2.1.1.3 Een sluitende aanpak zorg, onderwijs en arbeidsmarkt realiseren.
Kwaliteit (toelichting)
Terugblik 2022
We hebben een nauwe samenwerking tussen onderwijs, zorg en werkgevers . Het doel hiervan is meer jongeren uit het praktijkonderwijs en speciaal onderwijs te begeleiden naar een passende baan (naast regulier werk ook afspraakbanen of een beschutte werkplek). Dit omdat jongeren met de juiste begeleiding meer kunnen.
Het RMC, Regionaal Meld- en Coördinatiepunt voor voortijdig schoolverlaters (vsv-ers), volgt kwetsbare jongeren in de leeftijd van 16-23 jaar die al dan niet met een getuigschrift of een diploma uitstromen uit diverse vormen van voorbereidend beroepsonderwijs en de overstap maken naar vervolgonderwijs, arbeidsmarkt of dagbesteding. Het zijn jongeren die vanwege een bijzondere thuissituatie, gedragsproblemen of specifieke leerbehoeften, kwetsbaar zijn en daardoor een verhoogde kans hebben op maatschappelijke uitval zonder afgeronde opleiding of goed arbeidsperspectief. Het RMC heeft deze groep in beeld, volgt hun stappen, signaleert uitval en betrekt de juiste partijen op het juiste moment om hen te begeleiden. Dit in nauwe samenwerking met de scholen, Werkplein Drentsche Aa /arbeidsmarktregio en zorgpartijen. In het laatste verslagjaar 2021 was er sprake van een lichte stijging van het aantal vsv-ers (voor onze gemeente 30 jongeren (1,52% van het totaal aantal jongeren) ten opzichte van voorgaande jaren en de verwachting is dat dit aantal in 2022 nog iets hoger uitvalt. Dit is vooral een effect van corona en doet zich met name voor in het MBO1 onderwijs, de eerste trede van het MBO.
Op basis van 3 jaar monitoren zien we dat van de groep vsv-ers 55% alsnog een startkwalificatie haalt, 12 % nog op school zit, 16% aan het werk is en 7% een uitkering heeft, meestal in combinatie met een activeringstraject. 10% van de vsv-ers haalt om allerlei redenen geen startkwalificatie.