Pijler 1 Bestuur en participatie

Bijstellingen pijler 1 Bestuur en participatie

Terug naar navigatie - Bijstellingen pijler 1 Bestuur en participatie

Bestuur (0.1)
Wachtgelden wethouders
Voor wachtgelden van voormalig bestuurders is in de begroting een structureel bedrag opgenomen van € 40.000. Wachtgeldbijdrages fluctueren echter. Voor een consistent begrotingsbeeld houden we het structureel begrote bedrag constant en wordt de werkelijke uitgave incidenteel bijgesteld. Voor 2024 gaat om een incidenteel extra  bedrag van € 43.000.

Burgerzaken (0.2)
Verkiezingen
De kosten van de verkiezingen zijn dit jaar hoger uitgevallen. Er is voor gekozen om stemmen centraal te tellen. Dit betekent dat de dag na de verkiezen mensen terug komen om stemmen te tellen. Dit brengt extra kosten met zich mee. De hogere last bedraagt € 20.000.

Samenkracht en burgerparticipatie (6.1)
Vergoeding opvang de Biester
De vergoeding die we ontvangen voor de Tijdelijke Gemeentelijke Opvang (TGO) de Biester is gewijzigd. Daar waar we voorheen de onkosten mochten declareren, krijgen we nu een vaste vergoeding per beschikbaar bed van € 150 per dag.  Deze vergoeding is van kracht tot 1 juli 2025. Daarna daalt deze naar € 100  per beschikbaar bed per dag. Hierdoor ontvangen we een extra bedrag ad € 1,4 mln.  over 2024.  We verwachten hiervan een bedrag ad € 600.00 nodig te hebben voor dekking van de noodzakelijke uitgaven. De overige € 800.000 verwachten we dit jaar niet nodig te hebben . Voorgesteld wordt om dit bedrag te storten in de reserve opvang en vastgoed. Zie hiervoor ook de toelichting hieronder.

Voordeel opvanglocaties
Een voorlopige globale inschatting van de inkomsten en uitgaven van de beide opvanglocaties leidt tot een voordeel van ca € 3,1 mln.(€ 2,3 mln. Papenvoort en € 0,8 mln. de Biester). Dit voordeel heeft mede te maken met het feit dat de rijksvergoeding op kasbasis is terwijl onze kosten deels van structurele aard zijn. Te denken valt hierbij aan kapitaallasten en overige vaste lasten van de gebouwen waar de opvang plaatsvindt. Daarnaast is ook een deel van de personele inzet structureel van aard. Deze kosten lopen door als de rijksvergoeding wordt beëindigd. Hiervoor moeten we reserveren. In de begroting 2025 (onderdeel optionele ombuigingen) hebben we  aangegeven te onderzoeken  wat de financiële risico's zijn bij sluiting van één of beide locaties. De uitkomst hiervan leidt tot een noodzakelijke reserve bij een 'worst case scenario'  van ongeveer € 7,0 mln. Dit niveau hebben we nu nog niet bereikt. We stellen dan ook voor het verwachte voordeel toe te voegen aan de reserve opvang en vastgoed. Na deze storting is de reserve voldoende  om deze risico's af te dekken.

1. Bestuur en participatie
(bedragen x € 1.000)
Lasten Baten
Begroot 2024 Bijstelling incidenteel Bijstelling structureel Totaal 2024 Begroot 2024 Bijstelling incidenteel Bijstelling structureel Totaal 2024
0.1 Bestuur 1.945 43 1.988
0.2 Burgerzaken 893 20 913 399 399
0.4 Ondersteuning organisatie 58 58
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 2.002 2.002 5 5
1.2 Openbare orde en veiligheid 451 451 9 9
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 10.739 -1.700 9.039 10.701 1.400 12.101
Resultaat voor bestemming 16.088 -1.637 14.451 11.113 1.400 12.513
0.10 Mutatie reserves 157 157
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
1.99 Bestemming resultaat 3.100 3.100
Resultaat na bestemming 16.088 1.463 17.551 11.270 1.400 12.670