Omschrijving
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
MJOP'S
In de raadsvergadering van 17 april zijn de diverse MJOP’s (Meerjarenonderhoudsplannen) voor gebouwen, dorpshuizen, monumenten en vijvers opnieuw vastgesteld. De financiële consequenties hiervan worden nu financieel vertaald. Het gaat om structurele extra lasten ad € 111.000. Voor de detailinformatie wordt u verwezen naar het desbetreffende raadsvoorstel.
0.4 Ondersteuning organisatie
Bijdrage Attenta t.b.v. werkplekken
Bij de start van Stichting Attenta is de werkplekinrichting aangeschaft door de gemeente en betaalt Attenta een vergoeding ter hoogte van de kapitaallasten. Inmiddels is de werkplekinrichting afgeschreven en draagt Attenta zelf zorg voor de werkplekinrichting. De vergoeding voor de kapitaallasten wordt dan ook niet meer betaald. De kapitaallasten zijn in de primitieve begroting al weggevallen. De bijdrage vervalt nu ook in deze rapportage. Het gaat om een structureel bedrag van afgerond € 14.000.
Afschrijving materieel buitendienst
In de begroting zijn investeringsbedragen opgenomen voor materieel van de buitendienst. Het afschrijvingsbeleid van de gemeente is dat er voor het eerst wordt afgeschreven in het jaar volgend op het jaar dat het investeringsproject wordt afgesloten. O.a. door de lange levertijden lopen investeringen. in materieel vertraging op en zijn ze nog niet afgerond. Conform ons afschrijvingsbeleid leiden deze dit jaar nog niet tot kapitaallasten Voor een aantal investeringen uit voorgaande jaren geld dat ze nog niet zijn afgerond. Voor 2025 betekent dit een incidenteel voordeel op de afschrijving van € 220.000.
Vervanging rioolreiniger
De rioolreiniger van de buitendienst moet vervangen worden. Het beschikbare vervangingsbudget ad. €36.000 is echter te krap. We moeten rekening houden met een prijs van ca. € 63.000. De hogere kapitaallast die hieruit voortvloeit bedraagt € 3.105.
Verzekeringen
Middels B&W besluit van 3 december 2024 is besloten om in 2026 een algehele taxatie van al onze gemeentelijke eigendommen te laten verrichten. De laatste taxatie dateert van eind 2016. Dat betekent dat de geldigheidsduur van de taxatieperiode is verstreken . De kosten van de taxatie worden geraamd op ongeveer € 37.500.
Daarnaast is er op het gebied van verzekering sprake van een onderbesteding van ca € 10.000.
Dit bedrag is meegenomen in de structurele ombuigingen vanaf 2026 en wordt nu voor 2025 incidenteel verwerkt.
Vervanging automatiseringspakket SD (Aeolus)
Door ziekte en onderbezetting is de aanbestedingsprocedure uitbesteed aan een bureau. De kosten hiervan, samen met de koppelingen die ook uit het automatiseringsbudget moeten worden gefinancierd, leveren een tekort van € 50.000 op de oorspronkelijke inzet van € 98.000 die was gereserveerd voor de aanbesteding Sociaal domein. De hogere kapitaallast bedraagt € 10.750
Hogere netwerkkosten gas en elektra
De periodieke netwerkkosten voor een elektriciteitsaansluiting voor grootverbruikers zijn per 1 januari 2025 gestegen met gemiddeld 16,3% . Voor een gasaansluiting voor grootverbruik stijgen ze met gemiddeld 14,3%. Uitgaande van het verbruik over 2024 betekent dit een verhoging van de kosten met ca. € 25.000. Dit betreft een structurele bijstelling van het budget.
Beveiliging gemeentehuis
Op 05-02 is er ’s nachts een storing ontstaan in de brandmeldinstallatie. De storing bleek een defecte voeding die niet snel leverbaar was. Wanneer de BMI niet werkt moeten we als organisatie verplicht brandwacht inzetten. De beveiliging heeft dit opgepakt van 05-02 t/m 19-02. De extra lasten bedragen € 12.300.
Salarissen
De nieuwe CAO levert een incidenteel voordeel op in 2025 ad € 317.000. We hadden in de begroting 2025 rekening gehouden met een CAO stijging vanaf 1 januari. De CAO stijging heeft wel plaatsgevonden maar vanaf verschillende momenten in het jaar. De procentuele stijgingen vinden op verschillende momenten in het jaar plaats. Hierdoor is de structurele verhoging van het salarisbudget niet het gehele jaar 2025 nodig. De structurele doorwerking van de CAO stijging richting 2026 leidt niet tot een structureel voordeel.
Uitvoeringskosten Nij Begun
Het rijk heeft voor personele inzet in 2024 voor Nij Begun een bedrag van € 1.025.000 beschikbaar gesteld. In het afgelopen jaar is door de organisatie veel inzet gepleegd om te komen tot de agenda’s voor Nij Begun en de Regiodeal. Hierdoor zijn, op een aantal gebieden, wel werkzaamheden verdrongen. Dat heeft geleid tot besteding van het budget a € 244.000 in 2024. Bij de vaststelling van de jaarrekening heeft uw raad besloten het resterende deel van € 781.000 op te nemen in een reserve. Ook in 2025 vragen de voorbereiding en uitvoering van Nij Begun en de Regiodeal extra inzet. Deze extra inzet kan niet worden opgevangen binnen de reguliere capaciteit. Met deze Bestuursrapportage stellen we dan ook voor om vanuit de reserve een bedrag van € 781.000 beschikbaar te stellen voor uitvoering van:
- de voorbereidende werkzaamheden vooruitlopend op uitvoering van de Regio-deal
- werkzaamheden in het kader van de agenda’s van Nij Begun en de overkoepelendewerkzaamheden
- werkzaamheden die in 2024 zijn blijven liggen vanwege Nij Begun en de Regiodeal en alsnog uitgevoerd moeten worden.
Door dit budget beschikbaar te stellen kunnen we uitvoering geven aan de ambities op beide onderwerpen, zonder dat dit ten koste gaat van andere opgaven en ambities.
0.5 Treasury
Rente kortlopende leningen
De rentekosten zijn € 700.000 lager dan geraamd als gevolg van een lager bedrag aan kortlopende leningen. Bij het berekenen van de rente moeten we ervan uitgegaan dat we al onze ambities geheel uitvoeren met de beschikbaar gestelde middelen en dat we daarvoor financiering (leningen) moeten aantrekken. In de praktijk is er echter sprake van vertraging in de uitvoering zodat er minder leningen behoeven te worden aangetrokken.
Bij het bepalen van de rente in de begroting hanteren we de richtlijnen conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
Rente investeringen
Als zich een mutatie in de kapitaallasten voordoet vanuit een investering worden de afschrijvingslasten rechtstreeks op de betreffende pijler. De rentelasten worden vervolgens budgettair neutraal verrekend binnen het onderdeel treasury. In deze bestuursrapportage gaat het om:
- verhoging investering renovatie/nieuwbouw OBS Eext € 3.525 (zie ook pijler 4 onderwijshuisvesting)
- de verhoging van het krediet voor de rioolreiniger
- de verhoging van het krediet voor de vervanging van het automatiseringspakket voor het sociaal domein.
0.7 Algemene Uitkering (AU) en overige uitkeringen gemeentefonds
DU Bibliotheekwerk
We ontvangen in 2026 en 2027 een bedrag ad € 100.000 als DU Bibliotheekwerk. Dit is vooruitlopend op de nieuwe bibliotheekwet die op 1 januari 2027 in werking moet gaan treden. Vanaf 2027 ontvangen we binnen de AU ook extra structurele middelen hiervoor. De DU is bedoeld om de bieb op de nieuwe wet voor te bereiden. Dit is budgettair neutraal. De uitgaaf is verantwoord binnen pijler 2.
DU voorschoolse voorzieningen peuters
De DU Voorschoolse Voorzieningen peuters is in de meicirculaire 2024 verlaagd met € 5.694.
Dit is in de najaarsnota 2024 incidenteel verwerkt en wordt nu structureel geregeld. De AU wordt
verlaagd met € 5.694, het werkbudget op pijler 2 is met hetzelfde bedrag verlaagd.
0.8 Overige baten en lasten
Hogere dividenduitkering Enexis
De winst van Enexis in het jaar 2024 is 254 mln. Hiervoor wordt, op basis van oude afspraken, 50% (127 mln) uitgekeerd. Voor Aa en Hunze betekent dit een bedrag van 180.000, terwijl er 120.000 is begroot.
Nabetaling verkoop Atterro
De definitieve afrekening van de verkoop van Atterro heeft plaats gevonden. Dit levert een incidenteel voordeel op van
€ 12.000.