Pijler 1 Bestuur en participatie

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

De pijler bestuur en participatie gaat over het functioneren van gemeenteraad en college en het betrekken van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties bij dat wat in de gemeente speelt.

Daarnaast komen ook de openbare orde en veiligheid, toezicht en handhaving en de gemeentelijke dienstverlening via de verschillende kanalen (telefoon, website, balie, post en mail) aan de orde in deze pijler.

Terugblik 2022- Wat hebben we gedaan

Terug naar navigatie - Terugblik 2022- Wat hebben we gedaan

In pijler 1 Bestuur en Participatie ligt onze focus op een sterk, vitaal en veilig Aa en Hunze. Dit doen we samen met inwoners en zo mogelijk zorgen we er voor dat Aa en Hunze nog sterker, vitaler en veiliger wordt.

In verbinding met onze inwoners 
De gemeenteraadsverkiezingen zijn, dankzij een goede voorbereiding, heel goed verlopen. 
Om de opkomst tijdens deze verkiezingen te vergroten heeft de regiegroep verkiezingen verschillende activiteiten georganiseerd. Enkele voorbeelden hiervan zijn het opzetten van een stemwijzer, de inzet van podcasts, filmpjes en de sociale media, de verkiezingsrap van vlogger Daisz en de ‘Spiekeriek’. De opkomst was net als in het hele land lager dan bij de voorgaande gemeenteraadsverkiezingen, maar Aa en Hunze scoorde met 58% boven de landelijke opkomst van iets meer dan 50%.  

De nieuwe gemeenteraad is op 30 maart 2022 geïnstalleerd en daarmee is ook een start gemaakt met het inwerkprogramma voor het college en de gemeenteraad. Naast een aantal praktische zaken zijn ook onderwerpen zoals de Gemeentewet, de raadsinstrumenten en de belangrijkste beleidsthema’s besproken. Ook heeft de gemeenteraad kennisgemaakt met de politie en diverse gemeenschappelijke regelingen.

Op 21 april 2022 is de jongerenraad geïnstalleerd. Dankzij de adviezen van deze groep jongeren vergroten we hun inbreng bij besluitvorming en hun betrokkenheid bij de lokale politiek. De jongerenraad heeft een jaarverslag geschreven dat als bijlage aan de Sturingsmonitor is toegevoegd. Daarnaast hebben we het werkboek participatie ‘Samen Doen’ geïntroduceerd. Het werkboek ondersteunt bij participatie en draagt bij aan het elkaar zo vroeg mogelijk betrekken bij beleid, plannen en ideeën. Ook de omgevingsadviseur is een belangrijke verbinder die inwoners, ondernemers en organisaties adviseert bij hun initiatieven en meedenkt over mogelijke participatievormen bij projecten in de fysieke leefomgeving.

De opvang van Oekraïners en asielzoekers
Vanwege de oorlog in Oekraïne is een ongekende stroom Oekraïners naar ons land gekomen. Ook van elders vluchten veel mensen om hier een beter en veiliger bestaan op te bouwen. Daardoor is de druk op het opvangcentrum in Ter Apel gigantisch groot geworden. In Aa en Hunze namen we ook onze verantwoordelijkheid en creëerden we twee opvangplekken voor deze groepen: in Papenvoort en Gieten.  

Voor het opvangen van Oekraïense vluchtelingen maakt de gemeente gebruik van de gebouwen van Yorneo in Papenvoort. Deze gebouwen werden eerst gehuurd, maar zijn inmiddels door de gemeente aangekocht. Daarmee garanderen en continueren we het verblijf van de Oekraïners. Op de locatie in Papenvoort is ook een school gekomen: Kindcentrum Papenvoort. CKC en Stichting PrimAH runnen deze school, met ondersteuning vanuit de gemeente. 

In de Biester (Gieten) is een locatie voor circa 50 personen geschikt gemaakt voor crisisnoodopvang van asielzoekers. Hier vangen we gezinnen op. Ook hier voorzien we in de basisbehoeften. Er wonen mensen vanuit veel verschillende culturen en dat maakt het soms uitdagend. Bewoners, locatieleiders, vrijwilligers en beveiligers zorgen voor het dagelijkse reilen en zeilen op de locatie.

De dienstverlening van de gemeente Aa en Hunze
We willen een overheidsorganisatie zijn die duidelijk en transparant functioneert, bereikbaar is en van buiten naar binnen werkt. In de nieuw geformuleerde dienstverleningsvisie hebben we omschreven wat onze optimale dienstverlening is: persoonlijke, toegankelijke en duidelijke dienstverlening die aansluit bij de wensen en de behoeften van onze inwoners.

De toegankelijkheid van de gemeentelijke website is verbeterd dankzij het toevoegen van een aantal nieuwe functies (zoals de mogelijkheid om teksten te vergroten). De implementatie van de vernieuwde website pakken we in 2023 verder op.

De leefbaarheid en veiligheid in Aa en Hunze
We blijven aandacht vragen voor de gevolgen van gas- en zoutwinning voor onze inwoners. Dat doen we bijvoorbeeld door bij de staatssecretaris aan te dringen op een ruimhartige, onafhankelijke en rechtvaardige schade-afhandeling voor inwoners. Ook hebben we het Instituut Mijnbouwschade en de commissie Mijnbouwschade gevraagd een toelichting te gegeven op hun werkwijze en schadeafhandeling tijdens een informerende bijeenkomst voor inwoners en raadsleden. Daarnaast is een nieuwe klankbordgroep gestapelde mijnbouw gestart. Deze vertegenwoordigers uit verschillende dorpen betrekken we bij en informeren we over zaken die spelen met betrekking tot de mijnbouw in onze gemeente. 

De ingezette koers voor het handhavend opgetreden tegen het permanent bewonen van recreatiewoningen hebben we ook in 2022 doorgezet. Daarbij krijgen we steeds meer beeld bij de omvang van het strijdig gebruik van recreatiewoningen en de daarmee samengaande (sociale) problematiek. 

Ook de reguliere toezicht- en handhavingstaken dragen bij aan een veilig Aa en Hunze. Dat varieert van het weghalen van een gezonken boot of een verdwaalde aanhanger, het aanpakken van rommelerven tot het toezicht tijdens de bouw van woningen.
Dankzij de uitbreiding van de capaciteit op het gebied van de openbare orde en veiligheid hebben we onze slagkracht vergroot. En dat is ook nodig, want we krijgen ook op dit vlak meer verantwoordelijkheden en bevoegdheden. We zijn steeds vaker betrokken bij crisissituaties, zoals de boerenprotesten, de asielcrisis en de coronacrisis. Ook is onze inzet nodig bij GRIP-situaties. Hierin werken we met en voor andere gemeenten.

Samen met de politie maken we steeds vaker gebruik van de sociale media om onze inwoners preventief te waarschuwen voor bijvoorbeeld pinpasfraude.

Tot slot is het afgelopen jaar beleid ontwikkeld voor een zogenaamde gedragsaanwijzing. Hiermee heeft de burgemeester de bevoegdheid om gedragsaanwijzingen te geven aan overlastgevende bewoners van huur- en koopwoningen met het doel de overlast te stoppen. Dit betekent dat de overlastgever bepaalde handelingen moet doen of juist moet nalaten, zodat de overlast stopt.

Wat willen we bereiken (doelen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken (doelen)

1.1.1 Inwoners voelen zich betrokken bij de ontwikkelingen in de dorpen.

Terug naar navigatie - 1.1.1 Inwoners voelen zich betrokken bij de ontwikkelingen in de dorpen.

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

1.2.1 Maximale openstelling en beschikbaarheid dienstverlening.

Terug naar navigatie - 1.2.1 Maximale openstelling en beschikbaarheid dienstverlening.

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

1.3.1. Samen met inwoners zorgen voor een sterker, leefbaarder en veiliger Aa en Hunze.

Terug naar navigatie - 1.3.1. Samen met inwoners zorgen voor een sterker, leefbaarder en veiliger Aa en Hunze.

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)