Omschrijving (toelichting)

In 2021 gaan we aan de slag met verschillende verkeers- en vervoersmaatregelen. 



Toelichting

--

Kwaliteit

Terugblik 2021 

In 2021 is ingezet op het inlopen van de achterstanden in het beantwoorden van vragen/meldingen van inwoners over verkeer. 

De wensen en acties uit Aa en Hunze Veilig op Weg (GVVP) zijn opgepakt. Gesprekken met de dorpen zijn gestart of gepland waar dat kan (binnen de coronamaatregelen).  Zo zijn tekeningen met maatregelen besproken met Dorpsbelangen Gasteren, Annerveenschekanaal, Eexterveenschekanaal en Nijlande en verder uitgewerkt. Tijdens de  bewonersavond in Nijlande zijn de inwoners ook geïnformeerd over de werkwijze van de gemeente en de visie Duurzaam Veilig 3. De werkzaamheden in o.a. Nijlande en Gasselte zijn uitgevoerd in november 2021. 

In 2021 zijn diverse laadpalen gerealiseerd, waardoor onze gemeente toegankelijker is geworden voor elektrische auto's en we bijdragen aan duurzame mobiliteit. 

In 2021 is ingezet op de aanleg c.q. voorbereiding van nieuwe fietspaden en de revitalisatie van bestaande fietspaden, te weten:

Fietspad Amen-Grolloo  
De uitvoering van het fietspad Amen-Grolloo is opgeknipt in twee fasen. Aanleiding hiervoor is het nog niet in eigendom hebben van alle benodigde gronden. In 2020 is de eerste fase vanaf het dorp Grolloo tot de kruising Amerweg/Vredenheim aangelegd. Voor fase 2 (kruising Vredenheim-aansluiting bestaand fietspad Amen) is de verwerving van alle gronden nog niet afgerond. In 2021 is veelvuldig gesproken met de perceeleigenaren waarbij er tot op heden niet tot overeenstemming is gekomen. Daarom is besloten om een onderzoek in te stellen om het tracé te verplaatsen van de zuidzijde van de Amerweg naar de noordzijde. 

Fietspad Spijkerboor-Eexterveen
In het kader van de optimalisatie van veilige schoolroutes is in 2021 gekeken naar mogelijkheden voor een fietsverbinding tussen Spijkerboor en Eexterveen. Er is een tracéstudie gemaakt die heeft geleid tot een voorkeursvariant. Deze is besproken met de aanwonenden, perceeleigenaren, beide dorpsbelangen en de school. Daarnaast zijn individuele gesprekken gevoerd met grondeigenaren om de benodigde gronden te verwerven. Uit deze gespreken is naar voren gekomen dat niet alle benodigde gronden verworven kunnen worden, waardoor een derde van het totale tracé niet uitgevoerd kan worden. 

Fietspad Nijlande-Ekehaar  
Als voorkeursvariant is een tracé voorgesteld waarbij op het westelijk deel van de route (Ekehaar-Eldersloo) het tracé aan de zuidkant van de rijbaan ligt. Op het oostelijk deel van de route (Eldersloo-Nijlande) is gekozen voor een tracé aan de noordzijde van de rijbaan. In verband met ruimtegebrek is een vrijliggend fietspad in de bebouwing van Eldersloo niet mogelijk en blijven de fietsers hier gebruik maken van de rijbaan.
In november 2021 is een bewonersbijeenkomst georganiseerd waar de tracé verkenning is gepresenteerd en de voorkeursvariant is toegelicht. Tijdens deze avond is de voorkeursvariant positief ontvangen. 

Fietspad Bosweg Anloo door het Strubben Kniphorstbos
In 2021 is de verhardingssoort van het fietspad gewijzigd. Door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is vergunning verleend voor de legalisatie van grondwerkzaamheden voor de aanleg van het fietspad en in het kader daarvan alsnog uitvoeren van een archeologisch onderzoek . De resultaten van het uitgevoerde archeologisch onderzoek laten zien dat er geen archeologische waarden zijn aangetroffen. Het fietspad is eind 2021 afgewerkt en opengesteld voor gebruik.

Verbetering fietspad Grolloërwal 
Het fietspad Grolloërwal is in 2021 verbeterd door reparatie van slechte en verzakte stukken.