Voortgang activiteiten begroting 2023

Pijler 1 Bestuur en Samen doen

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

De samenleving is betrokken bij gemeentelijke vraagstukken en het zelf organiserend vermogen is toegenomen.
Zoals in de Sturingsmonitor 2023 is benoemd heeft een heroriëntatie plaatsgevonden op de beste vorm en volgorde in het opstellen van een visie op de toekomst van Aa en Hunze. Daarbij is besloten om af te zien van het opstellen van een nieuwe strategische toekomstvisie en geven we voorrang aan het opstellen van een gemeentelijke omgevingsvisie. Meer informatie hierover leest u bij activiteit 1.10.1.01 Nieuwe Strategische Toekomstvisie.

De gemeente Aa en Hunze bestaat 25 jaar. Om deze mijlpaal te vieren bouwen we samen met onze inwoners aan een kunstwerk. Hiertoe hebben we iedereen die Aa en Hunze een warm hart toedraagt opgeroepen om zijn of haar mooiste foto uit de gemeente te delen. De foto’s worden gebundeld in een online fotoboek. Alle foto’s samen vormen bovendien de basis voor het nieuwe kunstwerk in de raadzaal. De aftrap was op dinsdag 18 april, toen collegeleden, fractievoorzitters en de voorzitter van de jongerenraad hun foto’s onthulden in de hal van het gemeentehuis. 

Het vergroten betrokkenheid van inwoners bij het gemeentelijke beleid door de raad.
In de afgelopen periode zijn enkele informerende bijeenkomsten op locatie gehouden, waaronder in café ’t Keerpunt en bij Werkplein Drentsche Aa in Assen. Verder gingen de raad en de Jongerenraad op werkbezoek naar De Wijk van de Toekomst in Gieten en  op bezoek bij woningbouwstichting De Volmacht.  Gezamenlijk hebben alle fracties een politiek café over het thema regeneratief bouwen georganiseerd op 11 mei in De Boerhoorn in Rolde. 

In de maanden januari en februari is het spel Democracity gespeeld in de raadzaal. Vijf basisscholen hebben hieraan meegedaan en werden hierin begeleid door een aantal raadsleden. 

De Jongerenraad is iedere week aanwezig in het gemeentehuis. Er wordt dan onder andere gesproken over  de Lange Termijn Agenda en of er onderwerpen op staan waar ze over willen adviseren. Op dit moment wordt er gewerkt aan een advies over De Rookvrije generatie. Ook hebben de leden zich in de Schakel voorgesteld aan de inwoners.

Een transparante overheid die laat zien wat ze doet en hoe ze werkt.
De afgelopen maanden hebben we ons vooral gericht op de voorbereiding van de implementatie van de Wet Open Overheid (WOO). We hebben een projectgroep opgericht om de verschillende processen die wij in onze organisatie hebben, in kaart te brengen. Dit proces is omvangrijk en de wet biedt nog veel onzekerheid. Om hierbij te helpen, hebben we een impactanalyse uitgevoerd en een bijpassend implementatieplan opgesteld dat beschrijft wat er in de komende jaren moet gebeuren. De impactanalyse toont aan dat momenteel slechts 10% van de processen voldoet aan de WOO en 90% nog niet. Dit percentage lijkt erg hoog, maar soms zijn slechts kleine aanpassingen nodig om het wel te laten voldoen.  We richten ons in eerste instantie op het implementeren van de informatiecategorieën uit fase 1 (waaronder bereikbaarheidsgegevens, vergaderstukken, convenanten en WOO-verzoeken). 

Een belangrijk onderdeel van dit plan is het starten van een grote bewustwordingscampagne om medewerkers op de hoogte te brengen van de WOO. Dit is nodig, omdat adviezen anders geschreven en gepubliceerd moeten worden. Daarnaast moeten we bekijken welke systemen we moeten aanschaffen om documenten te anonimiseren en actief openbaar te publiceren.

De samenwerking met partners draagt bij aan het realiseren van onze gemeentelijke doelen op regionaal, provinciaal en landelijk niveau.
Staatssecretaris Vijlbrief heeft op 15 maart 2023 een bezoek gebracht aan Annerveenschekanaal.  Tijdens dit bezoek hebben we  gesproken over de conclusies en aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen. Ook heeft de staatssecretaris gesproken met inwoners van het gebied over de afhandeling van schade en schaderegelingen. In navolging op dit bezoek hebben we als Noord Drenthe een eerste aanzet voor een compensatieplan ingediend waarmee recht wordt gedaan aan de situatie in en inwoners van Drenthe.  

We behalen in 80% van de gevallen onze servicenormen.
Het programma Dienstverlening draagt er aan bij dat we onze dienstverlening naar onze inwoners praktisch professionaliseren. Inmiddels sturen we nu op tijdig reageren op terugbelverzoeken en e-mails. We hebben in 2023 een tweede klantbelevingsonderzoek uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek laten een significante verbetering in de kwaliteit zien.

Het implementatieplan voor het vernieuwen van onze website is geschreven en is aan het college gepresenteerd. Begin april is de huidige website gemigreerd naar de testomgeving. Vanuit de testomgeving wordt de basis voor de nieuwe website opnieuw opgebouwd. Het vernieuwen van de website ronden we in 2023 af.

In de tussentijd zijn er op de huidige website enkele pilots waarop we monitoren door middel van SiteImprove. Voorbeelden hiervan zijn de pagina 'afval', 'team sport' en de zwembaden. Op deze pagina's houden we bij hoe men door de pagina navigeert en wat er beter kan.

De gemeente Aa en Hunze staat in 2026 in de top 20 van de ranglijst van veilige gemeenten.
Samen met het  Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) zijn we gestart met het opstellen van een nieuw Bibob beleid dat rond de zomervakantie wordt vastgesteld. Daarbij wordt gekeken hoe de mogelijkheden van de wet Bibob in combinatie met capaciteit van de Bibobcoördinatoren van onze gemeente het best benut worden. 

Met behulp van het project Veilig Buitengebied verstevigen we, samen met het RIEC,  onze informatiepositie ten aanzien van ondermijnende criminaliteit in onze gemeente. Dit doen we door kwetsbare locaties en reeds aangetroffen ondermijnende criminaliteit (zoals het dumpen van drugsafval, hennepkwekerijen en drugslabs) in kaart te brengen. Dankzij deze informatiepositie kunnen we bijvoorbeeld onze toezichtcapaciteit gericht inzetten, en gebruiken we deze ook om het (veiligheids)beleid te onderbouwen.

Wat de toezicht op het permanent bewonen van recreatieverblijven betreft houden we de lijn aan van de afgelopen jaren.  We controleren regelmatig en schrijven bewoners aan waarbij we altijd oog houden voor eventuele sociale problematiek. Het zichtbaar controleren helpt. We zien namelijk dat bewoners eerder uit eigen initiatief een andere woning zoeken. 

In de week van 22 mei heeft de Veiligheidsweek plaatsgevonden. Het thema van die week was Veiligheid doe je samen. Samen met wijkagenten, medewerkers van Attenta, Impuls en de verschillende blusgroepen van de brandweer zijn we in gesprek gegaan met onze inwoners over dit thema. Ook konden mensen de  ondermijningscontainer bezoeken waar men zelf te ervaren welke signalen  kunnen wijzen op bijvoorbeeld hennepteelt of een drugslaboratorium.

Het huidige Lokaal Integraal Veiligheidsplan loopt tot en met 2023 en zal dit jaar worden geactualiseerd. Het beleid ten aanzien van mensenhandel wordt nu in regionaal verband opgesteld en in 2023 lokaal vastgesteld.

Het model Aanpak Voorkoming Escalatie (AVE) wordt onverminderd in de praktijk toegepast. Het uitbreiden van het aantal partners binnen het AVE model krijgt later in 2023 nader vorm in verband met het aanstellen van een nieuwe regisseur complexe zaken. Tijdens de veiligheidsweek eind mei hebben de verschillende partners van het AVE model aan de hand van een casus uitgelegd hoe een proces van een casus verloopt en wat de rol van de verschillende partners hierin is.  

Pijler 2 Samen Leven

Korte omschrijving

Terug naar navigatie - Korte omschrijving

Deze pijler gaat over hoe onze inwoners zo lang mogelijk op eigen kracht en naar tevredenheid deelnemen aan de samenleving.

Met het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) wil het Rijk een versnelling aanbrengen in de beweging van ziekte naar gezondheid, van zorg naar preventie.  GALA heeft als doel om alle middelen die gemeenten krijgen voor preventietaken bij elkaar te brengen en niet langer via afzonderlijke programma’s uit te keren. Het GALA steunt op drie pijlers: Sport en Bewegen, Gezondheid en preventie en Versterken sociale basis.  Hierin zijn 15 thema's benoemd, waarvan er bij vijf sprake is van samenwerking met het zorgkantoor en de andere Drentse gemeenten. Inmiddels is er een aanvraag gedaan voor een Specifieke Uitkering (SPUK) voor de periode 2023-2026 en is deze SPUK inmiddels toegekend. De komende periode zullen we samen met onze partners tot een plan van aanpak komen.

Alle inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig wonen
Activiteiten lopen volgens plan. Zo bereiden we samen met  de ouderenadviseurs van Impuls een campagne voor, om ouderen voor te lichten over allerlei thema's, zoals bijvoorbeeld gezond ouder worden, langer thuis wonen enz. Daarnaast is er inmiddels voor elk dorp een buurtwerker die inwoners(initiatieven) kan ondersteunen.

Elk kind groeit gezond en veilig op en kan zich optimaal ontwikkelen tot zelfstandige volwassene
In april is er een financieel principe akkoord afgesloten tussen de VNG en het ministerie over de Hervormingsagenda Jeugd. Vanuit de jeugdhulpregio Drenthe en de inkoopregio vindt de voorbereiding op deze hervormingsagenda plaats. Een van de vraagstukken is het normaliseren en demedicaliseren. Niet voor elk probleem van jeugdigen is specialistische jeugdzorg nodig. We voeren hierover ook gesprekken met huisartsen en onderwijs.

Elke inwoner is zoveel mogelijk financieel redzaam
Inmiddels is een bureau van start gegaan met de evaluatie van ons armoedebeleid. Daarnaast is er uitvoering gegeven aan het verzoek van de Raad om een volwassenenfonds voor cultuur en sport. 

Alle inwoners kunnen zo zelfstandig mogelijk deelnemen aan de samenleving
De beleidsregel Cultuur - Sociaal Domein is inmiddels vastgesteld. Initiatiefnemers uit de cultuur- of sociale sector kunnen subsidie aanvragen voor een activiteit waarbij (een) maatschappelijk(e) thema('s) centraal staat. 
In de uitvoering van de Wet Inburgering staan we voor een grote uitdaging. De taakstelling voor het huisvesting van statushouders is aanzienlijk verhoogd.  Dit betekent dat er meer sociale huurwoningen nodig zijn om mensen te huisvesten. Ook vraagt dit meer van onze maatschappelijke partners die begeleiding bieden en regelingen uitvoeren. 

Wat willen we bereiken (doelen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken (doelen)

Pijler 3 Duurzaamheid en Economie

Korte beschrijving

Terug naar navigatie - Korte beschrijving

Pijler 3 gaat over het zijn van een duurzame gemeente en het versterken van de economische structuur en daarmee de aantrekkelijkheid van Aa en Hunze voor bezoekers en inwoners.

Duurzaamheid en klimaat  

Visie op Duurzaamheid
In de Begroting 2023 is opgenomen dat de visie op Duurzaamheid in 2023 wordt geactualiseerd en dat in dit proces lokale initiatieven, inwoners, ondernemers en partners worden betrokken. Op het gebied van duurzaamheid is er in de afgelopen periode veel gebeurd en de ontwikkelingen op dit vlak gaan snel. Mede dankzij deze ontwikkelingen wordt de urgentie om stappen te zetten steeds breder gevoeld. Steeds meer inwoners zijn overtuigd van de onvermijdelijkheid van het verduurzamen van hun woning. Ook zien we dat het aantal initiatieven op het gebied van duurzaamheid toeneemt. Uiteindelijk heeft dit er toe geleid dat het proces van het actualiseren van de visie op de Duurzaamheid anders is ingericht en dat de accenten ten aanzien van participatie zijn verlegd. Meer informatie hierover is opgenomen bij activiteiten 3.20.1.01 Opstellen visie Duurzaamheid en 3.20.1.02 Opstellen programmaplan Duurzaamheid.

Uitvoeringsplan Transitievisie Warmte
Vorig jaar is de Transitievisie Warmte Aa en Hunze vastgesteld door de gemeenteraad. Hierin is omschreven hoe de gebouwde omgeving in Aa en Hunze aardgasvrij wordt. Daarbij ligt de nadruk op energie besparen en verduurzamen op natuurlijke momenten. Op dit moment werken we aan het opstellen van het bijbehorende uitvoeringsplan. Naar verwachting wordt dit document in de zomer afgerond. Naast het schrijven aan het uitvoeringsplan zijn we ook actief in de uitvoering. Zo werken we aan de proeftuin energiearmoede, zijn we betrokken bij de wijk van de toekomst, organiseren we eens in de zoveel tijd energiemarkten i.s.m. het Loket op Wielen en werken we samen met energiecoaches en energie-initiatieven.

Regionale Energie transitie
Een groot deel van onze ambitie hebben we gerealiseerd. Op het gebied van zonne-energie ligt nog wel een opgave. We willen voornamelijk dit jaar versnellen met zon op dak. Daarom zijn we aangesloten aan twee provinciale projecten voor zon op dak. Eén is i.s.m. LTO Noord om de agrariërs te adviseren en te ontzorgen voor zon op dak. De andere is i.s.m. 'Ik Ben  Drents Ondernemer (IBVDO)en adviseert en ontzorgt MKB. Vanuit deze projecten werken we nu ook aan een versnellingsaanpak. De versnellingsaanpak resulteert in een rapport dat concrete stappen beschrijft om verder te versnellen met zon op dak. Naar verwachting wordt dit begin juli afgerond.

Een aandachtspunt voor de realisatie van de RES ambitie is netcongestie. Doordat het net vol raakt moeten we goed nadenken hoe we hiermee omgaan. Vanuit het Rijk moeten daarom alle provincies een provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (pMIEK) opstellen. Hierin staat welke investeringen voor uitbreiding van de regionale energie-infrastructuur het meest nodig zijn, en hoe keuzes in investeringsplannen van netbeheerder en in het ruimtelijk beleid van de provincie en de Drentse gemeenten worden ondergebracht.

Op het gebied van zon op dak sluiten we aan bij provinciale projecten voor zon op dak, waardoor we op dit punt kunnen versnellen.

Lokale Adaptatie Strategie 
Voor het opstellen van de Lokale Adaptatie Strategie (LAS) is begin dit jaar een externe adviseur aangetrokken. Medio dit jaar zal de conceptversie van de LAS en het uitvoeringsprogramma gereed zijn. De besluitvorming door het college en de raad is gepland voor oktober 2023. 

Economische structuur

Toekomstbestendige economie met voldoende werkgelegenheid    
We hebben als gemeente met een aantal ondernemers deelgenomen aan de 'Regio on stage'.  Bedoeling hiervan was om VMBO studenten kennis te laten maken met (lokale en regionale) bedrijven. De kennismaking kon worden vervolgd met een dag op het bedrijf zelf zodat een goed beeld van bedrijf en werkzaamheden kon worden gekregen. 
Daarnaast is er overleg met het Nassaucollege in Gieten om te bekijken hoe de gemeente kan faciliteren in de contacten tussen onderwijs en ondernemers. Dit soort contacten onderhouden we ook op regionaal niveau met diverse onderwijsinstellingen, bijvoorbeeld met betrekking tot specifieke stageopdrachten van ondernemers.

Uitvoering Koersnota
We geven uitvoering aan de activiteiten en projecten uit de Koersnota. We blijven hierbij binnen de beschikbaar gestelde middelen. Zo zijn we bijvoorbeeld gestart met de 'pilot fietshub' in Gieterveen.

Vitaliteit recreatieve sector (project vitale vakantieparken)
We attenderen ondernemers op de nieuwe 'Uitblinkersregeling' (maatwerkadvies en subsidie) om zo het middensegment van de vakantieparken te stimuleren om zich toekomstbestendig te ontwikkelen. Twee vakantieparken uit onze gemeente hebben inmiddels belangstelling getoond. Ook met de inzet van handhaving permanente bewoning recreatieverblijven proberen we op (geprioriteerde) parken de vitaliteit te ondersteunen.
In twee pilotparken loopt een transformatietraject waarbij één park zich in de eindfase bevindt. Het tweede park bevindt zich in de afrondende fase van de bepaling van het streefbeeld.

Gasselterveld
We starten binnenkort met de aanleg van een gecombineerd wandel- en fietspad langs de Bosweg met bijbehorende oversteken. Dit is het laatste onderdeel van het project Versnelling Gasselterveld 2021-2022.
De voorbereiding en uitvoering van nieuwe versnellingsonderdelen voor de periode 2023 - 2025 is nog niet gestart. Er is meer tijd nodig voor onderzoek naar de mogelijkheden voor horeca. Daarnaast vraagt de financiële uitwerking meer tijd en voorbereiding.

Wat willen we bereiken (doelen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken (doelen)

Pijler 4 Voorzieningen, leefbaarheid en wonen

Samenvatting activiteiten

Terug naar navigatie - Samenvatting activiteiten

Deze pijler gaat over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving en het wonen in onze dorpen en buitengebied.

Leefbaarheid
Leader is een Europees subsidieprogramma gericht op het versterken van het platteland. Omdat het huidige Leaderprogramma afloopt wordt in samenwerking met de provincie en de Drentse gemeenten de lokale ontwikkelingsstrategie/het beleidskader (LOS) voorbereid voor de nieuwe Leaderperiode. Het college van Gedeputeerde Staten (GS) heeft op 11 april de concept LOS vastgesteld. Na goedkeuring door de landelijke selectiecommissie zal GS het LOS vaststellen, waarna de gemeente het verzoek zal ontvangen om formeel tot deelname aan het nieuwe Leaderprogramma te besluiten en de cofinanciering vast te leggen.  

Ten behoeve van de instandhouding van het religieus vastgoed in onze gemeente wordt een strategische visie op de toekomst van kerkgebouwen in Aa en Hunze opgesteld. De concept-rapportage is gereed. De verwachting is dat de Kerkenvisie in het tweede kwartaal 2023 wordt vastgesteld. 

Voorzieningen 
Het huidige Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) wordt geëvalueerd en geactualiseerd. Hiervoor wordt een extern bureau ingeschakeld. Het offertetraject hiervoor is gestart.

De kosten voor de reconstructie van de rijbaan Rolde – Anderen vallen hoger uit dan verwacht. Dat heeft enerzijds te maken met het hanteren van hoge prijzen voor materiaal en anderzijds met het doorbereken van hogere personele kosten. We vinden het echter van belang dat de gekozen methode van het gebruik van grindkernen doorgaat, omdat dit kostenefficiënter is dan de traditionele methode van het afgraven van slechte grondlagen en omdat met deze aanpak de aanwezige bomen worden behouden.  

De voorbereiding van de aanleg van de nieuwe fietspaden Spijkerboor-Eexterveen en Nijlande- Ekehaar verloopt volgens planning.  Voor wat betreft het fietspad Amen-Grolloo fase 2 wordt een alternatief onderzocht, omdat niet met alle grondeigenaren overeenstemming kan worden bereikt over aankoop van grond.  

Voor de plaatsing van nieuwe laadinfra gaat rond de zomer een nieuwe concessie van start, waarmee voortgang kan worden geboekt in de uitvoering van de in 2022 vastgestelde Laadvisie. De voorbereiding van het uitvoeringsplan van het Regionale mobiliteitsplan (RMP) 1.0 verloopt volgens planning. In dit uitvoeringsplan (RMP 2.0) komt te staan op welke gebieden van mobiliteit we de grootste slag kunnen (en willen) slaan om de CO2-uitstoot voor mobiliteit te verminderen.

Via deelname aan de ambtelijke en bestuurlijke begeleidingsgroep N34 zijn we op de hoogte van de actuele stand van zaken rondom de gedeeltelijke verdubbeling van de N34 (Emmen-De Punt). Vanwege het taakstellend budget van € 90 miljoen en de huidige inflatie, heeft de provincie het besluit genomen om in de milieueffectrapportage (MER) nog 8 alternatieven van de in de Notitie Reikwijdte en Detailniveau vastgestelde 16 alternatieven te onderzoeken. Mede als gevolg van deze wijziging wordt naar verwachting in de zomer 2024 een voorkeursvariant ter besluitvorming aan Provinciale Staten voorgelegd. 

Voor de zomer wordt de strategie bepaald om in het najaar keuzes te kunnen maken over het aanpassen van de uitvoeringskaders van de gemeentelijke visie maatschappelijk vastgoed. 

Op basis van nader onderzoek en met betrokkenheid en input vanuit de klankbordgroep is de locatie Dr. Nassau College aangewezen als voorkeurslocatie voor de huisvesting van culturele verengingen in Gieten. Tijdens een op 25 april georganiseerde inloopbijeenkomst zijn omwonenden op de hoogte gesteld van de planontwikkeling. Gebleken is dat bij de omwonenden veel zorgen en vragen leven. We nemen de tijd om hier zorgvuldig mee om te gaan. De komende periode gaan we hierover in gesprek met de omwonenden.  

Het voorbereidingsproces voor de renovatie/nieuwbouw voor basisschool Prins Willem Alexander (PWA) in Eext en de nieuwbouw van basisschool De Kameleon in Eexterveen verloopt volgens planning. 

De uitvoering van het afvalstoffenbeleidsplan 2023-2027 verloopt op dit moment volgens planning. Voor het containerbeheer (chippen en containermanagementsysteem) is een Europese aanbesteding in voorbereiding. De communicatie verloopt volgens een gestructureerde communicatiekalender. Het hele jaar door worden steekproefsgewijs oranje containers gecontroleerd op vervuiling, om te zorgen dat we op het lage percentage afkeur uit 2022 blijven. De verandering om groenafval op het afvalbrengstation gratis te maken is per 1 januari 2023 doorgevoerd. De openingstijden van het afvalbrengstation rondom feestdagen zijn verruimd. 

De ontwikkeling van gemeentelijk beleid inzake het behoud van beschermde/waardevolle flora en fauna moet nog worden opgepakt. 

De bestaande bestrijding/beheersing van de eikenprocessierups wordt voortgezet. Dit betekent dat de eikenprocessierups voornamelijk binnen de bebouwde kom wordt bestreden door nesten te verwijderen op risicolocaties (er wordt niet gespoten). Het onderzoek naar het meer op biologische manier beheersen van de eikenprocessierups moet nog worden gestart.

De succesvolle begrazing van het Schreiersbos met Soayschapen ter bestrijding van de Reuzenberenklauw wordt voortgezet. Op andere plekken wordt voornamelijk gemaaid wanneer de Reuzenberenklauw overlast veroorzaakt.  Op locaties (bermen) waar Jacobskruiskruid overlast veroorzaakt wordt deze plaatselijk bestreden. Ook voor de Japanse duizendknoop geldt dat de plant waar mogelijk in gemeentelijk terrein wordt bestreden. Gemaaid materiaal of wortels die bij het afnemen van een berm vrijkomen worden afgevoerd naar een geschikte verwerker. De evaluatie van de huidige aanpak van Jacobskruiskruid en Japanse duizendknoop moet nog worden gestart. 

De in 2018 gestarte pilot voor ecologisch bermbeheer wordt op dit moment geëvalueerd. De uitkomsten hiervan worden in het laatste kwartaal van 2023 aan de gemeenteraad gepresenteerd. 

Wonen  
Naar aanleiding van de uitkomsten van een verdiepend woonbehoefte-onderzoek is in april 2023 met het vaststellen van het Addendum op de Woonvisie besloten de woningbouwopgave te verhogen van 400 naar ten minste 830 extra woningen tot 2031. Om deze opgave te realiseren worden 1040 woningen in plancapaciteit vervat. De gemeente Aa en Hunze is qua programmering al goed op weg: vanaf vaststelling van de woonvisie zijn er in 2021, 2022 en de eerste maanden van 2023 in totaal 146 woningen gerealiseerd. Er zijn 530 woningen vervat in plancapaciteit en daarnaast voor 128 woningen plannen in een initiatieffase. 

De programmering wordt verder uitgewerkt met het programmateam Wonen. Onderdeel hiervan is het versneld in beeld brengen van de meest opportune mogelijke nieuwe uitleglocaties. Hiervoor is opdracht verleend aan een extern bureau. Dit onderzoek is momenteel in uitvoering.   

Ter uitvoering van de Woonvisie voeren we dorpsgesprekken. De aanvullende woonbehoefte analyse vormt hiervoor de basis. De gesprekken vragen om maatwerk en een intensieve voorbereiding en nazorg. Dit vraagt meer tijdsbesteding dan verwacht. In het tweede kwartaal van 2023 worden de dorpsgesprekken geëvalueerd. 

De subsidieregeling vanuit het Volkshuisvestingsfonds, die wordt ingezet voor de verduurzaming van de particuliere woningvoorraad in de Wijk van de Toekomst in Gieten, treedt op zijn vroegst in juli 2023 in werking. Via een steekproef met 4 woningen is onderzocht of met de subsidie het doel kan worden gehaald (tenminste 3 energielabelstappen of minimaal label B). Dit heeft het proces iets vertraagd.  

In het eerste kwartaal van 2023 is een beeld geschetst van de voor- en nadelen van de volkshuisvestelijke instrumenten dat per brief naar de raad is gezonden. 

De verhoogde starterslening is in het eerste kwartaal van 2023 in werking gesteld.

Wat willen we bereiken (doelen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken (doelen)

4.10.2 De voorzieningen sluiten aan bij behoefte van onze inwoners.

Terug naar navigatie - 4.10.2 De voorzieningen sluiten aan bij behoefte van onze inwoners.

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Pijler 5 Middelen en ondersteuning

Samenvatting activiteiten

Terug naar navigatie - Samenvatting activiteiten

Pijler 5 gaat over de organisatie, de financiering en de informatieveiligheid van de gemeentelijke huishouding. Het is het fundament onder de vier inhoudelijke pijlers. In deze pijler hebben we bij de begroting 2023 een aantal ambities geformuleerd op basis van het gewenst maatschappelijk effect en de daarvoor te realiseren doelen. Deze doelstellingen en de bijbehorende activiteiten worden hieronder daar waar nodig besproken.

Solide en gezonde financiële positie
We streven naar een solide financiële positie van de gemeente. Voor de beoordeling hiervan willen we werken met financiële kengetallen. In de notitie financiële beleidskaders die op 1 juni dit jaar door uw raad is behandeld hebben we hiervoor normen opgesteld. We gaan deze kengetallen en normen gebruiken vanaf de begroting 2024. In dezelfde raadsvergadering van 1 juni is ook de nieuwe nota weerstandsvermogen en risicobeheersing vastgesteld. Verder zijn in de vergadering van 6 april de nieuwe financiële verordening en de controleverordening door uw raad vastgesteld.
Vanaf 2023 is het college verplicht een financiële rechtmatigheidsverklaring af te geven. Een externe partij heeft geadviseerd hierbij de bestaande werkwijze als uitgangspunt te nemen en eerst de stappen te zetten die voor elke gemeente wettelijk verplicht zijn. Daarbij is eerst de vereiste kaderstelling geactualiseerd. Ook is op basis van een visie op interne controle een systematiek beschreven die wordt toegepast om risico's te minimaliseren.

Toekomstbestendige organisatie en personeelsbeleid
In de begroting 2023 zijn extra middelen beschikbaar gesteld om met  name de grote opgaven waar we als gemeente voor gesteld staan uit te kunnen voeren. De personele bezetting blijft een aandachtspunt. De huidige arbeidsmarkt bemoeilijkt het vinden van personeel. We hebben hier ook maar een beperkte invloed op. Het  nieuw vastgestelde personeelsbeleid geeft hier richting aan.
Vanuit de focus organisatieontwikkeling 2023/2024 is de prioriteit gelegd op arbeidsmarktbeleid en eigenaarschap en krijgt het arbobeleid (en - uitvoering) prioriteit. Een gezonde en veilige werkplek is belangrijk voor onze medewerkers. We stellen  flexibele werkplekken beschikbaar daar waar dat nodig is.

Huisvesting
De nieuwbouw van de buitendienst aan de Oelenboom loopt volgens planning. We hopen het gebouw in september/oktober 2024 in gebruik te kunnen nemen. Het haalbaarheidsonderzoek naar gezamenlijke nieuwe huisvesting van brandweer en buitendienst te Rolde is gestart met opstellen van de projectopdracht. Deze voorziet in het locatie-onderzoek en het planologisch mogelijk maken van de huisvesting.
De aankoop en overdracht van het politiebureau is uitgesteld en verschoven naar (waarschijnlijk) het laatste kwartaal van dit jaar. Er vindt eerst nog een verbouwing plaats . Deze is noodzakelijk omdat de politie (een deel van ) het pand blijft huren.  Daarvoor zijn aanpassingen nodig die verband houden met de aard van de werkzaamheden van de politie. De kosten worden ook door de politieorganisatie gedragen. De overdracht kan pas plaats vinden op het moment dat deze werkzaamheden zijn afgerond.

Informatievoorziening en -veiligheid
We zijn gestart met de uitvoering van het nieuwe informatiebeleidsplan. De in het plan genoemde datascientist en Office 365 beheerder zijn aangesteld. In het kader van de informatieveiligheid is een geslaagde Cybercrisis-oefening gehouden.