Omschrijving
Geachte leden van de raad,
Voor u ligt de 'bestuursrapportage 2025'.
In deze bestuursrapportage wordt u geïnformeerd over de voortgang van de activiteiten uit de begroting 2025. We gebruiken hiervoor het 'stoplichtmodel'. Voor een toelichting hierop verwijzen we u naar het overzicht van alle activiteiten.
Op hoofdlijnen kunnen we u met genoegen melden dat veel dingen goed gaan en dit jaar kunnen worden afgerond. Van de 82 activiteiten uit de begroting 2025 lopen er 68 (83%) volgens de planning. Ook de 'going concern werkzaamheden' verlopen veelal volgens schema. Uiteraard zijn er ook enkele punten die aandacht verdienen. De opgaven op het gebied van wonen, ontheemden, duurzaamheid en het proces met betrekking tot de noodzakelijke ombuigingen vragen een stevige inzet van de organisatie. Ook de uitvoering van het programma dienstverlening en het onderwerp 'Nij Begun' inclusief de Regiodeal ‘Vitaal Verbonden’ vragen extra tijd en inzet.
Naast deze uitdagingen op het personele vlak staan we ook voor financiële uitdagingen. Het zgn. ravijnjaar heeft ons genoodzaakt een ombuigingsproces op te starten om in ieder geval in 2029 weer een positief begrotingsresultaat te kunnen laten zien. De voorjaarsnota van het rijk heeft hierin geholpen doordat het rijk extra budget voor gemeenten beschikbaar heeft gesteld om de gevolgen van het ravijnjaar enigszins te dempen
In deze bestuursrapportage hebben naast de voortgang van de activiteiten ook de noodzakelijke financiële bijstellingen een plek. Deze bijstellingen, zowel incidenteel als structureel, zijn vereist om de budgetten bij te werken en een solide basis te vormen voor de begroting van 2026. Bovendien zijn ze noodzakelijk om begrotingsonrechtmatigheden te voorkomen.
De bijstellingen leiden tot een positief resultaat in deze bestuursrapportage van afgerond € 96.000. Hiervan is € 175.000 structureel negatief en € 271.000 incidenteel positief van karakter. Het positieve incidentele resultaat wordt toegevoegd aan de Vrije Algemene Reserve (VAR). Het negatieve structurele resultaat wordt ten laste gebracht van de structurele begrotingsruimte en wordt meegenomen bij het opstellen van de begroting 2026.
Ook stellen we u in deze bestuursrapportage voor om een nieuwe reserve 'verevening rijkstaken' te vormen. Als gemeente voeren we aantal rijkstaken uit dan wel krijgen we rijksmiddelen voor een uit te voeren taak. In de praktijk blijken taken en beschikbare middelen niet altijd op elkaar aan te sluiten. We denken hierbij aan ‘opvang & inburgering’, beschermd wonen en het sociaal domein. Voor sommige taken hebben we te weinig middelen en op andere taken houden we over. We willen voorstellen om een nieuwe reserve 'verevening rijkstaken' te vormen. Daar waar we geld over hebben op een rijkstaak storten we dit in deze nieuwe reserve en daar waar we tekort komen kunnen we geld aan deze reserve onttrekken.
De behandeling van deze bestuursrapportage is op 26 juni 2025.
We vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd
Hoogachtend,
Het college van de gemeente Aa en Hunze
de heer R.L.H. Schoonderbeek de heer A.W. Hiemstra
secretaris burgemeester