het geheel is een voordeel ontstaan van € 145.000 waarbij kan worden opgemerkt dat de algemene budgetten zijn overschreden terwijl op de | |||||||||||
specifiekere budgetten geld over was. | |||||||||||
De energietoeslag hoort ook tot het minimabeleid. Hierop is een nadeel ontstaan van € 253.000,- (zie toelichting hieronder). | |||||||||||
Energietoeslag minima, uitgevoerd door de WPDA, nadeel € 253.000 | |||||||||||
Het Rijk heeft besloten, ter compensatie van de gestegen energiekosten, om huishoudens met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum een | |||||||||||
eenmalige energietoeslag van € 1.300 te betalen. De WPDA heeft voor de uitvoering gezorgd. In totaal was hiervoor een bedrag van € 1.042.000 voor begroot, | |||||||||||
de werkelijke kosten zijn € 1.295.000 | |||||||||||
Jeugdwet nadeel € 62.000 | |||||||||||
Bij de jeugd is er een stijging in het aantal cliënten voor de Basis GGZ zorg en de Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling. | |||||||||||
WMO nieuw (exclusief Beschermd wonen) nadeel € 256.000 | |||||||||||
Dit nadeel wordt veroorzaakt door een stijging in het aantal cliënten die hulp krijgen bij het huishuiden. Sinds de invoering van het abonnementstarief is deze stijging te zien. | |||||||||||
De eigen bijdrage van € 19 is goedkoper dan particulier hulp in te schakelen. | |||||||||||
WMO nieuw beschermd wonen voordeel € 782.000 | |||||||||||
Het voordeel op beschermd wonen bestaat uit een (kleine) nabetaling over 2021 en een prognose van het voordeel over 2022. | |||||||||||
De functie beschermd wonen wordt uitgevoerd door centrumgemeente Assen. De deelnemende gemeenten delen in het overschot. | |||||||||||
Het grootste deel van het voordeel wordt veroorzaakt door de overgang van cliënten uit beschermd wonen naar de WLZ (Wet Langdurige Zorg). | |||||||||||
Als gevolg hiervan zijn de kosten lager maar is ook het rijksbudget verlaagd. De uitstroom naar de WLZ is echter groter dan verwacht. | |||||||||||
De uitstroom naar de WLZ is echter groter dan verwacht. Het rijksbudget is daar (nog) niet geheel op aangepast. | |||||||||||
Daarnaast is er een beperkte instroom van cliënten doordat de maximale capaciteit is bereikt. | |||||||||||
Dat kan overigens wel tot gevolg hebben dat er binnen de WMO (begeleiding) hogere kosten ontstaan. Ook komen er meer cliënten in de functie ThuisWonen+. | |||||||||||
Dit is een goedkopere voorziening dan beschermd wonen waardoor ook een voordeel ontstaat. | |||||||||||
WMO oud nadeel €319.000 | |||||||||||
Dit nadeel wordt veroorzaakt door een toename in de kosten voor (taxi)vervoer. Ook zijn er meer fietsen verstrekt. | |||||||||||
Extra formatie Stichting Attenta, voordeel € 62.000 | |||||||||||
Er is een bedrag van €164.000 in de begroting beschikbaar gesteld voor extra formatie voor de Stichting Attenta. De werkelijke kosten hiervan zijn in 2022 | |||||||||||
€102.000 geweest, dit levert een voordeel ten opzichte van de begroting op van € 62.000. | |||||||||||
Overige verschillen, voordeel € 34.000 | |||||||||||
De overige verschillen (€ 34.000 voordeel) worden niet nader toegelicht. | |||||||||||
Overzicht mutaties in de reserves | |||||||||||
Zorg | |||||||||||
Bestemmingen | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Resultaat | ||||||||
Begroting | Rekening | Begroting | Rekening | bestemming | |||||||
Resultaat 2021 | 27.353 | 409.976 | |||||||||
Toevoeging resultaat 2021 conform raadsbesluit | 409.976 | ||||||||||
Onttrekking resultaat 2021 conform raadsbesluit | 27.353 | ||||||||||
Opvang asielzoekers | 92.871 | 475 | -92.396 | ||||||||
Versterking armoede- en schuldenbeleid | 14.309 | 14.035 | -274 | ||||||||
Reserveren MFC De Spil, onderwijsfunctie | 18.783 | 18.783 | |||||||||
Preventie, versterking voorliggend veld | 347.107 | 215.967 | -131.140 | ||||||||
Samen maak je de route | 34.920 | -34.920 | |||||||||
DU versterken aanbod mensen met dementie | 50.000 | 0 | -50.000 | ||||||||
Versterking anti-discriminatievoorziening | 10.000 | -10.000 | |||||||||
DU gezond in de stad | 14.000 | 0 | -14.000 | ||||||||
DU Dak- en thuisloosheid | 50.000 | 0 | -50.000 | ||||||||
Uitvoering JOGG in Aa en Hunze | 7.074 | 7.074 | 0 | ||||||||
Participatie inclusief beleid | 4.982 | -4.982 | |||||||||
AU dec circ 2021, aanschaf applicatie tbv Wet inburgering | 17.000 | 11.245 | -5.755 | ||||||||
Dekking kapitaallasten MFC Gieterveen | 75.023 | 3.711 | -71.312 | ||||||||
Dekking kapitaallasten verbouw Dr. Nassaucollege | 30.371 | 30.496 | 125 | ||||||||
Dekking kapitaallasten hekwerk OBS Gieten | 256 | 0 | -256 | ||||||||
18.783 | 437.329 | 747.913 | 720.332 | -446.127 | |||||||
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel |
Pijler 3
Terug naar navigatie - Pijler 3Pijler 3 Economie, werk en recreatie | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Economie, werk en recreatie | ||||||||||
Overzicht van baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Resultaat | |||||
(bedragen x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | ||||||
Lasten | 3.141 | 1.254 | 2.693 | 1.450 | 1.243 | |||||
Baten | 1.782 | 2.249 | 2.664 | 2.341 | -323 | |||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -1.359 | 995 | -29 | 891 | 920 | |||||
Mutaties in reserves | ||||||||||
Lasten ( = toevoeging) | 177 | 0 | 0 | 232 | -232 | |||||
Baten ( = onttrekking) | 2.378 | 0 | 608 | 562 | -46 | |||||
Resultaat mutaties reserves | 2.201 | 0 | 608 | 330 | -278 | |||||
Gerealiseerd resultaat | 842 | 995 | 579 | 1.221 | 642 | |||||
Verschillenanalyse | ||||||||||
Het resultaat van pijler Economie, werk en recreatie bedraagt na bestemming € 642.000 voordelig. Onderstaand de | ||||||||||
belangrijkste verschillen: | ||||||||||
Incidenteel/ | Nadeel/ | Bedrag | ||||||||
Verschillenanalyse op hoofdlijnen | Structureel | Voordeel | x € 1.000 | |||||||
Incidentele budgetten | incidenteel | Voordeel | 532 | |||||||
Bloemakkers vrijval voorziening | incidenteel | Voordeel | 50 | |||||||
Overige verschillen | Incidenteel | Voordeel | 60 | |||||||
Totaal afgerond | 642 | |||||||||
Toelichting | ||||||||||
Incidentele budgetten voordeel € 532.000 | ||||||||||
Door de raad zijn in 2022 incidentele budgetten beschikbaar gesteld. | ||||||||||
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar | ||||||||||
2023, in totaal € 532.000 | ||||||||||
Het betreft: | ||||||||||
Wandelknooppuntennetwerk | € 86.000 | |||||||||
Koersnota economie en vrijetijdseconomie | € 20.000 | |||||||||
Toekomst vakantieparken | € 300.000 | |||||||||
Achterstallig onderhoud watergangen | € 18.000 | |||||||||
Toegankelijkheid voetpaden | € 21.000 | |||||||||
Uitvoeringskosten klimaatbeleid 2022 | € 87.000 | |||||||||
€ 532.000 | ||||||||||
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen. | ||||||||||
Bloemakkers vrijval voorziening, voordeel € 50.000 | ||||||||||
Voor het complex Bloemakkers is tijdens mindere econonomische tijden een voorziening gevormd. Door de verkoop van de kavels kan een | ||||||||||
bedrag van € 50.000 vrijvallen van de gevormde voorziening. Het bedrag wordt via het rekeningresultaat toegevoegd aan de algemene reserve grondbedrijf. | ||||||||||
Overige verschillen, voordeel € 60.000 | ||||||||||
De overige verschillen (€ 60.000 voordeel) worden niet nader toegelicht. | ||||||||||
Overzicht mutaties in de reserves | ||||||||||
Economie, werk en recreatie | ||||||||||
Bestemmingen | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Resultaat | |||||||
Begroting | Rekening | Begroting | Rekening | bestemming | ||||||
Resultaat 2021 | 2.476 | 229.533 | ||||||||
Toevoeging resultaat 2021 conform raadsbesluit | 232.009 | |||||||||
Onttrekking resultaat 2021 conform raadsbesluit | 2.476 | |||||||||
Gasselterveld | 151.100 | 151.100 | 0 | |||||||
Plattlands- en Natuurontwikkeling | 34.041 | -34.041 | ||||||||
Bio plan Drentsche Aa | 25.000 | -25.000 | ||||||||
Recreatie en toerisme algemeen | 15.555 | 4.895 | -10.660 | |||||||
Vitalisering vakantieparken | 50.000 | 50.000 | 0 | |||||||
Regio Deal: digitalisering vrijetijdseconomie | 69.363 | 43.874 | -25.489 | |||||||
Toekomst vakantieparken | 215.267 | 40.612 | -174.655 | |||||||
Versterking toerisme en recreatie | 14.266 | 5.762 | -8.504 | |||||||
Achterstallig onderhoud watergangen | 33.352 | 33.352 | 0 | |||||||
0 | 234.485 | 607.944 | 561.604 | -278.349 | ||||||
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel |
Pijler 4
Terug naar navigatie - Pijler 4Pijler 4 Voorzieningen leefbaarheid en wonen | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Voorzieningen leefbaarheid en wonen | |||||||||
Overzicht van baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Resultaat | ||||
(bedragen x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |||||
Lasten | 18.919 | 18.851 | 26.294 | 21.844 | 4.451 | ||||
Baten | 9.366 | 9.044 | 12.927 | 11.956 | -971 | ||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -9.553 | -9.807 | -13.367 | -9.888 | 3.480 | ||||
Mutaties in reserves | |||||||||
Lasten ( = toevoeging) | 1.334 | 0 | 1.622 | 2.874 | -1.252 | ||||
Baten ( = onttrekking) | 2.209 | 126 | 3.558 | 3.608 | 50 | ||||
Resultaat mutaties reserves | 875 | 126 | 1.936 | 734 | -1.202 | ||||
Gerealiseerd resultaat | -8.678 | -9.681 | -11.431 | -9.154 | 2.278 | ||||
Verschillenanalyse | |||||||||
Het resultaat van pijler Voorzieningen, leefbaarheid en wonen bedraagt na bestemming € 2.278.000 voordelig. Onderstaand de | |||||||||
belangrijkste verschillen: | |||||||||
Incidenteel/ | Nadeel/ | Bedrag | |||||||
Verschillenanalyse op hoofdlijnen | Structureel | Voordeel | x € 1.000 | ||||||
Incidentele budgetten | Incidenteel | voordeel | 1036 | ||||||
Lagere kapitaallasten wegen | Incidenteel | voordeel | 70 | ||||||
Minder uitgaven onderhoud wegen | Incidenteel | voordeel | 83 | ||||||
WABO leges | Incidenteel | nadeel | -360 | ||||||
Hogere kosten RudD | Incidenteel | nadeel | -92 | ||||||
OBS de Kameleon kapitaallasten | Incidenteel | voordeel | 73 | ||||||
Minder uitgaven gladheidsbestrijding | Incidenteel | Voordeel | 36 | ||||||
Dotatie voorziening volkshuisvesting | Incidenteel | voordeel | 690 | ||||||
Tussentijdse winstneming Nooitgedacht | Incidenteel | voordeel | 700 | ||||||
Vrijval voorziening SWS Oostermoer (grex afgesloten) | Incidenteel | voordeel | 29 | ||||||
Overige verschillen | Incidenteel | nadeel | 13 | ||||||
Toelichting | |||||||||
Incidentele budgetten voordeel € 1.036.000 | |||||||||
Door de raad zijn in 2022 incidentele budgetten beschikbaar gesteld. | |||||||||
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar | |||||||||
2023, in totaal € 1.036.000 | |||||||||
Het betreft: | |||||||||
Impl. omgevingswet en wet kwaliteitsborging | 500.000 | ||||||||
Komgrenzen inrichten | 38.000 | ||||||||
Knelpunten in de openbare ruimte | 100.000 | ||||||||
Duurzaamheid en Energietransitie | 223.000 | ||||||||
Steenuil | 10.000 | ||||||||
Extra inhuur bouwaanvragen | 42.000 | ||||||||
Leefbaarheidsfonds | 39.000 | ||||||||
Verkeerstellingen | 11.000 | ||||||||
Onderzoek naar Joods vastgoed | 4.000 | ||||||||
voorbereidingskrediet vervanging beschoeiing Grevelingskanaal | 50.000 | ||||||||
Projectorganisatie woningbouwprogrammering Kwartiermakingsfase | 9.000 | ||||||||
Uitvoering nota grondbeleid | 10.000 | ||||||||
1.036.000 | |||||||||
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen. | |||||||||
Afschrijving Wegen, voordeel €70.000 | |||||||||
Door de raad zijn kredieten beschikbaar gesteld voor o.a. fietspaden. Door latere uitvoering ontstaat een voordeel van € 70.000 bij de kapitaallasten. | |||||||||
Minder uitgaven onderhoud wegen , voordeel € 83.000 | |||||||||
Aan elementverhardingen is in 2022 vanuit de exploitatie weinig onderhoud gepleegd, zodat op dat onderdeel een incidenteel voordeel is gerealiseerd. | |||||||||
Voor het verbeteren van de toegankelijkheid was een apart budget, hieruit zijn straatwerkklussen die met toegankelijkheid te maken hebben daaruit bekostigd. | |||||||||
Vanuit de exploitatie is extra werk verricht aan onverharde wegen en aan bermen, waardoor op die onderdelen incidentele nadelen zijn gerealiseerd. | |||||||||
Het voordeel van elementverhardingen compenseert de genoemde nadelen ruimschoots | |||||||||
WABO-leges nadeel € 360.000 | |||||||||
We zijn in het jaar 2022 gestart met een geraamde opbrengst voor WABO leges ad € 607.000. Onder andere in vervolg op de Coronacrisis zagen we nog | |||||||||
steeds meer aanvragen voor WABO-vergunningen binnenkomen. Er heeft daarom in 2022 tweemaal een bijstelling van het budget plaatsgevonden, | |||||||||
in de bestuursrapportage voor een bedrag ad € 160.000 en in de najaarsnota nogmaals voor een bedrag ad € 250.000. | |||||||||
Dit resulteerde in een totaalbedrag aan te ontvangen leges ad € 1.017.000. De werkelijke opbrengst bleef beperkt tot € 964.000 zodat | |||||||||
een nadeel ad € 53.000 ontstaat. | |||||||||
Daarnaast is er een voorziening getroffen bij de bouwleges voor een bedrag van € 307.000. | |||||||||
Deze voorziening is voorzichtigheidshalve opgenomen voor legesbedragen die langer openstaan dan één jaar. | |||||||||
Het totale nadeel op de WABO leges bedraagt € 360.000. | |||||||||
Hogere kosten RudD, nadeel € 92.000 | |||||||||
De bijdrage van de Regionale uitvoeringsdienst Drenthe is hoger dan begroot, dit komt door doorbelasting van uren aan verschillende projecten. | |||||||||
Afval resultaat € 0 | |||||||||
Het resultaat bij de taakveld Afval laat een positief resultaat zien van € 109.000, dit bedrag is in de voorziening egalisatie | |||||||||
afvalstoffenheffing gestort gestort en kan dienen om een eventueel tekort in een volgens jaar op te lossen of om noodzakelijke | |||||||||
tariefstijgingen te dempen. Voor het behaalde resultaat is niet één verklaring te geven. Het gaat om hogere inkomsten uit afvalstoffenheffing en | |||||||||
reinigingsrecht en per saldo lagere uitgaven. Aan de uitgavenkant zijn voordelen zichtbaar op de kosten van PMD, | |||||||||
de kosten van de verschillende afvalstromen o.a. door een voordelige aanbesteding, de inzameling van oud papier en verwerking van het huisvuil. | |||||||||
Daarentegen heeft de inzameling van de verschillende afvalstromen meer gekost. Het lijkt er op dat de extra afvalstromen uit de Coronatijd wat zijn opgedroogd | |||||||||
maar dat de kosten van menskracht en brandstoffen (inzameling) relatief sterk zijn gestegen. | |||||||||
OBS de Kameleon kapitaallasten voordeel € 73.000 | |||||||||
Voor de nieuwbouw bij OBS de Kameleon, is in de begroting reeds een bedrag opgenomen van € 73.000. In de jaarrekening wordt afgeschreven | |||||||||
in het jaar na gereedkoming. Dit levert ten opzichte van een begroting een voordeel van € 73.000 op bij de kapitaallasten. | |||||||||
Gladheidsbestrijding voordeel € 36.000 | |||||||||
Door een zachtere winter is op het onderdeel gladheidsbestrijding een voordeel ontstaan van € 36.000. | |||||||||
Tussentijdse winstneming Nooitgedacht voordeel € 700.000 | |||||||||
De tussentijdse winstneming op basis van de POC-methode (Percentage of Competion) wordt toegepast bij het complex | |||||||||
Nooitgedacht. Dit levert voor 2022 een voordelig resultaat op van €1.700.000. Bij de najaarsnota is hier al een bedrag van € 1.000.000 meegenomen. | |||||||||
Het restant € 700.000 wordt bij de jaarrekening toegevoegd aan de Algemene reserve Grondbedrijf. | |||||||||
Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf grondbedrijf. | |||||||||
Vrijval voorziening SWS Oostermoer en afsluiting complex SWS Oostermoer voordeel € 29.000 | |||||||||
De grondexploitatie SWS Oostermoer wordt per 31 december 2022 afgesloten. Alle kavels zijn verkocht en | |||||||||
alle kosten zijn gemaakt. Voor eventuele aanvullende kosten is een bedrag op de balans opgenomen van € 10.000. | |||||||||
De grex wordt afgesloten met een vrijval van € 28.820 op de voorziening die in het verleden getroffen is. Dit resultaat wordt via het rekeningresultaat toegevoegd | |||||||||
aan de Algemene reserve Grondbedrijf. | |||||||||
Overige verschillen nadeel € 13.000 | |||||||||
De overige verschillen nadeel € 13.000 worden niet verder toegelicht. | |||||||||
Overzicht mutaties in de reserves | |||||||||
Voorzieningen, leefbaarheid en wonen | |||||||||
Bestemmingen | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Resultaat | ||||||
Begroting | Rekening | Begroting | Rekening | bestemming | |||||
Resultaat 2021 | 53.723 | 1.198.648 | |||||||
Toevoeging resultaat 2021 conform raadsbesluit | 1.198.648 | ||||||||
Onttrekking resultaat 2021 conform raadsbesluit | 53.723 | ||||||||
Winstneming complex Nooitgedacht naar reserve GB | 1.000.000 | 1.000.000 | 0 | ||||||
Onttrekking aan res GB tbv voorziening volkshuisvestingsfonds | 690.000 | 690.000 | 0 | ||||||
Onttrekking aan res GB tbv projectorg woningbw programmering | 76.000 | 76.000 | 0 | ||||||
Vrijvallen reserve dekking kapitaallasten huurwoningen Nooitgedacht ivm verkoop | 622.140 | 622.140 | 0 | ||||||
Leefbaarheidsfonds | 114.170 | 47.532 | -66.638 | ||||||
Verenigingsondersteuning Sport Drenthe | 7.500 | 7.500 | 0 | ||||||
Pilot Archeologische Verwachtingskaart | 10.630 | 0 | -10.630 | ||||||
Subsdieregeling Dorpsinitiatieven vitaal platteland | 119.013 | 0 | -119.013 | ||||||
Ontvangen bedrag via de decembercirculaire AU t.b.v. transitievisie warmte | 166.884 | 0 | -166.884 | ||||||
Ontvangen bedrag via de decembercirculaire AU t.b.v. transitievisie wijkaanpak | 10.000 | 0 | -10.000 | ||||||
Ontvangen bedrag via de decembercirculaire AU t.b.v. energieloketten | 25.000 | 0 | -25.000 | ||||||
Schadelijke bermplanten | 64.471 | 1.073 | -63.398 | ||||||
Schadelijke bermplanten | 85.750 | 0 | -85.750 | ||||||
Knelpunten in de openbare ruimte | 41.366 | 41.366 | 0 | ||||||
Sociale energieaanpak | 70.296 | 5.266 | -65.030 | ||||||
Ecologisch bermbeheer | 77.166 | 23.852 | -53.314 | ||||||
Verkeer- en vervoersmaatregelen | 28.736 | 10.260 | -18.476 | ||||||
Aanbrengen graskeien | 56.645 | 56.645 | 0 | ||||||
Achterstallig onderhoud bomen | 158.614 | 119.455 | -39.159 | ||||||
DU Kerkenvisie | 25.000 | 3.073 | -21.927 | ||||||
Toren Anloo | 22.500 | 0 | -22.500 | ||||||
Monumentenzorg Tjaskermolen | 26.000 | 26.000 | 0 | ||||||
Haalbaarheidsonderzoek acc.Gieten | 50.937 | 50.937 | 0 | ||||||
Toren Anloo verv klokkenstoelen herstelwerkzaamheden | 30.000 | 0 | -30.000 | ||||||
Vervangen stalen roeden molen Rolde | 50.000 | 0 | -50.000 | ||||||
Knelpunten in de openbare ruimte | 100.000 | 33.808 | -66.192 | ||||||
Schadelijke bermplanten | 86.000 | 0 | -86.000 | ||||||
Duurzaamheidsfonds Duurzaamheid en energietransitie | 112.604 | 112.604 | 0 | ||||||
Duurzaamheidsfonds RREW gelden | 262.252 | 172.432 | -89.820 | ||||||
Energietransitie juridische ondersteuning handhavingsverzoek windpark | 45.352 | -7.649 | -53.001 | ||||||
RVO subsidie | 20.660 | 0 | -20.660 | ||||||
Extra inhuur bouwaanvragen | 4.960 | 4.960 | 0 | ||||||
Brandveiligheid recreatieterreinen tbv inhuur | 21.594 | 21.594 | 0 | ||||||
Extra inzet ruimtelijk beheer | 40.224 | 40.224 | 0 | ||||||
Nieuwe omgevingswet | 35.526 | 35.526 | 0 | ||||||
AU decembercirulaire 2021; noodlijdende instellingen op het gebied van kunst en cultuur | 46.000 | 2.500 | -43.500 | ||||||
Onderhoud Bruggen (structureel bedrag) | 32.500 | 25.575 | -6.925 | ||||||
Wegenbeheersprogramma DG Dialog | 20.000 | 0 | -20.000 | ||||||
Dekking kapitaal lasten herinr. openb ruimte Gieten | 12.975 | 12.975 | 0 | ||||||
Dekking kapitaallasten sportaccommodatie Eexterveen | 3.125 | 71.870 | 68.745 | ||||||
Dekking kapitaallasten riool Gieterweg te Gasselte | 3.722 | 3.722 | 0 | ||||||
Dekking kapitaallasten Herinrichting openbare ruimte Eekschillersweg | 2.520 | 2.514 | -6 | ||||||
Dekking kapitaallasten verlichting vv Gasselternijveen | 1.567 | 3.134 | 1.567 | ||||||
Dekking kapitaallasten De Goorns zonnepanelen | 3.171 | 3.171 | 0 | ||||||
Dekking kapitaallasten De Wendeling zonnepanelen | 505 | 505 | 0 | ||||||
Dekking kapitaallasten kunstgrasveld Annen | 24.844 | 24.844 | 0 | ||||||
Dekking kapitaallasten fietspad Anloo-Eext | 7.040 | 5.356 | -1.684 | ||||||
Dekking kapitaallasten Verkeersm. Spekstoep | 2.800 | -2.800 | |||||||
Dekking kapitaallasten fiestpad Bosweg-Anloo | 4.840 | -4.840 | |||||||
Dekking kapitaallasten fietspad Balloerveld | 16.000 | -16.000 | |||||||
Dekking kapitaallasten fietspad Grolloerwal | 600 | 600 | 0 | ||||||
Dekking kapitaallasten Lutkenend | 6.250 | -6.250 | |||||||
Dekking kapitaallasten Herinr. dorpskern Grolloo | 6.250 | 3.568 | -2.682 | ||||||
Dekking kapitaallasten Verkeersm. Zuidlaardwg | 4.400 | -4.400 | |||||||
Dekking kapitaallasten installatie 6 woningen | 87.120 | 87.120 | 0 | ||||||
Dekking kapitaallasten bouw 6 woningen | 535.020 | 535.020 | 0 | ||||||
1.622.140 | 2.874.511 | 3.557.099 | 3.607.302 | -1.202.168 | |||||
De reserves ter dekking van de kapitaallasten zijn structureel, de overige reserves zijn incidenteel |
Pijler 5 Middelen en ondersteuning
Terug naar navigatie - Pijler 5 Middelen en ondersteuningPijler 5 Middelen en ondersteuning | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Middelen en ondersteuning | ||||||||||||||
Overzicht van baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Resultaat | |||||||||
(bedragen x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | ||||||||||
Lasten | 13.448 | 12.233 | 13.686 | 14.256 | -570 | |||||||||
Baten | 48.850 | 45.967 | 53.143 | 54.797 | 1.654 | |||||||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | 35.402 | 33.734 | 39.457 | 40.541 | 1.084 | |||||||||
Mutaties in reserves | ||||||||||||||
Lasten ( = toevoeging) | 3.496 | 0 | 3.743 | 5.388 | -1.645 | |||||||||
Baten ( = onttrekking) | 4.811 | 8 | 3.673 | 4.978 | 1.305 | |||||||||
Resultaat mutaties reserves | 1.315 | 8 | -70 | -410 | -340 | |||||||||
Gerealiseerd resultaat | 36.716 | 33.742 | 39.387 | 40.131 | 744 | |||||||||
Verschillenanalyse | ||||||||||||||
Het resultaat van pijler Middelen en ondersteuning bedraagt na bestemming € 744.000 voordelig. Onderstaand de | ||||||||||||||
belangrijkste verschillen: | ||||||||||||||
Incidenteel/ | Nadeel/ | Bedrag | ||||||||||||
Verschillenanalyse op hoofdlijnen | Structureel | Voordeel | x € 1.000 | |||||||||||
Incidentele budgetten | Incidenteel | Voordeel | 361 | |||||||||||
Resultaat personeelsbudgetten in pijler 5 | Incidenteel | Nadeel | -226 | |||||||||||
Voorziening verlofsparen | Incidenteel | Nadeel | -430 | |||||||||||
Doorberekening salariskosten naar projecten | Incidenteel | Voordeel | 476 | |||||||||||
Hogere Algemene uitkering | Incidenteel | Voordeel | 742 | |||||||||||
Hogere uitgaven Automatisering | Incidenteel | Nadeel | -110 | |||||||||||
Hogere uitgaven arbo | Incidenteel | Nadeel | -47 | |||||||||||
Hogere uitgaven vorming en opleiding | Incidenteel | Nadeel | -53 | |||||||||||
Overige verschillen | Incidenteel | Voordeel | 31 | |||||||||||
Toelichting | ||||||||||||||
Incidentele budgetten voordeel € 361.000 | ||||||||||||||
Door de raad zijn in 2022 incidentele budgetten beschikbaar gesteld. | ||||||||||||||
Van de niet benutte middelen wordt aan de raad voorgesteld deze via resultaatbestemming over te hevelen naar | ||||||||||||||
2023, in totaal € 361.000 | ||||||||||||||
Aanpassingen gemeentehuis | € 97.000 | |||||||||||||
Formatie tbv sturing personele informatie | € 15.000 | |||||||||||||
Aanvraag budget duurzame inzetbaarheid (hier liggen | € 131.000 | |||||||||||||
reeds verplichtingen op) | ||||||||||||||
Formatie handhaving recreatieterreinen | € 85.000 | |||||||||||||
Doorontwikkeling buitendienst | € 17.000 | |||||||||||||
Rechtmatigheidsverantwoording | € 16.000 | |||||||||||||
€ 361.000 | ||||||||||||||
Voor de personele budgetten liggen afspraken vast. | ||||||||||||||
Voor een toelichting zie bijlage Overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen. | ||||||||||||||
Resultaat personeelsbudgetten pijler 5 nadeel € 226.000 | ||||||||||||||
Externe inhuur vanuit de beschikbare vacatureruimte en het flexibel personeelsbudget is in 2022 in totaal €125.000 hoger geweest dan de raming. | ||||||||||||||
Het resultaat in pijler 1 tot en met 4 is in totaal € 101.000 voordelig. Het deel dat betrekking heeft op pijler 5 is € 226.000 nadelig | ||||||||||||||
Voorziening verlofsparen nadeel € 430.000 | ||||||||||||||
Als onderdeel van de nieuwe CAO gemeenten is afgesproken dat een medewerker met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke | ||||||||||||||
vakantie-uren opzij kan zetten voor later, deze vakantie-uren verjaren niet. | ||||||||||||||
De commissie BBV is van mening geweest dat hier een voorziening moet worden getroffen. De dotatie in de voorziening | ||||||||||||||
hiervoor is € 430.000 | ||||||||||||||
Doorberekening salariskosten aan projecten € 476.000 | ||||||||||||||
Aan het einde van het jaar is voor een bedrag van € 476.000 salariskosten doorberekend aan projecten. | ||||||||||||||
Algemene uitkering, voordeel € 742.000 | ||||||||||||||
Het verschil tussen het geraamde bedrag van de algemene uitkering en het werkelijk ontvangen bedrag bedraagt € 742.000 positief. Het grootste deel hiervan kan worden | ||||||||||||||
verklaard door de extra toegekende bedragen in de decembercirculaire 2022. Deze komen te laat om deze bedragen nog op begrotingsbasis te verwerken. | ||||||||||||||
Een deel van het bedrag, groot € 431.000, is alvast een voorschot voor kosten die gemaakt worden in 2023, het grootste deel hiervan is bestemd voor het uitkeren van de energietoeslag | ||||||||||||||
aan inwoners met een laag inkomen. | ||||||||||||||
Automatisering nadeel € 110.000 | ||||||||||||||
De kosten van automatisering vertonen al een paar jaar een stijgende lijn. Met name de omzetting van software in eigendom naar software waarvoor | ||||||||||||||
jaarlijks licentiekosten worden berekend, is hiervan de oorzaak. Daarnaast zorgen de uitbreiding van personeel (tijdelijk en vast) en de teonemende inflatie | ||||||||||||||
voor hogere kosten ten behoeve van de werkplek (hardware) en de licenties (software). Hiertegenover staan lagere kapitaallasten | ||||||||||||||
als gevolg van een geringer bedrag aan investeringen. | ||||||||||||||
Arbo nadeel € 47.000 | ||||||||||||||
In 2022 zijn er aan arbokosten € 47.000 hoger geweest dan begroot. Een verklaring hiervoor is dat we medewerkers intensief hebben ondersteund in de re-integratie, | ||||||||||||||
dit hebben we gedaan door inzet van coaching en trainingen in het kader van terugvalpreventie. In 2022 zijn er meerdere arbeidsdeskundig onderzoeken uitgevoerd. | ||||||||||||||
We hebben de ARBO-hulpmiddelen geactualiseerd. In 2022 heeft er een RI&E-onderzoek plaatsgevonden. Ook hebben we diverse ARBO gerelateerde trainingen ingezet. | ||||||||||||||
Vorming en opleiding nadeel €53.000 | ||||||||||||||
Er is in 2022 € 53.000 meer uitgegeven aan vorming en opleiding dan begroot, dit komt doordat er ingezet is op training en ontwikkeling van medewerkers om hiermee de | ||||||||||||||
medewerkers te voorzien van de meest actuele kennis. Vanuit het strategische HR plan is leren en ontwikkelen‘ een | ||||||||||||||
belangrijke focus voor de organisatie. Dit zorgt voor binding van de medewerkers aan onze organisatie, | ||||||||||||||
het is een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde en geeft de medewerkers de kans om zich te ontwikkelen zowel in hun vakgebied als op het persoonlijk vlak. | ||||||||||||||
Hierom hebben we geïnvesteerd in scholing die nodig is voor de uitoefening van de functie, onder andere in het up-to-date houden van de kennis op het gebied van wet- en regelgeving. | ||||||||||||||
Daarnaast is getraind in coachend leiderschap en vergroten van de adviesvaardigheden. | ||||||||||||||
Overige verschillen voordeel € 31.000 | ||||||||||||||
De overige verschillen (€31.000 voordeel) worden niet nader toegelicht. | ||||||||||||||
Middelen en Ondersteuning | ||||||||||||||
Bestemmingen | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Resultaat | |||||||||||
Begroting | Rekening | Begroting | Rekening | bestemming | ||||||||||
Resultaat 2021 | 837.089 | 763.484 | ||||||||||||
Toevoeging resultaat 2021 conform raadsbesluit | 763.484 | |||||||||||||
Onttrekking resultaat 2021 conform raadsbesluit | 837.089 | |||||||||||||
Incidenteel sluitend maken begroting 2022 tlv VAR | 2.724.250 | 2.724.250 | 0 | |||||||||||
Resultaat budgetruimte NJN 2021 onttrekken aan de VAR | 7.954 | 7.954 | 0 | |||||||||||
Budgetruimte struct inc. toevoegen aan de VAR begr 2022 | 363.000 | 363.000 | 0 | |||||||||||
Budgetruimte struct inc. toevoegen aan de VAR Bestuursrapp | 250.488 | 250.488 | 0 | |||||||||||
Budgetruimte incidenteel naar VAR Bestuursrapportage | 462.102 | 462.102 | 0 | |||||||||||
Budgetruimte incidenteel naar VAR Najaarsrapportage | 2.336.496 | 2.336.496 | 0 | |||||||||||
Budgetruimte structureel incidenteel onttrekken a/d VAR NJN | 80.922 | 80.922 | 0 | |||||||||||
Rerserve risico's nieuwe sociale wetgeving | 81.000 | 125.000 | 44.000 | 0 | ||||||||||
Toevoeging aan de reserve energieknelpunten | 250.000 | 250.000 | 0 | |||||||||||
IBP 2019-2022 | 73.876 | 36.122 | -37.754 | |||||||||||
Maatschappelijk vastgoed | 28.267 | 0 | -28.267 | |||||||||||
Nieuwe berekening Woz waarde | 1.044 | 0 | -1.044 | |||||||||||
Corona steunpakket vanuit decembercircularie 2020 Algemene uitkering | 88.000 | 0 | -88.000 | |||||||||||
Ondersteuning ivm Corona extra inhuur | 205.896 | 133.092 | -72.804 | |||||||||||
Rechtskundig advies | 17.639 | 17.639 | 0 | |||||||||||
Rechtsmatigheidsverklaring | 13.440 | 10.861 | -2.579 | |||||||||||
Strategisch deel informatiebeleidsplan | 4.520 | 4.520 | 0 | |||||||||||
Laadpunt voor electrische voertuigen | 3.500 | 0 | -3.500 | |||||||||||
Sturing en regie doorontwikkeling organisatie 2021 | 161.143 | 160.178 | -965 | |||||||||||
Doorontwikkeling buitendienst | 125.000 | 125.000 | 0 | |||||||||||
Project BOR Haalbaarheidsonderzoek huisvesting buitendienst | 7.443 | 7.000 | -443 | |||||||||||
Nieuwe berekening Woz waarde | 10.000 | 0 | -10.000 | |||||||||||
AU decembercirulaire 2021; reserveren voor het oplossen van problemen op het gebied van de interne en externe dienstverlening | 112.000 | 17.556 | -94.444 | |||||||||||
Dekking kapitaallasten huisvesting buitendienst | 6.127 | 6.127 | 0 | |||||||||||
Dekking kapitaallasten BGT | 2.058 | 2.058 | 0 | |||||||||||
3.743.086 | 5.387.659 | 3.673.079 | 4.977.852 | -339.800 | ||||||||||
Begrotingsrechtmatigheid
Terug naar navigatie - BegrotingsrechtmatigheidDe gemeentelijke begroting is onderdeel van het normenkader. De gemeentewet bepaalt immers dat slechts uitgaven mogen worden gedaan tot de bedragen die hiervoor in de begroting zijn opgenomen. Op grond van artikel 189, lid 3 van de Gemeentewet, zijn alle begrotingsoverschrijdingen (en daarmee overeenstemmende balansmutaties) onrechtmatig. Bij de afweging van de relevantie van deze onrechtmatige lasten is het criterium ‘passend binnen het door de raad uitgezette beleid’ van toepassing. In geval van strijd met een wettelijke bepaling of met een door de raad genomen beslissing is duidelijk dat een en ander niet ‘passend’ is en dus sprake is van onrechtmatigheid. Indien de overschrijdingen wel passen binnen het gemeentelijke beleid en niet in strijd zijn met wettelijke bepalingen kan de gemeenteraad de overschrijdingen alsnog accorderen bij de behandeling van de jaarrekening.
Uit de jaarstukken blijkt dat de lasten van pijler 5 Middelen en Ondersteuning ten opzichte van de laatste begrotingswijziging in 2022 zijn overschreden. Het betreft overschrijdingen die voortvloeien uit open einde regelingen (overledenen zonder nabestaanden), dan wel passen binnen het bestaande beleid en niet eerder bekend waren. Daarmee vallen deze overschrijdingen volgens de Kadernota rechtmatigheid in de categorie “onrechtmatig, maar tellen ze niet mee voor het oordeel van de accountant”. Door het vaststellen van de jaarstukken 2022 worden deze overschrijdingen alsnog door de Raad geautoriseerd.
Overzicht algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelen en OnvoorzienOverzicht algemene dekkingsmiddelen | ||||
---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | ||||
Rekening 2022 | ||||
Lokale heffingen: | ||||
Onroerende zaakbelasting | 4.844 | |||
Toeristenbelasting | 1.776 | |||
Forensenbelasting | 213 | |||
6.833 | ||||
Algemene uitkering gemeentefonds, inclusief sociaal domein | 45.762 | |||
Dividenden | 262 | |||
Saldo financieringsfunctie (betaalde en ontvangen rente, exclusief rente eigen vermogen) | ||||
Ontvangen rente | 57 | |||
Betaalde rente | -8 | |||
49 | ||||
Saldo tussen compensabele BTW en de uitkering uit het BTW-compensatiefonds | ||||
Ontvangen Compensabele BTW 2021 | 4.173 | |||
Opgenomen op de balans Compensabele BTW 2021 | 4.308 | |||
-135 | ||||
Overige algemene dekkingsmiddelen (o.a. berekende rente eigen vermogen) | - | |||
Totaal algemene dekkingsmiddelen | 52.771 | |||
Onvoorzien | 17 | |||
Totaal | 52.788 |
Gerealiseerde baten en lasten per pijler incidenteel
Terug naar navigatie - Gerealiseerde baten en lasten per pijler incidenteelIncidentele baten en lasten | |||||
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||
Lasten | |||||
Pijler 1. Bestuur en Participatie | |||||
Regiodeal | 205 | ||||
Overige baten en lasten < € 30.000 | 20 | ||||
225 | |||||
Pijler 2. Zorg | |||||
Voorl.veld en preventieve aanpasssing | 216 | ||||
Extra formatie Attenta | 102 | ||||
Overige baten en lasten < € 30.000 | 69 | ||||
387 | |||||
Pijler 3. Economie, werk en recreatie | |||||
Koersnota economie en vrijetijdseconomie | 60 | ||||
Vitalisering vakantieparken | 50 | ||||
Toekomst vakantieparken | 40 | ||||
Regio Deal digit.vrijetijdseconomie | 44 | ||||
Achterstallig onderhoud watergangen | 116 | ||||
Toegankelijkheid voetpaden | 39 | ||||
Gasselterveld | -49 | ||||
Uitvoeringskosten klimaatbeleid 2022 | 119 | ||||
Overige baten en lasten < € 30.000 | 31 | ||||
450 | |||||
Pijler 4. Voorzieningen leefbaarheid en Wonen | |||||
Leefbaarheidsfonds | 48 | ||||
Knelpunten in de openbare ruimte | 41 | ||||
Aanbrengen graskeien | 57 | ||||
Achterstallig onderhoud bomen | 119 | ||||
Haalbaarheidsonderzoek acc.Gieten | 51 | ||||
Knelpunten in de openbare ruimte | 34 | ||||
Duurzaamheidsfonds Duurzaamheid en energietransitie | 113 | ||||
Duurzaamheidsfonds RREW gelden | 172 | ||||
Extra inzet ruimtelijk beheer | 40 | ||||
Invoering omgevingswet | 36 | ||||
Invoering omgevingswet implementatie en wet kwaliteitsborging | 141 | ||||
Invoering Omgevingswet | 200 | ||||
Extra inhuur bouwaanvragen | 43 | ||||
Leefbaarheidsfonds | 41 | ||||
Overige baten en lasten < € 30.000 | 225 | ||||
1.361 | |||||
Pijler 5. Middelen en Ondersteuning | |||||
IBP 2019-2022 | 36 | ||||
Ondersteuning ivm Corona extra inhuur | 133 | ||||
Sturing en regie doorontwikkeling organisatie 2021 | 160 | ||||
Doorontwikkeling buitendienst | 125 | ||||
Aanpassingen gemeentehuis | 30 | ||||
Projectleider 'basis op orde' | 50 | ||||
Projectleider dienstverlening | 40 | ||||
Aanvraag budget duurzame inzetbaarheid | 69 | ||||
Doorontwikkeling buitendienst | 132 | ||||
Overige baten en lasten < € 30.000 | 89 | ||||
864 | |||||
Totaal | 3.287 | ||||
Bovenstaande bedragen worden gedekt uit de reserve incidentele dekkingsmiddelen | |||||
Incidentele dekkingsmiddelen tot en met 2021 | |||||
Overzicht incidentele dekkingsmiddelen per 1 januari 2022 | 2.104 | ||||
Toevoeging reserve incidentele dekkingsmiddelen volgens bestemming JR 2021 | 2.077 | ||||
stand na verwerking bestemming jr 2021 | 4.181 | ||||
Toevoeging reserve incidentele dekkingsmiddelen vanuit de VAR 2022 | 3.014 | ||||
Verrekeningen/toevoegingen | 741 | ||||
Bestedingen 2022 | -3.287 | ||||
Vrijval incidentele dekkingsmiddelen 2022 | -632 | ||||
-164 | |||||
Reserve incidentele dekkingsmiddelen per 31 decenber 2022 (na bestemming) | 4.017 | ||||
Wet WNT
Terug naar navigatie - Wet WNTOp 1 januari 2013 is de Wet normering topinkomens (WNT) in werking getreden. De WNT is van toepassing op de Gemeente Aa en Hunze. Het voor de Gemeente Aa en Hunze toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2022 € 216.000 volgens het algemene bezoldigingsmaximum.
1. Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling
Gegevens 2022 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1 | Dhr. R.L.H. Schoonderbeek | Mw. Mr. E.P. van Corbach | ||||||
Functiegegevens | Gemeentesecretaris/Algemeen directeur | Griffier | ||||||
Aanvang en einde functievervulling in 2021 | 01/01-31/12 | 01/01-31/12 | ||||||
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 | ||||||
Dienstbetrekking? | ja | ja | ||||||
Bezoldiging | ||||||||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 101.143 | € 85.882 | ||||||
Beloningen betaalbaar op termijn | € 18.222 | € 14.843 | ||||||
Subtotaal | € 119.365 | € 100.725 | ||||||
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 216.000 | € 216.000 | ||||||
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. | ||||||
Bezoldiging | € 119.365 | € 100.725 | ||||||
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. | ||||||
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. | ||||||
Gegevens 2021 | ||||||||
bedragen x € 1 | Mw. Mr. M. Tent | Mw. H.M. Schulte | Dhr. R.L.H. Schoonderbeek | Mw. Mr. E.P. van Corbach | ||||
Functiegegevens | Gemeentesecretaris/Algemeen directeur | Gemeentesecretaris/Algemeen directeur a.i. | Gemeentesecretaris/Algemeen directeur | Griffier | ||||
Aanvang en einde functievervulling in 2021 | 01/01-31/10 | 01/11-30/11 | 01/12-31/12 | 01/01-31/12 | ||||
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
Dienstbetrekking? | ja | ja | ja | ja | ||||
Bezoldiging | ||||||||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 82.035 | € 7.464 | € 8.200 | € 81.612 | ||||
Beloningen betaalbaar op termijn | € 15.850 | € 1.422 | € 1.527 | € 14.942 | ||||
Subtotaal | € 97.885 | € 8.886 | € 9.727 | € 96.554 | ||||
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 174.071 | € 17.178 | € 17.750 | € 209.000 | ||||
Bezoldiging | € 97.885 | € 8.886 | € 9.727 | € 96.554 |