Welkom

Aanbiedingsbrief

Terug naar navigatie - Aanbiedingsbrief

Geachte leden van de raad,

Voor u ligt het document 'bestuursrapportage 2023'.

In deze bestuursrapportage wordt u geïnformeerd over de voortgang van de activiteiten uit de begroting 2023. We doen dit op afwijkingen en gebruiken hiervoor het 'stoplichtmodel'. Voor een toelichting hierop  verwijzen we u naar de inleiding. We melden alleen de bijzonderheden, als er sprake is van omstandigheden die zorgen voor een (verwachte) afwijking van de begroting. In de algemene tekst per pijler is aandacht voor de zaken die goed lopen zonder deze allemaal in detail te benoemen.   

Daarnaast is een onderdeel 'Actualiteiten' toegevoegd waarin aandacht is voor de onderwerpen dienstverlening, energienoodfonds, opvang ontheemden en inflatie.

Op hoofdlijnen kunnen we u met genoegen melden dat veel dingen goed gaan en dit jaar kunnen worden afgerond. Van de 71 activiteiten uit de begroting  2023 lopen er 56 (79%) volgens de planning.  Ook de 'going concern werkzaamheden' verlopen veelal volgens schema. Uiteraard zijn er ook enkele aandachtspunten die onze bezorgdheid verdienen. Bij het oplossen van de personele knelpunten hebben we last van de situatie op de arbeidsmarkt en ook de stijgende inflatie heeft ook een stevige invloed. Daarnaast vraagt het uitvoeren van de omgevingswet en de opgaven op het gebied van duurzaamheid, ruimtelijke schaarste/wonen, ontheemden en bestaanszekerheid grote inzet van de organisatie.  Ook zijn we volop bezig met het programma dienstverlening, het programma staat in de steigers en we kunnen nu door in de uitvoering ervan. Ook zal het onderwerp 'compensatie gaswinning'  de komende tijd de nodige aandacht gaan vragen.

Behalve de voortgang van de activiteiten treft u in de bestuursrapportage ook de noodzakelijke financiële bijstellingen aan. Deze noodzakelijke bijstellingen zijn incidenteel en structureel van aard en nodig om de budgetten actueel te houden en om een goede basis te hebben voor het opstellen van de begroting 2024. Daarnaast zijn deze nodig om niet met begrotingsonrechtmatigheden te maken te krijgen. 

De bijstellingen leiden tot een positief resultaat in deze bestuursrapportage van € 306.481,- . Hiervan is € 129.770,-  structureel en  €  176.711 incidenteel van karakter. Het positieve incidentele resultaat wordt toegevoegd aan de Vrije Algemene Reserve (VAR). Het positieve structurele resultaat wordt toegevoegd aan de structurele begrotingsruimte en wordt meegenomen bij het opstellen van de begroting 2024. Structurele begrotingsruimte die in het lopende jaar  niet wordt ingezet wordt aan het einde van het jaar toegevoegd aan de VAR.

De behandeling van deze bestuursrapportage door uw raad zal plaats vinden op 29 juni 2023.

We vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

Hoogachtend,
Het college van de gemeente Aa en Hunze

                           

de heer R.L.H. Schoonderbeek                            de heer A.W. Hiemstra
secretaris                                                                          burgemeester

 

Raadsvoorstel

Terug naar navigatie - Raadsvoorstel

Voorstellen Bestuursrapportage 2023.

Aan uw raad wordt voorgesteld:

1.  De rapportage met betrekking tot de voortgang van de activiteiten voor kennisgeving aan te nemen.

2. De voorgestelde bijstellingen van de budgetten over het lopende jaar 2023 vast te stellen door middel van de 10e begrotingswijziging 2023.

3  Het incidenteel  voordelige resultaat van de bijstellingen uit deze bestuursrapportage ad €  176.711,-   toe te voegen aan de VAR.

4.  Het structureel voordelige resultaat van de bijstellingen uit deze bestuursrapportage ad €  129.770,- in 2023  toe te voegen aan de structurele begrotingsruimte en daarmee te betrekken bij het opstellen van de begroting 2024.

 

College van burgemeester en wethouders gemeente Aa en Hunze,

                                     

de heer R.L.H. Schoonderbeek                          de heer A.W. Hiemstra

secretaris                                                                       burgemeester

Raadsbesluit

Terug naar navigatie - Raadsbesluit

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Aa en Hunze in de openbare vergadering van 29 juni 2023.

Met in acht neming van aangenomen moties en amendementen.

 

de griffier,                                             de voorzitter,

   Mr. E.P. van Corbach                   A.W. Hiemstra

Hoofdlijnen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Voor u ligt de bestuursrapportage 2023.  Deze  geeft actuele beleidsmatige Informatie en financiële informatie over de voortgang het lopende jaar.  Daarnaast gebruiken we deze  informatie voor het opstellen van de begroting 2024.

Activiteiten

In deze rapportage informeren we uw raad over de voortgang van de activiteiten uit de begroting 2023. We doen dat op afwijkingen via het stoplichtmodel. In dit betreffende onderdeel vermelden we per pijler de bijzonderheden per activiteit en geven we een samenvatting van de stand van zaken. Dat betekent dat alleen de activiteiten met een 'oranje' of 'rode' kleur zichtbaar zijn in de rapportage. De activiteiten die geheel volgens planning verlopen  ('groene' kleur), worden alleen in de algemene tekst bij de pijler benoemd en niet tot in detail per activiteit beschreven. Voor een volledig overzicht treft u in het volgende onderdeel een totaal overzicht aan van alle activiteiten (uit de begroting 2023) met daarachter vermeld de kleur conform het 'stoplichtmodel'.

Binnen het 'stoplichtmodel' zijn de kleuren als volgt te verklaren:
a. Rood: activiteit loopt niet volgens planning, is (veel) duurder dan geraamd of kost (veel) meer personele inzet.
b. Oranje: activiteit loopt nog wel volgens planning maar er zijn omstandigheden die risicovol zijn om een goede voortgang qua tijd, geld en personeel te kunnen garanderen.
c. Groen: activiteit verloopt volgens planning. Omdat wij alleen op afwijking rapporteren, treft u deze laatste categorie  dus niet aan bij de rapportage op activiteitniveau, alleen via de algemene tekst per pijler.  

Sinds de vaststelling van de begroting door uw raad werken wij hard aan  onze ambities op het gebied van het sterk, vitaal en veilig maken en houden van onze gemeente. Via de vijf pijlers informeren wij u over de stand van zaken. We zijn ambitieus in wat we willen bereiken maar de opgaven waar we voor staan op het gebied van met name ruimte en wonen, duurzaamheid, opvang van de ontheemden binnen onze gemeente en de verbetering van de dienstverlening aan onze inwoners vragen een  grote inspanning van de organisatie.

Bijstellingen 2023

We hebben financiële bijstellingen nodig om de budgetten actueel te houden en te zorgen dat we niet tegen begrotingsonrechtmatigheden aanlopen. De bestuursrapportage is het eerste moment in het jaar waarop uw raad bijstellingen voorgelegd krijgt. Het tweede bijstellingsdocument krijgt u in december ter vaststelling aangeboden in de Najaarsnota 2023.


Hieronder treft u de planning aan van de overige P&C documenten van 2023:

Jaarrekening 2022                                                    Raadvergadering (vaststelling)                                                29 juni 2023

Begroting 2023                                                           Raadsvergadering (vaststelling)                                              9  november 2023

Najaarsnota   2023                                                   Raadvergadering (vaststelling)                                                 7  december 2023

Overzicht activiteiten

Terug naar navigatie - Overzicht activiteiten
Naam Groen Oranje Rood
1.10.1.01 Nieuwe Strategische Toekomstvisie. X
1.10.1.02 Gemeente Aa en Hunze 25 jaar X
1.10.1.03 Verantwoordelijkheid nemen in de opvang van vluchtelingen. X
1.10.1.04 Vergroten betrokkenheid van inwoners bij het gemeentelijke beleid door de raad. X
1.10.2.01 Uitvoering geven aan de Wet Open Overheid (WOO), de wet elektronische publicaties en de wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. X
1.10.3.01 Het actief volgen van het proces rondom mijnbouwactiviteiten. X
1.20.1.01 Actief monitoren prestatiedoelen met betrekking tot dienstverlening. X
1.20.1.02 Actuele en toegankelijke website realiseren. X
1.20.2.01 Uitvoering geven aan de dienstverleningsvisie. X
1.30.1.01 In de aanpak van ondermijning ligt de focus op zorgfraude, drugs, veilig buitengebied en mensenhandel. X
1.30.1.02 Handhaving permanente bewoning op recreatieverblijven op vakantieparken. X
1.30.1.03 Ontwikkelen beleid dat bijdraagt aan een veilig Aa en Hunze. X
1.30.1.04 Doorontwikkeling Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE) model. X
2.10.1.01 Ondersteuning van mantelzorgers X
2.10.1.02 Uitrol laagdrempelige ondersteuning dorpen. X
2.10.1.03 Sociale kaart 3.0 ontwikkelen X
2.10.1.04 Voorbereiden op de oude dag X
2.10.1.05 Uitvoering wetswijzigingen Wmo X
2.10.1.06 Decentralisatie beschermd wonen X
2.10.1.07 Coalitie Eén tegen eenzaamheid X
2.10.1.08 Woonzorgtafel X
2.10.1.09 Vrijwilligerswaardering. X
2.10.2.01 Hervormingsagenda Jeugd uitvoeren X
2.10.2.02 Het bevorderen van een goede gezondheid van kinderen X
2.10.2.03 Preventieve aanpak en normaliseren, samen met ouders, kinderopvang en onderwijs. X
2.10.2.04 Elk kind kan voldoende sporten en bewegen. X
2.10.2.05 Een sluitende aanpak zorg, onderwijs en arbeidsmarkt realiseren. X
2.10.3.01 Opstellen nota armoedebeleid 2023 e.v. X
2.10.3.02 Uitvoering schuldhulpverlening. X
2.10.3.03 Inwoners met een smalle beurs kunnen deelnemen aan sport- en culturele activiteiten. X
2.10.4.01 Samenwerking versterken WPDA en lokale ondernemers. X
2.10.4.02 Cultuur inzetten als middel om aan de slag te gaan met maatschappelijke thema's. X
2.10.4.03 Toegankelijkheid X
2.10.4.04 Uitvoering Wet Inburgering 2021. X
2.10.4.05 Bevorderen van een goede gezondheid van volwassenen X
3.10.1.01 Uitvoering geven aan actielijn Werken en Onderwijs uit de Economische Koersnota. X
3.10.1.02 Uitvoering geven aan actielijn Vestigingsbeleid en Infrastructuur uit de Economische Koersnota. X
3.10.1.03 Uitvoering geven aan actielijn Innovatie, Kennis en Duurzaamheid uit de Economische Koersnota. X
3.10.1.04 Uitvoering geven aan actielijn Vrijetijdseconomie uit de Economische Koersnota. X
3.10.1.05 Voorverkenning vitalisering bedrijventerrein Gasselternijveen. X
3.10.2.01 Op planmatige wijze gezonde en toekomstbestendige vakantieparken stimuleren in samenhang met het provinciale beleid. X
3.10.2.02 Meer inzetten op ontwikkeling Gasselterveld X
3.20.1.01 Opstellen visie Duurzaamheid X
3.20.1.02 Opstellen programmaplan Duurzaamheid X
3.20.2.01 Uitvoering geven aan de Transitievisie Warmte X
3.20.2.02 Uitvoering geven aan de Regionale Energie transitie X
3.20.2.03 Opstellen lokale adaptatieregistratie (LAS) X
4.10.1.01 In samenwerking met provincie komen tot een lokale ontwikkelingsstrategie (LOS) t.b.v. Leader X
4.10.1.02 Opstellen strategische visie op de toekomst van kerkgebouwen in Aa en Hunze X
4.10.2.01 Het realiseren van een kwaliteitsimpuls fietspaden X
4.10.2.02 Actief volgen van het onderzoek naar de partiele verdubbeling van de N34 met als primair onderdeel de aanpassing van het verkeersknooppunt Gieten. X
4.10.2.03 Huisvesting verenigingen Gieten X
4.10.2.04 Reconstructie rijbaan Rolde-Anderen X
4.10.2.05 Gemeentelijk beleid formuleren om beschermde/waardevolle flora en fauna beschermen. X
4.10.2.06 Plagen en schadelijke uitheemse soorten bestrijden. X
4.10.2.07 Herijking verkeers- en vervoersbeleid X
4.10.2.08 Inzetten op duurzame mobiliteit X
4.10.2.09 Herijking beleid maatschappelijk vastgoed X
4.10.2.10 Nieuwbouw school Eext X
4.10.2.11 Nieuwbouw school Eexterveen X
4.10.2.12 Uitvoering Afvalstoffenbeleidsplan 2023 – 2027 X
4.10.3.01 Uitvoeringsagenda Woonvisie 2020+ X
4.10.3.02 Gebiedsgerichte woningbouwprogrammering. X
4.10.3.03 Verkennen voor- en nadelen instrumenten volkshuisvestelijk beleid X
5.10.1.01 Nieuwbouw buitendienst Oelenboom X
5.10.1.02 Haalbaarheidsonderzoek gezamenlijke nieuwe huisvesting brandweer en buitendienst Rolde X
5.10.2.01 Rechtmatigheidsverklaring X
5.10.2.02 Vernieuwing controle protocol en normenkader. X
5.10.2.03 We gaan gebruik maken van financiële kengetallen ter beoordeling van de financiële positie van de gemeente X
5.10.2.04 Vaststellen nieuwe verordeningen m.b.t. financieel beleid. X
5.10.3.01 Actief personeelsbeleid voeren. X
71 56 14 1

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat

Resultaat Bestuursrapportage  2023

Het resultaat van alle bijstellingen  in deze bestuursrapportage is € 306.481  positief. Hiervan is € 129.770 structureel en € 176.711 incidenteel van karakter. Voorgesteld wordt om het positieve incidentele voordeel toe te voegen aan de VAR (Vrije Algemene Reserve). Het positieve structurele voordeel wordt toegevoegd aan de structurele begrotingsruimte en wordt meegenomen bij het opstellen van de begroting 2024. Het beginsaldo voor de begroting 2024 krijgt daarmee een positieve impuls. Opgemerkt moet worden dat naast dit positieve resultaat wel wordt verwacht dat de economische ontwikkelingen nog een negatief effect op de begrotingsruimte zullen hebben.

De doorwerking van de cijfers in het begrotingssaldo en in de VAR treft u hieronder aan. 

Financiële positie

Omschrijving Bedrag
Beginsaldo structureel (op basis van begroting 2023) 223.000
Bijstellingen structureel najaarsnota 2022 -81.000
Bijstellingen structureel bestuursrapportage 2023 130.000
Beginsaldo structureel begroting 2024 272.000

Stand van de VAR

Terug naar navigatie - Stand van de VAR
Omschrijving Bedrag
Beginstand 1-1-2023 (op basis van rekening 2022) 9.005.000
Dekking incidentele wensen begroting 2023 (incl. amendement) -2.259.000
Geprognosticeerd rekeningresultaat 2022 1.495.000
Resultaat bestuursrapportage 2023 177.000
Actuele stand medio 2023 8.418.000

Hoofdlijnen bijstellingen

Terug naar navigatie - Hoofdlijnen bijstellingen

Voor een gedetailleerde toelichting op deze en alle andere bijstellingen wordt u verwezen naar de toelichting per pijler.

Hoofdlijnen uit de bijstellingen
De hoofdlijnen uit de bijstellingen zijn als volgt:
Pijler taakveld Onderwerp bedrag voordeel/ nadeel / neutraal incidenteel/ structureel
1 6.0 Opvang ontheemden Oekraine 7.255.000 - i
1 6.1 Crisisnoodopvang 500.000 - i
2 4.3 Nationaal programma onderwijs 67.000 - i
2 5.7 Spuk programmakosten inburgering 264.000 - i
2 6.3 Bijstand voor zelfstandigen 100.000 n i
2 6.3 BUIG budget 216.000 v i
2 6.3 Energietoeslag voor minima 393.000 n i
3 7.4 SPUK aanpak energiearmoede (tweede tranch 2022) 335.000 - i
3 7.4 Regiodeal: Proeftuin energiearmoede 135.000 - i
3 7.4 SPUK Uitvoeringskosten klimaatbeleid (CDOKE) 532.000 - s
3 7.4 Duurzaamheid en klimaat 200.000 - i
3 7.4 SPUK energie armoedebestrijding 178.000 n i
3 7.4 SPUK lokale aanpak isolatie 397.000 - i
4 2.1 Reconstructie weg Anderen-Rolde 23.000 n s
4 2.1 Elektriciteit openbare verlichting 120.000 n i/s
4 2.1 Voordeel afschrijving infra wegen/ fietspaden/verlicht. 100.000 v i
4 7.4 Bijdrage RudD 159.000 n i/s
4 7.5 Onderhoud en opruimingswerkzaamheden begraafplaatsen 157.000 n i/s
5 0.4 Tractie kapitaallasten uitstel investeringen 225.000 v i
5 0.4 Verhoging salarissen agv nieuwe CAO 750.000 n s
5 0.4 Flexibel personeelsbudget 100.000 n s
5 0.4 Automatisering 75.000 n s
5 0.4 Implementatie Observ naar de cloud 60.000 n i
5 0.5 Rente kortlopende leningen 100.000 v i
5 0.5 Dividend enexis 140.000 v i
5 0.7 Algemene uitkering en overige uikering Gemeentefonds 2.000.000 v i/s
5 0.8 Vergoeding salarissen SDA Assen en Tynaarlo 50.000 v s
5 5.99 Sociale wetgeving ambtenaren 100.000 n i
Voor een gedailleerde toelichting op deze en alle andere bijstellingen wordt u verwezen naar de inhoud van de tegels van de verschillende pijlers.

Actualiteiten

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Programma dienstverlening
In 2023 zijn we gestart met inrichten van het programma Dienstverlening. Het programma zorgt er voor dat we onze dienstverlening naar onze inwoners praktisch professionaliseren. Inmiddels sturen we nu op tijdig reageren op terugbelverzoeken en e-mails. We hebben in 2023 een tweede klantbelevingsonderzoek uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek laten een significante verbetering in de kwaliteit zien.
Na de bijpraatsessie met de raad over de “Dienstverlening en organisatie” (30 maart 2023) hebben we de opdracht voor het programma in voorbereiding voor het college. De opdracht omvat een eerste uitvoeringsplan waarin de speerpunten zijn vastgelegd in dienstverlening die worden aangepakt. De aandachtsgebieden betreffen dan o.a. de melding openbare ruimte, het servicecentrum, de servicenormen en de waardering van onze inwoners over de dienstverlening. Na vaststelling van de opdracht dienstverlening gaan we de gekozen aandachtsgebieden uitvoeren waarmee we onze dienstverlening stapsgewijs gaan verbeteren. 

Economische ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Economische ontwikkelingen

Energie 
In de begroting 2023 en de sturingsmonitor 2023 is al aangegeven dat er veel te doen is rond de energieprijzen en dat er onzekerheid is omtrent de prijzen van gas en elektra en de daarmee verband houdende te betalen voorschotten. Dat geldt niet alleen voor onze inwoners, bedrijven en overige instellingen maar ook voor de gemeente zelf. Voor inwoners, dorpshuizen en verenigingen zijn er diverse regelingen en hebben we als gemeente het energienoodfonds in het leven geroepen. Hieronder wordt u hierover verder geïnformeerd. Voor onze gemeentelijke gebouwen hebben we in de begroting 2023 rekening gehouden met het 'normale' inflatiepercentage van 2,3%. Zeker is in ieder geval dat dit niet voldoende is maar het is nog niet duidelijk hoeveel we tekort komen. Omdat we te maken hebben met een variabel tarief over het jaar is het lastig om op dit moment een gefundeerde schatting te maken van het tekort en krijgen we sinds kort berichten over een dalende gasprijs. Daarnaast komen nu ook de afrekeningen binnen van de diverse gebouwen over 2022.  Aan het eind van het jaar verwachten we een beter zicht te hebben op de kosten over het jaar 2023 en nemen we een bijstelling mee in de najaarsnota. Openbare verlichting is hierop een uitzondering, hiervoor is een extra bedrag ad € 120.000 opgevoerd.

Loonkosten
De afgelopen periode zijn veel nieuwe CAO's afgesloten waaronder die voor gemeentepersoneel. Dit betekent niet alleen iets voor het eigen gemeentelijke personeel, waarvoor in deze bestuursrapportage een bijstelling is opgenomen, maar ook voor de aan ons verbonden gemeenschappelijke regelingen (GR'en ). We verwachten hiervoor voor 2023 nog een nabetaling te moeten doen en voor 2024 in de begroting een extra bedrag op te moeten nemen ter compensatie van de gestegen loonkosten. In de meicirculaire 2023 moet duidelijk worden in hoeverre we hiervoor worden gecompenseerd. 

Inflatie
De gestegen loonkosten leiden ook buiten de gemeentelijke organisatie tot een stijging van de kosten. Tezamen met de gestegen energieprijzen leidt dit tot een relatief hoge inflatie. In deze bestuursrapportage zijn al diverse bijstellingen opgenomen om de impact van de gestegen prijzen te kunnen verwerken. Voorbeelden hiervan zijn de aanbesteding van materieel en onderhoud en de kosten van automatisering. Echter er blijft nog steeds onzekerheid over de energieprijzen en de mogelijke gevolgen hiervan voor de inflatie. We blijven de ontwikkelingen op dit punt nauwlettend volgen. Indien nodig volgen in de najaarsnota verdere bijstellingen en ook in de begroting 2024 zullen de effecten hiervan zichtbaar worden.

Opvang van ontheemden, vluchtelingen en statushouders

Terug naar navigatie - Opvang van ontheemden, vluchtelingen en statushouders

Opgave ontheemden, vluchtelingen en statushouders 
We kijken in samenhang naar de verschillende vluchtelingenstromen. De thema’s die aandacht hebben in deze opgave zijn: huisvesting, onderwijs, zorg, veiligheid, werk en beheer en onderhoud van aangekochte terreinen. 
  
Oekraïne
In de gemeente Aa en Hunze vangen we vanaf maart 2022 Oekraïense vluchtelingen op. Dit gebeurt zowel door particulieren als door de gemeente zelf op de locatie Papenvoort. De gemeente heeft de opvanglocatie in Papenvoort recentelijk gekocht. Met de aankoop kunnen we het verblijf van gevluchte Oekraïners garanderen en continueren zolang de oorlog duurt. De locatie heeft zich inmiddels bewezen als een goede opvangplek, de komende periode worden hier 72  extra bedden opgeleverd. 
Voor 2023 verwachten we kosten te maken op het gebied van de infrastructuur, huisvesting, personeel en voor de vluchtelingen zelf (medische kosten en leefgeld). Een deel van deze kosten hangt samen met de aanschaf van de locatie eind vorig jaar.
Er geldt een normbedrag per plaats, dit wordt vergoed door het rijk. De rijksbijdrage bedraagt afgerond € 7.700.000,- gebaseerd op een verwachte bezetting van totaal 284 bedden.  
Voor opvang in de particuliere opvang ontvangen we een normbedrag vergoeding voor adm. kosten per persoon € 210,- per maand.  We willen werken we met een 'gesloten boekhouding' voor de opvang in Papenvoort. Uitgaven en risico’s moeten (af)gedekt worden uit de vergoeding van het Rijk.
 
Crisis Noodopvang (CNO ) 'de Biester' 
Vanaf eind 2022 is de crisisnoodopvang 'de Biester' in Gieten geopend. In het hele land zijn onvoldoende opvangplekken om asielzoekers op te vangen. Het kabinet roept gemeenten op om CNO’s langer open te houden.  
De Biester is tot tenminste 31 oktober 2023 beschikbaar voor crisisnoodopvang. Bewoners ervaren de plek als een warme veilige plek. Er zijn inmiddels 70 bedden beschikbaar. Alle kosten worden gedeclareerd bij het COA. 
 
Statushouders 
De gemeente heeft de taak om per half jaar ongeveer 40 statushouders een plek te bieden. De verwachting is dat dit de komende jaren zal stijgen. Aa en Hunze heeft een achterstand in het huisvesten van statushouders. De provincie heeft vanuit haar toezichthoudende taak de gemeente gevraagd een plan van aanpak op te stellen om deze achterstand in 2023 weg te werken. Dit plan van aanpak is voor de zomer klaar. 

Energienoodfonds

Terug naar navigatie - Energienoodfonds

Algemeen
Het Energienoodfonds bestaat uit twee onderdelen. De ene helft is voor de inwoners en de andere helft is voor (sport)verenigingen, dorpshuizen (inclusief MFC’s) en culturele instellingen. De afgelopen maanden is er gewerkt aan de uitvoering.

Inwoners
Inwoners die te maken krijgen met gestegen energiekosten en dit niet zelf kunnen dragen, kunnen een aanvraag individuele bijzondere bijstand bij WPDA doen. Inwoners kunnen bij het adviesloket van Impuls terecht voor hulp bij de aanvraag. Uiteraard kunnen de inwoners ook terecht bij het Samen Doen Team voor bredere ondersteuning bij geldzorgen.

Verenigingen, dorpshuizen (inclusief MFC’s) en culturele instellingen
Voor deze doelgroep is een formulier op de website van de gemeente gepubliceerd waarmee ondersteuning in de energiekosten kan worden aangevraagd. Op deze pagina staat ook kort waaraan voldaan moet worden en een link naar de beleidsregels die hiervoor zijn gemaakt. Sinds de publicatie van het formulier zijn er een aantal aanvragen binnen gekomen.