Van het positief rekeningresultaat ad € 6.876.000 zal aan de raad worden voorgesteld:
• toe te voegen aan de VAR € 1.495.000
• in verband met de opvang Oekraïners het voordeel van € 2.257.000 toe te voegen aan de nieuw te vormen Bestemmingsreserve risico’s opvang en vastgoed
• in verband met incidentele budgetten per saldo een bedrag van € 1.762.000
toe te voegen aan de Reserve incidentele dekkingsmiddelen (bestemmingsreserve);
• een bedrag van € 690.000 toe te voegen aan de nieuw te vormen Bestemmingsreserve Volkshuisvesting;
• een bedrag van € 748.000 toe te voegen aan de Algemene reserve van het grondbedrijf (voor een specificatie zie paragraaf van het jaarverslag);
• per saldo een bedrag van € 76.000 te onttrekken aan de bestemmingsreserves Risico’s nieuwe sociale wetgeving en Egalisatiereserve Grootonderhoud schoolgebouwen
Per saldo wordt er door het rekeningresultaat 2022 een bedrag van € 1.495.000 toegevoegd aan de Vrije Algemene Reserve (VAR).
ad. 1 Pensioenen (voormalige) wethouders (voordeel € 458.000)
Jaarlijks wordt berekend hoe hoog de pensioenvoorziening voormalige wethouders dient te zijn. Door een forse stijging van de rente, van 0,5% per eind 2021naar bijna 2,5% eind 2022, kan een gedeelte van de aanwezige voorziening vrij vallen. Er is ten gunste van de exploitatie een bedrag vrijgevallen van € 458.000.
ad. 2 Minimabeleid inclusief energietoeslag minima (nadeel € 108.000)
Op het minimabeleid inclusief energietoeslag is per saldo een nadeel ontstaan van € 108.000. Dit komt met name door de tegemoetkoming van een energietoeslag voor de minima ter compensatie van de gestegen energiekosten (nadeel € 253.000). Over het minimabeleid is een voordeel ontstaan van € 145.000 waarbij kan worden opgemerkt dat de algemene budgetten zijn overschreden terwijl op de specifiekere budgetten geld over was.
ad. 3 Sociaal domein (voordeel € 145.000)
Het resultaat bij het Sociaal domein bedraagt €145.000 voordelig. Dit voordeel komt tot stand door WMO nieuw Beschermd Wonen (voordeel € 782.000), Daarnaast zijn er tekorten op de Jeugdwet (nadeel € 62.000) WMO-nieuw (nadeel € 256.000) en WMO oud (nadeel € 319.000). Voor een toelichting zie pijler 2.
ad. 4 Wegen (voordeel € 153.000)
Door uitstel van investeringen is een voordeel op de kapitaallasten bij de wegen ontstaan van € 70.000, daarnaast is er minder geld uitgegeven aan onderhoud dan begroot (€ 83.000). Een gedeelte van het geplande onderhoud in 2022 is doorgeschoven naar 2023.
ad. 5 WABO leges (nadeel € 360.000)
In de primitieve begroting was een bedrag van € 607.000 begroot aan opbrengsten voor de bouwleges. In 2022 heeft hierop tweemaal een bijstelling plaatsgevonden, dit resulteert in een totaalbedrag aan te ontvangen leges van € 1.017.000, de werkelijke opbrengsten zijn € 964.000, zodat er een nadeel van € 53.000 is. Daarnaast is er een voorziening getroffen bij de bouwleges voor een bedrag van € 307.000 (zie ook de toelichting bij pijler 4). Het totale nadeel op de WABO leges bedraagt hierdoor € 360.000.
ad. 6 Salariskosten (nadeel € 79.000)
Het nadeel bestaat uit een aantal posten namelijk het treffen van de voorziening verlofsparen als onderdeel van de nieuwe CAO gemeenten (nadeel € 430.000), de doorberekening van salariskosten aan projecten (voordeel € 476.000) en overige verschillen op de salariskosten (nadeel € 125.000).
ad. 7 Algemene uitkering (voordeel € 742.000)
Het verschil tussen het geraamde bedrag van de algemene uitkering en het werkelijk ontvangen bedrag bedraagt € 742.000 Een deel van het bedrag €431.000 is een voorschot voor kosten die gemaakt worden in 2023, het grootste deel hiervan is bestemd voor het uitkeren van de energietoeslag aan inwoners met een laag inkomen.
ad. 8 Automatisering (nadeel € 110.000)
De kosten van automatisering vertonen een stijgende lijn. Met name de omzetting van software in eigendom naar software waarvoor jaarlijks licentiekosten worden berekend is hiervan de oorzaak. Daarnaast zorgt de uitbreiding van personeel (tijdelijk en vast) voor hogere kosten ten behoeve van de werkplek (hardware) en de licenties (software).
Hiertegenover staan lagere kapitaallasten a.g.v. een geringer bedrag aan investeringen en door uitstel hiervan.
ad.9 Vrijvallen incidentele budgetten tm 2021 (voordeel € 539.000)
Een aantal incidentele budgetten betreffende voorgaande jaren kunnen vrijvallen waarvan de activiteiten gereed zijn of niet meer tot uitvoering komen . Dit betreft o.a. schadelijke bermplanten (€ 235.000) dit is uitgevoerd door de eigen buitendienst binnen de reguliere budgetten, gelden voor corona (€ 73.000), RREW gelden, hier staat een subsidie tegenover (€ 90.000), knelpunten in de openbare ruimte (€ 41.000), samen maak je de route, experimenteren sociaal domein (€ 35.000), maatschappelijk vastgoed ( € 28.000). Voor een overzicht zie de bijlage overzicht reserve incidentele dekkingsmiddelen.
ad. 10 Overige verschillen (voordeel € 115.000)
De overige verschillen tussen begroting en rekening bedragen per saldo € 115.000, dit bestaat uit meerdere kleine posten en wordt hier niet verder verklaard.
ad.11 Incidentele budgetten (voordeel € 1.762.000)
Door de raad zijn voor 2022 een aantal incidentele budgetten (voordeel € 2.301.000) geraamd die nog niet ingezet zijn, maar waar nog wel werk of een verplichting tegenover staat. Het betreft o.a. de budgetten voor: opstellen nieuwe strategische toekomstvisie, inmiddels omgevingsvisie (€ 50.000), Preventie, versterking voorliggend veld en impuls leefbaarheid & mobiliteit (€ 240.000), wandelknooppuntennetwerk (€ 86.000), toekomst vakantieparken (€ 300.000), Implementatie omgevingswet en wet kwaliteitsborging (€ 500.000), Knelpunten in de openbare ruimte (€ 100.000),Duurzaamheid en Energietransitie (€ 223.000), aanpassingen gemeentehuis (€ 97.000), duurzame inzetbaarheid (€ 131.000), Formatie handhaving recreatieterreinen (€ 85.000), Uitvoeringskosten klimaatbeleid 2022 (€ 87.000) en voorbereidingskrediet vervanging beschoeiing Grevelingskanaal (€ 50.000),extra inhuur bouwaanvragen (€ 42.000), leefbaarheidsfonds (€ 39.000) en komgrenzen inrichten (€38.000). Voor een overzicht zie de bijlage reserve incidentele dekkingsmiddelen.
Daarnaast kunnen er budgetten vrijvallen (€ 539.000) waarvan de activiteiten zijn afgerond, zie punt 9.
ad.12 Resultaat grondexploitatie (voordeel € 748.000)
Voor een specificatie van het resultaat wordt verwezen naar het onderdeel Grondbedrijf. Het
voordelige saldo kan worden toegevoegd aan de Algemene reserve van het grondbedrijf.
ad.13 Opvang Oekraïners (voordeel € 2.257.000)
Als gevolg van de oorlog in Oekraïne, zijn miljoenen mensen gevlucht. Ook Aa en Hunze heeft zijn steentje bijgedragen en heeft vluchtelingen opgevangen binnen de gemeente. Naast de opvang bij particulieren zijn de meeste Oekraïense vluchtelingen opgevangen in de gebouwen van Yorneo in Papenvoort. De gemeente heeft 7 panden gehuurd en aangepast. Dit hebben we met behulp van velen zo goed mogelijk tegen lage kosten proberen te doen. In het begin was ook nog veel onduidelijk ten aanzien van de precieze vergoeding van het Rijk. Lopende het jaar werd duidelijk dat het Rijk een normbedrag per beschikbaar bed beschikbaar stelde. Om vanuit het Rijk geen financiële barrières op te werpen en daarmee opvang te bespoedigen heeft het Rijk de opvang in eerste instantie ruimhartig vergoed. Lopende het jaar zijn de normbedragen naar beneden bijgesteld. Omdat gaandeweg 2022 duidelijk werd dat de oorlog in Oekraïne nog wel even zou gaan duren hebben we eind 2022 besloten de gehele locatie in Papenvoort aan te kopen. We hebben dit gedaan vanuit de gedachte dat het een goede en mooie opvanglocatie is en we op deze manier voor zeker 5 jaar een veilige opvang kunnen aanbieden. De gebouwen zijn en worden aangepast en moeten worden ingericht. Daarnaast lopen we als eigenaar bepaalde risico’s in beheer en onderhoud van de gebouwen en het terrein. Ook zou het kunnen zijn dat de oorlog eerder stopt en de opvang niet meer nodig is. Zoals eerder ook al aangegeven willen we werken we met een “gesloten boekhouding” voor de opvang in Papenvoort. Uitgaven en risico’s moeten (af)gedekt worden uit de vergoeding van het Rijk.
In 2022 zijn de gemaakte kosten lager geweest dan de vergoeding van het Rijk waardoor € 2.257.000 voordeel is ontstaan. De raad wordt voorgesteld dit bedrag via resultaat bestemming te storten in een nieuw te vormen bestemmingsreserve risico’s opvang en vastgoed. De nieuwe bestemmingsreserve wordt onder andere gebruikt voor de verbouw en de inrichting van de locatie en de afdekking van de risico’s.
ad.14 Volkshuisvestingsfonds (voordeel € 690.000)
De gemeente wil met het Volkshuisvestingsfonds de particuliere woningeigenaren mee laten doen in de verduurzamingsopgave die vanuit de sociale huurvoorraad al in gang is gezet. Hiervoor is in de begroting een bedrag van € 690.000 beschikbaar gesteld vanuit de reserve grondbedrijf. De bedoeling was dat hier een voorziening voor gevormd werd. Aangezien er nog geen verplichtingen jegens een derde partij zijn, kan hiervoor nog geen voorziening gevormd worden. Om het geld toch beschikbaar te houden voor dit doel wordt aan de raad voorgesteld dit bedrag via resultaat bestemming te storten in een nieuw te vormen bestemmingreserve volkshuisvestingsfonds.
ad.15 Overig (nadeel € 76.000)
Betreft de verrekening met de reserve Risico’s nieuwe sociale wetgeving (€ 100.000 nadeel) en de toevoeging aan de Egalisatiereserve Groot onderhoud schoolgebouwen (€ 24.000). De uitgaven worden ten laste van de nog aanwezige bestemmingsreserve gebracht.