Omschrijving (toelichting)

We willen het aantal vroegtijdige schoolverlaters terugdringen en jongeren in een kwetsbare positie al vanuit het onderwijs begeleiden. Hierbij is het primaire doel om de jongeren te faciliteren om een passende plek op de arbeidsmarkt te krijgen.



Toelichting

--

Kwaliteit

Terugblik 2021

We hebben een nauwe samenwerking tussen onderwijs, zorg en werkgevers gerealiseerd. Het doel hiervan is meer jongeren uit het praktijkonderwijs en speciaal onderwijs te begeleiden naar een passende baan (naast regulier werk ook afspraakbanen of een beschutte werkplek). Dit omdat jongeren met de juiste begeleiding meer kunnen.  

Het RMC (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt voor voortijdig schoolverlaters) volgt kwetsbare jongeren in de leeftijd van 16-23 jaar die al dan niet met een getuigschrift of een diploma uitstromen uit diverse vormen van voorbereidend beroepsonderwijs en de overstap maken naar vervolgonderwijs, arbeidsmarkt of dagbesteding. Het zijn jongeren die vanwege een bijzondere thuissituatie, gedragsproblemen of specifieke leerbehoeften, kwetsbaar zijn en daardoor een verhoogde kans hebben op maatschappelijke uitval zonder afgeronde opleiding of goed arbeidsperspectief.  Binnen het RMC hebben we deze groep in beeld, volgen hun stappen, signaleren uitval en betrekken de juiste partijen op het juiste moment om hen te begeleiden. Dit doen we in nauwe samenwerking met de scholen,  Werkplein Drentsche Aa /arbeidsmarktregio en zorgpartijen.  Binnen het totale werkgebied van de RMC zijn jaarlijks ruim 500  kwetsbare overstappers in beeld.  Op basis van 3 jaar monitoren zien we dat van de groep 41% alsnog een startkwalificatie haalt, 10 % zit nog op school, 12% is aan het werk , 7% heeft een uitkering - meestal in combinatie met een activeringstraject en 21% behoort niet meer tot de doelgroep vanwege verhuizing  en leeftijd.  Het aandeel van onze jongeren in de groep is ongeveer 8%.  

School als Wijk: Met het project ‘School als Wijk' sporen we problematiek van MBO studenten vroegtijdig op door een goede zorgstructuur te organiseren op school. Uit de pilot MBO Assen (evaluatie 2019-2021) komt het volgende naar voren: Gedurende het eerste schooljaar zijn er 1 tot 5 contacten geweest met 315 jongeren. Er zijn 3 collectieve activiteiten (bv. budgetvoorlichting) geweest waaraan 301 jongeren hebben deelgenomen. In het tweede schooljaar ging het om 108 jongeren (tot 31 maart 2021). 

Ook op het MBO in de provincie Groningen kunnen onze leerlingen gebruik maken van de ondersteuning SAW binnen de school. In 2019 hebben 8 leerlingen uit Aa en Hunze kortdurende ondersteuning gehad en hebben zij hun onderwijs succesvol kunnen vervolgen. Daarnaast zijn ook in Groningen preventieve activiteiten georganiseerd voor de leerlingen o.a. over financiën, mishandeling  en suïcide preventie.