Omschrijving (toelichting)

Ieder kind kan zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Er zijn kinderen die door een ongunstige thuissituatie minder kans hebben op een succesvolle schoolloopbaan. Ze hebben als ze twee jaar zijn vaak al een achterstand in hun ontwikkeling. Niet alle ouders zijn in staat om hun kind goed te ondersteunen en stimuleren.

Voor- en vroegschoolse educatie heeft als doel onderwijsachterstand van deze kinderen te voorkomen of te verminderen, zodat ze goed mee kunnen komen op school.



Toelichting

--

Kwaliteit

Terugblik 2021

Met ingang van 1 januari 2022 wordt de functie van Pedagogisch beleidsmedewerker Voorschoolse Educatie (VE) ingevoerd. De voorbereidingen voor de invoering van deze functie hebben in 2021 plaats gevonden in samenwerking met de aanbieders Voor en Vroegschoolse Educatie (VVE). Het doel van deze functie is dat de kwaliteit van het VE aanbod bij de kinderopvangorganisaties die VVE aanbieden versterkt wordt. De bekostiging van deze functie loopt via de middelen Onderwijsachterstanden Beleid (OAB) en is verwerkt in de subsidieregeling Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie. De komende jaren werken we samen met de aanbieders verder aan het verhogen van de kwaliteit van VVE.

Samen met Icare JGZ (indicatiestelling VVE), de aanbieders VVE en de twee schoolbesturen basisonderwijs, zijn er gesprekken gevoerd over de invoering van de peutermonitor, zodat we de inzet VVE kunnen monitoren. Invoering van de monitor stond gepland voor het 4e kwartaal 2021. De invoering van de digitale monitor heeft door ziekte vertraging opgelopen. Dit project wordt in 2022 opgepakt. In de tussentijd wordt de monitor uitgevoerd via de huidige methode.

In 2021 is een folder voor ouders opgesteld over peuteropvang en VVE. Deze folder wordt verspreidt door Icare JGZ en de kinderopvangorganisaties. De folder is tevens te vinden op de website van de gemeente en de kinderopvangorganisaties die VVE aanbieden. De folder is een middel om het bereik van VVE te verhogen.