Omschrijving (toelichting)

In 2021 stelt de gemeente Aa en Hunze een visie en beleid op voor laadinfrastructuur. Dit is een verplichting vanuit het nationaal Klimaatakkoord. De visie dient iedere twee jaar te worden geactualiseerd. Gekoppeld aan de visie en beleid wordt er een plan uitgerold voor verdere uitrol van strategische laadpalen binnen de gemeente.



Toelichting

--

Kwaliteit

Terugblik 2021

In 2021 is het opstellen van de laadvisie gezamenlijk met de provincie en alle Drentse gemeenten uitbesteed aan Royal Haskoning DHV. Hier is voor gekozen omdat laadinfrastructuur over gemeentegrenzen heen gaat, en op dit vlak al veel wordt samengewerkt met andere gemeenten en provincies. Daarnaast zijn de vaste onderdelen voor de laadvisie voor elke gemeente hetzelfde. In de eerste twee weken van december heeft de eerste werksessie plaatsgevonden. Hierin werd ingegaan op een aantal inhoudelijke thema’s, het proces en de planning. Samen met Royal Haskoning DHV en de provincie Drenthe streven we ernaar om begin maart 2022 de laadvisie af te ronden en vast te stellen in het college van B&W. De laadvisie wordt na de verkiezingen aan de raad aangeboden.

Vanuit het klimaatakkoord is elke gemeente verplicht om per 1 juni 2021 een laadvisie te hebben vastgesteld (actualisatie elke vier jaar). Echter, veel gemeenten in Nederland hebben deze deadline nog niet gehaald. Gezien het feit dat we actief bezig zijn met het opstellen van een laadvisie, moet dit geen problemen opleveren. 

De laadvisie beschrijft de ambities en strategie van de gemeente voor een toereikend laadnetwerk voor elektrische voertuigen. In het plaatsingsbeleid geeft de gemeente aan hoe ze de visie uit gaat werken. In de fase van het uitvoeringsprogramma zal ook participatie plaatsvinden. Bij elkaar geven deze documenten aan wat, waarom en hoe de gemeente omgaat met het nieuwe thema 'laadinfrastructuur'.   

Behalve de laadvisie is in 2021 ook op andere terreinen gewerkt aan duurzame mobiliteit. Zo is in 2021 ook het Regionaal Mobiliteitsplan 1.0 vastgesteld door de colleges van alle Drentse gemeenten.  Het RMP is een afspraak uit het Klimaatakkoord en omvat 7 sporen, waaronder het verduurzamen van het gemeentelijk wagenpark, het verduurzamen van woon-werkverkeer en het stimuleren van deelmobiliteit en duurzaam mobiliteitsgedrag. Duurzame mobiliteit is daarmee een groeiend beleidsveld voor de gemeente. In 2021 hebben we in dit kader onderzoek gedaan naar de behoefte aan deelmobiliteit en nemen we deel aan de provinciale pilot Deelauto's Hondsrug Noord waarbij deelvervoer wordt aangeboden op strategische plekken zoals de OV-hubs. We proberen hier het provinciaal aanbod te verbinden aan de behoefte van de lokale initiatieven, onder andere in Grolloo en Gasselte. 

De gemeente Aa en Hunze neemt, samen met andere Drentse en Groningse gemeenten, deel aan de concessie “1000 laadpalen in Groningen en Drenthe”. Binnen deze concessie kunnen inwoners zonder eigen oprit een openbare laadpaal aanvragen, en kunnen gemeenten op strategische locaties een openbare laadpaal laten plaatsen. Tot juni 2023 is het mogelijk voor inwoners en gemeenten om openbare laadpalen aan te vragen. Tot 2030 zullen de geplaatste laadpalen worden geëxploiteerd door concessiehouder Allego.

In 2021 heeft Allego 10 laadpalen geplaatst op 8 locaties in de gemeente Aa en Hunze. Twee laadpalen zijn geplaatst op aanvraag van inwoners zonder eigen oprit, de overige 8 laadpalen zijn geplaatst op initiatief van de gemeente. Daarnaast zitten er nog 5 aanvragen van inwoners en 6 strategische aanvragen van de gemeente in de pijpleiding.