Algemeen

Financiële terugblik

Terug naar navigatie - Financiële terugblik

Inleiding
Deze paragraaf staat vooral in het teken van de financiële terugblik op 2022 (op hoofdlijnen) en de ontwikkelingen/berichtgeving over (het al dan niet kunnen vaststellen van) de rechtmatigheid en getrouwheid van het sociaal domein.

Resultaat
Over 2022 is het saldo van baten en lasten € 5,9 miljoen positief.  Uw raad heeft gedurende het jaar goedgekeurd dat bedragen aan de reserves onttrokken en toegevoegd mochten worden (o.a. via de begroting, voorjaarsbijstelling en najaarsnota). In totaal is er in 2022 per saldo een bedrag van € 1 miljoen onttrokken aan de reserves. Met die onttrekking van € 1 miljoen komt het positieve jaarrekeningresultaat 2022 op € 6,9 miljoen. 

Dit resultaat krijgt als bestemming de Vrije Algemene Reserve (VAR) voor € 1,5 miljoen en € 0,7 miljoen gaat naar de Algemene Reserve van het Grondbedrijf. Het resterende saldo van € 4,7 miljoen wordt toegevoegd aan verschillende bestemmingsreserves. In de paragraaf Rekeningresultaat 2022 gaan we uitgebreid in op het resultaat en de resultaatbestemming over het jaar 2022.

(Interne) controle en accountantsoordeel
Interne controle
Ook in 2022 hebben de teams vele interne controle werkzaamheden uitgevoerd met ondersteuning van het team Financiën. De overall conclusie luidt dat de interne controle voldoende is.

Bij de verschillende processen zijn een aantal adviezen geformuleerd ter verbetering van de kwaliteit van de interne beheersing.

Accountantsoordeel
Het accountantsoordeel over de jaarrekening bestaat uit een beoordeling van de vraag of sprake is van een getrouw beeld (geen materiële fouten of onzekerheden in de jaarrekening) en een beoordeling van het antwoord op de vraag of de baten en lasten en balansmutaties rechtmatig (in overeenstemming met relevante wet- en regelgeving) tot stand zijn gekomen.

De accountant heeft voor de toetsing van de rechtmatigheid gebruik gemaakt van het Controleprotocol 2022, dat door de raad in de raadsvergadering van 15 december 2022 is vastgesteld. In dat Controleprotocol is de rapporteringstolerantie vastgesteld op € 100.000.

De jaarrekening 2022 is door Eshuis Registeraccountants gecontroleerd. Eshuis heeft een controle-verklaring verstrekt met een goedkeuring voor getrouwheid en rechtmatigheid.  De verklaring is in de jaarstukken opgenomen onder de ‘Bijlagen’.

Behandeling
De Auditcommissie heeft de jaarstukken 2022 op 19 juni 2023 behandeld. De jaarstukken 2022 worden in de raadsvergadering van 29 juni 2023 ter vaststelling aan uw raad voorgelegd.

Besluitvorming
Uw raad is bevoegd de jaarstukken vast te stellen en een bestemming aan het resultaat te geven. Voor het voorstel tot bestemming van het resultaat wordt verwezen naar het onderdeel 'Voorstel tot bestemming van het resultaat' en voor het besluit naar het onderdeel  'Besluit tot vaststelling'.

Wij stellen u voor de jaarstukken 2022 vast te stellen en daarmee décharge aan het college te verlenen omtrent het gevoerde financieel beheer.

Rekeningresultaat 2022

Terug naar navigatie - Rekeningresultaat 2022

Inleiding
Zoals we u in het onderdeel Financiële terugblik al hebben gemeld, is het resultaat dat aan de VAR wordt toegevoegd € 1.495.000

In 2022 is een aantal budgetten geraamd die nog niet ingezet zijn maar waar nog wel werk of een verplichting tegenover staat en dus wordt  voorgesteld om het bedrag  van € 2,3 miljoen toe te voegen aan de reserve Incidentele dekkingsmiddelen, daarnaast kan een bedrag van € 0,5 miljoen voor verplichtingen tot en met 2021 vrijvallen van de reserve incidentele dekkingsmiddelen omdat  deze activiteiten zijn afgerond.

Verklaring verschil rekening/begroting
In onderstaande tabel zijn de belangrijkste verschillen tussen de actuele begroting en de jaarrekening weergegeven. 

Resultaat 2022
Nr. Omschrijving Bedrag (€) I/S Bestemming
1 Pensioenen vm wethouders 458.000 i VAR
2 Minimabeleid inclusief energie toeslag minima -108.000 i VAR
3 Sociaal Domein 145.000 i VAR
4 Wegen 153.000 i VAR
5 WABO leges -360.000 i VAR
6 Salariskosten -79.000 i VAR
7 Algemene uitkering 742.000 i VAR
8 Automatisering -110.000 i VAR
9 Vrij vallen incidentele budgetten tm 2021 539.000 i VAR
10 Overig 115.000 i VAR
Storting VAR 1.495.000 i VAR
11 Incidentele budgetten 1.762.000 i Reserve incidentele dekkingsmiddelen
12 Resultaat grondexploitatie 748.000 i Algemene reserve grondbedrijf
13 Opvang Oekraïners 2.257.000 i Bestemmingsreserve risico's opvang en vastgoed
14 Volkshuisvestingsfonds 690.000 i Bestemmingsreserve volkshuisvestingsfonds
15 Overig -76.000 i Overige bestemmingsreserves
Totaal 6.876.000

Toelichting rekeningresultaat 2022

Terug naar navigatie - Toelichting rekeningresultaat 2022

Van het positief rekeningresultaat ad € 6.876.000 zal aan de raad worden voorgesteld:
• toe te voegen aan de VAR € 1.495.000
• in verband met de opvang Oekraïners het voordeel van € 2.257.000 toe te voegen aan de nieuw te vormen Bestemmingsreserve risico’s opvang en vastgoed
• in verband met incidentele budgetten per saldo een bedrag van € 1.762.000
toe te voegen aan de Reserve incidentele dekkingsmiddelen (bestemmingsreserve);
• een bedrag van € 690.000 toe te voegen aan de nieuw te vormen Bestemmingsreserve Volkshuisvesting;
• een bedrag van € 748.000 toe te voegen aan de Algemene reserve van het grondbedrijf (voor een specificatie zie paragraaf van het jaarverslag);
• per saldo een bedrag van € 76.000 te onttrekken aan de bestemmingsreserves Risico’s nieuwe sociale wetgeving en Egalisatiereserve Grootonderhoud schoolgebouwen

Per saldo wordt er door het rekeningresultaat 2022 een bedrag van € 1.495.000 toegevoegd aan de Vrije Algemene Reserve (VAR).

ad. 1 Pensioenen (voormalige) wethouders (voordeel € 458.000)
Jaarlijks wordt berekend hoe hoog de pensioenvoorziening voormalige wethouders dient te zijn. Door een forse stijging van de rente, van 0,5% per eind 2021naar bijna 2,5% eind 2022, kan een gedeelte van de aanwezige voorziening vrij vallen. Er is ten gunste van de exploitatie een bedrag vrijgevallen van € 458.000.                    

ad. 2 Minimabeleid inclusief energietoeslag minima (nadeel € 108.000)
Op het minimabeleid inclusief energietoeslag is per saldo een nadeel ontstaan van € 108.000. Dit komt met name door de tegemoetkoming van een energietoeslag voor de minima ter compensatie van de gestegen energiekosten (nadeel € 253.000). Over het minimabeleid is een voordeel ontstaan van € 145.000 waarbij kan worden opgemerkt dat de algemene budgetten zijn overschreden terwijl op de specifiekere budgetten geld over was. 

ad. 3  Sociaal domein (voordeel € 145.000)
Het resultaat bij het Sociaal domein bedraagt €145.000 voordelig. Dit voordeel komt tot stand door WMO nieuw Beschermd Wonen  (voordeel € 782.000), Daarnaast zijn er tekorten op de Jeugdwet (nadeel € 62.000) WMO-nieuw (nadeel € 256.000) en WMO oud (nadeel € 319.000). Voor een toelichting zie pijler 2.

ad. 4 Wegen (voordeel € 153.000)
Door uitstel van investeringen is een voordeel op de kapitaallasten bij de wegen ontstaan van € 70.000, daarnaast is er minder geld uitgegeven aan onderhoud dan begroot  (€ 83.000). Een gedeelte van het geplande onderhoud in 2022 is doorgeschoven naar 2023.

ad. 5 WABO leges (nadeel € 360.000)
In de primitieve begroting was een bedrag van € 607.000 begroot aan opbrengsten voor de bouwleges. In 2022 heeft hierop tweemaal een bijstelling plaatsgevonden, dit resulteert in een totaalbedrag aan te ontvangen leges van € 1.017.000, de werkelijke opbrengsten zijn € 964.000, zodat er een nadeel van € 53.000 is. Daarnaast is er een voorziening getroffen bij de bouwleges voor een bedrag van € 307.000 (zie ook de toelichting bij pijler 4). Het totale nadeel op de WABO leges bedraagt hierdoor € 360.000.  

ad. 6  Salariskosten (nadeel € 79.000)
Het nadeel bestaat uit een aantal posten namelijk het treffen van de voorziening verlofsparen als onderdeel van de nieuwe CAO gemeenten (nadeel € 430.000), de doorberekening van salariskosten aan projecten (voordeel € 476.000) en overige verschillen op de salariskosten (nadeel € 125.000).

ad. 7 Algemene uitkering (voordeel € 742.000)
Het verschil tussen het geraamde bedrag van de algemene uitkering en het werkelijk ontvangen bedrag bedraagt € 742.000 Een deel van het bedrag €431.000 is een voorschot voor kosten die gemaakt worden in 2023, het grootste deel hiervan is bestemd voor het uitkeren van de energietoeslag aan inwoners met een laag inkomen.        
                    
ad. 8 Automatisering (nadeel € 110.000)
De kosten van automatisering vertonen een stijgende lijn. Met name de omzetting van software in eigendom  naar software waarvoor jaarlijks licentiekosten worden berekend  is hiervan de oorzaak. Daarnaast zorgt de uitbreiding van personeel (tijdelijk en vast) voor hogere kosten ten behoeve van de werkplek (hardware) en de licenties (software).
Hiertegenover staan lagere kapitaallasten a.g.v. een geringer bedrag aan investeringen en door uitstel hiervan.

ad.9  Vrijvallen incidentele budgetten tm 2021 (voordeel € 539.000)
Een aantal incidentele budgetten betreffende voorgaande jaren kunnen vrijvallen waarvan de activiteiten gereed zijn of niet meer tot uitvoering komen . Dit betreft o.a. schadelijke bermplanten (€ 235.000)  dit is uitgevoerd door de eigen buitendienst binnen de reguliere budgetten, gelden voor corona (€ 73.000), RREW gelden, hier staat een subsidie tegenover (€ 90.000), knelpunten in de openbare ruimte (€ 41.000), samen maak je de route, experimenteren sociaal domein (€ 35.000), maatschappelijk vastgoed ( € 28.000). Voor een overzicht zie de bijlage overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen.

ad. 10 Overige verschillen (voordeel € 115.000)
De overige verschillen tussen begroting en rekening bedragen per saldo € 115.000, dit bestaat uit meerdere kleine posten en wordt hier niet verder verklaard.

ad.11 Incidentele budgetten (voordeel € 1.762.000)
Door de raad zijn voor 2022 een aantal incidentele budgetten (voordeel € 2.301.000) geraamd die nog niet ingezet zijn, maar waar nog wel werk of een verplichting tegenover staat. Het betreft o.a. de budgetten voor: opstellen nieuwe strategische toekomstvisie, inmiddels omgevingsvisie (€ 50.000), Preventie, versterking voorliggend veld en impuls leefbaarheid & mobiliteit (€ 240.000), wandelknooppuntennetwerk (€ 86.000), toekomst vakantieparken (€ 300.000), Implementatie omgevingswet en wet kwaliteitsborging (€ 500.000), Knelpunten in de openbare ruimte (€ 100.000),Duurzaamheid en Energietransitie (€ 223.000), aanpassingen gemeentehuis (€ 97.000), duurzame inzetbaarheid (€ 131.000), Formatie handhaving recreatieterreinen (€ 85.000), Uitvoeringskosten klimaatbeleid 2022 (€ 87.000) en voorbereidingskrediet vervanging beschoeiing Grevelingskanaal (€ 50.000),extra inhuur bouwaanvragen (€ 42.000), leefbaarheidsfonds (€ 39.000) en komgrenzen inrichten  (€38.000). Voor een overzicht zie de bijlage reserve incidentele dekkingsmiddelen.
Daarnaast kunnen er budgetten vrijvallen (€ 539.000) waarvan de activiteiten zijn afgerond, zie punt 9.

ad.12 Resultaat grondexploitatie (voordeel € 748.000)
Voor een specificatie van het resultaat wordt verwezen naar het onderdeel Grondbedrijf. Het 
voordelige saldo kan worden toegevoegd aan de Algemene reserve van het grondbedrijf.

ad.13 Opvang Oekraïners (voordeel € 2.257.000)
Als gevolg van de oorlog in Oekraïne, zijn miljoenen mensen gevlucht. Ook Aa en Hunze heeft zijn steentje bijgedragen en heeft vluchtelingen opgevangen binnen de gemeente. Naast de opvang bij particulieren zijn de meeste Oekraïense vluchtelingen opgevangen in de gebouwen van Yorneo in Papenvoort. De gemeente heeft 7 panden gehuurd en aangepast. Dit hebben we met behulp van velen zo goed mogelijk tegen lage kosten proberen te doen. In het begin was ook nog veel onduidelijk ten aanzien van de precieze vergoeding van het Rijk. Lopende het jaar werd duidelijk dat het Rijk een normbedrag per beschikbaar bed beschikbaar stelde. Om vanuit het Rijk geen financiële barrières op te werpen en daarmee opvang te bespoedigen heeft het Rijk de opvang in eerste instantie ruimhartig vergoed. Lopende het jaar zijn de normbedragen naar beneden bijgesteld. Omdat gaandeweg 2022 duidelijk werd dat de oorlog in Oekraïne nog wel even zou gaan duren hebben we eind 2022 besloten de gehele locatie in Papenvoort aan te kopen. We hebben dit gedaan vanuit de gedachte dat het een goede en mooie opvanglocatie is en we op deze manier voor zeker 5 jaar een veilige opvang kunnen aanbieden. De gebouwen zijn en worden aangepast en moeten worden ingericht. Daarnaast lopen we als eigenaar bepaalde risico’s in beheer en onderhoud van de gebouwen en het terrein. Ook zou het kunnen zijn dat de oorlog eerder stopt en de opvang niet meer nodig is. Zoals eerder ook al aangegeven willen we werken we met een “gesloten boekhouding” voor de opvang in Papenvoort. Uitgaven en risico’s moeten (af)gedekt worden uit de vergoeding van het Rijk.

In 2022 zijn de gemaakte kosten lager geweest dan de vergoeding van het Rijk waardoor € 2.257.000 voordeel is ontstaan.  De raad wordt voorgesteld dit bedrag via resultaat bestemming te storten in een nieuw te vormen bestemmingsreserve risico’s opvang en vastgoed. De nieuwe bestemmingsreserve wordt onder andere gebruikt voor de verbouw en de inrichting van de locatie en de afdekking van de risico’s.

ad.14 Volkshuisvestingsfonds (voordeel € 690.000)
De gemeente wil met het Volkshuisvestingsfonds de particuliere woningeigenaren mee laten doen in de verduurzamingsopgave die vanuit de sociale huurvoorraad al in gang is gezet. Hiervoor is in de begroting een bedrag van € 690.000 beschikbaar gesteld vanuit de reserve grondbedrijf. De bedoeling was dat hier een voorziening voor gevormd werd. Aangezien er nog geen verplichtingen jegens een derde partij zijn, kan hiervoor nog geen voorziening gevormd worden. Om het geld toch beschikbaar te houden voor dit doel wordt aan de raad voorgesteld dit bedrag via resultaat bestemming te storten in een nieuw te vormen bestemmingreserve volkshuisvestingsfonds.
                                        
ad.15  Overig (nadeel € 76.000)
Betreft de verrekening  met de reserve Risico’s nieuwe sociale wetgeving  (€ 100.000 nadeel) en de toevoeging aan de Egalisatiereserve Groot onderhoud schoolgebouwen (€ 24.000). De uitgaven worden ten laste van de nog aanwezige bestemmingsreserve gebracht.

Grondbedrijf

Terug naar navigatie - Grondbedrijf

Algemeen
Het resultaat van het grondbedrijf maakt onderdeel uit van het totale rekeningresultaat. Zie tevens de in deze jaarrekening opgenomen paragraaf Grondbeleid.

Resultaat grondbedrijf
In het verslagjaar dient volgens het BBV gebruik gemaakt te worden van de zgn. POC-methode: dat wil zeggen dat voor winstneming de Percentage Of Completion methode geldt: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd kan tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Hiervoor moet het resultaat op de grondexploitatie wel op betrouwbare wijze kunnen worden ingeschat. Dit is mogelijk wanneer het waarschijnlijk is dat de economische voordelen die aan het project zijn verbonden naar de gemeente zullen toevloeien. Indien aan de volgende voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:
1. het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat; én
2. de grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht; én
3. de kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).
Bij de aanwezige complexen is de POC-methode toegepast, resulterend in de tussentijdse winstneming bij het complex Nooitgedacht van € 1.700.000, waarvan bij de Najaarsnota al een bedrag van € 1.000.000 is meegenomen.

Het resultaat bij de rekening 2022 komt uit op € 748.000 voordelig (2021: € 207.000 voordelig). 

Het resultaat ontstaat door:
- afsluiten van het complex Gieterveen, voordeel van € 29.000;
- afrekening complex Gasteren 3e fase, voordeel van € 8.000;
- vrijval voorziening Bloemakkers, voordeel van € 50.000
- een aanvullende tussentijdse winstneming voor het complex Nooitgedacht, voordeel van € 700.000
- vennootschapsbelasting 2022 te betalen, nadeel € 38.000

Voor de verwachte resultaten en het verloop van de Algemene reserve van het grondbedrijf, wordt verwezen naar de paragraaf Grondbeleid.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
In onderstaand overzicht wordt het verloop van de vaste activa over 2022 weergegeven.
Boekwaarde per 1 januari 2022 € 40.544.000
Bij: bruto investeringen € 7.455.000
verstrekkingen geldleningen € 7.000
€ 7.462.000
Af: afschrijvingen € 2.191.000
aflossingen leningen € 234.000
onttrekkingen aan de reserves / bijdragen derden € 325.000
desinvesteringen / verminderingen € 941.000
-€ 3.691.000
€ 3.771.000
Boekwaarde per 31 december 2022 € 44.314.000
Bedragen van € 100.000 of groter zijn:
Aankoop grond en gebouwen voormalige Yorneo Papenvoort € 5.751.000
Ver- en nieuwbouw MFC Boerhoorn € 205.000
Aankoop grond huisvesting BOR buitendienst € 207.000
Nieuwbouw basisschool Kameleon Eexterveen € 131.000
Openbare verlichting € 123.000
Kraan tbv afvalverwerking € 183.000

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
31-12-2022 31-12-2021 Mutatie
Reserves
Algemene reserve 14.659.000 12.600.000 2.058.000
Bestemmingsreserve 6.840.000 7.194.000 -354.000
Reserve grondbedrijf 3.469.000 3.028.000 441.000
Totaal reserves 24.967.000 22.822.000 2.145.000
Saldo baten en lasten algemene dienst 6.128.000 2.893.000 3.235.000
Saldo baten en lasten grondbedrijf 748.000 207.000 541.000
Totaal eigen vermogen 31.843.000 25.922.000 5.921.000
Voorzieningen 9.865.000 7.848.000 2.017.000
Totaal reserves en voorzieningen 41.708.000 33.771.000 7.937.000

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De reserves en voorzieningen zijn per saldo met € 7.937.000 toegenomen ten opzichte van de stand per 31 december 2021. Deze toename komt m.n. door de toename van de algemene reserve.                                                                                                                                                   
Bij de jaarstukken is ter inzage gelegd een overzicht van de reserve Incidentele dekkingsmiddelen. Bij de Toelichting op baten en lasten per pijler is aan het einde van iedere pijler een overzicht opgenomen van de mutaties in de reserves.    
Door de wijziging in het BBV in 2007 zullen bij de resultaatbepaling aan de raad diverse toevoegingen/onttrekkingen aan de reserves ter goedkeuring worden voorgelegd.   
Voor een specificatie en onderbouwing wordt verwezen naar het Voorstel tot bestemming van het resultaat                                                                                                                                                                                        

Algemene reserve                                                                                                      

De algemene reserve is per saldo met €2.058.000 toegenomen. Hieronder zijn de mutaties in de algemene reserve weergegeven.

Mutaties Algemene Reserve Toevoeging Onttrekking Saldo
Vrije Algemene Reserve (VAR)
Resultaat Jaarrekening 2021 € 837.000
Incidenteel sluitend maken begroting 2022 € 2.724.000
Budgetruimte structureel incidenteel toevoegen aan VAR € 363.000
Budgetruimte incidenteel toevoegen aan VAR (Bestuursrapportage) € 462.000
Budgetruimte structureel toevoeging saldo bijstellingen aan VAR (Bestuursrapportage) € 250.000
Budgetruimte incidenteel toevoegen aan VAR (Najaarsrapportage) € 2.337.000
Vrijvallen reserve dekking kapitaallasten huur woningen Nooitgedacht (Bestuursrapportage) € 622.000
Resultaat budgetruimte najaarsnota 2021 onttrekken aan de VAR € 8.000
Resultaat Najaarsrapportage structureel onttrekken aan de VAR € 81.000
Totaal € 4.871.000 € 2.813.000 € 2.058.000
De algemene reserve kan als volgt worden gespecificeerd:
31-12-2022 31-12-2021
Weerstandsdeel (WAR) € 5.653.000 € 5.653.000
Vrije deel (VAR) € 9.005.000 € 6.947.000
€ 14.659.000 € 12.600.000

Bestemmingsreserves

Terug naar navigatie - Bestemmingsreserves

De bestemmingsreserves zijn vergeleken met de stand per ultimo 2022 met € 354.000 afgenomen. Voor een specificatie van de mutaties in de bestemmingsreserves wordt verwezen naar de onderdelen naar de onderdelen het Voorstel tot bestemming van het resultaat en de Toelichting op de balans.

Algemene reserve van het Grondbedrijf

De Algemene reserve van het grondbedrijf is per eind 2022 €441.000 hoger. Dit wordt veroorzaakt door:
• de verwerking van het rekeningresultaat 2021 (voordeel €207.000);
• Tussentijdse winstneming Nooitgedacht Najaarsrapportage (voordeel € 1.000.000)
• Onttrekking aan reserve t.b.v. voorziening volkshuisvestingsfonds (€ 690.000)
• Onttrekking aan reserve t.b.v. projectorganisatie woningbouw programmering Bestuursrapportage (€ 76.000)

Saldo baten en lasten (algemene dienst en grondbedrijf)

Hiervoor wordt verwezen naar Saldo rekening van baten en lasten.

Voorzieningen

De voorzieningen zijn per saldo met € 2.017.000 toegenomen. Voor een specificatie van deze toename wordt verwezen naar de Toelichting op de balans.                     

Saldo rekening van baten en lasten

Terug naar navigatie - Saldo rekening van baten en lasten

Het saldo van de rekening van baten en lasten algemene dienst 2022 (€6.128.000 voordelig) en het saldo van het grondbedrijf (€ 748.000 voordelig) bedraagt, na verwerking van de mutaties van de reserves, € 6.876.000 voordelig. Conform de voorschriften wordt het resultaat afzonderlijk op de balans opgenomen.

Van het resultaat na bestemming zal de raad worden voorgesteld de nodige toevoegingen en onttrekkingen aan de (bestemmings)reserves te doen (per saldo € 4.632.000). Voor het voorstel en een onderbouwing, wordt verwezen naar Voorstel tot bestemming van het resultaat.

Het saldo van de grondexploitatie bedraagt € 748.000 voordelig (2021: €207.000voordelig). Aan de raad wordt voorgesteld om het bedrag toe te voegen aan de Algemene reserve van het grondbedrijf.

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Rechtmatigheid

Ingaande het jaar 2005 geeft de accountant over de rekening naast een oordeel over de getrouwheid tevens een oordeel over de rechtmatigheid. Met de rechtmatigheid wordt bedoeld dat de baten en lasten en balansmutaties rechtmatig (in overeenstemming met relevante wet- en regelgeving) tot stand zijn gekomen. Het toetsingskader voor de controle door de accountant wordt door de raad vastgesteld in het Controleprotocol. Dit Controleprotocol, geldend voor het verslagjaar 2022, is in de raad van 15 december 2022 vastgesteld. De rapporteringstolerantie is vastgesteld op € 100.000.

In het Verslag van bevindingen behorende bij de Jaarstukken 2022, heeft onze accountant aangegeven, dat de gemeente Aa en Hunze, zowel voor het aspect getrouwheid als voor het aspect rechtmatigheid, goedkeurende verklaring krijgt. De accountant geeft bij de rechtmatigheid een oordeel na de controle op de significante processen 
Dit is, na vorig jaar een verklaring met beperking en daarvoor 2 jaar een afkeurende verklaring op het gebied van de rechtmatigheid, een substantiele verbetering. We hebben als gemeente goede stappen hierin gezet. 

Vanaf het boekjaar 2023 moet het college van Burgemeester en Wethouders zelf een rechtmatigheidsverantwoording afleggen in de Jaarstukken.

Interbestuurlijk toezicht (IBT)

Terug naar navigatie - Interbestuurlijk toezicht (IBT)

Per 1 oktober 2012 is de Wet revitalisering generiek toezicht van kracht geworden. Uit deze nieuwe wet blijkt dat het toezicht soberder, selectiever en risicogerichter dient te worden en gaat uit van vertrouwen van de toezichthouder. Het is in eerste instantie niet aan de toezichthouder, maar aan de gemeenteraad om toezicht te houden op de uitoefening van medebewindstaken door de colleges.

Samen met de gemeenten in Drenthe zijn op basis van de gewijzigde wetgeving toezichtcriteria ontwikkeld. Uit deze criteria blijkt of er sprake is van goede, matige of slechte uitvoering van de medebewindstaken. Ook met alle gemeenten in Drenthe is afgesproken om een zelfbeoordeling te gaan doen en deze beoordeling in de jaarrekening op te nemen. Afgesproken is dat in het jaarverslag bij de jaarrekening verantwoording over de medebewindstaken wordt opgenomen.

Over het algemeen kan worden geconcludeerd dat de medebewindstaken adequaat en doelmatig worden uitgevoerd. Op enkele onderdelen zijn er verbeterpunten mogelijk en hiervoor zijn concrete actiepunten geformuleerd.

Ruimtelijke ordening Groen/Oranje/Rood Toelichting
Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over actuele, bestuurlijk vastgestelde structuurvisie(s) conform de wettelijke vereisten Gemeente Aa en Hunze heeft een in 2016 vastgestelde structuurvisie die voldoet aan de eisen Wro
Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over actuele, bestuurlijk vastgestelde bestemmingsplannen conform de wettelijke vereisten
Totaalbeeld De gemeente Aa en Hunze gaat een Omgevingsvisie, die voldoet aan de Omgevingswet opstellen.
Is er reden voor extra aandacht?
Omgevingsrecht Groen/Oranje/Rood Toelichting
Gemeente heeft een actueel beleid op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH), inclusief veiligheid, bouwplantoetsing, bodembeleid en een probleem- en risicoanalyse Door het uitstellen van de invoering van de Omgevingswet is in 2022 besloten het handhavingsbeleidsplan, dat vastgesteld was tot en met 2022, te verlengen tot een half jaar na invoering van de Omgevingswet.
Gemeente heeft een consistent en duidelijk, bestuurlijk vastgesteld Jaarprogramma op het gebied van VTH, met voldoende operationele doelen Is in afrondende fase
Gemeente heeft een bestuurlijk vastgesteld Jaarverslag op het gebied van VTH In afrondende fase. Het verslag is zo goed als klaar
Uit het Jaarverslag blijkt dat doelen en normen op het gebied van VTH zijn behaald volgens de wettelijke vereisten Door het uitstellen van de invoering van de Omgevingswet is in 2022 besloten het handhavingsbeleidsplan, dat vastgesteld was tot en met 2022, te verlengen tot een half jaar na invoering van de Omgevingswet.
Gemeente heeft een bestuurlijk vastgestelde kwaliteitsverordening op het gebied van VTH
Totaalbeeld Nee
Is er reden voor extra aandacht?
Ruimtelijk erfgoed Groen/Oranje/Rood Toelichting
Gemeente heeft bij de vaststelling van nieuwe bestemmingsplannen, of bij vrijstelling op bestaande plannen, aangegeven op welke wijze wordt omgegaan met in geding zijnde cultuurhistorische en archeologische waarden; deze bestemmingsplannen zijn bestuurlijk vastgesteld Cultuurhistorische en archeologische waarden zijn in bestemmingsplannen meegenomen
Gemeente heeft een commissie ingesteld, die adviseert over omgevingsvergunningen voor het aanpassen van een beschermd monument en vraagt deskundig advies bij vergunningverlening waarbij cultuurhistorische en/of archeologische waarden aan de orde zijn Gemeente maakt gebruik van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van LIBAU
Binnen de gemeente vindt adequaat toezicht en handhaving plaats op het gebied van monumenten en archeologie; dit is tevens vastgelegd in documenten Toezicht vindt plaats op basis van de Uniforme uitvoering- en Handhavingsstrategie (U&H)
Totaalbeeld Nee
Is er reden voor extra aandacht?
Huisvesting statushouders Groen/Oranje/Rood Toelichting
Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (eerste helft van het jaar) op het gebied van huisvesting van statushouders en heeft geen achterstand of loopt hierop in Ondanks de inspanningen die verricht zijn door de gemeente is een kleine hoeveelheid mensen (5) niet tijdige geplaats binnen de gealloceerde tijd.
Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (tweede helft van het jaar) op het gebied van huisvesting van statushouders en heeft geen achterstand of loopt hierop in Wederom ondanks de grote inspanningen maar door het weinig aanbod van woningen is niet voldaan aan de taakstelling.
Totaalbeeld De gemeente verricht alle mogelijk inspanningen om aan de taakstelling te voldoen. Hier is aandacht voor.
Is er reden voor extra aandacht?
Archief Groen/Oranje/Rood Toelichting
Zijn de belangrijkste risicovolle thema’s geïdentificeerd? De risico’s zijn in kaart gebracht en vastgelegd in een plan van aanpak.
Zijn er voor deze thema’s al verbetermaatregelen getroffen? Het plan van aanpak is geactualiseerd naar de huidige situatie. Niet alles wat in 2022 was gepland hebben wij kunnen uitvoeren door een gebrek aan een structurele volledige formatie. Zeer recentelijk is de al tijden openstaande vacature structureel ingevuld. Dit biedt goede perspectieven voor de toekomst. We verwachten dan ook dat dit in 2023 is opgelost.
Zijn er resultaten geboekt? Niet alle gewenste resultaten zijn geboekt. Dit is te wijten aan hierboven genoemde personeelsgebrek. Desondanks zijn er toch wel belangrijke resultaten geboekt waaronder het implementeren van het nieuwe zaaksysteem en het effectief opzetten van het SIO.
Totaalbeeld:Is er reden voor extra aandacht? Er is een goed en open contact met de Provinciale Archiefinspectie. Het plan van aanpak en de te behalen resultaten wordn besproken.
Toelichting kleuren
Symbolen met kleuren staan voor mate waarin de vereiste informatie, conform het informatiearrangement, tijdig en/of volledig is aangeleverd door de betreffende gemeente
De symbolen met de kleuren groen, oranje en rood in de tabel staan voor de mate waarin de betreffende gemeente op het toezichtdomein de vereiste informatie,
conform het informatiearrangement, tijdig en/of volledig heeft aangeleverd bij de provincie.
Groen : goed; de gemeente heeft de vereiste informatie tijdig en volledig aangeleverd.
Oranje : voldoende; de gemeente heeft de vereiste informatie niet tijdig en/of niet volledig aangeleverd.
Rood : onvoldoende; de gemeente heeft de vereiste informatie niet aangeleverd vóór de beoordeling.

Voorstel tot bestemming van het resultaat

Terug naar navigatie - Voorstel tot bestemming van het resultaat
Voorstel tot bestemming van het resultaat
Het voordelige gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten, vaststellen op € 5.920.121
als uitvoering van de begroting en begrotingswijzigingen is
volgens het Overzicht mutaties Reserves en Voorzieningen
- toegevoegd aan de reserves een bedrag van -€ 8.991.468
- onttrokken aan de reserves een bedrag van € 9.947.075
€ 955.607
€ 6.875.728
De raad wordt voorgesteld om:
de volgende bedragen toe te voegen aan onderstaande reserves
- reserve incidentele dekkingsmiddelen € 2.300.811
- Bestemmingsreserve risico's opvang en vastgoed € 2.256.705
- Bestemmingsreserve volkshuisvestingsfonds € 690.000
- Egalisatiereserve Groot onderhoud schoolgebouwen € 24.000
- Algemene reserve van het grondbedrijf € 748.285
- Vrije algemene reserve € 1.495.108
€ 7.514.909
de volgende bedragen te onttrekken aan onderstaande reserves
- reserve incidentele dekkingsmiddelen -€ 539.181
- reserve risico's nieuwe sociale wetgeving -€ 100.000
-€ 639.181
€ 6.875.728

Voorstel tot bestemming van het resultaat

Terug naar navigatie - Voorstel tot bestemming van het resultaat

Toevoegingen aan de reserves

Incidentele Budgetten (€2.300.811)
Door de raad zijn voor 2022 nog een aantal incidentele budgetten geraamd die nog niet ingezet zijn, maar waar nog wel werk of een verplichting tegenover staat.

Bestemmingsreserve risico's opvang en vastgoed  (€2.256.705)
Het voordeel bij de opvang van de Oekrainers, wordt voorgesteld om dit toe te voegen aan de nieuw te vormen bestemmingsreserve risico's opvang en vastgoed.

Bestemmingsreserve Volkshuisvestingsfonds ( € 690.000)
Voor de verduurzaamheidsopgave voor particuliere wooneigenaren is een bedrag beschikbaar gesteld van € 690.000, aan de raad wordt voorgesteld om dit bedrag te storten in een nieuw te vormen bestemmingsreserve volkshuisvestingsfonds.

Egalisatiereserve Groot onderhoud schoolgebouwen (€ 24.000)
Het ontvangen bedrag voor groot onderhoud wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve.

Algemene reserve van het grondbedrijf (€ 748.285)
Ingaande het jaar 2017 wordt de POC-methode toegepast voor de winstneming bij de grondexploitatie. Onder voorwaarden moet een winstneming gedaan worden.
Van de aanwezig complexen, voldoet het complex Nooitgedacht aan de voorwaarden. Het betekent een winstneming van € 700.000. Bij het complex Bloemakkers heeft een vrijval in voorziening plaats gevonden van € 50.000. Daarnaast is het  complexen Gieterveen eind 2022 afgesloten met een winstneming van €29.0000 en heeft een afrekening met Gasteren 3e fase voordeel € 8.000. Door de goede resultaten van het grondbedrijf moeten we vanaf het jaar 2022 vennootschapsbelasting betalen. Het bedrag over 2022 is voorlopig vastgesteld op € 38.000, dit bedrag komt ten laste van de algemene reserve grondbedrijf.  

Vrije Algemene Reserve (€ 1.495.108 )
In totaal wordt een bedrag van € 1.495.108  toegevoegd aan de Vrije Algemene Reserve. 
Zie verder onderdeel Rekeningresultaat van het jaarverslag.

Onttrekkingen aan de reserves

Incidentele budgetten (€ 539.181)
Als gevolg van de heroverweging van de reserves incidentele dekkingsmiddelen kunnen er incidentele budgetten vrijvallen. Dit betreft budgetten waarvan de activiteiten gereed zijn of niet meer tot uitvoering komen.

Reserve Risico’s nieuwe sociale wetgeving (€ 100.000)
Dit betreft een bijdrage uit de reserve als gevolg van arbeidsbemiddelingstrajecten.

 

Besluit tot vaststelling

Terug naar navigatie - Besluit tot vaststelling

De raad van de gemeente Aa en Hunze;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze, waarvan de overwegingen integraal deel uit maken van dit besluit;

b e s l u i t :

- de jaarstukken over het jaar 2022 vast te stellen;

- in te stemmen met de voorgestelde bestemming van het Gerealiseerde resultaat 2022;

Aldus besloten door de raad van de gemeente Aa en Hunze in de
openbare vergadering van 29  juni 2023.

 

De griffier,                                                      De voorzitter,

       
Mevr. Mr. E.P. van Corbach                  Dhr. A.W. Hiemstra