Financiële bijstellingen

Pijler 1 Bestuur en Samen doen

Financiële tabel

Terug naar navigatie - Financiële tabel

Excel-tabel

1. Bestuur en participatie
(bedragen x € 1.000)
Lasten Baten
Begroot 2025 Bijstelling incidenteel Bijstelling structureel Totaal 2025 Begroot 2025 Bijstelling incidenteel Bijstelling structureel Totaal 2025
0.1 Bestuur 1.814 70 10 1.894 5 5
0.2 Burgerzaken 971 971 399 399
0.4 Ondersteuning organisatie 90 90
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 2.046 2.046 5 5
1.2 Openbare orde en veiligheid 471 471 9 9
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 909 478 8.406 9.792 885 520 8.406 9.811
Resultaat voor bestemming 6.300 548 8.416 15.264 1.303 520 8.406 10.229
0.10 Mutatie reserves
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten
1.99 Bestemming resultaat 18 18
Resultaat na bestemming 6.300 548 8.416 15.264 1.321 520 8.406 10.247

Toelichting bijstellingen

Terug naar navigatie - Toelichting bijstellingen

Omschrijving

Bestuur (0.1)
Meerkosten accountant
Door de forse toename van het aantal Sisa regelingen zijn ook de kosten voor de controlewerkzaamheden door de accountant toegenomen. Het budget hiervoor moet met een bedrag ad € 10.000 worden verhoogd. Het betreft een structurele verhoging.

Wachtgelden college
Doorrekening van de wachtgeldverplichtingen over het gehele jaar 2025 laten zien dat een extra incidenteel bedrag ad € 70.000 benodigd is.

Samenkracht en burgerparticipatie (6.1)
Opvang Ontheemden Oekraïne
Net als voorgaande jaren ontvangen we voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne een rijksvergoeding per bed per dag. Deze vergoeding is per januari 2025 naar beneden bijgesteld naar € 44,--. De totale vergoeding wordt geraamd op € 6,9 mln. Vanwege het meerjarige karakter van de opvang nemen we alle kosten en opbrengsten structureel op. De totale geraamde kosten bedragen € 6,0 mln.  Daarnaast ramen we een (structurele) storting in de nieuw te vormen vereveningsreserve ad € 0,9 mln. Een deel van de kosten en opbrengsten ad € 1,2 mln was al structureel in de begroting verwerkt. Het overige deel ad € 5,7 mln volgt nu in deze bestuursrapportage.  Eventuele afwijkingen worden gerapporteerd bij de jaarrekening. 

Tijdelijke gemeentelijke opvang (TGO)
Voor de tijdelijke gemeentelijk opvang in de Biester ontvangen we een vergoeding per bezet bed van het Rijk. Verwacht wordt een vergoeding van € 2,9 mln. Vanwege het meerjarige karakter nemen we de kosten en opbrengsten structureel op. De totale kosten worden geraamd op € 1,48 mln. Daarnaast ramen we een structurele storting in de nieuw te vormen vereveningsreserve ad €1,2 mln. Een deel van de kosten en opbrengsten ad € 0,2 mln was al structureel in de begroting verwerkt. Het overige deel volgt nu in deze bestuursrapportage.  Eventuele afwijkingen worden gerapporteerd bij de jaarrekening. Per 1 juli 2025 wordt de vergoeding per bed naar beneden bijgesteld. Hier is in de berekening van de verwachte vergoeding al rekening gehouden. 

Leefgeld en eigen bijdragen
Het leefgeld en de (verplichte) eigen bijdragen zijn losgekoppeld van de vergoeding per bed per dag en kunnen apart gedeclareerd worden bij het Rijk. De eigen bijdragen moeten aan het Rijk worden afgedragen. Deze onderdelen zijn daarom ook neutraal opgenomen. Het gaat om een bedrag van in totaal € 520.000.

Extra bijdrage Attenta
Een deel van de extra bijdrage voor Attenta komt ten laste van de Oekraïne-middelen in verband met de extra taken die Attenta hiervoor uitvoert. Het gaat om een bedrag ad € 42.500.

Pijler 2 Samen Leven

.

Terug naar navigatie - .
2. Zorg
(bedragen x € 1.000)
Lasten Baten
Begroot 2025 Bijstelling incidenteel Bijstelling structureel Totaal 2025 Begroot 2025 Bijstelling incidenteel Bijstelling structureel Totaal 2025
1.2 Openbare Orde en veiligheid 19 19
4.1 Openbaar basisonderwijs 43 43
4.2 Onderwijshuisvesting 35 35 20 20
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.271 33 -6 1.298 179 33 212
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 302 34 -16 319 16 34 -16 34
5.6 Media 597 100 697 25 25
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.046 529 3.575 425 529 955
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorziening 0 286 286 82 82
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen jeugd 49 49
6.23 Toegang eerstelijnsvoorzieningen Integraal 4.750 20 4.770
6.3 Inkomensregelingen 8.774 8.774 5.453 5.453
6.4 WSW en beschut werk 84 84
6.5 Arbeidsparticipatie 540 540 10 10
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 25 25
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) 1.866 1.866 13 13
6.711 Hulp bij het huishouden (WMO) 1.671 1.671 124 124
6.712 Begeleiding (WMO) 2.976 2.976
6.713 Dagbesteding (WMO)
6.723 Jeugd IVN 8 Crisis LTA GGZ 45 45
6.751 Jeugdhulp ambulante lokaal 2.674 2.674
6.761 Jeugd met lokaal verblijf 836 836
6.762 Jeugd met verblijf regionaal 389 389
6.791 PGB WMO 443 443
6.792 PGB Jeugd 512 512
6.811 Beschermd Woning (WMO) -85 -85
6.821 Jeugdbescherming 240 240
6.822 Jeugdreclassering 122 122
6.91 Coordinatie en beleid WMO 131 131
6.92 Coordinatie en beleid Jeugd 447 447
7.1 Volksgezondheid 1.541 107 1.648 112 184 296
Resultaat voor bestemming 33.426 1.024 -22 34.429 6.376 862 -16 7.222
2.99 Bestemming resultaat 19 19 34 34
Resultaat na bestemming 33.445 1.024 -22 34.447 6.410 862 -16 7.256

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Omschrijving

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Voorschoolse voorzieningen peuters
De DU Voorschoolse Voorzieningen peuters is in de meicirculaire 2024 verlaagd met € 5.694.
Dit is in de najaarsnota 2024 incidenteel verwerkt en wordt nu structureel geregeld. De AU wordt nu met hetzelfde bedrag verlaagd.

Spuk (Specifieke uitkering) Onderwijskansenbeleid
De Spuk onderwijskansenbeleid is € 33.000 hoger vastgesteld dan waar wij in de begroting rekening mee hebben gehouden. De hogere inkomst wordt budgettair neutraal verwerkt. Ook de uitgavenkant wordt met € 30.000 verhoogd.

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Naoberschapsfonds 2025
Het geld ad.: € 33.643 wordt budget neutraal verwerkt en bestaat uit de volgende onderdelen. Ondersteuning festivals, Subsidieregeling cultuur, .Digital Art Factory DAF en  Waarderingssubsidies cultuur en cultureel erfgoed.

5.6 Media
DU (Decentralisatie-uitkering) Bibliotheekwerk 
We ontvangen in 2025 en 2026 een bedrag ad € 100.000 als DU Bibliotheekwerk. Dit is vooruitlopend op de nieuwe bibliotheekwet die op 1 januari 2027 in werking moet gaan treden. Vanaf 2027 ontvangen we binnen de AU ook extra structurele middelen hiervoor. De DU is bedoeld om de bieb op de nieuwe wet voor te bereiden. Dit is budgettair neutraal. De inkomst is verantwoord op pijler 5 onder de AU (algemene Uitkering).

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
SPUK Wet Inburgering
Voor inburgeringsvoorzieningen in 2025 ontvangen we vanuit de Wet Inburgering een Specifieke Uitkering ad € 518.702. Deze inkomst wordt budgettair neutraal verwerkt. De uitgavenraming wordt met hetzelfde bedrag verhoogd. 

Brede SPUK een tegen eenzaamheid
Deze SPUK gericht op het bestrijden van eenzaamheid wijzigen we budget neutraal (€ 10.762)

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Attenta
Attenta heeft het afgelopen jaar te maken gehad met een toenemende werkdruk. Het aantal aanvragen voor Wmo en jeugdzorg is toegenomen maar de zwaarte van de zorg vraag ook.  Attenta heeft in haar begroting van 2025 aangegeven extra middelen nodig te hebben om de toegangstaken Wmo en Jeugdzorg goed uit te blijven voeren. Dit heeft met name te maken met een stijging in het aantal aanvragen voor beschermd wonen en (Oekraïense) vluchtelingen. De totale bijstelling is incidenteel € 204.500.

Brede SPUK’s 
Binnen deze regeling wordt geld beschikbaar gesteld om op lokaal niveau te investeren in bijvoorbeeld: Gezondheid, sport, preventie & kansengelijkheid.
Op de volgende SPUK regelingen vindt een incidentele budget neutrale wijziging plaats:
Mentale gezondheid (€ 6.726), Leefomgeving (€ 13.452), Opgroeien in een kansrijke omgeving & vroegsignalering alcoholproblematiek (€ 3.363), versterken sociale  basis (€ 48.428) & coördinatiekosten regionale aanpak preventie (€ 9.820)

6.23 Toegang eerstelijnsvoorzieningen Integraal
Extra bijdrage Jeugd Hulp Regio Drenthe (JHRD)
In de begroting 2025 is een extra bedrag van € 20.000 aangevraagd. De aanpassing komt tot stand als gevolg van  het ABO van de JHRD om met een extra bijdrage JBN te ondersteunen

6.81a Beschermd Wonen
Attenta 
In de begroting van 2025 heeft Attenta incidenteel extra middelen aangevraagd. Een deel hiervan is voor het stijgend aantal aanvragen voor beschermd wonen. Daarom wordt er incidenteel € 85.000 vanuit dit budget bijgedragen aan Attenta. Zie ook 6.2.

7.1 Volksgezondheid
Attenta 
In de begroting van 2025 heeft Attenta incidenteel extra middelen aangevraagd. Om de toegangstaken goed te blijven uitvoeren, ontvangt Attenta incidenteel € 77.000 uit de middelen hervormingsagenda Jeugd. Zie ook 6.2.

IZA Middelen 
Vanuit het uitvoeringsprogramma Gezonde Marke, uitvoeringsplan IZA in Drenthe doen we een beroep op de beschikbare middelen om de beweging van zorg naar gezondheid en zorgzame gemeenschappen te maken. Het gaat om een totaal bedrag ad € 141.600. Het betreft een budgettair 
neutrale wijziging. 

Brede SPUK’s 
Op de volgende SPUK regelingen vindt een incidentele budget neutrale wijziging plaats:
Het terugdringen van overgewicht & obesitas (€ 23.541), Het voorschrijven van een welzijnsactiviteit vanuit welzijn op recept (€ 15.470) & het versterken van de rol van het GGD (€ 3.363)

Pijler 3 Duurzaamheid en Economie

.

Terug naar navigatie - .
3. Economie, werk en recreatie
(bedragen x € 1.000)
Lasten Baten
Begroot 2025 Bijstelling incidenteel Bijstelling structureel Totaal 2025 Begroot 2025 Bijstelling incidenteel Bijstelling structureel Totaal 2025
3.1 Economische ontwikkelingen 51 51
3.2 Fysieke bedrijfs- en infrastructuur 170 170 -0 -0
3.3 Bedrijfsloket en – regelingen 5 5 16 16
3.4 Economische promotie 254 254 2.170 40 2.210
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.286 80 1.366 532 532
7.4 Milieubeheer 183 122 306 532 122 654
Resultaat voor bestemming 1.950 202 2.152 3.250 162 3.412
3.99 Bestemming resultaat
Resultaat na bestemming 1.950 202 2.152 3.250 162 3.412

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Omschrijving

3.4 Economische promotie
Baten forensenbelasting
De baten van de forensenbelasting vallen dit jaar € 40.000 hoger uit dan geraamd. Dit is mede het gevolg van marktwerking. Het betreft een structureel voordeel. Omdat we dit ook meenemen in de structurele bezuinigingsvoorstellen voor 2026 wordt dit bedrag in deze bestuursrapportage incidenteel opgenomen.

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Brugbediening Grevelingskanaal
De brugbediening in het Grevelingenkanaal wordt geregeld door de gemeente Midden Groningen.  (Van turfvaart naar toervaart) Tot en met 2024 kon de bediening van de bruggen tegen een (zeer) voordelig tarief worden uitgevoerd door een werkvoorzieningsschap.  Voor het vaarseizoen 2025 moest er  noodgedwongen een nieuwe partij worden gezocht. De kosten worden daardoor aanzienlijk hoger.  De gemeente Midden Groningen  rekent de kosten aan ons door. Op moment van schrijven is de exacte prijs helaas nog niet bekend, maar na overleg met een potentiële partij moeten we rekening houden met een kostenpost van ca. € 116.000. Zodoende is op het huidige budget van € 36.000 een incidentele bijstelling van € 80.000 nodig voor het vaarseizoen 2025.
Voor vaarseizoen 2026 en volgende onderzoeken we of er andere mogelijkheden zijn om de kosten te drukken en wat we verder willen met de vaarroute.

7.4 Milieubeheer
CDOKE Netcongestie/pMIEK  (tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid/provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat)
De gemeente Emmen heeft CDOKE Middelen gestald staan. Besloten is deze middelen te verdelen onder de gemeenten. Dat betekent voor onze gemeente dat we een bedrag ad € 24.347 ontvangen. Dit bedrag is specifiek bedoeld om in te zetten op thema’s rondom netcongestie/pMIEK.

Provinciale subsidie Pre-SMP (soorten management plan)
Van de provincie Drenthe ontvangen we een subsidie ad € 98.064 voor de uitvoering van het project Soortenmanagementplan, uitvoering van de pre-SMP. Conform de besluitvorming in de raad van 30 mei 2024 wordt dit bedrag teruggestort in de VAR omdat de totale dekking van de kosten eerst als voorfinanciering uit de VAR  is onttrokken.

Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen

.

Terug naar navigatie - .
4. Voorzieningen, leefbaarheid en wonen
(bedragen x € 1.000)
Lasten Baten
Begroot 2025 Bijstelling incidenteel Bijstelling structureel Totaal 2025 Begroot 2025 Bijstelling incidenteel Bijstelling structureel Totaal 2025
2.1 Verkeer en vervoer 4.254 -26 4.228 32 119 151
2.2 Parkeren 5 5
2.5 Openbaar vervoer 6 6
4.2 Onderwijshuisvesting 845 559 9 1.413
5.1 Sportbeleid en activering 307 307 269 269
5.2 Sportaccommodaties 2.039 6 2.045 424 424
5.3 Cultuurprestatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 135 135
5.5 Cultureel erfgoed 206 206 28 28
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 4.875 95 4.970 24 24
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 1.239 -31 1.208 189 189
7.2 Riolering 1.789 1.789 2.377 2.377
7.3 Afval 2.538 2.538 3.261 3.261
7.4 Milieubeheer 1.753 -24 1.729 70 70
7.5 Begraafplaatsen 471 471 100 100
8.1 Ruimtelijke Ordening 1.286 10 1.296 218 218
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijven - terreinen) 2.602 2.602 2.622 2.622
8.3 Wonen en bouwen 1.146 1.146 512 512
Resultaat voor bestemming 25.496 598 1 26.094 10.126 119 10.246
4.99 Bestemming resultaat 101 101
Resultaat na bestemming 25.496 598 1 26.094 10.228 119 10.347

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Omschrijving

2.1 Verkeer en vervoer 
Afschrijving infrastructurele werken
In de begroting zijn investeringsbedragen opgenomen voor infrastructurele werken. Het afschrijvingsbeleid van de gemeente is dat er voor het eerst wordt afgeschreven in het jaar volgend op het jaar dat het investeringsproject wordt afgesloten. Voor een aantal werken uit voorgaande jaren geld dat ze nog niet zijn afgerond. Voor 2025 staan een aantal nieuwe investeringen op het programma. Het betreft  investeringen in fietspaden, reconstructies en openbare verlichting. Voor de projecten betekent dat een incidenteel voordeel op de afschrijving van € 145.000

Herinrichting Gieterweg Gasselte
Voor de herinrichting van de Gieterweg in Gasselte ontvangen we een subsidie van de provincie van € 119.252. De subsidie is onderdeel van een groter wegenproject . De overige kosten komen uit de wegenvoorziening.

4.2 Onderwijshuisvesting
Verwijderen tijdelijke unit bij obs De Kameleon in Eexterveen
De tijdelijke units bij de voormalige school in Eexterveen moeten nu verwijderd worden omdat de nieuwbouw van de school gereed is en de tijdelijke huisvesting niet meer gebruikt wordt. Bij de kosten gaat het om het verwijderen van 2 units, transportkosten, het herstellen van de voorzieningen, de bereikbaarheid en het straatwerk. De kosten bedragen € 52.000
In het kader van het realistisch begroten worden deze kosten nu opgevoerd, omdat de units nu na de bouwvak worden verwijderd.

Nieuwbouw obs Prins Willem Alexander in Eext
De (mogelijke) aanwezigheid van vleermuizen in de Prins Willem Alexanderschool in Eext en daardoor de vertraging van de nieuwbouw leidt tot een aantal extra kosten.
1.  De al geregelde tijdelijke huisvesting moet worden opgeslagen totdat de bouw start. De kosten daarvan bedragen voor de periode januari t/m mei 2025 € 29.800.
2.  De tijdelijke huisvesting moet langer als de geraamde 14 maanden blijven staan. Het betreft minimaal 4 maanden extra, kosten € 43.560.
3.  Er is een quickscan flora en fauna en aanvullend onderzoek gedaan door een gespecialiseerd bureau. Het betreft een verplicht onderzoek, de kosten bedragen € 15.900.
4. Uitstel van de nieuwbouw leidt tot aanpassing van het investeringsbudget met € 235.000. Dit levert een hogere kapitaallast op van € 9.400.  De kosten worden veroorzaakt door indexatie van de aanneemsom over de periode januari 2024 t/m november 2025 (€ 135.000) en door doorrekening van het definitieve ontwerp en het programma van eisen op basis van het huidige plan van de architect (€ 100.000).

Tijdelijke huisvesting Dr. Nassau College/ Onderwijs- en Cultuurpodium
Op dit moment heeft het Dr. Nassau College in Gieten door een enorme leerlingengroei een tekort aan huisvestingscapaciteit. Daarom is t.a.v. de ontwikkeling van de Onderwijs- en Cultuuraccommodatie Gieten een pas op de plaats gemaakt.
Op basis van de geprognosticeerde nieuwe instroom voor het schooljaar 2025/2026 is er een ruimtebehoefte van naar verwachting richting de 900 m2. Hiervoor moet op korte termijn een oplossing worden gezocht in de plaatsing van tijdelijke huisvesting. Voor de periode augustus t/m december 2025 wordt deze becijferd op € 119.000.  De plaatsingskosten bedragen € 242.000. (bedragen nog onder voorbehoud, definitieve locatie en m2 moeten nog worden bepaald)

5.2 Sportaccommodaties
Schoonmaakkosten gymzaal ’t Witzand Eext
Er heeft een aanbesteding plaatsgevonden op de schoonmaak voor o.a. de gemeentelijke binnensportaccommodaties. Voorheen werd de schoonmaak uitgevoerd door Fonville schoonmaak en vanaf dit jaar voert schoonmaakbedrijf Effektief de schoonmaakwerkzaamheden uit. Het voorstel van Effektief was om de gymzaal in Eext 3x per week schoon te maken, maar in praktijk blijkt dat dit niet te werken. Dat betekent dat ze naar 5x per week gaan. Dit neemt extra kosten met zich mee. Er is bedrag van rond de € 9000 begroot. De kosten zullen rond de € 15.000 zijn voor het hele jaar. Daarom het voorstel om het bedrag van € 9000 structureel te verhogen naar € 15.000. Er staat een bedrag van € 9000 in de begroting voor de schoonmaakkosten. De kosten voor het 5x per week schoonmaken zal rond de € 15.000 zijn. Daarom het voorstel om het bedrag van € 9.000 structureel te verhogen naar € 15.000. 

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Beschoeiing Grevelingskanaal
In de begroting zijn investeringsbedragen opgenomen voor aanbrengen van beschoeiing langs het Grevelingskanaal. Het afschrijvingsbeleid van de gemeente is dat er voor het eerst wordt afgeschreven in het jaar volgend op het jaar dat het investeringsproject wordt afgesloten. De voorbereiding is gestart maar de investering is nog niet uitgevoerd. Voor dit projecten betekent dat een incidenteel voordeel op de afschrijving van € 85.000.

Aanplant bomen stormschade 2024
In augustus 2024 heeft een uitzonderlijk zware zomerstorm aanzienlijke schade aangericht aan bomen in de dorpen Gieten, Gieterveen, Gasselte, Gasselternijveen en Kostvlies. Circa 150 bomen zijn zwaar beschadigd geraakt en moesten worden verwijderd vanwege gevaar voor de openbare veiligheid. Daarnaast kon de geplande reguliere herplant van 50 bomen in hetzelfde gebied niet worden uitgevoerd, vanwege de acute inzet van de buitendienst. Hierdoor was er geen capaciteit en budget meer beschikbaar in 2024. Het gebied is daarmee dubbel geraakt: enerzijds door het verlies van 150 bomen, anderzijds door het uitblijven van 50 geplande aan te planten bomen. Vanuit inwoners komen signalen en zorgen over de kaalslag in de openbare ruimte.
Voor de herplant van in totaal 200 bomen is een incidenteel budget nodig van € 180.000. Dit bedrag dekt de volledige kosten van groeiplaatsvoorbereiding, levering, aanplant, drie jaar nazorg, het opstellen van het bestek en de directievoering.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Leefbaarheidsfonds
Het Leefbaarheidsfonds is een subsidie voor inwonersinitiatieven. De regeling heeft als doel het op aanvraag verstrekken van subsidies ter stimulering en ondersteuning van lokale activiteiten, projecten en (instandhouding van) voorzieningen die een maatschappelijke (meer)waarde leveren aan het behoud of de verbetering van de leefbaarheid van de samenleving in de gemeente Aa en Hunze. Er wordt veel gebruik gemaakt van deze regeling wat maakt dat het budget bijna op is. Om als gemeente de inwonersinitiatieven te blijven ondersteunen is het voorstel om het fonds (weer) met 100.000 aan te vullen

Onderwijs-en cultuuraccommodatie Gieten
De bouw van de nieuwe onderwijs- en cultuuraccommodatie Gieten is voorlopig ‘on hold’ gezet in verband met de nieuwe leerlingenprognose van de locatie Nassau/Vincent en de daarmee verband houdende toegenomen ruimtebehoefte. Er ontstaat hierdoor in 2025 een incidenteel voordeel op de kapitaallasten ad € 131.000.

7.4 Milieubeheer
Bijdrage Omgevingsdienst Drenthe (ODD)
Bij het vaststellen van de begroting door de ODD is gekozen voor een andere variant dan waar wij in de eigen raming mee rekening hadden gehouden. Onze gemeentelijke bijdrage aan de ODD wordt hierdoor € 24.433 lager.

8.1 Ruimtelijke Ordening
Bijdrage Omgevingsplatvorm Drenthe (OPD)
We hebben ons voor 5 jaar aangesloten bij het Omgevingsplatvorm Drenthe (OPD).
De kosten bedragen € 10.000 per jaar.

Pijler 5 Middelen en ondersteuning

.

Terug naar navigatie - .
5. Middelen en ondersteuning
(bedragen x € 1.000)
Lasten Baten
Begroot 2025 Bijstelling incidenteel Bijstelling structureel Totaal 2025 Begroot 2025 Bijstelling incidenteel Bijstelling structureel Totaal 2025
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 493 390 111 994 54 54
0.4 Ondersteuning organisatie 11.509 284 39 11.832 401 781 -14 1.169
0.5 Treasury -312 -700 -1.012 257 257
0.61 OZB woningen 145 145 3.887 3.887
0.62 OZB niet woningen 47 47 1.363 1.363
0.64 Belastingen overig 2.794 2.794 2.467 2.467
0.7 Algemene Uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 59 59 51.441 100 -6 51.535
0.8 Overige baten en lasten -1.486 -1.486 -2.480 72 -2.408
0.9 Vennootschapsbelasting 26 26
Resultaat voor bestemming 13.275 -26 150 13.398 57.390 953 -20 58.324
4.99 Bestemming resultaat 1.867 1.867
Resultaat na bestemming 13.275 -26 150 13.398 59.257 953 -20 60.190

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Omschrijving

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 
MJOP'S
In de raadsvergadering van 17 april zijn de diverse MJOP’s (Meerjarenonderhoudsplannen) voor gebouwen, dorpshuizen, monumenten en vijvers opnieuw vastgesteld. De financiële consequenties hiervan worden nu financieel vertaald. Het gaat om structurele extra lasten ad € 111.000. Voor de detailinformatie wordt u verwezen naar het desbetreffende raadsvoorstel.

0.4 Ondersteuning organisatie
Bijdrage Attenta t.b.v. werkplekken
Bij de start van Stichting Attenta is de werkplekinrichting aangeschaft door de gemeente en betaalt Attenta een vergoeding ter hoogte van de kapitaallasten. Inmiddels is de werkplekinrichting afgeschreven en draagt Attenta zelf zorg voor de werkplekinrichting. De vergoeding voor de kapitaallasten wordt dan ook niet meer betaald. De kapitaallasten zijn in de primitieve begroting al weggevallen. De bijdrage vervalt nu ook in deze rapportage. Het gaat om een structureel bedrag van afgerond € 14.000.

Afschrijving materieel buitendienst
In de begroting zijn investeringsbedragen opgenomen voor materieel van de buitendienst. Het afschrijvingsbeleid van de gemeente is dat er voor het eerst wordt afgeschreven in het jaar volgend op het jaar dat het investeringsproject wordt afgesloten. O.a. door de lange levertijden lopen investeringen. in materieel vertraging op en zijn ze nog niet afgerond. Conform ons afschrijvingsbeleid leiden deze  dit jaar nog niet tot kapitaallasten Voor een aantal investeringen uit voorgaande jaren geld dat ze nog niet zijn afgerond. Voor 2025  betekent dit een incidenteel voordeel op de afschrijving van € 220.000.

Vervanging rioolreiniger
De rioolreiniger van de buitendienst moet vervangen worden. Het beschikbare vervangingsbudget ad. €36.000 is echter te krap. We moeten rekening houden met een prijs van ca. € 63.000. De hogere kapitaallast die hieruit voortvloeit bedraagt € 3.105. 

Verzekeringen
Middels B&W besluit van 3 december 2024 is besloten om in 2026 een algehele taxatie van al onze gemeentelijke eigendommen te laten verrichten. De laatste taxatie dateert van eind 2016. Dat betekent dat de geldigheidsduur van de taxatieperiode is verstreken . De kosten van de taxatie worden geraamd op ongeveer € 37.500.

Daarnaast is er op het gebied van verzekering sprake van een onderbesteding van ca € 10.000.
Dit bedrag is meegenomen in de structurele ombuigingen vanaf 2026 en wordt nu voor 2025 incidenteel verwerkt.

Vervanging automatiseringspakket SD (Aeolus)
Door ziekte en onderbezetting is de aanbestedingsprocedure uitbesteed aan een bureau. De kosten hiervan, samen met de koppelingen die ook uit het automatiseringsbudget moeten worden gefinancierd, leveren een tekort van € 50.000 op de oorspronkelijke inzet van € 98.000 die was gereserveerd voor de aanbesteding Sociaal domein.  De hogere kapitaallast bedraagt € 10.750

Hogere netwerkkosten gas en elektra
De periodieke netwerkkosten voor een elektriciteitsaansluiting voor grootverbruikers zijn per 1 januari 2025 gestegen met gemiddeld 16,3% . Voor een gasaansluiting voor grootverbruik stijgen ze met gemiddeld 14,3%. Uitgaande van het verbruik over 2024 betekent dit een verhoging van de kosten met ca. € 25.000. Dit betreft een structurele bijstelling van het budget. 

Beveiliging gemeentehuis
Op 05-02 is er ’s nachts een storing ontstaan in de brandmeldinstallatie. De storing bleek een defecte voeding die niet snel leverbaar was. Wanneer de BMI niet werkt moeten we als organisatie verplicht brandwacht inzetten. De beveiliging heeft dit opgepakt van 05-02 t/m 19-02. De extra lasten bedragen € 12.300.

Salarissen
De nieuwe CAO levert een incidenteel voordeel op in 2025 ad € 317.000. We hadden in de begroting 2025 rekening gehouden met een CAO stijging vanaf 1 januari. De CAO stijging heeft wel plaatsgevonden maar vanaf verschillende momenten in het jaar. De procentuele stijgingen vinden op verschillende momenten in het jaar plaats. Hierdoor is de structurele verhoging van het salarisbudget niet het gehele jaar 2025 nodig. De structurele doorwerking van de CAO stijging richting 2026 leidt niet tot een structureel voordeel.

Uitvoeringskosten Nij Begun
Het rijk heeft voor personele inzet in 2024 voor Nij Begun een bedrag van € 1.025.000 beschikbaar gesteld. In het afgelopen jaar is door de organisatie veel inzet gepleegd om te komen tot de agenda’s voor Nij Begun en de Regiodeal. Hierdoor zijn, op een aantal gebieden, wel werkzaamheden verdrongen. Dat heeft geleid tot besteding van het budget a € 244.000 in 2024. Bij de vaststelling van de jaarrekening heeft uw raad besloten het resterende deel van € 781.000 op te nemen in een reserve. Ook in 2025 vragen de voorbereiding en uitvoering van Nij Begun en de Regiodeal extra inzet. Deze extra inzet kan niet worden opgevangen binnen de reguliere capaciteit. Met deze Bestuursrapportage stellen we dan ook voor om vanuit de reserve een bedrag van € 781.000 beschikbaar te stellen voor uitvoering van:
-  de voorbereidende werkzaamheden vooruitlopend op uitvoering van de Regio-deal
-  werkzaamheden in het kader van de agenda’s van Nij Begun en de overkoepelendewerkzaamheden
-  werkzaamheden die in 2024 zijn blijven liggen vanwege Nij Begun en de Regiodeal en alsnog uitgevoerd moeten worden. 
Door dit budget beschikbaar te stellen kunnen we uitvoering geven aan de ambities op beide onderwerpen, zonder dat dit ten koste gaat van andere opgaven en ambities. 

0.5 Treasury
Rente kortlopende leningen
De rentekosten zijn € 700.000 lager dan geraamd als gevolg van een lager bedrag aan kortlopende leningen. Bij het berekenen van de rente moeten we ervan uitgegaan dat we al onze ambities geheel uitvoeren met de beschikbaar gestelde middelen en dat we daarvoor financiering (leningen) moeten aantrekken. In de praktijk is er echter sprake van vertraging in de uitvoering zodat er minder leningen behoeven te worden aangetrokken.
Bij het bepalen van de rente in de begroting hanteren we de richtlijnen conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)

Rente investeringen
Als zich een mutatie in de kapitaallasten voordoet vanuit een investering worden de afschrijvingslasten rechtstreeks op de betreffende pijler. De rentelasten worden vervolgens budgettair neutraal verrekend binnen het onderdeel treasury. In deze bestuursrapportage  gaat het om:
- verhoging investering renovatie/nieuwbouw OBS Eext € 3.525 (zie ook pijler 4 onderwijshuisvesting)
- de verhoging van het krediet voor de rioolreiniger
- de verhoging van het krediet voor de vervanging van het automatiseringspakket voor het sociaal domein.

0.7 Algemene Uitkering (AU)  en overige uitkeringen gemeentefonds
DU Bibliotheekwerk
We ontvangen in 2026 en 2027 een bedrag ad € 100.000 als DU Bibliotheekwerk. Dit is vooruitlopend op de nieuwe bibliotheekwet die op 1 januari 2027 in werking moet gaan treden. Vanaf 2027 ontvangen we binnen de AU ook extra structurele middelen hiervoor. De DU is bedoeld om de bieb op de nieuwe wet voor te bereiden. Dit is budgettair neutraal. De uitgaaf is verantwoord binnen pijler 2.

DU voorschoolse voorzieningen peuters
De DU Voorschoolse Voorzieningen peuters is in de meicirculaire 2024 verlaagd met € 5.694.
Dit is in de najaarsnota 2024 incidenteel verwerkt en wordt nu structureel geregeld. De AU wordt 
verlaagd met € 5.694, het werkbudget op pijler 2 is met hetzelfde bedrag verlaagd.

0.8 Overige baten en lasten
Hogere dividenduitkering Enexis
De winst van Enexis in het jaar 2024 is 254 mln. Hiervoor wordt, op basis van oude afspraken, 50% (127 mln) uitgekeerd. Voor Aa en Hunze betekent dit een bedrag van 180.000, terwijl er 120.000 is begroot. 

Nabetaling verkoop Atterro
De definitieve afrekening van de verkoop van Atterro heeft plaats gevonden. Dit levert een incidenteel voordeel op van 
€ 12.000.